PDA

Bekijk Volledige Versie : Jeugd wordt steeds braver



Marsipulami
26-08-15, 07:17
Minderjarigen plegen minder misdrijven


Vandaag om 07:28 door cjg | Bron: BELGA
. .

Voor het vijfde jaar op rij is het aantal misdrijven dat door minderjarigen gepleegd werd aanzienlijk gedaald. In 2014 werden er door minderjarigen voor het hele land in totaal 58.914 misdrijven gepleegd, 29 procent minder dan in 2010, zo schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag.

Er is volgens de statistieken van de parketten een daling voor zowat alle vormen van criminaliteit, met de zware diefstallen, vernielingen, brandstichtingen en onopzettelijke dodingen als sterkste dalers. Ook moord en doodslag namen met bijna een kwart af.

De daling is ook in alle gerechtelijke arrondissementen vast te stellen. Zelfs bij absolute koploper Brussel, goed voor 9.405 feiten, daalde de jeugdcriminaliteit met ruim 30 procent.

‘Het is dus een mythe dat de jeugdcriminaliteit stijgt’, zegt professor Jeugdcriminologie Stefaan Pleysier (KU Leuven). Criminologen zoeken volop naar verklaringen voor de dalingen.

Eric de Blois
26-08-15, 17:29
Bijna te mooi om waar te zijn. Het zou kunnen dat de meetmethoden bij justitie zijn veranderd, aangifte bereidheid omlaag is gegaan de laatste jaren, de straffen langer geworden zijn waardoor minder criminelen vrij rond lopen etc. Dat dit nieuws een aanwijzing is dat jongeren betere mensen zijn geworden kan ik moeilijk geloven. Voorlopig zie je steeds meer graffiti op treinen en privé eigendommen. Er is een rechtstreeks verband tussen criminaliteit en graffiti. In buurten met weinig misdaad zie je ook weinig graffiti. Wie in Nederland iets wil weten over misdaad in cijfers raadplege het WODC. Ook het WODC spreekt van een daling sinds 2007. Maar ik vrees dat hier een addertje onder het gras zit...

super ick
27-08-15, 08:16
Bijna te mooi om waar te zijn. Het zou kunnen dat de meetmethoden bij justitie zijn veranderd, aangifte bereidheid omlaag is gegaan de laatste jaren, de straffen langer geworden zijn waardoor minder criminelen vrij rond lopen etc. Dat dit nieuws een aanwijzing is dat jongeren betere mensen zijn geworden kan ik moeilijk geloven. Voorlopig zie je steeds meer graffiti op treinen en privé eigendommen. Er is een rechtstreeks verband tussen criminaliteit en graffiti. In buurten met weinig misdaad zie je ook weinig graffiti. Wie in Nederland iets wil weten over misdaad in cijfers raadplege het WODC. Ook het WODC spreekt van een daling sinds 2007. Maar ik vrees dat hier een addertje onder het gras zit...

De kerken lopen leeg en de criminaliteit neemt af.

Ik zie het verband wel. Geloof heeft een slechte invloed op de mensen. Ze gaan er crimineel gedrag door vertonen.

Marsipulami
27-08-15, 12:00
De kerken lopen leeg en de criminaliteit neemt af.

Ik zie het verband wel. Geloof heeft een slechte invloed op de mensen. Ze gaan er crimineel gedrag door vertonen.

Ik zie ook wel een verband met religie. Evenwel, die kerken waren 5 jaar geleden ook al nagenoeg leeg. Maar in de grote steden is Mohamed tegenwoordig de populairste naam voor pasgeborenen. De jeugd wordt tegenwoordig veel meer met religie geconfronteerd dan 10 of 20 jaar geleden. Ook de autochtone jeugd gaat onder invloed van klasgenoten op zoek naar zingeving en waarden. Dat zou een daling in de criminaliteitsstatistieken best wel eens kunnen verklaren.

super ick
27-08-15, 14:23
Ik zie ook wel een verband met religie. Evenwel, die kerken waren 5 jaar geleden ook al nagenoeg leeg. Maar in de grote steden is Mohamed tegenwoordig de populairste naam voor pasgeborenen. De jeugd wordt tegenwoordig veel meer met religie geconfronteerd dan 10 of 20 jaar geleden. Ook de autochtone jeugd gaat onder invloed van klasgenoten op zoek naar zingeving en waarden. Dat zou een daling in de criminaliteitsstatistieken best wel eens kunnen verklaren.

Die moskeeen lijken vol. Het is relatief gezien een klein percentage dat daar serieus bezig is met de islam.

Marsipulami
27-08-15, 15:32
Die moskeeen lijken vol. Het is relatief gezien een klein percentage dat daar serieus bezig is met de islam.


Wat weet jij daar nu van ?

Eric de Blois
27-08-15, 15:36
(...) Maar in de grote steden is Mohamed tegenwoordig de populairste naam voor pasgeborenen. De jeugd wordt tegenwoordig veel meer met religie geconfronteerd dan 10 of 20 jaar geleden. Ook de autochtone jeugd gaat onder invloed van klasgenoten op zoek naar zingeving en waarden. Dat zou een daling in de criminaliteitsstatistieken best wel eens kunnen verklaren.

Wat weet jij daar nu van?

Dat mohammed tegenwoordig de populairste naam is onder pasgeborenen is geen verklaring voor de veminderde criminaliteit, zo er al sprake is van verminderde criminaliteit. Ik betwijfel dat namelijk zeer. Dat mohammed de populairste naam zou zijn betekent slechts dat het geboortecijfers onder marokkanen of arabieren hoger is dan dat van autochtone belgen en nederlanders. Marokkanen hebben dus grotere gezinnen, iets wat door politiek-correcten meestal wordt afgedaan als een mythe, een vooroordeel. Als dat van die grotere gezinnen klopt, zal het aandeel marokkaanse belgen/nederlanders sterker groeien en op termijn kunnen domineren. Voor het overige komen uit de bron van het WODC, dat stelt dat de criminaliteit dalende is, ook de cijfers dat marokkanen vaker betrokken zijn bij misdrijven dan autochtonen. En verder is daar ook het feit dat vrijwel alle marokkanen ook moslim zijn. Daar staan ze zelf ook op voor, zo ook hier op maroc.nl. Marokkaan is bijna een synoniem voor moslim. De meeste bronnen op internet bevestigen dat ook. Ooit stelde ik hier de vraag of er ook atheïstische marokkanen waren hier op het forum. Niet één marokkaan gaf aan atheïst te zijn. Atheïsme is hier zelfs een taboe. Dus jouw verklaring dat marokkanen religieuzer zouden zijn geworden is niet juist, dat zijn ze altijd al geweest. Religie is voor veel marokkaanse criminelen helemaal geen belemmering. Sterker nog, kijk eens naar het midden-oosten en zie hoe crimineel en misdadig IS zich gedraagt. Dat zijn dus heel orthodoxe moslims, salafisten. Religie lijkt dus eerder een motor voor slecht gedrag.

Marsipulami
27-08-15, 15:49
Dat mohammed tegenwoordig de populairste naam is van pasgeborenen is geen verklaring voor de veminderde criminaliteit, .

Nee, maar wel een indicatie dat de invloed van de islam toeneemt bij de jeugd.



Zo er al sprake is van verminderde criminaliteit. Ik betwijfel dat.

Tja, zoiets past wellicht niet in jouw wereldbeeld en referentiekader.

Niettemin gaat het over officiële statistieken van de parketten en geldt de daling voor alle gerechtelijke arrondissementen en reeds het 5e jaar na elkaar.

Eric de Blois
27-08-15, 16:07
Nee, maar wel een indicatie dat de invloed van de islam toeneemt bij de jeugd.

Tja, zoiets past wellicht niet in jouw wereldbeeld en referentiekader.

Niettemin gaat het over officiële statistieken van de parketten en geldt de daling voor alle gerechtelijke arrondissementen en reeds het 5e jaar na elkaar.

Ja, dat de invloed van de islam toeneemt bij de jeugd is zeker waar. De AIVD spreekt ook van toenemend salafisme. Maar dat de islam bijdraagt aan beter gedrag en minder criminaliteit is niet juist. Alleen al het gegeven dat er imam's werkzaam zijn bij huizen van bewaring... De meeste marokkanen die zich crimineel gedragen zijn namelijk ook nog moslim. En de islam blijkt ook in de rest van de wereld geen reden voor mensen zich goed te gedragen, getuige de misdaden tegen de menselijkheid in het midden-oosten. Ik geef even geen voorbeelden, daar ik aanneem dat dit genoegzaam bekend is.

Ja, dat de criminaliteit dalende is betwijfel ik zeer. Ik geloof het niet. Justitie moet scoren, daar kan het mee te maken hebben.

Eric de Blois
27-08-15, 19:41
Ik zie ook wel een verband met religie. Evenwel, die kerken waren 5 jaar geleden ook al nagenoeg leeg. Maar in de grote steden is Mohamed tegenwoordig de populairste naam voor pasgeborenen. De jeugd wordt tegenwoordig veel meer met religie geconfronteerd dan 10 of 20 jaar geleden. Ook de autochtone jeugd gaat onder invloed van klasgenoten op zoek naar zingeving en waarden. Dat zou een daling in de criminaliteitsstatistieken best wel eens kunnen verklaren.

Toevallig gisteren op wsdb met betrekking tot wat jij stelt ("De jeugd wordt tegenwoordig meer met religie geconfronteerd"), dit:


Het salafisme neemt wel heel rap toe heb ik gemerkt, althans in mijn stad zie ik de populariteit ervan toenemen.
Vraag me af waar dat zo 1 2 3 vandaan komt eigenlijk.
Volgens mij heb ik vaker gelezen dat onze profeet (vrede zij met hem) extremisme afkeurt.

Sommige moskeeën wijzigen ineens van stroming (richting salafisme), te merken aan bepaalde sprekers die worden uitgenodigd en het gedachtegoed dat wordt verspreid.
Ook zie ik het meer en meer groeien bij de jonge generatie, meiden gaan massaal ghimaars dragen en jongens baarden.
Mijn vader zegt ook al: dit was vroeger niet het geval.
Hij is hier al op jonge leeftijd gekomen om te werken en ziet gewoon een groot verschil in geloofsbeleving van Marokkanen in Nederland.
Praktiseren van het geloof is alleen maar positief, maar waarom we massaal richting salafisme gaan snap ik niet helemaal.

Toenemend Salafisme dus, als gevolg van de groei van het aantal moslims en het zich afzetten tegen de westerse cultuur, wat dan weer niet garant staat voor minder criminaliteit en dan druk ik mij nog zeer terughoudend uit.

De groei van de islam in Nederland verklaart allerminst de (vermeende) afname van de criminaliteit. De groei van de islam is het gevolg van de bevolkingsgroei en niet van toenemende "vroomheid" van Marokkanen. Marokkanen hoeven zich niet te bekeren want allen zijn religieus opgevoed en zijn in meerderheid moslim. Toename van het aantal gelovigen is dus een demografische aangelegendheid en niet het gevolg van bekering. Het beperkte aantal islamitsche bekeringen betreft uitsluitend autochtonen die moslim zijn geworden. Dat betreft zo'n kleine groep mensen dat dit nauwelijk invloed heeft op de statistieken. Marokkanen, vrijwel allen moslim, zijn nog steeds oververtegenwoordigd in de misdaad. Het ligt dus niet voor de hand te veronderstellen dat aan de vermeende afname van de criminaliteit (sinds 2007) religieuze redenen ten grondslag liggen.

Jij verklaart de (vermeende) afname van de criminaliteit door een toename van het aantal gelovigen en daarmee leg jij dus een verband tussen atheïsme en criminaliteit: hoe meer geloof hoe minder misdaad. Bijna alle marokkanen die veroordeeld zijn, zijn moslim. Dat deduceer ik uit het gegeven dat "vrijwel" alle Marokkanen moslim zijn, dus ook de criminelen... Plus het gegeven dat er in huizen van bewaring imam's werkzaam zijn. Dus nee, meer religie betekent niet automatisch ook minder criminaliteit.

super ick
27-08-15, 19:51
Wat weet jij daar nu van ?

Is dit een serieuze vraag of een sneer?

Eric de Blois
27-08-15, 20:22
Is dit een serieuze vraag of een sneer?

:argwaan: Is dit een serieuze vraag of een sneer?

Marsipulami
27-08-15, 20:23
Is dit een serieuze vraag of een sneer?

Een serieuze vraag.

Eric de Blois
27-08-15, 20:28
Die moskeeen lijken vol. Het is relatief gezien een klein percentage dat daar serieus bezig is met de islam.


Wat weet jij daar nu van ?


Is dit een serieuze vraag of een sneer?


Een serieuze vraag.

Huh? Een serieuze vraag? Geloof er niets van. Wanneer iemand zegt "Wat weet jíj daar nu van?", is dat geen vraag maar een sneer. Er zou eigenlijk een uitroepteken moeten staan en geen vraagteken. Je had gewoon moeten zeggen: "jij weet daar niks van". Dat zou eerlijker zijn geweest.

Wat super ick stelt, zijn zaken die gewoon uit de media gehaald worden. Men hoeft geen veldonderzoek te doen. Dat doen journalisten voor ons. Andere feiten kunnen gewoon worden gededuceerd uit bepaalde ontwikkelingen. Net als iemand die altijd en overal te snel rijdt ooit uit de bocht zal vliegen.

Marsipulami
27-08-15, 20:33
Toenemend Salafisme dus,...

Waarachtig geloof in God / Allah zit in je hart en niet in je kledij of in een baard. Ik ken geen moslims die deze evidentie tegenspreken.

Salafisten zijn voor de islam, wat atheïsten zijn voor het christendom. Ze staren zich blind op de buitenkant of de verpakking van een godsdienst, maar snappen niets van de inhoud.

Marsipulami
27-08-15, 20:46
Die moskeeën lijken vol. Het is relatief gezien een klein percentage dat daar serieus bezig is met de islam.


Wat super ick stelt, zijn zaken die gewoon uit de media gehaald worden. Men hoeft geen veldonderzoek te doen. Dat doen journalisten voor ons.

Je moet niet alles geloven wat in de krant staat.

Eric de Blois
27-08-15, 20:46
Waarachtig geloof in God / Allah zit in je hart en niet in je kledij of in een baard. Ik ken geen moslims die deze evidentie tegenspreken.

Salafisten zijn voor de islam, wat atheïsten zijn voor het christendom. Ze staren zich blind op de buitenkant of de verpakking van een godsdienst, maar snappen niets van de inhoud.

Dat het geloof in het hart zit en niet in het uiterlijk heb ik nimmer ontkent. Het zijn de salafisten en moslims die waarde hechten aan uiterlijk. Overigens deden hippies dat ook. Die kleden zich ook anders, lieten hun baard staan en haar groeien. Ook zorg voor het uiterlijk dus, al waren ze bovenal hippie in het hart. Als je een hippie ziet lopen zegt dat meteen iets over de voorkeuren en keus van iemand. He daar gaat een hippie. Men draagt juist die kleding om herkent te worden. Anders heeft dat speciale uiterlijk geen enkele functie. Een agent draagt een uniform om herkent te worden. Wel paradoxaal dat de meeste hippies net zo'n lange baard hadden als moslims. Cultureel hebben ze niets gemeen. Hippies doen aan vrije sex, leven in communes, roken wiet etc. Moslims doen ook aan vrije seks, maar dan binnen het kader van een polygame relatie. Aan partnerruil of open relaties doen moslims zover ik weet niet. Hippies doen dat wél. Eigenlijk is zo'n islamitisch polygaam huwelijk een soort halal-swingen, maar dan uitsluitend voor de man. Verder zie je geen moslims in een oude vw-bus T1 of T2 rondrijden, het favoriete vervoermiddel van de hippie. De meeste moslims houden van snelle BMW's en Mercedessen, vooral in de VAE en Saoedie Arabië goed verkocht. Hippies rijden niet in een BMW. Moslims hechten veel waarde aan uiterlijk en materiële welvaart. Dat komt ook tot uiting bij de luxe paleizen in het midden-oosten, privéjets, megajachten, etc.

Marsipulami
27-08-15, 20:50
Dat het geloof in het hart zit en niet in het uiterlijk heb ik nimmer ontkent. Het zijn de salafisten en moslims die waarde hechten aan uiterlijk. Ik kan dat ook niet helpen. Overigens deden hippie's dat ook. Die kleden zich ook anders, lieten hun baard staan en haar groeien. Ook uiterlijk dus, al waren ze bovenal hippie in het hart.

Ik had het niet over hippies, maar over doodgewone moslims die hun best doen om een goed mens en een goede moslim te zijn.

Eric de Blois
27-08-15, 21:12
Ik had het niet over hippies, maar over doodgewone moslims die hun best doen om een goed mens en een goede moslim te zijn.

Dat had ik begrepen.

Eric de Blois
27-08-15, 21:21
Je moet niet alles geloven wat in de krant staat.

Je kunt aan alles en iedereen twijfelen. Aan verslaggevers, politici, rechters, advocaten, burgers, atheïsten en gelovigen. Het is natuurlijk zo dat mensen vaak een bevestiging zoeken van wat ze zelf geloven. Opinie onstaat ook door eigen ervaring en niet louter door wat de media melden. Negatieve ervaring praat je niet weg of goed met wetenschappelijke feiten.

Marsipulami
28-08-15, 01:32
Je kunt aan alles en iedereen twijfelen. Aan verslaggevers, politici, rechters, advocaten, burgers, atheïsten en gelovigen. Het is natuurlijk zo dat mensen vaak een bevestiging zoeken van wat ze zelf geloven. Opinie onstaat ook door eigen ervaring en niet louter door wat de media melden. Negatieve ervaring praat je niet weg of goed met wetenschappelijke feiten.

Hier ben ik het helemaal mee eens !

super ick
28-08-15, 07:49
Je kunt aan alles en iedereen twijfelen. Aan verslaggevers, politici, rechters, advocaten, burgers, atheïsten en gelovigen. Het is natuurlijk zo dat mensen vaak een bevestiging zoeken van wat ze zelf geloven. Opinie onstaat ook door eigen ervaring en niet louter door wat de media melden. Negatieve ervaring praat je niet weg of goed met wetenschappelijke feiten.

Simpel te concluderen dat als er in een wijk waar zo'n 3.000 moslims wonen op een vrijdag een kleine honderd naar de moskee gaan dat je kunt spreken over een minderheid.

Magoed wanneer ben je moslim? Iedere snuivende zuipende Turk of Marokkaan noemt zich nog moslim. Roven, stelen en verkrachten maar eten wel halal in de gevangenis. Een frikandel blijkt erger dan een verkrachting.
Rare jongens die moslims zou Obelix zeggen.