PDA

Bekijk Volledige Versie : Dreigingsniveau Brussel blijft op hoogste niveau 4



Marsipulami
22-11-15, 21:04
Dreigingsniveau Brussel blijft op niveau 4

zo 22/11/2015 - 18:31 - Dominique Fiers


Het dreigingsniveau in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijft op vier, het hoogst mogelijke niveau. Dat heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist, na de nieuwe analyse van OCAD, het orgaan dat de dreiging tegen ons land bestudeert. Volgens premier Charles Michel (MR) blijft de dreiging in de hoofdstad "ernstig en zeer nabij". De metro en de scholen blijven ook morgen dicht. In de rest van het land blijft niveau 3 van kracht.


In de Veiligheidsraad zitten de premier, de vicepremiers, de ministers van Justitie, Defensie, Binnenlandse en Buitenlandse Zaken samen met het OCAD, het Crisiscentrum, de inlichtingendiensten, de politie en het federaal parket. Opvallend is dat voor deze vergadering ook de ministers-presidenten van de deelstaten een uitnodiging kregen. Zij hebben immers ook heel wat medewerkers en scholen in het Brussels Gewest.

Bij het binnengaan van de vergadering in de ambtswoning van de premier zei vicepremier Didier Reynders (MR) dat de leden van de raad zouden bekijken hoe ze "opnieuw een normale werkweek op gang zouden kunnen brengen".

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) had vanmorgen laten verstaan dat de metro morgen wellicht open zou gaan. Vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) hoopte zo snel een antwoord te kunnen bieden op de praktische vragen.

"Dreiging mogelijk en waarschijnlijk"

Dat antwoord kwam er uiteindelijk sneller dan verwacht. Tijdens een persconferentie vanavond zei premier Michel dat de dreiging in Brussel nog steeds "ernstig en nabij" is en dat op grond daarvan beslist is om het dreigingsniveau 4 te behouden. Michel vreest dat verschillende individuen, net zoals in Parijs, op verschillende plaatsen in Brussel tegelijk een aanslag zouden kunnen plegen.

"De doelwitten blijven dezelfde", aldus Michel. "Het gaat om commerciële centra, winkelstraten en het openbaar vervoer." Om die reden is ook beslist om de metro en de Brusselse scholen -inclusief hogescholen en universiteiten- ook morgen nog dicht te houden.

De politie en het leger blijven dus op post. Ook grote evenementen die veel volk aantrekken, worden zoveel mogelijk afgelast. Ook het openbaar vervoer zal de nodige aandacht van de veiligheidsdiensten krijgen." Op het treinstation van Brussel-Schuman na zijn alle treinstations morgen wel gewoon open.

Morgen in de loop van de namiddag komt de Nationale Veiligheidsraad opnieuw bijeen om de situatie te evalueren. Michel prees de veiligheidsdiensten en bedankte de bevolking voor haar koelbloedigheid en begrip. "Alles wordt gedaan om de situatie zo snel mogelijk weer normaal te krijgen."

Bedrijven nemen maatregelen

Het is was al de tweede bijeenkomst van de Veiligheidsraad dit weekend. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd beslist om het dreigingsniveau voor het Brussels Gewest op te trekken naar het hoogste niveau.

Als gevolg daarvan werd het metroverkeer in Brussel gisteren en vandaag opgeschort. Ook enkele tramlijnen waarvan het traject deels ondergronds loopt, werden niet bediend. De beslissing zette een resem van andere maatregelen in gang, waardoor het sociaal-culturele leven in de hoofdstad dit weekend op een laag pitje stond. Heel wat winkels en horecazaken in het centrum van Brussel en in andere drukbezochte wijken sloten op aanraden van de gemeente (vroeger) de deuren.

De vraag die iedereen zich stelde, was of het dreigingsniveau op vier zou blijven. Morgen is de toestand op het terrein immers helemaal anders. De bedrijven hernemen het werk en op een normale dag betekent dat dat honderdduizenden pendelaars naar de hoofdstad komen. Heel wat bedrijven hebben intussen al laten weten dat hun medewerkers morgen van thuis uit kunnen werken. De vraag is intussen hoe lang de huidige situatie economisch werkbaar is.

Marsipulami
22-11-15, 22:45
Grootscheepse politieacties in Brussel beëindigd



Belga - zo 22/11/2015 - 23:35 Dominique Fiers

Na een urenlange politieactie in het centrum van Brussel is de rust er rond 23 uur vanavond teruggekeerd. Ook in Molenbeek en Schaarbeek waren er in de loop van de avond grote interventies. Meer nieuws daarover is er voorlopig niet. Het federaal parket geeft om middernacht een persconferentie.

Enkele Britse journalisten meldden vanavond rond 19 uur als eersten een grotere politieaanwezigheid en een ongewone zenuwachtigheid in de buurt van hun hotel nabij de Brouckère. Hotelgasten kregen het dringende advies om het hotel niet te verlaten en enkele gewapende militairen vatten post voor de deuren van het hotel en in de lobby. De draaideur van het hotel werd met een trolley gebarricadeerd.

Nog andere getuigen maakten gewag van een grote politieontplooiing in de buurt van de Grote Markt. Bij de Brusselse lokale politie viel echter te horen dat er niets aan de hand was.

Dat er wel degelijk iets loos was, bleek rond 20 uur toen in de buurt van de Brusselse Zuidstraat een veiligheidszone werd ingesteld. De Zuid- en de Verversstraat en de Kolenmarkt werden met hekken en politielinten afgesloten voor het verkeer en voorbijgangers. De nabijgelegen Lombardstraat werd net voorbij het Sint-Jansplein afgesloten met een harmonicabus van de MIVB.

Het leek op een stilte voor de storm. Op de sociale media had de geruchtenstroom op dat ogenblik al een hoge vlucht genomen, in die mate dat de politie zelf rond 21 uur nadrukkelijk verzocht om niet langer over de actie te berichten, "voor de algemene veiligheid".

Premier Charles Michel (MR) verklaarde bij de Franstalige omroep RTBF dat het om "een buitengewoon ernstige situatie" ging. Ook hij herhaalde de oproep van de politie aan zowel burgers als media om geen informatie over politiebewegingen op sociale media te posten.

Ook interventies in Schaarbeek en Molenbeek

Tegelijk met de actie in Brussel werd ook een huiszoeking gehouden in Molenbeek en Schaarbeek. Inwoners van Laken en Molenbeek vertelden dat er een lange tijd een politiehelikopter in de lucht hing. Ook daar werden enkele wijken afgesloten en werden militairen ingezet.

Meer informatie over de acties van vanavond en de resultaten ervan is er voorlopig niet. Het federaal parket geeft om middernacht een persconferentie.

Bofko
23-11-15, 00:28
Belgie moest zijn gezicht redden.

super ick
23-11-15, 08:51
Frankrijk had al behoorlijk uitgehaald richting Belgie. Die werden nu gedwongen hun kop uit het zand te trekken.

Marsipulami
23-11-15, 22:23
Slechts één aanhouding na grote antiterreuroperaties

Belga - ma 23/11/2015 - 19:06 Gianni Paelinck, Chris Verhaeghe - Persinfo

Van de 21 mensen die gisteravond en vanochtend zijn opgepakt bij de politieacties in Brussel, Charleroi en Luik is één persoon aangehouden. De onderzoeksrechter liet 17 anderen vrij, bij drie anderen wordt nog verder onderzoek verricht.

De persoon die is aangehouden, is officieel in verdenking gesteld voor feiten van deelneming aan de activiteiten van een terroristische groep en terroristische aanslag. De vijftien anderen werden grondig verhoord, maar nadien opnieuw vrijgelaten.

Bij extra huiszoekingen vanochtend in Brussel en Luik werden vijf mensen opgepakt. Twee van hen zijn vrijgelaten na verhoord. Bij drie anderen wordt nog verder onderzoek gedaan. De onderzoeksrechter zal morgen beslissen over hun eventuele verdere aanhouding.

Bij de grootschalige politieacties vonden de speurders overigens ook geen wapens of explosieven. Ook de belangrijkste voortvluchtige verdachte van de aanslagen in Parijs, Salah Abdeslam, is nog steeds spoorloos.

super ick
24-11-15, 07:00
Slechts één aanhouding na grote antiterreuroperaties

Belga - ma 23/11/2015 - 19:06 Gianni Paelinck, Chris Verhaeghe - Persinfo

Van de 21 mensen die gisteravond en vanochtend zijn opgepakt bij de politieacties in Brussel, Charleroi en Luik is één persoon aangehouden. De onderzoeksrechter liet 17 anderen vrij, bij drie anderen wordt nog verder onderzoek verricht.

De persoon die is aangehouden, is officieel in verdenking gesteld voor feiten van deelneming aan de activiteiten van een terroristische groep en terroristische aanslag. De vijftien anderen werden grondig verhoord, maar nadien opnieuw vrijgelaten.

Bij extra huiszoekingen vanochtend in Brussel en Luik werden vijf mensen opgepakt. Twee van hen zijn vrijgelaten na verhoord. Bij drie anderen wordt nog verder onderzoek gedaan. De onderzoeksrechter zal morgen beslissen over hun eventuele verdere aanhouding.

Bij de grootschalige politieacties vonden de speurders overigens ook geen wapens of explosieven. Ook de belangrijkste voortvluchtige verdachte van de aanslagen in Parijs, Salah Abdeslam, is nog steeds spoorloos.

Als die ene er rechtstreeks mee te maken heeft gehad is dat een mooi resultaat. 1 op 21 is, mag ik hopen voor de Belgen, geen gemiddlede.

Mark
24-11-15, 10:56
de belgen zijn aan het paniekeren :student:

Bofko
24-11-15, 21:20
He Mars keer gewoon een wang naar de terroristen. Dat zal ze leren!

Marsipulami
24-11-15, 22:22
He Mars keer gewoon een wang naar de terroristen. Dat zal ze leren!


Er is nog nooit een terrorist geweest die mij op de éne wang heeft geslagen. Dus is aan de toepassingsvoorwaarden van de bijbelse aanbeveling -toekeren van de andere wang- niet voldaan. Voor de rest is het onbetamelijk om met de levensbeschouwing van anderen te spotten. Onderbouwde kritiek kan natuurlijk wel.

Bofko
24-11-15, 22:38
Er is nog nooit een terrorist geweest die mij op de éne wang heeft geslagen.
Ik ben geen terrorist maar ik zou je graag op mijn wang willen laten slaan.


Ik heb een hekel aan 3 hersencellige dombo's die volgens mij niet veel meer hersencellen hebben dan waarvoor ze zich uitgeven

Bofko
24-11-15, 22:47
Hellup..... Wizdom

super ick
25-11-15, 07:28
'We' zien de wereld direct veranderen.

Ik moet er niets van hebben. Een stad met militairen bij ieder belangrijk gebouw. Ik krijg er een soort flasbacks van. roadblocks en checkpoints komen alleen voor in maatschappijen waar veel geweld en ellende heerst.
'Ze' hebben dit snel voor elkaar gekregen.

Met de nieuwe instroom van 'vluchtelingen' zou dit wel eens een topje van de ijsberg kunnen blijken. Het lijkt mij sterk dat er alleen onschuldigen het geweld ontvluchten. De moordenaar van vandaag is daar het slachtoffer van morgen.

H.P.Pas
25-11-15, 22:27
http://files.newsnetz.ch/bildlegende//20708/2536006_pic_970x641.jpg?1448140510

Charlus
25-11-15, 22:44
Ik heb een hekel aan 3 hersencellige dombo's die volgens mij niet veel meer hersencellen hebben dan waarvoor ze zich uitgevenBewerkelijke afkeer. Geen bezwaar tegen dom zonder meer maar dan wordt het ingewikkeld.

Olive Yao
25-11-15, 23:50
Bewerkelijke afkeer. Geen bezwaar tegen dom zonder meer maar dan wordt het ingewikkeld.

Are you busy doing something close to nothing?

Charlus
26-11-15, 20:58
You, Bofko and me.