PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheïst staat wereldwijd bloot aan discriminatie of erger



Eric de Blois
14-12-15, 04:05
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpt1/v/t1.0-9/12341335_1675462479365633_5380447937450165523_n.jp g?oh=c29a1a2ce89e5082616afba0f1977d36&oe=57220B2A&__gda__=1457257130_801fbbc137ab1912bd8e44b1ef6bd2c d
Atheïst staat wereldwijd bloot aan discriminatie of erger

Bron :Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4205429/2015/12/10/Atheist-staat-wereldwijd-bloot-aan-discriminatie-of-erger.dhtml) - door : Gerrit-Jan Kleinjan - 10 december 2015

http://static0.trouw.nl/static/photo/2012/12/2/2/20120608152014/media_xl_1232162.jpg

Wie niet gelooft in God, twijfelt aan hogere machten of zich eenvoudigweg vrijdenker noemt, heeft het in heel wat landen niet makkelijk. Het ongerief varieert van speciale belasting of familieleden die je niet meer willen aankijken tot moord door religieuze groeperingen die iedereen met afwijkende opvattingen uit de weg ruimen.

In maar liefst 55 landen riskeren ongelovigen gevangenisstraffen of zelfs de doodstraf, zo valt te lezen in het rapport 'Freedom of Thought', dat het Humanistisch Verbond in samenwerking met de Internationale Humanisten vandaag publiceert.

https://scontent-gru1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/12341255_1676669542578260_7354779604338107887_n.jp g?oh=a486b51783db2ca9a4aa9d2eb35119ff&oe=57128771
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpl1/v/t1.0-9/12376062_1676672689244612_3968959557401717411_n.jp g?oh=9bf2929e15bd0923ee64bbfafaf1a184&oe=571B885D&__gda__=1456827641_2e765ebe9fa528c3c7895761eecc599 2


In Landen met een zwarte markering zijn ongelovigen het slechtst af. Niet verrassend is dat het Midden-Oosten een archipel blijft van vervolging van mensen met afwijkende opvattingen. Ook in China en Noord-Korea - landen met een van oudsher antireligieus regime - zijn vrijdenkers niet gewenst. In een land als Bangladesh, dat in naam seculier is, voert de overheid een conservatief islamitisch programma uit. Landen met een groen teken behandelen iedereen vrij en gelijk.

Rapport
Wie door het vijfhonderd pagina's tellende rapport bladert, ziet opvallende parallellen met publicaties van organisaties die christenvervolging monitoren. Vrijdenkers is in veel landen hetzelfde lot beschoren als gelovigen die opvattingen hebben die afwijken. Landen met een autoritair bewind kortwieken alles dat niet strookt met de door de overheid gepropageerde denkwijze - zowel christenen, moslims als atheïsten zijn daarvan de dupe.

Dit rapport beschrijft per land beknopt de positie van ongelovigen. Daaronder verstaan de auteurs atheïsten, agnosten, humanisten, vrijdenkers en 'anderen die simpelweg niet religieus zijn'. Belangrijke maatstaf is daarbij is de mate waarin de overheden deze personen belemmeren in het uiten van hun gedachten. Ook tellen zaken als discriminatie op straat en uitsluiting door bijvoorbeeld werkgevers mee.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtp1/v/t1.0-9/11140278_1676669659244915_7873327105653412744_n.jp g?oh=45cd648024118de10b9b17dd757f71a9&oe=56E1D90F&__gda__=1457715241_2d184f2a7adbf407d4fd903f06964c3 f

Europa
Nederland scoort goed wat betreft de rechten en de positie van ongelovigen. Opmerkelijk is dat Europese landen als Duitsland, Denemarken en Italië ook een tik op de vingers krijgen. Steen des aanstoots is dat Duitsland en Denemarken (in de praktijk zelden of nooit gebruikte) wetten hebben die godslastering verbieden en beide landen ook kerkbelasting heffen. In Italië is vrijwel al het onderwijs rooms-katholiek.

Het Humanistisch Verbond presenteert het rapport vandaag aan de Mensenrechtenambassadeur Kees van Baar en aan de Tweede Kamer.

Tomas
14-12-15, 07:48
Wat is erger systematische discriminatie of ernstige discriminatie? Wat is erger grove schendingen of systematische discriminatie? De volgorde van de legenda suggereert dat systematische discriminatie het ergst is. Dat kan. Schendingen van burgerrechten kan je overal hebben en nooit helemaal voorkomen.

Als dan Engeland en Zweden in de ergste categorie staan weet ik genoeg: Broddelwerk.

super ick
14-12-15, 08:04
Wat is erger systematische discriminatie of ernstige discriminatie? Wat is erger grove schendingen of systematische discriminatie? De volgorde van de legenda suggereert dat systematische discriminatie het ergst is. Dat kan. Schendingen van burgerrechten kan je overal hebben en nooit helemaal voorkomen.

Als dan Engeland en Zweden in de ergste categorie staan weet ik genoeg: Broddelwerk.

Knap hoor.
Een rapport van 500 bladzijden en jij 'prikt' er in 2 seconden doorheen.
Respect.

Zweden is inderdaad een vreemde eend in de bijt. Zo op het eerste gezicht. Als dit rapport 500 bladzijden beslaat dan zou dat best onderbouwd zijn.
Misschien is het kaartje wel een aftekening van het aantal aangiften van discriminatie icm discriminerende wetten. Scoren ze op het eerste onderdeel wellicht heel hoog.
Wat ook zomaar zou kunnen is dat de autochtone Zweden gediscrimineerd worden door de allochtonen.
Of wacht dat laatste kan natuurlijk niet.

Aan dit kaartje kan je goed aflezen dat discriminatie helemaal geen 'blanke' aangelegenheid is.

Tomas
14-12-15, 08:11
Aan dit kaartje kan je aflezen hoe verschrikkelijk waardeloos 'onderzoeksrapporten' kunnen zijn.
Belgie heeft een ster, terwijl de ergenis over Denemarken is dat daar wetten over godslastering zouden staan of kerkbelasting wordt geheven. In Belgie bepaald de staat wat je officieel wel en niet mag geloven belasting/technisch.
Wereldvreemd atheistenclubje.

Mark
14-12-15, 08:33
LOL

Denemarken rood en de USA satisfactory

wat zijn die alphas toch ook een stelletje pruts-wetenschappers :haha::haha::haha::haha:

Marsipulami
14-12-15, 09:10
Ik pleit voor een reservaat voor atheïsten, een (natuur-) gebied waar atheïsten veilig zijn en speciale bescherming vanwege de overheid genieten.

H.P.Pas
14-12-15, 10:17
LOL

Denemarken rood en de USA satisfactory

wat zijn die alphas toch ook een stelletje pruts-wetenschappers :haha::haha::haha::haha:

Hasty generalisation (http://www.logicalfallacies.info/presumption/hasty-generalisation/).
Doodzonde voor alfa, beta en alfabeet..

Mark
14-12-15, 15:18
Ik pleit voor een reservaat voor atheïsten, een (natuur-) gebied waar atheïsten veilig zijn en speciale bescherming vanwege de overheid genieten.

ik ben het met je eens, ik stel voor de planeet aarde.

Marsipulami
14-12-15, 17:44
ik ben het met je eens, ik stel voor de planeet aarde.

Ik denk dat Jupiter beter is, daar is meer oppervlakte dan op aarde.

H.P.Pas
14-12-15, 17:59
Ik denk dat Jupiter beter is, daar is meer oppervlakte dan op aarde.
Dat kunnen we niet aannemen. Jupiter is een god, net zoals de andere planeten; de Aarde is als enige seculier. Onze principes noodzaken ons met minder ruimte genoegen te nemen.

super ick
14-12-15, 19:13
Dat kunnen we niet aannemen. Jupiter is een god, net zoals de andere planeten; de Aarde is als enige seculier. Onze principes noodzaken ons met minder ruimte genoegen te nemen.

Er is maar 1 god en dat is de god van Mars(ipulami)

mark61
14-12-15, 19:16
Wat is erger systematische discriminatie of ernstige discriminatie? Wat is erger grove schendingen of systematische discriminatie? De volgorde van de legenda suggereert dat systematische discriminatie het ergst is. Dat kan. Schendingen van burgerrechten kan je overal hebben en nooit helemaal voorkomen.

Als dan Engeland en Zweden in de ergste categorie staan weet ik genoeg: Broddelwerk.

Systemisch (systemic) is wat anders dan systematisch (systematic), dat in deze betekenis trouwens overdrachtelijk wordt gebruikt, niet letterlijk.

Engeland bijv. is 'systemisch' een theocratie, aangezien de koningin het hoofd van de staatskerk is. In de praktijk heb je daar verder weinig last van, natuurlijk. Zweden en Finland hebben ook staatskerken. Hinderlijk, maar niet ernstig.

mark61
14-12-15, 19:25
LOL

Denemarken rood en de USA satisfactory

wat zijn die alphas toch ook een stelletje pruts-wetenschappers :haha::haha::haha::haha:

Ik neem aan dat overheden vergeleken worden, niet burgers. En in het geval van de VS de federale overheid. Die is vrijwel seculier. Denemarken heeft daarentegen een staatskerk, die door de staat wordt gefinancierd. In de VS is dat een absolute nono.

Beta's en verstand hebben van staatsinrichting :haha::haha::haha::haha:

super ick
15-12-15, 14:57
Ik neem aan dat overheden vergeleken worden, niet burgers. En in het geval van de VS de federale overheid. Die is vrijwel seculier. Denemarken heeft daarentegen een staatskerk, die door de staat wordt gefinancierd. In de VS is dat een absolute nono.

Beta's en verstand hebben van staatsinrichting :haha::haha::haha::haha:

Waar heb jij gezeten?

mark61
16-12-15, 23:09
Waar heb jij gezeten?

Texel.

super ick
17-12-15, 06:10
Texel.

Zo dan ben je zeker goed uitgewaaid.

mark61
17-12-15, 18:05
Zo dan ben je zeker goed uitgewaaid.

Viel reuze mee. Was een zacht weekend. Binnenkort weer.

super ick
17-12-15, 19:58
Viel reuze mee. Was een zacht weekend. Binnenkort weer.

Schiermonnikoog en Vlieland zijn mooier.

Bofko
18-12-15, 02:53
Ik denk dat religie aan een laatste battle bezig is in deze wereld.
En dat kan heftig gaan met name mbt de Islam.

Religie verdwijnt niet maar politieke religie wel. Politieke religie is mondiaal gezien totaal onacceptabel. Islam zal de sharia moeten opgeven en een moderne variant uit moeten vinden.Waar de -ene veroverigsreligie- de christelijke wereld', enkele honderden jaren voor nodig had. zal de andere veroveringsreligie - de Islam- dat in in veel kortere tijd voor elkaar moeten krijgen.

super ick
18-12-15, 06:50
Ik denk dat religie aan een laatste battle bezig is in deze wereld.
En dat kan heftig gaan met name mbt de Islam.

Religie verdwijnt niet maar politieke religie wel. Politieke religie is mondiaal gezien totaal onacceptabel. Islam zal de sharia moeten opgeven en een moderne variant uit moeten vinden.Waar de -ene veroverigsreligie- de christelijke wereld', enkele honderden jaren voor nodig had. zal de andere veroveringsreligie - de Islam- dat in in veel kortere tijd voor elkaar moeten krijgen.

De sharia wordt vrijwel nergens ter wereld toegepast. Er wordt een draai aan gegeven hoe het uitkomt.

Mark
18-12-15, 13:54
Ik neem aan dat overheden vergeleken worden, niet burgers. En in het geval van de VS de federale overheid. Die is vrijwel seculier. Denemarken heeft daarentegen een staatskerk, die door de staat wordt gefinancierd. In de VS is dat een absolute nono.

Beta's en verstand hebben van staatsinrichting :haha::haha::haha::haha:

vrijheid en discriminatie alleen koppelen aan theoretische staatsinrichting en niet aan de praktijk van alle dag :)

mooi staaltje salonkamer wetenschap alpha werk

mark61
18-12-15, 18:04
Schiermonnikoog en Vlieland zijn mooier.

Mja, maar ik heb eh een 'persoonlijke' band met Texel. Kom er al 30 jaar, zit gratiesj in iemand's huis. Die twee zijn wel leuk ja.

mark61
18-12-15, 18:14
vrijheid en discriminatie alleen koppelen aan theoretische staatsinrichting en niet aan de praktijk van alle dag :)

mooi staaltje salonkamer wetenschap alpha werk

Het argument bijv. dat ongelovigen in die (Scandinavische) landen betalen voor gelovigen moet jou toch aanspreken. Dat is misschien geen discriminatie, onrechtvaardig is het wel.

Bovendien wordt er in het topicartikel niets uitgelegd. Lees het hier: Freedom of Thought Report | Download the Report (http://freethoughtreport.com/download-the-report/)

Een blasfemiewet tast de vrijheid aan, ja. Een staatsschool die alleen lessen christendom geeft discrimineert.

Verder is hier in het geheel geen sprake van wetenschap, ik begrijp niet waarom je daarmee komt. Rechten is overigens geen alfa-wetenschap.

Gewoon een onzinnige sneer van een beperkte techneut.

super ick
19-12-15, 14:33
Atjeisten komen er op de meeste plekken bekaaid vanaf.

In bijna alle westerse landen zijn er wel wetjes waarmee zij bevoordeeld worden.

In menig land kan je beter niet uitkomen voor je ongeloof.

Tomas
19-12-15, 19:58
Nee, het is een heel goed rapport. Het geeft heel goed de toestand in de Wereld weer.
Ik ga niet meer naar Duitsland. En Zweden valt me ook erg tegen.
Snap alleen niet dat België groen is.
Nederland weten we natuurlijk allemaal, dat is het walhallah.

Ibrah1234
19-12-15, 22:27
Vreemde titel. De kerken lopen leeg en religie maakt steeds minder deel uit van het dagelijks leven.

mark61
20-12-15, 11:22
Vreemde titel. De kerken lopen leeg en religie maakt steeds minder deel uit van het dagelijks leven.

Wereldwijd niet. Hoe kom je daarbij?

Ibrah1234
20-12-15, 20:09
Wereldwijd niet. Hoe kom je daarbij?

Europa, Rusland Noord en Zuid-Amerika en Canada. In de VS gaat minder dan 20% (http://www.churchleaders.com/pastors/pastor-articles/139575-7-startling-facts-an-up-close-look-at-church-attendance-in-america.html) nog met enige regelmaat naar een kerk.

Op papier ben ik ook nog steeds RK maar in de praktijk is het het heel veel jaren geleden dat ik voor het laatst een kerk heb bezocht. Ze schermen maar wat met vage cijfers.

Ik denk dat het een tendens (http://www.latimes.com/nation/la-na-us-religion-20150512-story.html) is in alle geïndustrialiseerde westerse landen.

Ik krijg hier zelfs al geen Jehova's meer voor de deur. :D

super ick
21-12-15, 09:09
Europa, Rusland Noord en Zuid-Amerika en Canada. In de VS gaat minder dan 20% (http://www.churchleaders.com/pastors/pastor-articles/139575-7-startling-facts-an-up-close-look-at-church-attendance-in-america.html) nog met enige regelmaat naar een kerk.

Op papier ben ik ook nog steeds RK maar in de praktijk is het het heel veel jaren geleden dat ik voor het laatst een kerk heb bezocht. Ze schermen maar wat met vage cijfers.

Ik denk dat het een tendens (http://www.latimes.com/nation/la-na-us-religion-20150512-story.html) is in alle geïndustrialiseerde westerse landen.

Ik krijg hier zelfs al geen Jehova's meer voor de deur. :D

Jep.
Als ik die kaartjes zie dan zie ik dezelfde gebieden ingekleurd als christelijk. Ons landje ook.
Nergens zie ik een kleurtje voor regio's waar ze niets meer praktiseren.

mark61
21-12-15, 18:47
Europa, Rusland Noord en Zuid-Amerika en Canada. In de VS gaat minder dan 20% (http://www.churchleaders.com/pastors/pastor-articles/139575-7-startling-facts-an-up-close-look-at-church-attendance-in-america.html) nog met enige regelmaat naar een kerk.

Evengoed gelooft 93% in 'iets'.

super ick
22-12-15, 07:28
Evengoed gelooft 93% in 'iets'.

Dat is vaginisme... O nee dat is wat anders.

:hihi:

Bofko
23-12-15, 01:31
De sharia wordt vrijwel nergens ter wereld toegepast. Er wordt een draai aan gegeven hoe het uitkomt.

Da's de westers-wetenschappelijke invalshoek die zoekt naar zo objectief mogelijke waarheidsvinding.Maar da's niet de realiteit.

'Kalifaat' bestaat ook niet maar kijk eens naar de framing van die term en de impact die dat heeft in de moslimwereld.
1000-en die de lokroep niet konden weerstaan,en naar Syrie vertrokken, en 10duizenden (miljoenen?) die hunkeren.Zelfs na decapitaties, beeldenstormen, moderne slavernijen en het verplicht uit je hoofd kennen van koranverzen.Jonge mannen met kalashnikofs zien daarop toe.

'Ik denk dat ook 'sharia' een ijzersterk frame is.'Sharia' is DE term om van Islam meer dan een persoonlijke islam te maken.DE enige strohalm van een ontheemde moslim, crushed in zijn goddeloze westerse omgeving versus zijn eigen idealen (frustraties?).

Gangster-islam heeft islam wel heel gemakkelijk in zijn zak

super ick
23-12-15, 10:07
Da's de westers-wetenschappelijke invalshoek die zoekt naar zo objectief mogelijke waarheidsvinding.Maar da's niet de realiteit.

'Kalifaat' bestaat ook niet maar kijk eens naar de framing van die term en de impact die dat heeft in de moslimwereld.
1000-en die de lokroep niet konden weerstaan,en naar Syrie vertrokken, en 10duizenden (miljoenen?) die hunkeren.Zelfs na decapitaties, beeldenstormen, moderne slavernijen en het verplicht uit je hoofd kennen van koranverzen.Jonge mannen met kalashnikofs zien daarop toe.

'Ik denk dat ook 'sharia' een ijzersterk frame is.'Sharia' is DE term om van Islam meer dan een persoonlijke islam te maken.DE enige strohalm van een ontheemde moslim, crushed in zijn goddeloze westerse omgeving versus zijn eigen idealen (frustraties?).

Gangster-islam heeft islam wel heel gemakkelijk in zijn zak

Ik heb zeker niet de intentie om een barbaarse wet die verminking en foltering gebiedt te beschermen.
Aan de andere kant vind ik het gekoketteer met de sharia in sommige moslimlanden en het kalifaat ook belachelijk. Oké de straffen worden keurig uitgevoerd. Hakje hier, hakje daar. Dat lukt wel.
Het rechtsysteem dat er aan gekoppeld is rammelt aan alle kanten. Corruptie viert hoogtij. Alleen sukkels en tegenstanders van het regime belanden op het hakblok.

Charlus
23-12-15, 14:48
Alleen sukkels en tegenstanders van het regime belanden op het hakblok.Ik weet niet wie jij vat onder sukkels. Sukkels volgens jou in de zin van arme sloebers die onterecht op het hakblok belanden? Mensen die door het regime zijn veroordeeld wegens sukkeligheid? Tegenstanders op het hakblok is heel goed te rijmen met de sharia. Onrust in het land veroorzakers.
Uit de rest van je reactie krijg ik de indruk dat je de sharia niet ontkend maar dat die naar jouw mening (als deskundige?) niet correct wordt geïmplementeerd en onoprecht beleefd ('gekoketteer').

super ick
23-12-15, 16:05
Ik weet niet wie jij vat onder sukkels. Sukkels volgens jou in de zin van arme sloebers die onterecht op het hakblok belanden? Mensen die door het regime zijn veroordeeld wegens sukkeligheid? Tegenstanders op het hakblok is heel goed te rijmen met de sharia. Onrust in het land veroorzakers.
Uit de rest van je reactie krijg ik de indruk dat je de sharia niet ontkend maar dat die naar jouw mening (als deskundige?) niet correct wordt geïmplementeerd en onoprecht beleefd ('gekoketteer').

Iedereen weet dat Saudische prinsen er op los neuken in het buitenland. Die zijn gehuwd. Volgens mij kan je daar voor gegeseld of onthoofd worden.

Wat valt er te ontkennen aan de sharia?

Je hoeft geen deskundige te zijn om sommige conclusies te ontkennen. Zo ben ik geen ingenieur. Heb geen verstand van zwaartekracht maar weet wel dat het zeer doet als ik van twee hoog spring.