PDA

Bekijk Volledige Versie : Fransen weigeren Iraanse president halal en alcoholvrij menu in het Elysée



Marsipulami
10-11-15, 15:05
Fransen weigeren Iraanse president halal en alcoholvrij menu in het Elysée

10-11-15, 09.33u - Bron: rtl.fr

Volgende week zal de Iraanse president Hassan Rohani een officieel bezoek brengen aan Frankrijk. De voorbereidingen voor dat bezoek lopen echter niet van een leien dakje: over het menu dat tijdens de onderhandelingen op tafel zal verschijnen, kan geen consensus worden gevonden.

Het bezoek van de Iraanse president aan Frankrijk zal waarschijnlijk niet zonder slag of stoot verlopen. Nog voor Hassan Rohani er voet aan de grond zet, is er namelijk al discussie over zoiets ogenschijnlijk triviaals als het menu. Naar goede gewoonte zou de entourage van de Iraanse president gevraagd hebben om een selectie van halal-gerechten en om het weren van alcoholische dranken van de onderhandelingstafel.

Dat laatste weigert Frankrijk echter pertinent, omdat het aanbrengen van een selectie Franse wijnen onlosmakelijk deel uitmaakt van de traditie van de republiek. Het is niet de eerste keer dat het Franse gebruik zorgt voor diplomatieke oproer.


Ontbijt

Omdat over de inhoud van het menu blijkbaar onmogelijk tot een akkoord kon worden gekomen, stelde het Elysée Rohani dan maar voor er geen diner van te maken, maar wel een ontbijt. Daar zou het probleem van te serveren alcohol alvast geen roet in het eten gooien. Dat voorstel wezen de Iraniërs echter af als 'te goedkoop' voor president Rohani.

In plaats van een gezamenlijke maaltijd zal er volgende week dus waarschijnlijk een onderhoud zonder bijbehorend voedsel en geestrijke dranken op het programma staan. President Hollande en Rohani zullen er onder meer spreken over de situatie in Syrië en over de dreiging van terreur. Daarnaast zal de Iraanse president ook gesprekken voeren met verschillende Franse bedrijfsleiders en topondernemers.


Bofko
13-11-15, 17:16
ZwartePiet-achtig geneuzel op de vierkante millimeter.....

Ik ben voor de Fransen: Gewoon die fles wijn op tafel en tegen Rohani zeggen dat er niet van hoeft te drinken. Kijken naar een fles met alcohol erin is toch niet verboden? En al zeker niet in Frankrijk.

Het lijkt me vrij normaal om je gewoon aan te passen als je bij een ander op bezoek komt.

Nou bekruipt me ook de gedachte dat misschien niet Rohani maar polcor Europeanen over die fles wijn beginnen te zeiken. Ze vullen het voor Rohani in en gaan vervolgens aan de bel van de media trekken.....

Bofko
13-11-15, 18:01
https://www.youtube.com/watch?v=n9y2qtaopbE

CONTRA
14-11-15, 00:31
'Fransen weigeren Iraanse president halal en alcoholvrij menu in het Elysée'

dat hadden ze beter niet kunnen weigeren . . .

Terreur in Parijs|Buitenland| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/buitenland/24740375/__Terreur_in_Parijs__.html)

CONTRA
14-11-15, 19:26
Rohani zegt bezoek aan Parijs af
Rohani zegt bezoek aan Parijs af|Buitenland| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/buitenland/24741336/__Rohani_zegt_bezoek_aan_Parijs_af__.html)

super ick
15-11-15, 09:49
Rohani zegt bezoek aan Parijs af
Rohani zegt bezoek aan Parijs af|Buitenland| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/buitenland/24741336/__Rohani_zegt_bezoek_aan_Parijs_af__.html)

Wat zou het van enorme ruggegraat getuigd hebben als de man daar het podium had gepakt om dergelijke aanslagen scherp te veroordelen. Liefst op een sinaasappelkistje aan de voet van de Eiffeltoren.

mark61
15-11-15, 12:19
Wat zou het van enorme ruggegraat getuigd hebben als de man daar het podium had gepakt om dergelijke aanslagen scherp te veroordelen. Liefst op een sinaasappelkistje aan de voet van de Eiffeltoren.


Ik geloof niet, sorry, dat jij veel van de verhoudingen begrijpt. Als je tenminste bedoelt dat Rohani de verzamelde 'moslimjongens' van Frankrijk zou moeten toespreken.

Wat hebben Franse kleine criminelen van Algerijnse en Marokkaanse afkomst nou te schaften met zo'n exoot, een sji`iet uit een land waar ze verder geen ruk van af weten? Een land bovendien, dat Assad steunt en daarmee tot Satan zelve is verklaard.

Werkelijk Super.

En als je bedoelt dat ie de 'blanken' zou moeten toespreken, dat heeft hij hiermee toch precies gedaan?

Niet dat het helpt. De VS hebben de leugen / het verhaal de wereld in geholpen dat Iran 'terroristen steunt'. Ja, Iran steunt Hezbollah. Maar om die af te doen als 'terroristen', dat is werkelijk veel te kort door de bocht. Besides, als er iemand terroristen steunt is het de VS zelf wel.

mark61
15-11-15, 14:32
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening. Ik denk dat aardig doen tegen je gasten vooral te maken heeft met hoe hard je ze nodig hebt, niet met principes. Blijkbaar heeft Frankrijk Iran niet al te hard nodig :slaap:

Eke
15-11-15, 16:21
Heb dat wel 'geleerd' destijds...
Gasten onthaal je.
Dus bv. geen alcohol als zij dat niet drinken.
Chauvinistische lui, die Fransen.

Marsipulami
16-11-15, 07:18
Tja, als die onderhandelaars van hoog niveau het nog niet eens kunnen worden over de organisatie van het middagmaal, dan weet je wat je van de rest van de onderhandelingen mag verwachten.

Umarvlie
16-11-15, 07:25
Krampachtig Fans geneuzel in de ijdele hoop om wat zaken te kunnen doen als sancties tegen Iran gaan verdwijenen. Zelfs slijmen hiervoor lukt ze al niet meer.

Denk dat de Chinezen de meesten trouwens al voor zijn.

super ick
16-11-15, 07:29
Ik geloof niet, sorry, dat jij veel van de verhoudingen begrijpt. Als je tenminste bedoelt dat Rohani de verzamelde 'moslimjongens' van Frankrijk zou moeten toespreken.

Wat hebben Franse kleine criminelen van Algerijnse en Marokkaanse afkomst nou te schaften met zo'n exoot, een sji`iet uit een land waar ze verder geen ruk van af weten? Een land bovendien, dat Assad steunt en daarmee tot Satan zelve is verklaard.

Werkelijk Super.

En als je bedoelt dat ie de 'blanken' zou moeten toespreken, dat heeft hij hiermee toch precies gedaan?

Niet dat het helpt. De VS hebben de leugen / het verhaal de wereld in geholpen dat Iran 'terroristen steunt'. Ja, Iran steunt Hezbollah. Maar om die af te doen als 'terroristen', dat is werkelijk veel te kort door de bocht. Besides, als er iemand terroristen steunt is het de VS zelf wel.

Tja, de manier waarop hier zaken aan elkaar geknoopt worden. Zo zijn we allemaal elkaars vriend en vijand. Iedereen is wel op een of andere negatieve wijze betrokken bij een conflict. Is het niet direct dan wel indirect. Ik sta er dan ook verbaasd over dat dat er mensen zijn de daden van deze idioten kennen en er nog rechtvaardiging in zien ook. Een, min of meer, logisch gevolg kan ik nog wel volgen. Het zijn hier geen koorknaapjes die door externen over de rooien gejaagd zijn. Het is een ordinaire machtsstrijd waar alles wat afwijkt van de radicale islam zoals zij hem zien geëlimineerd moet worden. Liefst op een gruwelijke manier, liefst in het openbaar.

Voor die betreffende moslimjongeren is niets of niemand goed. Ja wellicht een populaire rapper. De werkelijkheid past niet bij hun verwrongen zelfbeeld als een soort prinsje. Het pad naar criminaliteit ligt dan voor ze open. Even een paar kilootjes heen en weer en je kan met je matties in een BMW rondrijden. (aan je arme moeder geven zodat ze beter kan zorgen voor je broertjes en zusjes zou een betere bestemming zijn)

Alle westerse landen proberen hun belangen veilig te stellen en doen zaken met kwaadaardige regimes en steunen rebellen/terroristen als het hen uitkomt. De grootste doet dat ook op de grootste schaal. Vechten mee, leveren wapens of onderdelen, trainen militairen, etc. Zo zit de wereld in elkaar.

Ibrah1234
16-11-15, 10:19
Dat terwijl 'fêteer' ook nog eens een Frans leenwoord is.

Tomas
16-11-15, 13:52
Heb dat wel 'geleerd' destijds...
Gasten onthaal je.
Dus bv. geen alcohol als zij dat niet drinken.
Chauvinistische lui, die Fransen.

Het is een interessant fenomeen dat het volstrekt logisch is dat een blanke zich aanpast aan zijn gasten (halal), en zich ook aanpast aan zijn gastheer (hoofdoek en halal). Andersom wordt niet verwacht.

Dat iemand dit doet is zijn persoonlijke keuze, en kan ik waarderen.

Het afkeuren als dit niet gedaan wordt, of het als een universele regel te beschouwen is m.i. onbewust racisme: Den primitieve Negert kan zich niet aanpassen, dus de edele blanke zal dit altijd moeten doen.

Eric de Blois
16-11-15, 16:05
Heb dat wel 'geleerd' destijds...
Gasten onthaal je.
Dus bv. geen alcohol als zij dat niet drinken.
Chauvinistische lui, die Fransen.

Aan die onderhandelingstafel zitten mensen die wél alcohol drinken, dus waarom moet de wijn van tafel? De Iraanse gast eist dat het gastland zich aanpast aan de Iraanse regels. Maar hoe gaat Iran dan met zijn gasten om? Oh ja, in Iran moet de gast zich houden aan de regels van Iran. Vrouwelijke gasten dienen in Iran hun haar te bedekken en alcohol is streng verboden.

Eke
16-11-15, 17:16
Aan die onderhandelingstafel zitten mensen die wél alcohol drinken, dus waarom moet de wijn van tafel? De Iraanse gast eist dat het gastland zich aanpast aan de Iraanse regels. Maar hoe gaat Iran dan met zijn gasten om? Oh ja, in Iran moet de gast zich houden aan de regels van Iran. Vrouwelijke gasten dienen in Iran hun haar te bedekken en alcohol is streng verboden.

Op de valreep dan nog even (was aan het weggaan van het forum)

@Tomas : ik leerde dat in de jaren "60 !!! Les krijgen in het worden van een goede gastvrouw...pfffffff.

@ Eric, dit gaat niet over de onderhandelingstafel, maar over de maaltijd.

Jouw speciale gasten die haram eten willen enzo geef je een haram maaltijd. Je hebt ze uitgenodigd,he ! En je volgt de westerse regels van goed gastheer/gastvrouwschap.

Eric de Blois
16-11-15, 17:43
@ Eric, dit gaat niet over de onderhandelingstafel, maar over de maaltijd.

Jouw speciale gasten die haram eten willen enzo geef je een haram maaltijd. Je hebt ze uitgenodigd,he ! En je volgt de westerse regels van goed gastheer/gastvrouwschap.


[...]Naar goede gewoonte zou de entourage van de Iraanse president gevraagd hebben om een selectie van halal-gerechten en het weren van alcoholische dranken van de onderhandelingstafel.[...]

In Iran krijgen Fransen ook geen wijn of varkensvlees aangeboden. Bovendien moeten vrouwelijke bezoekers in Iran hun haar bedekken. Iran stelt eisen aan gasten. Waarom mag Frankrijk dan niet staan op eigen regels en gebruiken? Aan de onderhandelingstafel zitten ook niet-moslims. Dus met de Iraanse eis, moet iedereen zich aan tafel aan de Iraanse regels houden. Dus geen alcohol.

mark61
16-11-15, 18:49
Even een paar kilootjes heen en weer en je kan met je matties in een BMW rondrijden

Maar wat bedoelde je nou oorspronkelijk? Dat Rohani de Parijse banlieues moest toespreken? Lijkt me geen succes.

In mijn 'analyse' (en naar gelukkig blijkt, niet alleen de mijne) gaat het hier om mislukte matties zonder BMW. Dit was the next best thing. Als je me begrijpt :)

Bofko
17-11-15, 02:47
Heb dat wel 'geleerd' destijds...
Gasten onthaal je.
Dus bv. geen alcohol als zij dat niet drinken.
Chauvinistische lui, die Fransen.

Dzjiezus. Doet me denken aan polcor Zwitsers die kruizen gingen weghalen omdat er Arabieren op bezoek kwamen.
Ik word misselijk van die polcor invulling voor anderen.Echt europees verschijnsel.Die Arabieren weten echt wel dat ze in Zwitserland niet in een islamitisch land zijn, hoor!

Het komt geen moment in die polcor-hoofdjes op dat die Arabieren het in Zwitserland misschien wel leuk vinden om een kruis te zien.Zoals elke Europeaan zoekt naar de eigenheid van andere culturen als ze in het betreffende land zijn. Je toont veel meer respect door mensen als 'persoon' en niet als 'frame' te behandelen.

Ik snap steeds beter de 'white privilege' houding van sommige allochtonen die dit soort gratuit,wit, links, polcor betuttelgeneuzel meer dan zat zijn.

Wat is beter Eke: Beatrix die , als gast, een hoofddoek op doet tijdens haar bezoek aan Jemen of de jemenitische gastheer die eist dat alle Jemenitische vrouwen in het gezichtsveld van Beatrix hun hoofddoek afdoen.

super ick
17-11-15, 07:23
Aan die onderhandelingstafel zitten mensen die wél alcohol drinken, dus waarom moet de wijn van tafel? De Iraanse gast eist dat het gastland zich aanpast aan de Iraanse regels. Maar hoe gaat Iran dan met zijn gasten om? Oh ja, in Iran moet de gast zich houden aan de regels van Iran. Vrouwelijke gasten dienen in Iran hun haar te bedekken en alcohol is streng verboden.

Zo gaat dat in veel gevallen met gelovigen. Waar zij komen passen anderen zich aan hen aan. Dat heet respect. Fatsoen.
Tenminste.........zo wordt het gebracht.

super ick
17-11-15, 07:29
Het is een interessant fenomeen dat het volstrekt logisch is dat een blanke zich aanpast aan zijn gasten (halal), en zich ook aanpast aan zijn gastheer (hoofdoek en halal). Andersom wordt niet verwacht.

Dat iemand dit doet is zijn persoonlijke keuze, en kan ik waarderen.

Het afkeuren als dit niet gedaan wordt, of het als een universele regel te beschouwen is m.i. onbewust racisme: Den primitieve Negert kan zich niet aanpassen, dus de edele blanke zal dit altijd moeten doen.


Het zit ingebakken in onze gewoonten. Onszelf altijd af ragen wat we er zelf aan kunnen doen. Wat we anders kunnen doen, beter kunnen doen, etc. Aanpassingsvermogen.
Wij vragen ons vooraf al af wat onze gast wellicht storend zou kunnen vinden en passen het aan of halen het weg. Waarschijnlijk is dat ingebakken omdat we een handelslandje zijn en dus altijd wat van de ander willen en die ander daarom niet voor zijn hoofd willen stoten. Als wij zaken gaan doen in Japan lezen we eerst vijf dikke boeken om den Jappannert vooral niet voor zijn hoofd te stoten maar komt den Jappannert naar hier dan doen we dat ook.
Vragen wij in Duitsland de weg dan praten we uiteraard Duits maar vraagt een Duitser in Nderland de weg dan praten we ook Duits. Kunnen we het niet dan zetten we onszelf desnoods voor lul.

super ick
17-11-15, 07:40
Maar wat bedoelde je nou oorspronkelijk? Dat Rohani de Parijse banlieues moest toespreken? Lijkt me geen succes.

In mijn 'analyse' (en naar gelukkig blijkt, niet alleen de mijne) gaat het hier om mislukte matties zonder BMW. Dit was the next best thing. Als je me begrijpt :)


Ik hoor de laatste dagen alleen maar wij-zij-verhalen. Er wordt weer een blik goedwillende moslims opengetrokken die ons inzage proberen te geven in hun gewoontes en gebruiken, etc. Ik erger me er kapot aan. Dat gebrek aan doordringen tot de kern.
Oké, de Nederlandse politiek heeft besloten mee te doen aan militaire acties in Irak. Echter wat vergeten wordt is dat WIJ (en dan bedoel ik gvd iedere inwoner) hier in dezelfde bus zitten, naar hetzelfde evenement gaan, bij hetzelfde bedrijf werken en dat dat tuig h e l e m a a l nergens naar kijkt. Die nemen met hun acties alles en iedereen mee. Jij bent hier en dat is genoeg. Dat simpele feit is niet 1 keer aangehaald.
Wat maakt mij het uit wat iemand eet of niet mag eten. Wat maakt mij het uit of iemand op vrijdag naar zijn tempel gaat of op zondag.
Iedere keer maar die verschillen uitlichten terwijl wij vele male meer belangen hebben die ons zouden moeten binden.

In dat kader juich ik iedere 'exoot' toe die zich op deze wijze uitspreekt.

Wat ik ook hoorde en hier ook lees: Wij westerlingen verdienen het min of meer ook een beetje. Moeten we maar wegblijven uit Irak en Syrie. Ik zou geneigd dat te geloven ware het niet dat er 'onderling in de regio' vele malen meer slachtoffers vallen door dezelfde aanslagen. Dat tuig daar weet het tuig hier kennelijk goed te inspireren.

Marsipulami
17-11-15, 11:20
Charlie Hebdo steekt met deze cover middelvinger op naar terroristen


20059

17-11-15, 11.35u - Bron: Volkskrant, The Independent

Het bekende Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo reageert gevat op de bloedige aanslagenreeks in Parijs. De nieuwste cover van Charlie Hebdo is speciaal gewijd aan de aanslagen: "Zij hebben wapens - schijt aan hen. Wij hebben champagne", staat er te lezen bij een foto van een door kogels 'doorzeefde' Fransman die vrolijk de wereldbekende Franse bubbels tot zich neemt.

Charlie Hebdo weet goed genoeg wat het is om het doelwit van aanslagen te zijn, maar weigert om humor in te ruilen voor angst. "Niet toegeven is het enige antwoord dat je de terroristen kan geven", klinkt het. "Zo maak je hun terreur onschadelijk".

Een cartoonist van Charlie Hebdo had trouwens zaterdag ook een boodschap voor iedereen die bidt voor Parijs met de intussen bekende hashtag #PrayForParis. "We hebben echt niet nóg meer religie nodig", zegt Joann Sfar op zijn Instagram.

Eke
17-11-15, 11:21
Dzjiezus. Doet me denken aan polcor Zwitsers die kruizen gingen weghalen omdat er Arabieren op bezoek kwamen.
Ik word misselijk van die polcor invulling voor anderen.Echt europees verschijnsel.Die Arabieren weten echt wel dat ze in Zwitserland niet in een islamitisch land zijn, hoor!

Het komt geen moment in die polcor-hoofdjes op dat die Arabieren het in Zwitserland misschien wel leuk vinden om een kruis te zien.Zoals elke Europeaan zoekt naar de eigenheid van andere culturen als ze in het betreffende land zijn. Je toont veel meer respect door mensen als 'persoon' en niet als 'frame' te behandelen.

Ik snap steeds beter de 'white privilege' houding van sommige allochtonen die dit soort gratuit,wit, links, polcor betuttelgeneuzel meer dan zat zijn.

Wat is beter Eke: Beatrix die , als gast, een hoofddoek op doet tijdens haar bezoek aan Jemen of de jemenitische gastheer die eist dat alle Jemenitische vrouwen in het gezichtsveld van Beatrix hun hoofddoek afdoen.


Bofko, je vergeet wat en Eric trouwens ook : je gasten hebben spijswetten.
Wetten, waaraan zij zich moeten houden...of jij dat nu wilt of niet.Het gaat helemaal niet om het misschien wel leuk vinden om een kruis te zien...

Beatrix toont aan de hele wereld hoe het eruit ziet als zij haar hoed op wil houden en de situatie -bezoek aan moskee- vraagt dat zij een sluier draagt.
Of heb je het daar niet over.
Ik vind het een mooie demo-kan mensen aan het denken zetten over het werkelijke belang van regeltjes...

In ieder geval, Bofko : de Fransen willen met de Iraniërs om de onderhandelingstafel , dus.....
zorg dan dat die onderhandelingen in een zo'n relaxed mogelijke sfeer plaatsvinden. Meeste kans dat er dan naar elkaar geluisterd wordt. Zoals je weet : een geërgerd mens luistert slecht.

H.P.Pas
17-11-15, 11:50
Bofko, je vergeet wat en Eric trouwens ook : je gasten hebben spijswetten.
Wetten, waaraan zij zich moeten houden...

So what ?
Dat is geen vrijbrief om die 'wetten' naar eigen goeddunken aan anderen op te leggen.

Eke
17-11-15, 12:48
So what ?
Dat is geen vrijbrief om die 'wetten' naar eigen goeddunken aan anderen op te leggen.

Er is vanuit Iran gevraagd om een selectie van halal eten en om een alcoholvrije onderhandelingstafel.

Een vraag houdt de mogelijkheid in om NEE te zeggen, HP.

Voor mij overstijgt het doel (goede onderhandelingen) het armpje drukken over een alcoholvrije onderhandelingstafel en halal eten.
Het geeft de Fransen een kans om lekker en feestelijk vegetarisch te promoten !!!

Marsipulami
17-11-15, 15:24
Er is vanuit Iran gevraagd om een selectie van halal eten en om een alcoholvrije onderhandelingstafel.

Een vraag houdt de mogelijkheid in om NEE te zeggen, HP.

Voor mij overstijgt het doel (goede onderhandelingen) het armpje drukken over een alcoholvrije onderhandelingstafel en halal eten.
Het geeft de Fransen een kans om lekker en feestelijk vegetarisch te promoten !!!


Men kan ook gewoon overgaan tot de orde van de dag en die vreetfestijnen op kosten van de belastingbetaler achterwege laten. Alleszins triest dat toponderhandelaars die beslissen over oorlog en vrede het zelfs niet eens geraken over de organisatie van het middagmaal.

Eke
17-11-15, 15:39
Alleszins triest dat toponderhandelaars die beslissen over oorlog en vrede het zelfs niet eens geraken over de organisatie van het middagmaal.

Ben het helemaal met bovenstaande eens. Maar ik vermoed dat het door andere mensen wordt verzorgd.


Er is nog een hele brede weg tussen een vreetfestijn en een gedroogd appelschijfje met kaneel en suiker, Marsipulami :)

Eric de Blois
17-11-15, 19:33
20059


Dat kon Gregorius Nekschot stukken beter. Ik vind Charlie Hebdo flauw, niet gemeen genoeg. Infantiele humor. De plaatjes van Hebdo kun je ook veel sneller vervaardigen dan de meer gedetailleerde tekeningen van Nekschot. Nekschot was iemand met gevoel voor sarcasme en detail. Hebdo is er voor het grote pubkliek en een beetje te commerciëel. Ook links kan Hebdo wel waarderen. Nekschot echter was bij links Nederland niet geliefd. Hij had natuurlijk wel gelijk, maar dat kon men niet openlijk zeggen. Dus helaas moest Gregorius zijn activiteiten na dreigementen van justitie "vrijwillig" beëindigen. Zo gaat dat wanneer respect voor andere culturen op vingerknippen van een zich beledigd voelende fundamentalist van boven middels dreigementen wordt afgedwongen. Dreigen met de hel werkt dus. Justitie heeft gebogen en toegegeven. Dan kun je alles verwachten. Voor Nekschot is er geen ruimte meer. Nederland is ook geen seculiere staat, daardoor kon het gebeuren dat Nekschot beleefd gevraagd werd te stoppen... Het "vrijwillig" stoppen van Nekschot bevestigt hoe corrupt de Nederlandse cultuur is. Wij hebben een handels-cultuur, altijd bereid de klant gelijk te geven voor een paar knikkers. In dit geval krijgen we geen knikkers maar wordt afgezien van verderde dreiging in ruil voor blijvend buigen. Hoezeer wordt hiermee pardoxaal het gelijk van Nekschot bevestigd!

https://i.ytimg.com/vi/2rbKjqTW-vc/hqdefault.jpg

CONTRA
17-11-15, 20:05
Men kan ook gewoon overgaan tot de orde van de dag en die vreetfestijnen op kosten van de belastingbetaler achterwege laten. Alleszins triest dat toponderhandelaars die beslissen over oorlog en vrede het zelfs niet eens geraken over de organisatie van het middagmaal.

een goed vreetfestijn maakt het onderhandelen soepeler. met drank en lekker voedsel zyn mensen sneller bereid tegemoet te komen aan de ander. als beide partyen tevreden zyn over de voorbereidingen van de maaltyden dan is de eerste grote horde van het onderhandelen al genomen.

Marsipulami
17-11-15, 23:35
Alleszins triest dat toponderhandelaars die beslissen over oorlog en vrede het zelfs niet eens geraken over de organisatie van het middagmaal.


Ben het helemaal met bovenstaande eens. Maar ik vermoed dat het door andere mensen wordt verzorgd.

Bedoel je dat president Hollande (Frankrijk) en president Rohani (Iran) geen invloed kunnen hebben op de personeelsleden die bepalen wat beide presidenten 's middags te eten krijgen ?

mark61
18-11-15, 00:15
Bofko, je vergeet wat en Eric trouwens ook : je gasten hebben spijswetten..

Niemand vraagt hen die te overtreden. Blijkbaar is het zicht op andermans, voor jou ongeoorloofde spijzen al teveel.

Het is dus totalitaire terreur.

Het is ook opvallend hoe in islamitische landen die beweren christenen etc. te tolereren, diezelfde minderheden zich toch aan de regels van de anderen moeten houden.

Tegenwoordig dan, in het Osmaanse rijk aten de christenen naar hartelust varkensvlees en dronken ze vrolijk wijn. Enfin, veel moslims ook.

Eke
18-11-15, 11:30
Bedoel je dat president Hollande (Frankrijk) en president Rohani (Iran) geen invloed kunnen hebben op de personeelsleden die bepalen wat beide presidenten 's middags te eten krijgen ?

Nee, dat bedoel ik niet, Mars.

Eke
18-11-15, 11:37
Niemand vraagt hen die te overtreden. Blijkbaar is het zicht op andermans, voor jou ongeoorloofde spijzen al teveel.

Het is dus totalitaire terreur.

Het is ook opvallend hoe in islamitische landen die beweren christenen etc. te tolereren, diezelfde minderheden zich toch aan de regels van de anderen moeten houden.

Tegenwoordig dan, in het Osmaanse rijk aten de christenen naar hartelust varkensvlees en dronken ze vrolijk wijn. Enfin, veel moslims ook.

Frankrijk showt graag met z'n wijnen tijdens ontvangsten. Ze ziet het zelfs als een deel van haar identiteit.
In feite is het reclame. Op zich heb ik daar geen enkel probleem mee, maar de vraag is : is dat moment nou het meest geschikt voor je promotie /zijn je gasten daar nu de meest geschikte voor?



Naar de onderhandelingstafel.
Daar komen vertegenwoordigers van 2 culturen aan te zitten. Om over heel belangrijke zaken te onderhandelen. Deze zaken hebben invloed op miljoenen mensen.

Wat vind jij een neutrale onderhandelingstafel, Mark ?

mark61
18-11-15, 20:45
Frankrijk showt graag met z'n wijnen tijdens ontvangsten. Ze ziet het zelfs als een deel van haar identiteit.
In feite is het reclame. Op zich heb ik daar geen enkel probleem mee, maar de vraag is : is dat moment nou het meest geschikt voor je promotie /zijn je gasten daar nu de meest geschikte voor?

Wat vind jij een neutrale onderhandelingstafel, Mark ?

Fransen drinken vaak wijn bij het eten. Waarom je over 'showen' en 'reclame' begint ontgaat me volledig. Hoe kom je erop gewoon. Je denkt dat Fransen wijn willen verkopen aan moslims?

Bietje getikt.

Een neutrale onderhandelingstafel is rond. Wat je buurman eet, is zijn zorg.

Overigens gaan deze 'onderhandelingen' alleen maar over zakelijke deals. Geld. Niet over politieke zaken.

Eke
19-11-15, 10:03
Fransen drinken vaak wijn bij het eten. Waarom je over 'showen' en 'reclame' begint ontgaat me volledig. Hoe kom je erop gewoon. Je denkt dat Fransen wijn willen verkopen aan moslims?

Bietje getikt.

Een neutrale onderhandelingstafel is rond. Wat je buurman eet, is zijn zorg.

Overigens gaan deze 'onderhandelingen' alleen maar over zakelijke deals. Geld. Niet over politieke zaken.

Mark, ik luister veel naar info op de radio. Hun wijnen zijn net als onze tulpen en kazen en daarom zetten ze hen graag op de voorgrond -in hun flessen met etiketten- bij dit soort internationale diners. Misschien mogen er ook wel foto's genomen worden op een enkel moment, maar dat weet ik niet.

Gaan we schelden, Mark ? Waarom nou ? :hihi:..
Je hebt vaak hele goede argumenten. Maar niet altijd.:p


Kun je je laatste zin hard maken ? Ik heb nl. andere informatie.


PS. Een neutrale onderhandelingstafel kan rond zijn, maar er zullen ook geen irriterende zaken op te vinden zijn (irriterend voor de gesprekspartner).

Marsipulami
19-11-15, 10:47
PS. Een neutrale onderhandelingstafel kan rond zijn.

Is een vierkante of rechthoekige tafel minder neutraal ?

Eke
19-11-15, 11:05
Is een vierkante of rechthoekige tafel minder neutraal ?

Dat moet je aan Mark vragen. Hij kwam op de proppen met een ronde tafel.
Das niet een "bietje getikt' overigens. :hihi: Denk aan...een ronde tafelconferentie... Zat Koning Arthur ook niet om een ronde tafel ?
Maar vierkante of rechthoekige tafels scoren ook hoog hoor...
En als je naar andere culturen gaat kijken zie je dat tafels niet eens nodig zijn.

H.P.Pas
19-11-15, 16:16
Is een vierkante of rechthoekige tafel minder neutraal ?

Een ronde tafel heeft geen hoofd en geen ondereind, geen hoek- en geen middenplaatsen: alle plaatsen zijn symetrisch en aan elkaar gelijk.

Umarvlie
19-11-15, 16:28
Een ronde tafel heeft geen hoofd en geen ondereind, geen hoek- en geen middenplaatsen: alle plaatsen zijn symetrisch en aan elkaar gelijk.

Ja, maar dat gebrek ondervang je dan weer door stoelen met verschillende hoogte in rugleuning.

super ick
19-11-15, 18:53
Als de Franse president nu wijn op tafel zou eisen als hij naar Iran gaat dan zouden we waarschijnlijk menen dat hij weet dat hij naar een islamitisch land gaat, enz, enz, enz.
Nu andersom weet de president van Iran dat hij naar een land gaat waar wijn diep in de cultuur zit.

Waarom kan er geen sprake van aanpassing zijn in het eerste geval maar wordt het andersom wel verwacht?

Wat is dat toch met die gelovigen dat zij het liefst hun mores opleggen aan iedereen? Dat zij geen genoegen nemen met het feit dat andersdenkenden voor henzelf bepalen waar ze zich wel of niet aan houden?

Marsipulami
19-11-15, 20:20
Als de Franse president nu wijn op tafel zou eisen als hij naar Iran gaat dan zouden we waarschijnlijk menen dat hij weet dat hij naar een islamitisch land gaat, enz, enz, enz.
Nu andersom weet de president van Iran dat hij naar een land gaat waar wijn diep in de cultuur zit.

Waarom kan er geen sprake van aanpassing zijn in het eerste geval maar wordt het andersom wel verwacht?

Wat is dat toch met die gelovigen dat zij het liefst hun mores opleggen aan iedereen? Dat zij geen genoegen nemen met het feit dat andersdenkenden voor henzelf bepalen waar ze zich wel of niet aan houden?

Als je met Royal Air Maroc vliegt, dan krijg je een flesje wijn bij de maaltijd. Teken van gastvrijheid. Bij de vliegtuigmaatschappijen van het vasteland zie je dat niet.

mark61
19-11-15, 20:39
Is een vierkante of rechthoekige tafel minder neutraal ?

Ja, dat is algemeen bekend. Je dacht toch niet dat tafelkeuze bij conferenties willekeurig is?

Het valt je nooit op dat bijv. Poetin altijd aan het hoofd van een lange tafel zit, zodat er heel veel onderdanen nederig hun hoofd naar hem moeten buigen, en hij dus blijkbaar Heel Veel Gezag heeft?

Delegaties die tegenover elkaar aan een rechthoekige tafel zitten zitten in een confrontatiemodel. Zie Amerikaans-Russische overleggen.

Dit soort psychologie van de koude grond is denk ik al duizenden jaren oud.

Wat denk je dat de term ronde-tafel-conferentie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rondetafelconferentie) behelst? Waarom die term überhaupt bestaat?

mark61
19-11-15, 20:50
Slightly off-topic, plaatsen in een Mongoolse ger, een tent dus, zijn ook nauw gedefinieerd. Gasten zitten op de ereplaats, achterin, omdat dat de warmste plaats is.

Zo hebben meer culturen wel iets met placering, of hoe dat heet.

mark61
19-11-15, 20:51
Als je met Royal Air Maroc vliegt, dan krijg je een flesje wijn bij de maaltijd. Teken van gastvrijheid. Bij de vliegtuigmaatschappijen van het vasteland zie je dat niet.

Marokko is een eiland? :vreemd:

mark61
19-11-15, 20:53
Gaan we schelden, Mark ? Waarom nou ?

Ik vind de associatie met reclame getikt, omdat wijn geen exportprodukt voor Iran is. Dus hoe je erop komt....

Fransen vinden wijn lekker bij het eten. Ik overigens ook. Toch ben ik geen Fransman :slaap:

Eke
19-11-15, 21:36
Ik vind de associatie met reclame getikt, omdat wijn geen exportprodukt voor Iran is. Dus hoe je erop komt....

Fransen vinden wijn lekker bij het eten. Ik overigens ook. Toch ben ik geen Fransman :slaap:

Het is een moeilijk te doorbreken gewoonte van de Fransen om met hun beroemdste wijnen uit te pakken bij internationale diners en deze overvloedig en heel zichtbaar neer te zetten ....voor de flitsen in de media. *
Bron : Nederlandse nieuwszender..een correspondent uit Frankrijk.




Niet alleen Fransen vinden wijn lekker bij het eten. Kijk eens even in de vakken vol wijnen in een willekeurige supermarkt anno 2015.

Nog even een herhaling @ Superick.

Superick, er ligt een wens van de gasten op tafel : is het mogelijk dat het voedsel halal is en de drank geen alcohol bevat (nl.hun spijswetten ) Het is een kleine moeite om hen tegemoet te komen.

Ik zou zeggen : van harte welkom en we hopen dat jullie je thuis voelen. Dit is een mooi en eeuwenoud gebruik en heel geschikt om (weer) nader tot elkaar te komen.

Dat helpt zeker bij ontspannen, dus goede, onderhandelingen. Deze zijn belangrijker dan een 'machtstrijd' vooraf.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- --->

* Het zou heel goed kunnen dat Rohani dit vraagt om de wind uit de zeilen te nemen van het grote reactionaire deel van z'n thuisland dat TEGEN onderhandelingen met het westen is. Dat foto's van Rohani met flessen wijn op tafel wil laten circuleren, ect.

Rohani wil laten zien dat hij een goede moslim is.

Bofko
20-11-15, 02:09
Superick, er ligt een wens van de gasten op tafel : is het mogelijk dat het voedsel halal is en de drank geen alcohol bevat (nl.hun spijswetten ) Het is een kleine moeite om hen tegemoet te komen..

Ligt die wens daar ja ? Of ben je dat gewoon westers-paternalistisch aan het invullen?
Waarom hebben geheelonthouders geen probleem met zicht op alcohol? En waarom zouden moslims dat wel hebben ?

Verdiep je eens in 'white privilege' Eke, en zie de frustratie van (met name) allochtoonse vrouwen over westers , links,wit, betuttelpaternalisme.Anders gezegd, 'linksen' hebben de neiging (om bijv.) moslims in hun 'frame'-hoek te houden.Nog anders gezegd, moslims meer als moslims dan als mensen te zien....

Probeer mij eens duidelijk te maken waarom jij het anderszijn van andere culturen zo leuk vindt, en waarom jij denkt dat moslims niet hetzelfde zouden kunnen vinden.

Eke
20-11-15, 08:31
Ligt die wens daar ja ? Of ben je dat gewoon westers-paternalistisch aan het invullen?
Waarom hebben geheelonthouders geen probleem met zicht op alcohol? En waarom zouden moslims dat wel hebben ?

Verdiep je eens in 'white privilege' Eke, en zie de frustratie van (met name) allochtoonse vrouwen over westers , links,wit, betuttelpaternalisme.Anders gezegd, 'linksen' hebben de neiging (om bijv.) moslims in hun 'frame'-hoek te houden.Nog anders gezegd, moslims meer als moslims dan als mensen te zien....

Probeer mij eens duidelijk te maken waarom jij het anderszijn van andere culturen zo leuk vindt, en waarom jij denkt dat moslims niet hetzelfde zouden kunnen vinden.


quote Bofko :" Ligt die wens daar ja ? " :maf3:


Zie topicartikel


__________________________________________________ ____________________________

Ik zoek trouwens naar redenen waarom de Iraniërs koste wat kost geen alcohol op tafel willen in Parijs.
Gisteren heb ik er eentje genoemd : geen associatie willen tussen de gematigd progressieve Rohani en alcoholische drank op zijn tafel---------- in verband met kritische achterban/politieke tegenstanders.

Wie heeft er nog een mogelijke reden ?

Zelf dacht ik ook nog aan : -jawel Bofko- hekel hebben aan de Franse/ westerse cultuur die altijd met wijn op de proppen komt bij diners ...terwijl dat zo indruist tegen de moslimcultuur. Dat vanzelfsprekende moet maar eens doorbroken worden.
????

Marsipulami
20-11-15, 10:27
Ja, dat is algemeen bekend. Je dacht toch niet dat tafelkeuze bij conferenties willekeurig is?

Het valt je nooit op dat bijv. Poetin altijd aan het hoofd van een lange tafel zit, zodat er heel veel onderdanen nederig hun hoofd naar hem moeten buigen, en hij dus blijkbaar Heel Veel Gezag heeft?

Delegaties die tegenover elkaar aan een rechthoekige tafel zitten zitten in een confrontatiemodel. Zie Amerikaans-Russische overleggen.

Dit soort psychologie van de koude grond is denk ik al duizenden jaren oud.

Wat denk je dat de term ronde-tafel-conferentie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rondetafelconferentie) behelst? Waarom die term überhaupt bestaat?

Daar zit iets in.

Om te eten (halal of niet) is een grote ronde tafel dan weer extreem ongemakkelijk. Stel dat je met 20 rond zo'n ronde tafel zit. Als iemand aan de overkant het sauskommetje nodig heeft, dan moeten minstens de helft van de deelnemers de aanval op hun kroketten tijdelijk staken om die sauskom door te geven. Bovendien als de gesprekspartners links en rechts van je niks te vertellen hebben kan je moeilijk een gesprek aanknopen met iemand van de overkant zonder te gaan schreeuwen.

Marsipulami
20-11-15, 10:40
Marokko is een eiland? :vreemd:

Een eiland van beschaving.

Eke
20-11-15, 18:04
Daar zit iets in.

Om te eten (halal of niet) is een grote ronde tafel dan weer extreem ongemakkelijk. Stel dat je met 20 rond zo'n ronde tafel zit. Als iemand aan de overkant het sauskommetje nodig heeft .......

https://gnostiek.files.wordpress.com/2011/09/ronde-tafel-arthur-ridders.jpg

Kijk, Mars, het wit van de tafel is van een sjoelbakken-glad-kwaliteit. Gaat prima samen met het sauskommetje. ;)

@Umarvlie, ik zie je rugleuningen, laag en hoog !

Marsipulami
20-11-15, 21:29
Kijk, Mars, het wit van de tafel is van een sjoelbakken-glad-kwaliteit. Gaat prima samen met het sauskommetje. ;)

Hmm, gelet op het wapentuig en de schilden rond de tafel, de wachters die met de hand op hun zwaard klaar staan, enz. kies ik er toch maar voor om de saus manueel door te geven. Een sausvlek op het kostuum van één van mijn tafelgenoten kan me wel eens mijn hoofd kosten. Dat sjoelbakken met sauskommen doe je maar aan je eigen keukentafel.

Eke
20-11-15, 23:22
Hmm, gelet op het wapentuig en de schilden rond de tafel, de wachters die met de hand op hun zwaard klaar staan, enz. kies ik er toch maar voor om de saus manueel door te geven. Een sausvlek op het kostuum van één van mijn tafelgenoten kan me wel eens mijn hoofd kosten. Dat sjoelbakken met sauskommen doe je maar aan je eigen keukentafel.

Je kijkt wel naar een afbeelding van de ronde tafel van Koning Arthur, he. De ridders er omheen staan voor gelijkheid en broederschap....die kunnen wel een vlekje verdragen :)

Marsipulami, m'n eigen keukentafel...Helaas,die is veel te stroef en te klein. O, ik heb trouwens niet eens een keukentafel. De enige tafel is Multi-funktioneel :duim:

mark61
21-11-15, 01:42
Daar zit iets in.

Om te eten (halal of niet) is een grote ronde tafel dan weer extreem ongemakkelijk. Stel dat je met 20 rond zo'n ronde tafel zit. Als iemand aan de overkant het sauskommetje nodig heeft, dan moeten minstens de helft van de deelnemers de aanval op hun kroketten tijdelijk staken om die sauskom door te geven. Bovendien als de gesprekspartners links en rechts van je niks te vertellen hebben kan je moeilijk een gesprek aanknopen met iemand van de overkant zonder te gaan schreeuwen.

Zijn er geen Chinese restaurants in België? Daartoe is het draaiplateau uitgevonden. Eén ruk en je hebt wat je wilt. Even pech voor de rest.

De bedoeling is dat men na elkaar spreekt.

super ick
21-11-15, 12:51
Zoals ik het lees gaat het om de wijn.

De Fransen zetten de Iraanse president echt geen varkensvlees voor. Die man krijgt netjes wat hij mag eten. Alleen hij wilt, of liever gezegd de pers legt het zo uit, ook uitmaken wat degene naast hem eet en drinkt.

Zoals de christen uit wilt maken hoe een andersdenkende sterft en met hij/zij neukt. Dat schijnt normaal te zijn.

Laat anderen eten en leven hoe zij willen binnen de wet en cultuur van het land waarin zij leven. Wat is daar mis mee? DE 1 met een hoofddoekje en de ander met een hanekam.