PDA

Bekijk Volledige Versie : Congolese band komt optreden in België maar vlucht in de illegaliteit



Marsipulami
06-08-15, 07:35
Congolese band komt optreden in België maar vlucht


Vandaag om 06:02 door cjg
. .


11.11.11. en de Zomer van Antwerpen lieten in juli de Congolese band Tout Puissant Kimvuka naar België komen voor een reeks optredens. Maar nog voor ze één noot gespeeld hadden, vluchtte de voltallige band de illegaliteit in.


De Congolese band Tout Puissant Kimvuka kwam eind juli naar België voor een reeks optredens in augustus tijdens Muziek in de Wijk, een initiatief van Zomer van Antwerpen. De Congolezen traden eerder al op in België, tijdens Theater Aan Zee en in de KVS.

Een dag na hun aankomst in Zaventem bleken zeven van de negen muzikanten echter verdwenen. Hun optredens werden in allerijl geannuleerd. ‘Aanvankelijk hoopten we dat ze nog zouden opduiken, maar dat bleek niet zo’, zegt Corine Van Kelecom, van de communicatiedienst bij 11.11.11. ‘De twee overgebleven muzikanten waren enorm van slag. Samen met hen zijn we naar de politie gegaan om de verdwijning aan te geven.’

De twee speelden vrijdagavond nog op de Gentse Feesten, maar gingen er daarna zelf ook nog van door, vlak voor ze het vliegtuig naar Kinshasa zouden nemen. Ook hun verdwijning werd intussen gemeld aan de Antwerpse politie. Er werd een pv opgesteld, maar zo lang de Congolezen geen misdrijf plegen of in gevaar zijn, worden ze niet actief opgespoord.

Zonder bagage

Opvallend: de muzikanten lieten hun bagage en hun instrumenten achter en hadden ook nog geen geld ontvangen voor hun optredens. ‘We zouden hen pas na de concertreeks betalen’, zegt Van Kelecom. ‘De bandleden zouden elk een paar honderd euro overhouden aan de concertreeks.’ Vlak voor hun verdwijning gaf de band ook nog een interview op de Antwerpse lokale zender Radio Centraal.

Was dit te voorkomen? ‘Ik denk niet dat we onszelf iets kunnen verwijten’, zegt Corine Van Kelecom. ‘We wegen op voorhand de risico’s af. In Kinshasa hebben we sinds enkele jaren een vzw die jonge muzikanten ondersteunt. En we hadden ook in België heel goede ervaringen met deze jongens.’

Bij 11.11.11 zitten ze erg verveeld met de verdwijning. ‘Wat ik nog het moeilijkste vind, is dat hun situatie relatief goed is, of in elk geval beter dan die van veel landgenoten’, zegt Van Kelecom. ‘Toch zagen ze blijkbaar weinig kansen in eigen land. Ik heb maar één verklaring voor hun vlucht, en dat is de hoop op een beter leven.’

https://youtu.be/lgVRhU1BUyI

Abudhar
06-08-15, 08:05
Joepie! Wat een verrijking voor België. Ik hoop dat ze goed terechtkomen.

Marsipulami
06-08-15, 08:18
Joepie! Wat een verrijking voor België. Ik hoop dat ze goed terechtkomen.

Ik vind dat we deze brain drain moeten goedmaken met Congo. Ik stel voor om plaatsvervangend 9 Vlaams Belangers (gediplomeerd en met ervaring) definitief naar Congo te sturen.

Abudhar
06-08-15, 08:28
Ik vind dat we deze brain drain moeten goedmaken met Congo. Ik stel voor om plaatsvervangend 9 Vlaams Belangers (gediplomeerd en met ervaring) definitief naar Congo te sturen.

Hoe durf je!
Wereldvreemde bruinhemden gelijkstellen met begaafde muzikanten?

Marsipulami
06-08-15, 08:36
Hoe durf je!
Wereldvreemde bruinhemden gelijkstellen met begaafde muzikanten?

Tja, VOC-mentaliteit zullen we maar zeggen ! Op die manier heeft Europa altijd al handel gedreven met zijn (ex-) koloniën.