PDA

Bekijk Volledige Versie : Leukste Belgen boos omwille van halal-certificaat perensiroop



Marsipulami
12-08-15, 08:07
Perensiroop ligt onder vuur door halal-certificaat


Vandaag om 00:26 door mige | Bron: Belga
. .

19922

In Wallonië is er grote commotie over de Luikse perensiroop van Meurrens - de sirop de Liège, die ook bij ons heel populair is. Het bedrijf heeft een certificaat gekregen dat de siroop halal is, dus dat ook moslims hem mogen eten.

Met halal wordt bedoeld 'alles wat is toegestaan voor een moslim', in tegenstelling tot haram. Een halalcertificaat is belangrijk voor voedingsproducenten die willen uitvoeren naar moslimlanden, maar ook voor andere sectoren is het interessant, zoals de cosmetica- of de farmasector.

Alle producten waarin geen alcohol of varkensvlees verwerkt zit, kunnen het halal-certificaat bekomen. Maar heel wat fans van de siroop denken dat de fabrikanten aanpassingen hebben gedaan aan het product om het ook aanvaardbaar voor de moslimgemeenschap te maken. En dat gaat voor velen te ver.

Vooral in Wallonië is er heel wat commotie ontstaan rondom het label. Sommigen roepen zelfs op tot een boycot van de siroop en sturen haatmails naar het bedrijf en de kranten die berichten over het halal-certificaat.

Nochtans laten steeds meer Belgische bedrijven hun producten, met het oog op uitvoer, als halal certificieren. Zowat 1.200 Belgische bedrijven zetten al die stap, vertelt Bruno Bernard, co-auteur van het boek Comprendre le halal. Ook groeit bijvoorbeeld de interesse in koosjere voedingswaren (die voldoen aan de Joodse religieuze eisen, nvdr) of andere certificaten. Heel wat Belgische producten hebben dan ook al een halalcertificaat, gaande van frieten, wafels, hamburgers, niet-alcoholische bieren of chocolade.

'De kostprijs voor een dergelijk certificaat - dat kan variëren tussen de 2.000 à 50.000 euro - wordt snel teruggewonnen eens de uitvoer start', stelt Bernard.

Abudhar
12-08-15, 08:40
Haha! Goeiemorgen Mars. Het zit je dwars, hé? Om niet bij die leuke mensen te horen.
In Vlaanderen zou zo'n discussie gelijk worden opgepikt door politici. Een BDW. Een walgelijk en discutabel heerschap, me dunkt

Even de kern van deze topic behandelen; dit is gewoon marketing. Niets bijzonders. Als morgen een groot deel van de consument consequent beslist om helemaal geen toegevoegde suiker te willen in zijn producten, dan gaan producenten daar ook op inspringen.

Marsipulami
12-08-15, 09:30
Haha! Goeiemorgen Mars. Het zit je dwars, hé? Om niet bij die leuke mensen te horen.
In Vlaanderen zou zo'n discussie gelijk worden opgepikt door politici. Een BDW. Een walgelijk en discutabel heerschap, me dunkt.

Tja, ik had iets nodig om de titel op te leuken. Dan wordt er vaker geklikt op m'n topic. Dus dacht ik, laat ik maar eens over de leukste Belgen beginnen, dan zal Abudhar al zeker gaan klikken.

Verder deel ik je mening over BDW niet. Maar ik zou het niet erg vinden als zijn partij bij de volgende verkiezingen wordt gehalveerd.


Even de kern van deze topic behandelen; dit is gewoon marketing. Niets bijzonders. Als morgen een groot deel van de consument consequent beslist om helemaal geen toegevoegde suiker te willen in zijn producten, dan gaan producenten daar ook op inspringen.

Wat bedrijven doen is logisch. Echter dat de leukste Belgen moeite hebben met het feit dat hun streekproducten ook door moslims mogen worden gegeten, daarin steekt iets heel erg irrationeel en het getuigt van extreme onverdraagzaamheid jegens onze moslim medemens.

mark61
12-08-15, 18:55
Haha! Goeiemorgen Mars. Het zit je dwars, hé? Om niet bij die leuke mensen te horen.
In Vlaanderen zou zo'n discussie gelijk worden opgepikt door politici.

Dat veronderstel jij, op niks af. Je babbelt maar wat.

Wie is BDW?

De kern van de zaak die Mars aankaart is dat islamofobie ook in Wallonië bestaat. Jij verzint dat Vlamingen 'erger' zijn dan Walen. Heb je daar ook bronnen voor?

Nee, die heb je niet. Het is je onderbuik / persoonlijke ervaring. Dat is niet maatgevend. Ik zeg het maar even.

Abudhar
12-08-15, 19:47
Dat veronderstel jij, op niks af. Je babbelt maar wat.

Wie is BDW?

De kern van de zaak die Mars aankaart is dat islamofobie ook in Wallonië bestaat. Jij verzint dat Vlamingen 'erger' zijn dan Walen. Heb je daar ook bronnen voor?

Nee, die heb je niet. Het is je onderbuik / persoonlijke ervaring. Dat is niet maatgevend. Ik zeg het maar even.

Nee, Mark. Het interesseert me niet zo wat Mars aankaart. Ik kijk naar het artikel.
Het ging wel zeker om de halal industrie. Maar je bent een roepert vandaag, zie ik.
En dat vertroebeld weleens het beoordelingsvermogen. Geeft niet. Pak een bakkie thee.
Mijn onderbuik is zeker wel een maatstaf in dit alles.
Ik vertel het ook maar even, mijn buikje heeft dat nl. met de jaren zichzelf aangeleerd.