PDA

Bekijk Volledige Versie : Dijsselbloem: begrip voor hoger Frans tekort



Umarvlie
17-11-15, 15:47
DEN HAAG - Minister van Financiën en eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem heeft er begrip voor als het Franse begrotingstekort door antiterreurmaatregelen hoger uitkomt. Hij zei dat dinsdag bij RTLZ.

"Begrip en solidariteit met Frankrijk staan nu voorop. Als zij het nodig vinden om de uitgaven te verhogen is dat een nationale keuze. Wat het betekent voor de begroting of de begrotingsregels, daarvoor is het te vroeg. Dit zijn onvergelijkbare grootheden. Begrip staat voorop, maar dat wil niet zeggen dat je nu de begroting laat lopen. Maar ik begrijp dat Frankrijk nu dit accent zet", aldus Dijsselbloem.

VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra vindt dat Frankrijk de huidige situatie misbruikt door zich nu niet te houden aan de begrotingsregels. Het Franse tekort lag al vóór de aanslagen in Parijs boven de EU-normen, aldus Zijlstra.

(Bron: Telegraaf)

Marsipulami
17-11-15, 16:28
Als Frankrijk zich geen oorlog kan permitteren, dan beginnen ze er maar beter niet aan.

Eric de Blois
17-11-15, 20:24
Als Frankrijk zich geen oorlog kan permitteren, dan beginnen ze er maar beter niet aan.

Niet kunnen permitteren? Hoezo, in wat voor opzicht? Ze zijn in een oorlog betrokken, capituleren is geen optie. Zeker niet nu de vijand op Franse bodem verblijft. De omstandigheden geven geen enkele andere optie dan terugslaan.

Marsipulami
17-11-15, 23:06
Ze zijn in een oorlog betrokken.

Er was een terreuraanslag gepleegd door terroristen. Dat is geen oorlog. Men kan ook gewoon betrokken criminelen opsporen en voor de rechtbank brengen.

Marsipulami
17-11-15, 23:08
.
Bij oorlogen lopen begrotingstekorten op. Is doorgaans geen beletsel.

De Europese beurzen veerden vandaag op. Oorlog is goed voor de economie. Dat geeft wel te denken.

Eric de Blois
18-11-15, 00:34
Er was een terreuraanslag gepleegd door terroristen. Dat is geen oorlog. Men kan ook gewoon betrokken criminelen opsporen en voor de rechtbank brengen.

Oh. Voor mij is iedere oorlog een misdaad. Soldaten komen doorgaans ook niet voor een rechtbank. Zeker niet als die soldaten aan de "goede" kant staan. Maar ik zie deze terreurdaad wel als een oorlog. Immers de oproep om aanslagen te plegen kwam van IS. IS heeft verheugd gereageerd. De daders zijn handlangers van IS, ook al kwamen ze uit andere landen dan Syrië. Tenslotte is het "leger" van IS ook een soort "vreemdelingen legioen" die een paar landen op geweldadige wijze zijn binnengetrokken, deels bezetten en een deel van de oorspronkelijke bevolking wegjagen of uitroeien. Er vind eigenlijk culturele genocide plaats in Syrië. Oorlog heeft een nieuw begrip gekregen met de introductie van achterbakse aanvallen op willekeurige burgers. De nazi's droegen tenminste een uniform en waren herkenbaar. Rutte en Hollande zien deze aanslag terecht ook als een oorlogsdaad. In een oorlog komt er geen rechter aan te pas en mag de vijand worden opgeruimd. Ik vind dat de noodtoestand onverminderd van kracht moet blijven. Invallen in de Banlieue zijn noodzakelijk. De handlangers van het kalifaat moeten opgejaagd en uitgerookt worden uit hun holen. Het gaat veel geld kosten, maar dat is onvermijdelijk. We moeten nu doorpakken. De soldaten van het kalifaat moeten permanent worden opgespoord en het maakt niet uit wat dat kost. Van alle potentiële aanhangers van het kalifaat moet een psychologisch profiel worden aangemaakt en in een database worden opgeslagen.

Frankrijk zou op dit moment beter niet Syrië kunnen bombarderen en al haar energie richten op het uitroken en aanpakken van salafisten in eigen land. Dat bombarderen is weinig effectief, daarmee tref je waarschijnlijk meer onschuldige burgers dan salafisten van het kalifaat. De door het kalifaat begonnen oorlog vindt thans plaats op Frans grondgebied en moet dus ook dáár bestreden worden. In plaats van zinloze bombardementen op Syrië moet Hollande het leger afsturen op de Banlieue - de natuurlijke habitat van de salafist - en de omgeving daar controleren. Een president die zegt in oorlog te zijn moet dus ook ballen tonen en het leger inzetten binnen de eigen grenzen. Het is oorlog! Ik vind het bombarderen van Syrische doelen een soort Russische roulette waar heel goed burgers het slachtoffer van worden. IS kun je niet intimideren met bombardementen. Die vinden dat alleen maar leuk. Ze hebben totaal geen respect voor hun eigen leven, laat staan dat van de ander. Nee, tegen IS is alleen een niets ontziende grondoorlog mogelijk. Of je moet natuurlijk ook bereid zijn de goede mensen uit te roeien, dan volstaat een blind bombardement.

Het kalifaat inclusief al het salafistische tuig krijgt nog wel een beurt van het westen. Dit wordt echt niet vergeten en al helemaal niet vergeven.

'Terreur op bestelling', dat is de manier waarop IS de oorlog voert met het westen. Aangezien er in Frankrijk bijna 6 milj. moslims wonen is de kans aanzienlijk dat een zeer klein deel daarvan zich geroepen voelt gehoor te geven aan deze geweldadige oproep. Ongeveer 94% van die 6 milj. Franse moslims zijn soennieten, dus potentiëel compatibel met het kalifaat. Een groter deel zal niet geweldadig worden, maar mogelijk wel sympathiseren met het salafisme en het streven naar een kalifaat. Een groep die in de gaten moet worden gehouden.

Syrië en Irak zijn ook aangevallen door IS en dus slachtoffer. Wij moeten dus Syrië (en Irak) daarom niet als vijand beschouwen. De vijand die het wereldomvattend kalifaat nastreeft zit overal, ook in het westen. De oorlog moet dus daar met hen uitgevochten worden. We moeten uiteindelijk Syrië en Irak wel bevrijden van de geweldadige salafisten van IS, dan kunnen alle vluchtelingen die wij op ons dak gekregen hebben door toedoen van IS, weer terug naar huis.

Marsipulami
18-11-15, 00:50
Oh. Voor mij is iedere oorlog een misdaad. Soldaten komen doorgaans ook niet voor een rechtbank. Zeker niet als die soldaten aan de "goede" kant staan. Maar ik zie deze terreurdaad wel als een oorlog. Immers de oproep om aanslagen te plegen kwam van IS. IS heeft verheugd gereageerd. De daders zijn handlangers van IS, ook al kwamen ze uit andere landen dan Syrië. Tenslotte is het "leger" van IS ook een soort "vreemdelingen legioen" die een paar landen zijn ingetrokken en deels bezetten. Oorlog heeft een nieuw begrip gekregen met de introductie van achterbakse aanvallen op willekeurige burgers. De nazi's droegen tenminste een uniform en waren herkenbaar. Rutte en Hollande zien deze aanslag terecht ook als een oorlogsdaad. In een oorlog komt er geen rechter aan te pas en mag de vijand worden opgeruimd. Ik vind dat de noodtoestand onverminderd van kracht moet blijven. Invallen in de Banlieue zijn noodzakelijk. De handlangers van het kalifaat moeten opgejaagd en uitgerookt worden uit hun holen. Het gaat veel geld kosten, maar dat is onvermijdelijk. We moeten nu doorpakken. De soldaten van het kalifaat moeten permanent worden opgespoord en het maakt niet uit wat dat kost. Van alle potentiële aanhangers van het kalifaat moet een psychologisch profiel worden aangemaakt. De wetenschap moet haar werk doen om deze mensen in kaart te brengen.


Een oorlog is iets wat zich afspeelt tussen verschillende staten.

Islamitische staat is geen staat maar een terreurorganisatie.

Terroristen zijn geen soldaten, maar criminelen.

mark61
18-11-15, 01:06
Ze zijn in een oorlog betrokken, capituleren is geen optie.

Hysterische onzin. Er is geen oorlog. Er zijn wat buitengewoon losgeslagen overjarige pubers. Gruwelijk, maar nee, geen oorlog.

Hollande hangt de Bush uit, want het is verkiezingen over 3 weken.



Overigens begon Frankrijk zelf; het ging op niks af IS bombarderen, een organisatie die werkelijk niets met Europa te maken heeft.

mark61
18-11-15, 01:08
Islamitische staat is geen staat maar een terreurorganisatie.

IS is wel degelijk een staat. Alleen had het niets met Europese landen te maken tot die zich er zelf mee gingen bemoeien.

Last time I checked was Oost-Syrië bijzonder ver van Europa.

Marsipulami
18-11-15, 01:21
IS is wel degelijk een staat.

Nee !

Tot andere staten Islamitische staat als staat erkennen is het geen staat.

Dat heeft geen enkel land gedaan.

IS is dus een terreurorganisatie en geen staat.

mark61
18-11-15, 01:26
Nee !

Tot andere staten Islamitische staat als staat erkennen is het geen staat.

Huh? Sinds wanneer is erkenning een criterium voor of een staat bestaat? Je kletst maar wat.

Puntland en Transdnistrië zijn staten, of ze nou erkend worden of niet. Het woord 'staat' slaat op een bepaalde organisatie met territorium, das alles.

Of iets of iemand terreur uitoefent is al helemaal geen criterium.

Al-Qa`ida was / is misschien een terreurorganisatie, IS is dat niet, louter door hun territoriale aspiraties.

'Terreur' is alleen maar een diskwalificatie die je toepast op je vijanden. Westerse landen mogen dat etiketje graag plakken op clubs waar ze het niet op hebben. Wat ze zelf doen is natuurlijk noooit terreur.

Ik heb niet zoveel met dat t-woordje.

Eric de Blois
18-11-15, 01:40
Een oorlog is iets wat zich afspeelt tussen verschillende staten.

Islamitische staat is geen staat maar een terreurorganisatie.

Terroristen zijn geen soldaten, maar criminelen.

Het begrip oorlog heeft met terreur een ruimere betekenis gekregen. Hoe wou jij een burgeroorlog dan definiëren? Dat is ook geen oorlog tussen staten. Hoe definiëer jij het militaire geweld van Israël tegen de Palestijnen en andersom? Palestina is formeel nog steeds geen volwaardige staat. IS heeft opgeroepen tot aanslagen tegen burgers. Nu daarop positief is gereageerd zijn we in oorlog met het kalifaat, waarvan de "onderdanen" deels in Europa wonen. Als we niets doen, komen er meer aanslagen. Dat is absoluur zeker. En dat is een oorlogsdaad. De vijand is tussen ons.

Wil jij de geweldadige bezetting van IS in Syrië en andere landen dan geen daad van oorlog noemen? Zo was Colombia ook in oorlog met het FARC. Een burgeroorlog.

Marsipulami
18-11-15, 01:40
Het woord 'staat' slaat op een bepaalde organisatie met territorium, das alles.

Aha, als ik dus het stukje grond met mijn huisje en tuintje erop organiseer, dan is dat dus een staat.

Dat lijkt me wel leuk, maar ik vrees dat als ik een eigen grondwet bedenk voor mijn moestuin, dat ik dan al snel de politie aan mijn deur heb die me komt uitleggen dat het zo eigenlijk niet werkt.

mark61
18-11-15, 01:41
Je vraagt je intussen af wat Frankrijk dan wel niet met die miljarden wil gaan doen. Een tweede Bush-avontuur?

mark61
18-11-15, 01:44
Aha, als ik dus het stukje grond met mijn huisje en tuintje erop organiseer, dan is dat dus een staat.

Nee, want een organisatie vereist een aantal mensen, niet één. 'Territorium' is dan ook geen 'bezit', maar gebied en de bevolking daarvan waarover gezag wordt uitgeoefend.

Je lult uit je nek en zit te trollen. Zoals wel vaker.

Je mag best wel eens toegeven dat je er even naast zat, hoor. Is geen schande, integendeel.

Eric de Blois
18-11-15, 01:44
IS is wel degelijk een staat.

Hoe kom je daar bij? Islamitische Staat is niet door de VN erkend als staat. Hoe kan het dan een staat zijn? Bovendien is IS maar deels in Syrië en Irak sucsesvol. Maar nog los van de VN, kan IS ook zonder de VN criteria moeilijk als land of staat worden gezien. In oorlog met diverse groepen zijn ze zeker. Eigenlijk voert het kalifaat een oorlog tegen iedereen binnen het werkgebied van IS die zich niet wil onderwerpen aan de wetten van de sharia. Verder roept IS moslims overal ter wereld op actief te stijden tegen de 'ongelovigen'.

Marsipulami
18-11-15, 01:46
Het begrip oorlog heeft met terreur een ruimere betekenis gekregen. Hoe wou jij een burgeroorlog dan definiëren? Dat is ook geen oorlog tussen staten. Hoe definiëer jij het militaire geweld van Israël tegen de Palestijnen en andersom? Palestina is formeel nog steeds geen volwaardige staat. IS heeft opgeroepen tot aanslagen tegen burgers. Nu daarop positief is gereageerd zijn we in oorlog met het kalifaat, waarvan de "onderdanen" deels in Europa wonen. Als we niets doen, komen er meer aanslagen. Dat is absoluur zeker. En dat is een oorlogsdaad. De vijand is tussen ons.

Wil jij de geweldadige bezetting van IS in Syrië en andere landen dan geen daad van oorlog noemen? Zo was Colombia ook in oorlog met het FARC. Een burgeroorlog.

Een burgeroorlog is geen oorlog maar een soort burenruzie. In voorkomend geval kan één van betrokken partijen naar een rechter stappen dewelke na vonnis de beslissing kan afdwingen.

Eric de Blois
18-11-15, 01:58
Een burgeroorlog is geen oorlog maar een soort burenruzie. In voorkomend geval kan één van betrokken partijen naar een rechter stappen dewelke na vonnis de beslissing kan afdwingen.

Oh, nou die "burenruzie" heeft in 1994 in Rwanda wel iets van een miljoen dode tutsi's en gematigde hutu's opgeleverd. Hoe het ook heten mag, we moeten dit conflict met militaire middelen aanpakken.

Marsipulami
18-11-15, 02:03
Nee, want een organisatie vereist een aantal mensen, niet één. 'Territorium' is dan ook geen 'bezit', maar gebied en de bevolking daarvan waarover gezag wordt uitgeoefend.

Je lult uit je nek en zit te trollen. Zoals wel vaker.

Je mag best wel eens toegeven dat je er even naast zat, hoor. Is geen schande, integendeel.

Nou, de zelfverklaarde leider Al Baghdadi van het nieuwe kalifaat zal zeker blij zijn met jouw geopolitieke inzichten.

Kan je jezelf niet aanmelden als Syrië-strijder ? In het nieuwe kalifaat hebben ze nood aan experten internationaal recht zoals jij.

Marsipulami
18-11-15, 02:17
Oh, nou die "burenruzie" heeft in 1994 in Rwanda wel iets van een miljoen dode tutsi's en gematigde hutu's opgeleverd.

Helemaal juist ! Overlevenden waarvan de familie was uitgemoord en die toen naar Europa gevlucht waren kregen toen geen beschermingsstatus omdat ze niet voldeden aan vluchtelingendefinitie van de conventie van Genève en evenmin als oorlogsvluchteling konden beschouwd worden.


Hoe het ook heten mag, we moeten dit conflict met militaire middelen aanpakken.

Welke partij in de burenruzie moet er met militaire middelen aangepakt worden ?

Eric de Blois
18-11-15, 02:30
Helemaal juist ! Overlevenden waarvan de familie was uitgemoord en die toen naar Europa gevlucht waren kregen toen geen beschermingsstatus omdat ze niet voldeden aan vluchtelingendefinitie van de conventie van Genève en evenmin als oorlogsvluchteling konden beschouwd worden.

Tja, daar heb je een punt. Ik kom er nog op terug. Beloof ik!

Even tussen haakes(). Ik zag laatst een heel mooi programma op tv hier over Rwanda. Dat was voor mij echt een totale verrassing. Heel aardige en vriendelijke mensen, relatief veilig, netjes op straat, echt mijn petje af! Mooi land, geweldige cultuur, echt een land om een keer op vakantie te gaan.

Claudio Iturra / Maravillas del Mundo : Rwanda (http://www.13.cl/programas/maravillas-del-mundo/capitulos/maravillas-del-mundo-capitulo-2-ruanda) (Afl. 2) Ik hoop dat je het spaans een klein beetje begrijpt.

De vierde aflevering ging over Patagonië, waar ik woon:

Claudio Iturra / Maravillas del Mundo : Patagonia Chilena (http://www.13.cl/programas/maravillas-del-mundo/capitulos/maravillas-del-mundo-capitulo-4-patagonia-chilena)



Welke partij in de burenruzie moet er met militaire middelen aangepakt worden ?

De in Frankrijk verblijvende salafisten die loyaal zijn met IS.

super ick
18-11-15, 08:14
Tja, daar heb je een punt. Ik kom er nog op terug. Beloof ik!

Even tussen haakes(). Ik zag laatst een heel mooi programma op tv hier over Rwanda. Dat was voor mij echt een totale verrassing. Heel aardige en vriendelijke mensen, relatief veilig, netjes op straat, echt mijn petje af! Mooi land, geweldige cultuur, echt een land om een keer op vakantie te gaan.

Claudio Iturra / Maravillas del Mundo : Rwanda (http://www.13.cl/programas/maravillas-del-mundo/capitulos/maravillas-del-mundo-capitulo-2-ruanda) (Afl. 2) Ik hoop dat je het spaans een klein beetje begrijpt.

De vierde aflevering ging over Patagonië, waar ik woon:

Claudio Iturra / Maravillas del Mundo : Patagonia Chilena (http://www.13.cl/programas/maravillas-del-mundo/capitulos/maravillas-del-mundo-capitulo-4-patagonia-chilena)



De in Frankrijk verblijvende salafisten die loyaal zijn met IS.

Zo zijn er meer Afrikaanse landen. Ik weet echter niet wat voor soort programma je hebt gezien. Je kunt de armoede natuurlijk ook prima achterwege laten. Overigens geldt dat ook voor bepaalde steden is het westen.

Wat zou het mooi zijn als die zich eerlijk zouden melden.
Gisteren kwam een van mijn deelnemers met een verhaal van juichende bontkraagjes in de wijk nav de aanslagen. Wat moet je daar dan mee?

Smiler
18-11-15, 17:42
Nou, de zelfverklaarde leider Al Baghdadi van het nieuwe kalifaat zal zeker blij zijn met jouw geopolitieke inzichten.

Kan je jezelf niet aanmelden als Syrië-strijder ? In het nieuwe kalifaat hebben ze nood aan experten internationaal recht zoals jij.

Kan je de definitie van een "staat" niet even opzoeken in een woordenboek of op google? Dan hoef je ook niet zo dom te lullen.

mark61
18-11-15, 21:39
Hoe kom je daar bij? Islamitische Staat is niet door de VN erkend als staat.

Dat is helemaal geen criterium voor de notie 'staat'.

Een gekkenhuis hier.

mark61
18-11-15, 21:40
Nou, de zelfverklaarde leider Al Baghdadi van het nieuwe kalifaat zal zeker blij zijn met jouw geopolitieke inzichten.

Kan je jezelf niet aanmelden als Syrië-strijder ? In het nieuwe kalifaat hebben ze nood aan experten internationaal recht zoals jij.

Wat lul je in vredesnaam?

Umarvlie
19-11-15, 07:29
Je vraagt je intussen af wat Frankrijk dan wel niet met die miljarden wil gaan doen. Een tweede Bush-avontuur?

Volgens mij spelen ze niet extra miljarden vrij, maar hebben ze nu een smoes om de bezuinigingen die miljarden hadden moeten opbrengen weer eens uit te stellen. Handig, zeker als je binnenkort verkiezingen hebt.

mark61
19-11-15, 22:35
Volgens mij spelen ze niet extra miljarden vrij, maar hebben ze nu een smoes om de bezuinigingen die miljarden hadden moeten opbrengen weer eens uit te stellen. Handig, zeker als je binnenkort verkiezingen hebt.

Dat denk ik inderdaad ook.