PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische regering schrijft aanbesteding uit voor 10 000 extra opvangplaatsen voor asielzoekers



Marsipulami
12-08-15, 17:17
Aanbesteding voor 10.000 opvangplaatsen voor asielzoekers

12 augustus 2015 17:04 - Dries Bervoet


Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) gaat op zoek naar nog méér opvangplaatsen. De regering gaat eind augustus een aanbesteding uitschrijven voor de opvang van 10.000 asielzoekers.

De piste van de 10.000 opvangplaatsen bestond al van voor de huidige escalatie van de vluchtelingencrisis. Francken heeft het inmiddels over 'de grootste vluchtelingencrisis sinds de Tweede Wereldoorlog', waarvoor dringend extra capaciteit moet worden gevonden.

Ondanks operatie-Triton, een gecoördineerde Europese actie in de Middellandse Zee, houdt de vluchtelingencrisis aan. Momenteel zijn wereldwijd 60 miljoen mensen op de vlucht voor geweld in hun land.

'Het gaat om de grootste vluchtelingencrisis sinds WO II', aldus Francken in de speciale Kamercommissie Binnenlandse Zaken. Nadat vorige week honderden vluchtelingen vermist zijn geraakt toen hun boot voor de kust van Libië kapseisde, deed zich dinsdag een nieuw drama voor bij Sicilië. De Italiaanse marine kon vijftig vluchtelingen redden uit hun zinkende rubberboot. Nog eens vijftig mensen zijn vermist.

Op vraag van Kamerlid Filip Dewinter (Vlaams Belang) kwam er een Kamercommissie bijeen over de asielcrisis. Hij vindt dat de beslissing van de regering over extra opvangplaatsen een parlementair debat vereist.

De federale regering besloot vorige week om in zowat 2.500 extra opvangplaatsen te voorzien, door de sterke toename van het aantal asielaanvragen. Het gaat om plaatsen in oude legerkazernes, extra bedden in bestaande centra en de heropening van instellingen die vroeger gesloten waren.

In Holsbeek wordt een oud hotel heropend om tachtig niet-begeleide minderjarigen op te vangen, kinderen die alleen in ons land aankomen. Ook worden dertig extra personeelsleden aangeworven bij Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) en het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS). DVZ moet op dit moment asielzoekers weigeren omdat de dienst de toeloop niet kan verwerken.

Francken schetste in cijfers hoe precair de situatie is. 'In mei waren er nog 1.708 asielaanvragen. Gisteren en eergisteren alleen waren er al 500 aanvragen. Vandaag al 140. In dat tempo zitten we op het einde van augustus boven 4.000. De stijging van het aantal asielaanvragen in West-Europa is sinds 1951 nooit zo groot geweest.'

Vluchtelingen

'Het is geen toestroom aan gelukzoekers. Het gaat om echte vluchtelingen. De grote meerderheid van de aanvragers zijn Syriërs, Afghanen en Somaliërs. Het percentage mensen dat daadwerkelijk beschermming krijgt, ligt boven 80 procent.'

Maar hij waarschuwde ook. 'Wie recht heeft op bescherming, zal die krijgen. Maar we zullen hard zijn voor mensen die daar geen recht op hebben. Nee is nee. Zij moeten weg. Vrijwillig als het kan, gedwongen als het moet. Daarbij zal ik extra hard zijn voor criminelen die illegaal in onze gevangenissen of op ons grondgebied verblijven.'


"Het is geen toestroom aan gelukzoekers. Het gaat om echte vluchtelingen
Theo Francken"

Staatssecretaris voor Asielbeleid

Volgens Francken werpen zijn maatregelen hun vruchten af. 'Dit jaar hebben we tot nu toe al 1.000 meer mensen gedwongen gerepatrieerd naar hun land van herkomst dan in heel 2014. De vrijwillige terugkeer vertoont wel een dalende trend. Dat komt ook omdat een groot deel van de mensen effectief bescherming krijgt, net omdat het in grote meerderheid om echte vluchtelingen gaat.'

Extra inspanningen

De staatssecretaris vreest dat de extra opvangplaatsen nog niet zullen volstaan. 'De vorige regering heeft beslist in een buffer van 2.100 extra plaatsen te voorzien, die konden geactiveerd worden bij stijgende instroom. Die reservecapaciteit zal tegen september operationeel zijn, maar dreigt even snel weer vol te lopen. Daarom hebben we besloten 2.500 bijkomende plaatsen te creëren. Er loopt ook overleg tussen mijn kabinet, Defensie, de civiele bescherming en de Regie der Gebouwen om te kijken waar we nog extra inspanningen kunnen doen, mochten de huidige, bestaande plekken niet volstaan.'

De regering gaat eind augustus een aanbesteding uitschrijven voor de opvang van 10.000 asielzoekers. 'Daarmee wil u privépartners betrekken bij de opvang. Dat zou toch wel een primeur zijn. Terwijl zwaar het mes is gezet in de middelen van een pak ngo's, die een belangrijke rol speelden bij de opvang van vluchtelingen', reageerde Wouter De Vriendt (Groen). 'Die aanbesteding klopt. Maar het staat iedereen vrij om erop in te schrijven. De privésector kan, maar dat hoeft niet.'

Overleg

Francken liet ook verstaan dat hij voor eind augustus overleg plant tussen zijn kabinet, Fedasil en de burgemeesters en de lokale politie van de gemeenten waar de extra opvang voorzien is. 'Voor alle duidelijkheid. Dit zal de gemeenten niets kosten. Asielzoekers in procedure zijn nooit de verantwoordelijkheid van de OCMW's. Het is Fedasil dat alle kosten op zich neemt. Er is ook een compensatieregeling voorzien. Toen bij de vorige crisis in 2010-2011 ook legerkazernes werden geopend om plaatsen bij te creëren, ging het om 237 à 239 euro per asielzoeker. Mijn voorstel is om nu dezelfde vergoeding te betalen.'

De 2.500 extra plekken die de regering besliste, leggen volgens Francken geen extra last op de begroting. 'We halen het geld uit de reservepot van 80 miljoen bij Fedasil. Daarvan gebruiken we 14,7 miljoen euro voor de eerste drie maanden. Daarna zullen we opnieuw evalueren.'

Bron: De Tijd

Marsipulami
12-08-15, 17:51
Als "onversneden racist, collaborateur en halve neonazi" doet die Theo Francken (NVA) dat niet slecht als staatssecretaris voor asiel en migratie:



Theo Franken na de heisa

"Waar stopt de hypocrisie van de PS?"

Met zijn 36 jaar is hij de benjamin van de nieuwe regering. Maar hij is ook het regeringslid dat het al het hardst te verduren kreeg. Zijn vrienden roemen hem om zijn dossierkennis en strenge, maar rechtvaardige visie op asiel en migratie. Zijn vijanden verslijten hem voor onversneden racist, collaborateur en halve neonazi. Zelfs dat korte kopje van hem wordt op den duur een argument. “Mijn haar laten groeien? Dat is hier geen circus, hè.”

Het moet een droom geweest zijn. Vier jaar lang ontpopte Theo Francken zich in het parlement als de strafste kuitenbijter van Melchior Wathelet en Maggie De Block, de opeenvolgende staatssecretarissen voor Asiel en Migratie. Tot hij voorbije zomer plots de kans kreeg om het zelf te doen en zijn kritiek in daden om te zetten. In een regering zonder de PS dan nog. De nachtmerrie volgde snel. De nieuwe regering met Francken als jongste staatssecretaris was nog geen drie dagen oud of de oppositie schreeuwde al om zijn ontslag. De PS had een Facebookbericht van drie jaar geleden opgeduikeld waarin Francken de meerwaarde van de Congolese, Marokkaanse en Algerijnse migratie in vraag stelde.

Daarbovenop kwam zijn aanwezigheid op het verjaardagsfeest van Bob Maes – ex-VU-eresenator, maar ook gewezen collaborateur. Laurette Onkelinx was zo hysterisch dat Charles Michel niet eens kon beginnen aan zijn beleidsverklaring. De hetze bleef de dagen nadien verder woekeren omdat er ook nog zeven jaar oude privémails van Francken opdoken, met aangebrande grapjes over homo’s en ‘kutmarokkaantjes’. Door zich voor een vol parlement te excuseren, wist de N-VA-politicus uiteindelijk zijn hoofd uit de strop te halen.

Jean-Marie Dedecker vond uw excuses onnodig en onoprecht. Die Facebookpost was toch gewoon uw overtuiging?

THEO FRANCKEN: (zucht) “Het probleem was dat de oppositie en sommige media hysterisch waren en bloed geroken hadden. Alles wat ik in het verleden had gezegd en geschreven werd om te bewijzen dat ik een racist was. Het was collectieve waanzin. Daar stond ik echt van te kijken. En het duurde bijna twee weken.

»In dat bericht verwees ik naar een artikel in The Economist over de grote migratiegolven naar de VS van de laatste 50 jaar. Die hebben Amerika miljarden dollars opgebracht. Ik stelde me de vraag of de migratie van sommige groepen bij ons ook dezelfde meerwaarde heeft gehad. Maar ik had nooit specifieke groepen mogen noemen, want daardoor voelden mensen zich gekwetst. Dat was niet de bedoeling. Maar mogen we nog een debat aangaan over de economische meerwaarde van migratie? Dat gebeurt in andere Europese landen ook. Als dat al niet meer mag, waar zijn we dan mee bezig?

»Wij ontvangen 130.000 nieuwkomers per jaar. 80 procent daarvan komt België binnen via passieve kanalen als gezinshereniging, regularisatie en asiel. Slechts 20 procent komt via studenten- en arbeidsmigratie. In Europa is die verhouding 50-50, in de VS 20- 80 en hier 80-20! Is het racistisch als je ervoor pleit te sleutelen aan de toegangspoorten, zodat die verhouding billijker wordt?”

Heeft u zich vooral geëxcuseerd om de heisa te stoppen?

FRANCKEN: (stil) “Dat was toen nodig, ja.”

Was er druk van premier Michel?

FRANCKEN: “Hij heeft één keer gebeld. Dat was een correct, openhartig gesprek. Het is chic dat Michel zo koelbloedig is gebleven. In dit land heb je mensen nodig met ruggengraat. Hij wist ook wel dat ik geen halvegare ben. Hij kende mijn visie op migratie, we hebben dat hoofdstuk van het regeerakkoord samen onderhandeld.”

U kreeg wel doodsbedreigingen uit radicale moslimhoek. Dat veeg je toch niet zomaar van je af?

FRANCKEN: “Ik kan wel wat hebben, hoor. Maar ik ben niet alleen in mijn gezin. Daarom heb ik politiebescherming gevraagd voor mijn vrouw en kindjes. Als ik in die dagen ’s morgensvroeg naar Brussel vertrok, woog dat wel. Het was een zware periode.”

Beseft u dat u voor een bepaald publiek altijd een racist zal blijven?

FRANCKEN: “Voor een deel van de bevolking was dat al zo. Voor hen is N-VA een extreemrechtse, racistische partij, wat je ook zegt.”

Ook genoteerd: “Als er iemand is die nu niet moet janken, is het Francken wel.” U bent er de voorbije jaren ook stevig ingevlogen.

FRANCKEN: “Als je uitdeelt, moet je ook kunnen incasseren. Ik wist dat de PS diepgefrustreerd was, omdat ze aan de kant waren geschoven. Di Rupo was er heilig van overtuigd dat hij kon doorgaan met de vorige coalitie. Ze hebben het deksel op de neus gekregen en zijn als gekken binnen schieten. Paul Magnette zegt nu zelf dat de PS haar manier van oppositie voeren moet herdenken. Uit een peiling blijkt dat 75 procent van de Walen vindt dat de PS er zwaar is over gegaan. Als je alleen maar op de man speelt, haakt de kiezer af. De bal hebben ze bij mij nog geen enkele keer geraakt. Tijdens mijn beleidsverklaring riepen ze dat de bottines door de Kamer marcheerden, maar inhoudelijk kon ik op élk punt antwoorden, met de dossiers in de hand. Onkelinx was na twee minuten al weg. U zegt dat ik er de voorbije jaren zwaar ben ingevlogen, maar dat was tenminste inhoudelijke kritiek. Als ik constant onder de gordel had geslagen, was ik nooit tot een van de beste parlementsleden verkozen.”

Interview: Raf Liekens

Marsipulami
13-08-15, 22:27
Al veel belangstelling voor 10.000 extra opvangplaatsen voor asielzoekers


Vandaag om 18:16 door aro | Bron: belga
. .

Er is al veel belangstelling getoond voor de oproep van staatssecretaris Theo Francken (N-VA) om 10.000 extra opvangplaatsen voor asielzoekers te creëren. Dat meldt Fedasil, het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers, donderdagavond. De belangstelling is er niet enkel bij organisaties, maar komt ook vanuit de privésector, die door de regering voor het eerst voor opvang zou worden ingeschakeld.

Momenteel doet de overheid al een beroep op NGO’s, zoals het Rode Kruis of Vluchtelingenwerk Vlaanderen, voor asielopvang. Maar woensdag raakte bekend dat de federale regering nu ook naar privébedrijven zal kijken, zowel voor het leveren van gebouwen als voor bijhorende diensten. Bedoeling is een buffercapaciteit van 10.000 plaatsen op lange termijn te creëren.

Twee fasen

Donderdagavond bleek al vrij goed op de oproep te zijn gereageerd, meldde Mieke Candaele, de woordvoerster van Fedasil. ‘Veel concrete informatie kunnen en willen we nog niet kwijt, maar de geïnteresseerden komen zowel uit de non-profit als uit de privésector’, zei ze. ‘We zijn in totaal op zoek naar maximaal twintig partners.’

Concreet zal de procedure in twee fasen verlopen. Vorige week publiceerde Fedasil al een oproep zich kandidaat te stellen, en op basis van de referenties zal een eerste selectie gebeuren. Vervolgens zullen de kandidaten aan de hand van een lastenboek een offerte moeten indienen, die de ministerraad op 28 augustus moet goedkeuren. Daarna zal met de kandidaten worden onderhandeld, en zullen de meest geschikte worden weerhouden.

Ook kritiek

De woordvoerster van Francken benadrukte woensdag overigens al dat de 10.000 extra plaatsen mogelijk niet allemaal zullen worden gebruikt. ‘Maar ze moeten er wél zijn’, benadrukte ze, ‘om ze snel in te kunnen zetten als dat nodig blijkt.’ Bedoeling is dat ze er tegen het tweede trimester van 2016 zijn. De plaatsen zullen tal van vormen aannemen, gaande van modulaire wooneenheden tot bestaande gebouwen.

Op de plannen om privébedrijven in te schakelen, is overigens ook kritiek te horen. Zo stelt Vluchtelingenwerk Vlaanderen zich vragen bij de criteria die zouden worden gehanteerd. De organisatie wijst daarbij op een schandaal in Duitsland waarbij leden van een privébewakingsfirma vluchtelingen hadden mishandeld.

Marsipulami
13-08-15, 22:30
Wat gaat Nederland doen n.a.v. vluchtelingencrisis ?

Ook meer opvangplaatsen creëren of investeren in een muur met slotgracht rond Nederland ?

CONTRA
13-08-15, 22:54
Wat gaat Nederland doen n.a.v. vluchtelingencrisis ?

Ook meer opvangplaatsen creëren of investeren in een muur met slotgracht rond Nederland ?

tsja, belgië heeft ook die muur met slotgracht. toen ik vorig jaar met een groepje vluchtelingen van amsterdam naar luxemburg reed, moesten we helemaal via duitsland omryden omdat we niet door belgië konden reizen met sans papiers in de auto. veel te link vanwege verscherpte grenscontroles in belgië.

mocht je weleens op het station van brussel noord komen moet je eens langs de uitgang aan de noordzijde lopen vlakby het kantoor van eurolines. onder de trap leven sans papiers als üntermenschen. die zullen vast geen opvang krygen.

super ick
14-08-15, 09:03
Wat gaat Nederland doen n.a.v. vluchtelingencrisis ?


Binnenkort hebben wij een buurland met schitterende opvang. Nederland gaat ze bij Hazeldonk de grens over zetten denk ik. Naar jullie.

Marsipulami
14-08-15, 14:55
Binnenkort hebben wij een buurland met schitterende opvang. Nederland gaat ze bij Hazeldonk de grens over zetten denk ik. Naar jullie.
.
Dan moet Nederland niet vergeten een ophaalbrug te voorzien nabij Hazeldonk anders wordt het moeilijk.

Marsipulami
14-08-15, 18:32
Regering creeërt 900 extra tijdelijke opvangplaatsen


Vandaag om 18:06 door bvb
. .

De regering heeft vandaag beslist om tijdelijk bijkomende opvangplaatsen te creëren onder de vorm van mobiele woonunits op de terreinen van Fedasil, het federaal agentschap voor de opvang van asielzoekers. Dat meldt het kabinet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie in een persbericht.

De mobiele units, stoffen huisjes geschikt voor 6 personen, zullen in totaal plaats bieden aan zo’n 900 vluchtelingen en zullen worden geplaatst op de terreinen van andere opvangcentra.

De vluchtelingen krijgen net als de andere bewoners van de opvangcentra bed, bad en brood krijgen, maar ze krijgen geen financiële hulp. De bewoners die opgevangen worden in deze mobiele faciliteiten zullen dezelfde begeleiding genieten als de andere bewoners in het opvangcentrum.

‘Met deze beslissing tonen we opnieuw dat we bijzonder snel ingrijpen. De eerste mobiele eenheden worden maandag al opgebouwd door Civiele Bescherming in samenwerking met Defensie en het Rode Kruis. Ik wil alle medewerkers en partners op veld uitdrukkelijk bedanken voor hun inspanningen en flexibiliteit om deze grote humanitaire operatie in goede banen te leiden. Deze uitzonderlijk vlotte samenwerking zorgt ervoor dat er volgende week geen mensen op straat moeten slapen’, stelt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA).

Op dit moment worden de burgemeesters van de betrokken gemeenten geïnformeerd. Morgen worden de mobiele units al opgezet.

Het aantal asielaanvragen stijgt zo snel dat de regering vreesde dat er eind volgende week al niet meer genoeg slaapplaatsen zouden zijn. De snelheid waarmee de asielaanvragen stijgen, is nog nooit vertoond. In 2010 werd ons land al eens geconfronteerd met een aanslepende opvangcrisis en moesten er asielzoekers op straat slapen. Honderden werden toen ook ondergebracht op hotel.

Marsipulami
14-08-15, 18:39
Op dit moment worden de burgemeesters van de betrokken gemeenten geïnformeerd. Morgen worden de mobiele units al opgezet.

Hopelijk is de staatssecretaris niet vergeten dat er voor dit soort tijdelijke constructies een vergunning vereist is vanwege de betrokken gemeentebesturen, dewelken na indienen van de plannen 3 maanden de tijd hebben om te antwoorden.

super ick
14-08-15, 19:31
.
Dan moet Nederland niet vergeten een ophaalbrug te voorzien nabij Hazeldonk anders wordt het moeilijk.

Diskwalificeer je nu je eigen mooie Vlaanderen?

Marsipulami
14-08-15, 19:57
Diskwalificeer je nu je eigen mooie Vlaanderen?


Euhm, kweenie wat je bedoelt. Diskwalificeren is een term uit de sport. Over welke sport hebben we het hier ?

Marsipulami
14-08-15, 20:13
tsja, belgië heeft ook die muur met slotgracht. toen ik vorig jaar met een groepje vluchtelingen van amsterdam naar luxemburg reed, moesten we helemaal via duitsland omryden omdat we niet door belgië konden reizen met sans papiers in de auto. veel te link vanwege verscherpte grenscontroles in belgië.

Klopt niks van hoor. Op sans papiers wordt niet gecontroleerd aan de grenzen. Een groepje jongeren in een auto loopt wel eens kans op een drugscontrole te stuiten.


mocht je weleens op het station van brussel noord komen moet je eens langs de uitgang aan de noordzijde lopen vlakby het kantoor van eurolines. onder de trap leven sans papiers als üntermenschen. die zullen vast geen opvang krygen

Dat was een aantal jaren geleden tijdens opvangcrisis maar is al lang opgelost. Ik was enkele dagen geleden nog op de plek die je aangeeft.

Sans papiers hebben geen recht op opvang tenzij er minderjarige kinderen zijn. In de winterperiode heeft iedereen recht op opvang (ook sans papiers).

Eric de Blois
15-08-15, 05:42
[...] toen ik vorig jaar met een groepje vluchtelingen van amsterdam naar luxemburg reed, moesten we helemaal via duitsland omryden omdat we niet door belgië konden reizen met sans papiers in de auto. [...]

Even tussendoor, om welke reden gaat een groepje "sans papiers", illegalen, immigranten zonder papieren en zonder verblijfsstatus, van Amsterdam naar Luxemburg?

Eric de Blois
15-08-15, 06:00
Wat gaat Nederland doen n.a.v. vluchtelingencrisis ?

Ook meer opvangplaatsen creëren of investeren in een muur met slotgracht rond Nederland ?

Je erkent in ieder geval de autonome status van Nederland, alhoewel deze status door ondemocratisch handelen van de Europese Unie behoorlijk ondermijnd is. Nederland is god-zij-dank nog steeds een "zelfstandige" natie. In het kader van de democratie, of wat daarvoor moet doorgaan, hebben burgers nog een zeer minimale invloed op de politiek. In dat kader zou het kunnen dat gekozen "volksvertegenwoordigers" kiezen voor een zeer restrictief beleid ten aanzien van het toelaten van een invasie vluchtelingen uit conflictieve gebieden in de wereld. Ik zou het zeer toejuichen als de grenzen weer de status van grens zouden krijgen. Dat de grens nog een iets betekent. Dat de autoriteiten niet te beroerd zijn om mensen die om maatschappelijke redenen niet kunnen worden toegelaten ook daadwerkelijk worden tegengehouden. Als we iedereen maar zouden moeten toelaten hebben "onze" grenzen geen enkele betekenis meer en kunnen wij Nederland als natie net zo goed opheffen. Dan kunnen we de overheid ook naar huis sturen en het leger afschaffen.

Marsipulami
15-08-15, 11:23
Ook Nederland zoekt extra plaatsen voor asielzoekers


Vandaag om 10:49 door bvb | Bron: BELGA
. .
In Nederland wil het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) 750 tot duizend bedden in asielzoekerscentra vrijmaken door vluchtelingen met een verblijfsstatus een speciale regeling aan te bieden.

Met het zogeheten zelfzorgarrangement kunnen de asielzoekers zelf onderdak zoeken buiten het opvangcentrum, tegen een kleine financiële vergoeding. Ze kunnen dan bijvoorbeeld intrekken bij familie of vrienden, heeft een woordvoerder van het COA zaterdag gezegd.

Ook de Nederlandse asielzoekerscentra zitten overvol omdat er per week rond de 1.700 asielzoekers bijkomen. Bovendien verloopt de uitstroom van degenen met een verblijfsvergunning naar gemeenten moeizaam, omdat er te weinig sociale huurwoningen zijn.

Het zelfzorgarrangement is al eens eerder ingezet, eind jaren negentig. Het stuitte toen op bezwaren van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die zei het overzicht kwijt te raken en te vrezen voor de vorming van grote concentraties vluchtelingen op één plek. Diezelfde bezwaren zijn er nu weer.

Vluchtelingenwerk Nederland is positiever. “Als het op vrijwillige basis is en iemand die recht heeft op een plek altijd terug kan, hebben we geen bezwaar tegen deze maatregel”, zegt een woordvoerder tegen de Nederlandse omroep NOS.

Maandag verschijnt een Kamerbrief waarin een overzicht staat van alle maatregelen die worden genomen om de groeiende toestroom van asielzoekers het hoofd te bieden.

Ook in ons land zoekt de regering extra opvangplaatsen nu de asielaanvragen sinds mei fors toegenomen zijn. Zo besliste de regering tot een 2.500-tal extra opvangplaatsen, voornamelijk in oude legerkazernes. Op de langere termijn wil de regering een buffercapaciteit van tienduizend plaatsen creëren, waarvoor ook naar de privésector gekeken wordt. En was er vrijdag de beslissing voor 900 bijkomende tijdelijke opvangplaatsen voor asielzoekers, in afwachting van de 2.500 plaatsen.

Marsipulami
15-08-15, 11:46
Je erkent in ieder geval de autonome status van Nederland, alhoewel deze status door ondemocratisch handelen van de Europese Unie behoorlijk ondermijnd is. Nederland is god-zij-dank nog steeds een "zelfstandige" natie. In het kader van de democratie, of wat daarvoor moet doorgaan, hebben burgers nog een zeer minimale invloed op de politiek. In dat kader zou het kunnen dat gekozen "volksvertegenwoordigers" kiezen voor een zeer restrictief beleid ten aanzien van het toelaten van een invasie vluchtelingen uit conflictieve gebieden in de wereld. Ik zou het zeer toejuichen als de grenzen weer de status van grens zouden krijgen. Dat de grens nog een iets betekent. Dat de autoriteiten niet te beroerd zijn om mensen die om maatschappelijke redenen niet kunnen worden toegelaten ook daadwerkelijk worden tegengehouden. Als we iedereen maar zouden moeten toelaten hebben "onze" grenzen geen enkele betekenis meer en kunnen wij Nederland als natie net zo goed opheffen. Dan kunnen we de overheid ook naar huis sturen en het leger afschaffen.

Die soldaten van je laat je maar in hun kazerne. Die hebben we niet nodig. Militairen zijn de oorzaak van vluchtelingenstromen en niet de oplossing.

CONTRA
15-08-15, 14:16
Klopt niks van hoor. Op sans papiers wordt niet gecontroleerd aan de grenzen. Een groepje jongeren in een auto loopt wel eens kans op een drugscontrole te stuiten.

vorig jaar juni toen we naar luxemburg reden waren er verscherpte grenscontroles in belgië.

vorig jaar oktober hield belgië samen met andere schengenlanden een klopjacht op sans papiers. in belgië werden in 2 weken in totaal 917 sans papiers opgepakt. daarvan waren 74 personen opgepakt aan de grens. de rest is opgepakt op luchthavens, autowegen en treinstations. ook in 2013, 2012 en 2010 jaagde belgië samen met andere schengenlanden op mensen zonder papieren. hierin is belgië heel wat fanatieker dan nederland. terwyl by de mensenjacht van vorig jaar 917 personen in belgië waren gepakt bleef dit aantal in nederland beperkt tot 151. weliswaar 151 teveel, maar gelukkig een stuk minder dan belgië.


Dat was een aantal jaren geleden tijdens opvangcrisis maar is al lang opgelost. Ik was enkele dagen geleden nog op de plek die je aangeeft.


hmm, dan zal ik het tussen afgelopen februari en juni meerdere keren gehallucineerd moeten hebben.

CONTRA
15-08-15, 14:19
Even tussendoor, om welke reden gaat een groepje "sans papiers", illegalen, immigranten zonder papieren en zonder verblijfsstatus, van Amsterdam naar Luxemburg?

om politieke akties te voeren in schengen.

Hawa
15-08-15, 17:57
Ik ga stront ziek worden hoe de Engelsen het aanpakken,
Miljoenen gaan ze investeren om die heilloze vluchtelingen te doen stoppen.

Dit vind ik in mijn ogen hypocriet.

Vrachtwagen chauffeurs worden hier niet beter van, die lijden alleen maar verliezen.
Deze mensen zijn ook die slaven van economie. En ze worden blootgesteld aan al die wanorde en vooral agressie onder die heilloze asielzoekers,die bestaat alleen maar in wanhopige pogingen om dit Koninkrijk te bereiken.

Miljoenen investeringen in hekken,altijd maar die hekken,zoals in Palestina, die hekken en al die muren,hoe komen ze erop.

Laten al die jonge mannen verdwijnen naar Engeland,omdat ze dat zo graag willen, en waarom niet?

Mogen we mensen weigeren......

Engeland is altijd met haar eigen pegels bezig, hun eigen geld en handel en wandel.
Cameron moet zich schamen met die Tony Blair erbij die Bush ging gedogen om die inval te doen in Irak.
Balkenende dus ook die Nederlandse premier. Van die V.O.C. uitspraak.

Met die aanslagen in Londen. Geheime diensten waren te laks met geheime diensten uit Amerika.

Wijken die gewoonweg moslims kolonies zijn en die liegen er niet om.

Haat tegen het westen.

Maar Engeland creeert zijn eigen haat,zijn eigen burgers leven in armoede.
Niet zoals hier in Nederland is het dag en nacht verschil.
Zelfs Engelse criminelen wonen hier als god in Frankrijk.

In mijn verleden toen er nog grenzen waren bleven al die vrachtwagens oeverloos lang wachten.
En ja hoor met die gangbare grijpstuivers schoten ze ietsje pietsje wel op.

Lange rijen met vrachtwagens, waar de boter ging ranzen.

En nu zijn het jonge mannen die over de grens willen lopen.

En al die vrachtwagens blijven dus onbewegelijk staan. Als je een standbeeld bent.

In Engeland wonen veel mensen uit Pakistan. Sommigen hangen stromingen na zoals Alqaida.
Deze deobandi stroming met hun koran scholen die jonge jongens klaar stomen voor aanvallen in Afghanistan en overal en nergens.
Maar in het verleden heeft Engelse regering deze koran scholen zelf in het leven geroepen.

Hoe helder zijn we wel niet, met die shit aan handel van die Engelsen.

Deze Engelsen hebben joodse staat geholpen. Eerst niet en dan wel?

En nu dit....

Deze arrogante Engelse regering moet een keer al die kinderen,jonge mannen toelaten.

En geen miljoenen investeren om dit fenomeen te doen stoppen,

zo arrogant...Engeland aan zijn eigen top gehesen misselijkmakend problematiek en zo victoriaans als de pest.

FREEDOM FREEDOM RICHY HAEVENS!!!!!

FIJNE DAG....

Eric de Blois
15-08-15, 19:11
Die soldaten van je laat je maar in hun kazerne. Die hebben we niet nodig. Militairen zijn de oorzaak van vluchtelingenstromen en niet de oplossing.

De oorzaak van vluchtelingenstromen zijn niet die Nederlandse militairen, maar geweldadige groepen die naar de macht willen grijpen in het land van herkomst. Wij hoeven de gevolgen daarvan niet op te vangen. Aan het vele geweld in de derde wereld komt nooit een eind. Als we iedereen in nood zouden opvangen, gaan we zelf naar de ondergang.

super ick
15-08-15, 20:06
Euhm, kweenie wat je bedoelt. Diskwalificeren is een term uit de sport. Over welke sport hebben we het hier ?

Jij stelt dat Nederland een ophaalbrug moet hebben anders gaan de asielzoekers weer terug.

Willen die niet in Vlaanderen blijven? Eens in Vlaanderen toch terug willen naar Nederland. Dat geeft te denken.

The_Grand_Wazoo
15-08-15, 20:55
De kern lijkt mij dat ze een openbare aanbestedingsprocedure beginnen. Da's nog eens een liberale aanpak.
Ik weet nog niet wat ik daarvan vind, afgezien van de nieuwigheid. Ik althans heb nooit eerder gehoord dat opvang van vluchtelingen aan een marktpartij wordt uitbesteed.

H.P.Pas
15-08-15, 23:27
Ik weet nog niet wat ik daarvan vind,

Kijk, dat is nou helemaal fout. Als pro-aktieve tijdgenoot weet je dat onmiddellijk. Daarna kun je altijd nog kijken wat er aan de hand is of waar het over gaat.

Marsipulami
16-08-15, 00:08
De kern lijkt mij dat ze een openbare aanbestedingsprocedure beginnen. Da's nog eens een liberale aanpak.
Ik weet nog niet wat ik daarvan vind, afgezien van de nieuwigheid. Ik althans heb nooit eerder gehoord dat opvang van vluchtelingen aan een marktpartij wordt uitbesteed.


België heeft nog maar heel onlangs een forensisch psychiatrisch centrum (264 bedden) uitbesteed aan een Nederlandse commerciële groep. Ik dacht dat ze dat in Nederland al langer gewoon waren dan in België.



Psychiatrie wordt big business

04-04-14, 07.09u - Sara Vandekerckhove

Een primeur in ons land: voor het eerst komt een psychiatrisch centrum in commerciële handen. Cateraar Sodexo en de Nederlandse zorggroep Parnassia mogen het nieuwe Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent uitbaten.

De ministerraad keurt vandaag het voorstel goed - zo bevestigen verschillende bronnen - van het consortium van Sodexo, Parnassia en kleinere partners zoals Securitas. Zij zijn als winnaar uit de openbare aanbesteding voor het Forensisch Psychiatrisch Centrum in Gent gekomen.

"Een gevaarlijke evolutie"

Met de beslissing is het maandenlang getouwtrek om het gloednieuwe centrum in Gent beslecht. Daar moeten 272 mannelijke geïnterneerden worden ondergebracht die nu in de gevangenis zitten. De nieuwe instelling moet er bovendien voor zorgen dat België niet om de haverklap wordt veroordeeld door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens omdat geïnterneerden in ons land niet de juiste zorg krijgen en jarenlang wegkwijnen in de gevangenis.

Met Sodexo en Parnassia kiest de regering uitdrukkelijk voor een commerciële uitbater. "Een gevaarlijke evolutie", zegt Jan De Maeseneer, professor huisartsengeneeskunde (UGent). "De commercialisering van de zorg is nooit een goede zaak. In alle landen waar ze het hebben geprobeerd, is het mislukt. Men zal de ontwikkeling in dat centrum heel erg waakzaam moeten volgen."

Schandalen

In Groot-Brittannië en Australië baat Sodexo nu al verschillende gevangenissen uit en komen regelmatig schandalen bovendrijven. Parnassia is specialist in de geestelijke gezondheidszorg en overschrijdt met dit project voor het eerst de Nederlandse landsgrenzen.

In het dossier van de aanbesteding heeft Sodexo het gehaald van het Platform FPC Gent, een koepel-vzw die samenwerkt met verschillende forensische en psychiatrische centra. "Het dossier was duidelijk", klinkt het in politieke kringen. "Zij waren overduidelijk de beste."

Verontwaardiging

Toch is de verontwaardiging groot. Zorgnet Vlaanderen, de Vlaamse Vereniging voor Geestelijke Gezondheid, de vakbonden... allemaal waarschuwen ze voor een evolutie waarbij winst primeert op zorg. Vooral de vrees dat dit ten koste zal gaan van de kwaliteit, is groot.

Met dit dossier boekt vooral minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open Vld) een grote overwinning. Haar partij pleit al langer voor een privatisering van de gezondheidssector. Dat ook de socialisten dit voorstel steunen, schiet bij velen in het verkeerde keelgat. "Dit druist toch compleet in tegen hun ideologie", aldus een insider. "Ik begrijp niet waarom ze dit toestaan."



Een voordeel van uitbesteding aan de privé is in ieder geval dat het allemaal veel sneller kan gerealiseerd worden in vergelijking met de bureaucratische molen van diverse overheidsdiensten.

Marsipulami
16-08-15, 00:49
Jij stelt dat Nederland een ophaalbrug moet hebben anders gaan de asielzoekers weer terug.

Willen die niet in Vlaanderen blijven? Eens in Vlaanderen toch terug willen naar Nederland. Dat geeft te denken.

Aha, zo bedoelde je dat. Ik bedoelde eigenlijk dat als Nederland een muur met slotgracht bouwt dan kunnen ze ook niemand meer het land uitzetten als er geen poorten met ophaalbruggen voorzien zijn.

Marsipulami
16-08-15, 03:26
De kern lijkt mij dat ze een openbare aanbestedingsprocedure beginnen. Da's nog eens een liberale aanpak.
Ik weet nog niet wat ik daarvan vind, afgezien van de nieuwigheid. Ik althans heb nooit eerder gehoord dat opvang van vluchtelingen aan een marktpartij wordt uitbesteed.

Misschien nog aan toevoegen.

In de VS zijn gevangenissen in handen van privé-bedrijven. Voor zover geïnformeerd zitten er in de VS 'The land of the Free people' twee miljoen mensen opgesloten. Alle verhoudingen in acht genomen zijn dat er 10 keer meer dan in België of Nederland. Het gevangeniswezen in de VS is één van de grootste werkgevers van het land. Kwatongen (van linkse strekking) beweren dat het hoge aantal gedetineerden in de VS een gevolg is van de commercialisering van het gevangeniswezen. Omdat er met het opsluiten van mensen geld te verdienen valt pleiten lobbygroepen bij politici voor strengere straffen enz.

Als het met de uitbesteding van de opvang van vluchtelingen aan een marktpartij dezelfde weg opgaat (m.a.w. er valt geld te verdienen aan de opvang van vluchtelingen) is zowel links als rechts winnaar en last but not least de vluchtelingen zelf. De commercialisering van de opvang van vluchtelingen kan er op termijn toe leiden dat Europa meer vluchtelingen wenst op te vangen.

Marsipulami
18-08-15, 11:12
Theo Francken met dood bedreigd

18/08/2015 - 06:46

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) is afgelopen weekend met de dood bedreigd omdat hij opvang zoekt voor de asielzoekers in ons land. Dat schrijft Het Laatste Nieuws dinsdag.

In een Franstalige mail wordt Francken stevig uitgescholden. "Je bent een grote klootzak, want je gaat al die migranten geld geven terwijl er zo veel werkloosheid is", zo klinkt het. "Als ik zou kunnen, dan stak ik een granaat in je mond. Ik zou het zonder problemen doen. We zullen elkaar terugzien, dat beloof ik je."

Francken dient een klacht in bij de politie, aldus Het Laatste Nieuws. "Ik krijg veel reacties, zeer gemengde reacties", zegt de staatssecretaris. "Ik ben wel wat bagger gewend - het is eigen aan het vak - maar er zijn aan alles grenzen. Houd het netjes."

Het is niet de eerste keer dat Francken met de dood wordt bedreigd.

Ibrah1234
18-08-15, 13:06
Is outsourcing geen optie?

Umarvlie
18-08-15, 14:48
Is outsourcing geen optie?

Volgens mij willen de Belgen die asielzoekers liever off-shoren.

Ibrah1234
19-08-15, 13:01
Volgens mij willen de Belgen die asielzoekers liever off-shoren.

Bedankt, slok koffie druipt nu van mijn beeldscherm.

Hawa
19-08-15, 18:09
21 ste eeuw ik heb huis. Ik heb alles. Zeur niet,doe je best en leef mijzelf.
Knerpend muziek in mijn oren
huizen die onbewoonbaar zijn in Belgie
worden bewoond
door vrouwen
kinderen
soms een man
met blikje bier.

In het duister
huizen zonder ramen
het gemak
dat in troebele massa
aan schijt en pis
verstomd
je moet er
dus
je behoefte doen.

Uitzettingen
vinden plaats
terug naar Algerije
naar je man
familie
waar
je godbetert
wel beter weet.

Kleine lieve schattige babietjes
geboren in catacomben
in onheilspellende
oorden

Hoe kan men leven in duisternis
hoe kan men leven in duisternis

en wij leven in weelde

maar ik ben ook sukkel
ik weet geen raad

weten jullie
raad

raad

aan al die onheilspellende oorden met al die
mensen die vrijheid koesteren, maar
onze vrijheid niet eens kennen.

Hulp
altijd hulp
potjes met hulp
wan hulp
toch die hulp
voor enkelen
uitkomst
in
het westen.

Al die kleine kindjes
hoe kan je kinderen laten geboren worden
maar zogenaamde liefde
beloftes
armen die strelen
voor
het moment.

later
is het rampspoed.

CONTRA
19-08-15, 19:54
Kanttekeningen bij het asielalarm
65.000 asielzoekers zouden er in 2014 naar Nederland komen. Dat was althans het cijfer waarmee toenmalig staatssecretaris Teeven van vluchtelingenzaken naar buiten trad. Het werden er 24.000. En ook zijn opvolger Dijkhoff maakt melding van een 'zeer hoog' aantal asielaanvragen. Terwijl juist blijkt dat dit aantal terugloopt. Vanwaar al deze paniekzaaierij?

Cookies op Trouw.nl (http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/4124389/2015/08/19/Kanttekeningen-bij-het-asielalarm.dhtml)

Marsipulami
19-08-15, 20:54
Kanttekeningen bij het asielalarm
65.000 asielzoekers zouden er in 2014 naar Nederland komen. Dat was althans het cijfer waarmee toenmalig staatssecretaris Teeven van vluchtelingenzaken naar buiten trad. Het werden er 24.000. En ook zijn opvolger Dijkhoff maakt melding van een 'zeer hoog' aantal asielaanvragen. Terwijl juist blijkt dat dit aantal terugloopt. Vanwaar al deze paniekzaaierij?

Cookies op Trouw.nl (http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/article/detail/4124389/2015/08/19/Kanttekeningen-bij-het-asielalarm.dhtml)


Het gaat dit keer niet over voorspellingen, maar over geregistreerde vluchtelingen die in Europa een asielaanvraag indienen.

Marsipulami
19-08-15, 21:00
Duitsland verwacht vier keer zo veel vluchtelingen als in 2014


Vandaag om 19:43 door cjg | Bron: Reuters
. .

Oorspronkelijk voorspelde Duitsland dat dit jaar 300.000 vluchtelingen het land zouden binnenkomen. Dat cijfer zal echter meer dan verdubbeld worden tot 800.000. Dat maakte de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maiziere woensdag bekend. Daarmee neemt Duitsland de meeste vluchtelingen aan in Europa.

Van alle Europese landen ontvangt Duitsland veruit de meeste vluchtelingen en asielzoekers. In januari voorspelde het land dat het 300.000 mensen over de grens zou krijgen in 2015, maar gezien de huidige vluchtelingencrisis rond de Middellandse Zee moesten ze dat cijfer bijstellen. In maart maakte minister de Maiziere er 450.000 van en woensdag spreekt hij al van 800.000. Dat is meteen ook een verviervoudiging van het aantal in 2014, toen vroegen ruim 200.000 mensen asiel aan in Duitsland.

‘Het is een uitdaging voor ons allemaal, op staats-, federaal en lokaal niveau’, aldus minister de Maiziere. ‘Maar we kunnen die uitdaging aan. Ik denk niet dat dit Duitsland zal overspoelen. We kunnen dit aan.’

De laatste keer dat Duitsland zo veel vluchtelingen binnen kreeg, was in 1992, toen 438.191 mensen de grens overstaken na de conflicten in het voormalige Joegoslavië. Daarna werden de regels rond de asielaanvragen verstrengd, waardoor het aantal zakte tot 28.000 in 2008, waarna ze opnieuw stelselmatig omhoog gingen.

CONTRA
19-08-15, 21:23
Het gaat dit keer niet over voorspellingen, maar over geregistreerde vluchtelingen die in Europa een asielaanvraag indienen.

wellicht dat je als belg geen toegang hebt tot de nederlandse krant trouw of dat je gewoon uit luiheid geen zin had de url te openen. hoe dan ook gaat dat stuk dus precies over hetgeen je nu aankaart. het hekelt de voorspellingen en kykt daarentegen naar de cyfers en de feiten.

Marsipulami
19-08-15, 22:02
wellicht dat je als belg geen toegang hebt tot de nederlandse krant trouw of dat je gewoon uit luiheid geen zin had de url te openen. hoe dan ook gaat dat stuk dus precies over hetgeen je nu aankaart. het hekelt de voorspellingen en kykt daarentegen naar de cyfers en de feiten.

Dat er op dit moment meer vluchtelingen Europa binnenkomen dan ooit tevoren is geen voorspelling maar een feit. Jouw artikeltje spreekt dat trouwens niet tegen.

CONTRA
19-08-15, 23:02
Dat er op dit moment meer vluchtelingen Europa binnenkomen dan ooit tevoren is geen voorspelling maar een feit. Jouw artikeltje spreekt dat trouwens niet tegen.

sterker nog, het artikel benadrukt dit juist. het gaat dan ook over de voorspellingen mbt nederland die niet blyken te kloppen en dat nederland in vergelyking met andere landen minder asielzoekers opvangt.

"Opvallend: onlangs bleek nog dat het aantal asielaanvragen in Nederland de laatste tijd juist terugliep. Cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) laten zien dat in de eerste helft van 2015 8742 mensen hier voor het eerst aanklopten voor asiel. Tegenover ruim 10.000 in dezelfde periode vorig jaar. Dat is vooral opmerkelijk gezien het groeiende aantal vluchtelingen dat via de Middellandse Zee of over de Balkanroute naar West-Europa reist. In Duitsland blijft het aantal asielaanvragen maar klimmen. Het buurland houdt dit jaar zelfs rekening met 750.000 asielaanvragen. Het kleine, armere Hongarije en Oostenrijk vangen ook heel wat meer vreemdelingen op dan Nederland. Kijkend naar het aantal nieuwe asielzoekers op het aantal inwoners is de situatie waar deze drie landen voor staan heel wat pittiger. Dat geldt zelfs voor België, dat dit eerste half jaar al bijna tweeduizend meer mensen opving dan Nederland."

Marsipulami
20-08-15, 00:01
sterker nog, het artikel benadrukt dit juist. het gaat dan ook over de voorspellingen mbt nederland die niet blyken te kloppen en dat nederland in vergelyking met andere landen minder asielzoekers opvangt.

Ja, maar ik had het nergens specifiek over Nederland, altijd over Europa. Dat Nederland een zeer asociaal beleid voert t.a.v. vluchtelingen is al langer geweten. Ook de vluchtelingen zelf weten dat.

Binnen het lijstje van EU-landen zit Nederland inzake gastvrijheid t.a.v. vluchtelingen op het niveau van een aantal voormalige Oostbloklanden. Maar gelet op het feit dat dit landen zijn die veel armer zijn dan NL is voor die landen wel enig begrip op te brengen.

super ick
20-08-15, 08:10
Die stroom kan nooit gereguleerd worden. Het overgrote deel zijn gelukzoekers. Mannen in de kracht van hun leven die het eigen land dienen helpen opbouwen.
Die gaan niet in Hongarije zitten. Die willen Duitsland vanwege de relatief makkelijke manier van uitkering en woning krijgen. In Nederland loopt dat net iets minder soepel. Worden ergens de regels veranderd dan zie die stroom direct van richting veranderen.

Inschepen en direct in Noord-Afrika terug op het strand zetten. Dan blijkt het op termijn te stoppen. Zo doorgaan kan niet goed gaan. In Duitsland dit jaar 800.000 Nederland komt ergens op zo'n 1.700 per week.
Als dit zo doorgaat zwaai dan maar dag met het handje naar de gezondheidzorg, het onderwijs, sociale voorzieningen en de veiligheid op straat.

Eric de Blois
20-08-15, 08:23
Die stroom kan nooit gereguleerd worden. Het overgrote deel zijn gelukzoekers. Mannen in de kracht van hun leven die het eigen land dienen helpen opbouwen.
Die gaan niet in Hongarije zitten. Die willen Duitsland vanwege de relatief makkelijke manier van uitkering en woning krijgen. In Nederland loopt dat net iets minder soepel. Worden ergens de regels veranderd dan zie die stroom direct van richting veranderen.

Inschepen en direct in Noord-Afrika terug op het strand zetten. Dan blijkt het op termijn te stoppen. Zo doorgaan kan niet goed gaan. In Duitsland dit jaar 800.000 Nederland komt ergens op zo'n 1.700 per week.
Als dit zo doorgaat zwaai dan maar dag met het handje naar de gezondheidzorg, het onderwijs, sociale voorzieningen en de veiligheid op straat.

Goed samengevat. Helemaal mee eens.

H.P.Pas
20-08-15, 10:31
Goed samengevat. Helemaal mee eens.


.. en volstrekt uit de lucht gegrepen. :aanwal:

Marsipulami
20-08-15, 11:04
Het overgrote deel zijn gelukzoekers. Mannen in de kracht van hun leven (...).

Je moet toch een beetje consequent zijn.

Ofwel heb je alleenstaande, jonge, ambitieuze mannen in de kracht van hun leven, die werk komen zoeken en een bijdrage kunnen leveren aan onze economie. Maar die mogen er van jou dan weer niet in, omdat dit volgens jou geen 'echte' vluchtelingen zijn.

Ofwel heb je 'echte' vluchtelingen, waaronder bejaarden, gehandicapten, oorlogsverminkten, vaderloze gezinnen met kleine kinderen, enz. Die mogen er van jou ook niet in, omdat die alleen maar geld kosten en de samenleving niks opbrengen.

CONTRA
20-08-15, 11:42
zwartjes uit donker-afrika hebben geen recht op geluk. die parasiteren alleen maar en zyn nergens goed voor. geluk is voor de blanken.

Eric de Blois
20-08-15, 12:24
zwartjes uit donker-afrika hebben geen recht op geluk. die parasiteren alleen maar en zyn nergens goed voor. geluk is voor de blanken.

Oh, in donker afrika kan men niet gelukkig zijn? Waarom?

CONTRA
20-08-15, 14:11
Oh, in donker afrika kan men niet gelukkig zijn? Waarom?

blykbaar niet degenen die hier hun geluk proberen te proeven. maar ja, hier zyn ze niet welkom van jou en superdick. ondertussen maak je zelf wel volop gebruik van je privilege om naar geluk te zoeken in een ander werelddeel. het is fijn om blank te zijn.

super ick
20-08-15, 23:23
Je moet toch een beetje consequent zijn.

Ofwel heb je alleenstaande, jonge, ambitieuze mannen in de kracht van hun leven, die werk komen zoeken en een bijdrage kunnen leveren aan onze economie. Maar die mogen er van jou dan weer niet in, omdat dit volgens jou geen 'echte' vluchtelingen zijn.

Ofwel heb je 'echte' vluchtelingen, waaronder bejaarden, gehandicapten, oorlogsverminkten, vaderloze gezinnen met kleine kinderen, enz. Die mogen er van jou ook niet in, omdat die alleen maar geld kosten en de samenleving niks opbrengen.

Als je een discussie wilt moet je zelf standpunten inbrengen en niet mij woorden in mijn mond leggen.

super ick
20-08-15, 23:24
blykbaar niet degenen die hier hun geluk proberen te proeven. maar ja, hier zyn ze niet welkom van jou en superdick. ondertussen maak je zelf wel volop gebruik van je privilege om naar geluk te zoeken in een ander werelddeel. het is fijn om blank te zijn.

Zie het antwoord dat ik aan Marsupilami heb gegeven.

Geen woorden in mijn mond leggen.

super ick
20-08-15, 23:27
.. en volstrekt uit de lucht gegrepen. :aanwal:

50.000 geschat dit jaar die op termijn hun hele gezin hier naartoe halen en hier hun gezin nog verder uitbreiden. Jaar na jaar.

En alle ellende 'overkomt' de zielepoten. Dat zit niet deels ook in de mensen. Welnee. Dat worden in no time allemaal brave burgers die hun steentje bij gaan dragen.

Ik geloof er niet meer in.

De echte arme drommels komen daar niet weg. Als we dan toch 'iets' willen doen laten we dan de echte vluchtelingen maar gaan halen.

Ibrah1234
20-08-15, 23:32
blykbaar niet degenen die hier hun geluk proberen te proeven. maar ja, hier zyn ze niet welkom van jou en superdick.

Iedereen is welkom die vanwege hun seksuele geaardheid of politieke opvattingen in eigen land worden vervolgd.

Er is een VN verdrag van kracht sinds 1951. "Het stelt dat vluchtelingen (degenen met gegronde vrees voor vervolging om redenen van ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een sociale groep of politieke overtuiging), niet mogen worden teruggestuurd naar een land waarin zij vervolging te vrezen hebben (verbod op refoulement)."

Ik deel SuperIck zijn mening, en daar is volgens mij niets mis mee, de economische vluchtelingen eruit te filteren.

Marsipulami
21-08-15, 00:58
De echte arme drommels komen daar niet weg. Als we dan toch 'iets' willen doen laten we dan de echte vluchtelingen maar gaan halen.

Nederland kan wat dat betreft een voorbeeld nemen aan België.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/383133-geheime-belgische-operatie-redt-244-syrische-christenen.html

Marsipulami
21-08-15, 01:13
Iedereen is welkom die vanwege hun seksuele geaardheid of politieke opvattingen in eigen land worden vervolgd.

Er is een VN verdrag van kracht sinds 1951. "Het stelt dat vluchtelingen (degenen met gegronde vrees voor vervolging om redenen van ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een sociale groep of politieke overtuiging), niet mogen worden teruggestuurd naar een land waarin zij vervolging te vrezen hebben (verbod op refoulement)."

Ik deel SuperIck zijn mening, en daar is volgens mij niets mis mee, de economische vluchtelingen eruit te filteren.


De conventie van Genève uit 1951 past binnen de koude oorlog tussen de Navo en de Sovjet-unie en was vooral bedoelt om Russische dissidenten en intellectuelen over het ijzeren gordijn te lokken. Evenwel, oorlogsvluchtelingen, slachtoffers van genocide, mensen uit gebieden waar hongersnood heerst, Yezidi-meisjes die als sex-slaaf verkocht worden op de markt vallen echter niet onder de vluchtelingencriteria van de conventie van Genève. Steenrijke ex-dictators vallen mogelijks wel onder de conventie van Genève, zij worden immers vervolgd in hun herkomstland omwille van hun politieke overtuiging.

Eric de Blois
21-08-15, 04:21
blykbaar niet degenen die hier hun geluk proberen te proeven. maar ja, hier zyn ze niet welkom van jou en superdick. ondertussen maak je zelf wel volop gebruik van je privilege om naar geluk te zoeken in een ander werelddeel. het is fijn om blank te zijn.

Nee, wat mij betreft zijn ze niet welkom. Ik heb er nooit problemen mee gehad dat Chilenen naar Nederland kwamen. Die zie je namelijk niet terug in misdaad-statistieken. Chilenen passen veel beter bij de Europese cultuur dan Afrikanen. Tenslotte zijn de meeste Chilenen nakomelingen van de Spanjaarden. Argentijnen ook geen problemen mee. Iets anders is dat met Pakistanen, Egyptenaren, Somaliërs... Die passen niet in de Europese cultuur. Vind ik... Ik leef verder niet op kosten van de Chileense samenleving. Wie hier geen geld heeft, zal wegrotten in de goot. In Nederland mag je als immigrant gewoon leven op kosten van de gemeenschap. Daarom zie je ook zo verrot weinig Somaliërs hier. Er valt hier in Chili niets te halen. Somaliërs leven deels van de piraterij en misdaad. Vrijwel alle Somaliërs zijn ook nog eens soennieten. Zulke mensen moet je niet naar Nederland willen laten komen. Somaliërs zijn ook nog eens vagina-haters. Een macho-cultuur waar het genot van een vrouw zo taboe is dat ze bij meisjes op jonge leeftijd de clitoris en schaamlippen wegsnijden, voor de zekerheid. Gewoon tuig dus. Als we maar veel mannelijk leden uit deze pestcultuur toelaten is het met de vrouwenrechten snel afgelopen. We moeten geen mensen toelaten uit culturen die niet compatible zijn met de Nederlandse cultuur, normen en waarden. Voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal binnen krijg je ze met geen stok meer weg. Zelfs illegalen blijven plakken.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Female_Genital_Mutilation_age_0-14.svg/langnl-800px-Female_Genital_Mutilation_age_0-14.svg.png

Chili staat niet in het rijtje. Stuk voor stuk landen met een pestcultuur waarvan je mannelijke immigranten in geen enkel geval zou moeten toelaten. Waarom zouden we? De linkse trut Hedy D'Ancona had ooit voorgesteld om vrouwenbesnijdenis door nederlandse artsen te laten uitvoeren via het ziekenfonds. Dat was nog in tijd dat alle culturen door de PvdA principiëel als gelijkwaardig werden beschouwd. Kritiek op andere culturen was toen volkomen taboe. Natuurlijk kwam er meteen een storm van kritiek los op de ideeën van D'Ancona. Ze is daarna bijgedraaid. Maar het zegt natuurlijk wel iets over het politieke klimaat van die tijd...

Eric de Blois
21-08-15, 04:57
Jurist: Maak mildste vorm besnijdenis meisjes legaal

Bron : AD (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2961000/2011/10/10/Jurist-Maak-mildste-vorm-besnijdenis-meisjes-legaal.dhtml) - 10 oktober 2011

http://static3.ad.nl/static/photo/2011/16/15/5/20111010085316/media_xl_970460.jpg

Meisjes symbolisch besnijden onder medisch toezicht moet legaal worden in Nederland. Bij deze mildste vorm van besnijden zijn de gevolgen voor het meisje zo klein dat de culturele vrijheid van mensen zwaarder moet wegen. Daarvoor pleit strafjurist Wouter Limborgh in een proefschrift waarop hij onlangs promoveerde. Het idee stuit op fel verzet, meldt het AD vandaag.

Elk jaar zijn er naar schatting vijftig meisjes die volgens de culturele traditie besneden worden, vooral bij mensen van Soedanese, Egyptische of Somalische afkomst. De ingreep is wettelijk verboden in Nederland en dat is volgens artsen niet voor niets. 'Alle vormen van onnodige chirurgie bij kinderen zijn schending van hun rechten', zegt bestuurslid Gert van Dijk van artsenfederatie KNMG. 'Zeker omdat dit soort ingrijpen nogal eens op de 'keukentafel' wordt gedaan, of in onsteriele omgevingen tijdens vakanties naar het land van herkomst.'

Maar volgens strafjurist Limborgh is er veel voor te zeggen om de allerlichtste vorm van besnijdenis wel in Nederland toe te staan. 'Daarmee kom je tegemoet aan de wens van mensen om te kunnen zijn wie ze zijn. De kwaliteit van leven gaat voor hun omhoog en je voorkomt juist het effect dat mensen ingrepen laten doen op plekken waar het niet zichtbaar is.'

Volgens Limborgh is het toestaan van beperkte vrouwenbesnijdenis geen hellend vlak. 'Het kan de positie van de vrouw juist verbeteren. Het gaat erom in hoeverre de besnijdenis strafbaar is. Als er geen ingrijpende en blijvend schadelijke gevolgen zijn voor het meisje is er onvoldoende reden om te kunnen straffen.'

Eric de Blois
21-08-15, 05:06
Maar volgens strafjurist Limborgh is er veel voor te zeggen om de allerlichtste vorm van besnijdenis wel in Nederland toe te staan. 'Daarmee kom je tegemoet aan de wens van mensen om te kunnen zijn wie ze zijn.

Wat wordt er precies weggesneden en waarom zou dat moeten? In het kader van de "culturele vrijheid" (dominantie van de mannelijke groep) zouden de individuele rechten van de vrouw even plaats moeten maken voor de wil van een primitieve macho-cultuur. Vrouwenbesnijdenis is uitgevonden om de seksuele driften van de vrouw geheel te onderdrukken. Beschamend dat er intelectuelen zijn die dit durven te verdedigen. Zonder twijfel linkse intelectuelen. Het kan niet anders.

Te kunnen zijn wie ze zijn? Juist niet! Wat een eikel. De clitoris wordt alleen weggehaald opdat vrouwen niet meer "vreemdgaan". Natuurlijk spuiten mannen gedurende hun leven hun geil in diverse vagina's. In macho-culturen genieten mannen namelijk privileges, waaronder polygamie en een actief en bevredigend seksueel leven.

Laat die clitoris-en-schaamlippen-wegsnij-negers maar fijn in hun achterlijke land blijven wonen. Ze zijn wat mij betreft niet welkom.

Marsipulami
21-08-15, 06:45
Ik heb er nooit problemen mee gehad dat Chilenen naar Nederland kwamen. Die zie je namelijk niet terug in misdaad-statistieken.

Chileense bendes in opmars - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20130524_00597246)

super ick
21-08-15, 07:40
Nederland kan wat dat betreft een voorbeeld nemen aan België.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/383133-geheime-belgische-operatie-redt-244-syrische-christenen.html

Goed zo trol.

Jouw minderwaardigheidscomplex ook weer even gedempt.

Hard pieleke nu?

Marsipulami
21-08-15, 10:28
Goed zo trol.

Jouw minderwaardigheidscomplex ook weer even gedempt.

Hard pieleke nu?

Niet van onderwerp veranderen en niet beginnen schelden. Probeer het nog een keer. Je kan het wel als je wil.

CONTRA
21-08-15, 14:45
Nee, wat mij betreft zijn ze niet welkom. Ik heb er nooit problemen mee gehad dat Chilenen naar Nederland kwamen. Die zie je namelijk niet terug in misdaad-statistieken. Chilenen passen veel beter bij de Europese cultuur dan Afrikanen. Tenslotte zijn de meeste Chilenen nakomelingen van de Spanjaarden. Argentijnen ook geen problemen mee. Iets anders is dat met Pakistanen, Egyptenaren, Somaliërs... Die passen niet in de Europese cultuur. Vind ik... Ik leef verder niet op kosten van de Chileense samenleving. Wie hier geen geld heeft, zal wegrotten in de goot. In Nederland mag je als immigrant gewoon leven op kosten van de gemeenschap. Daarom zie je ook zo verrot weinig Somaliërs hier. Er valt hier in Chili niets te halen. Somaliërs leven deels van de piraterij en misdaad. Vrijwel alle Somaliërs zijn ook nog eens soennieten. Zulke mensen moet je niet naar Nederland willen laten komen. Somaliërs zijn ook nog eens vagina-haters. Een macho-cultuur waar het genot van een vrouw zo taboe is dat ze bij meisjes op jonge leeftijd de clitoris en schaamlippen wegsnijden, voor de zekerheid. Gewoon tuig dus. Als we maar veel mannelijk leden uit deze pestcultuur toelaten is het met de vrouwenrechten snel afgelopen. We moeten geen mensen toelaten uit culturen die niet compatible zijn met de Nederlandse cultuur, normen en waarden.

somaliërs passen prima in de nederlandse kultuur. ik ken vele tientallen somalische vluchtelingen persoonlyk. ik heb somalische vrienden hier. in nederland leven meer dan 100 kulturen naast en met elkaar. de europese kultuur die jy in je gedachten hebt bestaat niet. er is geen homogene europese kultuur. dat is een lappendeken aan tal van verschillende kulturen; normen; waarden; tradities; opvattingen en leefwyzen.

heel goed van je dat je tegen besnydenis bent en uiteraard hoort dat niet thuis in nederland maar dat is nog geen reden om dan meteen maar alle somaliërs weg te zetten als parasiterend misdadig tuig dat hier niet thuishoort.

in de volkskrant van gister staat een portret van een somalische vluchteling die in amsterdam leeft. ik ken deze jongen persoonlyk. een integere lieve jongen die probeert te overleven en die ondanks zn leeftyd al zoveel sjit meegemaakt heeft: Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/opinie/sinan-is-hier-niet-welkom-maar-hij-kan-ook-niet-terug-naar-soedan~a4125440/)

als ik jouw reaktie lees dan denk ik dat sinan hier beter thuishoort dan jy met je mentaliteit van eigen volk eerst. je extreem-rechtse opvattingen passen niet by de pluriforme kultuur die we in nederland hebben. het nederland wat je voor ogen hebt bestaat niet.


Eenmaal binnen krijg je ze met geen stok meer weg. Zelfs illegalen blijven plakken.

somalische "uitgeprocedeerde" vluchtelingen KUNNEN niet weg. somalië is te onveilig. ze zitten vast in nederland. hier mogen ze niet werken, hier mogen ze niet studeren, hier krygen ze geen uitkering. maar ze kunnen niet gedeporteerd worden. ze kunnen ook niet naar andere europese landen omdat ze dan weer teruggestuurd worden naar nederland. ze zitten vast in nederland. ze zitten vast in wat we het asielgat noemen.

CONTRA
21-08-15, 14:52
Nederland kan wat dat betreft een voorbeeld nemen aan België.

http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/383133-geheime-belgische-operatie-redt-244-syrische-christenen.html

nederland is ook getraind om een succesvolle reddingsactie (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/03/drie-nederlandse-militairen-gegijzeld-in-libie/) uit te voeren.

Smiler
21-08-15, 16:55
nederland is ook getraind om een succesvolle reddingsactie (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/03/drie-nederlandse-militairen-gegijzeld-in-libie/) uit te voeren.

En het mooiste is "Geheime" Belgische operatie.

Als dit zo is, dan komt daar niks van naar buiten en dat is nu net het punt. Er zijn heel veel landen die "Geheime" operaties uitvoeren. En Nederland moet volgens Marsipulami altijd een voorbeeld nemen aan België. Marsipulami kan beter geen vergelijken maken. Ik vind het vreemd dat het gras bij Marsipulami thuis altijd het aller groenst is.

Marsipulami
21-08-15, 17:14
En het mooiste is "Geheime" Belgische operatie.

Als dit zo is, dan komt daar niks van naar buiten en dat is nu net het punt. Er zijn heel veel landen die "Geheime" operaties uitvoeren. En Nederland moet volgens Marsipulami altijd een voorbeeld nemen aan België. Marsipulami kan beter geen vergelijken maken. Ik vind het vreemd dat het gras bij Marsipulami thuis altijd het aller groenst is.

Die operatie is dan ook geheim gebleven totdat betrokken vluchtelingen veilig in België waren. Nadien was er geen reden meer tot geheimhouding. Verder was bij deze 'geheime operatie' geen enkele militair betrokken. Wel hulpverleners die de vluchtelingen hebben geïnformeerd en hebben gecommuniceerd met de Belgische autoriteiten. Vervolgens hebben die vluchtelingen zich op eigen kracht naar de grens met Libanon begeven, alwaar ze van de Belgische autoriteiten een visum hebben gekregen om door te reizen naar België.

Wat de vergelijking BE - NL betreft. De Nederlanders denken dat omdat ze het homohuwelijk hebben uitgevonden, dat ze wereldkampioen mensenrechten zijn geworden. Die uitgeprocedeerde Somaliërs waarover Contra het hierboven heeft denken daar misschien anders over.

super ick
21-08-15, 17:34
somaliërs passen prima in de nederlandse kultuur. ik ken vele tientallen somalische vluchtelingen persoonlyk. ik heb somalische vrienden hier. in nederland leven meer dan 100 kulturen naast en met elkaar. de europese kultuur die jy in je gedachten hebt bestaat niet. er is geen homogene europese kultuur. dat is een lappendeken aan tal van verschillende kulturen; normen; waarden; tradities; opvattingen en leefwyzen.

heel goed van je dat je tegen besnydenis bent en uiteraard hoort dat niet thuis in nederland maar dat is nog geen reden om dan meteen maar alle somaliërs weg te zetten als parasiterend misdadig tuig dat hier niet thuishoort.

in de volkskrant van gister staat een portret van een somalische vluchteling die in amsterdam leeft. ik ken deze jongen persoonlyk. een integere lieve jongen die probeert te overleven en die ondanks zn leeftyd al zoveel sjit meegemaakt heeft: Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/opinie/sinan-is-hier-niet-welkom-maar-hij-kan-ook-niet-terug-naar-soedan~a4125440/)

als ik jouw reaktie lees dan denk ik dat sinan hier beter thuishoort dan jy met je mentaliteit van eigen volk eerst. je extreem-rechtse opvattingen passen niet by de pluriforme kultuur die we in nederland hebben. het nederland wat je voor ogen hebt bestaat niet.



somalische "uitgeprocedeerde" vluchtelingen KUNNEN niet weg. somalië is te onveilig. ze zitten vast in nederland. hier mogen ze niet werken, hier mogen ze niet studeren, hier krygen ze geen uitkering. maar ze kunnen niet gedeporteerd worden. ze kunnen ook niet naar andere europese landen omdat ze dan weer teruggestuurd worden naar nederland. ze zitten vast in nederland. ze zitten vast in wat we het asielgat noemen.

Halen we ze allemaal hier naartoe. Ze zijn allemaal zielug.

Ibrah1234
22-08-15, 08:49
Het hoort niet thuis in een raciale dan wel religieuze context. Vluchtelingen, althans de echte, zijn immers mensen in nood die vanwege hun religieuze of politieke opvattingen in het land van herkomst worden vervolgd.

De huidskleur of religieuze opvatting zou dan ook geen rol mogen spelen in de discussie. Ik kan u allen in dezen dan ook niet niet helemaal volgen.

Of het realistisch is weet ik niet maar met het weren van economische vluchtelingen aan de landsgrenzen is mijn inschatting dat er geen extreme aantallen "echte" vluchtelingen overblijven waardoor we ons als geciviliseerd land aan de VN afspraken kunnen blijven houden.

Hawa
22-08-15, 18:01
Vluchtelingen die naar Duitsland gaan zijn niet allemaal vluchtelingen uit Afrika en het Midden-Oosten.

De meeste vluchtelingen komen vanuit landen zoals Roemenie,Bulgarije,Bosnie,
Deze mensen krijgen bij aankomst 143 euro,voor die vluchtelingen een derde van hun maandsalaris.

Ik heb ook reportage gezien dat zelfstandige ondernemers Afrikaanse vluchtelingen in dienst nemen.
Dit mag gewoon. In Nederland mag dit dus weer niet.
Duitse werknemers zijn hier erg trots op.

Maar de Duitse regering zit met al die onrechtmatige vluchtelingen in hun maag, dat bakken met geld kost.

Hongarije neemt geen vluchtelingen meer op, heeft groot hek geplaatst. Hongaarse regering is super rechts,bij het fascisme dus af.
Oostenrijk laat ook geen vluchtelingen meer toe.
Macedonie daar laten ze Syrische vluchtelingen tegen houden met traangas granaten en ander materiaal waaraan je al die beelden kunt terug zien op de t.v. en andere media forums.
(Waar is de V.N.?)

Asielzoekerscentra zitten bomvol.
Al die vluchtelingen dienen met zijn allen te slapen in een grote hal,waar al die bedden, naast elkaar staan opgesteld. Hoe kunnen die vluchtelingen nu in godsnaam rust krijgen die worden helemaal gesloopt.

Al die asielzoekers die status krijgen willen in een huis wonen.
Nou die huizenmarkt,voor sociale woningbouw ligt behoorlijk op zijn kop.
Voor Nederlanders is er nauwelijks doorstroming.
En vooral sociale woningbouw van al deze huizen die vrij komen worden op de huizenmarkt verkocht.
En buitenlandse investeerders zijn zeer gewillig in het kopen van huizen in Nederland.
Als belegging en die rampzalige markt in Europa.

Burgers worden hier de dupe van.
Wij kunnen niet schuld geven aan mensen die vluchten van have en gort,wij dienen deze mensen te omarmen.
De politiek moet op de schop. Met hun ramp senarioos.

Hulp verlening in geestelijke zorg doet geen flikker, zo nu en dan staat er een gaskraan open en ontploft een hele woonwijk.
Zelfs die brug overvaren werd die rampspoed in Alphen aan de Rhijn. Helemaal plat al die huizen aan de kade.
Gewoon geen maatwerk leveren maar domme eigenwijze koppen die nog te beroerd zijn om deze transactie door te meten door derden.

Er is genoeg werk aan de winkel in Nederland, en dat is niet schuld aan vluchtelingen,maar ook schuld van COA die parken zoals in Oranjestad opkopen met tig aantal bedden in de verkoop. (directeur Henny van de Mos).

Oude Pekela wie wil daar nu wonen in verstikkende oord, waar niks te beleven valt. Oost-Groningers worden boos, asielzoekers worden boos, en dan breken er gevechten uit,en daar zit niemand op te wachten.
Maar er worden weer noodvoorzieningen geplaatst. De show must go on!

fijne dag, verlies jezelf a.u.b. niet uit het oog.

Marsipulami
11-09-15, 13:29
Ministerraad voorziet 8.000 extra opvangplaatsen


Vandaag om 13:19 door cjg | Bron: BELGA
. .

De ministerraad heeft vrijdag beslist stapsgewijs 8.000 extra opvangplaatsen voor asielzoekers in het leven te roepen. De regering zal een overheidsopdracht voor 5.000 plaatsen lanceren en creëert daarnaast 3.000 bijkomende plaatsen op nieuwe sites en door de uitbreiding van bestaande sites, zoals in Leopoldsburg, Lanaken en Namen.


De aanhoudende stroom vluchtelingen dwingt de regering-Michel opnieuw op zoek te gaan naar extra opvangplaatsen voor asielzoekers. Donderdag had bevoegd staatssecretaris Theo Francken (N-VA) al aangekondigd dat hij de ministerraad 8.000 bijkomende plaatsen zou vragen. Vrijdag werd dat verzoek zoals verwacht ingewilligd.

Daarvan hoopt de regering er 5.000 te creëren via een openbare aanbesteding, waarop bijvoorbeeld privéspelers of ngo’s kunnen intekenen. Daarbij zullen dezelfde voorwaarden gelden als bij een gelijkaardig initiatief dat de ploeg-Michel eerder nam. Staatssecretaris Francken benadrukte na afloop van de ministerraad dat aan de standaardeisen rond de kwaliteit van de opvang geenszins mag worden geraakt. Hij hoopt deze operatie in oktober rond te hebben.

De overige 3.000 plaatsen komen op nieuwe sites en op bestaande locaties die worden uitgebreid. Francken citeerde Leopoldsburg (Moorslede), Lanaken en Namen waar respectievelijk 500, 120 en 400 plaatsen worden voorzien.

Vluchtelingen uit Duitsland

Ondertussen is een eerste bus onderweg met de kandidaat-vluchtelingen die ons land overneemt van Duitsland. In totaal zei de Belgische regering toe 250 oorlogsvluchtelingen over te nemen, van wie er acht of negen evenwel niet kwamen opdagen. Ze zullen vrijdag nog hun asielaanvraag kunnen indienen en krijgen vrijdagavond een opvangplaats toegewezen, aldus Francken. Premier Charles Michel benadrukte dat het initiatief aantoont dat ons land bereid is Europese solidariteit aan de dag te leggen.