PDA

Bekijk Volledige Versie : Asielopvang al op 1,5 miljard begroot



Eric de Blois
17-09-15, 08:26
Asielopvang al op 1,5 miljard begroot


Bron : trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/36361/Vluchtelingen/article/detail/4140621/2015/09/12/Asielopvang-al-op-1-5-miljard-begroot.dhtml) - door Lidwien Dobber - 12 september 2015

http://static0.trouw.nl/static/photo/2015/7/7/11/20150912002103/media_xl_3282656.jpg
© anp. Een aantal plaatsen in Nederland heeft zich bereid verklaard om asielzoekers op te vangen.
Apeldoorn stelde begin september een sporthal ter beschikking als tijdelijke opvang voor met name
mensen uit Syrië en Eritrea.

Het kabinet boekt volgend jaar 836 miljoen euro in voor de opvang van asielzoekers in het eerste jaar dat ze in Nederland verblijven, berekende Trouw op basis van de uitgelekte Prinsjesdagstukken. Dat is ruim een vijfde van het budget van Ontwikkelingssamenwerking, het ministerie dat de lasten voor de eerstejaarsopvang in Nederland draagt. Dit jaar werd er 732 miljoen euro voor uitgetrokken. Dat is ruim 1,5 miljard in twee jaar.

Het is onduidelijk of het ministerie wordt gecompenseerd voor de stijgende opvangkosten, of dat die ten koste gaan van bestrijding van armoede en werkloosheid in ontwikkelingslanden. Dat zal op Prinsjesdag duidelijk worden.

Ter vergelijking: in 2014 kostte de 'eerstejaarsopvang' Ontwikkelings-samenwerking nog 340 miljoen euro, bijna een half miljard minder dan er voor 2016 wordt gereserveerd. Nederland boekt de kosten voor huisvesting en dagelijkse levensbehoeften van asielzoekers die zich hier melden sinds 1992 op Ontwikkelingssamenwerking. Internationale regels staan dat toe.

Datzelfde ministerie betaalt ook de 110 miljoen euro die het kabinet volgend jaar extra uittrekt voor opvang van vluchtelingen in hun eigen regio.

"Het kan absoluut niet dat de opvang van asielzoekers in Nederland zo'n groot beslag legt op het budget voor ontwikkelingssamenwerking", vindt Joël Voordewind (ChristenUnie).
SGP-collega Van der Staaij: "Dan gaat er minder geld naar verbetering van de situatie in Irak, omdat wij een Irakese vluchteling uit Griekenland moeten overnemen."

Beiden vroegen staatssecretaris Dijkhoff van veiligheid en justitie - het ministerie dat over de opvang van asielzoekers gaat - donderdag nog om ten minste de stijging van de opvangkosten niet door Ontwikkelingssamenwerking te laten betalen. Hun motie haalde het niet.

Volgens Voordewind is de kostenstijging dit jaar betaald uit niet-uitgekeerde schuldverlichting aan Soedan. Daarnaast heeft het kabinet er de verwachte economische groei voor de komende jaren - en daaraan gekoppelde stijging van het ontwikkelingsbudget - voor gebruikt. "Dat is lenen van je opvolger", zegt hij.

Het ministerie wil niet reageren op de uitgelekte cijfers. Dinsdag schreven Dijkhoff en minister Ploumen van ontwikkelingssamenwerking aan de Kamer dat 'het kabinet de komende periode aanvullende voorstellen [zal] uitwerken en structureel extra middelen reserveren voor opvang in Nederland en in de regio'.

binloser
17-09-15, 11:41
Asielzoekers? 85% is man, 65% komt niet uit Syrie en 2% is IS strijder of zoiets
Vrouwen onder deze asielzoekers zijjn niet bvielig ; worden aangerand en verkracht (worden zwanger terwijl ze op de vlucht zijn) . Deze stroom houdt niet op als die niet rigoureus wordt gestopt want het reservoir is ca 1 miljard moslims waarvan de meesten wegwillen. In alle Moslim landen is wat aan de hand ; armoe, werkeloosheis, geweld oorlog, terrorisme. dictatuur...) Als er niets tegen de toestroom wordt gedaan dan wordt de PVV de grootste bij de komende verkeizingen want de bevolking wil dit in groeiende meerderheid niet. Bovendien verwacht ik aanslagen van ISstrijders die meeliftten met de vluchtelingen stroom. Onbegrijpelijk dat de heerstende partijen dit niet onderkennen.

H.P.Pas
17-09-15, 15:22
Asielzoekers? 85% is man, 65% komt niet uit Syrie en 2% is IS strijder of zoiets


82% of statistics is made up on the spot.

binloser
17-09-15, 17:15
Overtuigingen zijn gevaarlijker vijanden der waarheid dan leugens. (Nietzsche)

Statistieken moeten iedere keer worden bijgewerkt

Marsipulami
17-09-15, 18:54
Asielopvang al op 1,5 miljard begroot

Fijn zo! Nederland toont zich als een solidaire samenleving.

mark61
17-09-15, 19:28
Dat is ruim een vijfde van het budget van Ontwikkelingssamenwerking, het ministerie dat de lasten voor de eerstejaarsopvang in Nederland draagt.

:haha:

Ze zijn echt schaamteloos tegenwoordig. Ontwikkelingshulp is opgeheven; zeg dat dan gewoon.

Ibrah1234
17-09-15, 20:38
Ontwikkelingshulp c.q vluchtelingenwerk is nog geen 1% van het BNP. Of valt dit onder een ander potje?

Umarvlie
18-09-15, 08:35
Dat geld wordt overigens voor een groot deel weer in de (lokale) economie gepompt, in de vorm van banen, omzet voor mkb etc. Die mensen hebben begleiding, voedsel, kleding noem maar op nodig. Geld dat ze ontvangen wordt lokaal uitgegeven. Het is dus niet zo dat 1.5 miljard gewoon verdampt.

Net zoals ontwikkelingshulp (wat er nog van over is) voor een groot deel weer naar de Nederlandse economie terugvloeit overigens.... of naar Defensie.

super ick
18-09-15, 09:00
Niemand zit te wachten op een dergelijke vluchtelingenstroom. Wellicht landen van herkomst omdat het toekomstige melkkoetjes worden maar verder niemand.

Het zou onze maatschappij de eerste jaren zeker niet 'verrijken'. Zeker niet als je bedenkt dat een deel ook nog eens getraumatiseerd is.

Het is zo en we doen er niets tegen. We hadden ook de buurlanden rijkelijke kunnen belonen en ondersteunen voor de opvang en het daar zo goed regelen dat een groot deel daar was gebleven. Daar waren 'we' echter te gierig voor en de hulp was mondjesmaat. Landen die zelf niet ze welvarend hebben wij met hun opvangprobleem grotendeels laten zitten,

Laten we maar snel verder kijken. Wie gaat deze mensen zsm Nederlands leren? Hoe zorgen wij ervoor dat 'onze eigen woningzoekenden' niet op een 10 jaar lange wachtlijst komen te staan? Wat zit er voor potentieel onder de vluchtelingen en wat zijn de diploma's uit de regio waard?

Ik bedoel......als ze toch blijven trek ze wel direct van de bank want als een mens eenmaal went aan zitten dan krijg je hem moeizaam in beweging.

Ibrah1234
18-09-15, 09:52
Net zoals ontwikkelingshulp (wat er nog van over is) voor een groot deel weer naar de Nederlandse economie terugvloeit overigens.... of naar Defensie.

Meen dat er ongeveer net zoveel voor defensie als voor ontwikkelingshulp wordt uitgegeven. Zo rond de 1%?

Umarvlie
18-09-15, 09:54
Meen dat er ongeveer net zoveel voor defensie als voor ontwikkelingshulp wordt uitgegeven. Zo rond de 1%?

Kan zijn - maar ik doelde op het feit dat acties waar Defensie wordt ingezet soms (gedeeltelijk) worden bekostigd uit ontwikkelingshulp tegenwoordig. Dus daar waar beschermings- of opbouw projecten etc plaats vinden.

Al Sawt
18-09-15, 10:36
Asielzoekers? 85% is man, 65% komt niet uit Syrie en 2% is IS strijder of zoiets
Vrouwen onder deze asielzoekers zijjn niet bvielig ; worden aangerand en verkracht (worden zwanger terwijl ze op de vlucht zijn) . Kan je bovenstaande cijfers en beweringen staven met bronnen? Tenzij je alles uit jouw duim zuigt? Dat is tegenwoordig ook een vorm van bronvermelding.

mark61
18-09-15, 14:34
Meen dat er ongeveer net zoveel voor defensie als voor ontwikkelingshulp wordt uitgegeven. Zo rond de 1%?

De internationale norm was ooit 0,7%. Ik lees dat NL zich daar nog aan houdt. In any case, zoals Umarvlie zegt, is het nu grotendeels vestzak broekzak. Zowat alles komt ten goede aan het Nederlandse bedrijfsleven of er zijn andere Nederlandse kosten, met het etiketje 'hulp'. Zo krijgt Mali 'hulp' bij het doodschieten van Malinezen :slaap:

binloser
18-09-15, 14:36
ik heb 't berekend t/m 2016 incl nakomers op 8 miljard als deze stroom zo doorgaat.

Ibrah1234
18-09-15, 15:20
De internationale norm was ooit 0,7%. Ik lees dat NL zich daar nog aan houdt. In any case, zoals Umarvlie zegt, is het nu grotendeels vestzak broekzak. Zowat alles komt ten goede aan het Nederlandse bedrijfsleven of zijn andere Nederlandse kosten, met het etiketje 'hulp'. Zo krijgt Mali 'hulp' bij het doodschieten van Malinezen :slaap:

Pluk dit van het internet:

De ontwikkelingshulp door Nederland komt op drie manieren op zijn plaats terecht:


Via een bilaterale relatie. In zo'n geval gaat het geld direct naar een land waarmee Nederland een relatie heeft. In 2008 waren dat 36 landen. Ongeveer de helft van het budget loopt via bilaterale relaties.
Via internationale organisaties zoals de Verenigde Naties, de Wereldbank en de Internationale Organisatie voor Migratie. Ongeveer een kwart van het budget bereikt ontwikkelingslanden op deze manier.
Via bedrijven, Niet-Gouvernementele Organisaties (NGO's) en kennisinstellingen. Deze route heet: het particuliere financieringskanaal. Bij maatschappelijke organisaties gaat het om organisaties als Oxfam Novib, Cordaid, ZOA of Artsen zonder grenzen. Ongeveer een kwart van het budget loopt via deze organisaties."

mark61
18-09-15, 15:55
OK de helft dan :hihi:

Ik ben van mening dat de overhead wel erg groot wordt als eerst ambtenaren, en daarna NGO's nog uit de ruif moeten eten.

Mark
18-09-15, 16:00
OK de helft dan :hihi:

Ik ben van mening dat de overhead wel erg groot wordt als eerst ambtenaren, en daarna NGO's nog uit de ruif moeten eten.

ja en al het geld voor witte landcruisers stroomt naar Japan :(

mark61
18-09-15, 16:02
ja en al het geld voor witte landcruisers stroomt naar Japan :(

Yep. Je moet wel een beetje knap voor de dag komen tenslotte, als blanke weldoener.

binloser
18-09-15, 16:30
Kan je bovenstaande cijfers en beweringen staven met bronnen? Tenzij je alles uit jouw duim zuigt? Dat is tegenwoordig ook een vorm van bronvermelding.

Eerlijk antwoord; ik heb het vorige week gelezen en weet niet meer wat de bron is maar het was serieus. Er zal ongetwijfeld binnenkort nadere info komen. De overvloed aan mannen zie je op TV ook. 2% Jahadisten is info van libanon.

H.P.Pas
19-09-15, 10:46
Niemand zit te wachten op een dergelijke vluchtelingenstroom.

Zo is het leven. Er gebeuren voortdurend dingen waar je niet op zat te wachten. Daar probeer je dan het beste van te maken. Wat het best maakbare is, daar mag en moet over nagedacht en gerpraat worden.
Alternatief is op je krent op de organisatie gaan zitten kankeren. De Schaapmodus, zeg maar. Ik stel met enige verontrusting vast, dat jij daar intussen vol ingeschoten bent. Kan het niet iets nuchterder ? In ander verband heb je daar vaak minder moeite mee.


Wie gaat deze mensen zsm Nederlands leren? .

Duits leren ze van MacDonalds :):


MacDonalds Duitsland heeft het Bundes-Arbeitsministerium 20.000 licenties voor on-line cursussen Duits ter beschikking gesteld.


Dit gaat niet alle problemen oplossen maar het lijkt mij een aardig aanzetje.
En voor onderwijsfreaks nog een spannend projekt op de koop toe.

super ick
19-09-15, 15:48
Yep. Je moet wel een beetje knap voor de dag komen tenslotte, als blanke weldoener.

Blanke weldoener.....

mark61
19-09-15, 17:55
Blanke weldoener.....

Dat wordt zelfs jou te gortig? :hihi:

super ick
19-09-15, 18:02
Dat wordt zelfs jou te gortig? :hihi:

Ik vraag mij af, is het een contradictio interminus of een pleonasme?

super ick
19-09-15, 18:05
Zo is het leven. Er gebeuren voortdurend dingen waar je niet op zat te wachten. Daar probeer je dan het beste van te maken. Wat het best maakbare is, daar mag en moet over nagedacht en gerpraat worden.
Alternatief is op je krent op de organisatie gaan zitten kankeren. De Schaapmodus, zeg maar. Ik stel met enige verontrusting vast, dat jij daar intussen vol ingeschoten bent. Kan het niet iets nuchterder ? In ander verband heb je daar vaak minder moeite mee.



Duits leren ze van MacDonalds :):




Dit gaat niet alle problemen oplossen maar het lijkt mij een aardig aanzetje.
En voor onderwijsfreaks nog een spannend projekt op de koop toe.

Alle kosten en energie steken in opvang in de regio. Zorgen dat de kinderen daar naar school kunnen, mensen daar voorzien van bed, bad en brood. Die buurlanden niet afwimpelen met een schijntje en blijven dweilen met de kraan open.

mark61
19-09-15, 18:15
Alle kosten en energie steken in opvang in de regio. Zorgen dat de kinderen daar naar school kunnen, mensen daar voorzien van bed, bad en brood. Die buurlanden niet afwimpelen met een schijntje en blijven dweilen met de kraan open.

Je denkt dat de Libanezen het wel leuk vinden dat 20% van de bevolking opeens vluchteling / buitenlander is? Waarom zouden zij dat leukmoeten vinden, en wij niet (4,25 miljoen vluchtelingen, heb je het dan over, even omgerekend naar Nederland).

Libanon is al overbevolkt, maar inderdaad, redelijk welvarend.

Jordanië is straatarm; het is onbegrijpelijk hoe ze die vluchtelingen kunnen opvangen.

In Turkije zitten slechts 200.000 van de 2 miljoen vluchtelingen in kampen; de rest leeft in feite op straat, krijgt niets. Een aantal hebben werk of onderdak, maar veel vluchtelingen wonen / slapen buiten, in parken enzo.

Behalve wellicht in Turkije hebben al die mensen in 'de regio' (het wordt een beetje een vermoeiende kreet) geen enkel vooruitzicht, geen enkele toekomst.

mark61
19-09-15, 18:20
Ik vraag mij af, is het een contradictio in terminis of een pleonasme?

Tis licht ironisch. (tis niet onbeëindigd, maar 'in de termen (zelf)')

super ick
20-09-15, 17:51
Je denkt dat de Libanezen het wel leuk vinden dat 20% van de bevolking opeens vluchteling / buitenlander is? Waarom zouden zij dat leukmoeten vinden, en wij niet (4,25 miljoen vluchtelingen, heb je het dan over, even omgerekend naar Nederland).

Libanon is al overbevolkt, maar inderdaad, redelijk welvarend.

Jordanië is straatarm; het is onbegrijpelijk hoe ze die vluchtelingen kunnen opvangen.

In Turkije zitten slechts 200.000 van de 2 miljoen vluchtelingen in kampen; de rest leeft in feite op straat, krijgt niets. Een aantal hebben werk of onderdak, maar veel vluchtelingen wonen / slapen buiten, in parken enzo.

Behalve wellicht in Turkije hebben al die mensen in 'de regio' (het wordt een beetje een vermoeiende kreet) geen enkel vooruitzicht, geen enkele toekomst.

Juist daarom. Daar moeten we wellicht een rol gaan spelen. Er is geen andere optie.

Alles op zijn beloop laten werkt ook niet. Allemaal opnemen is onmogelijk.

Ik heb aangegeven dat 'wij' arme landen waar veel vluchtelingen verblijven afschepen met een schijntje.

H.P.Pas
20-09-15, 21:02
Alle kosten en energie steken in opvang in de regio.

:aanwal:

Daarmee zijn we één keer rond:

:aanwal: De gebruikelijke stoplap; eufemisme voor 'zoek het zelf maar uit.

Bekijk dat kaartje (http://data.unhcr.org/syrianrefugees/regional.php) nog eens op je gemak: 'de regio' is aan het verzuipen. In Libanon is is elke 4de inwoner een Syrische vluchteling. UNHCR probeert in ieder geval voedselvoorziening zeker te stellen en komt alleen daarvoor al dik geld tekort. In Turkije staat de teller intussen op 2 Mio, het worden er dagelijks meer. Sinds het begin van de oorlog heeft Turkije 8 Mia aan vluchtelingenhulp uitgegeven. Van Europese apostelen van 'hulp in de regio' zijn mij geen noemenswaardige bijdragen bekend.
Ik heb niet de indruk dat je de schaal van het probleem echt begrepen hebt.


Om de gedachten te bepalen: 'De regio' dat zijn Turkije, Libanon en Jordanie. Turkije heeft 80 Mio inwoners, een nationaal inkomen gelijk aan het Nederlandse (ca 800 Mia); de beide anderen (samen 10 Mio inwoners) zijn economisch te verwaarlozen. Ze hebben zich tot nu toe beperkt tot absolute noodhulp (bed, bad, brood) en kunnen dat al niet trekken. Het UNHCR spijkert bij en komt dit jaar 1,5 Mia tekort. De enigen die tot nu toe een noemenswaardige bijdrage hebben geleverd om dat gat te stoppen zijn USA (200 Mio, Koeweit (100 Mio) en Noorwegen (25 mio). 'Hulp in de regio' is dus bitter nodig, zover geen bezwaar. Het is echter illusoir om te denken dat de regio meer kan doen dan zorgdragen voor het naakte overleven. Ook als ze zouden willen hebben die landen domweg niet het potentiëel om voor een (middel) lange termijn millioenen mensen te absorberen. Wat daar aan het onstaan is een tweede Palestijnen -probleem, maar dan een factor 4 of 5 groter. Een generatie die opgroeit in kampen of op straat, met alle gevolgen van dien.
Europa heeft daar wat meer middelen ter beschikking. Die kunnen we steken in grensbewaking en klopjacht op (onvermijdelijke) illegalen. Of we kunnen proberen iets positiefs tot stand te brengen.

super ick
21-09-15, 09:46
:aanwal:

Daarmee zijn we één keer rond:


Om de gedachten te bepalen: 'De regio' dat zijn Turkije, Libanon en Jordanie. Turkije heeft, et 60 Mio inwoners, een nationaal inkomen gelijk aan het Nederlandse (ca 800 Mia); de beide anderen (samen 19 Mio inwoners) zijn economisch te verwaarlozen. Ze hebben zich tot nu toe beperkt tot absute noodhulp (bed, bad, brood) en kunnen dat al niet trekken. Het UNHCR spijkert bij en komt dit jaar 1,5 Mia tekort. De enigen die tot nu toe een noemenswaardige bijdrge hebben geleverd om dat gat te stoppen zijn USA (200 Mio, Koeweit (100 Mio) en Noorwegen (25 mio). 'Hulp in de regio' is dus bitter nodig, zover geen bezwaar. Het is echter illusoir om te denken dat de regio meer kan doen dan zorgdragen voor het naakte overleven. Ook als ze zouden willen hebben die landen domweg niet het potentiëel om voor een (middel) lange termijn millioenen mensen te absorberen. Wat daar aan het onstaan is een tweede Palestijnen -probleem, maar dan een factor 4 of 5 groter. Een generatie die opgroeit in kampen of op straat, met alle gevolgen van dien.
Europa heeft daar wat meer middelen ter beschikking. Die kunnen we steken in grensbewaking en klopjacht op (onvermijdelijke) illegalen. Of we kunnen proberen iets positiefs tot stand te brengen.

Juist ja. Jij gaat uit van de kampen zoals we die nu kennen. Ik ga uit van een totaal andere aanpak. Dat heb ik al aangegeven maar daar reageer je niet op.

Zowel in Syrie als in Irak kunnen er grote veilige havens gecreëerd worden. Geen kamp maar wellicht een derde of in geval van Irak driekwart van het land. Dat moe beschermd worden met onze medewerking en daar moeten we de mensen helpen een menswaardig bestaan op te bouwen met scholing voor de kinderen, woningen, voedsel, werkgelegenheid, etc.

De kosten zullen wellicht lager uitpakken als we hier de kosten jaar na jaar niet hoeven maken.
Mensen blijven in de eigen omgeving qua taal, cultuur, etc.
Zgn gelukszoekers kunnen teruggebracht worden.
Een deel van die landen kunnen tot economische ontwikkeling komen.
Geld hoeft geen grote rol te spelen. Een land als Irak zou dat grotendeels zelf kunnen financieren uit olie-inkomsten.
Het scheelt duizenden doden omdat mensen niet illegaal de halve aardbol over hoeven reizen.

Tegelijkertijd besef ik mij terdege dat met het huidige gebrek aan politieke daadkracht van de EU of moet ik zeggen het totale onvermogen om tot een gedegen aanpak te komen, een dergelijk plan niet gaat lukken. Daar is een langere termijnvisie en internationale samenwerking voor nodig. Jammer dat die EU het op cruciale momenten altijd af laat weten.
We blijven dus dweilen met de kraan open.

Ps.
Heb je nog iets 'meegekregen' van de poging een referendum in Nederland te forceren omtrent het sluiten van associatieverdragen door de EU met oa Oekraïne?

Al Sawt
21-09-15, 14:51
Je denkt dat de Libanezen het wel leuk vinden dat 20% van de bevolking opeens vluchteling / buitenlander is? Waarom zouden zij dat leukmoeten vinden, en wij niet (4,25 miljoen vluchtelingen, heb je het dan over, even omgerekend naar Nederland).

Libanon is al overbevolkt, maar inderdaad, redelijk welvarend.

Jordanië is straatarm; het is onbegrijpelijk hoe ze die vluchtelingen kunnen opvangen.

In Turkije zitten slechts 200.000 van de 2 miljoen vluchtelingen in kampen; de rest leeft in feite op straat, krijgt niets. Een aantal hebben werk of onderdak, maar veel vluchtelingen wonen / slapen buiten, in parken enzo.

Behalve wellicht in Turkije hebben al die mensen in 'de regio' (het wordt een beetje een vermoeiende kreet) geen enkel vooruitzicht, geen enkele toekomst.Las ergens dat Istanbul meer Syriërs herbergt dan heel Europa.

Al Sawt
21-09-15, 14:54
Opvang in de regio is een mantra geworden. Maar misschien is het ook handig om bemoeizucht met de regio te staken. En agressie oorlogen voeren met vluchtelingenstromen als gevolg.

Mark
21-09-15, 15:40
Opvang in de regio is een mantra geworden. Maar misschien is het ook handig om bemoeizucht met de regio te staken. En agressie oorlogen voeren met vluchtelingenstromen als gevolg.

Ik ben het totaal met je eens, wij hebben daar niets te zoeken. Die arabische lente is een drama je kunt veel beter die dictators daar laten zitten.

Mark
21-09-15, 15:41
Ps.
Heb je nog iets 'meegekregen' van de poging een referendum in Nederland te forceren omtrent het sluiten van associatieverdragen door de EU met oa Oekraïne?

vandaag getekend :zozo:

super ick
21-09-15, 18:39
Ik ben het totaal met je eens, wij hebben daar niets te zoeken. Die arabische lente is een drama je kunt veel beter die dictators daar laten zitten.

eens.

Al vraag ik mij af de geest dan in de fles was gebleven. De huidige onrust is ook een gevolg van jarenlange onderdrukking.

super ick
21-09-15, 18:41
Opvang in de regio is een mantra geworden. Maar misschien is het ook handig om bemoeizucht met de regio te staken.

Ja dat hoor je wel meer. Ik ben ook sterk geneigd erin mee te gaan maar dan hoor je weer berichten over mensen die een berg opgejaagd zijn en wachten op hun slachting. Dan mogen / kunnen 'wij' volgens velen niet toekijken.

H.P.Pas
22-09-15, 15:27
Heb je nog iets 'meegekregen' van de poging een referendum in Nederland te forceren omtrent het sluiten van associatieverdragen door de EU met oa Oekraïne?

vandaag getekend :zozo:

Had van Randwijk nooit gedaan volgens mij.
In dit verband nog een kllassieke tekst (uit 1938) voor de liefhebber:
Menno ter Braak, Over waardigheid en macht · dbnl (http://www.dbnl.org/tekst/braa002over01_01/braa002over01_01_0001.php):


Die vlaggen spreken van verraad en instinctloosheid; zij spreken van een democratie, die zich verheugt over een moreele nederlaag der democratie; zij trekken ook onverbiddelijk de scheidslijn tusschen twee soorten democratie: democratie als kracht en democratie als ontaarding

Voor dat referendum geldt hetzelfde.

H.P.Pas
22-09-15, 16:16
Juist ja. Jij gaat uit van de kampen zoals we die nu kennen. ?

Ik ga uit van de realiteit hier en nu, jij van een luchtkasteel:



Zowel in Syrie als in Irak kunnen er grote veilige havens gecreëerd worden.


Daar is op zijn minst een militair ingrijpen op grotere schaal voor nodig met een zeer twijfelachtige kans van slagen. Bovendien zonder UNO-mandaat, Poetin zal daar niet aan meewerken. Wie gaat dat doen ? De USA zouden wel gek zijn. Erdogan werkt daar hoogstens aan mee in het kader van zijn privé-oorlog tegen de Koerden, nou juist een van de weinige bruikbare bondgenoten 'on the ground'.
Die oorlog is overgend één van de triggers van de huidige exodus: de Turkse kant van de grens (waar de meeste kampen liggen) dreigt oorlogsgebied te worden.



Een land als Irak zou dat grotendeels zelf kunnen financieren uit olie-inkomsten.


In Irak heerste een burgeroorlog tussen de sjiïetisch regering en de (dun bevolkte) soennietische stamgebieden aan
periferie. De stamhoofden (warlords, lokale oligarchen, volksleiders, hoe je ze noemen wilt) hebben een deal met ISIS gesloten:
Vrije doorgang voor ISIS zolang ze de regering in Bagdad buiten de deur houdt. Bagdad gaat geen safe havens in vijandelijk gebied financieren.



Tegelijkertijd besef ik mij terdege dat met het huidige gebrek aan politieke daadkracht van de EU of moet ik zeggen het totale onvermogen om tot een gedegen aanpak te komen, een dergelijk plan niet gaat lukken.


Maw, je bent je er ook zelf van bewust, dat dit luchtfietserij is.


We blijven dus dweilen met de kraan open.


Dat is zo maar dat is altijd nog beter dan nets doen. En de kraan dichtdraaien ligt vooralsnog ver buiten bereik.
Aan de manier van dweilen valt nog veel te verbeteren en dat hebben we, in tegenstelling tot de kraan, zelf in de hand.

super ick
23-09-15, 07:16
Ik ga uit van de realiteit hier en nu, jij van een luchtkasteel:



Daar is op zijn minst een militair ingrijpen op grotere schaal voor nodig met een zeer twijfelachtige kans van slagen. Bovendien zonder UNO-mandaat, Poetin zal daar niet aan meewerken. Wie gaat dat doen ? De USA zouden wel gek zijn. Erdogan werkt daar hoogstens aan mee in het kader van zijn privé-oorlog tegen de Koerden, nou juist een van de weinige bruikbare bondgenoten 'on the ground'.
Die oorlog is overgend één van de triggers van de huidige exodus: de Turkse kant van de grens (waar de meeste kampen liggen) dreigt oorlogsgebied te worden.



In Irak heerste een burgeroorlog tussen de sjiïetisch regering en de (dun bevolkte) soennietische stamgebieden aan
periferie. De stamhoofden (warlords, lokale oligarchen, volksleiders, hoe je ze noemen wilt) hebben een deal met ISIS gesloten:
Vrije doorgang voor ISIS zolang ze de regering in Bagdad buiten de deur houdt. Bagdad gaat geen safe havens in vijandelijk gebied financieren.


Maw, je bent je er ook zelf van bewust, dat dit luchtfietserij is.


Dat is zo maar dat is altijd nog beter dan nets doen. En de kraan dichtdraaien ligt vooralsnog ver buiten bereik.
Aan de manier van dweilen valt nog veel te verbeteren en dat hebben we, in tegenstelling tot de kraan, zelf in de hand.

Het hele Sjiitische deel van Irak is relatief veilig. Plek zat. Die plek hoeft dus niet gemaakt te worden.

Het is overduidelijk dat er geen politieke slagkracht / daadkracht is om de beste oplossing te realiseren.

Die EU......schaam jij je daar momenteel niet voor?

super ick
23-09-15, 07:17
Had van Randwijk nooit gedaan volgens mij.
In dit verband nog een kllassieke tekst (uit 1938) voor de liefhebber:
Menno ter Braak, Over waardigheid en macht · dbnl (http://www.dbnl.org/tekst/braa002over01_01/braa002over01_01_0001.php):



Voor dat referendum geldt hetzelfde.

Uiteraard.

Referendum is goed maar wel gestuurd door de zittende macht.

Ik begrijp werkelijk niets van die vrijage van de EU met Oekraine. Met geen enkel respect voor de invloedssfeer van Rusland.
Waarom zou de Europese bevolking geen stem mogen geven aan deze poging tot machtspolitiek?

H.P.Pas
23-09-15, 07:58
Uiteraard.

Referendum is goed maar wel gestuurd door de zittende macht.


Jij denkt dat van Randwijk wel getekend zou hebben ?


Ik begrijp werkelijk niets van die vrijage van de EU met Oekraine. Met geen enkel respect voor de invloedssfeer van Rusland.

Putinversteher: Iemand die Putin nietzo erg begrijpt.

H.P.Pas
23-09-15, 08:45
Het hele Sjiitische deel van Irak is relatief veilig. .

Niet voor Soennieten.



Die EU......schaam jij je daar momenteel niet voor?

Waarvoor precies ?
Operatie Triton.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Triton)
Since the operation began the number of migrants who drowned while crossing the Mediterranean has dramatically increased with the April 2015 Libya migrant shipwrecks resulting in over 1,000 deaths alone. The International Organization for Migration says that deaths at sea have risen nine times after the end of Operation Mare Nostrum.[4] The New York Times reported that early 2015 saw a 1600% increase in the number of migrants drowning while attempting to cross the Mediterranean as compared to the same period in early 2014.[5] In 2015, Croatian warship BŠ-72 Andrija Mohorovičić joined the rescue efforts.[6][7][8]

Dat was beschamend.

Een knieval voor klassieke Sowjet-gangsterpolitiek in de Oekraïne, daar zou ik me ook voor schamen.

Al Sawt
23-09-15, 14:01
Ik ben het totaal met je eens, wij hebben daar niets te zoeken. Die arabische lente is een drama je kunt veel beter die dictators daar laten zitten.

Zonder agressie van de Amerikanen en consorten in 2003, was de Arabische lente minder bloedig.

Al Sawt
23-09-15, 14:02
Ja dat hoor je wel meer. Ik ben ook sterk geneigd erin mee te gaan maar dan hoor je weer berichten over mensen die een berg opgejaagd zijn en wachten op hun slachting. Dan mogen / kunnen 'wij' volgens velen niet toekijken.

Humanitaire hulp met VN mandaat is iets anders dan een land binnenvallen, bezetten, bureaucratie en veiligheidsapparaat ontmantelen. Zoals de Amerikaanse agressors in 2003 deden. Met I.S. als resultaat.

super ick
25-09-15, 18:51
Jij denkt dat van Randwijk wel getekend zou hebben ?



Putinversteher: Iemand die Putin nietzo erg begrijpt.

Ik kan niet voor van Randwijk spreken. Kende jij hem overigens voor je mijn nick had gezien?

Och nu ben ik Putinfan en dus achterlijk, kortzichtig of gewoon dom?
Je hebt te maken met invloedssferen. Het lijkt mij heel onverstandig om daar schijt aan te hebben. Naar welk land, dat daar om 'vraagt' hopt de EU na Ukraine?

super ick
25-09-15, 18:52
Humanitaire hulp met VN mandaat is iets anders dan een land binnenvallen, bezetten, bureaucratie en veiligheidsapparaat ontmantelen. Zoals de Amerikaanse agressors in 2003 deden. Met I.S. als resultaat.

Met VN mandaat.

H.P.Pas
25-09-15, 19:41
Ik kan niet voor van Randwijk spreken. Kende jij hem overigens voor je mijn nick had gezien?



Wij waren thuis op de Groene geabonneerd en mijn vader liep nogal met hem weg. Dus ja, hij was één van de eerste Nederlandse journalisten überhaupt die ik heb leren kennen.

Of hij getekend zou hebben kan ik natuurlijk niet weten maar ik heb wel mijn vermoedens.
Hij betoogde al in 1946 dat wij in 'ons Indië' niets meer te zoeken hadden. Dat hem dat 2/3 van zijn abonnees kostte was dan jammer maar het was niet anders; wat niet deugde deugde niet. Zoete broodjes bakken met de CPN begon hij ook niet aan: communisme deugde net zo min als kapitalisme. Een plooibar man was het niet. Een gereformeerde betonkop in de allerbeste zin des woords.

super ick
26-09-15, 13:10
Wij waren thuis op de Groene geabonneerd en mijn vader liep nogal met hem weg. Dus ja, hij was één van de eerste Nederlandse journalisten überhaupt die ik heb leren kennen.

Of hij getekend zou hebben kan ik natuurlijk niet weten maar ik heb wel mijn vermoedens.
Hij betoogde al in 1946 dat wij in 'ons Indië' niets meer te zoeken hadden. Dat hem dat 2/3 van zijn abonnees kostte was dan jammer maar het was niet anders; wat niet deugde deugde niet. Zoete broodjes bakken met de CPN begon hij ook niet aan: communisme deugde net zo min als kapitalisme. Een plooibar man was het niet. Een gereformeerde betonkop in de allerbeste zin des woords.

Wel 1 die grafhekel had aan dwangmatig opgelegde ideologieën.

Wel toevallig dat jij in je jeugd al met hem geconfronteerd werd met hem.

mark61
26-09-15, 21:23
Ik kan niet voor van Randwijk spreken. Kende jij hem overigens voor je mijn nick had gezien?

Jij hebt wel erg weinig vertrouwen in de mensheid in het algemeen, en HP Pas' eruditie in het bijzonder.

Ik zou denken dat elke Nederlander van zekere leeftijd met een middelbare-schoolopleiding van Randwijk kent, maja, die zekere leeftijd wordt steeds hoger zekers :hihi:

Ibrah1234
28-09-15, 01:25
Zonder agressie van de Amerikanen en consorten in 2003, was de Arabische lente minder bloedig.

Katalysator in de ontwikkeling was Tunesië. Bij mijn weten betrof het hier genuine social unrest onder studenten en werklozen.

Je zou de amerikanen de schuld kunnen geven van de verspreiding van sociale onrust vanwege het verschaffen van een infrastructuur voor het verspreiden van nieuws (Twitter, Youtube, Facebook en blogs)

Agressieve honden zijn het die Amerikanen met hun appel- aaifoon hardware en het onmiddelijk en vrijelijk beschikbaar stellen van informatie.

super ick
28-09-15, 08:16
Katalysator in de ontwikkeling was Tunesië. Bij mijn weten betrof het hier genuine social unrest onder studenten en werklozen.

Je zou de amerikanen de schuld kunnen geven van de verspreiding van sociale onrust vanwege het verschaffen van een infrastructuur voor het verspreiden van nieuws (Twitter, Youtube, Facebook en blogs)

Agressieve honden zijn het die Amerikanen met hun appel- aaifoon hardware en het onmiddelijk en vrijelijk beschikbaar stellen van informatie.

Amerikanen hebben een grote rol gespeeld in het afzetten van een dictator die normaliter dergelijke opstanden bloedig de kop in drukte.
Amerikanen hebben een rol gespeeld in het steunen van dergelijke dictators. Dat was ook niet goed.

super ick
28-09-15, 08:17
Jij hebt wel erg weinig vertrouwen in de mensheid in het algemeen, en HP Pas' eruditie in het bijzonder.

Ik zou denken dat elke Nederlander van zekere leeftijd met een middelbare-schoolopleiding van Randwijk kent, maja, die zekere leeftijd wordt steeds hoger zekers :hihi:


Ik weet niet wanneer Pas naar Helvetia vertrokken is.

Self- defence
30-09-15, 00:52
deze zandnegers bedreigen mijn toekomst ik ben mn toekomst niet zeker meer in nederland en dat was ik al lang niet meer sinds inside job 9/11. Door deze gasten word de islam en marokkaan haat alleen maar toegenomen. en logisch ook want dit kleine kikker land is overbevolkt der passen maar net 16 miljoen inwoners straks gaan we naar de 20 miljoen dan kan je nergens meer je auto parkeren files zoals die in london en newyork ziekenhuis wachttijden enzovoorts. Deze gasten brengen geen welvaart alleen maar haat en ellende ziektes en armoede. mijn oplossing is tijdelijk opvangen niet langer dan 1 jaar en dan terugsturen naar babylon met een oprotpremie van 100 euro. grenzen dicht klaar.

super ick
30-09-15, 07:14
deze zandnegers bedreigen mijn toekomst ik ben mn toekomst niet zeker meer in nederland en dat was ik al lang niet meer sinds inside job 9/11. Door deze gasten word de islam en marokkaan haat alleen maar toegenomen. en logisch ook want dit kleine kikker land is overbevolkt der passen maar net 16 miljoen inwoners straks gaan we naar de 20 miljoen dan kan je nergens meer je auto parkeren files zoals die in london en newyork ziekenhuis wachttijden enzovoorts. Deze gasten brengen geen welvaart alleen maar haat en ellende ziektes en armoede. mijn oplossing is tijdelijk opvangen niet langer dan 1 jaar en dan terugsturen naar babylon met een oprotpremie van 100 euro. grenzen dicht klaar.

En jij? Waar dumpen we jou? :hihi:

Al Sawt
30-09-15, 13:21
Katalysator in de ontwikkeling was Tunesië. Bij mijn weten betrof het hier genuine social unrest onder studenten en werklozen.

Je zou de amerikanen de schuld kunnen geven van de verspreiding van sociale onrust vanwege het verschaffen van een infrastructuur voor het verspreiden van nieuws (Twitter, Youtube, Facebook en blogs)

Agressieve honden zijn het die Amerikanen met hun appel- aaifoon hardware en het onmiddelijk en vrijelijk beschikbaar stellen van informatie.
Je moet leren begrijpend lezen! Nergens heb ik gezegd dat de Amerikanen achter de Arabische lente zaten of er iets mee te maken hebben.

Ik zeg alleen: De Arabische lente in Syrie was minder bloedig als Irak nooit was binnen gevallen door de agressors.

super ick
30-09-15, 18:50
Je moet leren begrijpend lezen! Nergens heb ik gezegd dat de Amerikanen achter de Arabische lente zaten of er iets mee te maken hebben.

Ik zeg alleen: De Arabische lente in Syrie was minder bloedig als Irak nooit was binnen gevallen door de agressors.

Dat weet ik nog niet zo zeker. Wellicht was IS daar dan wel meer geconcentreerd.

Self- defence
01-10-15, 01:55
En jij? Waar dumpen we jou? :hihi: ons familie is niet van gisteren via een banaanboot nederland binnengesmokkeld. ons voorouders hebben hard gestruggeld gewerkt betalen belasting dus we hebben het eerlijk verdient om hier te mogen blijven. en ik heb ook nog een nederlandse paspoort.