PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus: ‘Christenen en moslims zijn broers en zussen’



Marsipulami
30-11-15, 09:22
Paus: ‘Christenen en moslims zijn broers en zussen’


Vandaag om 09:33 door svg | Bron: belga
. .

Paus Franciscus heeft christenen en moslims maandag opgeroepen om zich te verenigen tegen geweld in naam van een religie, en ‘nee te zeggen tegen haat’. Dat deed hij in een moskee in Bangui, hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek.

‘Christenen en moslims zijn broers en zussen’, zei de paus tijdens zijn toespraak. ‘We zijn er ons zeker van bewust dat de recente gebeurtenissen en het geweld dat jullie land dooreen heeft geschud geen juiste religieuze motieven hebben. Samen moeten we nee zeggen tegen haat, tegen wraak en tegen geweld, in het bijzonder dat geweld dat wordt gepleegd in naam van een religie of God zelf. God is vrede, salam! Wie zegt te geloven in God, moet een man of vrouw van de vrede zijn.’

Zondag had Franciscus al een ontmoeting met vertegenwoordigers van evangelische gemeenschap. Daar zei hij dat het gebrek aan eenheid tussen christelijke kerken een ‘schandaal’ is.

De moskee van Bangui, waar Franciscus zijn toespraak gaf, bevindt zich in de enclave PK5, waar de laatste moslims van Bangui hun toevlucht gevonden hebben. De paus werd er ontvangen door imam Nehedi Tidjani, in de aanwezigheid van katholieke en protestante delegaties.

Hoewel er gevreesd werd voor zijn veiligheid, besloot paus Franciscus om toch af te reizen naar de Centraal-Afrikaanse Republiek. Maandagmiddag vliegt de paus terug naar Rome.

super ick
30-11-15, 10:15
Hehe wat een opluchting. Alles opgelost.

Ik was al bang dat hij alle christenen op zou roepen om het heilige land te gaan beschermen.

Ibrah1234
30-11-15, 11:03
Ik was al bang dat hij alle christenen op zou roepen om het heilige land te gaan beschermen.

Mijn eenheid 42 Eskadron zware tanks 11 Tank Tankbataljon Huzaren van Sytzema is opgeheven. Alle Leopard tanks zijn foetsie :D

super ick
30-11-15, 17:00
Mijn eenheid 42 Eskadron zware tanks 11 Tank Tankbataljon Huzaren van Sytzema is opgeheven. Alle Leopard tanks zijn foetsie :D

Volgens staan er nieuwe in bestelling.

CONTRA
01-12-15, 15:16
de paus en abu bakr al-baghdadi zyn inderdaad broers. 2 familieleden uit dezelfde abrahamitische familie.

Marsipulami
01-12-15, 23:01
de paus en abu bakr al-baghdadi zyn inderdaad broers. 2 familieleden uit dezelfde abrahamitische familie.

Deze paus -tot nader order de belangrijkste vertegenwoordiger van het christendom- begeeft zich naar het hart van één van de conflictgebieden op de wereld. Daar waar christenen en moslims elkaar naar het leven staan.

In het hol van de vijand - meer bepaald de moskee in de hoofdstad Bangui van de Centraal Afrikaanse Republiek waar massa's moslims naar toe gevlucht zijn voor bescherming tegen gewelddadige christenen- daar gaat hij zij aan zij met de belangrijkste vertegenwoordigers van de moslims vertellen dat moslims en christenen elkaars broeders en zusters zijn. Dat is een enorm belangrijk en moedig gebaar.

Je kan daar lacherig over doen en mee spotten.

Atheïsten en bijhorende ideologieën en regimes zijn verantwoordelijk voor de grootste moordpartijen uit de geschiedenis van de mensheid - dat is geen mening maar een historisch feit - Het zou atheïsten sieren als ze zich wat bescheiden op zouden stellen als gelovigen zich inspannen om vrede te bewerkstelligen.

Giuseppe
02-12-15, 15:53
Deze paus maakt zich zowat onsterfelijk. Ongekend populair bij iedereen.

CONTRA
02-12-15, 16:18
Deze paus -tot nader order de belangrijkste vertegenwoordiger van het christendom- begeeft zich naar het hart van één van de conflictgebieden op de wereld. Daar waar christenen en moslims elkaar naar het leven staan.

is het weer zover. abrahamieten zouden eens niet oorlogvoeren. zucht. :jammer: altyd gelazer met die gasten.


In het hol van de vijand - meer bepaald de moskee in de hoofdstad Bangui van de Centraal Afrikaanse Republiek waar massa's moslims naar toe gevlucht zijn voor bescherming tegen gewelddadige christenen- daar gaat hij zij aan zij met de belangrijkste vertegenwoordigers van de moslims vertellen dat moslims en christenen elkaars broeders en zusters zijn. Dat is een enorm belangrijk en moedig gebaar.

wellicht. of het zou als provokatie opgevat kunnen worden. meer dan 50% vd bevolking is protestants. die zien de paus toch al niet zitten en als die dan ook nog eens naar de vyand gaat om hun moreel te steunen dan zou dat kwaad bloed kunnen zetten.


Atheïsten en bijhorende ideologieën en regimes zijn verantwoordelijk voor de grootste moordpartijen uit de geschiedenis van de mensheid - dat is geen mening maar een historisch feit - Het zou atheïsten sieren als ze zich wat bescheiden op zouden stellen als gelovigen zich inspannen om vrede te bewerkstelligen.

het zyn geen atheisten die daar in car vechten. het zyn weer eens de abrahamieten.

super ick
02-12-15, 17:00
Het gaat helemaal niet om atheïsten het gaat om gelovigen en dan het extreme geloof in een systeem. Of dat systeem nu door God, Pol Pot of Adolf Hitler wordt opgelegd maakt niets uit.

Marsipulami
02-12-15, 17:32
Het gaat helemaal niet om atheïsten het gaat om gelovigen en dan het extreme geloof in een systeem. Of dat systeem nu door God, Pol Pot of Adolf Hitler wordt opgelegd maakt niets uit.

In dat geval hebben we enkel nog een verklaring nodig voor het historische gegeven dat systemen opgelegd door machtige atheïsten zoveel moorddadiger zijn dan systemen opgelegd door God (evt. machtige gelovigen).

The_Grand_Wazoo
02-12-15, 17:56
Deze paus maakt zich zowat onsterfelijk. Ongekend populair bij iedereen.

Ik beken, ook ik ben groot liefhebber van deze paus. Hij heeft, althans wat mij betreft, de juiste prioriteiten, legt de nadruk op de meest waardevolle elementen uit het Christendom, is niet bang voor controversiële stellingname en bezoekt nu ook nog eens een moskee in een door christelijke milities belegerde wijk. Da's nog eens een voorganger.

The_Grand_Wazoo
02-12-15, 18:00
In dat geval hebben we enkel nog een verklaring nodig voor het historische gegeven dat systemen opgelegd door machtige atheïsten zoveel moorddadiger zijn dan systemen opgelegd door God (evt. machtige gelovigen).

Je maakt een denkfout. Niet het atheïsme is het doorslaggevende gemeenschappelijke kenmerk, maar het feit dat al die regimes werden aangevoerd door mannen. Dit biedt meteen als verklaring voor het bloedige verleden van de moederkerk.

Marsipulami
02-12-15, 18:21
Niet het atheïsme is het doorslaggevende gemeenschappelijke kenmerk, maar het feit dat al die regimes werden aangevoerd door mannen.

Hmm, ik vervang even het woord "mannen" door "vrouwen" in je opmerking. Dat geeft het volgende resultaat:


Niet het atheïsme is het doorslaggevende gemeenschappelijke kenmerk, maar het feit dat al die regimes werden aangevoerd door vrouwen.

Als je dit zou gezegd hebben, dan zou je een strafbare, discriminerende, seksistische uitspraak hebben gedaan naar Nederlands recht.

Ik geloof in de gelijkheid van mannen en vrouwen in moreel opzicht. Met cliché's dat mannen moorddadig zijn en oorlog willen en vrouwen liefhebbend zijn en vrede willen heb ik niets. Dat is veel te ouderwets.

Marsipulami
02-12-15, 20:59
Ik was al bang dat hij alle christenen op zou roepen om het heilige land te gaan beschermen.

Als je 1 keer per duizend jaar je kennis van het katholicisme zou bijstellen, dan zou je zulke onzin niet blijven verkondigen.

super ick
03-12-15, 06:40
In dat geval hebben we enkel nog een verklaring nodig voor het historische gegeven dat systemen opgelegd door machtige atheïsten zoveel moorddadiger zijn dan systemen opgelegd door God (evt. machtige gelovigen).

Nog 1 keer.

Mensen die geen hond hebben kun je niet als groep zien. Ook niet als zich mensen, zonder hond verenigen in hun strijd tegen poep op de stoep. Als 1 van die mensen een hondenbezitter te lijf gaat kun je niet alle mensen die geen hond hebben de schuld geven.

Nu hond vervangen door geloof en je bent er.

super ick
03-12-15, 06:48
Als je 1 keer per duizend jaar je kennis van het katholicisme zou bijstellen, dan zou je zulke onzin niet blijven verkondigen.

IK ben er 10 jaar geleden een middagje ingedoken. Wat ik tegenkwam... Man, man, man.

Kinderen afpakken die geboren werden 'in zonde' met medewerking van de katholieke ouders van het zwangere meisje.
Wereldwijd verspreid kindermisbruik dat vervolgens decennialang op alle manieren onder het kleed geveegd is.

Man, man, dat jij je niet kapot schaamt en hier een beetje pedant probeert iedereen de maat te nemen.....

Die betonplaat voor jouw kop is wel erg dik. Jij moet ergens onder een steen kruipen en er voorlopig niet meer onder vandaan komen omdat je geen afstand genomen hebt van die vuiligheid.
Altijd heb je het maar verdedigd met kulargumenten.
We moesten het in de tijd zien.
Anderen deden het ook (bij voorkeur de atheïsten uiteraard).

Nergens heb jij 1 keer verklaart dat die misbruikers aan de hoogste boom moeten.

Eric de Blois
03-12-15, 14:50
In dat geval hebben we enkel nog een verklaring nodig voor het historische gegeven dat systemen opgelegd door machtige atheïsten zoveel moorddadiger zijn dan systemen opgelegd door God (evt. machtige gelovigen).

Tjee, jouw god is beter dan Pol Pot omdar hij minder mensen heeft vermoord? Bedoel je dat? Is het doden van drie mensen binnen het kader van de ethiek erger dan er twee vermoorden?

The_Grand_Wazoo
03-12-15, 15:17
Hmm, ik vervang even het woord "mannen" door "vrouwen" in je opmerking. Dat geeft het volgende resultaat:



Als je dit zou gezegd hebben, dan zou je een strafbare, discriminerende, seksistische uitspraak hebben gedaan naar Nederlands recht.

Ik geloof in de gelijkheid van mannen en vrouwen in moreel opzicht. Met cliché's dat mannen moorddadig zijn en oorlog willen en vrouwen liefhebbend zijn en vrede willen heb ik niets. Dat is veel te ouderwets.


Nee, je begrijpt het niet. Je zeikt maar door over die zgn. atheistische regimes en je hebt niet eens door wat het eigenlijke kenmerk van die regimes is.

Het gaat hier gewoon om een feit, niet om een of ander meningtje. Of wil je soms beweren dat Hitler, Pol Pot, Mao en Stalin geen mannen waren=