PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Onze economie heeft migranten nodig’



Marsipulami
06-12-15, 11:27
‘Onze economie heeft migranten nodig’


Vandaag om 11:14 door msn
. .

Unizobaas Karel Van Eetvelt heeft in ‘De Zondag’ een pleidooi gehouden om de migranten die toestromen op te nemen in onze economie. ‘In verschillende sectoren is de vraag naar arbeid groter dan het aanbod. We kunnen die leemte vullen met migranten.’

‘Hoe kunnen we de stroom aan migranten beter een waardevolle plaats geven in onze samenleving dan door ze in te schakelen in onze economie’, zegt Karel Van Eetvelt, de gedelegeerd bestuurder van ondernemersorganisatie Unizo, in een interview met De Zondag. ‘Zo kunnen ze een toegevoegde waarde creëren.’

De Unizotopman benadrukt het verschil van deze vluchtelingenstroom met de gezinshereniging. ‘Deze situatie is anders. De vluchtelingen zijn vaak hooggeschoold en hebben aardig wat geld.’

‘Ik denk dat we migratie nodig hebben. In verschillende technische en technologische sectoren is de vraag naar arbeid groter dan het aanbod. Ofwel vertrekken die bedrijven naar het buitenland, ofwel vullen we die leemte met migranten.’

Ook Nationale Bank ziet kansen

Eerder deze week sprak ook Jan Smets, directeur van de Nationale Bank (NBB), over de kansen die de vluchtelingenstroom biedt. Die toestroom zal volgens de NBB een kleine 10.00 extra mensen op arbeidsleeftijd opleveren. ‘Hoe gering dit ook lijkt, dit kan een interessant arbeidsaanbod vertegenwoordigen’, aldus gouverneur Smets.

‘Uiteraard is er ook een budgettaire kostprijs, denk maar aan onderwijs, opvang, begeleiding... Maar dit kan een investering zijn waaraan onze economie in de volgende jaren extra behoefte zal krijgen door de vergrijzing.’
.

mark61
06-12-15, 11:58
Ofwel vertrekken die bedrijven naar het buitenland, ofwel vullen we die leemte met migranten.’

Want personeel zoeken / opleiden onder de 400.000 werklozen, dat is geen optie. Hij noemt het niet eens. Absurd gewoon.

super ick
06-12-15, 19:16
Want personeel zoeken / opleiden onder de 400.000 werklozen, dat is geen optie. Hij noemt het niet eens. Absurd gewoon.

Op een gegeven moment heb je alleen nog mensen over waar je niets meer mee kunt.

Die zijn te dom onaangepast en of onwillig.

Gelukkig komen er drommen ingenieurs, tandartsen en advocaten aan uit Afrika en het M.O. De eeuwige. Lutsmoes waarmee men probeert de kiezers in hun slaapstand te houden.

mark61
06-12-15, 21:34
Op een gegeven moment heb je alleen nog mensen over waar je niets meer mee kunt.

430.000 op een beroepsbevolking van 5,5 miljoen?

Dan heb je een failliete maatschappij, vind ik.

De huidige lichting Syriërs lijken me beslist overwegend hoog opgeleid. Of je daar ook wat aan hebt is een tweede.

super ick
07-12-15, 08:11
430.000 op een beroepsbevolking van 5,5 miljoen?

Dan heb je een failliete maatschappij, vind ik.

De huidige lichting Syriërs lijken me beslist overwegend hoog opgeleid. Of je daar ook wat aan hebt is een tweede.

Wij hebben ook een doodzieke maatschappij. Deels omdat die niet ingericht is om de laaggeschoolden te voorzien van arbeid en deels omdat er al decennia lang veel teveel mensen langs de zijlijn staan.

Ik neem voor het gemak aan dat jij het nu hebt over de WW gerechtigden maar je zou daar het grootse deel van de bijstandtrekkers bij moeten rekenen.
Als je nog verder wilt gaan zou een deel van de WIA gerechtigden (voorheen WAO) ook kunnen werken. Wat dacht je van een paar honderdduizend WAJONGERS? Grotendeels om psychische redenen? Waarschijnlijk hebben we het over een miljoen mensen die best enige vorm van arbeid zouden kunnen verrichten als het voor handen was.

Het bedrijfsleven genegeerd dat werk niet meer.

Laten we eerst eens proberen om het potentieel wat er tussen zit te inventariseren. Die leraar die al 15 jaar thuis zit omdat hij overspannen is zou wellicht zijn draai kunnen vinden in het geven van Nederlands aan vluchtelingen.

Ik vind het idee nog steeds belachelijk dat een oudere betaalde hulp moet hebben om de raampjes te zemen terwijl zijn buurman de hele dag op de bank zit. Die gedachte maakt mij soms best een beetje ontevreden.
Klagen over de rotzooi in de buurt en ondertussen de hele dag op de bank zitten.

Veel meer inactieven moeten betrokken worden bij de wijken, bij de zorg voor mensen in de wijken. Ik begrijp best dat daar even een knop voor om moet. Ik vind dat je dat ook mag eisen als overheid als je deze mensen ook van een inkomen voorziet. In het begin zou er best hier en daar wat dwang nodig zijn maar ik denk als het eenmaal loopt dat de maatschappij er op vooruit gaat. Mensen onderling meer begrip voor elkaar krijgen, belang bij elkaar hebben.

Mark
07-12-15, 11:09
wat de industrie nodig heeft is hardwerkende gezonde mensen van bepaalde leeftijd, opleiding en ervaring.

de vraag of dat beter matcht met diegenen die in bootjes stappen in turkije tov nederlandse werkelozen en "afgekeurden" is maar zeer de vraag.

ik begrijp het wel: de industrie gaat gewoon die 10% die perfect matcht cherrypicken en de andere 90% die thuis zit daar mag de belastingbetaler voor betalen en dat zijn weer nieuwe klanten voor die industrie.

dus deze opmerkingen van deze meneer zijn vanuit zijn positie zeer logisch.

vanuit de positie als belasting betaler kijk ik er anders tegen aan

Mark
07-12-15, 12:56
:duim: ** LIKE **

*geeft zichzelf schouderklopjes* :ego:

Ibrah1234
07-12-15, 14:27
wat de industrie nodig heeft is hardwerkende gezonde mensen van bepaalde leeftijd, opleiding en ervaring.

de vraag of dat beter matcht met diegenen die in bootjes stappen in turkije tov nederlandse werkelozen en "afgekeurden" is maar zeer de vraag.

ik begrijp het wel: de industrie gaat gewoon die 10% die perfect matcht cherrypicken en de andere 90% die thuis zit daar mag de belastingbetaler voor betalen en dat zijn weer nieuwe klanten voor die industrie.

dus deze opmerkingen van deze meneer zijn vanuit zijn positie zeer logisch.

vanuit de positie als belasting betaler kijk ik er anders tegen aan

http://img.maroc.nl/forums/images/smilies/xyxthumbs.gif ** LIKE **

Ibrah1234
07-12-15, 14:27
*geeft zichzelf schouderklopjes* :ego:

Is aangepast :D

Bofko
07-12-15, 16:33
Nog zo'n 'leren-uit-de-geschiedenis' denker ...........Want in de gouden eeuw stroomden de immigranten ook binnen die voor de nodige welvaart zorgden.

Ik heb ook een geschiedenisles: Start WOIII, dan heb je na de beeindiging van WOIII minimaal 70 jaar vrede en voorspoed .:maf3: