PDA

Bekijk Volledige Versie : Taliban richt speciale eenheid op om tegen IS te vechten



mark61
19-12-15, 11:14
De Taliban heeft een speciale eenheid opgericht om te vechten tegen Islamitische Staat. IS wordt steeds actiever in Afghanistan en is een grote concurrent voor de Taliban: de terreurorganisatie probeert strijders over te laten lopen en haalt de bevolking over IS te steunen. Daarom zijn meer dan duizend Talibanstrijders getraind om IS aan te vallen en uit Afghanistan te verdrijven, meldt de BBC.

Bijna een jaar geleden, in januari, verklaarde Islamitische Staat dat het een afdeling in Afghanistan hadden opgericht met de naam Khorasan - de oude benaming van Afghanistan en aangrenzende gebieden in Iran, Pakistan en Centraal-Azië. Van de Taliban werd verwacht dat het zich loyaal zou verklaren aan IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi, zoals zoveel terreurbewegingen in de Arabische wereld al hebben gedaan.

De Taliban weigerde en sinds april wordt er regelmatig gevochten om terrein, voornamelijk in de provincies Nangahar, Farah, Helmand en Zabul. Aan beide zijden zijn al honderden strijders om het leven gekomen, al is het moeilijk om aan exacte cijfers te komen.

In juni vroegen de Taliban nog in een brief aan Baghdadi geen parallel jihadistisch front te creëren. Er was altijd prima samengewerkt met Al Qaida, dat zich ook in Afghanistan ophield, maar geen claim legde op het grondgebied zelf. Als IS dat wel bleef doen, zou de Taliban zichzelf zeker verdedigen. Het antwoord van IS, gegeven door een woordvoerder, was niet minder dan een oorlogsverklaring: zij die tegen IS vochten, begingen 'een religieuze misdaad' en IS-strijders zouden geen genade hebben met degenen die zich niet bij het kalifaat aansloten.

Ondertussen verovert IS meer en meer terrein en heeft de organisatie ook een eigen radiostation in Afghanistan: de stem van het Kalifaat. Ook de Afghaanse regering maakt zich hier grote zorgen over, meldt de International Business Times. Niet alleen Talibanstrijders worden aangespoord over te lopen, ook werkloze jongeren worden aangemoedigd de wapens op te pakken om tegen de Taliban en de regering te vechten.

De speciale eenheid van de Taliban is volgens de BBC in oktober opgericht, en bestaat uit mensen die zijn uitgezocht vanwege hun ervaring en hun kwaliteiten. Ze zijn beter getraind en hebben betere wapens dan andere strijders, en worden alleen tegen IS ingezet. Andere Taliban-strijders blijven vechten tegen Afghaanse en buitenlandse troepen.

Cookiewall: Cookies op de Volkskrant | de Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/buitenland/taliban-richt-speciale-eenheid-op-om-tegen-is-te-vechten~a4210360/)

mark61
19-12-15, 11:24
Ik vind het dom om beiden 'terreurbewegingen' te noemen, zoals ook o.a. op het Radio 1-journaal wordt gedaan.

Ontstellend slechte journalistiek.

JaquesDeMolay
19-12-15, 11:55
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je vindt dat de Taliban geen terreur beweging genoemd mag worden. Misschien heb je het niet gehoord of je bent het even vergeten maar op 16 december 2014 heeft de Taliban een school aangevallen in Pesjawar met als gevolg 141 doden waarvan 132 kinderen. De Taliban pleegt geregeld aanslagen op burgerdoelen.

Hoe durven de media de Taliban een terreurbeweging te noemen?

Olive Yao
19-12-15, 18:06
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je vindt dat de Taliban geen terreur beweging genoemd mag worden. Misschien heb je het niet gehoord of je bent het even vergeten maar op 16 december 2014 heeft de Taliban een school aangevallen in Pesjawar met als gevolg 141 doden waarvan 132 kinderen. De Taliban pleegt geregeld aanslagen op burgerdoelen.

Hoe durven de media de Taliban een terreurbeweging te noemen?

Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je vindt dat de VS corporatiestaat geen terreurstaat genoemd mag worden. Misschien heb je het niet gehoord of je bent het even vergeten maar in het afgelopen decennium heeft de VS cs met drones bruiloften aangevallen in Afghanistan met als gevolg doden waaronder bruiden en bruidegommen. De VS cs pleegt geregeld aanslagen op burgerdoelen met drones.

Hoe durven de mainstream media de VS cs een terreurstaat te noemen?

Tomas
19-12-15, 19:23
Wat heeft de VS tegen bruiloften, Olive? Ik weet wel wat de Taliban tegen bepaalde scholing heeft.

Olive Yao
19-12-15, 19:40
Wat heeft de VS tegen bruiloften, Olive?

Mij een raadsel, Tomas. Weet jij het?

Tomas
19-12-15, 19:41
Meen je dat nu echt?

Olive Yao
19-12-15, 19:47
Meen je dat nu echt?

Wat ik meen is wat ik weet: er zijn bommen op bruiloften terechtgekomen.

Half uit mafheid typte ik net maar even "bom op bruiloft" op mn zoekmachine ...

Tomas
19-12-15, 19:50
Denk je nu dat Amerikanen iets tegen bruiloften hebben of niet? Of hou je dat op 'ik weet het niet'?

JaquesDeMolay
19-12-15, 19:53
Volgens mij had TS het over de Taliban...wat ik van de VS vind kan jij op geen enkele manier opmaken uit mijn post...het is ook een totaal uit de lucht gegrepen opmerking. De Taliban is een terreurorganisatie die expres onschuldige burgers doodt en of de VS dat ook doet of niet heeft hier even niks mee te maken. Die post van je slaat als een tang op een varken!

Olive Yao
19-12-15, 19:58
Denk je nu dat Amerikanen iets tegen bruiloften hebben of niet? Of hou je dat op 'ik weet het niet'?

Ik denk niet dat de VS cs iets tegen bruiloften heeft, hij bombardeert ook niet met opzet een bruiloft als zodanig, hij bombardeert wel af en toe bruiloften.

Tomas
19-12-15, 20:00
En de Taliban onthoofd, onthand, en ontschoold ook niet met opzet?

mark61
19-12-15, 20:31
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je vindt dat de Taliban geen terreur beweging genoemd mag worden. Misschien heb je het niet gehoord of je bent het even vergeten maar op 16 december 2014 heeft de Taliban een school aangevallen in Pesjawar met als gevolg 141 doden waarvan 132 kinderen. De Taliban pleegt geregeld aanslagen op burgerdoelen.

Hoe durven de media de Taliban een terreurbeweging te noemen?

Dit artikel gaat over de Taliban. In Afghanistan. Jij hebt het over TTP, Tehrik-e Taliban Pakistan. Een compleet andere organisatie; er zijn nauwelijks banden en de Afghaanse Taliban zijn niet erg gelukkig met hun naamgenoten in Pakistan.

The TTP is not directly affiliated with the Afghan Taliban movement led by Mullah Omar, with both groups differing greatly in their histories, strategic goals and interests although they are both predominantly Pashtun.[9][10][11] The Afghan Taliban, with the alleged support of Pakistani Taliban, operate against international coalition and Afghan security forces in Afghanistan but are strictly opposed to targeting the Pakistani state.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tehrik-i-Taliban_Pakistan

Lees ook even: https://en.wikipedia.org/wiki/Tehrik-i-Taliban_Pakistan#Afghan_Taliban, waar je kan vinden:

Recently following the TTP's Peshawar school massacre Afghan taliban leader's condemned the TTP's actions on the school, saying it was "Un-Islamic"[103]

Het helpt als je weet waar je het over hebt, als je wilt meebabbelen.

mark61
19-12-15, 20:36
Wat heeft de VS tegen bruiloften, Olive? Ik weet wel wat de Taliban tegen bepaalde scholing heeft.

De VS heeft iets tegen alle inboorlingen; het beschouwt alle mannen van 'militaire leeftijd' (= 16 jaar en ouder) in een door de VS als oorlogszone aangeduid gebied als 'vijandelijke strijder' en legitiem doelwit.

De manier waarop de VS zijn doelwitten identificeert grenst aan het misdadige, of gaat eroverheen. Iedereen is een vijandelijke strijder, tot het een kind, hond, of vrouw blijkt te zijn. Dat blijkt meestal pas achteraf, als ze dood zijn.

Tomas
19-12-15, 20:45
Mark, je bent vermoeiend. Je draait door. Je bent niet meer serieus te nemen. Misschien door fundi's. Maar niet meer door mij. Wat erg jammer is.

JaquesDeMolay
19-12-15, 21:32
@mark;

De Taliban in Afghanistan heeft dezelfde werkwijze als die in Pakistan...de afghaanse tak is ook niet vies van het ophangen en executeren van vrouwen of schoolgaande kinderen.

CONTRA
19-12-15, 22:39
"Terrorisme is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek of religieus doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om illegaal geweld gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers."

beetje vaag wat ze bedoelen met 'illegaal' geweld. israel vind het standrechtelyk executeren van hamasleden legaal, terwyl het internationaal recht het als illegaal beschouwt. in de gaza oorlog van 2014 zyn meer dan 500 kinderen vermoord. toch noemen we dit geen terreur en spreekt de politiek en de media van proportioneel geweld alsook het recht op zelfverdediging wat israel heeft.

van amerikaanse drone aanvallen is de wettige grond op z'n zachts gezegd dryfzand. maar ook by de vs reppen we in de media nimmer van terreurdaden.

zelf hanteer ik daarom een cynische definitie van terrorisme:
zwaar geweld tegen burgers, gepleegd door overheden of groeperingen die we niet als bondgenoot en/of handelspartner beschouwen.

al het geweld van israel is dus niet terroristisch. dat van de palestijnen wel. die zyn niet onze bondgenoten en te marginaal als handelspartner.

de isis en al qaida zien we als terroristisch en dat geldt dan uiteraard ook voor de afghaanse taliban. die hebben jarenlang al-qaida geholpen en van een thuisbasis voorzien. daarby is de taliban een vyand van ons. tis overduidelyk voor onze politiek en media een terroristische organisatie.

ook onze handelspartners noemen we geen terroristen als er flink aan ze te verdienen valt. saudi arabia steunt weliswaar de taliban en de isis. ze terroriseren de eigen bevolking en vermoorden volop sji-ieten in jemen, maar ze zyn onze trouwe handelspartners en dus geen terroristen.

Ibrah1234
19-12-15, 22:39
De Taliban in Afghanistan heeft dezelfde werkwijze als die in Pakistan...de afghaanse tak is ook niet vies van het ophangen en executeren van vrouwen of schoolgaande kinderen.

Had al het idee dat het hier niet om een schaakclub gaat met toevallig dezelfde tenaamstelling. :D

Eric de Blois
20-12-15, 03:43
Mij een raadsel, Tomas. Weet jij het?

Een beetje flauw Olive. Ik vind het zelfs laf. Je avater onwaardig.

mark61
20-12-15, 11:08
Mark, je bent vermoeiend. Je draait door. Je bent niet meer serieus te nemen. Misschien door fundi's. Maar niet meer door mij. Wat erg jammer is.

Das gek, die indruk heb ik net van jou. Je komt zelden, maar als je komt ga je vreselijk tekeer. Geradicaliseerd. Bij elk onderwerp. Al gaat het over elektrische auto's.

Jij komt vanuit een christenfundi-ervaringswereld, dus staat voor jou vast hoe dat voor iedereen zo werkt, ongeacht specifieke godsdienst.

Ik plaatste dit topic omdat ik het interessant vind om te zien hoe de verhoudingen tussen die clubs zijn. En hoe IS, op zich een territoriale beweging, nu ook opeens claim legt op Afghanistan, blijkbaar.

Maar nee, de discussie moet gaan over het plakken van etiketjes. Het eindeloze oeh-wat-zijn-ze-slecht-griezelgenot.

Precies wat Schaap doet. Geen enkele poging tot dieper inzicht, gewoon blijven hangen in morele verontwaardiging, die daarmee wel erg dun wordt.

mark61
20-12-15, 11:11
@mark;

De Taliban in Afghanistan heeft dezelfde werkwijze als die in Pakistan...de afghaanse tak is ook niet vies van het ophangen en executeren van vrouwen of schoolgaande kinderen.

Nee. Lees nou eerst maar eens die links. Denk dan eens na over de doelen van de diverse organisaties.

Er zit werkelijk niets boeiends in iedereen terrorist noemen. Het zegt niks en leidt tot niks.

In de praktijk is het bedoeld om hullie en zullie te onderscheiden. Wij die zo goed zijn en zij die zo beestachtig zijn.

Bart.NL
20-12-15, 12:45
Het zijn allemaal mannen met baarden. En vroegâ toen wij ollanders nog aan rooftochten deden, waren dat de échte mannen. Al die willen te kaapren varen, je weet wel.

JaquesDeMolay
20-12-15, 15:29
Nee. Lees nou eerst maar eens die links. Denk dan eens na over de doelen van de diverse organisaties.

Er zit werkelijk niets boeiends in iedereen terrorist noemen. Het zegt niks en leidt tot niks.

In de praktijk is het bedoeld om hullie en zullie te onderscheiden. Wij die zo goed zijn en zij die zo beestachtig zijn.


Ik heb je link van wikipedia (die je geregeld ook met een korrel zout moet nemen) uiteraard gelezen. Maar dat neemt niet weg dat de Taliban in Afghanistan, waar het dus over ging, wel degelijk zijn of haar wil wil opleggen op het volk door middel van angst. En de Taliban in Afghanistan hebben wel vaker dan één maal scholen bestormt en de kinderen opgehangen. Het executeren van kinderen en vrouwen is één van de vele middelen waarna de Taliban grijpt om hun terreur rond te zaaien...Ook al doen ze het wat op kleinere schaal dan hun naamgenoten in Pakistan, het maakt het niet minder erg. Dit heeft niks te maken met moddergooien of "wij die zo goed zijn", dit heeft te maken met het feit dat de Taliban gewoon een terreur organisatie is die alles doet dat de internationale rechten van de mensen schendt!

super ick
20-12-15, 18:54
Ik heb je link van wikipedia (die je geregeld ook met een korrel zout moet nemen)

'Wikipedia net zo betrouwbaar als Encyclopædia Britannica' - IT Pro - Nieuws - Tweakers (http://tweakers.net/nieuws/40356/wikipedia-net-zo-betrouwbaar-als-encyclopaedia-britannica.html)

Geen uitlatingen doen op basis van vermoedens.

JaquesDeMolay
20-12-15, 20:44
De betrouwbaarheid van een internetpagina bevestigen met een link naar een andere internetpagina...


"Het staat op internet, dus het is waar!"


Heb je het stuk gelezen? Er stonden bij het bestudeerde gedeelte op wikipedia 162 fouten in...daar is mijn korrel zout! Niks vermoedens, zoals gij aangeeft!

Het is algemeen bekend dat wikipedia niet 100% te vetrouwen is.

super ick
20-12-15, 21:16
De betrouwbaarheid van een internetpagina bevestigen met een link naar een andere internetpagina...


"Het staat op internet, dus het is waar!"




Nergens heb ik beweerd dat het 100% betrouwbaar is maar met een korrel zout nemen is een bevooroordeelde mening.

op die pagina stond de bron. De onderzoeker. Heb je die ook gelezen?

Je laatste zin slaat kant noch wal. De arrogantie druipt er een beetje vanaf door een overduidelijke domme bewering proberen bij een ander in de schoenen te schuiven.

Charlus
20-12-15, 22:59
Jihadsoldaten. De troepen van IS. Nederlandse strijders. VS-terroristen.

super ick
21-12-15, 08:58
Moeten we nu de Taliban niet steunen?
Van wapens voorzien, trainen, geld geven?

:hihi:

Het zou helemaal passen in wat we altijd (verkeerd) doen.

JaquesDeMolay
21-12-15, 11:28
Moeten we nu de Taliban niet steunen?
Van wapens voorzien, trainen, geld geven?

:hihi:

Het zou helemaal passen in wat we altijd (verkeerd) doen.

Het zou me niks verbazen als Obama het een goed idee zou vinden om de Taliban te bewapenen...zou ook niet de eerste keer zijn dat de VS dat doet!

Eric de Blois
21-12-15, 13:23
Volgens mij had TS het over de Taliban...wat ik van de VS vind kan jij op geen enkele manier opmaken uit mijn post...het is ook een totaal uit de lucht gegrepen opmerking. De Taliban is een terreurorganisatie die expres onschuldige burgers doodt en of de VS dat ook doet of niet heeft hier even niks mee te maken. Die post van je slaat als een tang op een varken!

Exact. Het gedrag van de één afkeuren, impliceert niet automatich dat van de ander goed te keuren.

Charlus
22-12-15, 00:01
Jihadsoldaten. De troepen van IS. Nederlandse strijders. VS-terroristen.Vergeten: militairen. Jihadmilitairen.

super ick
24-12-15, 09:55
Vergeten: militairen. Jihadmilitairen.

Neukers, kommaneukers.

Charlus
24-12-15, 11:25
Neukers, kommaneukers.Wat is het verschil tussen een strijder en een militair? Of een militair en een militant?
Troepen is een gekke.

super ick
24-12-15, 21:00
Wat is het verschil tussen een strijder en een militair? Of een militair en een militant?
Troepen is een gekke.


Wat is het verschil tussen een appel en een banaan?

samira2020
26-12-15, 20:15
jij bent gek man taliban en isis zullen elkaar nooit bevechten want wij zijn soeniten dus ga maar ergens anders stoken tussen molsims:haha:

super ick
27-12-15, 20:55
jij bent gek man taliban en isis zullen elkaar nooit bevechten want wij zijn soeniten dus ga maar ergens anders stoken tussen molsims:haha:

Soennieten bevechten elkaar nooit? :hihi:

binloser
30-12-15, 20:34
Opmerkelijk, maar een goede ontwikkeling als islamisten van allerlei soort tegen elkaar vechten. Dit is overgens een voorbeeld ervan hoe hopeloos het gesteld is met de Islamistisch wereld. Ze komen nu naar Europa om te leven maar worden hier ook meer en meer bedreigd nu door rechtse hooligens. Dat zal alleen maar erger worden tenzij de aanslagen ophouden en er geen recessie komt.

super ick
31-12-15, 10:04
Opmerkelijk, maar een goede ontwikkeling als islamisten van allerlei soort tegen elkaar vechten. Dit is overgens een voorbeeld ervan hoe hopeloos het gesteld is met de Islamistisch wereld. Ze komen nu naar Europa om te leven maar worden hier ook meer en meer bedreigd nu door rechtse hooligens. Dat zal alleen maar erger worden tenzij de aanslagen ophouden en er geen recessie komt.

Praktijkvoorbeelden spreken niet voor moslims.
Des te groter in getal hoe meer narigheid lijkt het wel.

Toch vreemd terwijl de religie er 1 is van vrede en tolerantie. Geen dwang in geloof en vergeving.

Olive Yao
25-02-16, 12:03
Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat je vindt dat de Taliban geen terreur beweging genoemd mag worden. Misschien heb je het niet gehoord of je bent het even vergeten maar op 16 december 2014 heeft de Taliban een school aangevallen in Pesjawar met als gevolg 141 doden waarvan 132 kinderen. De Taliban pleegt geregeld aanslagen op burgerdoelen.

Hoe durven de media de Taliban een terreurbeweging te noemen?

Sinds het van kracht worden van de national security act in 1947 is de kapitalistische terreurorganisatie CIA de misdadigste terroristische organisatie. Dat is niet omdat de CIA naar zijn aard misdadiger is dan andere geheime staatspolities en paramilitaire organisaties. Het is omdat macht corrumpeert, en de CIA de macht heeft om het misdadigst te zijn.




Het zou me niks verbazen als Obama het een goed idee zou vinden om de Taliban te bewapenen...zou ook niet de eerste keer zijn dat de VS dat doet!

Klopt. De CIA heeft de taliban (of voorlopers) bewapend.
O. a. in samenwerking met de mossad. Die had een grote partij wapens buitgemaakt in Libanon, en die zijn toen in Afghanistan uitgedeeld.

Soldim
25-02-16, 12:21
Sinds het van kracht worden van de national security act in 1947 is de kapitalistische terreurorganisatie CIA de misdadigste terroristische organisatie. Dat is niet omdat de CIA naar zijn aard misdadiger is dan andere geheime staatspolities en paramilitaire organisaties. Het is omdat macht corrumpeert, en de CIA de macht heeft om het misdadigst te zijn.

kweenie. Als je de verhalen over de KGB/FIS leest, lijkt het me dat deze organizatie, in zowel de Russische als Sovjet samenleving, veel meer macht en bescherming hadden dan de CIA in de VS heeft en had. Ik zou op z'n minst durven beweren dat de eerste plaats op de ranglijst van 'misdadigste terroristische organisaties' contested is.

Olive Yao
25-02-16, 14:38
kweenie. Als je de verhalen over de KGB/FIS leest, lijkt het me dat deze organizatie, in zowel de Russische als Sovjet samenleving, veel meer macht en bescherming hadden dan de CIA in de VS heeft en had. Ik zou op z'n minst durven beweren dat de eerste plaats op de ranglijst van 'misdadigste terroristische organisaties' contested is.

Helemaal mee eens. Was ook geen serieuze post, moet ik toegeven.