PDA

Bekijk Volledige Versie : Olaf Mesman: ”Een vrouwelijke imam? Wanneer beginnen we daar aan?”



Umarvlie
02-11-15, 14:17
Voordat ik uitgebreid op klassieke teksten en uitspraken van Islamitische geleerden inga, wil ik graag toelichten waarom dit onderwerp ongelofelijk belangrijk is. In Nederland hebben we namelijk alleen maar witte mannen aan de macht. Journalistiek, bedrijfsleven, overheid, universiteiten ga zo maar door. Het zijn de witte mannen die bepalen wat er gebeurt met Nederland.

Feitje: 2% van de 14000 journalisten hebben een niet-witte etniciteit, zo blijft het makkelijk om stereotiepe en generaliserende opvattingen de wereld in te slingeren over moslims, Marokkanen, vluchtelingen .… ja dat rijtje kunnen we verder dromen. Racisme op de arbeidsmarkt, in de rechtspraak en door politieoptreden dat hebben we ook. Waarom? Omdat witte mannen alleen maar met witte mannen communiceren waardoor vooroordelen over niet-witte mensen gemakkelijker geproduceerd worden. Je leest het goed: witte mannen, waar zijn die witte vrouwen om het nog niets eens te hebben over gekleurde mannen en vrouwen? Nou ja, vrouwen krijgen gewoon 18% minder betaald met het zelfde papiertje dan mannen en bij 88% van alle banen in Nederland worden vrouwen door witte mannen weerhouden om in gezaghebbende functies te komen, ook wel het “glazen plafond” genoemd. De cyclus blijft dus onafgebroken doorgaan: witte mannen praten alleen met witte mannen.

Om deze cyclus te doorbreken en Nederland kleurrijker te maken, denk ik dat we bij de vrouwen moeten beginnen. Witte vrouwen worden, zo blijkt, net zo goed onderdrukt als de Nederlander van kleur. Dit betekent ook dat vrouwen die binnen de gekleurde gemeenschap onderdrukking ervaren zich daarvan moeten losweken. Een minuscuul onderdeel hiervan is: de vrouwelijke imam. Op naar een gekleurd Nederland. Oja en Wilders: ga eens terug naar je eigen land.

De Koran en Hadith over een vrouwelijke imam
In de Koran en Hadith wordt volgens Yusuf al-Qaradawi, één van de meest gezaghebbende geleerde van deze tijd, gesteld dat “zodra we de teksten bestuderen, er geen authentieke tekst is die vrouwen verbied het gebed voor zowel mannen als vrouwen te leiden”. Desondanks is Al-Qaradawi tegen het uitvoeren van zulke gebeden: “een vrouwelijk lichaam kan verleidelijk zijn en mannen tijdens het gebed afleiden.”

Een Hadith van de Profeet uit het jaar 672 overgeleverd door Abu Bakrah al-Thaqafi in de Nufay’ b. al-Harith gaat hier nog wat dieper op in: “een volk zal nooit slagen wanneer hun zaken worden toevertrouwd aan een vrouw”. Een harde uitspraak van de Profeet maar ik mag niets in twijfel trekken en moet dus erkennen dat vrouwen niet kunnen leiden. Toch? Ook moet ik dan luisteren naar Al-Qaradawi en toegeven dat ik als man moeite heb mijn seksuele lusten te beheersen. Toch?

Het belang van context
Een uitgebreide studie van een andere islamgeleerde uit deze tijd, Khaled Abou El Fadl, beantwoordde de vraag over vrouwelijk leiders, door precies de bovenstaande Hadith overgeleverd door Abu Bakrah aan te halen, om daarmee het belang van context te duiden. In het onderzoek blijkt dat de uitspraak is gedaan toen een vrouwelijke leider werd aangesteld door de Perzen. De persoon Abu Bakrah had een hekel aan vrouwen en was eerder aangeklaagd wegens godslastering. De haat die Abu Bakrah had voor vrouwen wordt duidelijk in zijn uitspraak dat “de dood van een vrouw niet meer waard is dan één uur van rouw”. Bovenal was Aisha, de vrouw van de Profeet, aanwezig op het moment waarbij de Profeet deze uitspraak over vrouwelijke leiding gedaan zou hebben, alleen is er geen enkele overlevering van Aisha over deze kwestie, wat de authenticiteit van de Hadith verder afzwakt. De vraag die Abou El Fadl in zijn studie dan terecht stelt, is of deze Hadith gemanipuleerd is door Abu Bakrah en de Profeet niet eerder bijvoorbeeld “een volk dat door deze vrouw hun zaken laat leiden, zal nooit slagen” gezegd zou hebben.

Vrouwen kunnen dus wel leiden. Maar een gemengd gebed, zou een vrouw dat mogen leiden? Een authentieke Hadith over de vrouw Umm Waraqa bevestigd dat dit inderdaad mag: “de profeet bezocht haar in haar huis, wees iemand aan die opriep tot gebed, en verzocht haar vervolgens het rituele gebed te leiden” (Sunan Abi Dawud, 592). Verdere discussie tussen geleerden van onze tijd over deze Hadith zit in het woordje dar wat zowel “huis” als “milieu/omgeving” kan betekenen. Een andere interpretatie zou dan ook zijn dat niet het huis wordt bedoeld, maar het dorp of de lokale gemeenschap. Zoals Al-Qaradawi dus eerder aangaf dat er geen teksten zijn die vrouwen verbieden het gebed te leiden, wordt volgens deze Hadith een vrouwelijke imam zelfs aangemoedigd.

De klassiek geleerden
Het idee dat een vrouwelijke imam de gebeden mag leiden, is niet deze eeuw uit de lucht komen vallen. Klassieke geleerden als Ibn al-Arabi, al-Muzani, al-Tabari en Abu Thawr pleitten al eerder voor vrouwelijk imams. Zo zei de in 1165 geboren Ibn al-Arabi het volgende: “er zijn mensen die onvoorwaardelijk toestaan dat vrouwen het gebed leiden voor zowel man als vrouw, ik ben het daar mee eens.” Abu Thawr voegt daar aan toe: “wettelijke onderdanigheid van een mannelijk slaaf is groter dan een vrije vrouw. Als mannelijke slaven toegestaan zijn vrije mannen in het gebed te leiden, dan zijn vrije vrouwen dat ook.”

De botsing van eigen meningen
Moet ik nu ook luisteren naar de persoonlijke mening van Al-Qaradawi met betrekking tot het verleidelijke vrouwenlichaam? Islamgeleerde Amina Wadud vindt van niet en schroomt niet haar mening over deze zaak te uitten “wanneer een man met Allah probeert te communiceren en afgeleid wordt door een vrouw, die ook probeert te communiceren met Allah, dan heeft deze man een heel lage spirituele toewijding. Dit zou betekenen dat hij niet het superieure schepsel is van Allah, maar in plaats daarvan een dier is dat niet de mentale krachten heeft zijn dierlijke impulsen te beheersen”.

Desalniettemin blijkt dat door de geleerden enkel een mening wordt verkondigd en de geschriften uitwijzen dat een vrouwelijke imam niet wordt verboden en zelfs wordt aangespoord. Mijn vraag is daarom waarom luisteren we niet naar de geslachts-neutrale uitspraak van de Profeet: “laat de beste onder jullie aanroepen tot het gebed en de beste Koran lezers jullie imam zijn”(Sunan Abi Dawud, 590)?

Bron. (http://moslimomroep.nl/olaf-mesman-een-vrouwelijke-imam-wanneer-beginnen-we-daar-aan/)

Kefta.
02-11-15, 14:53
waar bemoeid deze kneus zich mee?

Eric de Blois
02-11-15, 15:38
waar bemoeid deze kneus zich mee?

Zo voorspelbaar.

CONTRA
02-11-15, 16:59
​Desondanks is Al-Qaradawi tegen het uitvoeren van zulke gebeden: “een vrouwelijk lichaam kan verleidelijk zijn en mannen tijdens het gebed afleiden.”

met dit argument kan je ook mannelyke imams verbieden. homoseksuele moslimgangers kunnen anders afgeleid raken tydens het gebed.

Kefta.
02-11-15, 17:48
met dit argument kan je ook mannelyke imams verbieden. homoseksuele moslimgangers kunnen anders afgeleid raken tydens het gebed.


[/COLOR]
Wat een domme vergelijking .
Zeker een Islamhatertje zoals die kneusje boven jou?

Wat doen jullie eigenlijk op een Marokkaanse forum?

super ick
02-11-15, 17:56
Wat een domme vergelijking .
Zeker een Islamhatertje zoals die kneusje boven jou?

Wat doen jullie eigenlijk op een Marokkaanse forum?

Forum heeft niet met Marokko te maken.

.nl jeweetog?

Iznogoodh
03-11-15, 18:24
Desondanks is Al-Qaradawi tegen het uitvoeren van zulke gebeden: “een vrouwelijk lichaam kan verleidelijk zijn en mannen tijdens het gebed afleiden.”
De islam: een religie voor opgefokte pubers.

Hawa
03-11-15, 18:38
Het geloof heeft normen en waarden en de mensheid dus niet.

Vrouwen in het westen zijn al lang dominee of wat.

Die hele islam geneuzel komt van boven af en net zoals de heilige geest van uit Rome dus welteverstaan.

Vrouwen ook vanuit het midden-oosten dragen bij in die welvaart.

Vrouwen zijn gewoonweg vrouwen die er toe doen.
Die hele klote culturen maken van vrouwen nog steeds die slaven.
OOk draagt bij verschillende culturen nog steeds slaven handel.

Als ze hier gaan wonen in Nederland en ze denken nog steeds in die zelfde cultuur dan dien je die mensen gelijk onherroepelijk terug te sturen naar hun eigen land van herkomst.

punt uit.

fijne dag en eer al die vrouwen,
en ook voor Imam-vrouw.

stomme etterbakken
mannen met
wrede ballen
die het leven van al die vrouwen
verknallen...

fijne dag, eet schaapbal goed voor je inteelt bal.

H.P.Pas
03-11-15, 18:53
fijne dag, eet schaapbal goed voor je inteelt bal.

De bal. (https://www.youtube.com/watch?v=pcxx5Y_9ZIc)

Eric de Blois
03-11-15, 20:36
fijne dag, eet schaapbal goed voor je inteelt bal.

Zijn mannen uit een zekere cultuur daar gek op dan? Nou ja, dat zou mij dan weer totaal niet verbazen. Ik sta nergens meer van te kijken. Eten van teelballen gaat in mijn beleving toch verder dan een orgasme krijgen in de achteruitgang van een dier. Bah, een teelbal eten en doorslikken. Dat is toch uitermate pervers. Iemand met ervaring hier?

CONTRA
03-11-15, 22:04
Wat doen jullie eigenlijk op een Marokkaanse forum?

me verbazen over hoe een islamgeleerde een gebedsritueel verseksualiseerd zodra het over vrouwen gaat.

Eric de Blois
03-11-15, 22:08
me verbazen over hoe een islamgeleerde een gebedsritueel verseksualiseerd zodra het over vrouwen gaat.

Eens.

Hawa
04-11-15, 17:46
Zijn mannen uit een zekere cultuur daar gek op dan? Nou ja, dat zou mij dan weer totaal niet verbazen. Ik sta nergens meer van te kijken. Eten van teelballen gaat in mijn beleving toch verder dan een orgasme krijgen in de achteruitgang van een dier. Bah, een teelbal eten en doorslikken. Dat is toch uitermate pervers. Iemand met ervaring hier?
.................................................. .................................................. ..........................IK DUS!

Testikel heet dit, van ram. Schaap heeft geen ballen. Maar testikel is gewoonweg een traktatie.Geroosterd en al wordt het opgediend waarvan iedereen als men wil mag eten.
Van de schaap wordt alles van gegeten de pens,het hart de nieren,de lever de poten die geroosterd worden en afgeschraapt en opnieuw wordt bereid etc etc. De kop is helemaal traktatie die je stoomt in grote stoompan en gegeten wordt met komijnpoeder en zout. Lekker om met je vinger het fijne vlees van die kop af te trekken,smullen maar.

In de Nederlandse cultuur vooral in volks wijken werd daar heel veel orgaan vlees gegeten, zoals de uiers van de koe b.v.
En ook de hele mikmak waaraan die uiers aan vast zitten. Arme mensen aten dit dus welteverstaan nog niet eens zo lang
geleden. Volksvrouwen die ruzie met elkaar kregen mepten elkaar met het jaar waaraan die uiers aan vast hingen op de kop.
En er werd heel veel Paardenvlees gegeten en je wilt niet weten hoe deze edele dieren in die tijden werden mishandeld.

Maar volgens mij eten volksvrouwen van Nederlandse origine dit niet meer,maar zeker weten doe ik dit ook niet.

Sommige mensen in Mali eten het oog van de Geit dus op. Die vinden dit weer zo heerlijk.
En tegenwoordig zijn er nog steeds stammen in Afrika die elkaar dus op eten. In voormalig Kongo.

Lekker eten fijne avond...