PDA

Bekijk Volledige Versie : VN: "Nederland moet Zwarte Piet aanpassen"



Marsipulami
28-08-15, 18:26
VN: "Nederland moet Zwarte Piet aanpassen"




28-08-15, 17.36u - Bron: Volkskrant.nl

De Nederlandse overheid moet zich actief inzetten om Zwarte Piet tijdens het Sinterklaasfeest aan te passen. Dat is de concusie van het VN-comité rassendiscriminatie.

VN-comité rassendiscriminatie

Alle lidstaten die het anti-rassendiscriminatieverdrag hebben ondertekend moeten eens in de vier jaar aangeven wat ze hebben gedaan om discriminatie uit te bannen. Vandaag publiceerde het comité een rapport met aanbevelingen voor Nederland.

Daarin wordt ook het Sinterklaasfeest onder de loep genomen: "Zelfs een diepgewortelde culturele traditie rechtvaardigt geen discriminatoire praktijken en stereotypen. Het comité roept de overheid op om actief campagne te voeren tegen die kenmerken van Zwarte Piet die negatieve stereotypen reflecteren en door veel mensen van Afrikaanse afkomst worden ervaren als een overblijfsel van de slavernij."

Het comité adviseert Nederland te zoeken naar een redelijke balans: "Bijvoorbeeld met een ander uiterlijk van Zwarte Piet, met respect voor de menselijke waardigheid en mensenrechten van alle inwoners van het land."

Het comité spreekt ook zijn zorgen uit over het feit dat het betogers "op relevante tijden en plaatsen niet werd toegestaan te betogen tegen Zwarte Piet".

Ook wordt gewezen op de "geweldadige aanvallen en de intimidatie van demonstranten". De vrijheid van meningsuiting moet hier volgens het comité gegarandeerd worden, de aanval op betogers moet worden onderzocht.

Mark Rutte, premier van Nederland

Premier Mark Rutte reageerde op het rapport tijdens de wekelijkse persconferentie na afloop van de ministerraad: "Zwarte Piet is geen staatsaangelegenheid. Hoed je voor het land waar de overheid bepaalt hoe de volkstraditie eruit ziet. Dat lijkt me echt iets van het volk, dat is niet aan de politiek."

Rutte stelt vast dat er in de samenleving gevoelens van discriminatie zijn: "Dat moeten we oppakken. Dat is ook een zaak van de samenleving. Hoe vervolgens dat ventje zich ontwikkelt zien we vanzelf wel."

De Nederlandse minister van Integratie Lodewijk Asscher sluit zich aan bij conclusies in het VN-rapport over Zwarte Piet. "Ze geven aan dat de traditie er voor iedereen moet zijn, dat is precies wat ik ook zeg", aldus Asscher. "Ook al is het een oude traditie, de overheid moet zich ervoor inspannen dat het een feest is voor iedereen en daar ben ik het mee eens."

Volgens Asscher is de traditie al heel snel aan het veranderen, met creatieve invullingen van gekleurde pieten. Asscher gaat zorgen dat het debat tussen voor- en tegenstanders op een "normale en beschaafde manier" verder kan. Iets opleggen of verbieden wil hij zeker niet.

'Piet blijft zichzelf: grappig, slim en onhandig en draagt hij gewoon zijn eigen kostuum. Het enige verschil is dat hij zijn eigen huidskleur laat zien'

Judith Peters, hoofd marketing van Nickelodeon

Kinderzender Nickelodeon kondigde gisteren aan dit jaar ongeschminkte pieten te introduceren in de nieuwe dagelijkse sinterklaasserie 'Op weg naar pakjesavond - Sint vermist!'. De kinderserie is vanaf 9 november in Nederland en Vlaanderen op televisie te zien.

"Pieten zullen ongeschminkt verschijnen in de kinderserie. Ze zien er daarmee net zo uit als veel kinderen tijdens sinterklaasintochten, zonder zwarte schmink en met hun eigen huidskleur. Verder blijft Piet zichzelf: grappig, slim en onhandig en draagt hij gewoon zijn eigen kostuum. Het enige verschil is dat hij zijn eigen huidskleur laat zien", aldus Judith Peters, hoofd marketing van Nickelodeon.

Eerder maakte de Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld. Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig.

De Nederlandse winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn volgen van het 'Sinterklaasjournaal'. "Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D. V&D zal vermoedelijk wachten tot november, als de eerste uitzending van het 'Sinterklaasjournaal' begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.

Winkelketen Blokker zegt de maatschappelijke discussie rond Sinterklaas te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven", aldus een woordvoerster. "Die zien Piet als hulp van de Sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen. Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotypen als dikke lippen en oorbellen." Onder Blokker Holding vallen ook ketens als Intertoys en Bart Smit.

Abudhar
29-08-15, 07:31
Weg met Zwarte Piet. Ook in België.

Nederlandertje
29-08-15, 08:11
Ja zwarte piet weigeren vanwege zijn huidskleur dat is pas racisme.

Nederlandertje
29-08-15, 08:26
Nederland trekt zich niets aan van het pietenrapport van de Verenigde Naties. De invulling van ons Sinterklaasfeest bepalen we zelf wel.

„Jongens, come on! Hoe je kerst viert, Pasen of Sinterklaas, daar gaat de overheid toch niet over?” riep premier Rutte uit als reactie op het advies van de VN.

Een comité van die Verenigde Naties oordeelde gisteren dat de Nederlandse politiek de ’negatieve stereotypen die aan Zwarte Piet vastzitten actief moet bestrijden’. Direct ontstak er een enorme woede in het land. Menno Veen, initiatiefnemer van ’Zwarte Piet moet blijven’, vreest dat het rapport de doodsteek kan zijn van de Nederlandse Sinterklaastraditie. „Als we het feest nog meer gaan aanpassen, is het niet leuk meer en viert straks iedereen kerst in plaats van pakjesavond.”

Of het feest verandert, is echter aan de voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. De overheid is namelijk niet van plan om de pieterman aan te passen door wetgeving of een verbod.

Abudhar
29-08-15, 11:22
Het is denigrerend en moet verwijderd worden. Zo'n draaikont als Rutte weet dat ook maar probeert zich hiermee weer even populair te maken bij een deel van de bevolking.

Samir75017
29-08-15, 11:54
Zwarte Piet, the Dutch's favorite awkward, racist tradition.

StevieK
29-08-15, 12:06
Zwarte Piet, the Dutch's favorite awkward, racist tradition.

In domme opmerkingen maken ben jij nummer 1

Yup
29-08-15, 12:40
Zwarte Piet, the Dutch's favorite awkward, racist tradition.


Wellicht maak jij je beter druk over je IS broeders! Oh nee, dat is niet interessant. Slaven gehouden door moslims zijn niet belangrijk. Een fictieve persoon aanpakken is belangrijker! Foutje van mijn kant!

Een uitruil. Zwarte piet inleveren tegen het offeren van dieren, oftewel het offerfeest.

Krijgen we dezelfde zielige antwoorden als bij het behouden van zp.

Ik ben tegen zwarte piet en tegen het offeren van dieren.

Samir75017
29-08-15, 17:23
In fact, I think the NL could have had a reasonable debate around ZP. But istead, many "white" Dutch opted to argue via death threats, name-calling or even more racism ("you don't like our tradition, then go home!").

By doing so, even if ZP was actually not racist (as they desperately try to prove), the tone of the debates has shown that the country is very much so.

Nederlandertje
29-08-15, 17:54
Het is denigrerend en moet verwijderd worden. Zo'n draaikont als Rutte weet dat ook maar probeert zich hiermee weer even populair te maken bij een deel van de bevolking.

Mensen zijn vrij om zelf een sinterklaasfeest te houden met pieten in welke kleur dan ook als ze geen zwarte piet willen. Meerderheid van de mensen wil zwarte piet. Dat is democratie.

Samir75017
29-08-15, 18:15
Een fictieve persoon aanpakken is belangrijker! Foutje van mijn kant!



The only fact of impersonating a Black person with thick, painted-on red lips, wigs of curly hair, and golden earrings (to recall the institution of slavery) is like impersonating Jews with big hooked noses. That's racism.

And let's not get started about the "White Master and his Black servants" image. Even more appalling.

Poor children. But well, they can't choose their parents.

Iznogoodh
29-08-15, 19:57
In fact, I think the NL could have had a reasonable debate around ZP. But istead, many "white" Dutch opted to argue via death threats, name-calling or even more racism ("you don't like our tradition, then go home!").

By doing so, even if ZP was actually not racist (as they desperately try to prove), the tone of the debates has shown that the country is very much so.
In andere woorden:
"Ik ben Samir en ik schrijf nodeloos in het Engels want ik wil treiteren.
Dat ik gek ben en andere mensen probeer kapot te krijgen weet iedereen."

Zieke psychopaat.

Samir75017
30-08-15, 09:06
In fact, I think the NL could have had a reasonable debate around ZP. But instead, many "white" Dutch opted to argue via death threats, name-calling or even more racism ("you don't like our tradition, then go home!").




Maak jij je beter druk over je IS broeders!


In domme opmerkingen maken ben jij nummer 1


Zieke psychopaat.

You prove me right.

So easy.

super ick
31-08-15, 07:50
Zwarte Piet is nu aan de beurt. De negerzoen heeft het veld als geruimd.

Wat wordt het volgende? De kerstman zwart want het feest moet multicutureler?

CONTRA
31-08-15, 20:32
Nederland heeft een serieus probleem met racisme

Daar wordt (weer) aan de deur geklopt – vrijdag arriveerde uit Genève het periodieke en deze keer zeer kritische VN-rapport over discriminatie, racisme en haattaal alhier. Het houdt lidstaat Nederland een spiegel voor en doet krachtige aanbevelingen. De Commissie ‘ter eliminering van rassendiscriminatie’ bestaat uit deskundigen en is een serieus te nemen VN-orgaan. Zeker voor Nederland dat in zijn buitenlands beleid volkenrecht tot richtsnoer heeft en de ‘internationale gemeenschap’ vaak als focus. Eventuele adviezen aan eigen adres zijn dan ernst.

Het VN-comité gaat de bekende misstanden in ons land langs: uitsluiting op de arbeidsmarkt, antisemitisme op de voetbaltribune, vijandige politieke taal tegen moslims en Joden, xenofobie en migrantenhaat op internet, etnisch eenzijdig politieoptreden, omslachtige juridische procedures tegen discriminatie. Het rapport is harder dan vorige jaren; de ontwikkelingen zijn negatiever. Den Haag moet actief optreden: meer vervolging, meer steun aan slachtoffers, meer voorlichting en harder optreden tegen racistische retoriek in de publieke ruimte. Wie de lijst langsgaat, kan het vertrouwde beeld van ‘Nederland-gidsland’ wel opschorten.

En, o ja, ook Zwarte Piet komt voorbij. Daarover zegt de commissie terecht dat „diepgewortelde culturele tradities” geen rechtvaardiging zijn voor discriminatie en negatieve stereotypering. Maatgevend is dat „velen van Afrikaanse herkomst” Zwarte Piet als een beledigende verwijzing naar slavernij ervaren. Den Haag zou daarom naar een „andere verbeelding” van Zwarte Piet moeten streven en aldus een redelijk evenwicht moeten vinden tussen traditie en perceptie. Dat is een wijs advies, dat her en der in het land al werd uitgevoerd. Door intochtcomités, winkelbedrijven en direct bij de intocht betrokken media. Maar is het ook een taak van de overheid?

Premier Rutte ziet er, nog steeds, niets in. Hij erkent dat „veel mensen in dit land zich gediscrimineerd voelen” maar denkt dat het „symbooltje van dit kereltje” daar los van staat. Dat ziet men in Genève een stuk scherper. Zwarte Piet is allang een steen des aanstoots – en een focus voor het racismedebat. Daarvan wegkijken getuigt niet van politieke feeling. ‘Staatsingrijpen’ tegen Zwarte Piet is inderdaad ongewenst. Maar doen alsof Piet als probleem niet bestaat evenmin. Daarvoor is het te laat. Vicepremier Asscher ziet dat beter in. Hij schrijft op Facebook dat dit ook gaat „over de erkenning van de dagelijkse vooroordelen, de kleine racistische voorvallen. Het gevoel en de ervaring dat er te vaak met twee maten wordt gemeten”. Want dat gevoel maakt Zwarte Piet dus ook los – dat wordt niet meer genomen. Jammer dat Rutte dat niet ziet.

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/augustus/31/nederland-heeft-een-serieus-probleem-met-racisme-1528680

Abudhar
31-08-15, 21:14
Zwarte Piet is nu aan de beurt. De negerzoen heeft het veld als geruimd.

Wat wordt het volgende? De kerstman zwart want het feest moet multicutureler?

Nee, dat mag wel blijven. Wat er wel moet gebeuren is een soortgelijk kinderfeest opstarten waarin iedereen, ongeacht culturele of religieuze achtergrond, zich in kan herkennen.

Bofko
01-09-15, 02:40
Nee, dat mag wel blijven. Wat er wel moet gebeuren is een soortgelijk kinderfeest opstarten waarin iedereen, ongeacht culturele of religieuze achtergrond, zich in kan herkennen.

Wiens taak is dat ?

Je maakt het de witten wel moeiijk Abudhar. Zij moeten een boerenkool creeeren waarin de niet-witte zich ook herkennen kan........terwijl niet-witten helemaal niks met boerenkool hebben.....

Bofko
01-09-15, 03:32
Hoe ziet een ideaal-gekleurde niet-witte wereld eruit ?

super ick
01-09-15, 07:23
Nee, dat mag wel blijven. Wat er wel moet gebeuren is een soortgelijk kinderfeest opstarten waarin iedereen, ongeacht culturele of religieuze achtergrond, zich in kan herkennen.

Dat kunnen de kinderen uitstekend. Ook de gekleurde kindertjes.

Het zijn de volwassenen die achterlijkheid ten toon spreiden. Niet de kinderen.

super ick
01-09-15, 07:24
Wiens taak is dat ?

Je maakt het de witten wel moeiijk Abudhar. Zij moeten een boerenkool creeeren waarin de niet-witte zich ook herkennen kan........terwijl niet-witten helemaal niks met boerenkool hebben.....


:hihi:

super ick
01-09-15, 07:25
Hoe ziet een ideaal-gekleurde niet-witte wereld eruit ?

Zo'n beetje als in Nigeria, Libië, Somalië, Syrie, Irak, etc.

Abudhar
01-09-15, 09:41
Zo'n beetje als in Nigeria, Libië, Somalië, Syrie, Irak, etc.

Droomsituatie's waarschijnlijk voor jou. Krijg je vast natte dromen van.

Abudhar
01-09-15, 09:44
Wiens taak is dat ?

Je maakt het de witten wel moeiijk Abudhar. Zij moeten een boerenkool creeeren waarin de niet-witte zich ook herkennen kan........terwijl niet-witten helemaal niks met boerenkool hebben.....

Hebben de witten het hier moeilijk mee, zeg je?
Om te trachten een atmosfeer te creëren die voor iedereen een beetje herkenbaar is?
Het spijt me dat we het jullie zo moeilijk maken.
Ocharme...
Wie zegt dat allochtonen geen boerenkool lusten? En dan nog. Misschien willen ze ook wat anders. Dat is hun goede recht aangezien ze daar ook deel uitmaken van een maatschappij.

Yup
01-09-15, 12:15
Nee, dat mag wel blijven. Wat er wel moet gebeuren is een soortgelijk kinderfeest opstarten waarin iedereen, ongeacht culturele of religieuze achtergrond, zich in kan herkennen.

Onmogelijk gebleken op de zwarte school waar ik les geef ! Is verschillende keren geprobeerd. Tegenstanders overwegend moslims. Argument: wij vieren alleen islamitische feestdagen!

Hoe dacht jij dit op te lossen?

Abudhar
01-09-15, 12:35
Onmogelijk gebleken op de zwarte school waar ik les geef ! Is verschillende keren geprobeerd. Tegenstanders overwegend moslims. Argument: wij vieren alleen islamitische feestdagen!

Hoe dacht jij dit op te lossen?

Wel jammer dat het bij jullie niet werkt. Misschien een andere benadering? Yup, je werkt wel met die mensen.
Ik geloof wel dat de meeste moslims daar geen probleem van zouden maken. Ik vond persoonlijk het Sinterklaas feest fantastisch. Er ontbrak wel een zekere affiniteit. Had ik gevoelsmatig. Kon het niet juist verwoorden.
Maar al bij al, was het een leuk feest als kind.
Mijn familie maakt daar nog steeds geen punt van. En zo redeneren de meeste mensen.
Dat er in jouw school wel afkeurend op nieuwe benaderingen is gereageerd zal wel te maken hebben met aversie, een te orthodoxe samenstelling van de school. Elk geval is situatie afhankelijk.
Dus je zit in het onderwijs. Daarom natuurlijk dat belerende vingertje steeds. Haha.
Een oplossing? Zoals ik wel vaker zeg; ik wijs knelpunten aan. Maar ben zelf geen oplosser van problemen.
Tenminste niet van sociale aard.

Marsipulami
01-09-15, 14:05
19943

Yup
01-09-15, 19:04
Wel jammer dat het bij jullie niet werkt. Misschien een andere benadering? Yup, je werkt wel met die mensen.
Ik geloof wel dat de meeste moslims daar geen probleem van zouden maken. Ik vond persoonlijk het Sinterklaas feest fantastisch. Er ontbrak wel een zekere affiniteit. Had ik gevoelsmatig. Kon het niet juist verwoorden.
Maar al bij al, was het een leuk feest als kind.
Mijn familie maakt daar nog steeds geen punt van. En zo redeneren de meeste mensen.
Dat er in jouw school wel afkeurend op nieuwe benaderingen is gereageerd zal wel te maken hebben met aversie, een te orthodoxe samenstelling van de school. Elk geval is situatie afhankelijk.
Dus je zit in het onderwijs. Daarom natuurlijk dat belerende vingertje steeds. Haha.
Een oplossing? Zoals ik wel vaker zeg; ik wijs knelpunten aan. Maar ben zelf geen oplosser van problemen.
Tenminste niet van sociale aard.

Er is al van alles geprobeerd. En ja, ik werk met die mensen, daarvan ben ik mij goed bewust.

En nee, meer dan de helft viert geen sinterklaas, geen koningsdag, geen verjaardagen. Reden: islam verbiedt het vieren van feestdagen van ongelovigen.

Binnen het team zijn ook islamitische leerkrachten. Zij vieren eveneens deze feesten niet mee. Helpen ook niet mee met de voorbereidingen.

Hoe moet je als 'ongelovige' doordringen tot moslims die vertellen 'wij vieren jullie feesten niet, onze geloofsregels verbieden dat?'

Klopt dat bij ons op school de sfeer door een aantal strikt orthodoxen steeds moeizamer wordt. De komst van een leerkracht die zeer strikt in de leer is heeft niet meegeholpen. De andere 3 islamitische leerkrachten zijn onder haar invloed (niet van harte overigens) overstag gegaan en belijden nu op het werk (niet prive) een striktere vorm.

Abudhar
01-09-15, 19:23
Er is al van alles geprobeerd. En ja, ik werk met die mensen, daarvan ben ik mij goed bewust.

En nee, meer dan de helft viert geen sinterklaas, geen koningsdag, geen verjaardagen. Reden: islam verbiedt het vieren van feestdagen van ongelovigen.

Binnen het team zijn ook islamitische leerkrachten. Zij vieren eveneens deze feesten niet mee. Helpen ook niet mee met de voorbereidingen.

Hoe moet je als 'ongelovige' doordringen tot moslims die vertellen 'wij vieren jullie feesten niet, onze geloofsregels verbieden dat?'

Klopt dat bij ons op school de sfeer door een aantal strikt orthodoxen steeds moeizamer wordt. De komst van een leerkracht die zeer strikt in de leer is heeft niet meegeholpen. De andere 3 islamitische leerkrachten zijn onder haar invloed (niet van harte overigens) overstag gegaan en belijden nu op het werk (niet prive) een striktere vorm.

Maybe een gesprek aangaan met die mensen. En even uitleggen waarvoor een kinderfeest is.
Het vieren van de jeugd, het leven,... .
Waarschijnlijk zullen ze het niet specifiek kunnen uitleggen waarom ze er een probleem mee hebben.
Het zal vaak gaan om bepaald rituelen die ze, onterecht denk ik, toeschrijven aan afgoderij of andere religies.
Is het een idee om iets te organiseren zonder rituelen? Maar is het dan nog wel leuk voor de kinderen?
Ik stel maar wat voor hier. Weet er zelf helemaal niets van.

Marsipulami
01-09-15, 20:02
Wiens taak is dat ?

Je maakt het de witten wel moeiijk Abudhar. Zij moeten een boerenkool creeeren waarin de niet-witte zich ook herkennen kan........terwijl niet-witten helemaal niks met boerenkool hebben.....

Couscous met boerenkool recept (http://www.leukerecepten.nl/recepten/1331-roerbak-met-boerenkool-en-couscous)

super ick
01-09-15, 20:30
Droomsituatie's waarschijnlijk voor jou. Krijg je vast natte dromen van.

Nee, jij roeptoetert maar over wittemansvisie, wittenman dit, witteman dat.

Andersom kan dat natuurlijk niet.

Hoe zou het nu toch komen dat alle mensen het liefst naar de 'wittemanslanden' komen? Die wittemannen doen het kennelijk toch goed.

super ick
01-09-15, 20:34
de witten...
jullie...
Ocharme...


Generaliseren is geen enkel probleem, negatieve daden toeschrijven aan een bepaalde huidskleur is geen enkel probleem.
Zolang het maar blanken betreft.
Andersom schreeuwen we moord en brand en doen we aangifte wegens discriminatie.

Dan waart er nog een figuur rond die 'wittenmannen' als synoniem ziet voor de gevestigde orde. De gezamenlijke onderbuiken hebben elkaar getroffen.

Abudhar
01-09-15, 20:45
Generaliseren is geen enkel probleem, negatieve daden toeschrijven aan een bepaalde huidskleur is geen enkel probleem.
Zolang het maar blanken betreft.
Andersom schreeuwen we moord en brand en doen we aangifte wegens discriminatie.

Dan waart er nog een figuur rond die 'wittenmannen' als synoniem ziet voor de gevestigde orde. De gezamenlijke onderbuiken hebben elkaar getroffen.

Haha! Mijn onderbuik is zelden fout.
Doe even rustig aan, Ick. Denk aan je tikker. Maak me wel een beetje zorgen om jou.

super ick
02-09-15, 07:25
Haha! Mijn onderbuik is zelden fout.
Doe even rustig aan, Ick. Denk aan je tikker. Maak me wel een beetje zorgen om jou.

Maak me om mijn gezondheid maar geen zorgen.

Je hebt dus zelf ook door dat je heel plat aan het discrimineren bent?

Vervang wit door neger dan zie je dat dit boven Wilders uitstijgt.

Abudhar
04-09-15, 22:21
Maak me om mijn gezondheid maar geen zorgen.

Je hebt dus zelf ook door dat je heel plat aan het discrimineren bent?

Vervang wit door neger dan zie je dat dit boven Wilders uitstijgt.

Ik heb nooit afgesproken dat ik niet zou gaan pesten hierzo.
Of wel? Ik weet het ook niet meer.