PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse schrijver Joost Zwagerman is uit het leven gestapt



Marsipulami
08-09-15, 22:45
Joost Zwagerman is overleden


Vandaag om 22:41 door cjg | Bron: De Volkskrant
. .

De Nederlandse schrijver Joost Zwagerman is overleden. Hij is uit het leven gestapt in zijn woonplaats Haarlem na een periode van depressies. Dat heeft zijn uitgeverij De Arbeiderspers bekendgemaakt.

De 52-jarige Joost Zwagerman is schrijver van romans, verhalen en poëzie. Hij debuteerde in 1986 op tweeëntwintigjarige leeftijd met de roman De houdgreep. Zijn in 1991 gepubliceerde roman Vals licht werd hij genomineerd voor de AKO-literatuurprijs en werd in 1993 verfilmd. De buitenvrouw, in 1994 uitgebracht, behaalde de longlist van diezelfde prijs. In 2013 bracht hij Americana uit, een tweedelige bundel essays die hij schreef op basis van een leven lang lezen en schrijven over Amerikaanse cultuur.

Zwagerman zou vanavond nog te gast zijn op de Nederlandse zender Radio 4, in het programma 'Opium 4'. In het Nederlandse praatprogramma 'Pauw' kregen ze het nieuws tijdens de uitzending te horen. Aan tafel zat ook Matthijs Van Nieuwkerk, die Zwagerman nog te gast kreeg in zijn programma 'De wereld draait door'.

Eind 2014 was de schrijver in het VRT-programma 'Reyers Laat' te gast, waarin hij sprak over zijn nieuwe werk en over depressie.

Dit jaar hield Zwagerman nog een preek over religie in literatuur en kunst in de Utrechtse Geertekerk.

https://youtu.be/a0duYKKWTPo

SportFreak
08-09-15, 23:35
RIP jongen

Bofko
09-09-15, 00:12
Ik heb de eerste 20 minuten van het youtube-filmpje bekeken uit de topic-opener.....

Joost Zwagerman ten voeten uit. Maar als je zo hoog zweeft, en wil zweven, dan verlies je het contact met de grond....

Bofko
09-09-15, 01:18
Om Joost tegen te spreken : The issue is niet geloof of geen geloof maar the issue is godsBEELD. God is een prachtige metafoor maar over wat voor soort God hebben we het dan ?

Bofko
09-09-15, 01:29
Mensen die de neiging hebben om een almachtige God te gaan zitten verdedigen zouden toch eens heel sterk bij zichzelf te rade moeten gaan. Waarom kan die almachtige God zichzelf niet verdedigen ?

Juffrouw_Saartje
09-09-15, 06:31
Gedeeltelijk stuk uit:

Joost Zwagerman maakt einde aan zijn leven

In De Wereld Draait Door (http://www.npogezond.nl/tv-uitzending/g24_iv_8637/Joost-Zwagerman-was-depressief) praatte hij over depressies en suïcide. Hij vertelde dat hij er informatie over verzamelde en lezingen over gaf op avonden die de NS organiseerde voor nabestaanden van mensen die voor een trein waren gesprongen. Maar wat hij over depressies leerde, had geen enkel nut toen hij er zelf in belandde, zei hij. 'Dit soort kennis bracht mij geen macht. Nu ik er zelf aan ten prooi was, had ik er helemaal niets aan. Alleen maar studeerkamerwijsheden.'

Na je dood blijf je niet alleen achter in de herinneringen van je dierbaren, maar ook in de textuur en het DNA van kunstwerken die je dierbaar waren.
Zwagerman in zijn dinsdag uitgekomen boek



Toen hij voor het eerst in Amsterdam ging wonen, raakte Zwagerman bevriend met dichter Rogi Wieg, vertelde hij in De Wereld Draait Door. Wieg had al heel jong zware depressies, zo zwaar dat hij niet meer verder wilde leven. Deze zomer overleed Wieg, niet door zelfdoding, maar door euthanasie - een beslissing waar Zwagerman grote moeite mee had.

Zwagermans vader probeerde een eind aan zijn leven te maken. Doordat hij op tijd werd gevonden, mislukte dat. Bij Zwagerman kwam deze gebeurtenis aan als 'donderslag bij heldere hemel'. Daarna lag zijn vader lang in coma en realiseerde Zwagerman zich dat hij kind was van iemand die niet meer verder wilde leven. Die twee zaken leidden ertoe dat hij zoveel mogelijk kennis ging verzamelen over depressies en suïcide.

Wat begon als een studie-object voor Zwagerman, werd uiteindelijk een thema in zijn eigen leven. Hij had terugkerende depressies die de laatste jaren steeds heftiger werden. Voor de buitenwereld hield hij verborgen hoe hij zich voelde. In DWDD praatte hij maandelijks over kunst, terwijl hij de rest van de tijd depressief thuis zat.

Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/joost-zwagerman-maakt-einde-aan-zijn-leven~a4138283/)

Juffrouw_Saartje
09-09-15, 06:41
di 08 sep 2015, 05:30

Tragische dood schrijfster en ex-presentatrice (48)

De wanhoopsdaad van Ariane...

Vanessa Bontje

Het leven was voor haar zó ondraaglijk geworden, dat schrijfster Ariane Meijer (48) geen andere weg zag dan eruit te stappen. Een week geleden voerde ze, midden in de nacht, haar wanhoopsdaad uit. Blootsvoets. Haar schoenen had ze netjes naast elkaar gezet op de plek die zij in het West-Friese landschap had uitgekozen, en bleven achter als stille getuigen.


http://images0.tcdn.nl/feed/article24466077.ece/BINARY/d/IMG_priboom_2_1_R119A1TU.jpg Samen met 'Explosief'-collega Jeroen van der Boom. Foto: Kippa

In een enige en algemene kennisgeving maakte de familie van Ariane Meijer gisteren het tragische overlijden van de schrijfster bekend. Bewust kozen zij pas openheid van zaken te geven nadat Ariane afgelopen weekend in besloten kring was begraven. Extra triest is het feit dat broer Guy tien jaar geleden ook zelfmoord pleegde.

Anderhalve week daarvoor was Ariane zo radeloos geworden dat ze geen andere uitweg meer kon zien en haar leven beëindigde. Kennissen hadden niets door, maar bekenden vertellen: „De afgelopen tijd zei ze vreemde dingen. Bijvoorbeeld dat ze bang was dat haar iets zou overkomen. Ze kreeg waanideeën, raakte psychisch enorm in de war. Dat heeft ze kennelijk niet meer bij kunnen sturen, met als diep triest resultaat dat ze de dood boven het leven verkoos…”

De wanhoopsdaad van Ariane...|Prive| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/prive/24466784/__Wanhoopsdaad_van_Ariane__.html)

Juffrouw_Saartje
09-09-15, 06:43
Beiden leden aan depressies.

Eric de Blois
09-09-15, 07:06
Heel verdrietig de dood van Zwagerman.


Mensen die de neiging hebben om een almachtige God te gaan zitten verdedigen zouden toch eens heel sterk bij zichzelf te rade moeten gaan. Waarom kan die almachtige God zichzelf niet verdedigen ?
Dat is een vraag die ik ook al heel lang heb. Daarop heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen. Ook niet van boven. Helemaal niets. Waarschijnlijk is de beheerder van het universum met vakantie naar een verre bestemming, waardoor deze ons even niet kan toespreken. Daarom is het ook zo'n chaos op de wereld.

Marsipulami
09-09-15, 09:13
Mensen die de neiging hebben om een almachtige God te gaan zitten verdedigen zouden toch eens heel sterk bij zichzelf te rade moeten gaan. Waarom kan die almachtige God zichzelf niet verdedigen ?

Ik merk hier niks van mensen die de almachtige God verdedigen. Over wie heb je het ?

Ibrah1234
09-09-15, 09:50
Heel verdrietig de dood van Zwagerman.


Dat is een vraag die ik ook al heel lang heb. Daarop heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen. Ook niet van boven. Helemaal niets. Waarschijnlijk is de beheerder van het universum met vakantie naar een verre bestemming, waardoor deze ons even niet kan toespreken. Daarom is het ook zo'n chaos op de wereld.

Met God aan het handje zou er geen beproeving zijn en keuze tussen goed en kwaad. De vrije wil.

Maar misschien is God wel het collectief menselijk bewustzijn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Morfisch_veld). Wij zijn immers geschapen naar zijn evenbeeld.

Al Sawt
09-09-15, 13:41
Joost Zwagerman is overleden


Vandaag om 22:41 door cjg | Bron: De Volkskrant
. .

De Nederlandse schrijver Joost Zwagerman is overleden. Hij is uit het leven gestapt in zijn woonplaats Haarlem na een periode van depressies. Dat heeft zijn uitgeverij De Arbeiderspers bekendgemaakt.

De 52-jarige Joost Zwagerman is schrijver van romans, verhalen en poëzie. Hij debuteerde in 1986 op tweeëntwintigjarige leeftijd met de roman De houdgreep. Zijn in 1991 gepubliceerde roman Vals licht werd hij genomineerd voor de AKO-literatuurprijs en werd in 1993 verfilmd. De buitenvrouw, in 1994 uitgebracht, behaalde de longlist van diezelfde prijs. In 2013 bracht hij Americana uit, een tweedelige bundel essays die hij schreef op basis van een leven lang lezen en schrijven over Amerikaanse cultuur.

Zwagerman zou vanavond nog te gast zijn op de Nederlandse zender Radio 4, in het programma 'Opium 4'. In het Nederlandse praatprogramma 'Pauw' kregen ze het nieuws tijdens de uitzending te horen. Aan tafel zat ook Matthijs Van Nieuwkerk, die Zwagerman nog te gast kreeg in zijn programma 'De wereld draait door'.

Eind 2014 was de schrijver in het VRT-programma 'Reyers Laat' te gast, waarin hij sprak over zijn nieuwe werk en over depressie.

Dit jaar hield Zwagerman nog een preek over religie in literatuur en kunst in de Utrechtse Geertekerk.

https://youtu.be/a0duYKKWTPo

Triest!

Wizdom
09-09-15, 19:21
Met God aan het handje zou er geen beproeving zijn en keuze tussen goed en kwaad. De vrije wil.

Maar misschien is God wel het collectief menselijk bewustzijn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Morfisch_veld). Wij zijn immers geschapen naar zijn evenbeeld.

Die laatste zin is een leugen... Wij zijn niet geschapen naar zijn evenbeeld... Onze Schepper is UNIEK...

Wizdom
09-09-15, 19:24
Heel verdrietig de dood van Zwagerman.


Dat is een vraag die ik ook al heel lang heb. Daarop heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen. Ook niet van boven. Helemaal niets. Waarschijnlijk is de beheerder van het universum met vakantie naar een verre bestemming, waardoor deze ons even niet kan toespreken. Daarom is het ook zo'n chaos op de wereld.

Hij is alom tegenwoordig... Alleen besef je dat niet... De hele Schepping is het bewijs dat hij bestaat.... Deze aarde is een grote speeltuin waardig alleen voor een ZWARE TEST... De test om misleiding van onze grootste vijand de SATAN te kunnen weerstaan... Als we dat kunnen dan... Alleen dan zijn we geslaagd!

Een ieder die daar niet in slaagt is een mislukkeling... Omdat ie de essentie van het leven niet heeft begrepen...

Oiseau
09-09-15, 19:32
Joost zag het niet meer zitten, best jammer!

Wizdom
09-09-15, 21:33
Met God aan het handje zou er geen beproeving zijn en keuze tussen goed en kwaad. De vrije wil.

Maar misschien is God wel het collectief menselijk bewustzijn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Morfisch_veld). Wij zijn immers geschapen naar zijn evenbeeld.

https://www.youtube.com/watch?v=PfJta9Hgl0M

Wizdom
09-09-15, 21:59
Heel verdrietig de dood van Zwagerman.


Dat is een vraag die ik ook al heel lang heb. Daarop heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen. Ook niet van boven. Helemaal niets. Waarschijnlijk is de beheerder van het universum met vakantie naar een verre bestemming, waardoor deze ons even niet kan toespreken. Daarom is het ook zo'n chaos op de wereld.

https://www.youtube.com/watch?v=PwnqS55NOOA

Wizdom
09-09-15, 22:06
Heel verdrietig de dood van Zwagerman.


Dat is een vraag die ik ook al heel lang heb. Daarop heb ik nog geen bevredigend antwoord gekregen. Ook niet van boven. Helemaal niets. Waarschijnlijk is de beheerder van het universum met vakantie naar een verre bestemming, waardoor deze ons even niet kan toespreken. Daarom is het ook zo'n chaos op de wereld.

https://www.youtube.com/watch?v=ltrUiwi8S08

Wizdom
09-09-15, 22:11
Hij is alom tegenwoordig... Alleen besef je dat niet... De hele Schepping is het bewijs dat hij bestaat.... Deze aarde is een grote speeltuin waardig alleen voor een ZWARE TEST... De test om misleiding van onze grootste vijand de SATAN te kunnen weerstaan... Als we dat kunnen dan... Alleen dan zijn we geslaagd!

Een ieder die daar niet in slaagt is een mislukkeling... Omdat ie de essentie van het leven niet heeft begrepen...

https://www.youtube.com/watch?v=WSTDu1UxxRg

Bofko
10-09-15, 01:50
Ik merk hier niks van mensen die de almachtige God verdedigen. Over wie heb je het ?

Over jou o.a. Jouw missie op dit forum is toch atheisme-bestrijding? Met als strategie: de aanval is de beste verdediging.

Echte gelovigen hebben altijd moeite met 'misdaden tegen god' zoals homoseksualiteit of eten tijdens ramadan. Ze kunnen daar helemaal razend om worden. Terwijl ze natuurlijk ook rustig en ontspannen kunnen achteroverleunen en denken 'God pakt jou nog wel terug'. Want God is almachtig nietwaar? Sommigen waren zelfs zo razend dat ze niet konden wachten totdat God de CharlieHebdo-redactie te grazen zou nemen.


En ik beschouw jou wel als een redelijk ruimdenkende(dus niet-fundamentalistische ) katholiek. Maar ook jij kunt niet tegen mensen 'die geen religieuze autoriteit' boven zich dulden.Het is net alsof atheisme de vertrouwde leef- en denkwerkelijkheden van gelovigen bedreigt. Alsof er vaste grond onder de voeten vandaan getrokken wordt......

Psychologie en zelfkennis is nooit een sterk punt van de gelovige geweest, en al helemaal niet van de fundamentalistische gelovige.

Juffrouw_Saartje
10-09-15, 07:21
10 september 2015, 05:30 (http://www.nrc.nl/nieuws/overzicht/2015/09/10/)

Aantal zelfdodingen licht gedaald, voor het eerst sinds 2007

door Joost Pijpker (http://zoeken.nrc.nl/auteur/joost-pijpker)

Binnenland (http://www.nrc.nl/nieuws/categorie/binnenland/)

Het aantal mensen dat zelfmoord pleegt, is vorig jaar licht gedaald. In 2014 maakten 1.835 Nederlanders een einde aan hun leven, zo maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek vanmorgen bekend. Het is voor het eerst sinds 2007 dat het aantal zelfdodingen lager ligt dan een jaar eerder.

In 2013 bereikte het aantal zelfmoorden met 1.854 nog het hoogste punt sinds het begin van de metingen. Ondanks de daling van vorig jaar lag het aantal zelfdodingen in 2014 overigens nog steeds bijna 500 hoger dan zeven jaar eerder. Gemiddeld plegen dagelijks vijf Nederlanders zelfmoord, aldus het statistiekbureau.

Veel meer mannen dan vrouwen

De meerderheid daarvan wordt gepleegd door mannen. Per 100.000 mannelijke Nederlanders pleegden er vorig jaar namelijk 14,9 zelfmoord. Bij vrouwen ligt is dat verhoudingsgewijs nog niet eens de helft: 6,9 per 100.000 inwoners. Bij mensen tussen de 40 en de 65 jaar komt zelfmoord het vaakst voor.

In verhouding tot de bevolking bereikte het aantal zelfdodingen vorig jaar overigens niet het hoogste punt. Per 100.000 inwoners maakten er toen meer dan 11 een einde aan hun leven. Halverwege de jaren 80 waren dat er meer dan veertien. Het dieptepunt was in 2007, toen er ongeveer 9 zelfmoorden per 100.000 inwoners plaatsvonden.

Aantal zelfdodingen licht gedaald, voor het eerst sinds 2007 - nrc.nl (http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/10/aantal-zelfdodingen-licht-gedaald-voor-het-eerst-sinds-2007/)

Marsipulami
10-09-15, 10:06
Over jou o.a. Jouw missie op dit forum is toch atheisme-bestrijding? Met als strategie: de aanval is de beste verdediging.

Niks missie, enkel wat tijd weggooien door mensen die zichzelf veel te ernstig nemen op de kast te jagen.


Echte gelovigen hebben altijd moeite met 'misdaden tegen god' zoals homoseksualiteit of eten tijdens ramadan.

Echte gelovigen hebben moeite met misdaden tegen mensen. Misdaden tegen mensen zijn een misdaad tegen God.


Ze kunnen daar helemaal razend om worden. Terwijl ze natuurlijk ook rustig en ontspannen kunnen achteroverleunen en denken 'God pakt jou nog wel terug'. Want God is almachtig nietwaar? Sommigen waren zelfs zo razend dat ze niet konden wachten totdat God de CharlieHebdo-redactie te grazen zou nemen.

De aanvallers van CharlieHebdo hebben volgens mij weinig begrepen van godsdienst. Ik zou hen daarom eerder als atheïsten beschouwen die op de verkeerde trein gestapt zijn.


En ik beschouw jou wel als een redelijk ruimdenkende(dus niet-fundamentalistische ) katholiek.

Ruimdenkende katholiek is een pleonasme.


Maar ook jij kunt niet tegen mensen 'die geen religieuze autoriteit' boven zich dulden.Het is net alsof atheisme de vertrouwde leef- en denkwerkelijkheden van gelovigen bedreigt. Alsof er vaste grond onder de voeten vandaan getrokken wordt......

Ik beweerde dat gelovigen bescheidener waren dan atheïsten omdat ze zichzelf niet beschouwen als maat van alle dingen. Maar zoals gewoonlijk maak je er weer wat anders van. Het zij zo.

Het gezwam van atheïsten hoor ik al mijn hele leven, het afzeiken van gelovigen is nu eenmaal de core business en bestaansreden van atheïsten. Het bestaan van gelovigen is constitutief voor de identiteit van atheïsten. Zonder gelovigen komen atheïsten in een existentiële crisis.


Psychologie en zelfkennis is nooit een sterk punt van de gelovige geweest, en al helemaal niet van de fundamentalistische gelovige.

Is dat zo ? Nou, dan wens ik atheïsten veel succes met hun zelfkennis.

super ick
11-09-15, 08:24
Niet 1 serieus steekhoudend argument op de post van Bofko.
Hou het maar liever bij je oneliners. Doet Wilders ook.

Charlus
11-09-15, 10:18
De aanvallers van CharlieHebdo hebben volgens mij weinig begrepen van godsdienst. Ik zou hen daarom eerder als atheïsten beschouwen die op de verkeerde trein gestapt zijn.

Ik beweerde dat gelovigen bescheidener waren dan atheïsten omdat ze zichzelf niet beschouwen als maat van alle dingen.
De aanvallers beschouwen niet de mens als maat der dingen maar hetgeen zij toeschrijven aan God. Gelovigen meten anderen daaraan af. Op zijn minst onaangenaam en op zijn slechtst levensgevaarlijk want ze handelen in naam van de Allerhoogste en menen daardoor boven alles (recht en wet) en iedereen (die niet denkt als zij) verheven te zijn.
Gelovigen zijn zeer onbescheiden. Het druipt van al jouw posts. Gelukkig spreek je 99,98% van de tijd niet in ernst en stang je maar wat. Tenminste dat mag ik hopen.

Ibrah1234
11-09-15, 10:19
Die laatste zin is een leugen... Wij zijn niet geschapen naar zijn evenbeeld... Onze Schepper is UNIEK...
Dat is elk mens ook. Vooralsnog blijft het speculeren. Wat ik ervan begrijp is dat de islam er een afwijkende visie op nahoudt.

Marsipulami
11-09-15, 10:45
De aanvallers beschouwen niet de mens als maat der dingen maar hetgeen zij toeschrijven aan God.

Ja, die aanvallers hebben hun eigen god geschapen die nog kleiner, achterlijker en bloeddorstiger is dan zij zelf. De ware God is evenwel altijd anders, altijd groter dan ons hart en altijd groter dan ons verstand.

Bofko
15-09-15, 00:04
De aanvallers van CharlieHebdo hebben volgens mij weinig begrepen van godsdienst. Ik zou hen daarom eerder als atheïsten beschouwen die op de verkeerde trein gestapt zijn.

'Verkeerde atheisten' versus 'geloofswaanzinnigen'........

'Geloofswaanzinnigen' is een bekend fenomeen , De term 'verkeerde atheisten' wordt hier nu ter plekke door jou bedacht en voor jouw karretje gespannen.

''verkeerde atheisten" zijn geloofsmisbruikers?
Lieve Mars de CharlieHebdo-attackers waren islamitische godsdienstWAANZINNIGEN en geen 'verkeerde atheistische fantasten'...

Marsipulami
15-09-15, 00:16
De term 'verkeerde atheisten' wordt hier nu ter plekke door jou bedacht .

Ik had het hierboven niet over 'verkeerde atheïsten', maar over gewone atheïsten die op de verkeerde trein zijn gestapt.

Bofko
15-09-15, 00:17
Het gezwam van atheïsten hoor ik al mijn hele leven, het afzeiken van gelovigen is nu eenmaal de core business en bestaansreden van atheïsten. Het bestaan van gelovigen is constitutief voor de identiteit van atheïsten. Zonder gelovigen komen atheïsten in een existentiële crisis.

Atheisme is een begrip dat ik amper kende toen ik hier 10 jaar geleden kwam prikken.
En nog steeds is atheisme GEEN onderdeel van mijn identiteit.En zal het ook nooit worden.Want hoe kan iets dat je NIET bent een eigen identiteit vormen. Als jij je best doet om ze dat wel aan te smeren ben jij dus bewust een 'vijand' aan het creeren.Om je eigen geloof te versterken natuurlijk!

Ik denk dat het gelovigen-behoefte is om'atheisme als vijand-identiteit' te bedenken om de eigen wankele geloofsidentiteit te versterken.

Bofko
15-09-15, 00:35
Ik had het hierboven niet over 'verkeerde atheïsten', maar over gewone atheïsten die op de verkeerde trein zijn gestapt.


Oooh je laat gewoon je eigen simpele wereldbeeld los op de wereld ....

Ik beschouw iemand als katholiek of als moslim als hij ZELF zegt dat hij dat is.Kan het respectvoller!
Jij beschouwt iemand als atheist als hij je niet welgevallig is...

super ick
15-09-15, 07:09
Atheisme is een begrip dat ik amper kende toen ik hier 10 jaar geleden kwam prikken.
En nog steeds is atheisme GEEN onderdeel van mijn identiteit.En zal het ook nooit worden.Want hoe kan iets dat je NIET bent een eigen identiteit vormen. Als jij je best doet om ze dat wel aan te smeren ben jij dus bewust een 'vijand' aan het creeren.Om je eigen geloof te versterken natuurlijk!

Ik denk dat het gelovigen-behoefte is om'atheisme als vijand-identiteit' te bedenken om de eigen wankele geloofsidentiteit te versterken.

Komt niet aan. Hij is erelid van de vereniging van mensen die geen postzegels verzamelen.

mark61
15-09-15, 21:48
Ik had het hierboven niet over 'verkeerde atheïsten', maar over gewone atheïsten die op de verkeerde trein zijn gestapt.

Je slaat echt steeds grotere wartaal uit. Als 'mede-gelovigen' zich ernstig misdragen, volgens eigen zeggen op grond van hun geloof, verklaar jij ze tot 'atheïsten'.

Zo, straatje schoongeveegd. 'Jouw' slechteriken zijn opeens die 'van de tegenpartij'.

Totaal gestoord.

super ick
16-09-15, 07:19
Je slaat echt steeds grotere wartaal uit. Als 'mede-gelovigen' zich ernstig misdragen, volgens eigen zeggen op grond van hun geloof, verklaar jij ze tot 'atheïsten'.

Zo, straatje schoongeveegd. 'Jouw' slechteriken zijn opeens die 'van de tegenpartij'.

Totaal gestoord.

Ik zie wel een parallel met een andere gelovige moslimprikker hier. Die zei altijd dat het geen moslims waren. Kelaar.

Lekker man. Rustig slapen zo met zo'n plaat voor je kop.

mark61
16-09-15, 17:32
Atheïsten, het afvoerputje van de mensheid. Boehoehoe.

Marsipulami
16-09-15, 19:28
Je slaat echt steeds grotere wartaal uit. Als 'mede-gelovigen' zich ernstig misdragen, volgens eigen zeggen op grond van hun geloof, verklaar jij ze tot 'atheïsten'.

Zo, straatje schoongeveegd. 'Jouw' slechteriken zijn opeens die 'van de tegenpartij'.

Totaal gestoord.

Haha, natuurlijk heb je gelijk. Maar dat indelen van criminele gelovigen bij de 'tegenpartij', dat is een tsjeventruuk die ik van atheïsten heb geleerd.

Als je die erop wijst dat de verantwoordelijken voor de massamoorden onder communistische regimes (Stalin, Pol Pot, Mao, enz.) atheïsten waren. Dan stelt men dat die atheïstische communisten eigenlijk ook een soort gelovigen waren. Inderdaad totaal gestoord.

Dus, ok, ik erken dat de aanvallers van Charlie Hebdo (zelfverklaarde) gelovigen waren. Herinner jij je mede-atheïsten er dan ook nog even aan dat de verantwoordelijken voor de grootste massamoorden uit de geschiedenis van de mensheid, (zelfverklaarde) atheïsten waren.

super ick
17-09-15, 06:45
Haha, natuurlijk heb je gelijk. Maar dat indelen van criminele gelovigen bij de 'tegenpartij', dat is een tsjeventruuk die ik van atheïsten heb geleerd.

Als je die erop wijst dat de verantwoordelijken voor de massamoorden onder communistische regimes (Stalin, Pol Pot, Mao, enz.) atheïsten waren. Dan stelt men dat die atheïstische communisten eigenlijk ook een soort gelovigen waren. Inderdaad totaal gestoord.

Dus, ok, ik erken dat de aanvallers van Charlie Hebdo (zelfverklaarde) gelovigen waren. Herinner jij je mede-atheïsten er dan ook nog even aan dat de verantwoordelijken voor de grootste massamoorden uit de geschiedenis van de mensheid, (zelfverklaarde) atheïsten waren.

Dat was ik.

En die hou ik overeind.

De parallel zit um in de ideologie die niet ter discussie mag staan. Dat kan katholicisme maar ook communisme zijn. Die iedeologiewordt zover doorgevoerd dat er gemoord wordt uit naam van.
Dat boekje van Mao was voor hen een soort bijbel.

Het kan ook prima naast elkaar bestaan. Vele gelovigen waren voorbeeldige Nazies. Hoe ze dat gecombineerd hebben met de boodschap van naastenliefde kan jij mijwellicht uitleggen.