PDA

Bekijk Volledige Versie : God kwam naar ons als een vreemdeling



Marsipulami
25-12-15, 08:00
'Ook God kwam naar ons als een vreemdeling voor wie geen plaats was'


Vandaag om 06:48 door km | Bron: BELGA
. .

'God is naar ons toegekomen. Dat is de echte betekenis van Kerstmis.' Dat heeft Jozef De Kesel, de nieuwe aartsbisschop van Mechelen-Brussel, donderdag kort na middernacht gezegd tijdens zijn homilie in de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal in Brussel.

'God heeft zich niet laten kennen door blijk te geven van macht en rijkdom. Hij heeft dat gedaan onder de vorm van een kind voor wie er geen plaats is. Onder de vorm van een vreemdeling die niet ontvangen wordt.'

In een verwijzing naar de huidige vluchtelingencrisis waarmee Europa worstelt, vroeg De Kesel 'niet alleen hen die ons genegen zijn' met liefde en eerbied te benaderen, 'maar ook hen voor wie geen plaats is, die we als vreemdelingen benaderen, van elders komen, anders zijn, er niet bij horen. Op de vlucht voor een geweld dat geen naam heeft.'

'Een harde wereld'

Het kind dat in Bethlehem geboren wordt, is 'van een heel bepaalde soort', aldus de aartsbisschop. Heel zijn leven zal hij een vreemdeling blijven. ' Niet om te heersen is Hij gekomen, maar om te dienen. Niet om te tonen hoe ver Hij boven ons verheven is, maar om bij ons te zijn, één van de onzen, mens als wij. Solidair met hen die niet meetellen.'

Op het einde van zijn homilie lanceerde De Kesel, die eerder dit jaar André-Jozef Léonard afloste als aartsbisschop, de oproep om onze deuren niet te sluiten en onze grenzen niet te beschermen. 'Anders riskeert het echt koud te worden. Een harde wereld, ieder voor zichzelf, onverschillig voor hen die buiten zijn.'

Marsipulami
25-12-15, 08:22
"Deel met anderen, van welke religie of overtuiging ze ook zijn"

12-12-15, 15.43u - Bron: Belga

In de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen is zaterdag de nieuwe aartsbisschop, Jozef De Kesel, officieel aangesteld. Dit gebeurde in aanwezigheid van het koningspaar en tal van andere hoogwaardigheidsbekleders. Naast vertegenwoordigers van de andere religies in België, waren ook verschillende politici aanwezig. In zijn eerste homilie als aartsbisschop van Mechelen-Brussel roept Jozef De Kesel de christenen in het Nederlands en het Frans op om hun verantwoordelijkheid te nemen. "Deel met anderen, van welke religie of overtuiging ze ook zijn", klinkt het.

"Deel wat je hebt. Je moet niet alles weggeven, maar geef wat je kan. Johannes vraagt een sterk engagement, maar niets dat extravagant is. Wie gedoopt is, distantieert zich niet van de anderen: wij delen een verantwoordelijkheid en solidariteit met alle mensen, van welke religie of overtuiging ook."

De Kesel geeft aan waarom mensen zich moeten laten dopen. "Waarom ben ik een christen? Omdat de vreugde van mij een christen maakt. Niet omdat het moet of omdat ik me verplicht voel, maar volledig uit vrije wil en uit liefde. God kent ons en houdt van ons, en dat is het hart van het christendom."

De Kesel hoopt dat christenen niet onverschillig blijven voor anderen. "Neen, God is geen onverschillige God. Wij mensen zijn Hem alles waard. Juist daarom vraagt Hij ons dat ene: dat ook wij niet onverschillig zouden zijn voor elkaar. Vooral niet voor hen die aan de kant staan en niet meetellen, armen en kwetsbaren, en de zovelen op de vlucht voor oorlog en geweld. Dat we eerbied hebben voor alle leven, hoe klein en kwetsbaar ook. Eerbied voor de religieuze of filosofische overtuiging van elke mens. Eerbied en zorg voor de planeet die we bewonen. We zijn ook verantwoordelijk voor de komende generaties. Het kan er hard aan toegaan in onze wereld. Juist dat vraagt ons het Evangelie: dat we zelf niet hard en onverschillig zouden worden, ongevoelig en genadeloos. Want dat is het wel wat ons vandaag het meest bedreigt: de globalisering van de onverschilligheid."

De nieuwe aartsbisschop formuleert ook meteen wat volgens hem de taak van de kerk wordt in de huidige maatschappij: "Herinneren aan respect en liefde, en oproepen tot barmhartigheid, dat is de missie van de kerk", klinkt het. "In een pluralistische en moderne samenleving vindt de kerk haar plek door een boodschap van liefde te brengen. In deze geseculariseerde cultuur kan en moet de kerk haar stem laten horen, zeker nu een religieus fundamentalisme vandaag voor een ware bedreiging zorgt."

Iedereen welkom in de kerk

De nieuwe aartsbisschop Jozef De Kesel wil van de katholieke kerk een instituut maken waarin iedereen welkom is. "Je moet mensen respecteren in hun overtuiging, en hen op die manier aanspreken", zei hij tijdens een persmoment vlak voor zijn inhuldiging vanmiddag.

"Ik hoop dat mensen weer vertrouwen krijgen in de religieuze boodschap en dat deze boodschap opnieuw het hart van de mensen raakt." De Kesel liet zich niet betrappen op boude uitspraken of controverses. Voor De Kesel is het een grote verandering, aartsbisschop worden, een taak waaraan hij zich niet had verwacht.

"Ik had echt niet gedacht dat men deze taak aan mij zou toevertrouwen", zei hij voor de inhuldiging. "Ik dacht dat mijn taak in Brugge nog niet volbracht was en was dus verbaasd te horen dat de paus mij had benoemd. Ik besef wel dat ik een zeer belangrijke taak heb gekregen, en dat maakt mij een beetje zenuwachtig. Veel mensen staan achter me en wensen me succes, maar dit brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Vandaag is een moment van vreugde, maar ook een van grote veranderingen. Voor de dienst van vanmiddag laat ik me leiden, alles is goed georganiseerd. Ik voel me verantwoordelijk maar ben absoluut niet zelfzeker over wat nadien komt. Er ligt een zware druk op mijn schouders, de verwachtingen zijn zeer groot."

De Kesel hoopt dat de katholieke kerk evolueert naar een geëngageerde en open kerk. "We leven in een seculiere samenleving, maar moeten elkeen laten zijn wie hij is. Maar we moeten ook meeleven met wat er in de wereld gebeurt, we staan voor enkele grote uitdagingen, zoals de strijd tegen het terrorisme. De kerk is een element in onze samenleving, ook wij hebben daar een plaats in. Er heerst een beetje een vertrouwenscrisis, dus die moeten we aanpakken."

Eric de Blois
25-12-15, 10:32
God is naar ons toegekomen

Dat betekent dat er in ieder geval een tijd was dat god niet op aarde was. Er inmiddels tweeduizend jaar verstreken na dat korte bezoek en God laat zich niet meer zien.

Marsipulami
25-12-15, 10:59
Dat betekent dat er in ieder geval een tijd was dat god niet op aarde was. Er inmiddels tweeduizend jaar verstreken na dat korte bezoek en God laat zich niet meer zien.


Sedert zijn komst is Hij niet meer weggeweest.

https://youtu.be/UYZKZfdr3ac

Eric de Blois
25-12-15, 11:20
Sedert zijn komst is Hij niet meer weggeweest.

Ik zie en hoor god nooit. Er wordt veel over god gesproken en geschreven, maar god zelf laat zich niet zien en niets van zich horen. Hoe ziet god eruit, hoe herken je god? Wat vind god leuk, waar praat god graag over? Is god eenzaam? God is klaar met de schepping, dat ga je je toch op een gegeven moment vervelen als er niemand is om even een praatje mee te maken. Tot het einde der tijden is er niets spannends om naar uit te zien ook. Alleen het laatste oordeel is zo'n moment dat god weer even zijn ego kan strelen. Maar ja dat duurt nog even voor het zover is. Wat doet god in die tussentijd?

mark61
25-12-15, 11:32
'God heeft zich niet laten kennen door blijk te geven van macht en rijkdom.

Gek dat de kerk zich daar dan vooral mee heeft beziggehouden de afgelopen 2000 jaar.

Ibrah1234
25-12-15, 11:40
Sedert zijn komst is Hij niet meer weggeweest.

What if God is one of us

God in de zin van het collectief menselijk bewustzijn (Rupert Sheldrake). Komt dicht in de buurt van mijn persoonlijke overtuiging.

Marsipulami
25-12-15, 12:57
What if God is one of us

God in de zin van het collectief menselijk bewustzijn (Rupert Sheldrake). Komt dicht in de buurt van mijn persoonlijke overtuiging.

Kerstmis gaat over God die mens geworden is. Rupert Sheldrake hebben we dus nergens voor nodig.

super ick
26-12-15, 11:00
Kerstmis gaat over God die mens geworden is. Rupert Sheldrake hebben we dus nergens voor nodig.

Als die Jozef niet zo'n sukkel was geweest hadden ze Maria gestenigd in die tijd.

'Schat ik ben zwanger, het is niet van jou maar van een heilige geest'. Jaja...

CONTRA
26-12-15, 13:01
Dat betekent dat er in ieder geval een tijd was dat god niet op aarde was. Er inmiddels tweeduizend jaar verstreken na dat korte bezoek en God laat zich niet meer zien.

vind je het gek. ze hebben hem bespot, gemarteld en vermoord. nogal wiedus dat god zich niet meer laat zien. die heeft het helemaal gehad met de mens.

Eric de Blois
26-12-15, 19:58
vind je het gek. ze hebben hem bespot, gemarteld en vermoord. nogal wiedus dat god zich niet meer laat zien. die heeft het helemaal gehad met de mens.

Ja, daar heb je een goed punt. Dan heeft het ook niet zoveel zin om religie in stand te houden, nu god toch onbereikbaar is. Het kan goed zijn dat het opwarmen van de aarde een klein pesterijtje is van god. Zo, nu heb ik jullie even lekker te pakken. Misschien het begin van het einde, zoals voorspeld in de bijbel.

mark61
27-12-15, 18:44
Kerstmis gaat over God die mens geworden is. Rupert Sheldrake hebben we dus nergens voor nodig.

Ik zou eerder zeggen dat we god nergens voor nodig hebben. Die Sheldrake lijkt me wat sympathieker.

Eric de Blois
27-12-15, 19:01
Kerstmis gaat over God die mens geworden is.

Iets was niet bestaat kan niet worden tot iets. Niets blijft gewoon niets. God is 'mens', omdat god een menselijke creatie is. De figuur God is door de mens geschapen. De mens en het belang van de mens staan altijd centraal in religie, geen toeval. Nou ja de mens, de man in de eerste plaats. De figuur God staat altijd ten dienste van de mens. God voert oorlogen, geneest mensen, maakt vijanden dood, laat mensen die wij haten eeuwig branden in de hel, geeft ons een eeuwig leven na de dood, want wij mensen zijn belangrijk. God is een afspiegeling van onze ziekelijke aard. Een vreselijk geweldadige en sexistische figuur die wordt ingezet om te voorzien in menselijke behoeften. God is ook steevast begaan met het lot van volken en hun landsgrenzen. Daarom is God overal op de aarde de sprituele generaal die zijn plaatselijke aanhang aanmoedigt de strijd te winnen in de oorlog. God houdt zich bezig met kleine zaken, zoals voorhuidjes en winkelsluitingstijden.

super ick
28-12-15, 08:39
Alles wordt ingezet om die mensen pruimbaar te maken.

Het zijn allemaal tandartsen en neurochirurgen. Die gaan de wachtlijsten oplossen in de zorg. Architecten, ICT'ers.

Nu wordt de paralel getrokken met god.

Het ligt meer voor de hand dat deze mensen grotendeels gedoemd zijn onderaan de maatschappij te bungelen. De rest van hun leven potverteren. Uiteindelijk hier ongelukkig zijn of zich ongelukkig voordoen maar nooit meer terug gaan.

Kan er nog een rits vooroordelen bij doen waarvan de meeste waarschijnlijk helaas nog uit gaan komen ook.

Alles op alles zetten om veilige gebieden te creëeren en zsm deze mensen terug sturen naar die gebieden.
Denk dat we met het uitkeringsgeld daar veel betere dingen kunnen doen dan hier. Alleen bommen gooien is kortzichtig, op termijn veel duurder en maakt uiteindelijk iedereen een stuk ongelukkiger en de kloof alleen maar groter.