PDA

Bekijk Volledige Versie : Na 2025 is er geen benzine- of dieselauto meer te koop



super ick
10-12-15, 06:54
Na 2025 is er geen benzine- of dieselauto meer te koop

Robin Fransman Elektrische auto’s zijn nu al beter en goedkoper dan ‘fossiele’ auto’s en de voordelen nemen snel toe. Met dit tempo zullen benzine- en dieselauto’s over tien jaar hun waarde verloren hebben. En na nog eens tien jaar zijn ze helemaal nergens meer, voorspelt Robin Fransman.


Mensen, ik heb de toekomst gezien en hij is prachtig. In 2035 zijn alle benzine- en dieselauto’s van de weg af. Ja, ook de hybrides. Niet zo leuk voor aandeelhouders voor Shell, maar er staan vele winnaars tegenover.

Aanleiding om me in elektrische auto’s te verdiepen was dit verhaal van mij over zonnepanelen. Conclusie van dat verhaal: we gaan nu exponentiële groei zien in zonne-energie, want de rendementen zijn nu gewoon zo goed dat ze massaal geďnstalleerd gaan worden. Wereldwijd. Ik had het daarover met een vriend van mij, Gijs, die op tamelijk hoog niveau bij een oliemaatschappij werkt. Dat was een tamelijk schokkend gesprek. Gijs is namelijk totaal niet onder de indruk.

‘Nee joh, niets aan de hand, de energievraag is zo groot, daar krijgen wij nooit last van, en het groeit wel snel, maar is nog minimaal, en het loopt allemaal zo een vaart niet en….’

Voor het eerst in mijn leven dacht ik dat het wellicht tijd is alle aandelen in oliemaatschappijen te verkopen. En dat maakte dat ik me ging verdiepen in elektrische auto’s, inclusief een proefrit in een Tesla.

Mensen, ik durf een voorspelling aan. Na 2025 zakt de verkoop van benzine- en dieselauto’s terug naar nul. In een razend tempo. Denk aan een krimp van 30 procent per jaar. Daar is een aantal redenen voor.

1. Elektrische auto’s zijn een feest

Maak een proefrit in een Tesla. Snel, geluidloos, meer bagageruimte, en bovenal een vrij geweten. Razendsnelle sprintjes trekken, voor kleine ritjes de auto nemen, de auto pakken in plaats van de trein, het kan allemaal zonder de lucht te vervuilen en (bijna) zonder CO2-uitstoot. Je kan weer genieten van snelle auto’s zonder problemen met je geweten en zonder belasting van je portemonnee. De Tesla verslaat in de sprint eigenlijk alle auto’s. Zelfs de Supercars. Voor de helft van de prijs. De patjepeeër en de geitenwollensok kunnen eindelijk de handen ineen slaan. Een betere garantie voor een snelle omslag is er niet.

2. Batterijen en bereik worden steeds beter

De grootste batterijen op dit moment zijn 90 kilowattuur (kWh) groot en daar kun je, afhankelijk van je snelheid en dergelijke, zo een 350 tot 500 kilometer ver mee komen. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik. En meer zit in de pijplijn. Het aantal kWh’s dat je per liter of per kilo batterij kan opslaan stijgt en dat leidt tot kleinere en lichtere batterijen en tot batterijen met nog meer bereik. Maar meer heb je nauwelijks nodig. Want je laadt ’s nachts thuis op, of overdag op je werk, en dan heb je dus elke avond of ochtend een volle batterij.

3. Opladen gaat steeds sneller en kan op steeds meer plekken

Publieke laadpalen doen nu zo een 11 kilowatt (kW) of 50 km per uur. Maar er komen steeds meer snelladers bij, die nu 50 kW of 250 km per uur doen op basis van de CHADEMO-standaard. In Nederland staan er nu al een paar honderd en dat worden er nog veel meer. En vanaf circa 2017 komt daar de snelle CCS-Combo-standaard bij met 150 kW of 750 km per uur. Porsche wil vanaf 2019 gaan werken met een snelheid van ruim 300 kW of 1500 km per uur opladen. En als je vandaag met je Tesla door Europa wil rijden dan kan dat met hun Supercharger-netwerk. Zo een 250 snelle opladers langs alle snelwegen, op steeds ongeveer 250 km van elkaar. Daar kun je nu laden met 120 tot 135 kW.

Maar ook de kleinere laadpalen verspreiden zich als konijnen. Alleen al in Amsterdam groeit het aantal palen van 1.300 nu naar 4.000 in 2018. En de snelheid gaat van 11 kW naar 22 kW. Alle IKEA’s hebben inmiddels laadpalen. Alle Van der Valk-hotels, steeds meer kantoren, straks alle parkeergarages, alle… het zogenaamde destination charging is snel in opkomst.

4. Elektrisch rijden is goedkoper

Een kilometer rijden op elektriciteit kost je ongeveer 200 Wh tot 250 Wh. 4 tot 5 km op 1 kWh dus. Laad je die thuis op dan kost dat 22 cent, aan een laadpaal zo een 30 cent. Per kilometer dus zo een 4,5 tot 6 cent. Bij een benzinemotor zijn de brandstofkosten zo een 13 cent per kilometer, bij diesel circa 8 cent. Dat prijsverschil ligt niet aan de belastingen, want die zijn op elektriciteit procentueel hoger dan op brandstof. En wie zijn auto oplaadt met zijn eigen zonnepanelen, doet dat tegen een prijs van pakweg 8 cent per kWh…


Elektrische auto’s hebben lagere energiekosten, hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan veel langer mee

Maar er zijn meer voordelen. Elektrische auto’s hebben nauwelijks onderhoud nodig, geen olie en zelfs de remblokken en remschijven hoeven bijna nooit vervangen te worden, want je remt voor 90 procent op de motor waarbij je energie terugwint. En ze gaan veel langer mee: de techniek is eenvoudiger en veel minder aan slijtage onderhevig. Een miljoen kilometer rijden met een auto gaat gewoon worden. En dat doet wonderen met prijs per kilometer van elektrische auto’s.

5. Batterijen worden steeds goedkoper

De batterijen die nu in elektrische auto’s zitten kosten zo 300 euro per kWh. Maar General Motors heeft al een batterij aangekondigd van 150 euro per kWh. Die maken ze trouwens nog niet zelf, Tesla gebruikt Panasonic batterijen, GM betrekt ze van LG Chem en Renault/Nissan van Samsung. Er komt een enorme groei in productiecapaciteit aan. Alleen al om de groei van Tesla zelf tot 2020 op te vangen moet de wereldwijde productiecapaciteit verdubbelen. Daartoe bouwt Tesla nu de Gigafactory. Daarmee willen ze in 2017 tot 200 euro per kWh komen, en meer Gigafactories in Europa en Azië zitten in de pijplijn. En net als bij zonnepanelen gaat de prijs naar beneden bij grotere schaal.

6. Er gaan tientallen modellen bij komen

Op dit moment zijn Nissan/Renault, GM, BMW, PSA, Daimler en Tesla de wereldmarktleiders. Volvo komt in 2019 met een model, GM in 2016 met de Bolt, Tesla in 2017 met de 3-serie en BMW komt met de i4, de i5, de i6, de i7 en de i9. Porsche volgt in 2018. En dat is wat we weten. De rest van de gevestigde fabrikanten houdt het nog geheim… En dan hebben we nog de start-ups, zoals Faraday Future en Karma Automotive. Nu Tesla 40 miljard waard is, hebben start-ups weinig problemen om hun miljardenplannen te financieren.

7. Elektrische auto’s doen heel veel pijn

Bij BMW, Audi, Porsche en Mercedes doet Tesla echt enorm veel pijn. Elke Tesla die verkocht wordt, is gewoon een van hun auto’s minder. Dat zijn er nu 50.000 per jaar, in 2016 80.000 en voor 2020 mikt Tesla op 500.000. In de markten met een volwassen infrastructuur wordt in dat segment alleen de S-klasse van Mercedes nog meer verkocht dan de Tesla Model S. U kunt zich voorstellen wat dat doet in de bestuurskamers van die bedrijven. Zeker als ze zien dat die Tesla van 100.000 euro sneller de 0 tot 100-sprint doet dan hun eigen topmodel van 250.000 euro.

Een zonnige toekomst

Afijn, wat gaat er dan gebeuren zo rond 2025? Niet alleen is dan het product superieur aan fossiele auto’s, maar mensen gaan ook twijfelen aan de restwaarde van hun gewone auto’s. Wat is een benzine-auto nog waard in 2030, vragen mensen zich dan af. Leasemaatschappijen willen geen benzine-auto’s meer aanbieden. Banken willen alleen nog benzine-auto’s financieren als ze versneld afschrijven. Rond 2030 stort de tweedehandsmarkt voor benzine-auto’s in. Er verdwijnen steeds meer benzinestations. Ze gaan failliet. En als je niet meer overal kan tanken, dan worden die auto’s nog onaantrekkelijker. Dieselauto’s gaan wellicht iets langer mee omdat de grotere vrachtwagens nog op diesel rijden. Maar het zware vrachtvervoer is dan wellicht over op waterstof en dan is het definitief gedaan.


Het kabinet mikt op 2035 als tijdstip waarna er geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. Ik denk dat het veel sneller gaat.

Een extreem scenario? Niet echt. Het kabinet mikt op 2035 als tijdstip waarna er geen benzine- of dieselauto’s meer verkocht worden. En 2050 als punt waarop alle benzine- en dieselauto’s van de weg zijn. Ik denk alleen dat het veel sneller gaat. Zoals ook zonnepanelen sneller gaan dan alle scenario’s. Fossiele auto’s gaan zo snel waarde verliezen dat mensen ze niet meer durven te kopen. In 2025 al.

Lachen mensen, tot 2035 neemt het elektriciteitsverbruik dan met 20 procent toe door de opkomst van de elektrische auto’s. Fijn voor Nuon en zo, wat minder voor Shell. Die elektrische auto’s zijn zoveel efficiënter dan fossiele auto’s dat het totale energieverbruik juist daalt, zelfs met grijze stroom is elektrisch rijden schoner. Maar de groei in het verbruik gaan we fijn opwekken met zon en wind. Precies zoals het kabinet dat wil.



Robin Fransman is bereikbaar op Twitter: @RF_HFC

super ick
10-12-15, 06:55
De titel is wellicht wat hoogdravend maar het is een column dus dan mag dat.

De ontwikkeling zou wel eens sneller kunnen gaan dan nu verwacht.

Eric de Blois
10-12-15, 07:05
De titel is wellicht wat hoogdravend maar het is een column dus dan mag dat.

De ontwikkeling zou wel eens sneller kunnen gaan dan nu verwacht.

Voor het milieu zou het toch wel veel eerder moeten gebeuren. Had jij niet oog op een opel ampera? Of is het nu liever een Tesla? Zou ook mijn keus zijn als ik daar het geld voor zou hebben.

Umarvlie
10-12-15, 07:17
Zolang deze ontwikkeling hand in hand gaat met stroomopwekking uit niet-fossiele brandstof (kolencentrales) is dit een prima ontwikkeling.

Tomas
10-12-15, 07:47
Zolang deze ontwikkeling hand in hand gaat met stroomopwekking uit niet-fossiele brandstof (kolencentrales) is dit een prima ontwikkeling.

Bullshit.

1. Een elektrische auto is ook op stroom uit fossiele energie zuiniger dan een brandstofauto. Meer kilometers uit minder ruwe olie of kolen.
2. Waarom moet het in godesnaam hand in hand gaan? De huidige situatie is bar slecht, je mag van Umar wel verbeteren als het maar in 1 keer perfect is! Stapjes mogen niet. In 1 keer. Of niet.

Umarvlie
10-12-15, 08:25
Bullshit.

Dat schaar ik ook onder fossiele brandstof


1. Een elektrische auto is ook op stroom uit fossiele energie zuiniger dan een brandstofauto. Meer kilometers uit minder ruwe olie of kolen.

Niet alleen stroomopwekking is vervuilend, mag dan iets minder in-efficient zijn als brandstofmotoren maar daar staat tegenover dat elektrische autos (accu) ook een eigen bijdrage leveren aan vervuiling.


2. Waarom moet het in godesnaam hand in hand gaan? De huidige situatie is bar slecht, je mag van Umar wel verbeteren als het maar in 1 keer perfect is! Stapjes mogen niet. In 1 keer. Of niet.

Oj oh ... je mag van Umar .... Verkeerde been uit bed gestapt soms? Waar zeg ik dat het niet mag? Waar zeg ik dat stapjes niet mogen? Hand in hand betekend dat aan beide zijden dingen verbeterd moeten worden. Dus ja, electrische autos maar ook verandering van fossiele brandstof naar alternatieve energiebronnen.

Tomas
10-12-15, 08:37
Waar zeg ik dat stapjes niet mogen?


Hand in hand betekend dat aan beide zijden dingen verbeterd moeten worden.

Ik haat dit soort antisentimenten, de onbewuste handlangers van Big oil. Dat zijn er meer dan je denkt. Ze zijn er zich alleen niet van bewust. Massa's negatieve energie moet je je doorheen worstelen om de wereld te verbeteren. Alleen omdat iedere sukkel een mening moet hebben. Vooral de 'wereldverbeteraars'.

super ick
10-12-15, 13:20
Zolang deze ontwikkeling hand in hand gaat met stroomopwekking uit niet-fossiele brandstof (kolencentrales) is dit een prima ontwikkeling.

Je geeft terecht aan dat dit 1 aspect is. Er is geen totaaloplossing. De opwekking zou moeten bestaan uit diverse schone bronnen zoals wind, zon en water. Sommigen stellen zelfs dat kernenergie onontkoombaar is als aanvulling.

Voorlopig zie ik echter nog geen vliegtuig de lucht in gaan op accu's.

Ibrah1234
10-12-15, 15:13
Bullshit.

1. Een elektrische auto is ook op stroom uit fossiele energie zuiniger dan een brandstofauto. Meer kilometers uit minder ruwe olie of kolen.
2. Waarom moet het in godesnaam hand in hand gaan? De huidige situatie is bar slecht, je mag van Umar wel verbeteren als het maar in 1 keer perfect is! Stapjes mogen niet. In 1 keer. Of niet.

Umar heeft gelijk. Je blaast hoog van de toren maar studies hebben uitgewezen dat zelfs met Off-peak elektriciteit in de nacht er 32 centrales bijgebouwd zouden moeten worden in de VS als het wagenpark in de nacht zou worden opgeladen.

In een worst-case scenario, waarbij iedereen bij thuiskomst om 17:00 gaat stekkeren zouden er in de Verenigde Staten 160 nieuwe energiecentrales bijgebouwd moeten worden.

Krachttermen als 'bullshit zijn hier niet op zijn plaats. Umar heeft hier zeker een punt.

Eric de Blois
10-12-15, 15:27
Bullshit.

1. Een elektrische auto is ook op stroom uit fossiele energie zuiniger dan een brandstofauto. Meer kilometers uit minder ruwe olie of kolen.
2. Waarom moet het in godesnaam hand in hand gaan? De huidige situatie is bar slecht, je mag van Umar wel verbeteren als het maar in 1 keer perfect is! Stapjes mogen niet. In 1 keer. Of niet.

Mee eens. :duim:

super ick
10-12-15, 16:53
Mee eens. :duim:

Ik denk dat Umar bedoelt dat 'we' niet moeten denken dat elektrisch rijden DE oplossing is.

Onze bio-industrie stoot bijvoorbeeld meer CO2 uit dan ons wagenpark en kantoren zijn grotere vervuilers dan de industrie.

Dit stuk sprak mij aan omdat hier aangegeven wordt waarom het wel eens sneller kan gaan dan we nu denken.

De Tesla is destijds niet doorgegaan omdat de levertijd veel te lang was en de Ampera was te klein. Er kwam nog een probleem bij. Voor onze hobby heb ik een trekhaak nodig. Elekteische auto's mogen/kunnen niets trekken.

De Tesla is van binnen ook nog eens foeilelijk.

Eric de Blois
10-12-15, 17:08
Ik zou zeggen alle beetjes helpen, dat was ook wat Tomas bedoelde. Ik las wel dat er over het effect van electrische auto's voor het milieu in wetenschappelijke kringen wel verdeeldheid bestaat.

NPO wetenschap : Vuile elektrische auto's (http://npowetenschap.nl/site/artikel/Vuile-elektrische-autos/6303)


De elektrische auto zorgt in China voor meer luchtverontreiniging dan de benzineauto. - See more at: Artikel - Vuile elektrische auto's (http://npowetenschap.nl/site/artikel/Vuile-elektrische-autos/6303#sthash.eNlc5vup.dpuf)

ANWB : Hoe groen is elektrisch rijden? (http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het)


Een volledig elektrische auto produceert zelf geen CO2. Toch is hij niet per definitie klimaatneutraal. Dat hangt helemaal af van de manier waarop de elektrische energie waar hij op rijdt is opgewekt. Wind- of zonne-energie is bijvoorbeeld veel groener dan elektriciteit uit een ouderwetse kolencentrale.

Om de CO2 productie van elektrische en 'gewone' auto's realistisch met elkaar te vergelijken moet je dan ook de hele energieketen erbij betrekken. Zoals dat in het jargon heet: from well to wheel (van bron tot wiel). TNO heeft dat gedaan en daarbij ook alvast naar de toekomstige ontwikkelingen gekeken. Volgens dit instituut zal een gemiddelde elektrische auto in 2020 van bron tot wiel ongeveer 35% minder CO2 produceren dan een gemiddelde auto met verbrandingsmotor. En zelfs als de elektriciteit volledig in kolencentrales wordt opgewekt zal een elektrische auto nog altijd 22% minder CO2 produceren, aldus berekent TNO.

Dat zijn nog aanzienlijke verschillen als resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

The new drive : Hoe vervuilend is een elektrische auto? (http://www.thenewdrive.be/blog/2014/03/05/nieuw-artikel-hoe-vervuilend-is-een-elektrische-auto/)



Hoeveel CO2 stoot een elektrische auto in de volledige cyclus uit?

Een elektrische auto gebruikt typisch 20 kWh per 100 kilometer. Bij het gebruik van Belgische stroom heeft een elektrische auto een well-to-wheel uitstoot van ongeveer 103 gram CO2 per kilometer. In het theoretische scenario van opwekking door steenkool heeft een elektrische auto een well-to-wheel uitstoot van 145 gram CO2 per kilometer.


Hoe de well-to-tank uitstoot van een brandstofauto berekenen?

Om een goede vergelijking te maken, wordt hier een onderscheid gemaakt tussen auto’s die rijden op diesel, benzine en aardgas. We gaan van uit van de meest milieuvriendelijke brandstofvoertuigen: een worst case scenario ten opzichte van de elektrische auto.



Diesel: Een liter diesel geeft bij verbranding een CO2-uitstoot van 2,67 kilogram. Een dieselauto verbruikt typisch 5 liter per 100 kilometer. Dit geeft een tank-to-wheel milieubelasting van 134 gram CO2 per kilometer. De well-to-tank milieubelasting van een liter diesel is 730 gram per liter [3] [8]. Omgerekend is dit 37 gram CO2 per kilometer.
Benzine: Een liter benzine geeft bij verbranding een uitstoot van 2,27 kilogram CO2. Een benzinevoertuig verbruikt typisch 6 liter per 100 kilometer. Dit geeft een tank-to-wheel milieubelasting van 136 gram CO2 per kilometer. Bij de productie en het transport van benzine komt 765 gram CO2 per liter vrij [4] [8]. Omgerekend is dit 46 gram CO2 per kilometer.
CNG: Op gelijkaardige wijze berekenen we de well-to-tank en tank-to-wheel uitstoot van aardgasvoertuigen: een auto op aardgas verbruikt typisch 5 kilogram per 100 kilometer en heeft daardoor een CO2 uitstoot van 138 gram CO2 per kilometer. De winning, productie, transport en compressie van CNG vraagt 42 gram CO2 per kilometer.


Conclusie: welke auto stoot de meeste CO2 uit?






Elektrisch (Groene stroom)
Elektrisch (Belgische stroom)
Elektrisch (steenkool)
Diesel
Benzine
CNG


Verbruik per 100 km
20 kWh







Well-to-Tank CO2
0
103
145
37
46
42


Tank-to-wheel CO2
0


134
13
138


Totale CO2 uitstoot
0
103
145
170
182
180



Zoals in de tabel te zien is, stoot een elektrische auto op Belgische stroom 40% minder CO2 uit per kilometer dan een brandstofauto. De elektrische auto is qua verbruik absoluut schoner dan een auto op brandstof. Zelfs als je elektrisch rijdt op stroom uit de meest vervuilende kolencentrale, is dit nog altijd beter voor het milieu.

Umarvlie
10-12-15, 19:25
Maar goed, wie rijd er al electrisch?

super ick
11-12-15, 05:09
Maar goed, wie rijd er al electrisch?

Ik zie de stekkerhybrides toch veelvuldig voorbij komen. Die rijden een deel elektrisch. Ik zie ook steeds meer Tesla's.

super ick
11-12-15, 05:15
Ik zou zeggen alle beetjes helpen, dat was ook wat Tomas bedoelde. Ik las wel dat er over het effect van electrische auto's voor het milieu in wetenschappelijke kringen wel verdeeldheid bestaat.

NPO wetenschap : Vuile elektrische auto's (http://npowetenschap.nl/site/artikel/Vuile-elektrische-autos/6303)



ANWB : Hoe groen is elektrisch rijden? (http://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het)



Dat zijn nog aanzienlijke verschillen als resultaat van wetenschappelijk onderzoek.

The new drive : Hoe vervuilend is een elektrische auto? (http://www.thenewdrive.be/blog/2014/03/05/nieuw-artikel-hoe-vervuilend-is-een-elektrische-auto/)

Als je de hele cyclus meerekent zie ik nergens het onderhoud bij staan. Dat is vele malen vervuilender. Olielilters, luchtfilters, olie verversen. Etc.

De electromotor is een simpele rotor in een stator. Twee lagers erop en basta. Onderhoud nul komma nul.
Alleen het onderstel vergt onderhoud.
Als de auto niet roest dan gaat die makkelijk 40 jaar mee.

Ibrah1234
11-12-15, 10:03
Als je de hele cyclus meerekent zie ik nergens het onderhoud bij staan. Dat is vele malen vervuilender. Olielilters, luchtfilters, olie verversen. Etc.

De electromotor is een simpele rotor in een stator. Twee lagers erop en basta. Onderhoud nul komma nul.
Alleen het onderstel vergt onderhoud.
Als de auto niet roest dan gaat die makkelijk 40 jaar mee.

Ja inderdaad. Ik heb net zelf een fiets met een elektromotor gebouwd, gaat ruim 70 km/h en dat vergt ook nul komma nul onderhoud. Geen olie, filters of slijtende delen. De olie die ik gebruik gaat op de ketting maar de motor behoeft geen enkel onderhoud.

Zelf rijd ik vrijwel nooit meer in de auto dat ding staat altijd bij huis.

super ick
12-12-15, 09:04
Ja inderdaad. Ik heb net zelf een fiets met een elektromotor gebouwd, gaat ruim 70 km/h en dat vergt ook nul komma nul onderhoud. Geen olie, filters of slijtende delen. De olie die ik gebruik gaat op de ketting maar de motor behoeft geen enkel onderhoud.

Zelf rijd ik vrijwel nooit meer in de auto dat ding staat altijd bij huis.

Wacht maar tot het winter wordt :hihi:

70 km op een fiets vind ik toch wel onverantwoord hoor. Zeker voor de medeweggebruikers.

Volgens mij is het nog verboden ook.

Ibrah1234
12-12-15, 09:41
Wacht maar tot het winter wordt :hihi:

Slecht weer bestaat niet maar slechte kleding wel. :D

super ick
13-12-15, 09:28
Slecht weer bestaat niet maar slechte kleding wel. :D

Dat is deels waar.
Als je lang genoeg bloot gesteld wordt dan begeeft de kleding het vanzelf. Zeker kou in combinatie met wind.

Wel een mooie fiets overigens. Heb je het hele frame volgebouwd met accu's?

Ibrah1234
13-12-15, 12:17
Dat is deels waar.
Als je lang genoeg bloot gesteld wordt dan begeeft de kleding het vanzelf. Zeker kou in combinatie met wind.

Kan me nog heugen dat die amerikanen vroeger bij min 20 in Duitsland nergens last van hadden en ik rilde nog van de kou met dat ISO jasje en broek aan.

Ibrah1234
13-12-15, 12:20
Wel een mooie fiets overigens. Heb je het hele frame volgebouwd met accu's?

Het is een willekeurig plaatje. Ik heb één grote LifePo4 72V 20A accu in een frametas.

super ick
28-12-15, 08:55
Nu nog even wachten op de prijs.

Volgens mij zijn elektrische auto's veel goedkoper te bouwen.

Ibrah1234
28-12-15, 14:19
Nu nog even wachten op de prijs.

Volgens mij zijn elektrische auto's veel goedkoper te bouwen.

Inderdaad. Weet jij hoeveel laadcycli de accubank van een Tesla aan kan? Mijn LifePo4 kan 2000 keer opgeladen worden. Meen me ter herinneren dat jij overwoog een Tesla aan te schaffen.

Kan nergens vinden wat max laadcycli accubank van een Tesla is.

super ick
28-12-15, 18:24
Inderdaad. Weet jij hoeveel laadcycli de accubank van een Tesla aan kan? Mijn LifePo4 kan 2000 keer opgeladen worden. Meen me ter herinneren dat jij overwoog een Tesla aan te schaffen.

Kan nergens vinden wat max laadcycli accubank van een Tesla is.

Tesla geeft 8 jaar garantie op aandrijflijn en accu's.
De levensduur van dergelijke batterijen wordt geschat op 20 jaar.