PDA

Bekijk Volledige Versie : Burgemeester ziet 120 vluchtelingen in jeugdhostel niet zitten



Marsipulami
04-01-16, 15:38
BURGEMEESTER ZIET 120 VLUCHTELINGEN IN JEUGDHOSTEL NIET ZITTEN

"Niet voorzien op zoveel asielzoekers"

Als het van de leiding van jeugdhostel Peace Village uit Mesen afhangt, krijgen binnenkort 120 vluchtelingen er onderdak. Burgemeester Sandy Evrard (MLM) is boos omdat hij niet op de hoogte was. Hij vreest dat zijn stad onvoldoende voorzien is op zo'n toestroom. "120 mensen is een bevolkingsaangroei van vijftien procent", zegt Evrard.

LISA BACELLE

De nieuwjaarsperiode is altijd eerder rustig in en rond Peace Village. "Tussen half december en eind januari hebben wij amper groepen op bezoek", zegt directeur Matti Vandemaele. "Dus kwamen we op het idee om onze 120 bedden in die periode op een andere manier te benutten. De beelden van gezinnen die in december en januari buiten moeten slapen, laten niemand onberoerd. Daarom hebben we een voorstel gedaan aan Fedasil om de komende 43 dagen onze bedden ter beschikking te stellen voor vluchtelingenopvang."

Een nobel doel, maar toch is burgemeester Sandy Evrard ongerust. "Mijn bezorgdheid over deze plannen is enorm groot", zegt hij. "Let op, ik heb niets tegen asielzoekers en we willen hen ook helpen. Maar zo'n groot aantal voor enkele weken naar Mesen halen, lijkt me onhaalbaar. Ik heb één agent en vijf ambtenaren bij de stad. Hoe zullen zij alles mee in de hand kunnen houden. Bovendien is het jeugdhostel hier niet op voorzien en ook onze stad is er niet op voorzien. Waar zullen al deze mensen eten? Of hun inkopen doen? We hebben niet eens een supermarkt en ook op vlak van mobiliteit zijn de opties erg beperkt zonder een rijbewijs. Dus zullen al die mensen waarschijnlijk in de stad rondhangen en hoe moet ik dan hun veiligheid of die van de inwoners garanderen? En waar moeten de mensen na die vijf weken heen? Maar vooral het feit dat ik noch door Peace Village of door Fedasil op de hoogte werd gebracht, stoot me tegen de borst. Geef ons dan tenminste tijd om alles uit te zoeken en ons voor te bereiden."

Fedasil

Bij Peace Village hebben ze begrip voor de bezorgdheid van hun burgervader, maar dat weerhoudt hen niet om bij hun standpunt te blijven. "Als al die bedden hier leeg staan, kun je de mensen toch niet op straat laten overnachten", vindt directeur Vandemaele. "Bovendien is die bezorgdheid niet nodig. Dat zijn gewoon mensen die al blij zijn dat ze ergens terecht kunnen en die niet anders zijn dan de rest van de Mesenaars. Bovendien is het maar voor enkele weken. Dat we de burgemeester niet op de hoogte hebben gebracht, was trouwens op vraag van Fedasil zelf en wij houden ons aan de procedures", besluit hij. Bij Fedasil wordt binnenkort beslist of de asielzoekers al dan niet naar Mesen komen, tot dan zijn ze niet bereid tot verder commentaar.