PDA

Bekijk Volledige Versie : Separatisten halen absolute meerderheid in Catalonië



Marsipulami
27-09-15, 22:48
Winst voor nationalisten in Catalaanse verkiezingen


Vandaag om 22:22 door hrt | Bron: Reuters, VTM


De nationalistische partijen boeken in de Catalaanse regionale verkiezingen een overwinning. Dat blijkt uit de eerste cijfers.

Bij de regionale verkiezingen in Catalonië kunnen twee lijsten die ijveren voor onafhankelijkheid samen een absolute meerderheid behalen in het Catalaanse parlement. Dat blijkt uit de uitslagen met meer dan 97 procent van de stemmen geteld. De alliantie Junts pel Sí (Samen voor Ja) van huidig premier Artur Mas is duidelijk de sterkste met 62 zetel in het 135-koppige parlement, maar dat is niet voldoende voor een absolute meerderheid. Daarvoor is een coalitie nodig met de separatistische en andersglobalistische CUP, die 10 zetels zou halen. Eenvoudig zal dat niet zijn, want hoewel beide naar onafhankelijkheid streven, zijn er op veel andere vlakken grote verschillen. Zo wil CUP al niet weten van de liberale Mas als premier.

De separatisten hebben aangekondigd bij een verkiezingszege een proces (van 18 maanden) te zullen lanceren voor afscheuring van Catalonië van Spanje. De centrale regering van de conservatieve premier Mariano Rajoy in Madrid heeft echter al meermaals laten weten een onafhankelijkheid van Catalonië onder geen beding te zullen toelaten. Ze verwijst naar de in de Spaanse grondwet vastgelegde eenheid van de natie. Madrid verhinderde in november 2014 reeds een onafhankelijkheidsreferendum in Catalonië met een klacht voor het Grondwettelijk Hof.

Tot de alliantie Junts pel Sí behoren de Catalaanse regeringspartij CDC (Democratische Convergentie) van Mas, de ERC (Catalaanse Linkse Republikeinen) van Oriol Junqueras en machtige burgerrechteninitiatieven. Op de eenheidslijst prijkte ook de naam van Pep Guardiola, trainer van de Duitse kampioen Bayern München.

De vervroegde regionale verkiezingen in Catalonië waren de facto een referendum over onafhankelijkheid. Meer dan 5,5 miljoen mensen waren opgeroepen om hun stem uit te brengen. De opkomst lag zondag duidelijk hoger dan bij vroegere verkiezingen. In december zijn er in heel Spanje parlementsverkiezingen.

Umarvlie
28-09-15, 08:52
Grappig die europeesche tegenstellingen, een europa met steeds meer macht aan de ene kant en aan de andere kant lang bestaande staten die uiteen dreigen te vallen.

mark61
28-09-15, 18:55
Tsja, je doet aan democratie, of niet.

In dit geval gaat het om rijken die niet voor armen willen betalen.

super ick
29-09-15, 07:12
Tsja, je doet aan democratie, of niet.

In dit geval gaat het om rijken die niet voor armen willen betalen.

Ook de arme Catalaan is in de eerste plaats Catalaan hoor. Het gaat niet alleen om geld.

mark61
29-09-15, 17:32
Ook de arme Catalaan is in de eerste plaats Catalaan hoor. Het gaat niet alleen om geld.

Het lijkt me overduidelijk, en daar heb ik ook wel over gelezen, dat Baskenland en Catalonië, als rijkste delen van het land, geen zin hebben om voor Extremadura en Andalusië te betalen.

Waar gaat het dan verder om? Hun taal mogen ze al spreken / is al officieel en autonomie hebben ze al.

In Joegoslavië hadden Slovenië en Kroatië bijvoorbeeld geen zin om voor Servië te betalen. Bekend en berucht is de spoorlijn die is aangelegd van Belgrado naar de kust in Montenegro, om de Servische economie aan te zwengelen. Nooit reed daar een trein over, bron van spot en ergernis voor de rest van het land.

Slowakije is de grote uitzondering van het armere deel dat zich van het rijkere wil afscheiden. Waarschijnlijk een geschiedenis van zich tweederangs, vernederd voelen.

Hebben ze in Catalonië geen last van. Sinds Barça meestal RM het nakijken geeft :)

super ick
30-09-15, 07:32
Het lijkt me overduidelijk, en daar heb ik ook wel over gelezen, dat Baskenland en Catalonië, als rijkste delen van het land, geen zin hebben om voor Extremadura en Andalusië te betalen.

Waar gaat het dan verder om? Hun taal mogen ze al spreken / is al officieel en autonomie hebben ze al.

In Joegoslavië hadden Slovenië en Kroatië bijvoorbeeld geen zin om voor Servië te betalen. Bekend en berucht is de spoorlijn die is aangelegd van Belgrado naar de kust in Montenegro, om de Servische economie aan te zwengelen. Nooit reed daar een trein over, bron van spot en ergernis voor de rest van het land.

Slowakije is de grote uitzondering van het armere deel dat zich van het rijkere wil afscheiden. Waarschijnlijk een geschiedenis van zich tweederangs, vernederd voelen.

Hebben ze in Catalonië geen last van. Sinds Barça meestal RM het nakijken geeft :)

Natuurlijk wordt het extra scherp uitvergroot als er voetbal is. Als er betaald moet worden. Uiteraard speelt dat mee. Echter ook het arme boertje trommelt zich op zijn borst dat hij Catalaan is. Ik weet niet hoe het bij de huidige jeugd zit.
Of de Frankoperiode nog een rol speelt.

Afscheiden is makkelijker als je de rijkste bent. Dat ben ik met je eens. Dat is dan ook direct de hoofdreden waarom de rest tegen is.

Als Zuid Italie in opstand zou komen en afscheiding zou eisen dan denk ik dat het noorden direct vraagt: Waar kunnen we tekenen?

mark61
30-09-15, 19:16
het arme boertje

Bij mijn weten heb je die niet in Catalonië.

super ick
03-10-15, 08:08
Bij mijn weten heb je die niet in Catalonië.

Dat hebben ze dan goed voor elkaar.

Helemaal geen boeren of alleen rijke boeren?