PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Allochtonen zonder diploma bij politie? Slaan ze helemaal door?'



Marsipulami
09-12-15, 10:19
'Allochtonen zonder diploma bij politie? Slaan ze helemaal door?'


Vandaag om 08:56 door svg | Bron: belga
. .

De liberale politievakbond VSOA reageert vernietigend op het voorstel van Open VLD om allochtonen zonder diploma of een goede kennis van het Nederlands toch al deeltijds aan te nemen bij de politie. 'Beginnen ze daar helemaal door te slaan?', vraagt topman Vincent Houssin zich af.

Open VLD wil meer kleur bij de politie. Volgens de partij ontbreekt het echter aan allochtone kandidaten met een diploma en een goede kennis van het Nederlands. Neem die mensen toch al deeltijds aan voor administratieve taken en stimuleer hen om hun diploma te halen en hun Nederlands bij te spijkeren, stelt de partij voor.

'Te belachelijk voor woorden'

Politiebond VSOA is niet te spreken over het voorstel. 'Wij hebben absoluut geen probleem met meer allochtonen in het korps, integendeel', onderstreept Houssin. 'Maar als ik dit hoor, vraag ik me toch af waar deze politici in godsnaam mee bezig zijn. Ze zitten duidelijk met de drang om met voorstellen in de media te komen, maar dit is echt te belachelijk voor woorden.'

Niet alleen gelden er duidelijke normen om tot de politie te kunnen toetreden. Het voorstel doorkruist volgens Houssin ook de ambitie van de federale regering om de politiemensen langer aan de slag te houden. Nog los van de noodzaak om voldoende Nederlands te kunnen voor administratieve taken, is er ook voldoende alternatief werk nodig voor politiemensen voor wie de job op het terrein fysiek te zwaar wordt, argumenteert Houssin.

'Waarom bij politie?'

Wat de liberale vakbond nog het meest tegen de borst stuit, is dat regeringspartij Open VLD met dergelijke plannen komt terwijl er 'meer dan genoeg' valabele kandidaten zijn voor een job bij de politie. 'We zitten intussen met een tekort van 3.500 voltijdse equivalenten, maar het aantal rekruten is door deze regering wel fors afgebouwd', sneert Houssin nog.

'Je kan ze ook in het parlement laten werken om Nederlands te leren, waarom zou dit bij de politie moeten', besluit Houssin, wiens telefoon naar eigen zeggen roodgloeiend staat door de vele telefoontjes van misnoegde collega’s.

Eric de Blois
09-12-15, 17:35
Voortrekken is niet nieuws. Verschillende eisen stellen aan kandidaten afhankelijk van de etnische achtergrond gebeurde ook in Nederland. In ieder geval in de jaren '90. Bij de politie in Apeldoorn werden aan allochtonen lagere eisen gesteld. Dat was voor mij reden om flink tekeer tegaan tegen de politie in die plaats ergens midden jaren '90. Het gebeurde ook bij andere korpsen. "Bij gelijke geschiktheid"... bla bla. Ja, dat zal wel. Wie controleert dat?

Toen ik vroeg naar het waarom was het antwoord dat er te weinig kandidaten waren met een niet-westerse achtergrond. Oh, antwoordde ik, "werden ze dan gediscrimineerd door de politie?" Nee, we krijgen gewoon te weinig sollicitanten uit die groep. Oh, dus daarom gaan jullie maar doodleuk groepen voortrekken en daarmee anderen benadelen? Toen was het gesprek afgelopen. Voor mij was het plaatje helder.

mark61
09-12-15, 19:10
Nog los van de noodzaak om voldoende Nederlands te kunnen

:vreemd:

Umarvlie
10-12-15, 09:28
Ik vraag me af of dit ook speelt met de Walen ... spreken die uberhaubt wel goed genoeg Nederlands om bij de Politie te mogen?

super ick
12-12-15, 10:12
Ik vraag me af of dit ook speelt met de Walen ... spreken die uberhaubt wel goed genoeg Nederlands om bij de Politie te mogen?

Spreek jij überhaupt wel 1 woord Duits?

super ick
12-12-15, 10:12
:vreemd:

Nemen ze een tolk mee. :hihi: