PDA

Bekijk Volledige Versie : Grieks Orthodoxe Kerk : 'Yoga is onverenigbaar met christendom'



Eric de Blois
17-01-16, 05:27
'Yoga is onverenigbaar met christendom'

Bron : Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4078876/2015/06/17/Yoga-is-onverenigbaar-met-christendom.dhtml) - door : Amber Dujardin - 17 juni 2015

http://static3.trouw.nl/static/photo/2015/18/8/10/20150617132051/media_xl_3103630.jpg

Iedere ochtend de zonnegroet, cobra of een gebroken kaars? Dat kun je als christen beter achterwege laten, vindt de Grieks Orthodoxe Kerk. In een verklaring stelt de Heilige Synode, de hoogste autoriteit binnen die kerk, dat yoga onverenigbaar is met het christelijk geloof. Yoga is namelijk geen lichamelijke oefening, zo luidt de verklaring, maar een essentieel onderdeel van het hindoeïsme.

De verkondiging komt vlak voor de Internationale Yoga Dag op 21 juni, die vorig jaar door de VN werd ingesteld op verzoek van de Indiase premier Narendra Modi. "Yoga moet niet gewoon een oefening voor ons zijn, maar een manier om met de wereld en de natuur in verbinding te komen", aldus Modi. "Het moet een verandering brengen in onze manier van leven en ons bewustzijn."

Maar juist daar wringt de schoen. Hoewel yoga door veel beoefenaars als sport of ontspanning wordt gezien, druist de spirituele bewegingsleer volgens sommige christenen in tegen de waarden van hun geloof.

Ander godsbeeld
'Als je gelooft in de God van de Bijbel en yoga gaat beoefenen, dan zal je geloof daaronder gaan lijden', schrijft Jan van Dijl, secretaris van de christelijkeStichting Sense (http://www.stichting-sense.nl/page20.php). 'Je gaat de gemeenschap met God verliezen en een ander soort vrede voelen. Je zoekt niet meer naar de God die buiten je is, maar naar het goddelijke in jezelf, je krijgt een ander godsbeeld.'

Marlise Trouwborst (24), christelijk en al jaren een fanatieke beoefenaar van yoga, is om die reden wel eens weggelopen uit een yogales. "We moesten een keer met beide benen op de grond staan en de energie uit de aarde omhoog laten stromen naar onze geest", vertelt ze. "Tja, dat druist wel in tegen mijn geloof. Yoga gaat uit van de kracht in de natuur, alsof de aarde een God op zichzelf is. Terwijl ik geloof dat de aarde door God is gemaakt."

Twee vormen
Toch is Trouwborst het absoluut niet eens met de Grieks Orthodoxe Kerk, zegt ze resoluut. "Het probleem met die kerkelijke instanties is dat ze bij voorbaat al een bepaald beeld voor ogen hebben en vanuit dat standpunt onderzoek doen."

Er zijn twee vormen van yoga, legt Trouwborst uit. "Je hebt yoga als levensvorm, en yoga als bewegingsvorm zoals we dat in het westen doen. Dat laatste noemen de hindoes zelfs een 'niet noodzakelijk hulpmiddel' om een bepaalde spirituele staat te bereiken. Dat de kerk yoga als levensvorm veroordeelt snap ik wel. Maar dat ze moeilijk doen over yoga als bewegingsvorm, dat begrijp ik totaal niet. Ik ben van nature nogal druk en yoga helpt me om tot rust te komen. Ik vind dat je met een open blik in het leven moet staan, in plaats van vast te houden aan kaders en wetten."

Eric de Blois
17-01-16, 06:39
Zo vind ik het zuivere christendom weer niet verenigbaar met het humanisme.

super ick
17-01-16, 08:46
Dat voor jezelf denken he. Daar houden de relibaasjes niet zo van.

Juffrouw_Saartje
17-01-16, 09:16
Iedere ochtend de zonnegroet, cobra of een gebroken kaars? Dat kun je als christen beter achterwege laten, vindt de Grieks Orthodoxe Kerk. In een verklaring stelt de Heilige Synode, de hoogste autoriteit binnen die kerk, dat yoga onverenigbaar is met het christelijk geloof. Yoga is namelijk geen lichamelijke oefening, zo luidt de verklaring, maar een essentieel onderdeel van het hindoeïsme.

Hier sta ik achter.

The_Grand_Wazoo
17-01-16, 11:02
[/B]Hier sta ik achter.[/FONT][/COLOR]

Ik op mijn beurt kan er niet bij wat iemand ertoe aanzet voor anderen te bepalen of zij wel de juiste God aanbidden of zich er op eeno correcte manier tot verhouden.

mark61
17-01-16, 11:31
Hier sta ik achter.

Je kan niet achter een feitelijke onjuistheid staan. Je staat ook achter de notie dat de zon rond de aarde draait?

Juffrouw_Saartje
17-01-16, 15:24
Ik op mijn beurt kan er niet bij wat iemand ertoe aanzet voor anderen te bepalen of zij wel de juiste God aanbidden of zich er op eeno correcte manier tot verhouden.

Het gaat erom dat yoga, wat op het hindoeïsme gestoeld is, niet verenigbaar is met de Grieks Orthodoxe Kerk en het kan natuurlijk niet zo zijn, dat deze Kerk geen uitspraken mag doen over hun eigen leer. In het door mij aangehaalde stukje staat niet dat mensen niet de vrijheid hebben om een andere leer aan te hangen.

The_Grand_Wazoo
17-01-16, 16:34
Het gaat erom dat yoga, wat op het hindoeïsme gestoeld is, niet verenigbaar is met de Grieks Orthodoxe Kerk en het kan natuurlijk niet zo zijn, dat deze Kerk geen uitspraken mag doen over hun eigen leer. In het door mij aangehaalde stukje staat niet dat mensen niet de vrijheid hebben om een andere leer aan te hangen.

Nee,dat besef ik. Mijn opmerking was, zoals die van jou, van algemene aard.

Overigens ben ik het er niet mee eens. Mij schijnen meditatie en yoga waardevolle toevoegingen. Ietswat een aantal christelijke kloosters ook vinden die daarom uitwisselprogramma met japanse zen-kloosters hebben.

Ik heb er even over gepeinst waarom ik überhaupt de moeite nam om hier op te reageren. Uiteindelijk denk ik omdat dit precies mijn afkeer van monotheistische religies in vervat ligt: totalitaire geloofssystemen die de gelovige voorschrijft wat en hoe ze moeten geloven.
Vrijheid is het geloof ... mijn grootje.

Overigens denk ik dat het niet helemaal klopt. Zowel meditatie als yoga lijken mij waardevolle aanvullingen op gebed.
Iets wat sommige christelijke kloosters onderkennen, die uitwisselprogramma's met Japanse zem kloosters hebben.

mark61
17-01-16, 17:23
Als 'westerlingen' het over yoga hebben bedoelen ze onveranderlijk hatha-yoga; een bezigheid die niets met godsdienst, en een beetje met filosofie te maken heeft. Dat beetje kan gerust worden genegeerd, en wordt dat ook vrijwel altijd.

super ick
17-01-16, 18:01
Als 'westerlingen' het over yoga hebben bedoelen ze onveranderlijk hatha-yoga; een bezigheid die niets met godsdienst, en een beetje met filosofie te maken heeft. Dat beetje kan gerust worden genegeerd, en wordt dat ook vrijwel altijd.

Ik vind het achterlijkheidsgehalte nogal hoog om je druk te maken over yoga.

Juffrouw_Saartje
17-01-16, 18:44
Nee,dat besef ik. Mijn opmerking was, zoals die van jou, van algemene aard.

Overigens ben ik het er niet mee eens. Mij schijnen meditatie en yoga waardevolle toevoegingen. Ietswat een aantal christelijke kloosters ook vinden die daarom uitwisselprogramma met japanse zen-kloosters hebben.

Ik heb er even over gepeinst waarom ik überhaupt de moeite nam om hier op te reageren. Uiteindelijk denk ik omdat dit precies mijn afkeer van monotheistische religies in vervat ligt: totalitaire geloofssystemen die de gelovige voorschrijft wat en hoe ze moeten geloven.
Vrijheid is het geloof ... mijn grootje.

Dat kan best dat kloosters uitwisselingsprogramma's hebben. Er zullen wel meer christenen aan een vorm van yoga doen. Maar waarom vind jij dat een waardevolle toevoeging?

mark61
17-01-16, 20:41
Ik vind het achterlijkheidsgehalte nogal hoog om je druk te maken over yoga.

Boertigheid. Xenofobie.