PDA

Bekijk Volledige Versie : Eijk: hertrouwen zonder juiste procedure is overspel



Eric de Blois
24-09-15, 07:51
Eijk: hertrouwen zonder juiste procedure is overspel


trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-katholicisme/article/detail/4142587/2015/09/15/Eijk-hertrouwen-zonder-juiste-procedure-is-overspel.dhtml) - door : Robin de Wever - 15 september 2015

http://static2.trouw.nl/static/photo/2015/0/6/9/20150915105144/media_xl_3287874.jpg
© anp. Kardinaal Wim Eijk.

Kardinaal Wim Eijk heeft weinig begrip voor rooms-katholieken die hertrouwen voordat de kerk hun eerste huwelijk nietig heeft verklaard. Zij begaan overspel, stelt hij volgens recensenten (http://ncronline.org/news/vatican/two-defining-months-francis-could-see-rough-waters-us-and-synod#.Vfb33q7uSCk.twitter) in een nieuw te verschijnen bundel.

Wie wil hertrouwen in een rooms-katholieke kerk, heeft meer nodig dan alleen de scheidingspapieren van het stadhuis. Hij of zij moet ook zorgen dat de kerk een streep heeft gezet door het vorige huwelijk. Bij zo'n nietigverklaring oordeelt de kerk dat het huwelijk nooit geldig is geweest, bijvoorbeeld omdat het niet uit vrije wil is gesloten of omdat een van de partners geen kinderen wilde.

De procedure voor nietigverklaring is echter omstreden. Momenteel is die zo ingewikkeld dat zelfs mensen die aan alle voorwaarden voldoen, het niet zien zitten om een nietigverklaring aan te vragen. Paus Franciscus maakte vorige week bekend dat hij die situatie gaat verbeteren. Hij gaat het kerkrecht in december zo aanpassen dat nietigverklaring veel eenvoudiger en goedkoper wordt.

Onverbrekelijkheid
Aan de theologie rond nietigverklaring hoeft weinig te veranderen, stelt Eijk nu in het boek 'Eleven Cardinals Speak on Marriage and the Family (http://www.ignatius.com/Products/ECSMF-P/eleven-cardinals-speak-on-marriage-and-the-family.aspx)'. Hij wijst er (http://ncronline.org/news/vatican/two-defining-months-francis-could-see-rough-waters-us-and-synod#.Vfb33q7uSCk.twitter)volgens recensenten op dat het doctrinale centrum van de kerk 'altijd duidelijk is geweest over de onverbrekelijkheid van een erkend en geconsummeerd huwelijk, en over de absolute ontoelaatbaarheid van scheiden en opnieuw trouwen'.

Instemmend citeert (http://thewandererpress.com/featured-today/a-book-review-eleven-cardinals-are-an-essential-pre-synod-voice/) hij paus Pius VII (1742-1823): een tweede huwelijk dat wordt gesloten zonder nietigverklaring van het eerste is eigenlijk geen huwelijk, maar 'overspelig verbond'. Geestelijken moeten katholieke stellen met trouwplannen vragen of ze de theologie van 'de onverbrekelijkheid van het huwelijk' onderschrijven, vindt Eijk. Als ze dat niet doen, dan moet de kerk weigeren hen te trouwen. Om het aantal niet legitieme tweede huwelijken terug te dringen, moet de kerk volgens hem duidelijker de regels verkondigen.

Al maanden discussie
Zowel Eijks essay als Franciscus' aanpassing van het kerkrecht vormt een aanloop naar de bisschoppensynode over het huwelijk en gezin in Rome. Die kerkelijke vergadering vindt volgende maand plaats, maar kardinalen zijn al maandenlang verwikkeld in een felle richtingenstrijd.

Eijk is de enige Nederlandse deelnemer aan de synode. Ondanks meerdere verzoeken heeft het aartsbisdom Eijks essay niet aan Trouw beschikbaar gesteld.

Net als vorig jaar bij het eerste deel van de synode buigen de kardinalen zich over thema's als ongehuwd samenwonen, communie voor hertrouwde gelovigen en de manier waarop de kerk omgaat met homoseksuelen. In veel landen - van West-Europa tot Zuid-Amerika - gaapt er een kloof tussen de kerkleer en het leven van gelovigen.

Versimpeling
Franciscus lijkt niet uit op veranderingen in de leer, maar wil de leer wel op een nieuwe manier uitdragen. De versimpeling van de procedure voor nietigverklaring is niet bedoeld om scheiden makkelijker te maken, benadrukte hij vorige week al.

Bij het eerste deel van de synode leek het er even op dat de kerk zich positief wilde opstellen tegenover homoseksualiteit, samenwonen en niet voor de kerk trouwen. De slotconclusies van de synode waren echter veel voorzichtiger (http://www.trouw.nl/tr/nl/13912/Rooms-katholicisme/article/detail/3771329/2014/10/18/De-kerk-blijft-gewoon-recht-in-de-leer.dhtml). De kerk zou homo's zouden niet gaan 'verwelkomen' - ze zou 'voor hen zorgen'.

Eric de Blois
24-09-15, 07:56
Bij zo'n nietigverklaring oordeelt de kerk dat het huwelijk nooit geldig is geweest, bijvoorbeeld omdat het niet uit vrije wil is gesloten of omdat een van de partners geen kinderen wilde.

Dit is puur fundamentalisme en eigenlijk niet meer van deze tijd zou je verwachten. Niets is minder waar. Voor de kerk heeft een huwelijk zonder kinderen weinig waarde. Dat past ook wel in wat andere kerkleiders eerder hebben gezegd over voorbehoedsmiddelen. Het is goed dat deze vuiligheid nog weer eens naar buiten komt.


Eijk: hertrouwen zonder juiste procedure is overspel

Dat komt akelig dichtbij de islamitische visie op overspel, zina. Ook de kerk heeft zijn sharia, in tegenstelling tot de islam, gelukkig zonder lijfstraffen.

Ibrah1234
24-09-15, 08:45
Wat God bindt zal de mens niet scheiden. Is dat niet de zingeving van een kerkelijk huwelijk?

Bezien vanuit de RK geloofsopvatting is de uitlating van de kardinaal toch niet zo vreemd?

Eric de Blois
24-09-15, 08:52
Wat God bindt zal de mens niet scheiden. Is dat niet de zingeving van een kerkelijk huwelijk?

Bezien vanuit de RK geloofsopvatting is de uitlating van de kardinaal toch niet zo vreemd?

Dat is wel een logische gevolgtrekking ja. Toch moet de kerk haar opvattingen ook aanpassen aan de geest van de tijd, lijkt mij. Maar goed, je kunt inderdaad weinig anders verwachten van een statisch geloof. De paus tracht in ieder geval met kleine stapjes de kerk te veranderen. Eijk lijkt geen milimeter op te willen schuiven, dat was al eerder goed zichtbaar bij die man. Religie is mensenwerk en dat biedt ruimte voor ontwikkeling.

Marsipulami
24-09-15, 08:57
Toch moet de kerk haar opvattingen ook aanpassen aan de geest van de tijd,

Als de kerk trouwt met de geest van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn.

Eric de Blois
24-09-15, 09:06
Als de kerk trouwt met de geest van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn.
Mooi. Waarom mogen anderen die geen geloof aanhangen niet vasthouden aan oude tradities? (Niet dat jij dat hebt beweerd hoor.) Ik zal niet zeggen dat alles van vroeger slecht was en alles van nu goed is, in tegendeel. De geest van de tijd is ook niet altijd fris bezig, zie de industrie die het milieu verpest en alle oorlogen op de wereld. In het algemeen ontstaan in het verloop van de tijd wel betere ideeën, maar dat is lang niet altijd het geval. Ik vind het idee van de onmogelijkheid tot scheiden principiëel onjuist.

Marsipulami
24-09-15, 09:10
Waarom mogen anderen die geen geloof aanhangen niet vasthouden aan oude tradities?

Waarom zouden ze dat niet mogen? Van wie mogen ze dat niet ?

Eric de Blois
24-09-15, 09:18
Waarom zouden ze dat niet mogen? Van wie mogen ze dat niet ?

Ik doel niet op jou persoonlijk, maar je hoort wel vaak dat soort geluiden. Je moet meegaan met de tijd. Wie terugkijkt naar vroeger krijgt vaak het predikaat van conservatief opgeplakt. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Progressieve mensen zijn soms net zo fundamentalistisch (onwrikbaar) bezig met de eigen visie op de maatschappij. Gelovigen kunnen zich beroepen op fundamentele geloofswaarden die kennelijk onveranderlijk vastliggen. Atheïsten die teruggrijpen naar vroeger wordt vaak verweten conservatief te zijn en kunnen zich niet beroepen op religieuze normen. Nou, ik zou best dingen van vroeger terugwillen zien en andere zaken liever niet. Maar er zijn ook dingen ontwikkeld die heel waardevol zijn die we vroeger niet hadden. In het algemeen vind ik wel dat de kerk meer dynamisch zou moeten zijn in de opvattingen. Niet vasthouden aan normen die vanuit moreel oogpunt verwerpelijk zijn. Normen en waarden ontwikkelen zich in de loop der tijd. Filosofen hebben daaraan veel bijgedragen. De kerk echter is niet meegegaan met deze ontwikkeling.

Ibrah1234
24-09-15, 10:04
Ik doel niet op jou persoonlijk, maar je hoort wel vaak dat soort geluiden. Je moet meegaan met de tijd. Wie terugkijkt naar vroeger krijgt vaak het predikaat van conservatief opgeplakt. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Progressieve mensen zijn soms net zo fundamentalistisch (onwrikbaar) bezig met de eigen visie op de maatschappij. Gelovigen kunnen zich beroepen op fundamentele geloofswaarden die kennelijk onveranderlijk vastliggen. Atheïsten die teruggrijpen naar vroeger wordt vaak verweten conservatief te zijn en kunnen zich niet beroepen op religieuze normen.

Weet je Eric, persoonlijk heb ik mijn hele leven al beter met conservatief ingestelde lieden kunnen opschieten dan met progressieven.

Komt mij voor, maar dat is waarschijnlijk een geheel persoonlijke opvatting, dat eerstgenoemden beter kunnen delen en je makkelijker een stuk van de taart toeschuiven.

Eric de Blois
24-09-15, 10:26
Weet je Eric, persoonlijk heb ik mijn hele leven al beter met conservatief ingestelde lieden kunnen opschieten dan met progressieven.

Komt mij voor, maar dat is waarschijnlijk een geheel persoonlijke opvatting, dat eerstgenoemden beter kunnen delen en je makkelijker een stuk van de taart toeschuiven.

Ik voel dat ook wel zo. Over verandering vs behoudend: veranderingen moeten alleen dan plaatsvinden wanneer het daadwerkelijk een verbetering betekent. Vaak lijken veranderingen het doel en niet het middel. De maatschappij lijkt steeds sneller te evolueren. Tegenwoordig gaat het om uiterlijk en imago meer dan om kwaliteit. Daarom gingen telefoons vroeger ook langer mee. Ik heb nog altijd geen smartphone. Ik hang niet principiëel vast aan alles van vroeger, nog ben ik voor voortdurende veranderingen. Goede dingen moet men behouden als verandering geen verbetering inhoudt.

super ick
24-09-15, 12:44
Als de kerk trouwt met de geest van de tijd, dan zal ze spoedig weduwe zijn.

Lees het nog eens heeeeeel goed terug....

Volgens mij probeer je juist het tegenovergestelde duidelijk te maken.

Eric de Blois
24-09-15, 19:11
Lees het nog eens heeeeeel goed terug....

Volgens mij probeer je juist het tegenovergestelde duidelijk te maken.

Precies. Volgens mij zal de kerk weduwe worden indien ze niet met de geest van de tijd mee zal gaan. Er is al sprake van een behoorlijke leegloop. Hoeveel kerken staan er niet leeg en worden afgestoten door de PKN?

super ick
24-09-15, 19:35
Precies. Volgens mij zal de kerk weduwe worden indien ze niet met de geest van de tijd mee zal gaan. Er is al sprake van een behoorlijke leegloop. Hoeveel kerken staan er niet leeg en worden afgestoten door de PKN?

Hij bedoelt dat het dan snel gedaan is met de kerk. Dus is de geest van de tijd in zijn voorbeeld de weduwe / weduwnaar en niet andersom.

Marsipulami
24-09-15, 20:23
Ik bedoelde vooral dat de kerk trouw moet blijven aan haar oorspronkelijke boodschap en niet als een windhaan moet meedraaien met de waan van de dag.

Anderzijds heb ik ook wel begrip voor het standpunt van Eric dat kerk en religie grotendeels mensenwerk zijn. Immers, God heeft geen andere handen dan mensenhanden om er wat van te maken. En mensen maken nu eenmaal fouten, dus ook de kerk.

Dus ook wat haar boodschap betreft mag de kerk van mij haar inzichten met de nodige voorzichtigheid bijstellen. Dat heeft ze in het verleden ook altijd gedaan. Wat betreft, het heliocentrisme, slavernij, de doodstraf, evolutietheorie, enz. Daar is de kerkelijke visie geëvolueerd. Het fenomeen homoseksualiteit daar is men nog niet helemaal uit, maar dat komt ook nog wel.

super ick
25-09-15, 18:44
Ik bedoelde vooral dat de kerk trouw moet blijven aan haar oorspronkelijke boodschap en niet als een windhaan moet meedraaien met de waan van de dag.

Anderzijds heb ik ook wel begrip voor het standpunt van Eric dat kerk en religie grotendeels mensenwerk zijn. Immers, God heeft geen andere handen dan mensenhanden om er wat van te maken. En mensen maken nu eenmaal fouten, dus ook de kerk.

Dus ook wat haar boodschap betreft mag de kerk van mij haar inzichten met de nodige voorzichtigheid bijstellen. Dat heeft ze in het verleden ook altijd gedaan. Wat betreft, het heliocentrisme, slavernij, de doodstraf, evolutietheorie, enz. Daar is de kerkelijke visie geëvolueerd. Het fenomeen homoseksualiteit daar is men nog niet helemaal uit, maar dat komt ook nog wel.

Gezien het aantal jongetjes dat ze misbruikt hebben zijn er intern wel uit. Geen probleem.