PDA

Bekijk Volledige Versie : Robert Fisk : IS als wapen van wahhabistische saoedi's



Bofko
05-12-15, 15:04
Altijd interessant om die man te horen

deredactie.be video: Terzake - 03/12/15 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/2.41982?video=1.2514174)

mark61
05-12-15, 18:03
Eenzame roepende in de woestijn.

H.P.Pas
05-12-15, 21:13
Altijd interessant om die man te horen

deredactie.be video: Terzake - 03/12/15 (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/terzake/2.41982?video=1.2514174)

like.

Charlus
05-12-15, 22:12
Hij beweert ergens dat de Islam er niets mee te maken heeft?
Ik geloof dat ik 't snap: complottheorie maar dan van de goede kant.

CONTRA
05-12-15, 22:56
voor fisk speelt islam juist een belangryke rol by isis. uit het interview:

'vast funds for isis has come from saudi arabia. much more seriously in my view is the inspirational creed upon which isis lives, it's the same wahhabi salafist creed upon which the state of saudi arabia is based.'

Ibrah1234
06-12-15, 08:18
Natuurlijk, het is allemaal weer onze eigen schuld. De Joden uit Israël, ook gesticht met goedkeuring van de Engelsen, plegen geen aanslagen. De inwoners uit de voormalige Aziatische en Zuid-Amerikaanse koloniën ook niet.

Er zijn wel meer dictaturen op deze aarde waar het westen een handje heeft meegeholpen. De problematiek concentreert zich echter elders en vindt zijn oorsprong in het Midden-Oosten.

Persoonlijk denk ik dat het op slaapkamertjes bekijken van Youtube filmpjes door jongeren een groter gevaar is dan de aanwezigheid van enig politiek besef wat hen aanzet tot het plegen van aanslagen.

Je ziet het hier op het forum ook. Vaag ingenomen standpunten worden onderbouwd door een nog vager Youtube videootje in te sluiten als reply met een of andere schreeuwende haatbaard uit de SA of elders.

De teneur is grotendeels hetzelfde. We liggen onder vuur door de kruisvaarders vergezeld van de oproep zich teweer te stellen. Voorheen interesseerde het de betreffende jeugd waarschijnlijk geen mallemoer.

Jongeren uit de banlieue die zich bezig houden met de geopolitieke verhoudingen in het Midden-Oosten wat hen aanzet tot extremisme. Ik geloof het niet. Denk eerder dat het wordt gevoed.

super ick
06-12-15, 09:56
Het onvermogen om zelf iets van te maken, zelfs al zijn alle ingrediënten aanwezig is schrijnend.

Het altijd maar de schuld geven aan anderen is conteaproduktief en ongeloofwaardig.

Ibrah1234
06-12-15, 11:17
Het onvermogen om zelf iets van te maken, zelfs al zijn alle ingrediënten aanwezig is schrijnend.

Het altijd maar de schuld geven aan anderen is conteaproduktief en ongeloofwaardig.

Las laatst iets over een jochie van 15 die onderweg zou zijn van Syrië naar Brussel om wraak te nemen voor zijn broer.

Ik kan me niet voorstellen dat jongetjes op die leeftijd überhaupt zich met religie bezig houden dan wel politiek zijn geëngageerd.

Op die leeftijd ben je toch aan het voetballen of de inhoud van de cilinder van je scooter aan het vergroten zodat hij 20 km sneller loopt?

Kan me met de beste wil van de wereld daar niet in verplaatsen anders dan een mentale vergiftiging van het jochie in kwestie.

mark61
06-12-15, 12:01
De inwoners uit de voormalige Aziatische en Zuid-Amerikaanse koloniën ook niet.

Je bent alweer vergeten hoe je zelf met de Molukkers op de proppen kwam. Bizar. Of ligt Indonesië niet in Azië? Kan ook natuurlijk.

Welke andere Aziatische en Latijns-Amerikaanse immigranten ken je? Welke daarvan komen uit landen waar westerse landen voortdurend invasies plegen? Waar ze voortdurend bombarderen, moorden en verwoesten?

Ibrah1234
06-12-15, 17:03
Je bent alweer vergeten hoe je zelf met de Molukkers op de proppen kwam. Bizar. Of ligt Indonesië niet in Azië? Kan ook natuurlijk.

Mijn laatste bijdragen zijn toch gelijkluidend?


Kan me met de beste wil van de wereld daar niet in verplaatsen anders dan een mentale vergiftiging van het jochie in kwestie.


Jongeren uit de banlieu die zich bezig houden met de geopolitieke verhoudingen in het Midden-Oosten wat hen aanzet tot extremisme. Ik geloof het niet. Denk eerder dat het wordt gevoed.

mark61
06-12-15, 17:46
Mijn laatste bijdragen zijn toch gelijkluidend?

Je geeft geen antwoord op de vragen die ik stel. Waarom is dat?

Je komt met een 15-jarig jongetje dat wraak wil nemen voor de dood van zijn broer.

OK. Dus waarom begin je dan over religie en politiek, als het over wraak gaat?

Jongens uit de banlieue, die vinden dat hun onschuldige geloofs- en 'volksgenoten' onterecht worden aangevallen. Dat heeft niets met geopolitieke verhoudingen te maken, maar met 'ons volk'.

Ongeveer zoals tijdens de Boerenoorlogen de Nederlandse publieke opinie woest was op de Britten, hoewel die Afrikaners niet echt nauw verwant (meer) waren met Nederlanders.

Ibrah1234
06-12-15, 19:02
Je komt met een 15-jarig jongetje dat wraak wil nemen voor de dood van zijn broer.

OK. Dus waarom begin je dan over religie en politiek, als het over wraak gaat?

Nee, dat 15 jarig jochie was al afgereisd (http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/4199940/2015/12/02/Tienerbroer-van-terrorist-Abaaoud-zal-wraak-nemen.dhtml) naar Syrië alvorens de aanslag was gepleegd. Het motief om af te reizen naar Syrië kan derhalve geen wraak zijn geweest. Of zit ik er nu naast?

Bofko
07-12-15, 17:17
Hij beweert ergens dat de Islam er niets mee te maken heeft?
Ik geloof dat ik 't snap: complottheorie maar dan van de goede kant.

DE Islam bestaat niet. Zelfs de meest fundamentalistischen der fundamentalisten dienen te interpreteren. Een louter menschelijke eigenschap.Daarna is het een kwestie van macht, politiek,autoriteit en overtuiging.Desnoods cultuur. Ook menselijk.

Ik zeg dit omdat ik geen seculier-bedreigende duivel wil 'omarmen' die zich aan het aandienen is.

Bofko
07-12-15, 17:38
Je hebt supporters (verworden soms tot hooligans) van FC Westen en FC Islam , niet geinteresseerd in waarheid, EN je hebt waarheidszoekers.Media worden steeds meer supporters....Een seculiere heiligschennis is dat eigenlijk.

......Met het mes op de keel gezet, ben ik voor FC Westen.....

super ick
07-12-15, 18:21
Je hebt supporters (verworden soms tot hooligans) van FC Westen en FC Islam , niet geinteresseerd in waarheid, EN je hebt waarheidszoekers.Media worden steeds meer supporters....Een seculiere heiligschennis is dat eigenlijk.

......Met het mes op de keel gezet, ben ik voor FC Westen.....

Je hebt hooligans en supporters.

De eersten gaan de supporters en hooligans van de tegenstander te lijf. De tweede categorie wil alleen van het voetbal genieten.

Ze dragen wel beiden een Feijenoordshawl en zingen allebei Hand in Hand kameraden. Allebei achterban van dezelfde club. Als ze de stad slopen staat de naam van hun club altijd groot op de voorpagina. Niemand die daar bezwaar tegen maakt.

Bofko
07-12-15, 22:03
Charlus , ik ben benieuwd naar je reaktie

Charlus
08-12-15, 13:12
Op je post dat 'de islam' niet bestaat? Ja natuurlijk, maar iedereen, moslims incluis, heeft het over 'de islam' dus we moeten er iets mee.
Met mijn post legde ik die Fisk iets in de mond maar natuurlijk heb ook ik het op maroc.nl wel eens over de islam.
Ik heb niet het hele filmpje gezien. Hij noemt DE islam? Ik kan me niet voorstellen van niet.

Charlus
08-12-15, 13:12
Op je post dat 'de islam' niet bestaat? Ja, maar iedereen, moslims incluis, heeft het over 'de islam' dus we moeten er iets mee.
Met mijn post legde ik die Fisk iets in de mond maar natuurlijk heb ook ik het op maroc.nl wel eens over de islam.
Ik heb niet het hele filmpje gezien, maar noemt hij dan niet de islam? Kan ik me niet voorstellen.

Al Sawt
08-12-15, 18:56
Ik heb altijd geleerd om eerst te verdiepen in feitenrelaas voordat ik als een dwaas ga gillen. Zoals deze heerschap:
Natuurlijk, het is allemaal weer onze eigen schuld. De Joden uit Israël, ook gesticht met goedkeuring van de Engelsen, plegen geen aanslagen.
Misschien moet je verdiepen in Irgun, Stern, Kach en Hagana. Allemaal voorlopers van IDF (behalve Kach).

Al Sawt
08-12-15, 18:58
Je hebt supporters (verworden soms tot hooligans) van FC Westen en FC Islam , niet geinteresseerd in waarheid, EN je hebt waarheidszoekers.Media worden steeds meer supporters....Een seculiere heiligschennis is dat eigenlijk.

......Met het mes op de keel gezet, ben ik voor FC Westen.....

Wel bizar dat jij zaken in twee kampen deelt. Dit geeft aan dat de duivel in je schuilt.

super ick
09-12-15, 07:20
Wel bizar dat jij zaken in twee kampen deelt. Dit geeft aan dat de duivel in je schuilt.

Welnee. Hij 'zegt' nergens dat dat de twee enige groepen zijn. Volgens mij vergeet hij nog de grootste groep aan beide zijden. Die willen gezellig voetbal kijken en met elkaar samen zijn.
De mensen die geen oorlog willen, er het beste van willen maken voor hun kinderen. Die ze graag naar school willen laten gaan. Die hun land vooruit willen helpen. Of ze nu Siiet, Soenniet, Allawiet of zwarte piet zijn.

Bofko
14-12-15, 02:38
Wel bizar dat jij zaken in twee kampen deelt. Dit geeft aan dat de duivel in je schuilt.




Ik deel de zaak alleen in twee kampen in ALS het mes op de keel gezet wordt, Al Sawt.

Als dat mes er niet is ben ik de nuance zelve.

Gelijk beginnen over 'de-duivel-schuilt-in-je' is wel een heel primitief-religieuze reflex.

Bofko
14-12-15, 02:42
Op je post dat 'de islam' niet bestaat? Ja, maar iedereen, moslims incluis, heeft het over 'de islam' dus we moeten er iets mee.
Met mijn post legde ik die Fisk iets in de mond maar natuurlijk heb ook ik het op maroc.nl wel eens over de islam.
Ik heb niet het hele filmpje gezien, maar noemt hij dan niet de islam? Kan ik me niet voorstellen.

Laat ik het zo zeggen: De islam is niet het probleem, de islam (= de islamitische wereld) heeft een probleem.En dat heeft te maken met geglobaliseerd bewustzijn. Of eigenlijk, het ontbreken daarvan.

Onrecht is meer dan alleen onrecht door 'niet-moslims' tegen 'moslims'.Toch alleen maar vaak de enige relevante perceptie in de moslimwereld.

Hoe kijken moslimtoeschouwers in deze wereld aan tegen onrecht van moslims door moslims, of van onrecht door moslims tegen niet-moslims, of van onrecht van niet-moslims door niet-moslims?

mark61
14-12-15, 19:30
Hoe kijken moslimtoeschouwers in deze wereld aan tegen onrecht van moslims door moslims, of van onrecht door moslims tegen niet-moslims, of van onrecht van niet-moslims door niet-moslims?

Dat eerste vinden ze heel erg. 'Islamistische' groeperingen kwamen dan ook historisch gezien allereerst in verzet tegen het 'onislamitische' gedrag, het onrecht, van hun eigen leiders. Verzet tegen 'het westen' is iets tamelijk recents.

Niet-moslims, daar liggen ze over het algemeen niet wakker van, schat ik :slaap:

Bofko
16-12-15, 03:31
Niet-moslims, daar liggen ze over het algemeen niet wakker van, schat ik :slaap:

Vele moslims hebben in een niet-moslim omgeving nog een flinke weg te gaan.....

PvdA heeft hopelijk inmiddels geleerd van het feit dat 'de zwakke' ook 'fascistisch' kan zijn.En dat ze (de PvdA dus ) daarover moeten nadenken....

super ick
16-12-15, 07:02
PvdA heeft hopelijk inmiddels geleerd van het feit dat 'de zwakke' ook 'fascistisch' kan zijn.En dat ze (de PvdA dus ) daarover moeten nadenken....

Van leren is pas sprake als het een (gedrag)verandering teweeg brengt. Anders is er niets geleerd.

Er stemmen heel wat mensen met een fascistisch gedachtengoed op de PvdA. Xenofobe narrowminded mensen. Misschien wel meer dan op Geert.