PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus verrast Amerikanen met zijn auto



Marsipulami
23-09-15, 09:15
Paus verrast Amerikanen met zijn auto: een kleine Fiat

https://youtu.be/z6y2eW_p2fE


23-09-15, 04.14u - redactie


Het eerste bezoek van paus Franciscus aan de Verenigde Staten is dinsdag begonnen met een ritje in een goedkope gezinsauto. Amerikaanse media reageerden verbaasd op de keuze van de kerkleider voor een Fiat, een groot contrast met de motorstoet vol SUV's van hun eigen leider.

De paus landde vanuit Cuba op een militaire basis bij de Amerikaanse hoofdstad Washington waar hij werd opgewacht door president Barack Obama en diens gezin. Meestal laat de Amerikaanse president gasten naar het Witte Huis komen maar voor de paus stond het ontvangstcomité op de landingsbaan. Naast het presidentiële gezin waren dat schoolkinderen, een militaire erewacht en de eerste katholieke vicepresident van de Verenigde Staten, Joe Biden.

Na de ontvangst reed de paus naar zijn logeerplek, de ambassade van het Vaticaan in Washington. Zodra zijn zwarte Fiat met geelwitte vlaggetjes tussen de limousines van de beveiliging reed, draaide hij de raampjes naar beneden om naar de mensenmassa's langs de weg te zwaaien. Amerikanen zien in de keuze voor een goedkope kleine auto de paus' afkeer van consumentisme. CNN noemt de keuze voor een Fiat 500 een goede keuze voor een 'zuinige paus'.

Geen pausmobiel

De rooms-katholieke kerkleider staat bekend als 'pope of the poor', de paus die het opneemt voor de armen. Aan boord van het vliegtuig naar Washington verdedigde Franciscus zijn standpunten aan journalisten. Hij is geen communist en niet zo links als hij lijkt, ondanks zijn ideologie. "Ik weet zeker dat ik het nooit iets heb gezegd dat buiten de sociale doctrine van de kerk gaat", aldus de paus.

Woensdag laat de paus zich rondrijden in een ceremoniële tocht bij het Witte Huis. Franciscus weigert in de pausmobiel met kogelvrij glas te klimmen en wil zich laten rondrijden in een open Jeep. Dat maakt het voor de Amerikaanse veiligheidsdiensten lastiger hem te beveiligen. De Verenigde Staten hebben van het pausbezoek één van de best beveiligde evenementen ooit gemaakt, met afgesloten wegen in de hoofdstad en helikopters in de lucht.

Later in de week bezoekt Franciscus ook nog immigranten, gevangenen en daklozen en reist hij door naar Philidelphia en New York. Hij zal ook een toespraak houden voor het Amerikaanse Congres.


___________

Wat een ordinaire populist zeg !

Umarvlie
23-09-15, 09:21
Bah, sluikreclame... is dan niets meer heilig?

Al Sawt
23-09-15, 15:05
Bah, sluikreclame... is dan niets meer heilig?

Huissponsor Mercedes ingeruild voor een Fiat.

Eric de Blois
23-09-15, 16:26
Wat een ordinaire populist zeg !

Arme graaiers, zakkenvullers en pedofielen. Die hebben het onder deze paus erg zwaar. Vreselijk zo'n paus die zich verlaagt tot het niveau van de populist Jezus en zich sterk maakt voor de behoeften van het gewone volk.

Marsipulami
23-09-15, 16:41
Vreselijk zo'n paus die zich verlaagt tot het niveau van de populist Jezus .

Jezus had geen Fiat 500.

Eric de Blois
23-09-15, 16:51
Jezus had geen Fiat 500.

Hij was wel een populist, naast een gewiekste fantast.

The_Grand_Wazoo
23-09-15, 16:54
Jezus had geen Fiat 500.

Nee en zijn ezel had geen PK's.

Ik vind het wel verfrissend, zo'n kerkelijk leider die het de kudde voordoet.

Mark
23-09-15, 18:00
ik hoop dat ze wel even kijken of de milieumetingen niet gemanipuleerd zijn van deze Fiat

mark61
23-09-15, 19:11
een goedkope gezinsauto.

Een 500 is van alles, maar niet goedkoop, en geen gezinsauto.

mark61
23-09-15, 19:12
ik hoop dat ze wel even kijken of de milieumetingen niet gemanipuleerd zijn van deze Fiat

Tis inderdaad bizar dat niet alle auto's nu gecontroleerd gaan worden. Mij maak je niet wijs dat VW de enige is.

Marsipulami
23-09-15, 20:58
Ik vind het wel verfrissend, zo'n kerkelijk leider die het de kudde voordoet.

Tja, de ene cultuur is de andere niet. In Europa krijgt een leider wel sympathie als die laat zien dat hij bescheiden en goedkoop -als een gewone mens- leeft.

In grote delen van de wereld wordt een leider echter pas echt serieus genomen als hij kan tonen dat hij mateloos rijk is. Als je geen geld hebt ben je daar niemand.

Hoe het zit in de VS weet ik niet. Niettemin geeft het te denken dat een miljardair zoals Donald Trump die enkel onzin vertelt goed scoort in de peilingen inzake nominatie republikeinse presidentskandidaat.

The_Grand_Wazoo
25-09-15, 10:24
Mij schijnt dat het de pretentie is van de paus on een boodschap te brengen die onafhankelijk is van cultuur.
Als de paus getrouwd zou moeten zijn met de verschillende culturen van de volgelingen, dan had 'ie een harem.

Ibrah1234
25-09-15, 10:43
Als je geen geld hebt ben je daar niemand.

Hier wel?

H.P.Pas
25-09-15, 11:52
Hier wel?

Up to you.
Bergoglio is minvermogend.
Is hij iemand ?

Ibrah1234
25-09-15, 11:59
Up to you.
Bergoglio is minvermogend.
Is hij iemand ?

Marsipulami: Als je geen geld hebt ben je daar niemand.

Ibrah1234: Hier wel?

Al Sawt
25-09-15, 12:39
Een 500 is van alles, maar niet goedkoop, en geen gezinsauto.
Volgens mij gaat het om 500L, familie uitvoering.

H.P.Pas
25-09-15, 12:55
Marsipulami: Als je geen geld hebt ben je daar niemand.

Ibrah1234: Hier wel?

Jij bent toch van hier ?

Ibrah1234
25-09-15, 13:00
Jij bent toch van hier ?

Volgens mij is het hier niet veel anders dan daar.

mark61
26-09-15, 22:01
Volgens mij gaat het om 500L, familie uitvoering.

Oh ik had niet eens gekeken, je hebt helemaal gelijk. Is nog steeds niet goedkoop :hihi: Tis zo'n hebbedingetje met extra hoge prijs.

Als ie gek wou doen had ie in een Dacia moeten stappen :slaap:

mark61
26-09-15, 22:11
Tja, de ene cultuur is de andere niet. In Europa krijgt een leider wel sympathie als die laat zien dat hij bescheiden en goedkoop -als een gewone mens- leeft.

In grote delen van de wereld wordt een leider echter pas echt serieus genomen als hij kan tonen dat hij mateloos rijk is. Als je geen geld hebt ben je daar niemand.

Hoe het zit in de VS weet ik niet. Niettemin geeft het te denken dat een miljardair zoals Donald Trump die enkel onzin vertelt goed scoort in de peilingen inzake nominatie republikeinse presidentskandidaat.

Er is in de VS een zekere Jerry Brown, gouverneur van Californië. Was mateloos populair, later wat minder, maar een record van 4x tot gouverneur gekozen, vorig jaar net voor de 4de keer.

Ook persoonlijk leefde hij sober. Hij weigerde rondgereden te worden in de beschikbare limousine. Ook bewoonde hij niet de residentie die beschikbaar was voor de gouverneur, maar nam in plaats daarvan een klein appartement.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jerry_Brown

Daar lag naar verluidt niet veel meer dan een matras.

--

Een reden waarom Trump zo populair is, is dat hij niet afhankelijk is van (corrumperende) donaties van grote bedrijven. Hij staat dus buiten 'het systeem'.


Verder waren Mahatma Gandhi, Patrice Lumumba en Thomas Sankara beslist minvermogend, of anders was 'rijkdom' geen reden voor aanzien. Om zo maar wat volk te noemen, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

super ick
28-09-15, 09:45
Tis inderdaad bizar dat niet alle auto's nu gecontroleerd gaan worden. Mij maak je niet wijs dat VW de enige is.

In dit geval gaat het om fraude maar er speelt nog iets.

De metingen van verbruik worden gedaan in ideale omstandigheden met een rijstijl die niemand hanteert. Ik reed 1:17 met een hybride die 1:26 zou moeten rijden zonder de maximum snelheid te overtreden. Dus alleen door 120 a 130 te rijden.
Partner heeft nu zo'n 1 liter 3 cilinder. Die moet ook 1:25 rijden. Het turbootje pikt aan bij 2500 toeren. Dat is hard nodig anders is het een gevaar om in te voegen. Inhalen duurt anders ook een kwartier. Je hoeft het gaspedaal maar een halve centimeter in te drukken. Gevolg 1:14!
Hele volksstammen leasen een stekkerhybride. Puur voor de bijtelling zonder ooit op te laden.

Het lijkt mij zo gemakkelijk. Iedereen 25%. Wil je in aanmerking komen voor een lagere bijtelling dan kan dat als je met een tankkaart tankt en een sluitende kilometeradministratie kunt overleggen waarmee je aantoont dat je daadwerkelijk zo zuinig hebt gereden. Dan kan je met iedere auto zuinigere cijfers scoren.
Je moet daarvoor rechts tussen de vrachtwagens blijven rijden. Dat zie er maar weinig doen.

super ick
28-09-15, 09:47
Oh ik had niet eens gekeken, je hebt helemaal gelijk. Is nog steeds niet goedkoop :hihi: Tis zo'n hebbedingetje met extra hoge prijs.

Als ie gek wou doen had ie in een Dacia moeten stappen :slaap:


hij had ook op een ezeltje kunnen komen.

Umarvlie
28-09-15, 09:49
Het lijkt mij zo gemakkelijk. Iedereen 25%.

Ik stel voor iedereen dan 20% - moet kunnen als er zoveel iets meer gaan betalen.

Wat ik wel stuitend vind is dat die bijtelling er is gekomen met het argument dat een lease-auto als inkomen gezien diende te worden. Ik vindt dat men daarnaartoe terug moet. Milieutax, milieu afhankelijke BPM e.d. is al op de auto geheven dus dit is puur kolder.

mark61
28-09-15, 20:07
In dit geval gaat het om fraude maar er speelt nog iets.

De metingen van verbruik worden gedaan in ideale omstandigheden met een rijstijl die niemand hanteert. Ik reed 1:17 met een hybride die 1:26 zou moeten rijden zonder de maximum snelheid te overtreden. Dus alleen door 120 a 130 te rijden.
Partner heeft nu zo'n 1 liter 3 cilinder. Die moet ook 1:25 rijden. Het turbootje pikt aan bij 2500 toeren. Dat is hard nodig anders is het een gevaar om in te voegen. Inhalen duurt anders ook een kwartier. Je hoeft het gaspedaal maar een halve centimeter in te drukken. Gevolg 1:14!
Hele volksstammen leasen een stekkerhybride. Puur voor de bijtelling zonder ooit op te laden.

Het lijkt mij zo gemakkelijk. Iedereen 25%. Wil je in aanmerking komen voor een lagere bijtelling dan kan dat als je met een tankkaart tankt en een sluitende kilometeradministratie kunt overleggen waarmee je aantoont dat je daadwerkelijk zo zuinig hebt gereden. Dan kan je met iedere auto zuinigere cijfers scoren.
Je moet daarvoor rechts tussen de vrachtwagens blijven rijden. Dat zie er maar weinig doen.

Het gaat hier om vervuiling, niet om verbruik. Al is het zo dat de VS sterk inzet op vervuiling (NOx), en niet op CO2-reductie, omdat dat laatste direct met verbruik samenhangt en Amerikaanse auto's, zoals bekend, benzine zuipen. In Europa vinden we dan CO2-reductie weer belangrijker, en vandaar die zuinige auto's.

Die metingen worden niet in 'ideale omstandigheden' gedaan, maar op de rollenbank. Volkomen nep.

Desondanks rijd ik met zo'n 3-pitter 1:19 woon-werkverkeer, en 1:17,5 tijdens de gehele vakantie. Dat was cruise control op 136 km/u in Frankrijk, plus lekker door de Spaanse bergen scheuren. Dus slecht is het niet. En ik lieg niet. Ik overdrijf niet. Ik smokkel zelfs niet een beetje.

Je overdrijft gigantisch. Ja, de turbo pikt snel op. Desondanks kan ik gewoon meerijden met de spitsmeute, op de 2e en 3e baan :). Dat gaat sowieso niet zo hard, namelijk. Max 120. Cruise control blijkt de grote winnaar.

Het is nog het makkelijkst om het hele verschijnsel 'lease-auto van de zaak' af te schaffen. Niet meer van deze tijd. Een douceurtje voor autominnend bedrijfsNederland.

Weg ermee. Gewoon 19 cent per km rkv, of nog een paar cent meer. Dan gaan mensen vanzelf wel zuinige auto's kopen, of zuinig rijden.

Het verbaast me altijd hoe mensen als idioten optrekken, zelfs richting een erg rood stoplicht. Of om daarna alsnog 50 te gaan rijden, of 110. Want ja, de baas betaalt wel.

super ick
28-09-15, 21:37
Het gaat hier om vervuiling, niet om verbruik. Al is het zo dat de VS sterk inzet op vervuiling (NOx), en niet op CO2-reductie, omdat dat laatste direct met verbruik samenhangt en Amerikaanse auto's, zoals bekend, benzine zuipen. In Europa vinden we dan CO2-reductie weer belangrijker, en vandaar die zuinige auto's.

Die metingen worden niet in 'ideale omstandigheden' gedaan, maar op de rollenbank. Volkomen nep.

Desondanks rijd ik met zo'n 3-pitter 1:19 woon-werkverkeer, en 1:17,5 tijdens de gehele vakantie. Dat was cruise control op 136 km/u in Frankrijk, plus lekker door de Spaanse bergen scheuren. Dus slecht is het niet. En ik lieg niet. Ik overdrijf niet. Ik smokkel zelfs niet een beetje.

Je overdrijft gigantisch. Ja, de turbo pikt snel op. Desondanks kan ik gewoon meerijden met de spitsmeute, op de 2e en 3e baan :). Dat gaat sowieso niet zo hard, namelijk. Max 120. Cruise control blijkt de grote winnaar.

Het is nog het makkelijkst om het hele verschijnsel 'lease-auto van de zaak' af te schaffen. Niet meer van deze tijd. Een douceurtje voor autominnend bedrijfsNederland.

Weg ermee. Gewoon 19 cent per km rkv, of nog een paar cent meer. Dan gaan mensen vanzelf wel zuinige auto's kopen, of zuinig rijden.

Het verbaast me altijd hoe mensen als idioten optrekken, zelfs richting een erg rood stoplicht. Of om daarna alsnog 50 te gaan rijden, of 110. Want ja, de baas betaalt wel.

Ja met een 1 liter drie cilinder van de toyota aygo is dat prima haalbaar.

Ik heb het over de moderne turbomotoren die Ford en Volkswagen de laatste jaren heeft geïntroduceerd. Die zijn alleen zuinig als je als een bejaarde rijd.

De tijd van auto's als doceurtje is grotendeels voorbij. Op directieniveau, jaja die vallen er uiteraard buiten, na moet je de auto echt nodig hebben voor je werk wil je er 1 van de zaak krijgen.

Die 19 cent is een schande. Stel je eens voor een vertegenwoordiger die 80.000 km per jaar aflegt. Die moet er geld op toe leggen om kilometers te maken voor zijn werk.

mark61
28-09-15, 23:25
Ja met een 1 liter drie cilinder van de toyota aygo is dat prima haalbaar.

Ik heb het over de moderne turbomotoren die Ford en Volkswagen de laatste jaren heeft geïntroduceerd. Die zijn alleen zuinig als je als een bejaarde rijd.

Mijn auto is wat groter.

Ja, 2 ton staal blijft 2 ton staal. Daar heb je veel energie voor nodig om die in beweging te brengen :lachu:

19 cent is inderdaad niet kostendekkend. Maar anders dan die bijtellingslol voel je dat direct in je portemonnee, zo'n A6 rijden :hihi:

super ick
29-09-15, 07:59
Mijn auto is wat groter.

Ja, 2 ton staal blijft 2 ton staal. Daar heb je veel energie voor nodig om die in beweging te brengen :lachu:

19 cent is inderdaad niet kostendekkend. Maar anders dan die bijtellingslol voel je dat direct in je portemonnee, zo'n A6 rijden :hihi:

Ach. De grens van wie het kan betalen schuift wat op. Er blijven mensen A-6 rijden hoor.

Wel grappig dat ik van de week een stukje op tv zag over mengsmeringscooters. Daar hebben we het hier wel eens over gehad. Weet je het nog? Uiteindelijk waten we het eens dat al die dingen makkelijk vervangen konden worden door elektrische exemplaren. Actieradius voldoende en qua prijs niet duurder dan een goede brandstofscooter.

Meting door de TU. Zo'n mengsmeringmotor stoot 20 keer meer uit dan een moderne auto.

Over moderne auto gesproken. Die sympathieke buurman met zijn oude mercesdesbusje is ook een meestervervuiler. Ik heb de indruk dat jij die toch door een andere bril bekijkt dan die Audi-rijder. Een beetje hekel aan kapitaal bespeur ik wel. :hihi:

mark61
29-09-15, 18:40
Meting door de TU. Zo'n mengsmeringmotor stoot 20 keer meer uit dan een moderne auto.

Over moderne auto gesproken. Die sympathieke buurman met zijn oude mercesdesbusje is ook een meestervervuiler. Ik heb de indruk dat jij die toch door een andere bril bekijkt dan die Audi-rijder. Een beetje hekel aan kapitaal bespeur ik wel. :hihi:

Maar hopen dat er niet zoveel brommers rondrijden, in verhouding.

Zolang er maar heel weinig ouwe bakken rondrijden valt het nog wel mee. Overigens reed ik destijds in een oude bak op LPG, een stuk schoner :ego:

Nee hoor, ik gun ieder zijn A6. Maar dan moet ie er gewoon voor betalen, en vooral: voor zijn deel van de vervuiling.

Als het aan mij lag werd de wegenbelasting (grotendeels) uit de benzine-accijns betaald. Zo simpel als wat, en dan pak je meteen die 'hybrideboeven' :hihi:

In Frankrijk is dat dacht ik al zo. Magoed, daar laten ze die vuile diesels lekker goedkoop rondrijden.

super ick
30-09-15, 08:25
De lucht en het water zijn veel schoner dan jaren geleden.

Dat gehamer en straffen van de overheid is om normen te halen. Normen die wij niet halen omdat we een te hoog gemiddelde hebben. We zijn te klein.

De uitstoot van een stad als Parijs wordt gecompenseerd door een uitgestrekt leeg land. Hier zijn Rotterdam met het Botlekgebied en Den Haag al bijna aaneen gegroeid. Nog 20 minuten en je zit via Schiphol in Amsterdam.

Ik wil er overigens niet alleen negatief over doen. Ik ben er van overtuigd dat autofabrikanten nooit vanzelf de goede kant op waren gegaan. Die nadruk op de auto vind ik wel overdreven. Een echte melkkoe terwijl velen er afhankelijk van zijn voor hun werk. Je weet wel economie. Waar we alles mee betalen.