PDA

Bekijk Volledige Versie : Katholieke scholen passen examenrooster aan voor ramadan



Marsipulami
08-01-16, 06:20
Katholieke scholen passen examenrooster aan voor ramadan

08-01-16, 06.58u - Bron: Het Nieuwsblad


In navolging van de scholen in het Verenigd Koninkrijk, zullen ook Vlaamse scholen hun examenrooster aanpassen aan de ramadan.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen raadt de scholen van haar net met veel moslimjongeren aan om bij de examenplanning rekening te houden met de ramadan.

De islamitische vastenmaand valt dit jaar in juni en dat maakt de examenperiode voor moslimjongeren nog zwaarder. Daarom vraagt het katholieke net dat scholen de zwaarste examens op maandag plannen en alles zo veel mogelijk 's ochtends concentreren.

"Tijdens de ramadan mogen moslims niet eten van zonsopgang tot zonsondergang", vertelde Willy Bombeek, de woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan Het Nieuwsblad. "Dat betekent dat die jongeren zeer vroeg op moeten om 's ochtends te eten en ook lang moeten opblijven voor de avondmaaltijd. Het is dus sowieso een periode die veel van hen vergt. En dit jaar is dat bij uitstek zo omdat de ramadan van begin juni tot begin juli loopt: pal in de eindexamens dus."

super ick
12-01-16, 07:20
Katholieke scholen passen examenrooster aan voor ramadan

08-01-16, 06.58u - Bron: Het Nieuwsblad


In navolging van de scholen in het Verenigd Koninkrijk, zullen ook Vlaamse scholen hun examenrooster aanpassen aan de ramadan.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen raadt de scholen van haar net met veel moslimjongeren aan om bij de examenplanning rekening te houden met de ramadan.

De islamitische vastenmaand valt dit jaar in juni en dat maakt de examenperiode voor moslimjongeren nog zwaarder. Daarom vraagt het katholieke net dat scholen de zwaarste examens op maandag plannen en alles zo veel mogelijk 's ochtends concentreren.

"Tijdens de ramadan mogen moslims niet eten van zonsopgang tot zonsondergang", vertelde Willy Bombeek, de woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan Het Nieuwsblad. "Dat betekent dat die jongeren zeer vroeg op moeten om 's ochtends te eten en ook lang moeten opblijven voor de avondmaaltijd. Het is dus sowieso een periode die veel van hen vergt. En dit jaar is dat bij uitstek zo omdat de ramadan van begin juni tot begin juli loopt: pal in de eindexamens dus."

Ik stel voor om de examens drie na zonsondergang af te nemen. Dan hebben de Ramadanners net hun buikje vol.
In juli is dat ongeveer om 01.00 uur s'nachts.
De autochtone kinderen moeten zich aan die tijd aanpassen maar dat is vanzelfsprekend.

Samir75017
12-01-16, 22:29
Nice. Very respectable.

:fpetaf:

LADY GAGA
12-01-16, 22:59
Nice. Very respectable.

:fpetaf:
The world on its head :haha:

super ick
13-01-16, 18:47
Nice. Very respectable.

:fpetaf:

Juist. Zolang het aanpassen maar van 1 kant komt.

Eric de Blois
13-01-16, 19:32
Juist. Zolang het aanpassen maar van 1 kant komt.

Van een statische religie en cultuur kun je ook geen aanpassing verwachten. Dan moeten de anderen zich daarom aanpassen, logisch. Zo gaat dat ook met atheïsten en christenen die in islamitische landen wonen. God staat immers boven alle nationale wetten en regels. Dat is in Nederland bovendien grondwettelijk vastgelegd. Gelovigen hebben grondwettelijk rechten die atheïsten niet hebben. Op grond van het geloof moet de wet zo worden aangepast dat gelovigen hun geloof kunnen belijden. Bij alle regels moet rekening gehouden worden met de eisen van god. Zijn nationale regels strijdig met gods wetten, is er geen sprake meer van "godsdienstvrijheid". Gelovigen worden dus grondwettelijk voortgetrokken. Ze kunnen kennelijk niet volstaan met de vrijheid van mening. Volgens mij valt het geloof in god slechts onder de vrijheid van mening. Daarom kan dat absurde artikel over godsdienstvrijheid geschrapt worden. Het is totaal overbodig.

Samir75017
13-01-16, 22:31
Juist. Zolang het aanpassen maar van 1 kant komt.

From my point of view - based on my own experience - such respectful "measures" would have kept many Western Muslims away from radicalization. A systematic ban when it comes to religion is counter-productive and has provided a fertile ground for radicalization.

LADY GAGA
13-01-16, 22:44
From my point of view - based on my own experience - such respectful "measures" would have kept many Western Muslims away from radicalization. A systematic ban when it comes to religion is counter-productive and has provided a fertile ground for radicalization.
Respect komt van 2 kanten. Althans, dat zou zo moeten zijn. Westerse moslims die anders dan maar gaan radicaliseren sporen niet. Het is nogal wat. Onzin. Alweer de wereld op zijn kop. Kleuters.

Samir75017
13-01-16, 22:59
Respect komt van 2 kanten. Althans, dat zou zo moeten zijn. Westerse moslims die anders dan maar gaan radicaliseren sporen niet. Het is nogal wat. Onzin. Alweer de wereld op zijn kop. Kleuters.

Ever talked to "radicalized" Muslims ? Ever had friends who turned to extremism ?

LADY GAGA
13-01-16, 23:03
Ever talked to "radicalized" Muslims ? Ever had friends who turned to extremism ?
Ja. En ja. Helaas wel. Dat verandert niets aan mijn stelling. Al geloof je in een theelepel, mijn zegen heb je. Doe dat lekker thuis.

Samir75017
13-01-16, 23:09
Doe dat lekker thuis.

Barring girls from wearing the headscarf in schools is ok ?

LADY GAGA
13-01-16, 23:16
Barring girls from wearing the headscarf in schools is ok ?
Nee. Daar ging het hier niet om.

LADY GAGA
13-01-16, 23:39
Ok, I knew you were not worth talking to. It didn't take long.
Arrogant mannetje. Lange tenen vermoed ik zo. Slaap lekker.

Ik ga in de hoek staan ok?

super ick
14-01-16, 06:32
Ever talked to "radicalized" Muslims ? Ever had friends who turned to extremism ?

In de meeste gevallen staan die niet zo open voor een dialoog.

De issue hier is dat gelovigen geneigd zijn bepaald gedrag, normen, waarden, onderwerpen als non-discutabel te verklaren en vinden dat iedereen zich op dat gebied aan hen aan moet passen of met hen rekening moet houden.

Doe je dat niet dan ben je xenofoob, racist, islamhater, christenbasher, etc. en heb je over jezelf afgeroepen dat gelovigen gaan radicaliseren. Sure.
Altijd maar dat gewijs. Alles is de schuld van anderen, de oorzaak ligt altijd extern.
Kan het niet zo zijn dat er sprake is van frustratie en een zelfverkozen isolement?

Mijn conclusie dat het altijd van 1 kant moet komen is zo vreemd nog niet.

Oja, bijna vergeten. Racisme en xenofobie is natuurlijk altijd voorbehouden aan blanke autochtonen. Moslims zijn allemaal open minded en tolerant.
De grootste racisten ter wereld wonen in Noord Afrika. De intolerantie spat er vanaf.

Samir75017
14-01-16, 10:17
De issue hier is dat gelovigen geneigd zijn bepaald gedrag, normen, waarden, onderwerpen als non-discutabel te verklaren en vinden dat iedereen zich op dat gebied aan hen aan moet passen of met hen rekening moet houden.

I think that it's the other way round. Assimilation = to make similar = "be like us". It's not them who want people to be like them (or adapt to them), it's the society they live in that want them to be like everyone. Sometimes, by implementing new laws that restrict their freedom. But then again, we live in different countries (F and NL).

In this case, the Belgian Muslim students didn't ask anything.

LADY GAGA
14-01-16, 10:52
I think that it's the other way round. Assimilation = to make similar = "be like us". It's not them who want people to be like them (or adapt to them), it's the society they live in that want them to be like everyone. Sometimes, by implementing new laws that restrict their freedom. But then again, we live in different countries (F and NL).

In this case, the Belgian Muslim students didn't ask anything.

Er zit heel wat tussen integreren en assimileren.

Vraag mij af waarom jij je post hebt verwijderd.

mark61
14-01-16, 19:25
A systematic ban when it comes to religion is counter-productive and has provided a fertile ground for radicalization.

Theoretisch.

In werkelijkheid niet. Alle aanslagplegers in Frankrijk zijn gewoon totaal ongelovige losers. Mislukte misdadigers, veel drank, veel drugs, geen contact meer met hun familie. Geen zin om te werken.

Totdat ze iets vinden om hun zelfrespect mee op te krikken, en denken Respect te verwerven, of in ieder geval even Beroemd te worden.

Geen enkele Franse moslima die geen hijab meer op mocht pakte daarop een kalasjnikof en een bomvest om deze onrechtvaardigheid es even te wreken.

Charlus
14-01-16, 20:14
Alle aanslagplegers in Frankrijk zijn gewoon totaal ongelovige losers.Gewoon totaal. Dan moet het waar zijn, kan-niet-anders. Bij deze ben je nog meer overtuigd. Je kent geen twijfel, zoveel is duidelijk. Zoals je zelf ook af en toe zegt: fundies van alle kanten.
Ik ontken mensen niet het recht om gelovige losers te zijn. Hoe geloviger hoe loseriger.
Echt gewoon totaal. Hoe vind je die?

mark61
14-01-16, 20:29
Gewoon totaal. Dan moet het waar zijn, kan-niet-anders. Bij deze ben je nog meer overtuigd. Je kent geen twijfel, zoveel is duidelijk. Zoals je zelf ook af en toe zegt: fundies van alle kanten.
Ik ontken mensen niet het recht om gelovige losers te zijn. Hoe geloviger hoe loseriger.
Echt gewoon totaal. Hoe vind je die?

Ik constateer feiten. Niks overtuiging of geen twijfel. Heb jij je er eigenlijk wel eens in verdiept? Lees jij wel eens wat, over een Mohammed Merah (wie?) ofzo? Interesseert het hele onderwerp je eigenlijk?

Vanavond nog op Radio 1. Man die 20 jaar in Mali heeft gewoond. Is van mening dat de aanslagplegers in Mali geen fundi's zijn, maar alleen maar losers. Dus hey, ik ben echt niet de enige.

In Algerije was / is het bijvoorbeeld een running gag om het FIS (wat?) te 'verklaren' als: Frustrés Impotents Sexuels.

Ik vind jou een zure trol. Het enige wat je komt doen is zieken en zeiken. Nooit heb je een (positieve, stellende, inhoudelijke) bijdrage. Het onderwerp at hand interesseert je geen ruk; je hebt alleen commentaar op posts en prikkers, wat betreft vormgeving, taal, of stelligheid. NOOIT een inhoudelijke reactie.

Als je van het onderwerp geen ruk af weet, en/of het je niet eens interesseert, kan je beter je klep houden.

Alles gaat verder langs jouw extreem rigide maatlat; van natuurlijke taal heb je bijvoorbeeld totaal geen kaas gegeten. Als een taaluiting niet door een computer is te reproduceren vind jij het een onzinuiting.

Aju.

super ick
14-01-16, 20:49
I think that it's the other way round. Assimilation = to make similar = "be like us". It's not them who want people to be like them (or adapt to them), it's the society they live in that want them to be like everyone. Sometimes, by implementing new laws that restrict their freedom. But then again, we live in different countries (F and NL).

In this case, the Belgian Muslim students didn't ask anything.

En hoe zit het andersom met de tolerantie in. Veel moslimlanden.
Tolerantie jegens ongelovigen, homoseksuelen, etc?

Dat is vast veel beter gesteld dan de verschrikkelijke situatie die jij hier schetst.

Ga toch fietsen.

Samir75017
14-01-16, 21:45
Alle aanslagplegers in Frankrijk zijn gewoon totaal ongelovige losers. Mislukte misdadigers, veel drank, veel drugs, geen contact meer met hun familie. Geen zin om te werken.

50/50 I would say. Religious / Non-religious. A diversity of profiles and backgrounds.


Geen enkele Franse moslima die geen hijab meer op mocht pakte daarop een kalasjnikof en een bomvest om deze onrechtvaardigheid es even te wreken.

I didn't say that. I said that a systematic ban when it comes to religion led to radicalization. Terrorism is one step further. Counter-productive because it gave Muslim extremists a reason to rise up against their own country, France. They saw it as a law against Islam. A message that Islam was not welcome in France. Counter-productive because it has encouraged the kind of "communautarism" that France was desperate to avoid => a push to build more Islamic schools to meet the demand. Counter-productive as more girls are wearing the veil today. Started doing so after the law was introduced. A way of affirming their identity. And counter-productive because second and third generations are becoming more religious than their parents / grandparents.

Samir75017
14-01-16, 21:55
En hoe zit het andersom met de tolerantie in. Veel moslimlanden.


You're running short on arguments. Try again.

super ick
15-01-16, 15:17
You're running short on arguments. Try again.

Waarom geef je geen antwoord?

Charlus
15-01-16, 19:04
Alle aanslagplegers in Frankrijk zijn gewoon totaal ongelovige losers.
Vergeten te vragen: hoe weet je dat ze ongelovig zijn? Ik verheug me nu al (stel me niet teleur met stellen dat ze ongelovig zijn omdat verreweg de meeste gelovigen geen aanslagen plegen). Subvraag: was de moordenaar van Theo van Gogh gelovig of ongelovig?
Een mogelijk onderscheid tussen ongelovig, totaal ongelovig of gewoon totaal ongelovig laat ik in het midden. Geloven (in) is al wazig genoeg. Wanneer is iemand gelovig en wie bepaalt dat? Jij, gezien de ervaringen tot nu toe.

In werkelijkheid niet
Ik zou er niet over peinzen, 'in werkelijkheid'. Bijna net zo erg als eigenlijk. Wat te denken van mensen die hun vertoog inleiden met 'in werkelijkheid'?

mark61
15-01-16, 19:16
50/50 I would say. Religious / Non-religious. A diversity of profiles and backgrounds.

Die religie is een opeens gevonden dingetje. Een excuus om de beest uit te hangen. Een loserige poging respect te verwerven en zichzelf heel wat te vinden. Het slaat helemaal nergens op.

Er is geen diversiteit onder mislukte misdadigers die het vooral heel druk hadden met drank, drugs en misdaden plegen.


I didn't say that. I said that a systematic ban when it comes to religion led to radicalization.

Ik heb nog nooit gehoord van één geradicaliseerde Franse moslima. Wat doen die dan?


Counter-productive because it gave Muslim extremists a reason to rise up against their own country, France. They saw it as a law against Islam. A message that Islam was not welcome in France. Counter-productive because it has encouraged the kind of "communautarism" that France was desperate to avoid => a push to build more Islamic schools to meet the demand. Counter-productive as more girls are wearing the veil today. Started doing so after the law was introduced. A way of affirming their identity. And counter-productive because second and third generations are becoming more religious than their parents / grandparents.

Dat is wat anders. De Franse benadering van de islam / moslims slaat helemaal nergens op.

Charlus
15-01-16, 19:32
Het slaat helemaal nergens op.
De Franse benadering van de islam / moslims slaat helemaal nergens op.
Helemaal. Alweer geregeld. Slaat helemaal nergens op. Bezwerende kindertaal.
Ik zal niet vragen waarom je je geroepen voelt er 'helemaal' voor te plakken.

LADY GAGA
15-01-16, 20:36
Waarom geef je geen antwoord?

Misschien ben jij het ook niet waard om mee te communiceren.

Charlus
16-01-16, 00:14
Very respectable.Fail.

super ick
16-01-16, 10:59
Misschien ben jij het ook niet waard om mee te communiceren.

Vanuit zijn perspectief zou dat heel goed kunnen.

Samir75017
16-01-16, 14:57
Ik heb nog nooit gehoord van één geradicaliseerde Franse moslima. Wat doen die dan?




It pushed some of them out of school => marginalization. And frustration since the ban violates not only the child's right to access to education, but also their right to freedom of thought, conscience and religion. Liberté, Egalité ?

But, even if the law targeted girls, it's had an impact on every Muslim, regardless of their gender. And it played into the hands of the extremists.

To come back to the subject, such measures send out a positive message to Belgian Muslim students. And encourage respect.