PDA

Bekijk Volledige Versie : Gele kaart voor Polen



Umarvlie
04-01-16, 08:59
Brussel heeft genoeg van maatregelen ultrarechtse regering
Gele kaart voor Polen

AMSTERDAM - Polen is op het strafbankje van de EU beland, nu het land het ene na het andere besluit neemt dat op gespannen voet staat met de beginselen van de democratie. Zelfs kan Warschau mogelijk het stemrecht in de EU wordt ontnomen, een nog nooit eerder genomen strafmaatregel.

De nieuwe Poolse regering lichtte deze week bij monde van haar minister van Buitenlandse Zaken Witold Waszczykowski een tipje van haar ultranationalistische koers op. In het Polen van de conservatieve PiS-partij blijkt geen plaats voor homo’s, moslims, buitenlanders, windmolens, fietsers of vegetariërs. Wel voor landgenoten van Poolse afkomst, de Katholieke Kerk, kern- en kolencentrales en netjes gehuwde echtparen.

Voor Brussel was de druppel die de emmer deed overlopen de onderwerping van de onafhankelijke staatsomroepen aan de kersverse regering. De PiS, die beschikt over een twee derde meerderheid in het parlement, maakte al eerder een eind aan de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.

Eurocommissaris Günther Oettinger zei dit weekeinde dat het land onder toezicht moet komen te staan en - in het uiterste geval - zelfs het stemrecht moet worden ontnomen.

(Bron: Telegraaf)

Olive Yao
08-01-16, 12:13
.
Wat is hier gaande?

mark61
08-01-16, 16:58
.
Wat is hier gaande?

Gewoon, Polen wordt weer zijn oude zelf. Ultrarechts, dictatoriaal, intolerant, anti alles dat enigszins afwijkt.

Tis ergens net Iran. Boertjes van buutn die zo'n bewind steunen.

super ick
12-01-16, 07:17
Gewoon, Polen wordt weer zijn oude zelf. Ultrarechts, dictatoriaal, intolerant, anti alles dat enigszins afwijkt.

Tis ergens net Iran. Boertjes van buutn die zo'n bewind steunen.

Nou en?
Hebben we er een dictatuurtje bij in de EU. Alles kan toch? Alles wordt gepikt om de boel maar angstvallig in stand te houden.

Frankrijk voor de derde vierde of wordt het de vijfde keer boven de drie procent met een dikke middelvinger naar de EU.
Landen bouwen hun grenzen dicht met een dikke middelvinger naar de EU.
Laat ik de rits voorbeelden over het buitenlandbeleid maar even achterwege omdat zelfs ik dat te schrijnend voor woorden vind.

Wanneer laat dat zooitje nu eens echt hun tanden zien?

Democratische waarden de nek omdraaien, geen vluchtelingen toelaten, weg subsidies. Huppa dicht die geldkraan.
Wel de lusten niet de lasten gaat niet op.

Eric de Blois
14-01-16, 15:14
Brussel heeft genoeg van

Moet Polen daar wakker van liggen? Steeds meer "Europeanen", hebben ook genoeg van Brussel. Polen is een souvereine staat, of vind Brussel van niet? Polen moet gewoon weg uit de EU, netals alle andere niet compatibele landen. Een eenwording met zoveel diversiteit kon gewoon ook niet goed gaan. Dat was vooraf wel te voorzien. Laat de polen gewoon fijn hun homofobe heilstaat houden, maar dan wel graag met dichte grenzen en zonder onze financiële bijdrage. Opgedonderd met dat rottige Polen. En ook met Griekenland. Het blijkt maar weer dat integratie van zoveel diversiteit een onmogelijke opgave is. Kandidaat lidstaten doen wat loze beloftes in ruil voor wagonladingen geld en vervolgens gaan ze vrolijk verder met hun eigen ideeën. Dat kun je van corrupte landen verwachten. Met Turkije gaat precies hetzelfde gebeuren. Dat moet en zal voorwaardig lid worden van de EU. We betalen nu al jaarlijks miljoenen aan Turkije.

super ick
14-01-16, 21:09
Moet Polen daar wakker van liggen? Steeds meer "Europeanen", hebben ook genoeg van Brussel. Polen is een souvereine staat, of vind Brussel van niet? Polen moet gewoon weg uit de EU, netals alle andere niet compatibele landen. Een eenwording met zoveel diversiteit kon gewoon ook niet goed gaan. Dat was vooraf wel te voorzien. Laat de polen gewoon fijn hun homofobe heilstaat houden, maar dan wel graag met dichte grenzen en zonder onze financiële bijdrage. Opgedonderd met dat rottige Polen. En ook met Griekenland. Het blijkt maar weer dat integratie van zoveel diversiteit een onmogelijke opgave is. Kandidaat lidstaten doen wat loze beloftes in ruil voor wagonladingen geld en vervolgens gaan ze vrolijk verder met hun eigen ideeën. Dat kun je van corrupte landen verwachten. Met Turkije gaat precies hetzelfde gebeuren. Dat moet en zal voorwaardig lid worden van de EU. We betalen nu al jaarlijks miljoenen aan Turkije.

Zet ee nog maar drie nullen bij.

H.P.Pas
15-01-16, 10:53
. Opgedonderd met dat rottige Polen. En ook met Griekenland. Het blijkt maar weer dat integratie van zoveel diversiteit een onmogelijke opgave is. Kandidaat lidstaten doen wat loze beloftes in ruil voor wagonladingen geld en vervolgens gaan ze vrolijk verder met hun eigen ideeën. Dat kun je van corrupte landen verwachten.

Op de wereld (anti-) corruptie index (http://www.transparency.org/cpi2014/results)stond Polen in 2014 op rang 35: ongeveer in dezelfde liga als Spanje, Portugal en Frankrijk. (score 61 van 100)
In 2005 (http://www.transparency.org/research/cpi/cpi_2005/0/) stonden ze nog op rang 70 (gedeeld met Burkina Faso, Lesoto, Egypte en Syrië), score 34.
In diezelfde 10 jaar is het nationaal inkomen nagenoeg verdubbeld.


Het blijkt maar weer dat integratie van zoveel diversiteit een onmogelijke opgave is.

In dit geval blijkt naar mijn idee het tegendeel.

Ibrah1234
15-01-16, 12:11
Ik heb een zwak voor die polen. Ooit eens een paar gevraagd of ze mijn tuin konden omspitten. Ze waren voor de buurman aan het werk. Op de vraag wat het moest kosten was het antwoord 2 kratjes bier.

Ik 2 kratten bier in de garage gezet en bij thuiskomst was alles omgespit en de kratten bier leeg. De buurman vertelde dat ze aan het spitten waren geslagen met spades van het formaat sneeuwschuiver met handen als kolenschoppen.

Werken willen ze wel die polen. Bij mijn weten heeft de buurman niet met ze over homofielen en politiek gesproken :D

H.P.Pas
15-01-16, 13:40
Werken willen ze wel die polen.

Ik heb een tijdlang met jonge ambitieuze Poolse IT-ers samengewerkt. Die wilden niet alleen werken, ze konden het ook. Vlot van begrip, adembenemend werktempo. Je kon er ook nog mee lachen en een biertje mee drinken. Kortom, over Polen weet ik niets dan goeds te berichten. Maggoed, dat waren er 5 van de 30 miljoen; een representatieve steekproef zal het niet geweest zijn.

super ick
15-01-16, 15:13
Op de wereld (anti-) corruptie index (http://www.transparency.org/cpi2014/results)stond Polen in 2014 op rang 35: ongeveer in dezelfde liga als Spanje, Portugal en Frankrijk. (score 61 van 100)
In 2005 (http://www.transparency.org/research/cpi/cpi_2005/0/) stonden ze nog op rang 70 (gedeeld met Burkina Faso, Lesoto, Egypte en Syrië), score 34.
In diezelfde 10 jaar is het nationaal inkomen nagenoeg verdubbeld.



In dit geval blijkt naar mijn idee het tegendeel.

De berichten over het 'hervorming' zijn zorgwekkend. Stapje voor stapje wordt de democratie uitgekleed.
De opstelling ten op zichte van de opname van vluchtelingen is ronduit bizar.

Die twee zouden voor Europa een signaal moet zijn om op de achterste benen te gaan staan en maatregelen te eisen.
Dat de corruptie is afgenomen is mooi maar dat alleen is niet zaligmakend.

H.P.Pas
15-01-16, 17:05
De berichten over het 'hervorming' zijn zorgwekkend. Stapje voor stapje wordt de democratie uitgekleed.

Daar is binnen Polen dan ook terecht grote stampij over. Met zo'n verkiezingsprogramma was Kaczinsky niet aan de macht gekomen. Iets dergelijks heeft hij in 2006 al een keer eerder geprobeerd waarna hij, in 2007, het bos in werd gestuurd. De harde kern van zijn aanhang bestaat uit moderniserings-verliezers. Daar zijn er veel van in Polen en die hebben alle reden tot klagen. Het is op langere termijn wel een slinkende basis.
Dat de Polen ook deze keer in staat zullen blijken het varken zelf te wassen is dus niet uit te sluiten.
De vraag is wat nu voor 'Brussel' wijsheid is. Grof geschut in de vorm van dwangmaatregelen lijkt niet zo verstandig: 'tirannie uit Brussel' geeft K. een machtige troef voor binnenlands gebruik in de handen.
De nu getrokken 'gele kaart' , het voor dit soort gevallen voorziene zg. 'Rechtsstaatlichkeitsverfahren' (ik weet in de gauwigheid niet hoe dat in het Nederlands heet) lijkt me zo slecht nog niet. Het brengt een langdurige reeks van consultaties met zich mee, waarmee discreet diplomatiek aan K's stoelpoten kan worden gezaagd en de Poolse oppositie een hart onder de riem kan worden gestoken. Als de procedure niets oplevert kan hij inderdaad tot onttrekking van het stemrecht leiden.


De opstelling ten op zichte van de opname van vluchtelingen is ronduit bizar.

Het is geen politiek waar ik blij van word maar geen enkel Europees verdrag legt in dit verband verplichtingen op. UNO verdragen wel. Het is hooguit aan de UNO hier tegen te hoop te lopen.



Die twee zouden voor Europa een signaal moet zijn om op de achterste benen te gaan staan en maatregelen te eisen.


:aanwal: Keihard aanpakken. Het leidt weliswaar nergens toe maar geeft zo'n lekker gevoel.




Dat de corruptie is afgenomen is mooi maar dat alleen is niet zaligmakend.

Ik probeer af en toe discreet wat te morrelen aan Eric's fobie voor enge culturen.
Als heel Europa de Poolse standaard zou halen hadden we een paar problemen minder. Zou de hele wereld dat lukken leefden we in het paradijs.

Ibrah1234
16-01-16, 10:12
Ik heb een tijdlang met jonge ambitieuze Poolse IT-ers samengewerkt. Die wilden niet alleen werken, ze konden het ook. Vlot van begrip, adembenemend werktempo. Je kon er ook nog mee lachen en een biertje mee drinken. Kortom, over Polen weet ik niets dan goeds te berichten. Maggoed, dat waren er 5 van de 30 miljoen; een representatieve steekproef zal het niet geweest zijn.

Wij zijn al vroeg paperless gegaan. Jaren geleden was de bestaande OCR software nog niet zo geavanceerd. Had te maken met inlezen poststempels aangetekende brieven.
Heb toen een project ingeschreven op een website waar ICT'ers wereldwijd je job konden aannemen. Ik kwam ergens uit in een voorstadje van Moskou. Binnen één week had ik software die de datum op poststempels kon inlezen.

Nadien nog vele malen een project ingeschreven en in het merendeel van de gevallen namen lui uit het Oostblok het project aan.

Vorige maand nog gesproken met iemand die de TU Delft doet. Vrijwel alle studenten hebben daar een bijbaantje in de ICT. Toen ik hoorde dat de fiscus een van de grootste opdrachtgevers is brak me het klamme zweet alweer uit.
Doodslaan van het vrij ondernemerschap en de nieuwe potentiële Bill Gate's van deze wereld al in een vroeg stadium.

super ick
16-01-16, 10:54
Daar is binnen Polen dan ook terecht grote stampij over. Met zo'n verkiezingsprogramma was Kaczinsky niet aan de macht gekomen. Iets dergelijks heeft hij in 2006 al een keer eerder geprobeerd waarna hij, in 2007, het bos in werd gestuurd. De harde kern van zijn aanhang bestaat uit moderniserings-verliezers. Daar zijn er veel van in Polen en die hebben alle reden tot klagen. Het is op langere termijn wel een slinkende basis.
Dat de Polen ook deze keer in staat zullen blijken het varken zelf te wassen is dus niet uit te sluiten.
De vraag is wat nu voor 'Brussel' wijsheid is. Grof geschut in de vorm van dwangmaatregelen lijkt niet zo verstandig: 'tirannie uit Brussel' geeft K. een machtige troef voor binnenlands gebruik in de handen.
De nu getrokken 'gele kaart' , het voor dit soort gevallen voorziene zg. 'Rechtsstaatlichkeitsverfahren' (ik weet in de gauwigheid niet hoe dat in het Nederlands heet) lijkt me zo slecht nog niet. Het brengt een langdurige reeks van consultaties met zich mee, waarmee discreet diplomatiek aan K's stoelpoten kan worden gezaagd en de Poolse oppositie een hart onder de riem kan worden gestoken. Als de procedure niets oplevert kan hij inderdaad tot onttrekking van het stemrecht leiden.

Het is geen politiek waar ik blij van word maar geen enkel Europees verdrag legt in dit verband verplichtingen op. UNO verdragen wel. Het is hooguit aan de UNO hier tegen te hoop te lopen.



:aanwal: Keihard aanpakken. Het leidt weliswaar nergens toe maar geeft zo'n lekker gevoel.



Ik probeer af en toe discreet wat te morrelen aan Eric's fobie voor enge culturen.
Als heel Europa de Poolse standaard zou halen hadden we een paar problemen minder. Zou de hele wereld dat lukken leefden we in het paradijs.

Er hoeft helemaal geen verdrag te zijn om een land tot iets te bewegen. Als er duidelijke afspraken gemaakt worden in de EU dan hebben lidstaten zich daar aan te houden.

Niet aanpakken voor het lekkere gevoel maar wel Eem een statement te maken. Zorgen dat de afspraken die gemaakt zijn nagekomen worden.

Als het er op aankomt blijft het een slappe hap.

H.P.Pas
11-10-16, 13:02
Dat de Polen ook deze keer in staat zullen blijken het varken zelf te wassen is dus niet uit te sluiten.


Zijn eerste grote zepert (http://www.ad.nl/buitenland/parlement-polen-verwerpt-strenge-abortuswet~aa5af494/)heeft Kaczinsky geïncasseerd.

Dat er nog vele mogen volgen.

knuppeltje
12-10-16, 08:41
Als er duidelijke afspraken gemaakt worden in de EU dan hebben lidstaten zich daar aan te houden.

En daar heb je die verdragen voor. Maar net als met het handhaven van de verkeersregels, zijn er altijd wel bij die zich er niets van aantrekken. Maar afschaffen van verkeersregels leidt tot totale verkeerschaos.

Het duurt misschien een tijdje, maar ook in Polen gaan ze het snappen.

super ick
12-10-16, 17:17
Maar afschaffen van verkeersregels leidt tot totale verkeerschaos.

Overregulering ook.
Zo sta ik regelmatig te wachten voor verkeerslichten terwijl er geen overig verkeer te zien is.
Zie je door de bomen het bos niet meer zoveel borden staan er op sommige punten.

Je kunt zoveel regels scheppen dat er nagenoeg geen bewegingsruimte meer overblijft.

Er zijn zoveel regels waar niemand zich iets van aantrekt. Het draait alleen niet om het maken van regels. Zo van we verbieden het en dan is het probleem weg.

H.P.Pas
12-10-16, 22:24
Aparte gast jij.

Jij ook:

Ingeschreven:19-02-02.
Laatste Activiteit:19-02-02 15:32

super ick
13-10-16, 08:11
Mee eens. Te veel regels ja. Staat ook haaks op de multicultuur. Er is door al die regels geen ruimte voor diversiteit en eigen initiatief. Alles is tot in de kleinste details geregeld. Een schutting van een bepaalde hoogte, geen schotel op je dak en ga zo maar door. Door al die regels wordt je ook nog op kosten gejaagd. Evenwel worden we geconfronteerd met 50% onopgeloste misdrijven, verloedering, minder overheidsdiensten in ruil voor meer lasten, minder inspraak en invloed.

Zelfs Jan Lul die graag vist ziet door de bomen het bos niet meer.

Hengeltjes met molentjes mogen niet op bepaalde plekken, zonder molentjes mag wel. Soms twee. Op andere plekken of andere maanden 1.
In bepaalde maanden mag je geen wormpje aan het haakje. Visje mee naar huis mag maar voor iedere soort staat een aparte minimum maat.

Dan heb ik het nog maar over enkele regels voor een domme simpele hobby.

Umarvlie
13-10-16, 08:31
Zelfs Jan Lul die graag vist ziet door de bomen het bos niet meer.

Hengeltjes met molentjes mogen niet op bepaalde plekken, zonder molentjes mag wel. Soms twee. Op andere plekken of andere maanden 1.
In bepaalde maanden mag je geen wormpje aan het haakje. Visje mee naar huis mag maar voor iedere soort staat een aparte minimum maat.

Dan heb ik het nog maar over enkele regels voor een domme simpele hobby.

Ja maar als je opeens een viskotter door de gracht ziet gaan met een sleepnet zou het ook niet goed zijn. Degenen die het hardst over die "regeltjes" klagen zijn meestal diegenen die ze veroorzaakt hebben.

knuppeltje
13-10-16, 08:40
Overregulering ook.
Zo sta ik regelmatig te wachten voor verkeerslichten terwijl er geen overig verkeer te zien is.
Zie je door de bomen het bos niet meer zoveel borden staan er op sommige punten.

Je kunt zoveel regels scheppen dat er nagenoeg geen bewegingsruimte meer overblijft.

Er zijn zoveel regels waar niemand zich iets van aantrekt. Het draait alleen niet om het maken van regels. Zo van we verbieden het en dan is het probleem weg.

Weer miezerig gezeur.

super ick
13-10-16, 09:18
Weer miezerig gezeur.

Punt is dat regeltjes niet zaligmakend zijn. Niet de oplossing voor alles.

Zie alle voedselschandalen die we de laatste 10 jaar hebben gehad. Ondanks de strenge regelgeving.

Als de keuringsdienst of hoe het ook mag heten tegenwoordig, zich nauwelijks laat zien en de straffen laag zijn, dan kan je nog zoveel regeltjes hebben maar werkt het niet.

Hoofdregels zijn voldoende met een goede controle en hoge straffen. Stopt een boer zijn kalveren willens en wetens vol met verboden middelen dan gaat de boerderij dicht. Regelmatige bloedcontroles en de cirkel is rond.

Grote pakkans en hoge straf houden de boer braaf.

Nu is het zo dat er ontzettend veel regels zijn die niet nageleefd worden. Op alle vlakken. Nog meer regels maakt het dus niet beter.

knuppeltje
13-10-16, 09:28
Grote pakkans en hoge straf houden de boer braaf.

Gaan we nu de boeren schofferen?

Maar goed, voordat je die boeren van je kunt pakken, zul je toch eerst regels moeten hebben om ze er op te kunnen pakken.

super ick
13-10-16, 13:07
Gaan we nu de boeren schofferen?

Maar goed, voordat je die boeren van je kunt pakken, zul je toch eerst regels moeten hebben om ze er op te kunnen pakken.

Je zou dat af kunnen met 1 regel: Niet gevaar brengen van de volksgezondheid.

mark61
13-10-16, 18:53
Nou zo werkt dat niet heren. De BV Nederland staat voor het beschermen en stimuleren van de economie.

Dus als er Q-koorts uitbreekt is het niet erg dat er een paar mensen dood gaan, en honderden, of duizenden, voor hun leven gehandicapt zijn. De export gaat voor alles. De volksgezondheid is daaraan ondergeschikt.

Wat mij betreft moeten er een paar bestuurders de gevangenis in, in dit dossier, zoals dat in Vlaanderen heet, maar dat gaat nooit gebeuren.

super ick
14-10-16, 07:42
Nou zo werkt dat niet heren. De BV Nederland staat voor het beschermen en stimuleren van de economie.

Dus als er Q-koorts uitbreekt is het niet erg dat er een paar mensen dood gaan, en honderden, of duizenden, voor hun leven gehandicapt zijn. De export gaat voor alles. De volksgezondheid is daaraan ondergeschikt.

Wat mij betreft moeten er een paar bestuurders de gevangenis in, in dit dossier, zoals dat in Vlaanderen heet, maar dat gaat nooit gebeuren.


We raken een beetje van het padje maar dat geeft niet.

Over het algemeen komen 'bestuurders' goed weg bij grove nalatigheid of fraude. Zelfs pure diefstal is geen probleem om een half jaartje later weer elders als directeur van 1 of ander orgaan of schtichting op te duiken.

Je geeft precies 1 van de hoofdpunten aan die ik wil maken. Pakkans en straf spelen en veel grotere rol. Regels zijn er over het algemeen al genoeg. Zoveel dat er op een groot deel geen handhaving plaats vindt.

knuppeltje
14-10-16, 08:25
Je zou dat af kunnen met 1 regel: Niet gevaar brengen van de volksgezondheid.

Zij die denken dat er voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen zijn, zijn het zelf. (Rik Torfs)

H.P.Pas
14-10-16, 11:36
Je zou dat af kunnen met 1 regel: Niet gevaar brengen van de volksgezondheid.

Of de volksgezondheid daadwerkelijk bedreigd is laten we dan over aan het oordeel van de rechter.
Hoe zou de brave borst dat in godsnaam kunnen beoordelen ? Daar heeft hij niet voor geleerd.
Je zou met hetzelfde recht wetgeving überhaupt kunnen afschaffen; we hebben tenslotte een grondwet waar alle belangrijke criteria al in staan. De rest laten we aan de rechter over.
En aan de advocaten; voor hen zit in deze aanpak natuurlijke wel het nodige brood.

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Ik vrees dat het ook hier een afwegingsprobleem betreft.

super ick
14-10-16, 15:57
Of de volksgezondheid daadwerkelijk bedreigd is laten we dan over aan het oordeel van de rechter.
Hoe zou de brave borst dat in godsnaam kunnen beoordelen ? Daar heeft hij niet voor geleerd.
Je zou met hetzelfde recht wetgeving überhaupt kunnen afschaffen; we hebben tenslotte een grondwet waar alle belangrijke criteria al in staan. De rest laten we aan de rechter over.
En aan de advocaten; voor hen zit in deze aanpak natuurlijke wel het nodige brood.

For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.

Ik vrees dat het ook hier een afwegingsprobleem betreft.

Je zou inderdaad wat subwetjes af kunnen schaffen en onder algemenere wetgeving kunnen onderbrengen.

super ick
14-10-16, 15:57
Zij die denken dat er voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen zijn, zijn het zelf. (Rik Torfs)

Ja, op deze heb ik al eens gereageerd.

Alzheimerpilletjes vergeten?

mark61
14-10-16, 17:34
We raken een beetje van het padje maar dat geeft niet.

Over het algemeen komen 'bestuurders' goed weg bij grove nalatigheid of fraude. Zelfs pure diefstal is geen probleem om een half jaartje later weer elders als directeur van 1 of ander orgaan of schtichting op te duiken.

Je geeft precies 1 van de hoofdpunten aan die ik wil maken. Pakkans en straf spelen en veel grotere rol. Regels zijn er over het algemeen al genoeg. Zoveel dat er op een groot deel geen handhaving plaats vindt.

Nou ik reageerde op jouw 'niet in gevaar brengen van de volksgezondheid'. Dus ik bewandel jouw padje.

En je ziet al dat dat conflicten oplevert, of liever: een afweging. Ik vind het resultaat fout, maar verder bijzonder weinig mensen blijkbaar.

Het ging hier om iets dat de ministeries van volksgezondheid en landbouw samen moesten oplossen, maar niemand besloot wie de overhand moest krijgen. De facto werd dat het ministerie van landbouw, dat besloot de zaak in de doofpot te stoppen. Vooral geen onrust veroorzaken.

Wat jij aansnijdt is dat leden van de elite altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden. Dat is van alle tijden en landen, dus niet verwonderlijk, behalve als je geleerd hebt dat in onze beschaving iedereen voor de wet gelijk is :)

Ik ben het wel met je eens dat de hoeveelheid regels, en de pakkans, meer met elkaar in overeenstemming moeten zijn.

Overigens is er ook een trend de andere kant op: voorheen verboden, want gevaarlijke dingen gewoon legaliseren. Zo mogen motoren tussen files door scheuren, en vrachtwagens en auto's met aanhangwagens blijkbaar 100 km/u rijden.

Maar wat 'regels' in het algemeen betreft is het niet zo simpel. In een dichtbevolkt land zul je meer regels nodig hebben om het voor iedereen een beetje leefbaar te houden.

Rechtvaardigheid vraagt ook om steeds meer regels, naar mate meer mensen zich slecht gedragen.

En een gecompliceerde samenleving vraagt om gecompliceerde regels.

Een land met weinig regels is doorgaans een hel om in te leven.

H.P.Pas
25-07-17, 08:57
Zijn eerste grote zepert (http://www.ad.nl/buitenland/parlement-polen-verwerpt-strenge-abortuswet~aa5af494/)heeft Kaczinsky geïncasseerd.

Dat er nog vele mogen volgen.

En ziedaar; Polen leeft:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/24/omstreden-wet-van-de-baan-12220444-a1567710 (Omstreden wet van de baan na onverwacht veto Poolse president)


De Poolse president Andrzej Duda heeft maandag bekendgemaakt zijn veto te zullen uitspreken over twee omstreden wetten die de Poolse regering verregaande controle zouden geven over de rechtspraak. Hij maakte zijn besluit kenbaar tijdens een toespraak maandagochtend in het presidentieel paleis in Warschau. De oppositie onthaalde de ommezwaai als een overwinning en een bewijs dat burgerprotest helpt.

super ick
25-07-17, 13:56
Tegeltjeswijsheid

super ick
25-07-17, 14:00
Nou ik reageerde op jouw 'niet in gevaar brengen van de volksgezondheid'. Dus ik bewandel jouw padje.

En je ziet al dat dat conflicten oplevert, of liever: een afweging. Ik vind het resultaat fout, maar verder bijzonder weinig mensen blijkbaar.

Het ging hier om iets dat de ministeries van volksgezondheid en landbouw samen moesten oplossen, maar niemand besloot wie de overhand moest krijgen. De facto werd dat het ministerie van landbouw, dat besloot de zaak in de doofpot te stoppen. Vooral geen onrust veroorzaken.

Wat jij aansnijdt is dat leden van de elite altijd de hand boven het hoofd wordt gehouden. Dat is van alle tijden en landen, dus niet verwonderlijk, behalve als je geleerd hebt dat in onze beschaving iedereen voor de wet gelijk is :)

Ik ben het wel met je eens dat de hoeveelheid regels, en de pakkans, meer met elkaar in overeenstemming moeten zijn.

Overigens is er ook een trend de andere kant op: voorheen verboden, want gevaarlijke dingen gewoon legaliseren. Zo mogen motoren tussen files door scheuren, en vrachtwagens en auto's met aanhangwagens blijkbaar 100 km/u rijden.

Maar wat 'regels' in het algemeen betreft is het niet zo simpel. In een dichtbevolkt land zul je meer regels nodig hebben om het voor iedereen een beetje leefbaar te houden.

Rechtvaardigheid vraagt ook om steeds meer regels, naar mate meer mensen zich slecht gedragen.

En een gecompliceerde samenleving vraagt om gecompliceerde regels.

Een land met weinig regels is doorgaans een hel om in te leven.

Helemaal eens behalve dat tussen de files doorscheuren van motorrijders. Zij mogen stapvoets tussen langzamerhand of stilstaand verkeer door. Dat is de regel.

In de praktijk lijkt het vaak wel op jouw omschrijving.

mark61
25-07-17, 20:56
Ik vind dat de EU veel te lauw reageert. Dit is al jaren aan de gang, en nu pruttelt Timmermans wat over misschien stemrecht Polen tijdelijk intrekken.

Ik begrijp wel dat het niet leuk is om potentieel leden kwijt te raken, maar de EU staat voor mij allereerst voor een waardengemeenschap. Leden die daar hun gevoeg mee doen zijn dan een ernstige bedreiging van de kern van de zaak.

Olive Yao
29-07-17, 14:30
.
Europese Commissie start juridische procedure tegen Polen om nieuwe wet

ANP / NU.nl zaterdag 29 juli 2017 (http://www.nu.nl/buitenland/4861329/europese-commissie-start-juridische-procedure-polen-nieuwe-wet.html)

De Europese Commissie is juridische stappen tegen Polen begonnen vanwege een nieuwe wet die de rechtsstaat hervormt. De procedure wegens inbreuk op EU-wetgeving is vrijdag in gang gezet nadat de wet officieel werd gepubliceerd, maakt de commissie zaterdag bekend.

Polen moet binnen een maand reageren op de aanzegging. Een inbreukprocedure kan leiden tot een zaak bij het Europese Hof van Justitie.

Het gaat om een wet die de minister van Justitie het recht geeft voorzitters van gewone rechtbanken te benoemen, te ontslaan of het dienstverband te verlengen tot na hun pensioenleeftijd. Door deze beoordelingsvrijheid wordt de onafhankelijkheid van de Poolse rechtbanken ondermijnd, vreest de commissie.

Ook kan het niet dat Polen voor de lagere rechters een pensioenleeftijd introduceert van 60 jaar voor vrouwen en 65 jaar voor mannen. Dat is discriminatie, aldus de commissie.

Vicevoorzitter Frans Timmermans heeft de ministers van Buitenlandse Zaken en Justitie opnieuw uitgenodigd om ''de dialoog te hervatten". Brussel heeft grote zorgen over vier nieuwe wetten die regeringspartij PiS macht geven over het gerechtelijk systeem.