PDA

Bekijk Volledige Versie : Reynders: 'Geef teruggekeerde Syriëstrijders een enkelband'



Marsipulami
17-11-15, 12:31
Reynders: 'Geef teruggekeerde Syriëstrijders een enkelband'


Vandaag om 10:20 door gjs | Bron: BELGA
. .
Vicepremier Didier Reynders (MR) is er voorstander van teruggekeerde Syriëstrijders op te volgen met een elektronische enkelband. Hij is daarentegen gekant tegen een Belgische militaire operatie op Syrische bodem.

'Er is momenteel al een gerechtelijk opvolging. Het loont de moeite iemand die terugkeert van een burgeroorlog, die misschien gruwelijke feiten heeft gepleegd in Syrië of Irak, heel precies op te volgen', zei de minister van Buitenlandse Zaken dinsdag op Bel RTL. 'Ik vraag niet die jongeren in centra of gevangenissen te stoppen, maar minstens een elektronische opvolging of een capaciteit om ze heel precies te volgen. Dat is iets wat Frankrijk en waarschijnlijk België gaan onderzoeken'.

Over de deelname van Belgische militairen aan een interventie in Irak, preciseerde de liberale vicepremier dat het parlement moet nagaan of verdere stappen moeten worden genomen en hoe dat moet gebeuren binnen een internationale coalitie. 'Indien we er niet in slagen de terreurgroepen in Irak en Syrië uit te schakelen, zullen we een permanent doelwit van aanslagen blijven', meent Reynders. Hij preciseert daarbij er geen voorstander van te zijn dat Belgische militairen op de grond worden ingeschakeld. 'Dat zou waarschijnlijk als een kruisvaart worden opgevat'.

In De Ochtend op Radio 1 brak Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten een lans voor een nationale strategie over hoe met radicalisme moet worden omgegaan. Ze verwees daarvoor naar het werk dat daarover in het Vlaams parlement is verricht. Volgens Rutten moet premier Michel met zijn collega’s uit de regio’s over zo’n nationale aanpak rond de tafel gaan zitten.

Voor haar SP.A-collega John Crombez moeten nu alle maatregelen worden genomen die kunnen helpen de angst snel kunnen wegnemen en die ons veiligheidssysteem 'waterdicht' kunnen maken. Voor Crombez hebben we nu het punt bereikt waarop de tijd om nog te studeren gepasseerd is. Hij citeerde onder meer het samenvoegen van de Brusselse politiezones.

Eric de Blois
17-11-15, 18:02
Syriëgangers zijn collaborateurs, verraders van het westen en vijanden van alle niet-moslims, het humanisme en een vrije samenleving. Een bondgenoot van België is aangevallen door handlangers van de Islamitsiche Staat. Daarom alleen al zouden Syriëgangers hun Belgische (Europese) Nationaliteit direct moeten worden afgenomen. IS roept al enige tijd ware moslims op aanslagen te plegen op burgers in het westen. Iedere Syriëganger is dus staatsvijand. Collaborateurs dienen bestraft te worden en het Belgisch staatsburgerschap per direct te verliezen. Komen ze toch naar België past vanuit preventie alleen een gevangenisstraf. Syriëgangers staan aan de verkeerde kant, zijn anti-westers en horen dus ook niet in het westen te worden toegelaten. Wie loyaal is met een crimineel en misdadig regime dat dagelijks misdaden pleegt tegen de eigen bevolking dat zich afzet tegen het westen, hoort dus ook niet thuis in het westen. Niks enkelband. Met een enkelband kun je ook een bomgordel om doen en dood en verderf zaaien. Enkelbanden passen niet als antwoord op dit schorem. Het is ook teveel werk om ze te volgen. Dat gaat ten koste van andere nuttige taken van de politie. Je kunt ze beter niet toelaten of anders levenslang geven. Een nekschot zou natuurlijk nog het allerbeste zijn. We zijn in oorlog met die lui. Een executie is een vorm van zelfverdediging. We moeten deze mensen opruimen zonder rechterlijke uitspraak. Het westen bombardeert ook Syrië waarbij burgers gedood worden zonder tussenkomst van een rechter. Dus waarom zo hypocriet doen over het doden van vijanden op eigen grondgebied? Het is oorlog. We moeten een soort CIA jaren '70 organisatie hebben waarbij agenten in burger deze mensen opsporen en opruimen. Zo worden ze opgeruimd met eigen achterbakse en laffe methoden. Jihadisten vallen burgers altijd aan in het donker op plaatsen waar men zich veilig voelt. IS-strijders die aanslagen plegen doen dat altijd in burgerkleding zonder rechterlijk mandaat. We moeten ze dus ook opruimen met hun eigen laffe en geweldadige methoden. We moeten af van die lui. Alles is etisch verantwoord op van dit schorem af te komen. Wie daar tegen is moet dan ook maar de eventuele gevolgen aanvaarden.

mark61
18-11-15, 00:36
Reynders: 'Geef teruggekeerde Syriëstrijders een enkelband'

En dan? 'Er lopen nu twee mensen X en Y naar een café.' Alleen, wat gaan ze daar dan doen?

The_Grand_Wazoo
18-11-15, 08:47
Syriëgangers zijn collaborateurs, verraders van het westen en vijanden van alle niet-moslims, het humanisme en een vrije samenleving. Een bondgenoot van België is aangevallen door handlangers van de Islamitsiche Staat. Daarom alleen al zouden Syriëgangers hun Belgische (Europese) Nationaliteit direct moeten worden afgenomen. IS roept al enige tijd ware moslims op aanslagen te plegen op burgers in het westen. Iedere Syriëganger is dus staatsvijand. Collaborateurs dienen bestraft te worden en het Belgisch staatsburgerschap per direct te verliezen. Komen ze toch naar België past vanuit preventie alleen een gevangenisstraf. Syriëgangers staan aan de verkeerde kant, zijn anti-westers en horen dus ook niet in het westen te worden toegelaten. Wie loyaal is met een crimineel en misdadig regime dat dagelijks misdaden pleegt tegen de eigen bevolking dat zich afzet tegen het westen, hoort dus ook niet thuis in het westen. Niks enkelband. Met een enkelband kun je ook een bomgordel om doen en dood en verderf zaaien. Enkelbanden passen niet als antwoord op dit schorem. Het is ook teveel werk om ze te volgen. Dat gaat ten koste van andere nuttige taken van de politie. Je kunt ze beter niet toelaten of anders levenslang geven. Een nekschot zou natuurlijk nog het allerbeste zijn. We zijn in oorlog met die lui. Een executie is een vorm van zelfverdediging. We moeten deze mensen opruimen zonder rechterlijke uitspraak. Het westen bombardeert ook Syrië waarbij burgers gedood worden zonder tussenkomst van een rechter. Dus waarom zo hypocriet doen over het doden van vijanden op eigen grondgebied? Het is oorlog. We moeten een soort CIA jaren '70 organisatie hebben waarbij agenten in burger deze mensen opsporen en opruimen. Zo worden ze opgeruimd met eigen achterbakse en laffe methoden. Jihadisten vallen burgers altijd aan in het donker op plaatsen waar men zich veilig voelt. IS-strijders die aanslagen plegen doen dat altijd in burgerkleding zonder rechterlijk mandaat. We moeten ze dus ook opruimen met hun eigen laffe en geweldadige methoden. We moeten af van die lui. Alles is etisch verantwoord op van dit schorem af te komen. Wie daar tegen is moet dan ook maar de eventuele gevolgen aanvaarden.

Wat een dom geschreeuw.

Eric de Blois
18-11-15, 09:37
Wat een dom geschreeuw.

Persoonlijke aanvallen raken mij niet. Ik ben er aan gewend naast bijval zo nu en dan weerstand te ondervinden. Dat is onvermijdelijk. Voor jou natuurlijk teveel moeite om inhoudelijk te reageren. Het doet mij niets.

The_Grand_Wazoo
18-11-15, 12:16
Persoonlijke aanvallen raken mij niet. Ik ben er aan gewend naast bijval zo nu en dan weerstand te ondervinden. Dat is onvermijdelijk. Voor jou natuurlijk teveel moeite om inhoudelijk te reageren. Het doet mij niets.

Ja, te veel moeite inderdaad. Bijna iedere zin bevat een boude bewering gestoeld op aanvechtbare stellingnames.

Het begint al met de eerste zin: 'verraders van het westen'. Wat is dat westen? Waarom de kwalificering 'verraad'. Dat gaat uit van een verplichting om trouw te zijn aan iets, een verplichting die wordt verzaakt. Het westen is niet meer dan een vage notie. 'Verraders van het westen' is een nietszeggende kreet.

Dergelijke kanttekeningen zijn bij ca. 50% van je zinnen te plaatsen. Stoere 'ze moeten allemaal zonder vorm van proces afgemaakt worden want ze zijn tegen het westuh' draagt nou net de waarden uit waarvan ik hoop dat die in Europa, om concreet te blijven, nooit meer omarmd zullen worden; het is een directe oproep tot he beeindigen van de rechtsstaat, naar mijn mening een van de allerbelangrijkste verworvenheden van de Europese landen. In tijden van crises gaat het er m.i. om juist deze waarden te beschermen.

Marsipulami
18-11-15, 19:59
En dan? 'Er lopen nu twee mensen X en Y naar een café.' Alleen, wat gaan ze daar dan doen?

Een pint drinken waarschijnlijk.

Je hebt 2 systemen van enkelbanden het eerste registreert alleen wanneer iemand thuis is. Het tweede is een GPS-systeem dat iemand kan volgen waar die zich ook bevindt op de planeet. Als iemand zich door Europa verplaatst en de éne dag in Parijs zit, de andere dag in Londen en dan in Amsterdam, Brussel of Berlijn. Bovendien gesignaleerd wordt op adressen waar zich extremisten ophouden volgens de gegevens van de veiligheidsdiensten. Dan kan men zo'n persoon wel eens uitnodigen om te horen of er niets aan de hand is en er een aannemelijke verklaring is voor zijn gedrag.

Volgens onderstaand artikeltje zijn er 24 voltijdse agenten nodig om één teruggekeerde Syriëstrijder 24 u per dag en 7 dagen op 7 te volgen. Dat is dus duidelijk een hopeloze zaak. Een enkelband lijkt me dan een goedkopere oplossing. Dan kan je het werk overlaten aan één pc die honderden Syriëstrijders tegelijk kan opvolgen.

Hans Bonte: "We springen te laks om met teruggekeerde Syriëstrijders" | Terreur | De Morgen (http://www.demorgen.be/binnenland/hans-bonte-we-springen-te-laks-om-met-teruggekeerde-syriestrijders-bbfc4972/)

Tot dusver worden enkelbanden echter in België enkel toegepast als plaatsvervanging voor een gevangenisstraf evt voorlopige hechtenis in afwachting van het verloop van een gerechtelijk onderzoek. Als preventieve maatregel is het echter niet mogelijk in België. Een wet die het toch mogelijk maakt is te overwegen. Ik zou dan ook meteen onverbeterlijke zedendelinquenten onder zo'n enkelbandregime brengen. Maar goed, voor het zover is moet er nog heel wat wetgevend werk verricht worden. Immers hoe zit het met de privacy.

mark61
18-11-15, 20:30
Wat een dom geschreeuw.

Ik lees het niet eens meer.

Blijkbaar is het Chileense platteland toch niet zo'n rustgevende omgeving.

mark61
18-11-15, 20:31
Persoonlijke aanvallen raken mij niet. Ik ben er aan gewend naast bijval zo nu en dan weerstand te ondervinden. Dat is onvermijdelijk. Voor jou natuurlijk teveel moeite om inhoudelijk te reageren. Het doet mij niets.

Jouw gerant is nog dommer dan dat van die banlieue-bewoners. En dat zegt wat.

mark61
18-11-15, 20:32
Als iemand zich door Europa verplaatst en de éne dag in Parijs zit, de andere dag in Londen en dan in Amsterdam, Brussel of Berlijn. .

Die lui zijn niet beweeglijker dan Parijs - Brussel. Ff bij mijn neef op bezoek.

En dan?

Marsipulami
18-11-15, 22:09
Die lui zijn niet beweeglijker dan Parijs - Brussel. Ff bij mijn neef op bezoek.

En dan?

Nagaan of betrokkene wel een neef heeft aldaar. Vragen naar de naam en het adres van die neef. Nagaan of de gevolgde route volgens enkelbandsysteem correspondeert met verklaringen en adresgegevens. Vervolgens checken of die neef een strafblad heeft en/of voorkomt op een lijst van de veiligheidsdiensten. Nagaan of de frequentie van bezoeken aan die neef als normaal kan beschouwd worden, enz.

Ibrah1234
18-11-15, 23:33
Syriëgangers zijn collaborateurs, verraders van het westen en vijanden van alle niet-moslims, het humanisme en een vrije samenleving. Een bondgenoot van België is aangevallen door handlangers van de Islamitsiche Staat. Daarom alleen al zouden Syriëgangers hun Belgische (Europese) Nationaliteit direct moeten worden afgenomen.


Wat een dom geschreeuw.

Eric geeft zijn mening in volstrekt normale bewoording weer. Dat je het niet met hem eens bent en je begripvol toont jegens aanslagplegers betreft een problematiek van geheel andere orde.

H.P.Pas
19-11-15, 14:06
:aanwal:
Eric geeft zijn mening in volstrekt normale bewoording weer.

Kweenie. Nekschoten en zo. Is dit niet gewoon een oproep tot politieke massamoord ?

The_Grand_Wazoo
19-11-15, 14:30
Eric geeft zijn mening in volstrekt normale bewoording weer. Dat je het niet met hem eens bent en je begripvol toont jegens aanslagplegers betreft een problematiek van geheel andere orde.

In volstrekt normale bewoordingen pleiten voor het opheffen van de rechtsstaat en het uitvoeren van standrechtelijke executies met behulp van nekschoten ... :maf3:

Daarnaast ben ik nergens in mijn bijdrages van de afgelopen twee dagen 'begripvol' geweest ten aanzien van de aanslagplegers. Ik heb mij begripvol getoond tegenover het feit dat de moeder van één van de daders de daad van haar net-overleden zoon niet veroordeeld. Je dicht mij, voor de derde keer in twee dagen een positie toe die niet juist is. Heel vervelend. Graag ophouden daarmee .

H.P.Pas
19-11-15, 14:33
We moeten ze dus ook opruimen met hun eigen laffe en geweldadige methoden. We moeten af van die lui. Alles is etisch verantwoord op van dit schorem af te komen. Wie daar tegen is moet dan ook maar de eventuele gevolgen aanvaarden.

De rook om je hoofd is nog steed niet verdwenen merk ik. Daar moet je mee oppassen:


In het grijze verleden ben ik als aspirant officier door een sergeant-majoor van het voormalige KNIL geïnstrueerd in de kunst van het ongewapend gevecht.
Eén adagium heeft de majoor ons met rollende errr voor het leven ingepeperd:
híj moet kwaad worrrden, jij niet.


Een diep geheim was dat niet, iemand als al Baghdadi weet dat ongetwijfeld ook; het is zelfs zijn enige echte wapen: ons genoeg touw geven om ons in een vlaag van emotionele verstandsverbijstering zelf op te hangen. Hollande is er al ingetuind (http://www.maroc.nl/forums/het-nieuws-van-de-dag/385258-zeker-120-doden-aanslagen-parijs-post5485368.html#post5485368), jij sowieso.

Eric de Blois
19-11-15, 16:32
Jouw gerant is nog dommer dan dat van die banlieue-bewoners. En dat zegt wat.

Ik zie dat jij er genoegen in schept anderen persoonlijk te beledigen. Waarom voel jij je moreel dan superieur? Wie denk je wel dat bent eigenlijk? Jij gaat hier wel vaker tekeer tegen iemand, en daarbij stel je dan ook dat er niemand dommer is dan die persoon. Hoe vaker je scheldt en neerbuigend doet, hoe minder geloofwaardig je wordt. Als je maar vaak bot doet, gaat de omgeving er aan wennen. Een vloek komt veel harder aan wanneer je hem zelden gebruikt dan iedere dag. Waarom reageer jij altijd zo op de persoon en met zoveel emotie? Je kunt ook gewoon als H.P.Pas reageren, die het ook niet met mij eens is.

super ick
19-11-15, 18:42
Volgens Diederik Samson moeten Syriegangers opgenomen worden in een inrichting.

mark61
19-11-15, 21:02
Eric geeft zijn mening in volstrekt normale bewoording weer. Dat je het niet met hem eens bent en je begripvol toont jegens aanslagplegers betreft een problematiek van geheel andere orde.

Dat zegt meer over jou dan over de notie 'normaal'.

Je moet toch eens lezen wat hij wel schreef.

Twee doorgedraaiden met een rood waas voor hun ogen, Eric en jij.

Wanneer gaan jullie erop los met kalasjnikofs en bomvesten?

mark61
19-11-15, 21:06
Volgens Diederik Samson moeten Syriegangers opgenomen worden in een inrichting.

Dat lijkt me niet eens zo gek.

In Jemen deden ze dat ook, met aardige resultaten, zag ik ooit in een docu.

Voordat het land werd platgegooid door SA en Egypte :moe:

mark61
19-11-15, 21:07
Ik zie dat jij er genoegen in schept anderen persoonlijk te beledigen.

Ik vind jou uitermate beledigend. Tegenover fatsoen, normen en waarden, gezond verstand en nog zo wat. Menselijkheid.

Je beledigt de intelligentie en het fatsoen van prikkers.

Eric de Blois
19-11-15, 21:08
Dat zegt meer over jou dan over de notie 'normaal'.

Je moet toch eens lezen wat hij wel schreef.

Twee doorgedraaiden met een rood waas voor hun ogen, Eric en jij.

Wanneer gaan jullie erop los met kalasjnikofs en bomvesten?

Niet. Van de inlichtingendienst krijg ik niet te horen wie in de samenleving een bedreiging vormen. Ik beschik niet over de juiste informatie om te bepalen op wie de kogels moeten worden afgevuurd.