PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat die vluchtelingen me leren



Marsipulami
09-09-15, 21:46
Wat die vluchtelingen me leren

VRT

wo 09/09/2015 - 14:37 Steven Decraene

Steven Decraene maakt al enkele weken voor VRT-nieuws reportages over het leven van vluchtelingen. En die ervaringen laten een mens diep nadenken. Hij trekt tien besluiten.

Van Kos over Athene langs Thessaloniki, over de Macedonische grens, door Servië, even wat oponthoud in Hongarije, maar dan met open armen ontvangen in Oostenrijk om uiteindelijk in Duitsland te belanden. Ziedaar de tocht die tienduizenden vluchtelingen deze zomer maakten. Sommigen deden er twee weken over, anderen maanden tot jaren. Sommigen reisden al bij al comfortabel, maar de meerderheid heeft serieus afgezien om de droom te bereiken: een leven zonder oorlog, armoede of discriminatie. Het is een ware odyssee. En voor Europa de grootste volksverhuizing sinds de Tweede Wereldoorlog.

Samen met mijn team bezocht ik de afgelopen maand alle “hotspots” op de route die de vluchtelingen van Turkije tot Duitsland aandoen, de zogenaamde Balkanroute. Ik lijst even op wat ons het meeste opviel.


1. Goeden en slechten


Als je de clichés mag geloven, deugt er geen enkel volk. Dan zijn Grieken lui en maken ze alleen maar chaos, Hongaren tonen zich als bloeddorstige vluchtelingenjagers en Duitsers worden plotseling de vriendelijksten onder aller volkeren. Blijf je stereotiep denken dan vind je onder de vluchtelingen alleen sukkels en terroristen. Niks is minder waar.

In nagenoeg elk land roepen de vluchtelingen verdeelde reacties op. Veel Europeanen zijn oprecht bekommerd om hun lot, dus waren er ook Hongaren die gezinnen met kinderen hielpen in Boedapest of zag ik Grieken die ’s ochtends vroeg langs de kustlijn van Kos brood gaven aan gesluierde vrouwen.

Toch heerst er bij veel Europeanen ook een ander gevoel: meer en meer Duitsers vragen zich af of hun land zoveel vluchtelingen wel kan opvangen. Dat hoor je eerst wat mompelend zeggen, later wordt die vraag luidop gesteld, en soms lijken groepen klaar te staan om met toortsen en nazivlaggen de zogenaamde christelijk-westerse waarden te verdedigen.

De realiteit is wat ze is: de wereld is niet zwart-wit. Ook onder de vluchtelingen schuilen er zowel welopgevoede mensen als racaille. Zoiets is onvermijdelijk. En eigenlijk is het bijna wiskunde. De grootte van het getal, nietwaar. Statistiek, enzovoort.


2. Deutschland über alles


Een sterke democratie op een veilig continent, een bondskanselier die de indruk geeft zich het lot van honderdduizenden vluchtelingen aan te trekken en een economische grootmacht die garant staat voor jobs. Bovendien verloopt de opvang van de asielzoekers er efficiënt en menswaardig. Wie zou als oorlogsvluchteling Duitsland niet op de kaart aanwijzen als droombestemming?

De Duitsers zelf weten wat vluchten betekent: na de Tweede Wereldoorlog waren er miljoenen Duitsers op de vlucht, op hun beurt weggejaagd uit onder andere het toenmalige Tsjechoslovakije en het huidige Polen.

Maar Duitsers denken ook pragmatisch. Het land heeft een van de laagste geboortecijfers in Europa en heeft nood aan jonge krachten om de economie draaiende te houden. Krachten die de asielzoekers graag willen leveren. Een kleine win-win dus.

Onderschat ook het psychologisch effect niet: de schuld over de twee wereldoorlogen vorige eeuw en een daaruit gegroeide morele verplichting om mensen te helpen. Humaniteit is in Duitsland geen loos begrip omdat de meerderheid van de Duitsers de wereld wil tonen dat xenofoob en racistisch gedrag toch al zeventig jaar achter hen liggen.


3. It’s on instagram, stupid.


Vroeger kon je mensen eigenlijk alles wijs maken. De grens is dicht, de trein rijdt naar Oostenrijk en aan vier stempels heb je genoeg om Europeaan te zijn. Die tijd is voorbij. Dankzij de goede uitwisseling van informatie via gesloten Facebookgroepen, Messenger- of WhatsAppberichten kan de hedendaagse vluchteling alles achterhalen en checken.

Toen Hongarije besloot om de vluchtelingen toch op een bus te zetten en naar de grens te voeren, waren er weinigen die zich eraan waagden. Ze dachten aan die trein die richting Oostenrijk toch afgeleid werd naar een opvangkamp in Bicske. Pas toen de eerste vluchteling veilig de grens bereikte en erover een tweet stuurde, wou iedereen op de Boedapest-Wenen-Expres springen.

“Google maps” is uitermate handig om grensposten te omzeilen en een sluipweg uit te stippelen. En op Instagram kan je tonen hoe hip Berlijn is en hoeveel geld er wel in Beieren moet zitten. Nee, de vluchteling 2.0 kent meer van sociale media dan de gemiddelde Vlaming. Het is misschien nog een minderheid onder onze asielzoekers, maar nagenoeg alle jongeren uit Syrië kunnen meer uit hun smartphone halen dan de MNM-luisteraar. Wat zei u, niet-opgeleide jongeren die geen toekomst hebben? Wacht maar.


4. Massa’s in beweging


Dranghekken in Athene, oproerpolitie in Macedonië, prikkeldraad in Hongarije, stilstaande treinen in Boedapest, ze hebben echt waar bijna alles geprobeerd om de tienduizenden vluchtelingen tegen te houden, maar overal waar Ahmed, Youssef of Khalid langs kwamen sneuvelden de versperringen. Oké, het duurde soms enkele dagen en er was geweld, maar iedereen met gezond verstand besefte gelukkig op tijd dat je die grote massa mensen niet kan tegenhouden. Als Europa asielzoekers echt wil weren, dan volstaan deze maatregelen dus niet.

De problemen bij de bron aanpakken dan maar, ook al betekent dat de handen vuil maken in Syrië, Irak en Afghanistan. Een Griek zei het me vlakaf en ik citeer hem wat vrij omdat zijn Engels hetzelfde niveau haalde als mijn Grieks: “Wat we nu meemaken, is een wonde die ettert van een eerdere kwetsuur. Een kwetsuur die we al lang kennen maar nooit wilden verplegen. Zonder aandacht en verzorging kan een klein wondje verzweren tot een abces dat op uitbreken staat.“ De vergelijking kan oneerbiedig klinken, maar ze snijdt wel hout. Wie zijn ogen sluit in het Midden-Oosten, zal ze in Europa moeten openen.


5. Een kastensysteem onder de vluchtelingen


In Wenen wou een Syriër een selfie nemen met mij erbij. Ik weet niet of dat dan een “onzie” heet of zo, maar enfin, hij nam die foto. Het toestel dat hij gebruikte, kon hij bijna niet met beide handen vasthouden, zo groot was dat ding, een iPhone 6 plus. Ja, zo zijn er ook. Vluchtelingen die reizen per taxi en elke avond ergens in een goed hotel willen slapen. Toegegeven een minderheid, maar ze bestaan. Ze hebben geld en schamen zich er niet voor. “Wij willen jullie geld niet eens, ik heb genoeg”, zeggen asielzoekers me vaak. Dat gaat zeker op voor enkelen, maar opnieuw uitzonderingen bevestigen de regels. Onder de mensenzee zie ik ook heel veel arme stumperds. Zo kan je een soort kastensysteem onder de vluchtelingen ontdekken.

In de hogere kaste tref je de vijfsterrenvluchtelingen zoals de Syriërs die uit de hogere middenklasse uit Damascus komen en nu vluchten omdat ze Assad voelen wankelen. Viersterrenvluchtelingen zijn de jongeren uit Syrië en Irak die de oorlog niet gezien hebben, maar hem wel willen vermijden door te ontsnappen aan de verplichte legerdienst.

In de lagere kaste zitten Koerden en Iraniërs. Ze kennen wat talen en weten zich staande te houden tussen de anderen, drie sterren voor hen. De twee sterren zijn voor de Pakistanen, Bangladeshi en Nepalezen, ze zijn met veel en knokken zich letterlijk een weg naar voren. De Afrikanen sluiten de rij: ze zijn met weinig en de sympathiefactor ligt deze keer in Syrië. Je hoort het de Syriërs en Afghanen bijna zeggen: Sorry, maar jullie hebben jullie kans al gehad, nu is het aan ons.


.../...

Marsipulami
09-09-15, 21:47
.../...


6. There’s no business like the smuggler’s business


Je kan veel geld verdienen aan dromen. Walt Disney besefte dat al snel en bouwde er een filmimperium mee uit. Ook aan de droom van die duizenden mannen, vrouwen, jongeren en kinderen op weg naar het beloofde land verdienen enkele spelers grof geld. Wie op eigen risico in een rubberbootje de oversteek van Turkije naar Griekenland wil maken, betaalt zowat 1000 tot 1500 euro. Je kan onderhandelen: een moeder en een vader met een baby en een jongen onder de zeven jaar krijgen een groepsprijs van ongeveer 3000 euro. De vrijwilliger die de buitenboordmotor van het rubberbootje bestuurt, mag voor halve prijs.

Een fotograaf die de vluchtelingenproblematiek al jaren volgt, vertelde me het volgende: “Het is een business, reken het eens uit en dan alleen nog maar voor Lesbos. Op piekperiodes zijn er 1000 vluchtelingen per dag, je geraakt zo gemakkelijk aan 1 miljoen euro per dag dat die smokkelbusiness, zeg maar mensenhandel, opbrengt. Ik heb zelfs horen vertellen dat de Turkse politie 8000 euro per boot krijgt om toevallig de andere kant op te kijken wanneer die vertrekt vanop hun kust. Maar ook de Grieken houden er een handeltje op na. Veel bejaarde vissers rijden ’s ochtends vroeg de kust af om de buitenboordmotoren te pikken.”

De wereld draait rond geld, en dat weten zowel de vluchtelingen als de mensensmokkelaars. Een Syriër betaalt zowat 4000 euro om van aan de grens Syrië/Turkije tot Duitsland te raken. Maar we hebben ook al Afghanen gehoord die voor 2500 dollar van Kaboel naar Lesbos reizen. Wie armer is, moet gewoon minder betalen. Zolang de business maar blijft draaien.


7. Waar is de islam? Waar is IS?


In Belgrado zag ik er misschien twee: mensen die bidden in de richting van Mekka. Opvallend, veel vrouwen die zich sluieren moeten schoorvoetend gebruiken en tradities tijdelijk afzweren. Bij sommige identificaties is er bij politie weinig schroom en daar storen de vrouwen zich niet aan. Blijkbaar zijn veel moslims bereid om de strenge leer te verlaten om toch maar Europa binnen te raken. Maar sowieso blijven de meest radicale elementen liever vechten dan naar het verfoeide Westen te trekken, dat kan je ook niet ontkennen.

De vluchtelingen passen zich aan. Vraag is of dat zo blijft. Want zodra ze in Duitsland zijn, hangen ze af van hun netwerk en dat netwerk is vaak maar tot een bepaald niveau ingeburgerd. Geloof zal plotseling belangrijker worden als ze zich ergens thuis voelen. Het is een kans om de gematigde Islam in Europa een luidere stem te geven tegen de radicaliserende jongeren. Want dat is het net, zelfs al zou IS 4000 strijders via de vluchtelingenstroom Europa binnensmokkelen (iets wat ze zelf zeggen, maar nog nergens met harde cijfers bewezen is), dan nog is dat gewoon een bijkomend veiligheidsissue op de al bestaande gevaren.

Maatschappijen hebben altijd al tikkende tijdbommen gekend: van de Bende van Nijvel tot “het home grown terrorism” in Londen, Molenbeek of Verviers. Je kan er best maar aan wennen dat terreur alleen werkt als we erin mee stappen, dus doen we dat niet. IS mag dus zeggen wat het wil. Ik heb genoeg jonge, Syrische vluchtelingen gezien die hen als eerste op onze bodem zullen bekampen. Er kunnen aanslagen volgen, maar dat gevaar bestond ook al voor de exodus uit Syrië, Afghanistan en Irak.


8. Europa faalt


Elk Europees land wil zijn eigen stempeltje op de vluchteling drukken en elke lidstaat van de EU probeert in feite zelf te beslissen hoeveel hij er opneemt en vooral wie. Polen en Slovakije willen alleen christenen, andere landen kunnen er zogezegd amper 75 opnemen. Waar slaat dat op? Europa weet het even niet meer en deze crisis gaat nog meer naar het hart van ons continent dan de euro-centencrisis. Want daar ging het de afgelopen jaren toch om in Europa? Deze keer gaat het om onze waarden en ons systeem. Europa staat voor een keerpunt. Een Syriër riep me uit de massa toe: “Jullie in het Westen hebben ons lang genoeg als marionetten beschouwd. Nu komen we naar jullie om het kapitalisme te vernietigen.”

Europa moet goed nadenken waar het voor staat en moet ook voor zijn eigen inwoners dringend een nieuw wervend project lanceren. Iets waar iedereen zich rond kan scharen.


9. Soap


Voor wie alleen plaatjes kijkt en er geen commentaar bij wil horen, lijken de beelden van de afgelopen weken op één grote avonturentocht. Grenzen oversteken, smokkelwagens, vluchten voor politie… En vooral, je kan het live beleven want de media trekken mee van Turkije tot Duitsland en volgen de “hotspots” via de atlas mee. Sinds begin september lijkt er een einde aan te komen: de eerste vluchtelingen zijn in Duitsland aangekomen en nu is het genoeg geweest.

Ik ben er mij van bewust dat veel Vlamingen de berichtgeving over de vluchtelingen beu zijn, maar jammer genoeg kunnen we alleen maar berichten over wat er gebeurt en wat ertoe doet. En de werkelijkheid klinkt zo: vandaag komen nog altijd evenveel mensen aan als twee maanden geleden, misschien zijn het er zelfs meer. En het is niet omdat de camera’s even wegdraaien, dat die mensen er niet meer zijn. Seen that, broadcast it and forget it, zo werkt het niet.

Exact een maand na mijn trip naar Kos sta ik op Lesbos voor verslaggeving. Wel, de toestand is hier nog schrijnender en nijpender dan in Kos. Oké, met de winter voor de deur wordt de oversteek moeilijker, maar wat wordt het volgend jaar?


10. Toekomst is onzeker


Een onzekere toekomst, dat geldt zowel voor de vluchtelingen als voor ons. Wie zijn we en waar gaan we naartoe? Kan onze maatschappij zoveel vreemde invloeden aan? Moeilijk te zeggen, maar ook bij de asielzoekers zijn er veel vragen. Velen denken hier een droomcarrière uit te bouwen, maar misschien eindigt die droom in een van de vele Duitse mini-jobs waarbij je drie baantjes moet aannemen om enigszins rond te komen. In Duitsland wordt dit het lot van velen. Ik hoop alleen dat de binnenhuisarchitecte uit Homs straks niet alleen maar huizen mag poetsen in plaats van ze in te richten. Maar de wereld is hard, ook in Europa.


Tot slot


Er zijn definities, vastgelegde statuten en goedbekkende namen. Wat is het verschil tussen een vluchteling en een asielzoeker? Officieel heet het dat een asielzoeker pas een erkende vluchteling kan zijn als hij of zij de procedure goed doorlopen heeft.

Vraag is of een Syriër vanaf zijn verblijf in Turkije echt verveld van een oorlogsvluchteling tot een asielzoeker. Officieel wel, maar is dat zo in zijn hoofd? Hij vlucht nog altijd voor de oorlog, maar is vanaf Turkije in principe veilig. Waarom nog verder vluchten dan? Word je vanaf Istanbul een gelukszoeker die van de West-Europese welvaartsstaat wil profiteren?

Ik weet het niet. Mensen zijn mensen, en labels kleven is alleen nodig om het overzicht te behouden. Dat is nu juist wat niet lukt. Veel vluchtelingen ontsnappen aan elke definitie: ze zijn op de vlucht, gisteren, vandaag, maar misschien ook morgen want nergens meer zijn ze echt thuis.