PDA

Bekijk Volledige Versie : Slecht nieuws voor klimaatapocalyptici



Marsipulami
03-11-15, 13:48
Zuidpoolijs groeit sneller dan het smelt


03-11-15, 12.07u - Bron: IPS


Het ijs op Antarctica groeit sneller dan het smelt, blijkt uit nieuw onderzoek van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA. Tussen 2003 en 2008 groeide het ijs netto met 82 miljard ton per jaar. Het onderzoek spreekt bevindingen uit het laatste klimaatrapport van het VN-Klimaatpanel tegen, dat stelt dat Antarctica ijs verliest.

Op grond van satellietgegevens stelt de ruimtevaarorganisatie NASA dat het Zuidpoolijs tussen 1992 en 2001 netto groeide met 112 miljard ton per jaar. In de periode van 2003 tot 2008 was dat jaarlijks 82 miljard ton.

Volgens NASA verliezen gletsjers versneld ijs, maar leidt toegenomen sneeuwval, die 10.000 jaar geleden al begon, ertoe dat het continent die verliezen nog steeds goedmaakt. "Aan het einde van de laatste IJstijd werd de lucht warmer en werd er meer vocht over het continent verplaatst, wat leidde tot een verdubbeling van de sneeuwval", zegt glacioloog Jay Zwally, hoofdauteur van de studie.


Slecht nieuws

Het goede nieuws is volgens Zwally dat Antarctica momenteel niet bijdraagt aan de stijging van de zeespiegel, maar een stijging van 0,23 millimeter per jaar voorkomt. "Maar dit is ook slecht nieuws. Als de 0,27 millimeter stijging per jaar niet aan Antarctica kan worden toegeschreven, betekent dat dat die stijging door iets anders, waar we geen rekening mee houden, wordt veroorzaakt."

Zwally wijst erop dat binnen enkele tientallen jaren de groei van het ijs op Antarctica kan ophouden, als de afname van de groei doorzet in het huidige tempo en de sneeuwval niet meer in staat is de verliezen te compenseren.

The_Grand_Wazoo
03-11-15, 14:26
Waar zit precies het slechte nieuws voor de klimaatapocalyptici?

Soldim
03-11-15, 14:42
Waar zit precies het slechte nieuws voor de klimaatapocalyptici?

De modelen kloppen voor geen meter.

Eric de Blois
03-11-15, 15:01
Ja, (goeie vraag post #2) waarom is dat eigenlijk - als het waar zou zijn dat de aarde niet wamer wordt, wat niet zo is - slecht nieuws voor "klimaatpolitici"? Tot nu toe zie ik alleen berichten over smeltend ijs. Hier in Patagonië zijn de gletschers in snel tempo aan het verdwijnen. Dat is erg zorgwekkend. Het veranderen van ons klimaat en het vervuilen van het milieu zijn veruit de grootste problemen op de wereld. Groter dan oorlogen, armoede en misdaad. Het treft namelijk iedereen. Het erge is dat het ook onomkeerbaar is.

Marsipulami
03-11-15, 15:16
Waar zit precies het slechte nieuws voor de klimaatapocalyptici?


De theorieën die de laatste jaren kritiekloos voor waarheid genomen worden blijken toch niet helemaal te kloppen.

Eric de Blois
03-11-15, 15:24
De theorieën die de laatste jaren kritiekloos voor waarheid genomen worden blijken toch niet helemaal te kloppen.

Goh, kritiekloos. Wetenschappelijke feiten zijn in tegenstelling tot het bestaan van god en bijbehorende regels, aantoonbaar.

Marsipulami
03-11-15, 15:25
Ja, (goeie vraag post #2) waarom is dat eigenlijk - als het waar zou zijn dat de aarde niet wamer wordt, wat niet zo is - slecht nieuws voor "klimaatpolitici"? Tot nu toe zie ik alleen berichten over smeltend ijs. Hier in Patagonië zijn de gletschers in snel tempo aan het verdwijnen. Dat is erg zorgwekkend. Het veranderen van ons klimaat en het vervuilen van het milieu zijn veruit de grootste problemen op de wereld. Groter dan oorlogen, armoede en misdaad. Het treft namelijk iedereen. Het erge is dat het ook onomkeerbaar is.

Klimaatsveranderingen zijn van alle tijden. Ik geloof niet dat men zoiets kan tegenhouden door bv reductie van CO2 uitstoot. Men kan zich wel voorbereiden en de aanpassingen doen die in de toekomst nodig zullen zijn.

Voor de rest vind ik een vermindering van de CO2 een goede zaak. Hoe minder rotzooi in de lucht hoe beter voor de gezondheid. Maar de opwarming van de planeet tegenhouden gaat volgens mij niet.

Eric de Blois
03-11-15, 15:33
Klimaatsveranderingen zijn van alle tijden. Ik geloof niet dat men zoiets kan tegenhouden door bv reductie van CO2 uitstoot. Men kan zich wel voorbereiden en de aanpassingen doen die in de toekomst nodig zullen zijn.

Voor de rest vind ik een vermindering van de CO2 een goede zaak. Hoe minder rotzooi in de lucht hoe beter voor de gezondheid. Maar de opwarming van de planeet tegenhouden gaat volgens mij niet.

Nee. Maar u zeg je precies wat klimaatpolitici ook willen, namelijk minder vervuiling en verspilling. Dat het opwarmen van de aarde niet is tegen te houden, maakt nog niet dat we dan maar geen maatregelen zouden moeten nemen. Gelukkig waarschuwen wetenschappers en groene politici ons, anders zouden we helemaal niets doen tegen de vervuiling van ons milieu. Neem eens al dat plastic in het milieu. Dat is een ramp van ongekende omvang. Daar moet iets tegen gedaan worden!

Marsipulami
03-11-15, 15:40
Goh, kritiekloos. Wetenschappelijke feiten zijn in tegenstelling tot het bestaan van god en bijbehorende regels, aantoonbaar.

Ik ben blij dat je over godsdienst begint, want er is inderdaad veel gelijkenis tussen godsdienst en de moderne klimaatmythes. Het is eerder geloof dan wetenschap. De klimaat-gelovigen verwachten het einde van de wereld tenzij de mens ingrijpend zijn gedrag verandert. Die gedachtengang kan je ook al in de bijbel terug vinden.


https://youtu.be/NsY7-QH4-vE

Eric de Blois
03-11-15, 15:54
Ik ben blij dat je over godsdienst begint, want er is inderdaad veel gelijkenis tussen godsdienst en de moderne klimaatmythes. Het is eerder geloof dan wetenschap. De klimaat-gelovigen verwachten het einde van de wereld tenzij de mens ingrijpend zijn gedrag verandert. Die gedachtengang kan je ook al in de bijbel terug vinden.


https://youtu.be/NsY7-QH4-vE

Niet mee eens. Wetenschap is geen religie. Wetenschappers bestuderen gevolg en oorzaak van de wereld om ons heen. Religie gaat uit van één waarheid die onbespreekbaar is. Wetenschap ontwikkeld en is dynamisch, religie is statisch.

Marsipulami
03-11-15, 16:16
Niet mee eens. Wetenschap is geen religie. Wetenschappers bestuderen gevolg en oorzaak van de wereld om ons heen. Religie gaat uit van één waarheid die onbespreekbaar is. Wetenschap ontwikkeld en is dynamisch, religie is statisch.

Ik had het daarom niet over wetenschappen, maar over de moderne klimaatmythes.

De klimaat-gelovigen kunnen van Wizdom leren hoe je wetenschap kan aanwenden om een geloof te bewijzen. Ik persoonlijk hou geloof en wetenschap liever uit elkaar. Dat geldt ook voor het geloof in klimaatmythes.

Iznogoodh
03-11-15, 17:20
Alweer de bekende tirades van Marsipulami tegen de wetenschap.

Marsipulami
03-11-15, 18:29
Alweer de bekende tirades van Marsipulami tegen de wetenschap.

Ik herinner me geen tirades van mezelf tegen de wetenschap. Kan je me uitleggen waarover je het hebt?