PDA

Bekijk Volledige Versie : Ongeveer 500 Belgen trokken al naar Syrië en Irak



Marsipulami
17-10-15, 09:05
Ongeveer 500 Belgen trokken al naar Syrië en Irak


Gisteren om 16:52 door hrt | Bron: BELGA
. .

Zowat 500 Belgen zijn al naar Irak en Syrië getrokken. Dat zegt een delegatie van de VN-werkgroep die zich bezighoudt met het vraagstuk van de inzet van huurlingen. De delegatie bezocht van 12 tot 16 oktober ons land en formuleerde vrijdag haar voorlopige aanbevelingen en schetste ook een profiel van de Belgische buitenlandse strijders.

‘De werkgroep heeft tijdens haar vergaderingen en interacties vernomen dat ongeveer 500 buitenlandse strijders in Irak en Syrië uit België afkomstig is’, luidde het vrijdag. 128 van hen zijn teruggekeerd naar ons land, 77 zijn omgekomen.

Divers profiel

Het profiel van die buitenlandse strijder is zeer divers, luidt het. De gemiddelde strijder is rond de 23 jaar oud. Er vertrekken steeds meer vrouwen en de drijfveren zijn zeer verschillend en tot op zekere hoogte persoonlijk. Enkele van de vastgestelde zijn: religieuze overtuiging, maar ook humanitaire redenen, de behoefte aan een gevoel erbij te horen en te worden geaccepteerd, het zoeken naar een bron van bestaan, het ontsnappen aan een crimineel verleden en avontuur.

Het vertrek van de strijders uit België verliep in verschillende golven. De eerste golf, in 2010, werd gekenmerkt door banden met Sharia4Belgium. De tweede, in 2012, door werving door leeftijdsgenoten. Van 2014 tot nu verliep de werving door middel van informele netwerken van vrienden en familie en via sociale media. Momenteel worden wervingsactiviteiten uitgevoerd door vrienden en familie uit Syrië, die worden betaald op basis van het aantal personen dat zij werven en of hun rekruten vervolgens trouwen.

Mensenrechten respecteren

De werkgroep deed vrijdag ook een aantal aanbevelingen. Zo wees ze er op dat ons land bij de uitvoering van de maatregelen die het al nam, moet rekening houden met de eerbiediging van de mensenrechten, ‘met name wat betreft het recht op de persoonlijke levenssfeer, het recht op vrijheid van meningsuiting en vrij verkeer en recht op een nationaliteit’.

Ze wijst er ook op dat er een gebrek is aan gestructureerde programma’s voor de herintegratie en rehabilitatie van terugkeerders.

Daarnaast pleiten de VN-medewerkers voor een geïntegreerd nationaal plan. Dat is gezien de politiek complexe toestand ‘essentieel om te zorgen voor een doeltreffende samenwerking tussen de diverse betrokken instanties’.

Mark
17-10-15, 21:34
Grappig... Moslims uit europa willen naar Syrie en moslims uit Syrie willen naar europa.

Marsipulami
17-10-15, 22:45
Grappig... Moslims uit europa willen naar Syrie en moslims uit Syrie willen naar europa.

Tja, ik hoorde Rudi Vranckx, gerespecteerd oorlogsjournalist onlangs zeggen dat wij Europeanen bang zijn dat er zich onder de vluchtelingen die vanuit Syrië naar België komen ook terroristen zouden bevinden. Terwijl Syriërs op de vlucht zijn voor de terroristen die vanuit Europa naar Syrië zijn gegaan.

super ick
18-10-15, 08:45
Tja, ik hoorde Rudi Vranckx, gerespecteerd oorlogsjournalist onlangs zeggen dat wij Europeanen bang zijn dat er zich onder de vluchtelingen die vanuit Syrië naar België komen ook terroristen zouden bevinden. Terwijl Syriërs op de vlucht zijn voor de terroristen die vanuit Europa naar Syrië zijn gegaan.

Dat kan ook bijna niet anders.
Met de huidige aantallen is de controle zo lek als een mandje.

mark61
18-10-15, 11:16
Grappig... Moslims uit europa willen naar Syrie en moslims uit Syrie willen naar europa.

Alleen de verhoudingen liggen wat scheef.

Je moet het zien als een soort sorteren.

mark61
18-10-15, 11:20
Dat kan ook bijna niet anders.

Maar eigenlijk slaat de hele redenering nergens op.

Nooit is mij duidelijk geworden hoe of waarom IS een bedreiging voor 'ons' (Europa, de VS) zou zijn. Het is een sterk territoriale club, dit in tegenstelling tot al-Qa`ida. IS wil dus een territorium beheersen in de regio, AQ niet, dat ziet de wereld als zijn speelveld.

Zolang / als het westen zich er niet mee bemoeide / bemoeit, was / is IS totaal niet geïnteresseerd in ons.

Het is verbazingwekkend, dat nu het westen er wel loopt te zieken, de reactie van IS tot nog toe 0 is. Maar dat ligt dus waarschijnlijk aan hun focus.


Ik weet wel hoe deze 'verwarring' is ontstaan. De VS beschouwen de wereld als van hen. Dus voor Washington maakt het niet uit of een Amerikaan daar wordt vermoord, of hier. Ze maken geen onderscheid tussen illegale, gewapende aanwezigheid van Amerikaanse troepen in andermans land, en Joe Average aan de bbq in hicktown USA zoals dat heet.

Terwijl al die lokale gewapende groepen daar toch echt alleen bezwaar maken tegen Amerikaanse interventie in hun bloedeigen land, niet tegen het bestaan van de VS of Amerikanen op zich. Integendeel.

Mark
18-10-15, 13:01
Maar eigenlijk slaat de hele redenering nergens op.

Nooit is mij duidelijk geworden hoe of waarom IS een bedreiging voor 'ons' (Europa, de VS) zou zijn. Het is een sterk territoriale club, dit in tegenstelling tot al-Qa`ida. IS wil dus een territorium beheersen in de regio, AQ niet, dat ziet de wereld als zijn speelveld.

Zolang / als het westen zich er niet mee bemoeide / bemoeit, was / is IS totaal niet geïnteresseerd in ons.

Het is verbazingwekkend, dat nu het westen er wel loopt te zieken, de reactie van IS tot nog toe 0 is. Maar dat ligt dus waarschijnlijk aan hun focus.


Ik weet wel hoe deze 'verwarring' is ontstaan. De VS beschouwen de wereld als van hen. Dus voor Washington maakt het niet uit of een Amerikaan daar wordt vermoord, of hier. Ze maken geen onderscheid tussen illegale, gewapende aanwezigheid van Amerikaanse troepen in andermans land, en Joe Average aan de bbq in hicktown USA zoals dat heet.

Terwijl al die lokale gewapende groepen daar toch echt alleen bezwaar maken tegen Amerikaanse interventie in hun bloedeigen land, niet tegen het bestaan van de VS of Amerikanen op zich. Integendeel.

Het laten ontstaan van een IS staat die dan een leger opricht etc is uiteindelijk natuurlijk wel een gevaar voor het westen. Om nog maar even niet te spreken van het feit dat je dan een land laat ontstaan die SA tot een paradijs van vrijheid zal doen lijken.

Ook heeft IS meerdere keren aangekondigt dat ze het westen willen aanvallen, opgeroepen tot aanslagen etc.

Het feit dat ze nu daar vechten voor hun bestaan betekent dat daar nu geen focus op ligt hoewel er vorige week nog een IS aanslag in moskou is voorkomen.

Dus ik begrijp je redenering niet helemaal.

super ick
18-10-15, 20:54
Maar eigenlijk slaat de hele redenering nergens op.

Nooit is mij duidelijk geworden hoe of waarom IS een bedreiging voor 'ons' (Europa, de VS) zou zijn. Het is een sterk territoriale club, dit in tegenstelling tot al-Qa`ida. IS wil dus een territorium beheersen in de regio, AQ niet, dat ziet de wereld als zijn speelveld.

Zolang / als het westen zich er niet mee bemoeide / bemoeit, was / is IS totaal niet geïnteresseerd in ons.

Het is verbazingwekkend, dat nu het westen er wel loopt te zieken, de reactie van IS tot nog toe 0 is. Maar dat ligt dus waarschijnlijk aan hun focus.


Ik weet wel hoe deze 'verwarring' is ontstaan. De VS beschouwen de wereld als van hen. Dus voor Washington maakt het niet uit of een Amerikaan daar wordt vermoord, of hier. Ze maken geen onderscheid tussen illegale, gewapende aanwezigheid van Amerikaanse troepen in andermans land, en Joe Average aan de bbq in hicktown USA zoals dat heet.

Terwijl al die lokale gewapende groepen daar toch echt alleen bezwaar maken tegen Amerikaanse interventie in hun bloedeigen land, niet tegen het bestaan van de VS of Amerikanen op zich. Integendeel.

Er spelen twee dingen.

Het voorbeeld van de onthoofdingen op het strand van Egypte geven aan dat IS in Irak niet perse fysiek aanwezig hoeft te zijn in Egypte om het ziekelijke gedachtengoed uit te breiden cq groepen die zich IS noemen terwijl zij waarschijnlijk nooit een IS-er fysiek ontmoet hebben.
En de fysieke uitbreiding. Van Irak naar Syrie maar zij willen ook de heilige steden onder de IS brengen, dus SA moet er ook aan geloven. Andalusië is al genoemd. De kalief heeft verklaard dat een IS geen grenzen kent cq reapecteerd. Of ze er toe in staat zullen raken, of het alleen grootspraak is daar kunnen we onze mening over hebben maar de wil aan die kant is er en is onomwonden uitgesproken.

Amerikanen hebben een eendimensionale naïeve kijk op de wereld.

mark61
18-10-15, 22:52
Het laten ontstaan van een IS staat die dan een leger opricht etc is uiteindelijk natuurlijk wel een gevaar voor het westen. Om nog maar even niet te spreken van het feit dat je dan een land laat ontstaan die SA tot een paradijs van vrijheid zal doen lijken.

Ook heeft IS meerdere keren aangekondigt dat ze het westen willen aanvallen, opgeroepen tot aanslagen etc.

Het feit dat ze nu daar vechten voor hun bestaan betekent dat daar nu geen focus op ligt hoewel er vorige week nog een IS aanslag in moskou is voorkomen.

Dus ik begrijp je redenering niet helemaal.

Hoezo? Of je je olie nou van het ene varken koopt of van het andere. Zeker bang voor prijsverhoging. Maar die wordt toch door de vraag bepaald.

Ik weet van niks, maar als IS dat zegt, is dat alleen vanwege westerse / Russische interventie. Niet zomaar op niks af. Of willen ze Zuid-Amerika en Afrika ook aanvallen?

Ze kunnen niet multitasken bedoel je? Als ze zo graag het westen willen treffen kan dat op elk moment, gezien het feit dat ze hier zoveel sympathisanten hebben. Maar het gros van die sympathisanten wil dus liever daar, dan hier vechten.

Dat iemand roept dat ie namens IS een aanslag pleegt zegt me niets.

Bofko
19-10-15, 01:07
Ik ben het wel mark61 eens.

Ik ken het geografische moslimdroomplaatje ook wel.Een kalifaat lopend van Andalusie naar Indonesie....
Ik zie een aantal wereldvreemde kalifaatdromers die hun geografische moslimplaatje wereldkundig maken. Maar al te graag opgepakt door Westerse media die deze plaatjes zeer graag uitvergroten in internationale media.Vergemakkeliijkt door er een ISIS-tag aan te hangen...

Maar er is geen militaire force, noch stilzwijgende aanhang die dit ook maar in de verste verte waar kan en wil maken......

super ick
19-10-15, 08:48
Ik ben het wel mark61 eens.

Ik ken het geografische moslimdroomplaatje ook wel.Een kalifaat lopend van Andalusie naar Indonesie....
Ik zie een aantal wereldvreemde kalifaatdromers die hun geografische moslimplaatje wereldkundig maken. Maar al te graag opgepakt door Westerse media die deze plaatjes zeer graag uitvergroten in internationale media.Vergemakkeliijkt door er een ISIS-tag aan te hangen...

Maar er is geen militaire force, noch stilzwijgende aanhang die dit ook maar in de verste verte waar kan en wil maken......

Het verschil tussen willen en kunnen.

Hawa
19-10-15, 16:59
Al die jonge mannen en vrouwen die naar het Midden-Oosten verdwijnen denken dat de ware islam hun gevoelens ten opzichte van het westen des te beter gaan maken.
Maar denk het niet!
Ten eerste ben je die westerse verwende moslim en heb je totaal geen vrijheidsbrief voor beter leven.
Al die jonge mannen die vooral naief zijn worden gebruikt als bommengooiers met bomgordels die het eerst dienen te scoren op weg naar het paradijs.
Al die meisjes krijgen wilde mannen en krijgers toebedeeld vooral als maagd en worden van de ene naar die andere mannen toegeschoven.
Vrouwen en meisjes die geronseld en geroofd gaan worden daar dient men gewoonweg wreed mee om te gaan, omdat zij andere geloof belijden.(jihidies)
Criminelen vanuit het westen waren de eersten die journalisten hun hoofd gingen snijden.
Omdat deze lieden totaal van god al los zijn.

Als men op deze site nog denkt dat anders denkenden,zoals andere normen en waarden dan soenieten dus denken dan mag men anders denkenden gewoonweg afslachten?

In ogen van vrouwen en meisjes die geloven in islam en toch worden besmuikt,gekweld,bedreigt,gemolesteerd,
en van allerlei barbaren worden beschuldigt dat je niet je ware geloof verkondigt,dan zijn het wel de Fatimiden,die in geschiedenis vrouwen,mannen,en iedereen waarborgde te leven in vrijheden, zonder enige hindernis.

Maar wat is van overgebleven, die werden gelijk verjaagd door de Mamalukken toch, die kindsoldaten die macht gingen verwerven in Egypte, zowaar de Janisjaren zich in die macht verwierpen in Turkije....

Islam geloof is schijnheilig.
Als je naar S.A kijkt is dat land veroverd in 1938 door de Wahabieten,die zich nu roemen om het heilige Mekka.
Geestelijk leiders als die moefties promoten hun geloof in het bouwen van moskeeen, en vooral hersenspoelen van iedereen en nog wat.
Zelfs hier in Nederland onder Marokkanen is S.A. zeer heilig.
Deze salafisten denken dat zij de macht hier kunnen overnemen,over al die goddelozen...
Maar als je moslim bent mag je niet vrijdenken, dat mag niet en dat kan niet...
Wees dus gewaarschuwd...
Er zijn gelukkig ook genoeg moslims die hun geloof in de prullenbak hebben gestopt, maar die blijven liever anoniem.
In Mekka tijdens de Hadj zijn er inmiddels tweeduizendenhonderd mensen vertrapt.(2.100)

Moedwillig vertrapt,was die begeleider niet goed genoeg, of was er niemand bij...bij het stenen gooien naar de duivel.
Zelfs bij deze ramp gaan ze de feiten nog verdoezelen.....
En maar de islam promoten met hun heilige oord in bedevaart....
S.A is niet het land van islam...
Maar ja, men wil geloven in zogenaamde shit
Jeruzalem waar Mohammed met zijn heilige paard die gouden trap opsteeg moet ook worden geheiligd...
(het was maar een droom, maar toch,die droom is gewoonweg oorlog aan het worden)
Joden maken er ook die puinhoop van die gewoonweg vertellen dat Palestijnen niet bestaan.
Ik bedoel al die extremen al die extremen onder joden, onder moslims, onder christenen, ongelovigen,
die maken er nogmaals bloedbaden,discrimineren,uitsluiten,jammeren,en zieken,slaan en meppen,vergelden,en verketteren,
DOMME VOLKEREN!!! waar is je god?

nou dan....

fijne dag,streel de dag,het kan laatste zijn, met al die psychopaten....

Hawa
19-10-15, 17:19
Hoe vies kan je zijn
al die zweepslagen
vijftig op die rug
dat overleef je niet.

Ook nog vader van een zoon
waarom, mag je niet denken?

Waarom mag je niet denken in S.A.
waarom mag je als vrouw niet auto rijden?
Waarom zijn er uit dit land zoveel daash
Waarom?

Waarom denken jullie in Nederland
dat dit land Moeder Mooiste Is.
Die Moeder aller veldslagen
Waarom
die koran
zo beladen is
met gramschap.

Omdat je heilig bent
omdat je paradijs
wilt betreden
met
ijzeren schoen
gegooid
naar al die anderen
al die anderen
zo
ongelovig als die pest?

Het enigste respect die hier iets verdient zijn al die hadj-gang die hun dochters in hun armen hebben gesloten dat is hadj,dat je je eigen gevoel laat voelen,en dat je blij moet zijn dat je hele familie er weer toe doet...
En dat is denken,en dat is vrijheid, en dat is volop liefde die naar boven stijgt...Omdat Hadj gangsters hun eigen verdoemde kinderen weer doen herleven, dat is liefde en denken,boven al die vreselijke dingen die je versaagd om dat te doen wat het heilige schrift verplicht te doen in die plicht en vooral in het verderf afspiegelt.

Maar gelukkig heb ik die liefde van al die hadj-gangers gezien,
En dit is ook Nederlands
in vrijheden die je hier hebt verworven
en die steen naar die duivel
waarom
zoveel slachtoffers,waarom?

Omdat je dan in gaat zien
dat alles
op een zijden draad balanceert

fijne dag, wees lief en rechtvaardig...

mark61
19-10-15, 18:37
Het verschil tussen willen en kunnen.

Tsja. En dan wil je je gaan opwinden over alle onzin die allerlei fantasten uitbraken? Dan kan je wel bezig blijven.

Feit is, dat IS nog geen enkele aanslag in het westen heeft gepleegd.

Het lijkt me ook een feit dat de aanslagen in Londen en Madrid niet door een of andere centrale autoriteit, directie, bestuur van een club uit het MO of elders zijn verordonneerd, georganiseerd, aangestuurd, etc.

Het is zelfs van 9/11 volkomen onduidelijk of dat centraal georganiseerd is, door AQ-directie, -bestuur, hoe noem je dat. Central command ofzo. Ik breng je nog maar eens in herinnering dat OBL weliswaar door de FBI gezocht werd, maar niet vanwege 9/11. Zelfs de FBI dacht niet dat ze een zaak tegen hem hadden.

Ik begrijp niet dat zoveel mensen in het westen klakkeloos, zonder zich zelfs maar matig in de feiten te verdiepen, zeker weet dat er een wereldwijde samenzwering van wilde, gestoorde moslims bestaat met een dan toch weer rationele, gestroomlijnde commandostructuur.

Amerikanen roepen dan dat een dergelijke aanslag een 'enorme organisatie' vereist, maar dat is straal gelul. Een paar mensen die met elkaar afspreken wat vlieglessen te nemen, afbreekmesjes mee te nemen en een enkele reisticket te kopen.

Wat heb je daar voor wezenloos grote organisatie voor nodig? Het kost bij elkaar welgeteld, nou, $ 500,00 per persoon?