PDA

Bekijk Volledige Versie : Concrete terreurdreiging en nooit geziene veiligheidsmaatregelen in Brussel



Marsipulami
21-11-15, 11:02
Concrete terreurdreiging trekt wissel op leven Brussel 

21 november 2015 11:25

De dreiging in Brussel betreft een concrete dreiging van aanslagen met wapens en explosieven, te vergelijken met de aanslagen in Parijs. Dat zei de Belgische premier Charles Michel zaterdag tijdens een persconferentie.

Hij reageerde op het verhogen van het dreigingsniveau in Brussel van 3 naar 4, het hoogste niveau. Waar de dreiging vandaan komt, wilde Michel niet zeggen.

​De verhoogde terreurdreiging in het Brussels gewest heeft gevolgen voor allerlei activiteiten in de Belgische hoofdstad. Diverse evenementen gaan niet door.

De dreiging in Brussel betreft vooral de winkelstraten, het openbaar vervoer en in het algemeen evenementen waar veel volk op af komt.

Geen metroverkeer

De regering heeft vier maatregelen genomen: het afgelasten van grote evenementen, het stilleggen van het metroverkeer, en meer politie en militairen op straat. Ten slotte is er een telefoonnnumer geopend waar Brusselaars informatie en advies kunnen krijgen.

De maatregelen gelden volgens Michel vooralsnog tot zondagmiddag. Dan maakt antiterreurdienst OCAD een nieuwe inschatting van de veiligheidsssituatie en komt opnieuw de Belgische Veiligheidsraad bijeen. Daarin hebben behalve de premier ook de ministers van Binnenlandse Zaken, Justitie, Defensie en Buitenlandse Zaken zitting.

In het Vlaams parlement in Brussel zijn alle activiteiten zaterdag afgelast vanwege het dreigingsniveau, meldt het parlement op Twitter. Ook het bezoekerscentrum van het Europees Parlement, het Parlamentarium, blijft zaterdag dicht.


Atomium dicht

Een belangrijke attractie in de Belgische hoofdstad, het Atomium, gaat zaterdag ook niet open in verband met de afkondiging van het het hoogste terreuralarm. Dat was acht jaar geleden voor het laatst van kracht in Brussel.

De Vrije Universiteit Brussel heeft alle lessen en evenementen op haar campussen gecanceld. Diverse muzikale evenementen gaan niet door. Ook zijn alle hockeywedstrijden afgelast.

Metroverkeer

Het metroverkeer is volledig stilgelegd, maar de trams en bussen rijden wel. Op het treinstation Schuman, het centrum van de Europese instellingen, stoppen geen treinen.

Het dreigingsniveau werd vrijdagnacht van 3 opgehoogd naar 4. Wellicht is dit omdat Salah Abdeslam, een van de verdachten van de aanslag in Parijs, zich mogelijk in Brussel bevindt.

Meer militairen

Vrijdagavond waren op veel drukke punten in de stad al veel meer politie en militairen aanwezig. Mensen wordt aangeraden drukke gebieden te mijden.

De Nationale Veiligheidsraad is zaterdag bijeen geweest en houdt de situatie scherp in de gaten. Zondag komt de raad opnieuw. samen. Premier Charles Michel riep op de rust te bewaren. Hij wilde niet in detail treden over de aard van de dreiging.

Mark
21-11-15, 11:12
Gaat Belgie nu stoppen met het bombarderen van Syrie?

Marsipulami
21-11-15, 11:20
Gaat Belgie nu stoppen met het bombarderen van Syrie?

Om te kunnen stoppen moet men al begonnen zijn met bombarderen in Syrië. Dat is echter niet het geval.

Tot dusver werkten de Belgen enkel mee aan militaire operaties in Irak.

Mark
21-11-15, 11:29
Om te kunnen stoppen moet men al begonnen zijn met bombarderen in Syrië. Dat is echter niet het geval.

Tot dusver werkten de Belgen enkel mee aan militaire operaties in Irak.

dus jullie hebben IS ontrieft EN jullie geven moslim jongeren geen mooie banen?

tja dan kan je terreur verwachten natuurlijk

Marsipulami
21-11-15, 11:42
dus jullie hebben IS ontrieft

Ja en nee, verhoudingsgewijze heeft België het hoogste aantal Syriëstrijders (+/- 500) van alle Europese landen. Dus IS mag België wel dankbaar zijn.


EN jullie geven moslim jongeren geen mooie banen?

De broer van één van de aanslagplegers (http://www.hln.be/hln/nl/35524/Aanslagen-Parijs/article/detail/2525615/2015/11/16/Een-van-de-broers-Abdeslam-werkte-voor-kabinet-Philippe-Moureaux.dhtml)van Parijs werkte op het kabinet van voormalig minister en burgemeester van Molenbeek. Dus daar klopt ook al niks van.


tja dan kan je terreur verwachten natuurlijk

Terreuraanslagen OK, maar het afgelasten van voetbalmatchen zit de Belgen duidelijk hoog.

Eric de Blois
21-11-15, 15:10
Iedereen binnen blijven, ramen en deuren dicht. Tot de aandacht verslapt en IS met een verrassing komt. Men weet het gewoon niet en gaat op safe spelen. Dat is een keer afgelopen en gaat iedereen weer door met de dagelijkse bezigheden. Dan slaat IS toe.

mark61
21-11-15, 15:13
en IS met een verassing komt.

Verassing is onislamitisch :slaap:

Eric de Blois
21-11-15, 15:18
Verassing is onislamitisch :slaap:

Da's waar. Ook niet christelijk trouwens.

Marsipulami
22-11-15, 00:01
Iedereen binnen blijven, ramen en deuren dicht. Tot de aandacht verslapt en IS met een verrassing komt. Men weet het gewoon niet en gaat op safe spelen. Dat is een keer afgelopen en gaat iedereen weer door met de dagelijkse bezigheden. Dan slaat IS toe.

Klopt allemaal. Ik vind dat het geld dat de overheid nu aan het besteden is aan politie, leger en veiligheidsdiensten weggegooid geld is. Dat geld kon men maar beter besteden aan het optrekken van de laagste pensioenen en de zorg voor ouderen.

Ik verwacht dat er dit jaar meer Belgen zullen sterven als gevolg van koolmonoxidevergiftiging als gevolg van slecht werkende verwarmingstoestellen dan dat er Belgen zullen sterven als gevolg van terreuraanslagen.

Als men concrete info heeft over potentiële aanslagen dan moet men de mogelijke daders oppakken en opsluiten. Als men op basis van wat vage geruchten honderden miljoenen euro's over de balk gaat gooien dan ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat madame Blanche met haar kristallen bol op de kermis thuis hoort en nergens anders.

Eric de Blois
22-11-15, 00:42
Klopt allemaal. Ik vind dat het geld dat de overheid nu aan het besteden is aan politie, leger en veiligheidsdiensten weggegooid geld is. Dat geld kon men maar beter besteden aan het optrekken van de laagste pensioenen en de zorg voor ouderen.

Ik verwacht dat er dit jaar meer Belgen zullen sterven als gevolg van koolmonoxidevergiftiging als gevolg van slecht werkende verwarmingstoestellen dan dat er Belgen zullen sterven als gevolg van terreuraanslagen.

Als men concrete info heeft over potentiële aanslagen dan moet men de mogelijke daders oppakken en opsluiten. Als men op basis van wat vage geruchten honderden miljoenen euro's over de balk gaat gooien dan ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat madame Blanche met haar kristallen bol op de kermis thuis hoort en nergens anders.

Ja, ik vind dat ook weggegooid geld. Bovendien het stilleggen van het metroverkeer is weinig zinvol. Dat kun je alleen maar tijdelijk doen en dat weten de terroristen ook wel. Tijdelijk geen metro laten rijden is een kostbare zaak waar veel mensen hinder van ondervinden. Daardoor meer verkeer op straat en overvolle bussen, die zondermeer ook aantrekkelijk zijn voor terroristen. Duidelijk allemaal maatregelen die het gevolg zijn van massahysterie en niet van concrete aanwijzingen. Als men werkelijk iets conctreets zou hebben, zouden er arrestaties volgen en wapens in beslag worden genomen. Het is allemaal het gevolg van dreigende taal online en niet van gevonden fysiek bewijs. Terroristen zijn altijd een stapje voor, want wat iemand in zijn hoofd heeft kan geen veiligheidsdienst weten. Er sprake van een ideologische oorlog tegen het westen die uitgevochten wordt via kleinschalige terreur. Enkele honderden doden blijft naar verhouding nog altijd weinig op een totaal van tientallen miljoenen burgers. Veiligheidsdiensten gaan door met wat ze toch al deden: afluisteren en bespioneren van burgers. Veel meer kun je niet doen. Heb je die gevaarlijk burgers in beeld, past langdurige isolatie van de samenleving. Wat mij betreft krijgen ze een nekschot, maar langdurig opsluiten is ook wel aanvaardbaar. Als rechters daarin maar meegaan. En daar heb ik weinig vertrouwen in. Dan is een nekschot wel effectief, buiten de legaliteit.


Verder twijfel ik wel aan de effectiviteit van de bombardementen op Syrië. Die treffen vooral onschuldige burgers. Ik vind het ook nog hypocriet. Frankrijk is aangevallen op eigen grondgebied rechtstreek door religieuze geweldadige rechts-extremisten uit Europa. Dan moet daar de oorlog worden uitgevochten. Dat lijkt mij meer voor de hand liggen dan bommen elders droppen. Pak dat tuig snoeihard aan, maak ze dood. Het is oorlog, klaar. In een oorlog moet men zich verdedigen tegen de vijand. De vijand moet dood zonder gezeur.

http://www.tixup.com/medias/static/uploads/2012/06/Allemagne-Solingen-Manif-1mai2012.jpg

Salafisten, de vijanden van een vrije wereld.