PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen staan erg negatief tegenover migratie



Marsipulami
08-08-15, 22:26
Belgen staan erg negatief tegenover migratie

Belga - za 08/08/2015 - 17:38 Frank Segers

Meer dan de helft van de Belgen vindt dat er te veel immigranten zijn in ons land. Dat blijkt uit een enquête bij 17.533 inwoners van 24 ontwikkelde landen. Uit het onderzoek komt België naar voor als een van de meest migrant-onvriendelijke landen.

Volgens cijfers van de Verenigde Naties is de migratie in de wereld in 2013 gestegen tot 230 miljoen mensen. In 1990 ging het nog om 150 miljoen mensen. Die gestegen immigratie lijdt tot meer gespannen verhoudingen tussen de autochtone inwoners en de nieuwkomers, zeker in de ontwikkelde landen.

Het onderzoeksbureau Ipsos onderzocht in 24 landen, zowel in Europa, Amerika en Azië, de houding van de bevolking tegenover migranten. De resultaten zijn ontluisterend. Zo vindt de helft van de ondervraagden dat er te veel migranten in hun land zijn en dat die de ontwikkeling van hun land negatief beïnvloeden.

In ons land is 61 procent van de ondervraagden van mening dat er te veel migranten zijn. België staat daarmee op de vijfde plaats, na Turkije (92%), Italië, Rusland en Zuid-Afrika. In Duitsland, het Europese land met de grootste toevloed van migranten, vindt 43 procent van de ondervraagden dat er te veel migranten zijn.

Op de vraag of de immigratie een negatieve invloed heeft op het land, antwoordt 58 procent van de Belgen "ja". Alleen in Turkije, Italië en Rusland zijn er nog meer ondervraagden die de komst van migranten een slechte zaak voor hun land vinden.

Nog altijd meer dan de helft van de Belgen (52 procent) vindt dat het moeilijker is om een job te vinden door de komst van migranten. Ons land neemt daarmee de zevende plaats op de lijst van 24 in. En 56 procent van de Belgen denkt dat de migranten een te grote last leggen op de dienstverlening van de overheid.

Amper 12 procent van de ondervraagde landgenoten denkt dat migranten een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van ons land. België blijft daarmee ver onder het gemiddelde van meer dan 20 procent in de 24 onderzochte landen.

Abudhar
08-08-15, 22:37
Niets nieuw hier, Mars.
Belgen, en dan vooral Vlamingen, zijn een schuw en wereldvreemd volkje.
Het is ook niet belangrijk wat ze vinden over immigratie.
Welkom in de wereld van volksverhuizingen!

Marsipulami
08-08-15, 22:50
Niets nieuw hier, Mars.
Belgen, en dan vooral Vlamingen, zijn een schuw en wereldvreemd volkje.
Het is ook niet belangrijk wat ze vinden over immigratie.
Welkom in de wereld van volksverhuizingen!


Nee, nee, Belgen zijn lieve mensen, misschien wat timide, maar met een open hart voor buren en anderstalige nieuwkomers.

Abudhar
08-08-15, 22:51
Hihi. Wist niet dat je een grappenmaker was.
Leukste mensen in België spreken Frans.

Correctie;
Ze zijn vriendelijk misschien, naar nieuwkomers die het liefst blank zijn en waarmee ze een culturele affiniteit mee hebben. En een zelfde religie delen. Dat weet jij ook wel.
Maar misschien hoor je niet graag de waarheid.

Marsipulami
09-08-15, 06:40
Leukste mensen in België spreken Frans.

Nagenoeg alle Vlamingen spreken (2 woorden) Frans. Dat kan dus het probleem al niet zijn.

Trouwens mensen kwalificeren op basis van de taal die ze spreken is op zichzelf al behoorlijk discriminerend.


Ze zijn vriendelijk misschien, naar nieuwkomers die het liefst blank zijn en waarmee ze een culturele affiniteit mee hebben. En een zelfde religie delen. Dat weet jij ook wel.

Daar wist ik niks van. Heb je een bron ?


Maar misschien hoor je niet graag de waarheid.

Mensen die op de hoogte zijn van 'de' waarheid hebben altijd iets griezeligs.

Abudhar
09-08-15, 08:20
Nagenoeg alle Vlamingen spreken (2 woorden) Frans. Dat kan dus het probleem al niet zijn.

Hier heb je blijkbaar ook weer moeite om het te begrijpen. Maar maakt niet uit. Ik zal het even anders voor je formuleren.
Walen begrijpen beter de wereld en de dynamiek van immigratie dan de Vlaamsche medemenschen.
En België dat betoogt 3-talig te zijn heeft zelfs moeite om Frans te hanteren als 2-de taal. Hoewel Frans wel significant meer gewicht in de wereld heeft dan hahaha "het Vlaamsch".
Ik ga je hier even voor zijn.
De enige reden waarom een Waal Vlaamsch zou studeren, is of om in de politiek te gaan of beroepshalve.

Trouwens mensen kwalificeren op basis van de taal die ze spreken is op zichzelf al behoorlijk discriminerend.

Ja, een irritant trekje eigen aan de Vlaamsche menschen.

Daar wist ik niks van. Heb je een bron ?

Jij weet daar niets van? Tiens, misschien is het makkelijk om zaken te ontkennen als je het brilletje draagt van de heersende partij. Blank en Vlaamsch.
Wat gek dat juist jij die hier zoveel copy en paste hier niet van de hoogte bent?
Waarom verberg je jezelf hier achter? Zo resoluut ”daar wist ik niets van”.
Zegt al genoeg over iemands kijk op de zaak.
Wil je de onderzoeken waaruit blijkt dat de Vlaamsche menschen bvb. Moslims liever ziet gaan dan komen en minder moeite heeft met niet-Moslims? En het liefst uit landen, die niet tot de ontwikkelingszone behoren? Google it, Mars.
Trouwens, ik hoef geen bron voor jou te vermelden.
Noem het maar empirische onderzoekingen en bevindingen van ondergetekende. Graag gedaan, Mars.

Mensen die op de hoogte zijn van 'de' waarheid hebben altijd iets griezeligs.

Juist, Mars.
Vlaamsche menschen die een spiegel wordt voorgeschoteld, ontkennen zichzelf in het beeld dat ze zien. Lelijk, hé?

Maar Mars, het geeft niet.
Vlaanderen, haar taal en nationalisme, doen er niet toe in deze steeds kleiner wordende wereld.
Mars, ben jij Vlaamsche nationalist? BDW een held van je?
Schild en vriend, Mars?

Persoonlijk vraagje, Mars.
Waarom zie ik hier alleen maar artikels uit vooral Vlaamsche media? Sporadisch uit een Nederlandse blad.
Ook over internationale onderwerpen.
Lees jij weleens in een andere taal? Raadpleeg je weleens buitenlands media?
Ik wil hier maar aantonen wat zo typerend is aan Vlaanderen. Zo vast, zo vast in die Vlaamsche klei.

Marsipulami
09-08-15, 08:32
Nagenoeg alle Vlamingen spreken (2 woorden) Frans. Dat kan dus het probleem al niet zijn.

Hier heb je blijkbaar ook weer moeite om het te begrijpen. Maar maakt niet uit. Ik zal het even anders voor je formuleren.
Walen begrijpen beter de wereld en de dynamiek van immigratie dan de Vlaamsche medemenschen.
En België dat betoogt 3-talig te zijn heeft zelfs moeite om Frans te hanteren als 2-de taal. Hoewel Frans wel significant meer gewicht in de wereld heeft dan hahaha "het Vlaamsch".
Ik ga je hier even voor zijn.
De enige reden waarom een Waal Vlaamsch zou studeren, is of om in de politiek te gaan of beroepshalve.

Trouwens mensen kwalificeren op basis van de taal die ze spreken is op zichzelf al behoorlijk discriminerend.

Ja, een irritant trekje eigen aan de Vlaamsche menschen.

Daar wist ik niks van. Heb je een bron ?

Jij weet daar niets van? Tiens, misschien is het makkelijk om zaken te ontkennen als je het brilletje draagt van de heersende partij. Blank en Vlaamsch.
Wat gek dat juist jij die hier zoveel copy en paste hier niet van de hoogte bent?
Waarom verberg je jezelf hier achter? Zo resoluut ”daar wist ik niets van”.
Zegt al genoeg over iemands kijk op de zaak.
Wil je de onderzoeken waaruit blijkt dat de Vlaamsche menschen bvb. Moslims liever ziet gaan dan komen en minder moeite heeft met niet-Moslims? En het liefst uit landen, die niet tot de ontwikkelingszone behoren? Google it, Mars.
Trouwens, ik hoef geen bron voor jou te vermelden.
Noem het maar empirische onderzoekingen en bevindingen van ondergetekende. Graag gedaan, Mars.

Mensen die op de hoogte zijn van 'de' waarheid hebben altijd iets griezeligs.

Juist, Mars.
Vlaamsche menschen die een spiegel wordt voorgeschoteld, ontkennen zichzelf in het beeld dat ze zien. Lelijk, hé?

Maar Mars, het geeft niet.
Vlaanderen, haar taal en nationalisme, doen er niet toe in deze steeds kleiner wordende wereld.
Mars, ben jij Vlaamsche nationalist? BDW een held van je?
Schild en vriend, Mars?

Persoonlijk vraagje, Mars.
Waarom zie ik hier alleen maar artikels uit vooral Vlaamsche media? Sporadisch uit een Nederlandse blad.
Ook over internationale onderwerpen.
Lees jij weleens in een andere taal? Raadpleeg je weleens buitenlands media?
Ik wil hier maar aantonen wat zo typerend is aan Vlaanderen. Zo vast, zo vast in die Vlaamsche klei.

Veel te serieuze reactie. Je lijkt wel een Hollander. Ontspan je een beetje het is zondagvoormiddag.

Ons bier en onze chocolade worden wereldwijd gewaardeerd. Vlamingen zijn dus wel degelijk wereldburgers.

Abudhar
09-08-15, 08:34
Nee, dit vloeide lekker uit mijn pen. Ben ontspannen.
Biermerken worden straks verkocht aan het buitenland. En jullie chocolade is Chinees.
Welkom in de wereld, Mars.
Goeiemorgen trouwens.

Marsipulami
09-08-15, 08:42
Nee, dit vloeide lekker uit mijn pen. Ben ontspannen.
Biermerken worden straks verkocht aan het buitenland. .

Geeft niks als we er maar aan verdienen is het goed voor mij.


En jullie chocolade is Chinees.

Geeft niks. Chocolade bestaat toch enkel maar uit vet en suiker en cacao aan arme afrikanen ontfutselt tegen veel te lage prijzen.


Welkom in de wereld, Mars.

De hoofdstad van de Europese Unie en de zetel van de Navo liggen in de hoofdstad van Vlaanderen.

Marsipulami
09-08-15, 08:53
Google it, Mars.

Met google kan je alles en het tegendeel van alles bewijzen.

Abudhar
09-08-15, 08:54
Brussel, omdat het voor alle grote partijen die er wel toe doen een acceptabel locatie is.
Brussel als neutrale zone voor machtige buurlanden.
Met name; Frankrijk, UK, Duitsland.
Het had nooit gevestigd kunnen zijn in de hoofdsteden van de respectievelijke landen.
Als je er over nadenkt is het niet iets om trots op te zijn.
Dit wist je ook wel natuurlijk.

Ik hoop dat de Leffe wel zijn volle smaak blijft behouden als ze straks overgenomen gaan worden.
Ben daar gek op. Blond, bruin. Heerlijk bier.

Abudhar
09-08-15, 08:55
Met google kan je alles en het tegendeel van alles bewijzen.

Nochtans een waardevolle bron van "informatie" van vele prikkers op dit forum. Inclusief u.

Marsipulami
09-08-15, 09:03
Met name; Frankrijk, UK, Duitsland.
Het had nooit gevestigd kunnen zijn in de hoofdsteden van de respectievelijke landen.
Als je er over nadenkt is het niet iets om trots op te zijn.

Juist ja, de Belgen houden Europa bij elkaar en daar ben ik behoorlijk trots op.

Marsipulami
09-08-15, 09:08
Nochtans een waardevolle bron van "informatie" van vele prikkers op dit forum. Inclusief u.

Het komt regelmatig in Vlaamse kranten dat Vlamingen racist zijn. Dat heeft te maken met het zelfkritisch vermogen van Vlamingen. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren. Ze zijn maar al te blij met die berichtjes en worden steevast gebruikt om aan te geven dat het in Nederland allemaal reuze meevalt wat racisme betreft.

Als de Imazighen het prima vinden dat ze hun eigen taal niet mogen gebruiken in een land waar ze sinds mensenheugenis wonen, dan moeten ze dat zelf weten, maar Vlamingen pikken zoiets niet.

mark61
09-08-15, 09:57
Belgen, en dan vooral Vlamingen, zijn een schuw en wereldvreemd volkje.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst zou zijn van een dergelijke enquête in Marokko. Van alle immigrantengroepen in NL lijken Marokkanen en Chinezen me het meest 'schuw en wereldvreemd', als je bijv. kijkt naar de bereidheid relaties aan te gaan met leden van andere groepen.


Ze zijn vriendelijk misschien, naar nieuwkomers die het liefst blank zijn en waarmee ze een culturele affiniteit mee hebben. En een zelfde religie delen.

Vlamingen zijn absoluut niet dol op Hollanders, dus die vlieger gaat alvast niet op. Verder speelt 'religie' in België nauwelijks een rol. Nominaal zijn vrijwel alle witte Belgen katholiek, maar in de praktijk is dat een grapje.

mark61
09-08-15, 10:22
Het komt regelmatig in Vlaamse kranten dat Vlamingen racist zijn. Dat heeft te maken met het zelfkritisch vermogen van Vlamingen. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren. Ze zijn maar al te blij met die berichtjes en die worden steevast gebruikt om aan te geven dat het in Nederland allemaal reuze meevalt wat racisme betreft.

Huh? Je fantaseert. Ik heb werkelijk nog nooit een Hollander horen beweren dat het in NL vergeleken bij B / Vlaanderen wel meevalt met 'racisme'. De PVV (10% van de Tweede Kamer; dramatisch afgenomen weliswaar) is hier zeker 4x groter dan VB (4,8% van het Vlaamse parlement; 2% van het federale parlement); heeft zelfs in de regering gezeten, zo'n beetje, en dat tegenover het Belgische cordon sanitaire.

Die Nederlandse ontkenning bestaat wel, maar niet ten opzichte van Vlaanderen. Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de Vlaamse discriminatoire houding wat botter is, en de Nederlandse wat schijnheiliger :strik:

mark61
09-08-15, 10:27
Biermerken worden straks verkocht aan het buitenland. En jullie chocolade is Chinees.


Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwerij ter wereld waar het Belgische Interbrew een grote vinger in de pap heeft. Het hoofdkantoor staat dan ook in Leuven. Verder zijn de 100+ kleine Belgische brouwerijen meest zelfstandig en niet interessant voor overname. Die diversiteit blijft wel bestaan. Je dacht bovendien toch niet dat kloosters hun brouwerij gaan verkopen. Het zijn religieuze instellingen, geen NV's.

Nope, Belgische chocolade is Belgisch. In China groeit alvast geen cacao.

Marsipulami
09-08-15, 10:33
Je zou hoogstens kunnen zeggen dat de Vlaamse discriminatoire houding wat botter is, en het Nederlandse wat schijnheiliger :strik:

Hier kan ik me wel in vinden.

mark61
09-08-15, 11:04
Hier kan ik me wel in vinden.

:hihi:

En de rest? Noem mij es een bende Ollanders die giechelend dan wel Hoogst Verontwaardigd naar Vlaanderen wijzen als 'nog veel erger dan bij ons'?

Die ga je niet vinden, alleen al niet omdat Vlaanderen niet zo leeft in het (linkse) Nederlandse bewustzijn, en eventuele vergelijkingen eerder met Frankrijk, Engeland en Duitsland, of zelfs de VS gemaakt zullen worden.

H.P.Pas
09-08-15, 12:35
Leukste mensen in België spreken Frans.





Trouwens mensen kwalificeren op basis van de taal die ze spreken is op zichzelf al behoorlijk discriminerend.


Brussel Zuidstation, rond 1980.
De nog jeugdig ogende Pas moet op doorreis onverwacht 1 ½ uur op zijn aansluiting wachten en besluit een hapje te gaan eten. Omdat hij geen Belgische franken bij zich heeft informeert hij, in het Nederlands, of hij in het restaurant ook met guldens kan betalen. Antwoord (in afgemeten Frans): ‚Meneer dit is Belgisch station, hier betaalt men met franken‘.
Pas zoekt zich desondanks een tafeltje en informeert bij de toeschietende kelner in het Frans of hier ook Zwitserse franken aangenomen worden. Antwoord, licht geagiteerd: ‚Maar natuurlijk meneer, wat dacht u dan ? Dit is een internationaal station u kunt hiet betalen met wat u maar wilt‘ .


Mensen die op de hoogte zijn van 'de' waarheid hebben altijd iets griezeligs.

Daarom heb ik Veritatis Splendor ook nooit echt gelezen: de titel staat mij tegen.


De hoofdstad van de Europese Unie en de zetel van de Navo liggen in de hoofdstad van Vlaanderen.

Nitpick : Hoofdstad van Brabant. Had nooit de indruk dan veel Bruxellois zich Vlaamse hoofdstedelingen voelen.

Marsipulami
09-08-15, 12:39
:hihi:

En de rest? Noem mij es een bende Ollanders die giechelend dan wel Hoogst Verontwaardigd naar Vlaanderen wijzen als 'nog veel erger dan bij ons'?

Die ga je niet vinden, alleen al niet omdat Vlaanderen niet zo leeft in het (linkse) Nederlandse bewustzijn, en eventuele vergelijkingen eerder met Frankrijk, Engeland en Duitsland, of zelfs de VS gemaakt zullen worden.

Hmm, tja, de tijden zijn wellicht verandert, maar in de NL pers verschenen destijds regelmatig berichten over de opmars van het Vlaams Belang en die partij werd dan steevast vergeleken met de Centrumpartij van Hans Janmaat in NL die nooit echt van de grond kwam. Conclusie van het verhaal was dan meestal dat er in Nederland geen draagvlak was voor een xenofoob politiek discours. Nederland als het tolerante gidsland en het oubollige xenofobe nationalisme van het Vlaams Belang als voorbeeld hoe het niet moest.

Maar toen kwam Pim Fortuyn en zijn ideologische erfgenamen in diverse varianten. Tegelijk kwamen de racisten in Nederland vanonder hun kasseistenen gekropen en stak Nederland Vlaanderen langs rechts voorbij.

Marsipulami
09-08-15, 12:54
Brussel Zuidstation, rond 1980.
De nog jeugdig ogende Pas moet op doorreis onverwacht 1 ½ uur op zijn aansluiting wachten en besluit een hapje te gaan eten. Omdat hij geen Belgische franken bij zich heeft informeert hij, in het Nederlands, of hij in het restaurant ook met guldens kan betalen. Antwoord (in afgemeten Frans): ‚Meneer dit is Belgisch station, hier betaalt men met franken‘.
Pas zoekt zich desondanks een tafeltje en informeert bij de toeschietende kelner in het Frans of hier ook Zwitserse franken aangenomen worden. Antwoord, licht geagiteerd: ‚Maar natuurlijk meneer, wat dacht u dan ? Dit is een internationaal station u kunt hiet betalen met wat u maar wilt‘ .

Mooi verhaal, maar ik begrijp niet wat ik ermee aan moet. Dus beiden spraken Frans en de ene was wat behulpzamer dan de andere.



Daarom heb ik Veritatis Splendor ook nooit echt gelezen: de titel staat mij tegen.

Ik ook niet, ik denk trouwens dat ik in mijn leven nog geen enkele pauselijke encycliek (helemaal) heb gelezen. Ik beperk me tot de berichtgeving daarover in de betere katholieke pers.



Nitpick : Hoofdstad van Brabant. Had nooit de indruk dan veel Bruxellois zich Vlaamse hoofdstedelingen voelen.

Tja, of die Bruxellois dat nu fijn vinden of niet. Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen, het Vlaamse parlement is daar te vinden, de Vlaamse regering en de centrale Vlaamse administratie. De Walen hebben Namen als hoofdstad gekozen en de Vlamingen Brussel.

Marsipulami
09-08-15, 14:19
Nitpick : Hoofdstad van Brabant.

De provincie Brabant bestaat trouwens niet meer in België. Die is bij één van de voorgaande staatshervormingen opgesplitst in de provincie Waals-Brabant met Waver als hoofdstad en de provincie Vlaams-Brabant met Leuven als hoofdstad..

H.P.Pas
09-08-15, 17:07
Mooi verhaal, maar ik begrijp niet wat ik ermee aan moet. Dus beiden spraken Frans en de ene was wat behulpzamer dan de andere.

Je kunt er verschilllende kanten mee op.
My guess: De heren waren uitwisselbaar. Was ik andersom begonnen hadden zij van rol geruild.

Abudhar
09-08-15, 17:09
Het komt regelmatig in Vlaamse kranten dat Vlamingen racist zijn. Dat heeft te maken met het zelfkritisch vermogen van Vlamingen. Nederlanders kunnen daar nog veel van leren. Ze zijn maar al te blij met die berichtjes en worden steevast gebruikt om aan te geven dat het in Nederland allemaal reuze meevalt wat racisme betreft.

Als de Imazighen het prima vinden dat ze hun eigen taal niet mogen gebruiken in een land waar ze sinds mensenheugenis wonen, dan moeten ze dat zelf weten, maar Vlamingen pikken zoiets niet.

Nederland kijkt en vergelijkt helemaal niet met wat er in België gebeurt.
Vergelijkingsmateriaal vinden ze, of het nou terecht is of niet van die arrogante kwasten, in Duitsland, UK of zelfs Frankrijk.
Ik spreek mijn taal hier in mijn eigen land. Ik weet niet waar jij het over hebt.
Je loopt wat achter.

Abudhar
09-08-15, 17:14
Juist ja, de Belgen houden Europa bij elkaar en daar ben ik behoorlijk trots op.

Nee, jullie doen wat er wordt verteld door de grote spelers. Zie jullie zelf maar als een harddrive.
Er wordt wat info op opgeslagen dat geraadpleegd kan worden.
Een bibliothecaris die met een boekenkarretje alle partijen aan die grote Europese tafel afloopt en boeken collecteert na raadpleging. En nog gauw een drankje inschenkt voor de heren en dames van Europa.

Mars, heb je jezelf ooit afgevraagd waarom, op schaal gezien, de grootste groep Europese Syrië gangers uit België komen?
Pal achter Duitsland. Nee, jullie zijn geen Duitsland.
Economisch niet, en al zeker niet in aantal.
Misschien iets in het water van jullie? Of in de lucht?

Abudhar
09-08-15, 17:32
Ik ben benieuwd wat de uitkomst zou zijn van een dergelijke enquête in Marokko. Van alle immigrantengroepen in NL lijken Marokkanen en Chinezen me het meest 'schuw en wereldvreemd', als je bijv. kijkt naar de bereidheid relaties aan te gaan met leden van andere groepen.

Wat gek dat je overslaat op andere bevolkingsgroepen. Ging toch over Vlaanderen, dacht ik zo even?
En niet over minderheden in Nederland.
Haha! Wat grappig.
Of is dit zo een; Ja, maar jullie doen daar ook aan mee…vingerwijsding? Mark?
Vooral grappig als het westen pretendeert cultureel en beschavingsgewijs verder te staan dan de rest van de wereld. Waarom dan steeds verwijzen naar en vergelijken met “inferieure” landen?
En waarom het voorbeeld van Marokkanen eerder dan Turken? Jij bent Turkoloog, toch?
Volgens mij zijn zij eerder een gesloten minderheid dan Marokkanen.
Had je deze morgen je koffie al gehad toen je dit neerpende?


Vlamingen zijn absoluut niet dol op Hollanders, dus die vlieger gaat alvast niet op. Verder speelt 'religie' in België nauwelijks een rol. Nominaal zijn vrijwel alle witte Belgen katholiek, maar in de praktijk is dat een grapje.

Liever nen Ollander dan een Marokkaan toch, Mark? Of ontken je dit ook? Loop jij ook constant met dat blanke mannetjes brilletje rond?
Nog zoiets geks. Dus omdat Vlaanderen minder religieus zou zijn, zouden ze niet de religieuze identiteiten benadrukken? Huh? Dus dit gebeurt niet volgens jou? Er wordt niet eerder voor Katholieken dan Moslims gekozen bij het uitreiken van posten? Bedoel je dat? Religie als argument, wapen. Dat gebeurt niet alleen in het MO.
Niet meer Islam in België. Dat wordt toch geroepen. Toch?
Nee, Mark. Die vlieger gaat hier ook niet op.

Samir75017
09-08-15, 17:37
The Belgians should start to accept each other first.

In most European countries, immigrants contribute more than they cost.

Abudhar
09-08-15, 17:42
Anheuser-Busch InBev is de grootste brouwerij ter wereld waar het Belgische Interbrew een grote vinger in de pap heeft. Het hoofdkantoor staat dan ook in Leuven. Verder zijn de 100+ kleine Belgische brouwerijen meest zelfstandig en niet interessant voor overname. Die diversiteit blijft wel bestaan. Je dacht bovendien toch niet dat kloosters hun brouwerij gaan verkopen. Het zijn religieuze instellingen, geen NV's.

Nope, Belgische chocolade is Belgisch. In China groeit alvast geen cacao.

Dit heb ik even lekker staan roepen op de kant, op iets dat er helemaal niet toe doet.
Bier en chocolade gaan die Vlamingen niet wereldwijzer maken.
Niet alles wat ik hier roep is noodzakelijk de waarheid, hoor.
Ook een goeie kluifbeen om de trollen te lokken op dit forum.
Beetje raar, dat jij hier als eerste op springt.
Maar goed, het is zondag. Dan mag je wat meer zeiken. En ik ook.

Hoewel, ik ga hierover een beetje googlen, bingen, of het Jeeves asken.
Vind vast wel iets.
Een Chinese nepchocolade fabrikant. Of een paar Belgische brouwerijen opgekocht door buitenlanders.

Eke
09-08-15, 18:24
Niets nieuw hier, Mars.
Belgen, en dan vooral Vlamingen, zijn een schuw en wereldvreemd volkje.
Het is ook niet belangrijk wat ze vinden over immigratie.
Welkom in de wereld van volksverhuizingen!



Weet je wat het is : als je het gevoel hebt dat de werkeloosheid om je heen (van je partner, van je kinderen, je buren, van jezelf) veroorzaakt wordt door te groot aanbod van arbeidskrachten
dan ben je niet gelukkig als dat aanbod alleen maar groter wordt. Mensen die een langere opleiding hebben gehad zullen zich minder bedreigd voelen op de arbeidsmarkt en meer de voordelen zien van nieuwkomers.

En kijk naar de schoolklassen...als veel aandacht van de school uitgaat naar de instromers en je het gevoel hebt dat jouw kind meer aandacht nodig heeft maar NIET krijgt wijt je dit aan...de immigranten.

Zelfde geldt voor meer zaken, zoals nood hebben aan betere behuizing of staan op wachtlijst voor bv. ziekenhuis.





De Nederlande immigranten in Noord-België zijn niet overal welkom meer omdat ze met teveel zijn, omdat ze de sfeer gaan bepalen in het Vlaamse dorp. Omdat ze de huizenprijzen opschroeven.

Daar denk je wel eens aan , Abudhar ?

Abudhar
09-08-15, 18:30
Weet je wat het is : als je het gevoel hebt dat de werkeloosheid om je heen (van je partner, van je kinderen, je buren, van jezelf) veroorzaakt wordt door te groot aanbod van arbeidskrachten

dan ben je niet gelukkig als dat aanbod alleen maar groter wordt. Mensen die een langere opleiding hebben gehad zullen zich minder bedreigd voelen op de arbeidsmarkt en meer de voordelen zien van nieuwkomers.

En kijk naar de schoolklassen...als veel aandacht van de school uitgaat naar de instromers en je het gevoel hebt dat jouw kind meer aandacht nodig heeft maar NIET krijgt wijt je dit aan...de immigranten.

Zelfde geldt voor meer zaken, zoals nood hebben aan betere behuizing of staan op wachtlijst voor bv. ziekenhuis.

De Nederlandse immigranten in Noord-België zijn niet overal welkom meer omdat ze met teveel zijn, omdat ze de sfeer gaan bepalen in het Vlaamse dorp. Omdat ze de huizenprijzen opschroeven.

Je wijst 1 kant op, AbuDhar. :)

Laat me raden, Eke. Wil je begrip voor uitsluiting van de kant van immigranten?
Begrip na uitsluiting op de arbeidsmarkt? Een ziekelijk anti immigratie klimaat waar de jeugd, lokaal geboren, in opgroeit. Nee, Eke. Ik wijs de richting op waar het vandaan komt. Geen begrip, Eke.

Eke
09-08-15, 19:35
Laat me raden, Eke. Wil je begrip voor uitsluiting van de kant van immigranten?
Begrip na uitsluiting op de arbeidsmarkt? Een ziekelijk anti immigratie klimaat waar de jeugd, lokaal geboren, in opgroeit. Nee, Eke. Ik wijs de richting op waar het vandaan komt. Geen begrip, Eke.

Ja, ik wil wederzijds begrip. Ik wil namelijk dat die bewoners die te maken krijgen met de immigranten/ vluchtelingen weten waar ze aan toe zijn.
Zodat ze in staat zijn om de vluchtelingen in hun midden op te nemen. Dat de een dat beter kan dan de andere is vers twee.De ene vluchteling is ook tegemoetkomender dan de andere.

Waarom stap ik over van immigrant naar vluchteling ? België is toch geen immigrantenland meer ?
Behalve dan de gebruikelijke buitenlanders die er komen werken/studeren ?

Hoeveel gezinsherenigingen zouden er nog zijn in Vlaanderen ?

Marsipulami
09-08-15, 21:13
Ik spreek mijn taal hier in mijn eigen land.

Ik weet te weinig over je achtergrond om te weten wat jouw taal en achtergrond is of wat je met je eigen land bedoeld.

Marsipulami
09-08-15, 21:34
Mars, heb je jezelf ooit afgevraagd waarom, op schaal gezien, de grootste groep Europese Syrië gangers uit België komen?

Bedoel je dat het de schuld is van de racistische Belgen dat die barbaarse criminelen daar hoofden zitten af te hakken en vrouwen te verkrachten ? Als dat zo zou zijn dan ben ik blij dat die racistische Belgen die gasten eruit gewerkt hebben.

Maar ik vrees dat je theorie: 'racisme als oorzaak van vertrek Syriëstrijders' niet opgaat. Onder die Belgische Syriëstrijders zitten namelijk ook een heleboel blanke geboren en getogen originele Belgen met stamboom die zich tot de islam bekeerden. Van racisme als reden kan dus geen sprake zijn.

Bovendien komt het merendeel van de helden die IS gaan vervoegen uit de islamitische landen zelf, waar noch de afkomst noch de religie met hun landgenoten een onderscheidende rol spelen. Kom dus maar eens met iets beters.

mark61
09-08-15, 21:42
Wat gek dat je overslaat op andere bevolkingsgroepen. Ging toch over Vlaanderen, dacht ik zo even?

Jij suggereert dat er iets bijzonders is met Vlamingen. Ik bestrijd dat. Ik betwijfel of er veel verschil zit tussen xenofobie tussen de diverse volkeren. Das alles.


Liever nen Ollander dan een Marokkaan toch, Mark? Of ontken je dit ook?

Ik heb geen idee. Heb je een enquête gehouden?


Er wordt niet eerder voor Katholieken dan Moslims gekozen bij het uitreiken van posten?

Nee. Wel eerder voor witte Belgen dan niet-witte, denk ik. Wat komt godsdienst hier doen?

mark61
09-08-15, 21:44
Bedoel je dat het de schuld is van de racistische Belgen dat die barbaarse criminelen daar hoofden zitten af te hakken en vrouwen te verkrachten ?

Na, de relatief hoge opkomst vanuit België, vergeleken bij de rest van Europa en de VS, valt wel op. Of het dan meer om Vlamingen dan Walen gaat, geen idee :hihi:

Wat de verklaring daarvoor is weet ik niet, maar het is wel een opvallend gegeven.

Marsipulami
09-08-15, 21:46
Ik heb geen idee. Heb je een enquête gehouden?


Ik wel. Daaruit blijkt dat de Vlamingen bereid zijn om 5 Marokkanen op te nemen in ruil voor één Hollander die het land wil verlaten.

Marsipulami
09-08-15, 22:02
Na, de relatief hoge opkomst vanuit België, vergeleken bij de rest van Europa en de VS, valt wel op. Of het dan meer om Vlamingen dan Walen gaat, geen idee :hihi:

Wat de verklaring daarvoor is weet ik niet, maar het is wel een opvallend gegeven.

De potentiële Syriëstrijders vanuit de VS hebben geen geld voor een vliegtuigticket om daar te geraken. Bovendien kom je met een islamitische naam nog nauwelijks aan een vliegtuigticket in de VS. Vanuit België kan je gratis meereizen met de auto met je Turkse buurman die op vakantie gaat en zonder controles onderweg en gewoon vanuit Turkije de Syrische grens over wandelen.

Marsipulami
09-08-15, 22:21
Wat de verklaring daarvoor is weet ik niet, maar het is wel een opvallend gegeven.

In België heeft elk moslimkind op school recht op 2 u. per week islamonderricht door leerkrachten aangesteld door de moslimexecutieve en betaald door de Belgische belastingbetaler. Daarnaast hebben moskeeën in België die een erkenningsdossier indienden recht op een imam betaald door de Belgische belastingbetaler alsook draagt de Belgische belastingbetaler bij aan de kosten van oprichting en onderhoud van de moskeeën. Ik weet niet of er een ander Europees land is waar dit ook nog mogelijk is. Weet jij dat ?

Mogelijks maken extremistische moslims misbruik van de Belgische gastvrijheid, het welwillend wettelijk kader en de sympathie van de Belgen voor moslims.

Ik heb vandaag een glas 'BINK' gedronken een streekbier dat gebrouwen wordt in Sint-Truiden. Weet jij hoe het komt dat Bink meer gedronken wordt in Sint-Truiden dan in Las Vegas ? De reden daarvoor is dat er in Las Vegas geen verdeelcentra zijn waar Bink te verkrijgen is. Idem dito voor de extreme islam.

Abudhar
09-08-15, 22:40
Weet je wat het is : als je het gevoel hebt dat de werkeloosheid om je heen (van je partner, van je kinderen, je buren, van jezelf) veroorzaakt wordt door te groot aanbod van arbeidskrachten
dan ben je niet gelukkig als dat aanbod alleen maar groter wordt. Mensen die een langere opleiding hebben gehad zullen zich minder bedreigd voelen op de arbeidsmarkt en meer de voordelen zien van nieuwkomers.

En kijk naar de schoolklassen...als veel aandacht van de school uitgaat naar de instromers en je het gevoel hebt dat jouw kind meer aandacht nodig heeft maar NIET krijgt wijt je dit aan...de immigranten.

Zelfde geldt voor meer zaken, zoals nood hebben aan betere behuizing of staan op wachtlijst voor bv. ziekenhuis.





De Nederlande immigranten in Noord-België zijn niet overal welkom meer omdat ze met teveel zijn, omdat ze de sfeer gaan bepalen in het Vlaamse dorp. Omdat ze de huizenprijzen opschroeven.

Daar denk je wel eens aan , Abudhar ?

Je hebt je tekst even aangepast zie ik. Maar evengoed. Er is van mijn betoog niets veranderd.

Het bovenste gedeelte is zelfs ondenkbaar voor mij om daar op te reageren.
Aub, stop met die naïviteit.

Het 2de gedeelte dan.

Meen je dit nou? Moet ik het probleem van bewoners, en kapitaalkrachtige Hollanders, in het grensgebied gaan gelijkstellen met problemen die achterstandswijken en getto’s van ettelijke generatie allochtonen ondervinden?
Eke, waar heb je het in godsnaam over?
Dat is een regelrechte belediging en ga ik ook niet beantwoorden.

Abudhar
09-08-15, 22:42
Ik weet te weinig over je achtergrond om te weten wat jouw taal en achtergrond is of wat je met je eigen land bedoeld.

Lees wat je zelf hebt neer gepent na. Anders verdwaal je telkens weer.

mark61
09-08-15, 22:42
De potentiële Syriëstrijders vanuit de VS hebben geen geld voor een vliegtuigticket om daar te geraken.

Hoe denk jij dat te weten? Volstrekte fantasie. Moslims in de VS zijn meestal lid van de middenklasse. Wellicht dat dat hun gebrek aan enthousiasme verklaart.

Jah je had twee tamelijk berooide Tsjetsjenen die liever de marathon van Boston bombardeerden dan naar het MO af te reizen.

Abudhar
09-08-15, 22:45
Bovendien komt het merendeel van de helden die IS gaan vervoegen uit de islamitische landen zelf, waar noch de afkomst noch de religie met hun landgenoten een onderscheidende rol spelen. Kom dus maar eens met iets beters.

Hier hoef je mijn vraag niet te ontwijken. Je wist wat je gelezen hebt en toch even proberen te ontwijken.
Op schaal gezien Mars, probeer dit nou te onthouden. Ja?
Je hebt blijkbaar een handig selectief geheugen getraind. Lekker makkelijk, he?

Abudhar
09-08-15, 22:46
Ik wel. Daaruit blijkt dat de Vlamingen bereid zijn om 5 Marokkanen op te nemen in ruil voor één Hollander die het land wil verlaten.

Leuk, zo'n moppeke ertussen door. Hou ik wel van.

Marsipulami
09-08-15, 22:46
Lees wat je zelf hebt neer gepent na. Anders verdwaal je telkens weer.

Ja, ik zei dat Imazighen hun eigen taal in hun eigen land niet mogen gebruiken. Als dat van toepassing is op jou dan kan ik je opmerking plaatsen.

Abudhar
09-08-15, 22:52
Jij suggereert dat er iets bijzonders is met Vlamingen. Ik bestrijd dat. Ik betwijfel of er veel verschil zit tussen xenofobie tussen de diverse volkeren. Das alles.



Ik heb geen idee. Heb je een enquête gehouden?



Nee. Wel eerder voor witte Belgen dan niet-witte, denk ik. Wat komt godsdienst hier doen?

Mooie vraag, maar hier heb jij je wittemansbrilletje weer op. Je zal zaken niet waarnemen als je ze niet zelf ondergaat. Ik zal het even vertalen voor je; racisme is niet wat het vroeger was. Gebaseerd op huidskleur, taal,…. .
Nee, het nieuwe “racisme”(discriminatie) houdt in dat volkeren achtergesteld worden om ideeën, cultuur.
Huidskleur is zelfs haast geen issue meer. Een naam alleen al identificeert iemand met een vijandig idee, cultuur.
Dat is het nieuwe racisme(ik haat dit woord en gebruik het alleen als het ter sprake komt).
Maar zoals gezegd, als je de receptoren om het op te pikken mist dan zie je het niet.
Walg ook van mensen die dit tegenspreken. Geen respect voor dat soort lui.
Vooral zij die er niet mee te maken hebben.
Naar mijn mening dragen zij het meeste bij aan die hele hetze tegen moslims.

Abudhar
09-08-15, 22:59
Ja, ik wil wederzijds begrip. Ik wil namelijk dat die bewoners die te maken krijgen met de immigranten/ vluchtelingen weten waar ze aan toe zijn.
Zodat ze in staat zijn om de vluchtelingen in hun midden op te nemen. Dat de een dat beter kan dan de andere is vers twee.De ene vluchteling is ook tegemoetkomender dan de andere.

Waarom stap ik over van immigrant naar vluchteling ? België is toch geen immigrantenland meer ?
Behalve dan de gebruikelijke buitenlanders die er komen werken/studeren ?

Hoeveel gezinsherenigingen zouden er nog zijn in Vlaanderen ?

Dat begrip waar jij het over hebt. Hoe denk jij dat dat zich moet vertalen naar de “autochtonen” in Europa? Dit is niet alleen een België verhaal natuurlijk. Wat stel je concreet voor opdat het begrip overkomt op de lokale “oorspronkelijke” bewoners? Moet dat zich uiten in verontschuldigingen? Waarvoor? Ik neem nl. aan dat begrip ook iets concreet met zich moet mee brengen. Uiteindelijk zijn het in eerste instantie alleen maar woorden.

Ok. Het begrip is er. Ik woon er zelf niet meer. Maar ik ben nu even het aanspreekpunt voor hun. Je hebt onze aandacht gevestigd op al dat lijden dat veroorzaakt is door immigratie. En je hebt ons begrip. En nu? Hoe gaan we nu verder? Is dit niet iets waar jullie politiek zich mee moet bezig houden op een beschaafde manier? Rechtse politici toelaten zoals die Wilders, Le Pen,…en hun retoriek zijn een belediging aan het adres van alle nieuwkomers.
Dat deze toegelaten worden in een beschaafde maatschappij maakt wel duidelijk in welke staat landen verkeren.
Nog een punt. Elke land in de wereld is onderhevig aan immigratie.
Het is van alle tijden en zal niet veranderen naar mijn mening.

Marsipulami
09-08-15, 23:03
Op schaal gezien Mars, probeer dit nou te onthouden. Ja?

Er bestaan geen betrouwbare cijfers over het aantal Syriëstrijders dat vertrokken is uit verschillende landen. Naarmate de maatschappelijke belangstelling voor het fenomeen groeit, groeien ook de cijfers. In Zweden zijn er meer geregistreerde verkrachtingen dan in het hele Afrikaanse continent. Geloof jij dat ?

Marsipulami
09-08-15, 23:25
Moslims in de VS zijn meestal lid van de middenklasse. Wellicht dat dat hun gebrek aan enthousiasme verklaart.

Hmm, kweenie, of de moslims in de VS meestal behoren tot de middenklasse betwijfel ik.

Wist je dat moslims in de VS de legendarische mars op Washington van Martin Luther King met zijn toespraak 'I have a dream' een aantal jaren geleden nog eens overgedaan hebben. Deze mars bracht wel tig keer meer mensen op de been als de originele mars van Martin Luther King.

Nogal wat zwarten in de VS associëren het christendom met de slavernij van hun voorouders en zien de islam als aantrekkelijk alternatief.

https://youtu.be/ol3BIfAKqPI


https://youtu.be/z_ZgSK9yIbk

Abudhar
09-08-15, 23:58
Ja, ik zei dat Imazighen hun eigen taal in hun eigen land niet mogen gebruiken. Als dat van toepassing is op jou dan kan ik je opmerking plaatsen.

Probeer dit dan ook in het vervolg te doen, voor je wat post. Ik doe namelijk ook mijn best hierin.
Bezint eer je post. Of zoiets.

Marsipulami
10-08-15, 00:14
Probeer dit dan ook in het vervolg te doen, voor je wat post. Ik doe namelijk ook mijn best hierin.
Bezint eer je post. Of zoiets.

Niet zoveel rond de pot draaien en vooral je afkomst en je roots niet verloochenen. Respect voor een ander begint bij zelfrespect.

Abudhar
10-08-15, 00:17
Niet zoveel rond de pot draaien en vooral je afkomst en je roots niet verloochenen. Respect voor een ander begint bij zelfrespect.

Ik draai niet rond de pot, Mars. Dat ben jij, jo. Staat je niet.
Vragen ontwijken en steeds een antwoord eruit moeten sleuren. Dat is vermoeiend, Mars.

Marsipulami
10-08-15, 00:17
Leuk, zo'n moppeke ertussen door. Hou ik wel van.

Euhmm, het was eigenlijk geen mop.

Abudhar
10-08-15, 00:20
Euhmm, het was eigenlijk geen mop.

Dan raad ik je aan een fatsoenlijke bron te vermelden als je wat betoogt.
Anders valt het in de categorie van flauwekul en moppentapperij.

Marsipulami
10-08-15, 00:27
Ik draai niet rond de pot, Mars. Dat ben jij, jo. Staat je niet.
Vragen ontwijken en steeds een antwoord eruit moeten sleuren. Dat is vermoeiend, Mars.

Wist je dat Sint-Augustinus kerkvader en één van de allerbelangrijkste heiligen uit het christendom een Imazigh was ? Zijn boeken worden anno 2015 veelvuldig herdrukt in alle talen van de wereld en uitspraken van hem komen voor op seculiere wenskaartjes uit de krantenwinkel op de hoek. Heel de wereld weet dat, enkel de Imazighen zelf niet omdat ze vervreemd zijn van hun eigen geschiedenis en cultuur.

Abudhar
10-08-15, 00:32
Wist je dat Sint-Augustinus kerkvader en één van de allerbelangrijkste heiligen uit het christendom een Imazigh was ? Zijn boeken worden anno 2015 veelvuldig herdrukt in alle talen van de wereld en uitspraken van hem komen voor op seculiere wenskaartjes uit de krantenwinkel op de hoek. Heel de wereld weet dat, enkel de Imazighen zelf niet omdat ze vervreemd zijn van hun eigen geschiedenis en cultuur.

Waarom ga je ervan uit dat ik mijn eigen geschiedenis niet ken?
Patertje spelen, doe je dat ook graag?
Ga je mij onderwijzen in die grote Christelijke geschiedenis van je?

Marsipulami
10-08-15, 01:07
Je hoeft niet zo defensief te reageren. Dat is de bedoeling niet. Enne kom nu niet met de bewering dat je helemaal niet defensief reageert.

Eric de Blois
10-08-15, 01:23
Met google kan je alles en het tegendeel van alles bewijzen.

Absoluut waar. Via internet kan iedereen zijn gelijk vinden.

Abudhar
10-08-15, 08:25
Jij suggereert dat er iets bijzonders is met Vlamingen. Ik bestrijd dat. Ik betwijfel of er veel verschil zit tussen xenofobie tussen de diverse volkeren. Das alles.

Hier had ik over heen gelezen.

Misschien suggereer ik meer op een politiek die wordt gevoerd eerder dan wat er leeft in de mensen?
Waarheid zit waarschijnlijk hier ergens tussen in. En hebben ze elkaar beïnvloed.

Abudhar
10-08-15, 08:26
Absoluut waar. Via internet kan iedereen zijn gelijk vinden.

Hij heeft het over google. En niet het gehele internet, Eric.

Abudhar
10-08-15, 08:28
Je hoeft niet zo defensief te reageren. Dat is de bedoeling niet. Enne kom nu niet met de bewering dat je helemaal niet defensief reageert.

Ga je weer dansen rond die grote pot soep? Want ik doe nl. niet mee.

Eke
10-08-15, 08:48
Je hebt je tekst even aangepast zie ik. Maar evengoed. Er is van mijn betoog niets veranderd.

Het bovenste gedeelte is zelfs ondenkbaar voor mij om daar op te reageren.
Aub, stop met die naïviteit.

Het 2de gedeelte dan.

Meen je dit nou? Moet ik het probleem van bewoners, en kapitaalkrachtige Hollanders, in het grensgebied gaan gelijkstellen met problemen die achterstandswijken en getto’s van ettelijke generatie allochtonen ondervinden?
Eke, waar heb je het in godsnaam over?
Dat is een regelrechte belediging en ga ik ook niet beantwoorden.

Huh ? Wat is er aangepast dan, Abudhar ?
Wat jij naiviteit noemt is inlevingsvermogen, wat ik bij dit onderwerp bij jou nog mis.

Je denkt dat de Vlamingen die de immi's in hun buurt ontvangen robots zijn zonder gevoelens ? Een buurt is een kleine gemeenschap, waarin g e l e e f d wordt. Wat ik wil is dat jij je eens verplaatst in hen.
Als jij hun problemen onderkent begrijp je ook wat er zal moeten gebeuren om deze te verminderen.
[I]En stop je met eenzijdig te wijzen.
[/I
Je las geen vergelijking, maar een voorbeeld. Het geeft o o k problemen als er teveel Nederlanders in een dorpje binnenstromen. Heb je enig idee welke ? Niet alleen de dure huizenprijzen ! Het Vlaamse gemeenschap(je) die er eeuwen is geweest staat onder druk.
Je bent een prima denker, Abudhar, en je zou wat kaas kunnen eten van sociale processen/psychologische processen. Empathie helpt je daarbij !!!



PS Hoe belangrijk deze kleine leefgemeenschappen zijn blijkt uit een onderzoek waaruit naar voren kwam waar de oudste mensen in Europa wonen/leven. Niet bijzonder belangrijk op zich, maar wel om de 'bijvangst'. De mens floreert het best in kleinere, hechte gemeenschappen.

Eke
10-08-15, 09:00
Dat begrip waar jij het over hebt. Hoe denk jij dat dat zich moet vertalen naar de “autochtonen” in Europa? Dit is niet alleen een België verhaal natuurlijk. Wat stel je concreet voor opdat het begrip overkomt op de lokale “oorspronkelijke” bewoners? Moet dat zich uiten in verontschuldigingen? Waarvoor? Ik neem nl. aan dat begrip ook iets concreet met zich moet mee brengen. Uiteindelijk zijn het in eerste instantie alleen maar woorden.

Ok. Het begrip is er. Ik woon er zelf niet meer. Maar ik ben nu even het aanspreekpunt voor hun. Je hebt onze aandacht gevestigd op al dat lijden dat veroorzaakt is door immigratie. En je hebt ons begrip. En nu? Hoe gaan we nu verder? Is dit niet iets waar jullie politiek zich mee moet bezig houden op een beschaafde manier? Rechtse politici toelaten zoals die Wilders, Le Pen,…en hun retoriek zijn een belediging aan het adres van alle nieuwkomers.
Dat deze toegelaten worden in een beschaafde maatschappij maakt wel duidelijk in welke staat landen verkeren.
Nog een punt. Elke land in de wereld is onderhevig aan immigratie.
Het is van alle tijden en zal niet veranderen naar mijn mening.]

Wat precies begrijp jij dan ? Laat er iets van blijken, AbuDhar. Je hebt in België gewoond toch ?
Vermoedelijk gediscussieerd met je Vlaamse vrienden hierover...?

Abudhar
10-08-15, 09:02
Goeiemorgen.
Geen tijd voor empathie voor de tegenpartij, Eke. Mijn mensen zijn een overlevingsstrijd aan het voeren voor het zelfbehoud van een sowieso al verwarde identiteit. Ondanks dat ze daar geboren en opgegroeid zijn. Dit was al van het begin zo. Maar sinds die wereldwijde hetze tegen alles wat Islamitisch is, is dit haast een acceptabel fenomeen geworden.

Marsipulami
10-08-15, 09:11
Geen tijd voor empathie voor de tegenpartij, .

Reisgenoot ipv tegenpartij.


Maar sinds die wereldwijde hetze tegen alles wat Islamitisch is,

Jij was toch agnost.

Abudhar
10-08-15, 09:12
]

Wat precies begrijp jij dan ? Laat er iets van blijken, AbuDhar. Je hebt in België gewoond toch ?
Vermoedelijk gediscussieerd met je Vlaamse vrienden hierover...?

Kijk, en dit is nu dus het probleem.
Dit hoort, naar mijn mening weer, in hetzelfde rijtje als het constant veroordeling vragen van moslims in Europa over wat bvb IS in het MO uitvoert. Zoek je antwoorden? Dan moet je bij de politiek wezen en niet bij mensen die geen macht uitoefenen. Oh, maar wacht even. Dat wordt wel gedaan. Er wordt heil gezocht in rechtse populistische praatjesmakers. Voor alle duidelijkheid, ik rangschik jou hier trouwens niet bij dat zooitje rechtse rakkers.

Heb ik ergens vermeld dat ik in België heb gewoond? Dit verhaal is een Europees gebeuren.

H.P.Pas
10-08-15, 09:12
Goeiemorgen.
Geen tijd voor empathie voor de tegenpartij, Eke.

:zozo: I see.
Geen tijd voor efficiëncy.


“If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.”
― Sun Tzu, The Art of War

Abudhar
10-08-15, 09:15
Reisgenoot ipv tegenpartij.



Jij was toch agnost.


Reisgenoot? Ideaal wel.

Ik ben vooral een leugenaar.
Mag iemand niet opkomen voor anderen die niet dezelfde mening toegedaan zijn?

Abudhar
10-08-15, 09:16
:zozo: I see.
Geen tijd voor efficiëncy.

Efficiëncy is a luxury in time of battle.
Of zoiets.

No enemy. Gewoon een tegenpartij. En we kennen elkaar door en door. Althans, van onze zijde.

H.P.Pas
10-08-15, 10:04
No enemy. Gewoon een tegenpartij. En we kennen elkaar door en door. Althans, van onze zijde.

Dat betwijfel ik zeer.

Abudhar
10-08-15, 11:41
Simpel zinnetje. Heeft iets weg van een oneliner, Pas.
Op een aantal uitzonderingen na, is een groot deel in Europa geboren, getogen. Gehuwd, misschien zelfs met een inboorling. Vrienden aldaar gemaakt. Suggereer je dat deze mensen de Europese cultuur niet kennen en doorgronden? Ik weet niet in welke kringen jij fladdert, maar hier beneden ondergaan mensen the day to day things of real life. Engels is zoveel makkelijker. De andere richting op is een ander verhaal. Wat weet nou de doorsnee westerling van de Islamitische cultuur? In de breedste zin van het woord, en niet enkel religie gebonden. Je hebt mensen die zich cultureel Islamitisch noemen(andere discussie). Aversie helpt wel om dit in stand te houden. Op dit punt zijn moslims westerlingen een stap voor. In ons voorbeeld dan.
Maar je zal vast wat anders bedoeld hebben

Eke
10-08-15, 12:00
Goeiemorgen.
Geen tijd voor empathie voor de tegenpartij, Eke. Mijn mensen zijn een overlevingsstrijd aan het voeren voor het zelfbehoud van een sowieso al verwarde identiteit. Ondanks dat ze daar geboren en opgegroeid zijn. Dit was al van het begin zo. Maar sinds die wereldwijde hetze tegen alles wat Islamitisch is, is dit haast een acceptabel fenomeen geworden.

Goed. Ik begrijp nu dat je het niet over de huidige instromers wilt hebben (vluchtelingen) maar over de integratie -NB.dus niet assimilatie- van de moslimgemeenschap binnen Vlaanderen.
Je hebt het hier over gewone Vlamingen met Marokkaanse roots (ik laat andere moslims even buiten beeld, accoord ?)

"Mijn mensen daar zijn een overlevingsstrijd aan het voeren voor het zelfbehoud van een sowieso al verwarde identiteit "
Ik ga over op de situatie in Nederland want daar kan ik het best over oordelen. Ik ken de sfeer niet zo goed in België in de gewone buurten daar.

"Overlevingsstrijd". Shake hands met de buren. Zo goed gaat het niet met iedereen.

"Zelfbehoud van de sowieso al verwarde identiteit". Je hebt het nu niet over de mensen die in Marokko zijn opgegroeid en die m.i. een sterkere basis hebben dan een ruim deel van de jongeren die in Marokko als buitenstaander gezien worden en die hier moeten zien om te gaan met het predikaat Marokkaan.

Dat deel dat moeite heeft met de geldende houding t.a.v. het Geloof en haar regels heeft trouwens aanmerkelijk meer moeite met die verwarde identiteit.
Dan is er nog een deel die zijn/haar weg heeft gevonden en weet hoe zij omgaat met domme racistische opmerkingen omdat zij weten uit wiens mond die naar buiten rollen.

Tot je verrassing misschien : ik heb de binnenkomst van de uitgenodigde Marokkanen in Nederland bewust meegemaakt , eind jaren '60 en verder. Deze mannen hadden geen verwarde identiteit.
Ze waren tijdelijk hier .Om menselijke redenen veranderde dit in de jaren '80 en verder in 'wij blijven'.

Nu naar je laatste bewering. Die wereldwijde hetze tegen moslims. Een hetze is VERWERPELIJK. op welk nivo zij ook gevoerd wordt en tegen welke bevolkingsgroep dan ook.
"Wereldwijd" is wel errug wijd.

Stap 1. Goed analyseren wat, waar en welke en daarna plan van aanpak --...jawel, daar is inlevingsvermogen voor nodig ;) Abudhar.

Abudhar
10-08-15, 12:43
Eke. Ik wijs alleen het probleem aan. Anderen mogen zich over mogelijke oplossingen buigen.
Ik ben geen expert op dit gebied om oplossingen aan te reiken.

Eke
10-08-15, 13:47
Eke. Ik wijs alleen het probleem aan. Anderen mogen zich over mogelijke oplossingen buigen.
Ik ben geen expert op dit gebied om oplossingen aan te reiken.

Okay. Onderzoek dan 'het probleem". Zijn ze daadwerkelijk schuw en wereldvreemd, bijvoorbeeld. Wat speelt er eigenlijk...

Abudhar
10-08-15, 13:48
Geen vooroordelen van mijn kant. Ben in dat Europees klimaat zelf geboren en opgegroeid.
Maar maak je geen zorgen. Het is nog goed gekomen met mij.

Abudhar
10-08-15, 13:49
Okay. Onderzoek dan 'het probleem". Zijn ze daadwerkelijk schuw en wereldvreemd, bijvoorbeeld. Wat speelt er eigenlijk...

Nee, ik heb geen zin om verder te gaan analyseren. Ik heb mijn zegje gedaan and that's it.

Eke
10-08-15, 15:05
Geen vooroordelen van mijn kant. Ben in dat Europees klimaat zelf geboren en opgegroeid.

Maar maak je geen zorgen. Het is nog goed gekomen met mij.

Geen vooroordelen van jouw kant. Dus de Belgen die jij hebt leren kennen waren schuw en wereldvreemd in jouw ogen.
Dat zegt wat over jou. Streetsmart ?


Okay, we stoppen nu. Komt ook mij goed uit.

Hoe zeggen ze dat in België. (schuw en wereldvreemd als zij zijn)

Arrivederci ! of is het...toedeledoki :cheefbek:

mark61
10-08-15, 18:27
Je vraagt je af of er überhaupt verschillen zijn in de houding tegenover immigranten, van land tot land.

En hoe je dat in vredesnaam moet kwantificeren.

Lijkt me eerder dat er verschillen zijn in de behoefte sociaal wenselijke antwoorden te geven.

Al denk ik wel dat inwoners van Angelsaksische landen meer de neiging hebben te denken: 'zolang ik er geen last van heb, moeten 'vreemde' mensen maar doen waar ze zin in hebben'. Een soort ingebouwde 'liberale' neiging.

But what do I know.

mark61
10-08-15, 18:28
Nee, ik heb geen zin om verder te gaan analyseren. Ik heb mijn zegje gedaan and that's it.

Das een beetje flauw, want het zou best boeiend zijn om uit te vinden waarom verschillende 'volkeren' en landen verschillend reageren op immigratie.

mark61
10-08-15, 18:29
Absoluut waar. Via internet kan iedereen zijn gelijk vinden.

Nou nee. Net als in de papieren wereld heb je betrouwbare bronnen, en onbetrouwbare. Het onderscheid tussen die twee maken leer je op bepaalde scholen :)

mark61
10-08-15, 18:34
Hmm, kweenie, of de moslims in de VS meestal behoren tot de middenklasse betwijfel ik.

Wist je dat moslims in de VS de legendarische mars op Washington van Martin Luther King met zijn toespraak 'I have a dream' een aantal jaren geleden nog eens overgedaan hebben.

Ik weet dat wel. Verdiep je er maar eens in. Islamitische immigranten in de VS worden gedreven door 'pull-factoren'. Ze vinden de VS een aantrekkelijk land om in te leven, in overeenstemming met hun eigen idealen. Zijn hetzij redelijk tot hoog opgeleid, hetzij niet onbemiddeld.
Islamitische immigranten in Europa kwamen of simpelweg naar het voormalige koloniale moederland, of wilden even snel geld verdienen en dan teruggaan, en in welk land, dat deed er niet toe. Waren overwegend laag tot niet opgeleid.

Het is flauwekul om de MMM 'islamitisch' te noemen. Hoe kom je daar nou bij? De Nation of Islam was slechts één van de organisatoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Million_Man_March

Bovendien gaat het hier om Afro-Amerikaanse bekeerlingen, niet om islamitische immigranten, waar we het over hadden.

Pfff, moet je dan altijd de jezuïet uithangen? Je liegt, en je weet dat je liegt. Hoewel, jezuïeten zijn waarschijnlijk vaak echt overtuigd van hun gelijk.

mark61
10-08-15, 18:41
Hier had ik over heen gelezen.

Misschien suggereer ik meer op een politiek die wordt gevoerd eerder dan wat er leeft in de mensen?
Waarheid zit waarschijnlijk hier ergens tussen in. En hebben ze elkaar beïnvloed.

In Nederland wordt een veel islamofobere politiek gevoerd dan in België, of zelfs maar Vlaanderen. Met uitzondering van het verbod op hoofddoeken op scholen in Vlaanderen, maar dat komt niet van de Vlaamse regering, vzv. ik weet.

Ik denk dat de meeste mensen zo'n beetje hetzelfde denken over immigratie. Alleen was het in NL niet zo netjes om xenofoob te zijn, vroeger. Nu wel. Wat nu 'politiek correct' is is het tegengestelde van wat pakweg 20-50 jaar geleden politiek correct was. Het 'volk' voelde zich plots genaaid door de politieke klasse die 'problemen ontkende' en slaat nu door.

mark61
10-08-15, 18:43
Er bestaan geen betrouwbare cijfers over het aantal Syriëstrijders dat vertrokken is uit verschillende landen.

Misschien niet betrouwbaar, maar met de zelfde mate van onbetrouwbaarheid springt België er nog steeds uit.

mark61
10-08-15, 18:53
Mooie vraag, maar hier heb jij je wittemansbrilletje weer op. Je zal zaken niet waarnemen als je ze niet zelf ondergaat. Ik zal het even vertalen voor je; racisme is niet wat het vroeger was. Gebaseerd op huidskleur, taal,…. .
Nee, het nieuwe “racisme”(discriminatie) houdt in dat volkeren achtergesteld worden om ideeën, cultuur.
Huidskleur is zelfs haast geen issue meer. Een naam alleen al identificeert iemand met een vijandig idee, cultuur.
Dat is het nieuwe racisme(ik haat dit woord en gebruik het alleen als het ter sprake komt).
Maar zoals gezegd, als je de receptoren om het op te pikken mist dan zie je het niet.
Walg ook van mensen die dit tegenspreken. Geen respect voor dat soort lui.
Vooral zij die er niet mee te maken hebben.
Naar mijn mening dragen zij het meeste bij aan die hele hetze tegen moslims.

Je kan wel parmantig doen over hoe wit ik ben; je weet echter NIETS van mij. Het gros van mijn vrienden (en ex-vriendinnen, trouwens) is niet-wit. Die hebben mij keurig kunnen uitleggen hoe een en ander voelt. Ik zie hun levens, ik zie hun familie en vrienden. Ik heb wel een idee van hoe het is.

Een gevolg is dat ik tegenwoordig met de raampjes dicht snel door Frankrijk rijd (behalve als ik in een banlieue moet zijn :haha: ). Ik ken het als witte zonder zwart gezelschap; ik ken het ook als witte met zwart gezelschap. Dat was nog eens een verschil.

Om dan te beweren dat ik in een witte bubble leeft is arrogante, en domme onwetendheid.

Dus jij hoeft mij niks te vertellen over mijn witheid. Je doet nu hetzelfde als waar je over klaagt: het over een kam scheren van alle leden van een perceived groep.

Ik zie niet in waarom mensen niet niet enthousiast over bepaalde ideeën zouden mogen zijn. Ik ben tegen het demoniseren van homo's, moslims, inclusief sji`ieten, en transsexuelen. Wat nu?

Ik begrijp wel wat je bedoelt: louter je naam deelt je in bij een groep waarvan alle leden verondersteld worden homogeen te zijn en allemaal dezelfde ideeën te hebben.

Dat blijkt maar al te menselijk :slaap:

mark61
10-08-15, 18:56
Je zal zaken niet waarnemen als je ze niet zelf ondergaat. Ik zal het even vertalen voor je; racisme is niet wat het vroeger was. Gebaseerd op huidskleur, taal,…. .
.

Verder negeer je mijn vraag naar het verschil tussen Vlamingen en Hollanders, en everbody else.

Jij beweerde namelijk dat daar een verschil tussen zat.

mark61
10-08-15, 18:56
Euhmm, het was eigenlijk geen mop.

Oh, je denkt dat je de waarheid spreekt.

Ja joh.

mark61
10-08-15, 18:59
Suggereer je dat deze mensen de Europese cultuur niet kennen en doorgronden?

Afgaande op de prikkers op WSDB en hier, hebben NL-Marokkanen (laat staan NL-Turken en NL-whatever) geen flauw benul van het christendom of de Nederlandse geschiedenis. Zelfs het onderscheid tussen katholieken en protestanten is hen volkomen duister.

Als je zulke dingen niet weet kan je niets van Nederland begrijpen.

super ick
10-08-15, 21:30
Je kan wel parmantig doen over hoe wit ik ben; je weet echter NIETS van mij. Het gros van mijn vrienden (en ex-vriendinnen, trouwens) is niet-wit. Die hebben mij keurig kunnen uitleggen hoe een en ander voelt. Ik zie hun levens, ik zie hun familie en vrienden. Ik heb wel een idee van hoe het is.

Een gevolg is dat ik tegenwoordig met de raampjes dicht snel door Frankrijk rijd (behalve als ik in een banlieue moet zijn :haha: ). Ik ken het als witte zonder zwart gezelschap; ik ken het ook als witte met zwart gezelschap. Dat was nog eens een verschil.

Om dan te beweren dat ik in een witte bubble leeft is arrogante, en domme onwetendheid.

Dus jij hoeft mij niks te vertellen over mijn witheid. Je doet nu hetzelfde als waar je over klaagt: het over een kam scheren van alle leden van een perceived groep.

Ik zie niet in waarom mensen niet niet enthousiast over bepaalde ideeën zouden mogen zijn. Ik ben tegen het demoniseren van homo's, moslims, inclusief sji`ieten, en transsexuelen. Wat nu?

Ik begrijp wel wat je bedoelt: louter je naam deelt je in bij een groep waarvan alle leden verondersteld worden homogeen te zijn en allemaal dezelfde ideeën te hebben.

Dat blijkt maar al te menselijk :slaap:

Smerige blanke :hihi: je hebt geen idee....

H.P.Pas
10-08-15, 21:52
Afgaande op de prikkers op WSDB en hier, hebben NL-Marokkanen (laat staan NL-Turken en NL-whatever) geen flauw benul van het christendom of de Nederlandse geschiedenis. Zelfs het onderscheid tussen katholieken en protestanten is hen volkomen duister.

Als je zulke dingen niet weet kan je niets van Nederland begrijpen.

:fpetaf:
Vollkommen richtig, Herr Doktor.
Dit bespaart mij een antwoord.

mark61
10-08-15, 22:26
Smerige blanke :hihi: je hebt geen idee....

Ik doe altijd sjoelen in het dorpshuis en marrekane ken ik alleen van de tv.

Abudhar
11-08-15, 06:51
:fpetaf:
Vollkommen richtig, Herr Doktor.
Dit bespaart mij een antwoord.

Luie blanke prikker, dat je bent.
Dat is natuurlijk, als je zelf blank bent.

Abudhar
11-08-15, 06:52
Ik doe altijd sjoelen in het dorpshuis en marrekane ken ik alleen van de tv.

Tokkie. Ik wist het.

Abudhar
11-08-15, 06:55
Afgaande op de prikkers op WSDB en hier, hebben NL-Marokkanen (laat staan NL-Turken en NL-whatever) geen flauw benul van het christendom of de Nederlandse geschiedenis. Zelfs het onderscheid tussen katholieken en protestanten is hen volkomen duister.

Als je zulke dingen niet weet kan je niets van Nederland begrijpen.

Dus je baseert het op een beeld dat je hebt van forumbezoekers? Is dit de doorsnee Marekaan hierzo?

Abudhar
11-08-15, 07:01
Verder negeer je mijn vraag naar het verschil tussen Vlamingen en Hollanders, en everbody else.

Jij beweerde namelijk dat daar een verschil tussen zat.

Was al beantwoord.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/383781-belgen-staan-erg-negatief-tegenover-migratie-6.html#post5468580

super ick
11-08-15, 13:03
Tokkie. Ik wist het.

:hihi:

super ick
11-08-15, 13:06
Dus je baseert het op een beeld dat je hebt van forumbezoekers? Is dit de doorsnee Marekaan hierzo?

Denk dat je dat rustig kunt stellen. Vraag een willekeurige Marokkaan op straat het verschil tussen een protestant en een Nederlands Hervormde en de kans dat je een correct antwoord krijgt is klein.

Abudhar
11-08-15, 14:27
Denk dat je dat rustig kunt stellen. Vraag een willekeurige Marokkaan op straat het verschil tussen een protestant en een Nederlands Hervormde en de kans dat je een correct antwoord krijgt is klein.

Hier kom ik op terug. Voel hier wat gaten in die ik niet gelijk kan benoemen.

Update; Het gaat om het feit dat de wetenschap over cultuur, eerder dan religie, voorrang geniet bij mensen. Al is cultuur natuurlijk beïnvloed door religie en vice versa.
Men weet minder van de technische kant(rituelen, en het verschil hierin bij verschillende stromingen) en meer over praktische zaken. Zelfs over hun eigen godsdienst.
Vraag maar aan een doorsnee moslim op straat wat het verschil is tussen een soenniet en sjiiet.
En het voorbeeld van NL, een van de meest seculiere landen in de wereld. En a-religieus.
Waar die kennis haast moet opgegraven worden.
Maar ik heb dit nog niet gefinetuned. Moet er nog even over nadenken. Als ik er aan toekom.

H.P.Pas
11-08-15, 19:08
Nee, het nieuwe “racisme”(discriminatie) houdt in dat volkeren achtergesteld worden om ideeën, cultuur.
Huidskleur is zelfs haast geen issue meer. Een naam alleen al identificeert iemand met een vijandig idee, cultuur.
Dat is het nieuwe racisme(ik haat dit woord en gebruik het alleen als het ter sprake komt).


Wat is daaraan nieuw ?
De indeling van de wereld en wij geciviliseerden en zij barbaren/heidenen/kuffaar/giauren/.... is noch nieuw noch regionaal gebonden. Chinees en Japans heben er met zekerheid ook een woord voor.

Abudhar
11-08-15, 21:41
Wat is daaraan nieuw ?
De indeling van de wereld en wij geciviliseerden en zij barbaren/heidenen/kuffaar/giauren/.... is noch nieuw noch regionaal gebonden. Chinees en Japans heben er met zekerheid ook een woord voor.

Waar jij naar refereert is een tijd waar de westerse humanistische beschaving(kan ik dit zo noemen?) en mensenrechten nog in de kinderschoenen stonden. Of waar zelfs nog geen sprake van was. Toen werd het nog gewoon verovering van...genoemd. In de naam van een koninkrijk, God, of glorie.
Niet-blanken werden ook weleens gezien als niet menselijk zijnde.

In deze tijdsperiode daarentegen, van mensenrechten en iedereen gelijk onder de zon, tenminste dat is de opzet, maakt het dit een veel meer degoutant idee om te suggereren dat de ene beschaving/cultuur/religie beter zou zijn dan een ander.

Maar waarom energie steken in side quests, Pas? Behandel de kern van de zaak.

Bofko
12-08-15, 00:34
In deze tijdsperiode daarentegen, van mensenrechten en iedereen gelijk onder de zon, tenminste dat is de opzet, maakt het dit een veel meer degoutant idee om te suggereren dat de ene beschaving/cultuur/religie beter zou zijn dan een ander.


Als je geen cultuurrelativist bent dan ben je een racist ?

Bofko
12-08-15, 03:17
Sociaal-economische factoren zijn erg belangrijk. Niemand wil armoede.

Dat iemand van het arme Somalie naar Nederland wil is duidelijk.En ook duidelijk waarom.

Maar Abudhar , vergelijk het rijke Koeweit of Saoedie Arabie eens met rijke West Europa of Amerika. Waar wil je wonen ? Waar is het beter toeven ? En hoe komt dat ?

Dat is het INDIVIDUALISME waar de islam niks van moet hebben.Het IK kan meer zijn gang gaan in het westen. Kennelijk sluit dat meer aan bij het idee van hoe een mens in elkaar zit, en hebben alle vluchtelingen en asielzoekers dat intuïtief onmiddelijk begrepen.


Is dat beter voor de wereld ? Is dat moreel beter ? I don't know maar het is wel de REALITEIT en het is wat individuen willen.Vanuit die gedachtegang is de NL-cultuur BETER dan de saoedie-cultuur...

Daar ga je met je racisme.....

super ick
12-08-15, 07:46
Sociaal-economische factoren zijn erg belangrijk. Niemand wil armoede.

Dat iemand van het arme Somalie naar Nederland wil is duidelijk.En ook duidelijk waarom.

Maar Abudhar , vergelijk het rijke Koeweit of Saoedie Arabie eens met rijke West Europa of Amerika. Waar wil je wonen ? Waar is het beter toeven ? En hoe komt dat ?

Dat is het INDIVIDUALISME waar de islam niks van moet hebben.Het IK kan meer zijn gang gaan in het westen. Kennelijk sluit dat meer aan bij het idee van hoe een mens in elkaar zit, en hebben alle vluchtelingen en asielzoekers dat intuïtief onmiddelijk begrepen.


Is dat beter voor de wereld ? Is dat moreel beter ? I don't know maar het is wel de REALITEIT en het is wat individuen willen.Vanuit die gedachtegang is de NL-cultuur BETER dan de saoedie-cultuur...

Daar ga je met je racisme.....

Mensen komen hier ook voor de vrijheid die ze hier genieten. Geen groepen die elkaar de hersens inslaan, niet opgepakt worden en verdwijnen, niet geslagen worden met een stroomkabel op je voetzolen, etc, etc.

Dat die intolerantie er dan vervolgens bij diezelfde mensen vaak ingeslopen is willen zij niet zien.

Abudhar
12-08-15, 08:50
Ick und Bof. Ik kom hier op terug. Maar even snel wat.
Waarom het meest democratische en vrije gebied in de wereld vergelijken met uhh een van de minst vrije?
Dat is niet eerlijk. Er zijn vast wel variaties aan beide zijden, waar je mee beter kan vergelijken.
Maar goed. Ik kom hier vast op terug.

mark61
12-08-15, 18:35
Dus je baseert het op een beeld dat je hebt van forumbezoekers? Is dit de doorsnee Marekaan hierzo?

Nee. Niet trollen.

De prikkers hier zijn naar mijn stellige indruk hoger opgeleid dan gemiddeld.

Vertel wat jij over NL en het christendom allemaal niet weet.

mark61
12-08-15, 18:37
Hier kom ik op terug. Voel hier wat gaten in die ik niet gelijk kan benoemen.

Update; Het gaat om het feit dat de wetenschap over cultuur, eerder dan religie, voorrang geniet bij mensen. Al is cultuur natuurlijk beïnvloed door religie en vice versa.
Men weet minder van de technische kant(rituelen, en het verschil hierin bij verschillende stromingen) en meer over praktische zaken. Zelfs over hun eigen godsdienst.
Vraag maar aan een doorsnee moslim op straat wat het verschil is tussen een soenniet en sjiiet.
En het voorbeeld van NL, een van de meest seculiere landen in de wereld. En a-religieus.
Waar die kennis haast moet opgegraven worden.
Maar ik heb dit nog niet gefinetuned. Moet er nog even over nadenken. Als ik er aan toekom.

Je begrijpt niet waar het om gaat. Religieuze strubbelingen maakten altijd deel uit van de Nederlandse geschiedenis. Dat verklaart ook huidige toestanden, omstandigheden, meningen, sympathieën en antipathieën.

Als immigranten dan geen dominee van een pastoor kunnen onderscheiden, en over het christendom alleen maar geschuffelde oversimplificaties van islamitische haatsites kunnen quoten, dan snappen ze werkelijk geen ruk van Nederland.

Terwijl jij beweerde dat in NL geborenen zo'n fantastisch inzicht in dit land hebben. 'We kennen elkaar door en door'.

Dus jij mag wel voor 1,5 miljoen mensen spreken, maar ik mag niks beweren over de groep.

Hoe dat zo?

mark61
12-08-15, 18:46
Tokkie. Ik wist het.

Je nam brutaalweg aan dat ik een 'witte' was zonder enig contact met 'niet-witten'. Dat bleek gelul.

In plaats van je excuses aan te bieden kom je hiermee.

Is het grappig bedoeld?

Meen je het?

In beide gevallen duik je. Heel laf en dégoutant.

Ik haaaaat duiken. Dat gebeurt hier al de hele tijd. Niet ingaan op wat iemand zegt, maar gauw doen of je neus bloedt en de aandacht afleiden.

mark61
12-08-15, 18:49
Hier kom ik op terug. Voel hier wat gaten in die ik niet gelijk kan benoemen.

Update; Het gaat om het feit dat de wetenschap over cultuur, eerder dan religie, voorrang geniet bij mensen. Al is cultuur natuurlijk beïnvloed door religie en vice versa.
Men weet minder van de technische kant(rituelen, en het verschil hierin bij verschillende stromingen) en meer over praktische zaken. Zelfs over hun eigen godsdienst.
Vraag maar aan een doorsnee moslim op straat wat het verschil is tussen een soenniet en sjiiet.
En het voorbeeld van NL, een van de meest seculiere landen in de wereld. En a-religieus.
Waar die kennis haast moet opgegraven worden.
Maar ik heb dit nog niet gefinetuned. Moet er nog even over nadenken. Als ik er aan toekom.

Waarom ga je op Super's samenvatting van mijn post wel in, en op de mijne, de uitgebreide versie, niet?

Wat is dit voor onzin? Ik vind dit echt bizar.

Ik heb het niet over de technische kant; voor de zoveelste keer: ik benadruk hoe godsdienst en maatschappij verweven zijn, en kennis van het een de sleutel is tot kennis van het ander.

Het is inderdaad opvallend hoe je de laatste tijd opeens Marokkanen hier sji`ieten ziet haten, terwijl ze werkelijk geen ruk van de sji`a of sji`ieten afweten.

Het lijkt alleen maar dat NL seculier en a-religieus is. Het is trouwens niet seculier. Wel eens op de zijkant van een Nederlandse 2-euro-munt gekeken?

Abudhar
12-08-15, 19:53
Waarom ga je op Super's samenvatting van mijn post wel in, en op de mijne, de uitgebreide versie, niet?

Wat is dit voor onzin? Ik vind dit echt bizar.

Ik heb het niet over de technische kant; voor de zoveelste keer: ik benadruk hoe godsdienst en maatschappij verweven zijn, en kennis van het een de sleutel is tot kennis van het ander.

Het is inderdaad opvallend hoe je de laatste tijd opeens Marokkanen hier sji`ieten ziet haten, terwijl ze werkelijk geen ruk van de sji`a of sji`ieten afweten.

Het lijkt alleen maar dat NL seculier en a-religieus is. Het is trouwens niet seculier. Wel eens op de zijkant van een Nederlandse 2-euro-munt gekeken?

Ik kijk zo even waar je het over hebt. Jouw stuk dat ik over zou heb geslagen.

Heb ik ergens vermeld dat religie niet verweven is met cultuur en de maatschappij? Ik denk dat ik dat juist wel heb benadrukt. Ik wil je niet gaan beschuldigen van alleen te willen lezen wat je wilt lezen.

Secularisme; Ik kan ook stellen dat Marokko alleen maar niet-seculier lijkt. Is hetzelfde Mark.
Verder kan ik daar niets mee. Nederlands is seculier. Klaar.

Abudhar
12-08-15, 20:04
Je nam brutaalweg aan dat ik een 'witte' was zonder enig contact met 'niet-witten'. Dat bleek gelul.

In plaats van je excuses aan te bieden kom je hiermee.

Is het grappig bedoeld?

Meen je het?

In beide gevallen duik je. Heel laf en dégoutant.

Ik haaaaat duiken. Dat gebeurt hier al de hele tijd. Niet ingaan op wat iemand zegt, maar gauw doen of je neus bloedt en de aandacht afleiden.

Nee Mark. Ik geloof niet dat je een tokkie bent.
Maar je lijkt nu op een jochie met zijn armen overeen, gehurkt in een hoekje. Met een pruillip. Stop daarmee aub.

Ik verontschuldig me niet over het wiitemansbrilletje. Want dat doe je wel, Mark. Wil hier nu niet verder op ingaan. Straks misschien.

Oh, maar ik ben niet laf. Zeker niet. Vaak wil ik zaken beter formuleren. En om dat te doen wil ik ze graag eerst in mijn hoofd laten rijpen.

Degoutant, zo Mark. Zonder accent aigu. Zoals het leken Vlaams het woord heeft overgenomen.
Zoals taal nu eenmaal werkt. Zou je wel weten als je daar hebt gewoond.
Je hoeft mijn Frans, haha, niet te verbeteren.

Abudhar
12-08-15, 20:16
Je begrijpt niet waar het om gaat. Religieuze strubbelingen maakten altijd deel uit van de Nederlandse geschiedenis. Dat verklaart ook huidige toestanden, omstandigheden, meningen, sympathieën en antipathieën.

Als immigranten dan geen dominee van een pastoor kunnen onderscheiden, en over het christendom alleen maar geschuffelde oversimplificaties van islamitische haatsites kunnen quoten, dan snappen ze werkelijk geen ruk van Nederland.

Terwijl jij beweerde dat in NL geborenen zo'n fantastisch inzicht in dit land hebben. 'We kennen elkaar door en door'.

Dus jij mag wel voor 1,5 miljoen mensen spreken, maar ik mag niks beweren over de groep.

Hoe dat zo?

Ik ben niet zo echt bekend met de Nederlandse politiek en immigratie.
Wel de Franse en ook wel de Belgische zou ik durven stellen. Ik had het over een Europees gebeuren.
Specifiek per land kan ik niet echt spreken.
Die strubbelingen waar jij het nu over hebt zijn verleden tijd, Mark. Waarom wijk je zover uit, man?
En nee, die verklaren ook niet het huidig klimaat. Andere tijden, Mark.

De rest heb je van me te goed. Laat ik ff rijpen.

Ja Mark. Ik ben de spreekbuis van 2 miljoen Marokkanen in W-Europa. Tarrr....
Jij mag best wat beweren, maar erken dan ook in welke hoedanigheid dat je dat doet.
En nee, een gekleurde vriendenkring maakt jou geen expert.

Abudhar
12-08-15, 20:26
Nee. Niet trollen.

De prikkers hier zijn naar mijn stellige indruk hoger opgeleid dan gemiddeld.

Vertel wat jij over NL en het christendom allemaal niet weet.

Geen getroll. Ik speel ff mee. Ik blijf het over deze groep hebben.
Vaak weet men wel het een en ander over zaken. Maar het is geen belangrijk iets om te vernoemen.
Of men ontkent de kennis daarover enkel om het ageren.
En draagt ook niet hun interesse. We zijn niet allemaal intellectuele hermits die in stoffige boeken gaan bladeren om dingen te weten enkel om het weten. Doorsnee Marokkaanse prikkers weten minstens evenveel of meer zelfs over joods christelijke tradities dan doorsnee Nederlandse prikkers over de Islamitische cultuur. Klaar Mark.
Meer wil ik niet over kwijt.

Kutdag gehad, Mark?

H.P.Pas
13-08-15, 00:05
Nederlands is seculier. Klaar.

Nog niet zo lang. Als vijfjarige wist ik precies welke speeltuinen katholiek of 'christelijk' (dwz protestant) en daarmee voor ons (seculieren) no-go area's waren. In Rotterdam-Zuid wel te verstaan. In het gereformeerde polderdorp waarnaar wij later verhuisden lagen de verhoudingen anders. Speeltuinen waren er niet. Katholieken ook niet, de broodnodige tweespalt werd gehandhaafd door synodaal en bevindelijk gereformeerden. De laatste zingen zoals bekend hun psalmen op hele noten en benodigden een eigen confessionele postduivenvereniging. Daar hadden we er dus twee van.
Dat gearmde kerkgangers op de dijk eensgezind niet opzij gingen voor voor heidense zondagfietsers behoeft verder geen betoog.
Dissidente dorpelingen bedreven er, horribile dictu, een zwembad (gemengd !) dat op zondag open was. Mogelijk was deze zondenpoel omdat hij net buiten de gemeentegrens lag; onze tandenknarsende overheid stond machteloos.
Het dorp is intussen tot suburb geworden en heeft in een taaie worsteling zijn vrome verleden afgeschud. Het ligt er, net onder de oppervlakte, nog wel. Wie zich er, zoals recentelijk schijnt te zijn voorgekomen, voor ongemengd zwemmen sterk maakt zal er dan ook op een verrassende tegenweer stoten die misschien niet heel redelijk maar wel zeer verklaarbaar is. Oud zeer.

Abudhar
13-08-15, 12:35
Nog niet zo lang. Als vijfjarige wist ik precies welke speeltuinen katholiek of 'christelijk' (dwz protestant) en daarmee voor ons (seculieren) no-go area's waren. In Rotterdam-Zuid wel te verstaan. In het gereformeerde polderdorp waarnaar wij later verhuisden lagen de verhoudingen anders. Speeltuinen waren er niet. Katholieken ook niet, de broodnodige tweespalt werd gehandhaafd door synodaal en bevindelijk gereformeerden. De laatste zingen zoals bekend hun psalmen op hele noten en benodigden een eigen confessionele postduivenvereniging. Daar hadden we er dus twee van.
Dat gearmde kerkgangers op de dijk eensgezind niet opzij gingen voor voor heidense zondagfietsers behoeft verder geen betoog.
Dissidente dorpelingen bedreven er, horribile dictu, een zwembad (gemengd !) dat op zondag open was. Mogelijk was deze zondenpoel omdat hij net buiten de gemeentegrens lag; onze tandenknarsende overheid stond machteloos.
Het dorp is intussen tot suburb geworden en heeft in een taaie worsteling zijn vrome verleden afgeschud. Het ligt er, net onder de oppervlakte, nog wel. Wie zich er, zoals recentelijk schijnt te zijn voorgekomen, voor ongemengd zwemmen sterk maakt zal er dan ook op een verrassende tegenweer stoten die misschien niet heel redelijk maar wel zeer verklaarbaar is. Oud zeer.

Bedankt voor dit stuk, Pas. Heel verhelderend.

super ick
13-08-15, 18:22
Bedankt voor dit stuk, Pas. Heel verhelderend.

Neem eens een kijkje in de dorpen op de Veluwe, in de Achterhoek, de kop van Noord Holland, de Alblasserwaard, de Hoekse Waard. Ik kan nog even door gaan.

Nooit opgevallen hoeveel kerken er wel niet staan in een stad als Rotterdam?

Seculier betekend voor mij dat geloof en staat van elkaar gescheiden zijn. Helemaal seculier is Nederland nog steeds. Geloofsovertuigingen worden tov andere levensovertuigingen nog steeds 'voorgetrokken'.

Overigens heb ik nog geen reactie van je gezien op Mark's bewering dat de meeste Marokkanen veel te weinig van Nderland en de Nederlanders afweten. Het woord Nederlanders heb ik hier zelfs regelmatig de revue zien passeren als een soort scheldwoord.

Eric de Blois
13-08-15, 18:37
Nederlands is seculier.


Nog niet zo lang.

Op zondag de winkels dicht... Geen roze buurten op de Veluwe... Christelijke volksvertegenwoordigers in het parlement en christelijke ministers. De grondwet trekt gelovigen vóór op niet gelovigen. Gelovigen worden grondwettelijk als groep benoemd en extra beschermd, atheïsten niet. Nergens is in de grondwet vastgelegd dat Nederland een seculiere staat is en dat er sprake is van een 'scheiding tussen kerk en staat'. Die zogenaamde scheiding tussen kerk en staat is hooguit een ongeschreven wet.

Abudhar
13-08-15, 18:42
Neem eens een kijkje in de dorpen op de Veluwe, in de Achterhoek, de kop van Noord Holland, de Alblasserwaard, de Hoekse Waard. Ik kan nog even door gaan.

Nooit opgevallen hoeveel kerken er wel niet staan in een stad als Rotterdam?

Seculier betekend voor mij dat geloof en staat van elkaar gescheiden zijn. Helemaal seculier is Nederland nog steeds. Geloofsovertuigingen worden tov andere levensovertuigingen nog steeds 'voorgetrokken'.

Overigens heb ik nog geen reactie van je gezien op Mark's bewering dat de meeste Marokkanen veel te weinig van Nderland en de Nederlanders afweten. Het woord Nederlanders heb ik hier zelfs regelmatig de revue zien passeren als een soort scheldwoord.

Ik zal het anders stellen, Ick.
Nederland behoort tot de top van meest seculiere landen in de wereld. Misschien wel de numero uno. Zo beter?
In zover een land seculier kan zijn op deze wereld. En waar wij naartoe kunnen verwijzen als we het over seculiere landen hebben.

Ik ken Nederland wel. Alleen politiek niet.
Nederlanders als scheldwoord? Lijkt me meer een reactie.
Het is alleen een belediging als de ontvangende kant het als belediging ervaart.

Nee, ik wil daar niet meer verder ingaan op wat Mark beweert. Wat moet ik daarmee?
Zelf op onderzoek gaan en mensen interviewen? Bronnen vermelden?
Nee. Noem het luiheid, desinteresse,...wat je maar wilt.
Ik blijf wel nog aan de zijlijn roepen. Dank je wel.

H.P.Pas
13-08-15, 19:36
Bedankt voor dit stuk, Pas. Heel verhelderend.

:fpetaf: Graag gedaan.

Hier zul je, denk ik, ook van opkijken:

Mandement van 1954 (http://www.parlement.com/id/vh8lnhrrs0qj/mandement_van_1954)-
Hoofdinhoud
Op 30 mei 1954 brachten de Nederlandse bisschoppen, met aan het hoofd Johannes kardinaal de Jong een herderlijk schrijven (Mandement) uit over de katholiek in het openbare leven. Kernpunten van het Mandement een verbod voor katholieken om lid te zijn van de socialistische vakbeweging NVV en om regelmatig socialistische vergaderingen bij te wonen, socialistische pers te lezen of naar de VARA te luisteren.
Als sanctie werd genoemd het onthouden van sacramenten. Met het Mandement hoopten de bisschoppen de doorbraakgedachte i een halt toe te roepen. Zij noemden socialisme, onkerkelijkheid, humanisme en materialisme als bedreigingen.
Het lidmaatschap van de PvdA werd ontraden, maar de uiteindelijke beslissing daarover was een zaak van het eigen geweten. Wel stelden de bisschoppen dat een doorbraak van katholieken naar de PvdA afbraak van de eigen katholieke partij (KVP i) betekende.
Formeel zou het Mandement pas in 1965 worden ingetrokken.

Saillant detail: Het betrof een puur Nederlands initiatief. In Brabant schijnt het wel voorgekomen te zijn, dat de betrokkenen dan maar in België gingen biechten.

CONTRA
13-08-15, 20:00
Op zondag de winkels dicht... Geen roze buurten op de Veluwe... Christelijke volksvertegenwoordigers in het parlement en christelijke ministers. De grondwet trekt gelovigen vóór op niet gelovigen. Gelovigen worden grondwettelijk als groep benoemd en extra beschermd, atheïsten niet.

in de grondwet hebben theisten/atheisten dezelfde burgerrechten:

'Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.'


Nergens is in de grondwet vastgelegd dat Nederland een seculiere staat is en dat er sprake is van een 'scheiding tussen kerk en staat'. Die zogenaamde scheiding tussen kerk en staat is hooguit een ongeschreven wet.

interessant. heb ik nooit geweten.

H.P.Pas
13-08-15, 20:35
interessant. heb ik nooit geweten.


De Nederlands Hervormde Kerk was in de 19de eeuw staatskerk. Een rest daarvan is in de grondwet nog steeds terug te vinden: het staatshoofd dient lid van die kerk te zijn.
De stoot tot de afbraak van die positie is, interessant genoeg, gegeven door dissidente protestantse groepen.(De afscheiding van 1834 (Afscheiding van 1834)met name). Niet door secularisten.

mark61
13-08-15, 21:45
Ik verontschuldig me niet over het wiitemansbrilletje. Want dat doe je wel, Mark. Wil hier nu niet verder op ingaan. Straks misschien.

Wat doe ik wel? Je weigert met de billen bloot te gaan. Duiken dus.

Je hebt een grote mond en als je tegenwind krijgt wil je nergens op ingaan. Verderop lees ik dat je plots te lui of niet geïnteresseerd bent.

Beweer dan ook niks.

mark61
13-08-15, 21:51
Nederland behoort tot de top van meest seculiere landen in de wereld.

Welnee. Tot voor kort mocht de koning(in) niet met een katholiek trouwen, en hij/zij is uit hoofde van zijn/haar functie lid van de Ned. Hervomde kerk.

Op de Nederlandse 2-euro-munt staat: God zijn met ons.

In de Troonrede wordt steevast naar God verwezen: Gods zegen in de Troonrede (http://historiek.net/gods-zegen-in-de-troonrede/12758/)

Op zondag worden in Nederland geen verkiezingen gehouden vanwege de gevoelens van gelovigen daarover.

Overal sijpelt het protestantisme door.

Er is geen land in Europa met zoveel christelijke politieke partijen, waarvan er één tot voor kort permanent aan de macht was.

In any case, zonder besef van het zuilensysteem is Nederland ook anno 2015 niet te begrijpen.

mark61
13-08-15, 21:53
In mijn moeder's dorp waren er regelmatig knokpartijen tussen katholieke en protestantse schoolkinderen. Gewoon, omdat die anderen niet deugden. De stenen vlogen over en weer.

Boodschappen doen bij een winkel van iemand van het verkeerde geloof was uitgesloten.

Dat is niet zo lang geleden.

Abudhar
13-08-15, 22:13
Welnee. Tot voor kort mocht de koning(in) niet met een katholiek trouwen, en hij/zij is uit hoofde van zijn/haar functie lid van de Ned. Hervomde kerk.

Op de Nederlandse 2-euro-munt staat: God zijn met ons.

In de Troonrede wordt steevast naar God verwezen: Gods zegen in de Troonrede (http://historiek.net/gods-zegen-in-de-troonrede/12758/)

Op zondag worden in Nederland geen verkiezingen gehouden vanwege de gevoelens van gelovigen daarover.

Overal sijpelt het protestantisme door.

Er is geen land in Europa met zoveel christelijke politieke partijen, waarvan er één tot voor kort permanent aan de macht was.

In any case, zonder besef van het zuilensysteem is Nederland ook anno 2015 niet te begrijpen.


Ik zal het anders stellen, Ick.
Nederland behoort tot de top van meest seculiere landen in de wereld. Misschien wel de numero uno. Zo beter?
In zover een land seculier kan zijn op deze wereld. En waar wij naartoe kunnen verwijzen als we het over seculiere landen hebben.

Zoals ik al eerder had opgemerkt; Jij leest graag wat je wilt lezen en niet wat er duidelijk staat, Mark.
Speciaal voor jou, ga ik ook ff linken.

Israel in Top Ten of World’s Most Secular Countries | (http://jpupdates.com/2015/04/21/israel-in-top-ten-of-worlds-most-secular-countries/)

Under China, the leading top ten most secular countries are (in descending order) Japan, Sweden, Czech Republic, Netherlands, Hong Kong, United Kingdom, Israel, Vietnam and Germany.

Abudhar
13-08-15, 22:19
Wat doe ik wel? Je weigert met de billen bloot te gaan. Duiken dus.

Je hebt een grote mond en als je tegenwind krijgt wil je nergens op ingaan. Verderop lees ik dat je plots te lui of niet geïnteresseerd bent.

Beweer dan ook niks.

Niet meer willen reageren om te verklaren waarom de wind blaast is in mijn ogen een beetje in dezelfde lijn.
Een beetje tegenwind hou ik wel van.
Ik hoor dat het slecht weer is bij jullie. Klopt dat?

Maak je borst maar nat, Mark. Ik ga nog heel wat beweren waar jij het niet mee eens zal zijn.
En vaak zal ik ze ook niet willen verklaren.

CONTRA
13-08-15, 23:01
Israel in Top Ten of World’s Most Secular Countries | (http://jpupdates.com/2015/04/21/israel-in-top-ten-of-worlds-most-secular-countries/)

.


volgens het artikel is de meerderheid vd bevolking niet religieus in israel. daar maken ze dan van dat israel sekulier is. naar myn idee klopt dat niet. overheid en joodse religie vermengen zich in israel op tal van vlakken ongeacht hoeveel procent vd bevolking religieus is. om er een paar te noemen:

niet-joodse staatsburgers in israel hebben de israelische nationaliteit in hun paspoort. joodse staatsburgers daarentegen hebben er de joodse nationaliteit in staan. wie jood is wordt uitsluitend en alleen bepaald door joodse religieuzen op grond van de tora. oftewel op basis van joodse religieuze richtlynen maakt de overheid onderscheid in staatsburgerschap.

alleen joodse vluchtelingen worden wettelyk erkent in israel en mogen daar legaal blyven en maken kans op een status. niet-joodse vluchtelingen leven illegaal in israel en krygen geen status. ook hier bepaalt de overheid op basis van joodse-orthodoxe richtlynen wie joods is volgens de tora.

wil je als joods koppel huwen volgens een sekulier burgerlyk huwelyk dan moet je naar het buitenland want israel voorziet alleen in joodse religieuze huwelyken die bepaald worden door joodse orthodoxen op grond van joodse religieuze wetgeving.

ben je joods en wil je volgens joodse relgieuze richtlynen in israel trouwen met je partner die niet-joods is dan kan je dat wel vergeten. joden mogen alleen met joden trouwen in israel. wie jood is dicteert de tora.

wil je als jood in aanmerking komen voor staatssubsidie by het koloniseren van palestijnse gebieden dan moet je joods relgieus wezen anders kan je het wel vergeten.

heb je als jood geen zin in het leger en ga je daarvoor liever in de plaats studeren? dan moet je orthodox joods religieus wezen anders zal je verplicht het leger in moeten.

H.P.Pas
13-08-15, 23:32
zonder besef van het zuilensysteem is Nederland ook anno 2015 niet te begrijpen.

Dat is iets zeer Nederlands. Aan een Zwitser moeilijk uit te leggen. Zoals omgekeerd het Zwitserse politieke systeem Nederlanders moeilijk uit te leegn is. :aanwal: Ik probeer het alletwee wel eens.

Abudhar
13-08-15, 23:50
volgens het artikel is de meerderheid vd bevolking niet religieus in israel. daar maken ze dan van dat israel sekulier is. naar myn idee klopt dat niet. overheid en joodse religie vermengen zich in israel op tal van vlakken ongeacht hoeveel procent vd bevolking religieus is. om er een paar te noemen:

niet-joodse staatsburgers in israel hebben de israelische nationaliteit in hun paspoort. joodse staatsburgers daarentegen hebben er de joodse nationaliteit in staan. wie jood is wordt uitsluitend en alleen bepaald door joodse religieuzen op grond van de tora. oftewel op basis van joodse religieuze richtlynen maakt de overheid onderscheid in staatsburgerschap.

alleen joodse vluchtelingen worden wettelyk erkent in israel en mogen daar legaal blyven en maken kans op een status. niet-joodse vluchtelingen leven illegaal in israel en krygen geen status. ook hier bepaalt de overheid op basis van joodse-orthodoxe richtlynen wie joods is volgens de tora.

wil je als joods koppel huwen volgens een sekulier burgerlyk huwelyk dan moet je naar het buitenland want israel voorziet alleen in joodse religieuze huwelyken die bepaald worden door joodse orthodoxen op grond van joodse religieuze wetgeving.

ben je joods en wil je volgens joodse relgieuze richtlynen in israel trouwen met je partner die niet-joods is dan kan je dat wel vergeten. joden mogen alleen met joden trouwen in israel. wie jood is dicteert de tora.

wil je als jood in aanmerking komen voor staatssubsidie by het koloniseren van palestijnse gebieden dan moet je joods relgieus wezen anders kan je het wel vergeten.

heb je als jood geen zin in het leger en ga je daarvoor liever in de plaats studeren? dan moet je orthodox joods religieus wezen anders zal je verplicht het leger in moeten.

Gaaaaap.
Waarom heb jij je avatar zijwaarts?
En wie is die chick?

CONTRA
14-08-15, 01:22
Gaaaaap.
Waarom heb jij je avatar zijwaarts?
En wie is die chick?

val je nou al in slaap? ik ben nog maar net begonnen over israel.
de avatar is omgevallen.
welk kuiken?

Abudhar
14-08-15, 01:26
val je nou al in slaap? ik ben nog maar net begonnen over israel.
de avatar is omgevallen.
welk kuiken?

Voorbeeld van dat artikel; Ging mij enkel om de lijst waarin Nederland in voorkwam.
De rest interesseerde me geen ruk. Sorry voor het taalgebruik.
Sorry dat je zoveel tekst neerkwakte. Voor niks eigenlijk.

CONTRA
14-08-15, 11:04
Voorbeeld van dat artikel; Ging mij enkel om de lijst waarin Nederland in voorkwam.
De rest interesseerde me geen ruk. Sorry voor het taalgebruik.

Sorry dat je zoveel tekst neerkwakte. Voor niks eigenlijk.

volgens die lyst zyn israel en engeland sekulierder dan nederland. israel is een halve theokratie en engeland heeft een staatsgodsdienst. hoe sekulier is nederland dan? :argwaan:

no worries.

Abudhar
14-08-15, 11:49
volgens die lyst zyn israel en engeland sekulierder dan nederland. israel is een halve theokratie en engeland heeft een staatsgodsdienst. hoe sekulier is nederland dan? :argwaan:

no worries.


Ik zal het anders stellen, Ick.
Nederland behoort tot de top van meest seculiere landen in de wereld. Misschien wel de numero uno. Zo beter?
In zover een land seculier kan zijn op deze wereld. En waar wij naartoe kunnen verwijzen als we het over seculiere landen hebben.

Goed Nederlands lezen is niet zo makkelijk. Maak je maar geen zorgen. Je bent hier niet alleen in.

mark61
14-08-15, 15:52
Dat is iets zeer Nederlands. Aan een Zwitser moeilijk uit te leggen. Zoals omgekeerd het Zwitserse politieke systeem Nederlanders moeilijk uit te leegn is. :aanwal: Ik probeer het alletwee wel eens.

Een dappere, edoch vermoeiende onderneming :)

mark61
14-08-15, 16:01
Zoals ik al eerder had opgemerkt; Jij leest graag wat je wilt lezen en niet wat er duidelijk staat, Mark.
Speciaal voor jou, ga ik ook ff linken.

Israel in Top Ten of World’s Most Secular Countries | (http://jpupdates.com/2015/04/21/israel-in-top-ten-of-worlds-most-secular-countries/)

Under China, the leading top ten most secular countries are (in descending order) Japan, Sweden, Czech Republic, Netherlands, Hong Kong, United Kingdom, Israel, Vietnam and Germany.

Wat staat er duidelijk? Dat je eerst iets beweert en dan allemaal mitsen en maren inbouwt. Dat staat er duidelijk.

Das een kullijst, zoals anderen al hebben opgemerkt. Zweden is pas zeer recent wat seculier te noemen: Sinds 2000 zijn Zweden bij hun geboorte niet meer automatisch lid van de staatskerk. En dat kruis hebben ze ook nog niet uit hun vlag gesloopt.

Tip: niet elke website is een bron. Dit is een gare bron, Israëlisch nota bene. Het land dat niet weet of het nou een racistische theocratie, of een liberale republiek wil zijn.

Japan is niet zozeer seculier; het is meer dat het shintoïsme nauwelijks aanspraak maakt op politieke macht, unlike de bekende MO-godsdiensten.

Daarentegen zijn veel Afrikaanse landen seculier, maar die komen dan weer niet op de lijst.

Abudhar
14-08-15, 17:12
Nee, jongens. Sorry. Maar Nederland is wel een van de meest seculiere landen in de wereld.
Je kan nu op je hoofd gaan staan. Een pruillip opzetten. En merg en been klagen dat het niet zo is.
Het verandert er niets aan. Succes met jullie acceptatie.


Ik zal het anders stellen, Ick.
Nederland behoort tot de top van meest seculiere landen in de wereld. Misschien wel de numero uno. Zo beter?
In zover een land seculier kan zijn op deze wereld. En waar wij naartoe kunnen verwijzen als we het over seculiere landen hebben.

Tomas
14-08-15, 17:35
De staats religie is sinterklaas.

binloser
14-08-15, 17:41
Als was doorgevraagd dat zou de uitkomst genuanceerder zijn. Belgen (en Nederlanders trouwens ook enz.) staan negatief tegenover immigratie van moslims

super ick
14-08-15, 18:29
Als was doorgevraagd dat zou de uitkomst genuanceerder zijn. Belgen (en Nederlanders trouwens ook enz.) staan negatief tegenover immigratie van moslims

Ik vind het ook wel welletjes zo. Wat is de toegevoegde waarde van een toename van expliciet moslims?

Tahtah88
26-08-15, 04:10
I visited London couple of years ago. Thought I was in Pakistan. Was in Brussels also, thought I was in Morocco. And I was in Berlin - thought I was in Turkey.
Mass immigration is orchestrated by Zionist Jews for the destruction of the white race.

binloser
26-08-15, 05:54
Ik vind het ook wel welletjes zo. Wat is de toegevoegde waarde van een toename van expliciet moslims?

Het is taboe om te pleiten voor sluiten van de grenzen voor alleen moslims en dat gaat verkeerd aflopen. Het punt tot hier en niet verder zal eens bereikt worden. Ik schat binnen 10 jaar.

super ick
26-08-15, 08:37
Het is taboe om te pleiten voor sluiten van de grenzen voor alleen moslims en dat gaat verkeerd aflopen. Het punt tot hier en niet verder zal eens bereikt worden. Ik schat binnen 10 jaar.

Het gaat er niet beter op worden. Ongeacht wat politici ons proberen voor te liegen.
Ons systeem is daar veel te soft voor.

CONTRA
26-08-15, 14:30
Het is taboe om te pleiten voor sluiten van de grenzen voor alleen moslims en dat gaat verkeerd aflopen. Het punt tot hier en niet verder zal eens bereikt worden. Ik schat binnen 10 jaar.

het is verkrachting van mensenrechten om vluchtelingen de toegang te ontzeggen. al helemaal op basis van geloofsovertuiging. niet dat extreem-rechts zich daar iets van aantrekt. eigen volk eerst. weg met die buitenlanders. niederlande ist voll. juden und moslims raus. verdamt nogmaal.

super ick
26-08-15, 15:02
het is verkrachting van mensenrechten om vluchtelingen de toegang te ontzeggen. al helemaal op basis van geloofsovertuiging. niet dat extreem-rechts zich daar iets van aantrekt. eigen volk eerst. weg met die buitenlanders. niederlande ist voll. juden und moslims raus. verdamt nogmaal.

Och daar gaan we weer. de Nazikaart wordt weer snel getrokken.

Discussie kan dicht.

Tegenstanders zijn allemaal Nazies.

CONTRA
26-08-15, 15:51
Och daar gaan we weer. de Nazikaart wordt weer snel getrokken.

Discussie kan dicht.

Tegenstanders zijn allemaal Nazies.

het woord nazi heb ik niet gebruikt.

ik heb geen tegenstanders.

super ick
27-08-15, 08:18
het woord nazi heb ik niet gebruikt.

ik heb geen tegenstanders.

Als je kreten als 'Juden raus' gebruikt zegt dat genoeg.

CONTRA
27-08-15, 18:49
Als je kreten als 'Juden raus' gebruikt zegt dat genoeg.

ik schreef 'juden und moslims raus'. dat is een niet bestaande term. geen nazi die het ooit gebruikt heeft.

Yup
27-08-15, 19:13
ik schreef 'juden und moslims raus'. dat is een niet bestaande term. geen nazi die het ooit gebruikt heeft.

Waarom gebruik je Duitse termen? Je schept daarmee bewust of onbewust een sfeer.

super ick
27-08-15, 20:10
ik schreef 'juden und moslims raus'. dat is een niet bestaande term. geen nazi die het ooit gebruikt heeft.

Draaikont probeert zijn keutel in te trekken.

CONTRA
28-08-15, 01:58
Waarom gebruik je Duitse termen? Je schept daarmee bewust of onbewust een sfeer.

eerder een sfeertje van absurdisme dan van nazisme.

juden und moslims raus is een niet-bestaande term en wordt door niemand gebruikt.
verdamt nogmaal is nep duits en heeft niks met nazi's te maken.
niederlande ist voll is in het duits een onzinkreet wat geen duitser of nederlander gebruikt.

CONTRA
28-08-15, 01:59
Draaikont probeert zijn keutel in te trekken.

je bent by my aan het verkeerde adres voor je anale fixatie.

super ick
28-08-15, 07:15
je bent by my aan het verkeerde adres voor je anale fixatie.

Lul er maar lekker omheen met je vooroordelen.

Abudhar
28-08-15, 07:52
Ik zie dat deze topic zich langzaam heeft ontaardt in een viespraat contest.
Daarom had ik mijn replies er ook af gegooid. Viezeriken!
Maar over nazi's en belgen gesproken. En of het ene volk meer racistisch zou zijn dan het andere. Logisch zou je denken, van niet. Hoe zit het met het nazi verleden van de Duisters? In een juiste politieke, omgeving kan een volk de macht uitoefenen om actief en op nationaal niveau andersdenkenden te vervolgen. Ik weet dat dit weer generaliseren is, maar in die tijd waren ze niet allemaal Schindler's. Als jood, zigeuner,...was je gewoon in Duitsland je leven niet meer zeker. Kan het zijn dat er in België, laten we zeggen jaren 80-90 vorige eeuw, ook een soort gelijkaardig klimaat heerste? Weliswaar niet zo extreem, maar in dezelfde graadmeter alleen wat lager.
Ik snap best dat deze periode absoluut niet vergelijkbaar is met de jaren 30-40.
Maar om de topic toch maar een beetje weer richting te geven.
Ick und Contra, nicht mehr kämpfen leute.

super ick
28-08-15, 07:57
Ik zie dat deze topic zich langzaam heeft ontaardt in een viespraat contest.
Daarom had ik mijn replies er ook af gegooid. Viezeriken!
Maar over nazi's en belgen gesproken. En of het ene volk meer racistisch zou zijn dan het andere. Logisch zou je denken, van niet. Hoe zit het met het nazi verleden van de Duisters? In een juiste politieke, omgeving kan een volk de macht uitoefenen om actief en op nationaal niveau andersdenkenden te vervolgen. Ik weet dat dit weer generaliseren is, maar in die tijd waren ze niet allemaal Schindler's. Als jood, zigeuner,...was je gewoon in Duitsland je leven niet meer zeker. Kan het zijn dat er in België, laten we zeggen jaren 80-90 vorige eeuw, ook een soort gelijkaardig klimaat heerste? Weliswaar niet zo extreem, maar in dezelfde graadmeter alleen wat lager.
Ik snap best dat deze periode absoluut niet vergelijkbaar is met de jaren 30-40.
Maar om de topic toch maar een beetje weer richting te geven.
Ick und Contra, nicht mehr kämpfen leute.

Je kunt IS er goed mee vergelijken alleen zijn zij minder goed georganiseerd.

Het systeem is heilig en wie tegen het systeem is wordt onherroepelijk afgemaakt. Andersdenkenden zijn minder of niets waard. Zij zijn de übermenschen.
Als zij de macht en het organisatievermogen zouden hebben van Nazies dan gingen ze direct aan de slag.

Abudhar
28-08-15, 09:49
IS. Een walgelijke beweging inderdaad die totale eliminatie vraagt. Tegoeden bevriezen, verbieden om handel mee te drijven en eender waar dan ook tegenwerken.
Wat doen we met die simpele Belgen?

Marsipulami
28-08-15, 10:22
Wat doen we met die simpele Belgen?

Belgen zijn lieve mensen.

Abudhar
28-08-15, 10:45
Correctie; Vlamingen. Valserds. Genieperds.Achter rolgordijnen verstopte stiekemerts.

Marsipulami
28-08-15, 11:06
Correctie; Vlamingen. Valserds. Genieperds.Achter rolgordijnen verstopte stiekemerts.

De Vlamingen hebben in hun vlag een Arabisch symbool verwerkt. In welk ander Europees land is dat nog het geval ? De Vlaamse leeuw is al een jaar of duizend het symbool van de Vlaamse tolerantie.

Zie bv: De leeuw van de moedige sultan - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dst08072002_040)

Abudhar
28-08-15, 11:12
De Vlamingen hebben in hun vlag een Arabisch symbool verwerkt. In welk ander Europees land is dat nog het geval ? De Vlaamse leeuw is al een jaar of duizend het symbool van de Vlaamse tolerantie.

Zie bv: De leeuw van de moedige sultan - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dst08072002_040)
Een Arabisch symbool? De leeuw? Hoogstens als het een Atlas leeuw betrof, dat is het niet, kon je het maybe een Marokkaanse symbool noemen. Een smeagol afbeelding zou beter in die vlag passen.

Marsipulami
28-08-15, 11:28
Een Arabisch symbool? De leeuw? Hoogstens als het een Atlas leeuw betrof, dat is het niet, kon je het maybe een Marokkaanse symbool noemen. Een smeagol afbeelding zou beter in die vlag passen.

template (http://www.arabieren.be/nederlands/culturele_erfenis/symbolen.htm)

CONTRA
28-08-15, 11:49
Lul er maar lekker omheen met je vooroordelen.

na je anale verwyzing begin je nu tegen my over het mannelyke geslachtsdeel. je komt gefrustreerd over in je homoseksuele verlangens.

CONTRA
28-08-15, 12:00
De Vlamingen hebben in hun vlag een Arabisch symbool verwerkt. In welk ander Europees land is dat nog het geval ?

1 leeuw maar?
:roker: in amsterdam hebben we 2 leeuwen


https://www.amsterdam.nl/publish/pages/601457/kleur_wapen.jpg

Umarvlie
28-08-15, 12:26
1 leeuw maar?
:roker: in amsterdam hebben we 2 leeuwen


https://www.amsterdam.nl/publish/pages/601457/kleur_wapen.jpg

Ja ja ... maar achteraf zjn ze driemaal doorgekruist :)

super ick
28-08-15, 17:32
na je anale verwyzing begin je nu tegen my over het mannelyke geslachtsdeel. je komt gefrustreerd over in je homoseksuele verlangens.

Probeer je nu de aandacht af te leiden van je nazi-uitspraak?

Hawa
28-08-15, 17:49
er is altijd wel weer leugentje toepasbaar.
fijne dag.

CONTRA
28-08-15, 19:59
Probeer je nu de aandacht af te leiden van je nazi-uitspraak?

je valt in herhaling.

als ik iemand een nazi vind dan zeg ik dat gewoon. daar doe ik niet moeilyk over. ik heb echter in deze topic niemand een nazi genoemd. je wilt zo graag my het woord nazi in de mond leggen. sorry dat ik je moet teleurstellen.

Nederlandertje
29-08-15, 08:23
Abudhar Walen en Fransen zijn het meest walgelijke volk van Europa.

Abudhar
29-08-15, 11:30
Grrr.... . NLtje, jij bent een hater. En je spreekt vast geen Frans. Daarom die haat.

Ibrah1234
29-08-15, 12:09
Grrr.... . NLtje, jij bent een hater. En je spreekt vast geen Frans. Daarom die haat.

Frans is geen taal maar een spraakgebrek.

Door bemoeienis van die Fransen zijn we de zuidelijke Nederlanden kwijt.

Abudhar
29-08-15, 19:19
Gelukkig Ibi. Jij bent gewoon jaloers omdat Frans meer gesproken wordt dan dat lingotje van jullie. Terecht ook.

super ick
31-08-15, 08:00
Abudhar Walen en Fransen zijn het meest walgelijke volk van Europa.

Daar kan ik een heel eind in mee gaan.

Abudhar
31-08-15, 21:18
Daar kan ik een heel eind in mee gaan.

Zo jammer van jou, Ick.

Tahtah88
01-09-15, 03:55
the white man is the slave of the jew. the jew is the enemy of the white man. the extinction of the white man is because of the jew. These are the weapons the jew is using to destroy the white man multiculturalism. feminism abortion homosexual agenda pornography immorality, filth etc etc

super ick
01-09-15, 07:21
Zo jammer van jou, Ick.

Ja, ik weet het. Mijn moeder zei het vroeger al: van jou komt niets terecht.