PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn we sterk genoeg?



mark61
11-10-15, 10:12
Waar is Mark Rutte? Overal klinkt het, alsof het plotseling tot ons is doorgedrongen dat onze premier toch niet de Vader des Vaderlands is die we in hem gezien hadden. Alsof we niet allang weten dat het er gewoon niet inzit. Alsof Rutte ons zelf niet allang duidelijk heeft gemaakt dat wachten op hem = wachten op Godot. Dat vlerkerig optimisme van hem, zo vaak geprezen in columns en profielen, richt zich alleen op de stralende kant van de globalisering – grenzen weg voor bedrijven, ontwikkelingshulp alleen als bijvangst in nieuwe afzetmarkten, heel die heerlijke nieuwe wereld van corporate kansen en mogelijkheden, als je ze maar durft te grijpen in dit waanzinnig gave land. De donkere kant van de globalisering, de groeiende kloof tussen arm en rijk, de failed states, identiteitspolitiek, het groeiende fundamentalisme en radicalisme en de stroom vluchtelingen – hij blijft er ver van met een aan smetvrees grenzende volharding.

Dáár is Mark Rutte. We weten het. Het krijgt dus al gauw iets zwelgends, blijven vragen om wat je weet dat je toch niet zult krijgen. Trouwens, moreel leiderschap betekent niet dat de boel zal bedaren. Ergens in een tijdlijn zag ik Charles de Gaulle een paar keer voorbij schieten – De Gaulle was ongetwijfeld een leider. Maar er werden tijdens zijn jaren als president van Frankrijk ook veertien aanslagen op hem gepleegd. Zover zijn we nog niet.

Hoever zijn we dan wel? In de sociale media is Armageddon alweer nakende. Schelden, dreigen, fout, racist, elite, tokkies, Gutmensch, Hitler, NSB, ratten, vergassen, ondergang, verzet – heel het sleetse Zwarte Piet-repertoire komt als op afroep voorbij.

In de bovengrondse media is de taal beschaafder, maar niet minder apocalyptisch: het debat is omgeslagen, het loopt uit de hand, het water staat ons aan de lippen, de grens is bereikt. Kijk, daar hebben we de veenbrand van Pim weer. Het land kent inmiddels meer politiek commentatoren dan bondscoaches. Leuzen en hakenkruizen worden op opvangcentra gekalkt. Tijdens inspraakavonden wordt gejouwd en geduwd, bij de door Wilders aangezwengelde opstootjes keert de menigte zich tegen de eenling met welkombord. Mob rule!

Een wonder dat het tot nu toe bij een gebroken pols bleef. Het is de crisis als kippenhok. Deze vrijdag werd de overtreffende trap bereikt toen Emile Roemer een Edith Schippers deed. Alleen zouden dit keer de duistere krachten binnen de VVD zitten: het relletje in Oranje is volgens de SP-leider bewust door staatssecretaris Dijkhoff veroorzaakt, om vanaf nu een harde lijn te kunnen volgen.

Die maffe beschuldiging maakt de inzet van het debat mooi zichtbaar: het gaat, zoals meestal in Nederland, vooral om sociale strijd, je emoties uitleven op de ander die jou het leven zuur maakt. In de Volkskrant vroeg Réne Cuperus zich af waarom van alle Europese landen de haat tegen de asielzoekers in Nederland het hoogst oplaait, waarom hier het virulente populisme niet op de flanken blijft, zoals elders, maar ook heel het politieke midden laat oplaaien.

Dat is een goede vraag – ik zou er een vraag tegenover willen zetten. Hoeveel van die haat is virtueel, hoe diep zit die werkelijk? Zeker, het ziet er van buiten afzichtelijk uit, zowel de screenshots van de uitzinnige racistische geweldsfantasieën van die zogenaamd bezorgde burgers als het digitale misprijzen voor tokkies door de weldenkenden – maar dat is geen burgeroorlog, het is de ander de maat nemen, die ander die zich beter wil voelen over jouw rug („Neem er dan zelf een paar in huis!”), de ander die zich goed wil voelen zonder voor de consequenties op te draaien – waarom moet Oranje 1.400 vluchtelingen opnemen en Den Haag geen één? Geef toe, woede is ook gewoon lekker.

Ik kan me vergissen, maar zit daaronder niet gewoon een vrij brede consensus? We kunnen niet aan de kant blijven staan, er is nood aan de man, we moeten vluchtelingen zo goed mogelijk opvangen, maar we weten ook dat er grenzen gesteld moeten worden, die moeilijk te bepalen zijn. We moeten nu doen wat we kunnen, op de lange termijn moeten er echte antwoorden komen. Zo wordt er in Oranje ook gedacht.

Die antwoorden geeft nog niemand. Dat maakt onzeker. Misschien zijn we niet sterk genoeg om in het heden te leven, schreef Saul Bellow eens in een brief. Laten we het proberen.

Zijn we sterk genoeg? - nrc.nl (http://www.nrc.nl/heijne/2015/10/11/zijn-we-sterk-genoeg/)

(cursiveringen van de auteur, vet van mij)

mark61
11-10-15, 10:16
Ik heb Nederland nog nooit zo sneu gezien in mijn leven. Het meest positieve wat je ervan kan zeggen is dat dit ver doorgevoerde democratie is: iedereen kan zijn zegje doen, en doet dat ook, en vrijwel alle politici zijn bang voor de meute.

Het resultaat is echter bedroevend.

mark61
11-10-15, 10:41
Ik snap ook niet dat de regering, en andere politici, niet in staat of bereid zijn het allemaal even helder uit te leggen, in simpele taal.

Dat Nederland geen eiland in de wereld is, niet kan zijn, al helemaal niet omdat onze economie sterk afhankelijk is van het buitenland (dat geldt voor bijna alle landen, maar vooral ook voor Nederland). Dat je dan ook niet wel de lusten van die globalisering, maar niet de lasten kan willen. Het is allebei, of geen van beiden.

Dat 'Europa', de EU, onontkoombaar is. Dat er, ondanks alle problemen en nadelen, stomweg geen alternatief is voor wie zijn welvaart wil behouden en veilig wil zijn. Dat mensen moeten ophouden te dromen van een toekomst die net zo is als het verleden dat nooit bestaan heeft. Er was geen tijd dat Nederland niets met de rest van de wereld te maken had. Er was hoogstens een eeuw dat Nederland een grote speler was. Die tijd komt echt nooit meer terug.

Dat er vluchtelingen komen, en dat vooralsnog, als zowel de nationale regering als de EU zo slap en verdeeld optreden, er anders maar één alternatief voor opvang is: ze aan de grenzen doodschieten. Wilders mag er gaan staan met zijn mitrailleur.

Ik heb trouwens wel een idee: je gaat naar Marokko en Libië, en zegt tegen alle Afrikaanse migranten: we hebben geen plek voor jullie bij ons, het heeft geen zin wat jullie hier doen; hier heb je een vliegtuigticket naar huis, en € 500 voor de moeite. Succes! Dat kost vrijwel niks, vergeleken bij wat we nu doen.

Tegelijk kan Europa veel meer doen om Afrikaanse regeringen op hun verantwoordelijkheden te wijzen; dictators met pek en veren in te smeren, name & shame. Ook in Afrika zijn mensen steeds meer geneigd hun regeringen ter verantwoording te roepen. Dat kan je ondersteunen, op tig manieren. Het moet afgelopen zijn met de Mugabes en de Aferwerki's.

Met Syrië kan je ook veel meer. Gewoon alle partijen vertellen dat ze er met geweld nooit zullen komen, waar ze ook heen willen. Dat ze de paria's van de wereld zullen zijn. Hek eromheen, bij wijze van. Aan Rusland garandeer dat ongeacht de uitkomst van het geval Syrië ze altijd hun basis mogen houden, want dat is natuurlijk essentieel voor hen (en dat je je best zal doen te zorgen dat de volgende Syrische regering zijn schulden aan Rusland afbetaalt); aan Iran vertel je dat je nooit zal toestaan dat de soennitische monarchieën hen zullen bedreigen. Tegen Erdoğan zeg je dat ie moet ophouden met zieken, anders gooien we hem uit de NAVO, erkennen we de PKK als een vertegenwoordiger van de Koerden, en moet Turkije maar zien. Tegen Irak zeg je dat ze moeten ophouden met de soennieten te zieken, anders douwen ze die olie maar in hun reet. Tegen IS zeg je hetzelfde: nooit zal de VN een IS erkennen, en die olie kopen we ook niet. Veel plezier daar in die Oost-Syrische / West-Irakese woestijn, want dat is wat het is waar ze de macht hebben. Wat drijft op de kurk van olieverkopen uit Mosoel, en de steun van de Arabische monarchieën. Die vertel je dus ook dat ze moeten ophouden met zieken want anders...

Met Afghanistan gewoon ophouden. Geen troepen, geen interventie, geen geld, geen parmantige bevelen en adviezen aan de regering, no nothing. Zoek het maar zelf uit. Taliban, moedjahedien, whatever: het is hun eigen probleem.

Pakistan idem dito. Kappen met zieken in Afghanistan.

Tis eigenlijk allemaal zo simpel.



Oi, dan moeten we wel eerst even van die olieverslaving af :lachu:

Mark
11-10-15, 12:07
Tis eigenlijk allemaal zo simpel.



:

was het maar zo simpel, maar dat is het niet.

mark61
11-10-15, 12:41
was het maar zo simpel, maar dat is het niet.

Jawel. Haal de olieverslaving weg, en het is klaar.

Dat is gewoon botte onwil om tijdelijk wat minder te verdienen. Shell had allang in zon, wind, getijden etc. kunnen investeren, ipv de laatste restjes onder de Noordpool vandaan te willen zuigen. Met die overwinsten die ze een eeuw lang gedraaid hebben.

Als Denemarken en Duitsland het kunnen, kunnen wij het ook. Die miljarden die oliemaatschappijen hebben verdiend hadden de Sahara kunnen vol zetten met zonnepanelen, waarmee ook de locals een aardig zakcentje erbij verdienden zonder er iets voor te hoeven doen.

Het is gewoon een keuze voor korte of lange termijn. De aandeelhouderwaardeterreur, dus.

In het MO hebben we geen belangen meer en ze zoeken het maar uit. We leveren geen wapens. Als Iran, Irak en SA en zijn maats elkaar de harses willen inslaan dan doen ze dat maar. Wat moeilijk gaat worden omdat ze er geen geld meer voor zullen hebben.

Jammer genoeg moeten de Russen en Chinezen ook onder dat 'we' vallen. Enfin, in een olieloze wereld zinkt Rusland weer weg in zijn middeleeuwse lethargie, en de Chinezen mogen zelf in het MO de kemphanen uit elkaar houden.

Een snelle omschakeling lijkt me ook het enige, en meteen ook ideale, middel om China weer 50 jaar op achterstand te zetten. Moet je wel snel beginnen, want in China beginnen ze ook al.

Wat Afrika betreft kost het nauwelijks geld om daar op de tv spotjes te vertonen met de uitleg dat er hier miljoenen werklozen zijn en dat migranten NOOIT een verblijfsvergunning krijgen. En dat het pech is voor al die middenklasse zoons die worden uitgezonden om de familie op te stoten in de vaart der volkeren.

En, op de satellietpiraat dan :hihi:, de boodschap dat ze hun eigen incompetente dictators maar moeten afzetten. We willen hand- en spandiensten verlenen, en trainingen voor democratisch-politieke agitators :lachu:

Maja, dan krijg je die coltan en koper en diamanten niet meer voor een grijpstuiver. Balen.

Mark
11-10-15, 12:58
Dus je wilt zeggen dat alle conflicten om olie gaan? lijkt me slechts een factor...
sterker nog ik heb begrepen dat er al oorlogen waren voor olie uberhaupt gevonden was.

Overstappen gebeurt wel... langzaam... en laten we niet doen alsof Denemarken en Duitsland geen olie/gas gebruiken :) Duitsland gaat zelfs Nordstream 3 en 4 bouwen )))

De enige cost effective variant is nu kernenergie en daar doen mensen moeilijk over.

Wind enzo komt er wel maar nu is dat gewoon afhankelijk van subsidies en als je 100% overstapt kan je niet meer concurreren met China en andere landen die niet 100% overstappen.

mark61
11-10-15, 14:32
Dus je wilt zeggen dat alle conflicten om olie gaan? lijkt me slechts een factor...
sterker nog ik heb begrepen dat er al oorlogen waren voor olie uberhaupt gevonden was.

Overstappen gebeurt wel... langzaam... en laten we niet doen alsof Denemarken en Duitsland geen olie/gas gebruiken :) Duitsland gaat zelfs Nordstream 3 en 4 bouwen )))

De enige cost effective variant is nu kernenergie en daar doen mensen moeilijk over.

Wind enzo komt er wel maar nu is dat gewoon afhankelijk van subsidies en als je 100% overstapt kan je niet meer concurreren met China en andere landen die niet 100% overstappen.

Nee, ik zeg dat de westerse bemoeienis met conflicten in het Midden-Oosten om olie gaan. Wel even goed lezen. Anders had het westen daar niets te zoeken. Verder geen grondstoffen en nauwelijks boeiende afzetmarkt, behalve natuurlijk die Golflui.

We doen niet alsof ze het niet gebruiken, we doen zien dat ze de ambitie hebben dat gebruik terug te brengen. Duitsland met zijn, wat is het, 50% in 2050. Dat is een concreet doel, en ze werken eraan.

Natuurlijk kan je dan concurreren. Olie zal steeds duurder worden. Het gaat om die tijdelijke extra investeringen; de aanloopkosten. Maar in werkelijkheid valt energie als kostencomponent meestal wel mee.

Bofko
14-10-15, 16:30
Ik heb Nederland nog nooit zo sneu gezien in mijn leven.

De baggerpraat stopte vroeger bij de keukendeur en wordt nu versterkt en algemeen publiekelijk door de sociale media. De sociale media-informatie stroomt via steeds meer en breder wordende kanalen de oude publieke kanalen als krant, radio en TV binnen. Laten we zeggen dat dat sinds een jaar of 5 aan de hand is.

Ibrah1234
14-10-15, 17:51
De baggerpraat stopte vroeger bij de keukendeur en wordt nu versterkt en algemeen publiekelijk door de sociale media. De sociale media-informatie stroomt via steeds meer en breder wordende kanalen de oude publieke kanalen als krant, radio en TV binnen. Laten we zeggen dat dat sinds een jaar of 5 aan de hand is.

Democratie en de vrije pers. Alle burgers kunnen nu buiten de politiek getinte opinies van de landelijke bladen hun eigen mening ventileren. Ik zie dat eerder als een verrijking dan een nadeel.

Dictaturen en een vrij toegankelijk internet zijn een slechte combinatie. De arabische lente ging in een stroomversnelling door de bloggers en social media.

Je ziet het ook terug in de reviews van producten. Als ik iets wil kopen kijk ik even naar de 'baggerpraat' (reviews) en dan heb je meestal wel een aardig beeld. Wat de politiek en fabrikanten ons voorschotelen dat geloof ik allemaal wel.

Bofko
14-10-15, 18:34
Democratie en de vrije pers. Alle burgers kunnen nu buiten de politiek getinte opinies van de landelijke bladen hun eigen mening ventileren. Ik zie dat eerder als een verrijking dan een nadeel.

Dictaturen en een vrij toegankelijk internet zijn een slechte combinatie. De arabische lente ging in een stroomversnelling door de bloggers en social media.

Je ziet het ook terug in de reviews van producten. Als ik iets wil kopen kijk ik even naar de 'baggerpraat' (reviews) en dan heb je meestal wel een aardig beeld. Wat de politiek en fabrikanten ons voorschotelen dat geloof ik allemaal wel.

Vanuit deze optiek heb je gelijk.

Alleen vraag je je inmiddels wel af of de arabische lente een goed zaak geweest is.

Wizdom
16-10-15, 19:29
Vanuit deze optiek heb je gelijk.

Alleen vraag je je inmiddels wel af of de arabische lente een goed zaak geweest is.

De Arabische lente is een logisch gevolg van decadentie... Als je een ballon maar vol genoeg opblaast dan spat ie uit elkaar... Als de decadentie maar groot genoeg is dan is men het gevoel met de realiteit kwijt... Dat is gebeurt in die landen waar de ballon al op knappen stond... Als andere landen niet uitkijken dan spat ie ook... Het volgende land is waarschijnlijk Egypte...