PDA

Bekijk Volledige Versie : Nobelprijs voor de Vrede gaat naar Tunesische verzoeningskwartet



Marsipulami
09-10-15, 10:31
Nobelprijs voor de Vrede gaat naar Tunesische verzoeningskwartet

vr 09/10/2015 - 11:01 Zico Saerens

De Nobelprijs voor de Vrede gaat dit jaar naar het zogenoemde kwartet voor nationale dialoog in Tunesë. Het Nobelprijscomité looft "de beslissende bijdrage van het kwartet voor de opbouw van een pluralistische democratie in Tunesië in de nasleep van de jasmijnrevolutie in 2011."

Begin 2011 was Tunesië de bakermat van de zogenoemde Arabische lente. De Jasmijnrevolutie maakte er een einde aan het rijk van dictatir Ben Ali.

Het "Kwartet voor nationale dialoog" bestaat uit vier grote maatschappelijke organisaties: het algemene vakverbond, de confederatie van industrie, handel en ambacht, de mensenrechtenliga en de orde van advocaten.

Later meer.

mark61
11-10-15, 11:49
Het is een model voor het hele Midden-Oosten, maar gek, de dictators zijn natuurlijk niet geïnteresseerd. Misschien kunnen ze het eens in Libanon proberen. Moeten ze eerst leren dat sectarisme alleen tot dood en vernietiging leidt.

Marsipulami
11-10-15, 17:16
Het "Kwartet voor nationale dialoog" bestaat uit vier grote maatschappelijke organisaties: het algemene vakverbond, de confederatie van industrie, handel en ambacht, de mensenrechtenliga en de orde van advocaten.

Zo op het eerste zicht zit er in dat kwartet geen gezaghebbende organisatie van uitgesproken islamitische signatuur. Men kan in Noord-Afrika maar beter rekening houden met allerlei religieuze gevoeligheden als men duurzame resultaten wil bereiken. Nu kan de indruk ontstaan of gewekt worden dat de nieuwe staatsordening niet compatibel is met de islam. Het gevaar bestaat dan dat men bij de volgende verkiezingen -zoals Mursi in Egypte- met een democratisch verkozen moslimextremist zit als president.

mark61
11-10-15, 17:20
Zo op het eerste zicht zit er in dat kwartet geen gezaghebbende organisatie van uitgesproken islamitische signatuur. Men kan in Noord-Afrika maar beter rekening houden met allerlei religieuze gevoeligheden als men duurzame resultaten wil bereiken. Anders zit men bij de volgende verkiezingen zoals in Egypte met een democratisch verkozen moslimextremist als president. Een gemiste kans wellicht.

Die organisaties brachten de politieke partijen bij elkaar, die op eigen kracht niet in staat waren met elkaar te praten. Een van die partijen was an-Nahda, de parlementaire islamisten.

Er zijn geen gezaghebbende organisaties van islamitische signatuur. Alleen haatdragende, gewelddadige clubjes.

Islamitisch en democratisch, het blijft behelpen. Zelfs in Turkije lukt dat niet. Blijkbaar voelen dezelfde mensen zich aangetrokken tot én islam én dictatuur én geweld.

Pech.

Marsipulami
11-10-15, 17:41
Islamitisch en democratisch, het blijft behelpen.

Een mogelijke verklaring is dat dictators geneigd zijn om de islam te gebruiken om de dictatuur te versterken. In Marokko staat op de bergen volgende boodschap geschreven: "Allah, al watan, al malik" te vertalen als ongeveer, "Allah, het vaderland, de koning". Men kan dat interpreteren als verzet tegen de koning is verzet tegen Allah. Nochtans denk ik dat er ook wel wat verstandige moslims zijn, die vinden dat democratie niet strijdig is met de islam.

super ick
12-10-15, 08:26
Een mogelijke verklaring is dat dictators geneigd zijn om de islam te gebruiken om de dictatuur te versterken. In Marokko staat op de bergen volgende boodschap geschreven: "Allah, al watan, al malik" te vertalen als ongeveer, "Allah, het vaderland, de koning". Men kan dat interpreteren als verzet tegen de koning is verzet tegen Allah. Nochtans denk ik dat er ook wel wat verstandige moslims zijn, die vinden dat democratie niet strijdig is met de islam.

Jij DENKT dat er WAT verstandige moslims zijn. Vager kan het niet.

Ik DENK dat onze democratie meer aanspreekt bij moslimvrouwen dan mannen. Dat denk ik zomaar.

Ik DENK dat ik ook paralellen zie met ontwikkelingsniveau. Iemand met een gezond stel hersens zou evenwicht en stabiliteit zien als een vorm van kracht. Het lijkt wel cultuur om schreeuwen agressie en geweld als een vorm van kracht te zien.

Die organisaties bestaan waarschijnlijk grotendeels uit ontwikkelde mensen die hun kansen zien in een democratische samenleving. Helaas trekken die vaak niet aan het langste eind.

Eric de Blois
12-10-15, 09:14
Tegenwoordig is de nobelprijs meer een soort aanmoedigingspremie. Gaat ook niet toevallig weer naar het midden-oosten. Het is bijna ironisch. De morele waarde van de nobelprijs is wel sterk gedevalueerd sinds de toekenning daarvan aan vredesduif Arafat. Het is bijna een belediging er een te krijgen onderhand. Zo van, waarom krijg ik die, is het sarcastsich bedoeld misschien? Ik vind dat Jacob Zuma in zijn strijd voor gelijkheid tussen zwart en blank hem zondermeer verdient. Alhoewel, Robert Mugabe hem zeker ook verdient. Die heeft heel veel gedaan voor eigen volk. Misschien toch Mugabe.