PDA

Bekijk Volledige Versie : "Mein Kampf" vanaf vandaag terug in Duitse winkelrekken



Marsipulami
08-01-16, 07:26
"Mein Kampf" vanaf vandaag terug in Duitse winkelrekken


08-01-16, 05.56u - Bron: Belga


Voor de eerste keer sinds 1945 wordt in Duitsland "Mein Kampf" opnieuw uitgegeven, het pamflet van Adolf Hitler. De publicatie is voorzien van commentaar en dient uitsluitend pedagogische doeleinden. Maar er is wel heel wat kritiek op omdat het werkstuk hierdoor weer in de aandacht wordt gebracht.

"Het gaat erom de mythe te doorprikken rond deze antisemitische tirade, die aan de basis lag van het nazisme en de joden wilde uitroeien", verklaarde initiatiefnemer Andreas Wirsching begin december. Hij is directeur van het Instituut voor Hedendaagse Geschiedenis (IFZ) in München. Zijn ploeg is al sinds 2009 bezig met een titanenwerk, waarbij alle 3.500 historische nota's rond de tekst worden uitgepluisd. Het resultaat, 1.949 pagina's lang inclusief commentaar van academici, zal om 11.30 uur Belgische tijd worden voorgesteld aan de pers. De heruitgave kost 59 euro.

Sinds 1 januari zijn de auteursrechten van "Mein Kampf", dat Hitler in 1924-1925 schreef toen hij in de gevangenis zat voor een mislukte staatsgreep, publiek domein. Na het overlijden van Hitler waren ze in handen gekomen van de deelstaat Beieren.

Hoewel erg omstreden in Duitsland, was het werkstuk de voorbije jaren op het internet en in tweedehandswinkels terug te vinden. Dat de auteursrechten nu vrij zijn, verandert dus fundamenteel niets. Maar het blijft wel controversieel om het uit te brengen in het jaar dat het einde van de tweede wereldoorlog en de bevrijding van de concentratiekampen wordt herdacht.

Voorstanders, waaronder ook joodse organisaties, wijzen erop dat zonder deze heruitgave met academische commentaar, enkel de niet-kritische versie de ronde zou doen. Een verbod op het boek dreigt ook een averechts effect te hebben.

super ick
08-01-16, 07:51
In Engeland is het niet verboden en ik zie daar geen opkomst van nazisme door ontstaan.

Ik vind dit van hetzelfde kaliber als bij de fabelkrant vermelden dat dieren niet echt met elkaar kunnen praten of dat je nooit je klussen moet uitbesteden aan bevers omdat deze in het echt helemaal niet kunnen timmeren.

Ik heb een versie van internet trachten te lezen. Na een half uur ben ik vooruit gaan grasduinen en weer een kwartier later was ik er klaar mee en heb ik het er vanaf getieft.

Tegen mongolen die er inspiratie uit halen is toch geen kruid gewassen.

Ibrah1234
08-01-16, 09:47
Ik heb een versie van internet trachten te lezen. Na een half uur ben ik vooruit gaan grasduinen en weer een kwartier later was ik er klaar mee en heb ik het er vanaf getieft.

Tegen mongolen die er inspiratie uit halen is toch geen kruid gewassen.

Een dergelijke poging heb ik ook ondernomen maar er was inderdaad niet doorheen te komen. Onsamenhangend en warrig boekwerk.