PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskou wil Aya Sofia terug



Marsipulami
02-12-15, 09:19
Moskou wil Aya Sofia terug

door KN

Afgevaardigden van de Doema, het Russische parlement, willen dat de Aya Sofia in Istanboel (Constantinopel) teruggegeven wordt aan de orthodoxe Kerk.


Sergej Gavrilov, voorzitter van de commissie voor eigendomskwesties en coördinator van de parlementaire groep voor de bescherming van christelijke waarden, treedt namens hen op.

Hardheidstest

Gavrilov onderstreept dat wederzijdse vriendschappelijke initiatieven en gebaren speciaal van belang zijn nu de Russisch-Turkse betrekkingen een "hardheidstest" doormaken. "De Russische zijde houdt het voor mogelijk terug te komen op de kwestie van de Hagia Sofia, historisch heiligdom van de christelijke wereld, die in Constantinopel staat - een historische Byzantijnse kathedraal die verbonden is met de geschiedenis van de universele christelijke Kerk. Wij verwachten van Turkse zijde een vriendschappelijke stap - de teruggave van de Hagia Sofia van Constantinopel aan de christelijke Kerk", aldus afgevaardigde Gavrilov.

Werelderfgoed

De Hagia Sofia of Aya Sofia werd na de verovering van Constantinopel in 1453 door de Turken in een moskee veranderd. In 1935 kreeg het zesde-eeuwse kerkgebouw de huidige status van museum. De Unesco verklaarde de kathedraal in 1985 tot werelderfgoed. (KN/Kath.net)

Mark
02-12-15, 10:20
haha geweldig :p

The_Grand_Wazoo
02-12-15, 13:49
Aga, de Russen werpen zich weer op al de beschermers van de Christenen in Turkije. Dat heeft eerder al eens tot een volstrekt overbodige oorlog met Turkije geleid.

Giuseppe
02-12-15, 16:52
Ja joh, de status van de Tempelberg is niet explosief genoeg, Aya Sofia kan er ook wel bij.

mark61
02-12-15, 20:03
Ik lach me gek. Twee geschifte semi-dictaturen die ruzie hebben.

Nou alleen hopen dat de NAVO zich er niet mee bemoeit. Gauw Turkije in de ijskast zetten svp.

Eke
02-12-15, 20:51
Laat Poetin nou net vragen waar Erdogan veel van houdt : grote indrukwekkende gebouwen met liefst nog een religieuze en glorieuze geschiedenis.

Hoe komt ie op het idee :haha: ***





Nou ja, laten ze er samen maar uitkomen. Is veel beter.


*** Schiet me te binnen : Poetin is gelovig. Russisch-orthodox, net als zijn zeer gelovige moeder.
Was de Aya Sophia in den beginne niet Russisch-orthodox ???

mark61
02-12-15, 21:53
Was de Aya Sophia in den beginne niet Russisch-orthodox ???

Nee, want die nationale versies (Servisch-, Grieks- etc.) bestonden toen nog niet. Die dodelijke cocktail van godsdienst en nationalisme dateert pas van de 19e eeuw.

Kan ook niet anders, want dat hele nationalisme is pas eind 18e eeuw uitgevonden.

Bovendien is de Hagia Sofia van het jaar 532, toen was er nog niet eens een Rusland. De Russische versie van de Orthodoxe Kerk bestaat pas sinds 988. Bovendien scheidden de Russische bisschoppen zich van Constantinopel af in 1448, ik heb het even opgezocht :nerd:

Dus 'hun' kerk is het niet.

Maar dat maakt in de algehele lol van ruziezoeken natuurlijk niet uit. Ik denk dat Erdoğan vast nog wel een tot kerk verbouwde moskee in Rusland kan vinden :lachu:

Eke
02-12-15, 22:03
Hey, bedankt Mark :)
We wachten de volgende zet af !

super ick
03-12-15, 07:38
Wanneer is de overdracht?