PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands gas enkel nog voor de Nederlanders?



Marsipulami
26-01-16, 15:18
Nederlands gas enkel nog voor de Nederlanders?


di 26/01/2016 - 12:03 Belga

De Nederlandse regeringspartij PvdA wil de export van Gronings gas (foto) stopzetten. Het gas, dat ook naar België uitgevoerd wordt, moet in Nederland blijven en zo een strategische gasreserve vormen om te gebruiken voor de overgang naar duurzame energie.

De resterende opbrengst moet volgens PvdA'er Jan Vos de "motor" zijn achter de ontwikkeling van groene technologie, maar ook als "reservebatterij" dienen omdat wind en zonnestroom niet voor een continue energiestroom kunnen zorgen.

De verkoop van gas aan het buitenland moet worden afgebouwd. De PvdA'er denkt dat Nederland langlopende gascontracten met het buitenland kan opzeggen. Op dit moment heeft Nederland dergelijke contracten met België, Duitsland en Frankrijk. "Opzeggen is mogelijk als er sprake is van overmacht", zegt Vos aan de NOS. "Vanwege de veiligheid van de Groningse bevolking en milieuredenen kunnen we hier dus een beroep op doen." De PvdA denkt aan 2018 of 2020.

Nederland is vandaag goed voor een kleine 30 procent van het aardgas dat in België wordt verbruikt. Dat komt niet allemaal uit Groningen, een deel ook uit aardgas dat Nederland zelf uit het buitenland opkoopt. De rest van ons aardgas komt uit Noorwegen. Er komt ook vloeibaar aardgas (LNG) uit Qatar.

mark61
27-01-16, 20:26
om te gebruiken voor de overgang naar duurzame energie.

Dat kan nog wel een paar eeuwen gaan duren. Nederland doet werkelijk geen ruk aan de ontwikkeling van duurzame energiebronnen.

Shell heeft wat veel gehoor in Den Haag.

super ick
28-01-16, 08:02
Dat kan nog wel een paar eeuwen gaan duren. Nederland doet werkelijk geen ruk aan de ontwikkeling van duurzame energiebronnen.

Shell heeft wat veel gehoor in Den Haag.

Tja, als die Groenlinkser ook een proces begint als er een windmolen om de hoek op de planning staat.... :hihi:en een of andere natuurfreak begint over horizonvervuiling bij windmolenparken op zee.

Maar je hebt gelijk. De overheid zou veel meer moeten en kunnen doen.

Mark
28-01-16, 10:28
Dan zal Belgie en Duitsland hun infra moeten ombouwen omdat die niet geschikt is voor hoog calorisch gas uit Rusland.

H.P.Pas
28-01-16, 12:38
Dan zal Belgie en Duitsland hun infra moeten ombouwen omdat die niet geschikt is voor hoog calorisch gas uit Rusland.

Kwestie van wat lucht bijmengen. Of zie ik dat te simpel ?

Mark
28-01-16, 13:03
Kwestie van wat lucht bijmengen. Of zie ik dat te simpel ?

Ik zal niet beweren dat ik in dat detail expert ben, maar ik heb begrepen dat Belgie en Duitsland denken nog 15 jaar nodig te hebben om alles om te bouwen om over te schakelen naar ander gas. Ik geloof zelfs dat je alle ovens etc moet gaan vervangen.

super ick
28-01-16, 13:51
Kwestie van wat lucht bijmengen. Of zie ik dat te simpel ?

Stikstof.

Marsipulami
28-01-16, 14:09
Van zodra de Nederlanders doorhebben dat hun inkomsten uit verkoop van aardgas door de warme winter dit jaar tegenvallen, dan wordt die meneer Vos met pek en veren buiten gedragen.

Christen1
28-01-16, 14:15
Wat betreft gas uit het buitenland, is Russische gas veel goedkoper en efficiënter en daarnaast krijgen de Groningers veel minder last van aardbevingen, maar "we" moesten zonodig braaf naar het baasje (Amerika) luisteren, helaas.

Mark
28-01-16, 14:51
Wat betreft gas uit het buitenland, is Russische gas veel goedkoper en efficiënter en daarnaast krijgen de Groningers veel minder last van aardbevingen, maar "we" moesten zonodig braaf naar het baasje (Amerika) luisteren, helaas.

hoe kan gas kopen van russen goedkoper zijn dan het hier uit de grond halen, wat een onzin.
daarnaast kan ons gasnet russisch gas niet aan (hoog calorisch).

Christen1
28-01-16, 15:01
hoe kan gas kopen van russen goedkoper zijn dan het hier uit de grond halen, wat een onzin.
daarnaast kan ons gasnet russisch gas niet aan (hoog calorisch).


"Wat betreft gas uit het buitenland". Dat is uit Rusland goedkoper dan uit Qatar/Amerika. Waarom kan Duitsland Russische gas wel aan en Nederland niet? Welke technologen, wiskundigen, natuurkundigen en scheikundigen beweren hetgeen dat je ook hebt beweerd? Ben wel benieuwd.

Mark
28-01-16, 15:26
"Wat betreft gas uit het buitenland". Dat is uit Rusland goedkoper dan uit Qatar/Amerika. Waarom kan Duitsland Russische gas wel aan en Nederland niet? Welke technologen, wiskundigen, natuurkundigen en scheikundigen beweren hetgeen dat je ook hebt beweerd? Ben wel benieuwd.

google is your friend

http://fd.nl/ondernemen/1097463/gasunie-wil-dure-stikstoffabriek-voor-russisch-gas

Christen1
28-01-16, 15:32
google is your friend

http://fd.nl/ondernemen/1097463/gasunie-wil-dure-stikstoffabriek-voor-russisch-gas


Een omweg en dan kan ik het artikel nog niet openen, tenslotte moet je daar lid zijn. Geen ander bewijs dat Russisch gas duurder is dan uit andere landen ? En daarbij is het wel degelijk mogelijk om Russisch gas te gebruiken in Nederland.

Mark
28-01-16, 16:16
Een omweg en dan kan ik het artikel nog niet openen, tenslotte moet je daar lid zijn. Geen ander bewijs dat Russisch gas duurder is dan uit andere landen ? En daarbij is het wel degelijk mogelijk om Russisch gas te gebruiken in Nederland.

ok whatever troll

Lottje1992
28-01-16, 16:36
We gaan toch wel moeten. Ze willen de kolencentrales sluiten en waar denk je dat de gascentrales op moeten gaan lopen? Die hoogleraren (http://www.artikeldatabank.nl/wel-vragen-om-verandering-maar-geen-ideeen-aandragen/)met hun briefje naar de overheid wezen makkelijk naar Noorwegen. Maar realiteit zal worden dat we van Rusland afhankelijk worden.

Christen1
28-01-16, 16:37
ok whatever troll


Nogmaals: ik heb echt geprobeerd om het artikel te openen, maar je moet daar echt lid zijn, om het artikel te openen. Verder wil ik je absoluut geloven, echter ontbreekt er bewijs, temeer ook omdat Rusland geheel onterecht zwart wordt gemaakt door de westerse media. Jammer, Rusland had onze bondgenoot kunnen zijn. Sterker nog: Rusland was één van de belangrijkste handelspartners van Nederland, tot 5 jaar geleden. Nu "we" braaf naar Amerika moeten luisteren, zijn de handelsbetrekkingen met Rusland veel minder geworden. We zitten hier maar met onze appels en peren opgescheept. Terwijl we voorheen veel producten verkochten aan Rusland. Andersom hadden we nu voor een habbekrats gas kunnen kopen van Rusland. Dan hadden de Groningers ook nog eens betere leefomstandigheden. Nu zal Rusland méér zaken doen met het Oosten, met alle gevolgen van dien. En nee! Rusland is niet klein te krijgen, zoals westerse media beweren. Rusland is enerzijds super zelfvoorzienend en anderzijds heeft het land het sterkste leger op aarde. En zeker niet onbelangrijk: het reusachtige land kan op China rekenen. Het verval van het Westen is daarom ook een feit. Aan ieder rijk komt een einde: bestudeer het Romeinse rijk maar eens even heel goed. "We" lijken in het Westen op de Romeinen die aan het einde van hun Latijn nog machtig waren. "We" weten o.a. niet meer wat we met onze vrije tijd aan moeten. De talloze hersendode programma's op tv zijn daar het product van. En dan ook nog eens "De Beer", middels media en allerlei onnodige sancties, provoceren? Is vragen om moeilijkheden.

Mark
28-01-16, 16:45
Nogmaals: ik heb echt geprobeerd om het artikel te openen, maar je moet daar echt lid zijn, om het artikel te openen. Verder wil ik je absoluut geloven, echter ontbreekt er bewijs, temeer ook omdat Rusland geheel onterecht zwart wordt gemaakt door de westerse media. Jammer, Rusland had onze bondgenoot kunnen zijn. Sterker nog: Rusland was één van de belangrijkste handelspartners van Nederland, tot 5 jaar geleden. Nu "we" braaf naar Amerika moeten luisteren, zijn de handelsbetrekkingen met Rusland veel minder geworden. We zitten hier maar met onze appels en peren opgescheept. Terwijl we voorheen veel producten verkochten aan Rusland. Andersom hadden we nu voor een habbekrats gas kunnen kopen van Rusland. Dan hadden de Groningers ook nog eens betere leefomstandigheden. Nu zal Rusland méér zaken doen met het Oosten, met alle gevolgen van dien. En nee! Rusland is niet klein te krijgen, zoals westerse media beweren. Rusland is enerzijds super zelfvoorzienend en anderzijds heeft het land het sterkste leger op aarde. En zeker niet onbelangrijk: het reusachtige land kan op China rekenen. Het verval van het Westen is daarom ook een feit. Aan ieder rijk komt een einde: bestudeer het Romeinse rijk maar eens even heel goed. "We" lijken in het Westen op de Romeinen die aan het einde van hun Latijn nog machtig waren. "We" weten o.a. niet meer wat we met onze vrije tijd aan moeten. De talloze hersendode programma's op tv zijn daar het product van. En dan ook nog eens "De Beer", middels media en allerlei onnodige sancties, provoceren? Is vragen om moeilijkheden.

vertel me meer over rusland :p ik heb er 8 jaar gewoond

Christen1
28-01-16, 17:15
vertel me meer over rusland :p ik heb er 8 jaar gewoond

* Rusland werd in het verleden door de sterkste legers aangevallen en de sterkste legers moesten het afleggen.
* De Russisch-orthodoxe kerk wordt steeds belangrijker in Rusland.
* Rusland beschikt over 80 miljard vaten bewezen oliereserves
* over de meeste gasvoorraden.
* heel veel andere grond- en delfstoffen
* Rusland heeft beduidend minder staatsschulden dan Amerika: Amerika 100% van zijn BBP, Rusland slechts 9%.
* vanaf 2018 wordt Rusland hofleverancier van biologische voeding.
* China, Iran, India, Turkmenistan, Nicaragua, Bolivia, Syrië en Servië zijn belangrijke partners en bondgenoten van Rusland.
Onder meer: Algerije, Israël, Palestina en Ecuador zijn geen vijanden van Rusland.


Zwarte Kant:
* De Russische-maffia is super actief in de gehele wereld. Maar dat kan ook een kracht zijn, want ook in Amerika is de Russische-maffia super actief. Mooie bijkomstigheid om macht uit te oefenen, aldaar.