PDA

Bekijk Volledige Versie : 14-jarige jongen gearresteerd voor zelfgemaakte klok



Marsipulami
16-09-15, 17:46
Jongen gearresteerd voor zelfgemaakte klok die ‘op bom leek’


Vandaag om 15:37 door jvt
. .
Ahmed Mohamed wou indruk maken op school, maar dat draaide anders uit. De 14-jarige jongen werd gearresteerd nadat zijn zelfgemaakte klok met een bom werd verward.

De jongen vertelt dat hij een zelfgemaakte klok aan zijn leerkracht wou laten zien. ‘Erg mooi’, zei die volgens de jongen. ‘Ik raad je aan om ze niet aan de andere leerkrachten te laten zien.’

Tijdens de les Engels merkte een andere leerkracht de klok toch op. Zij vond dat het toestel verdacht veel op een bom leek, en bracht de directie op de hoogte. Die belde de politie.

Ahmed Mohamed werd door de directeur uit de les gehaald. ‘Ze namen me naar een kamer met vijf agenten waar ze mij ondervroegen, mijn spullen doorzochten en mijn uitvinding en tablet afnamen. Dus je probeerde een bom te maken, zeiden ze. Ik zei dat ik een klok wou maken.’

Geboeid afgevoerd

Volgens de lokale krant The Dallas Morning News werd de jongen geboeid afgevoerd en werden zijn vingerafdrukken genomen.

In een mededeling bevestigt de school dat de jongen is gearresteerd op school. ‘We vragen onze studenten en leerkrachten altijd om onmiddellijk verdachte items en/of verdacht gedrag te melden’, zei woordvoerster Lesley Weaver.

19978

Naam

De vader van de jongen, die uit Soedan afkomstig is, vindt dat zijn zoon door zijn naam zo behandeld is. De Council on American-Islamic Relations deelt die mening. ‘Als zijn naam niet Ahmed Mohamed zou zijn, dan zou dit niet zijn gebeurd. Hij is een enthousiaste jongen die erg slim is en dat wil delen met zijn leerkrachten.’

Marsipulami
17-09-15, 13:35
Obama nodigt maker 'bomklok' uit op Witte Huis

17-09-15, 01.55u - Bron: ANP

De scholier die woensdag in Irving in de Amerikaanse staat Texas werd gearresteerd omdat hij een klok had gemaakt die werd aangezien voor een bom, heeft een bijzondere bewonderaar. President Barack Obama heeft de veertienjarige Ahmed Mohamed uitgenodigd om zijn klok op het Witte Huis te laten zien.

"Gave klok Ahmed. Wil je 'm meenemen naar het Witte Huis? We zouden meer kinderen zoals jij moeten inspireren om wetenschap leuk te vinden. Dat is wat Amerika groot maakt", schreef Obama woensdag op Twitter. De tiener krijgt ook veel steun van wetenschappers van onder meer de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Een wetenschapper van de prestigieuze technische universiteit Massachusetts Institute of Technology, kortweg MIT, nodigt Ahmed zelfs uit om langs te komen.

Arrestatie

Ahmed werd woensdag door de politie in Irving gearresteerd op verdenking van het maken van een bom. Een medewerker van de MacArthur High School belde ogenblikkelijk de politie toen de jongen met zijn apparaat met draden was gesignaleerd. De tiener werd met handboeien om afgevoerd. Op het bureau bleek wat het ding was: een klok.

Volgens lokale media wilde de jongen, een moslim, zijn leraren imponeren met zijn kennis en kunde, en bouwde hij het uurwerk helemaal zelf. Ahmed staat bekend als een handig kind dat radio's maakt en repareert. Nog is de politie niet geheel van de goede bedoelingen van de jongen overtuigd. Ze overweegt of ze een aanklacht wegens het maken van een namaakbom aan het Openbaar Ministerie kan overleggen. En dus zit de handige puber nog vast.

De scholier is ook nog steeds geschorst door zijn school. De raad voor Amerikaans-islamitische relaties spreekt van een geval van islamofobie.

Mark
17-09-15, 15:04
kijken of ie met een nieuwe "klok" het witte huis inkomt tik-tok