PDA

Bekijk Volledige Versie : Minstens 200 miljoen vrouwen besneden



Charlus
05-02-16, 18:34
http://media.nu.nl/m/m1oxm1fap2fr_wd640.jpg/vrouwenbesnijdenis-in-steeds-meer-landen-afgekeurd.jpg

'Vrouwenbesnijdenis in steeds meer landen afgekeurd'

Vrouwenbesnijdenis wordt in steeds meer landen en gemeenschappen afgekeurd of zelfs wettelijk verboden. Toch blijkt het genitaal verminken van meisjes en vrouwen een wijdverbreid probleem.

Minstens 200 miljoen vrouwen en meisjes hebben een vorm van besnijdenis ondergaan, zo meldt kinderrechtenorganisatie Unicef in een vrijdag verschenen rapport.

Ten opzichte van 2014 is het geregistreerde aantal vrouwenbesnijdenissen met bijna 70 miljoen toegenomen. Die toename is echter vooral een papieren werkelijkheid: voor het eerst zijn officiële cijfers uit Indonesië meegenomen in de cijfers. Daar wonen een kwart miljard mensen en komt het fenomeen veel voor.

Bij vrouwenbesnijdenis worden de clitoris en/of de schaamlippen geheel of gedeeltelijk weggesneden. Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt. Wat Unicef betreft moet de praktijk zo snel mogelijk stoppen. Niet alleen vanwege de gezondheidsrisico's, maar ook omdat het in strijd is met de rechten van meisjes en vrouwen.

Toename

Er worden successen geboekt: in het afgelopen jaar gaven ruim tweeduizend gemeenschappen de praktijk op, aldus het rapport. En in landen waar het fenomeen voorkomt, keurt een meerderheid van de bevolking het volgens Unicef af.

In Liberia, Egypte en Burkina Faso is het aantal verminkingen flink afgenomen. Daar tegenover staan Somalië, Guinee en Djibouti, waar vrijwel alle meisjes en vrouwen worden besneden.

Van alle vrouwen die zijn besneden, komt ongeveer de helft uit drie landen: Egypte, Indonesië en Ethiopië. Die landen hebben ook een omvangrijke bevolking.

Volgens Unicef neemt het aantal genitale verminkingen procentueel gezien al decennia gestaag af. Maar doordat de bevolking in de landen waar het gebeurt blijft groeien, is in absolute zin juist sprake van een toename, alle pogingen om het fenomeen uit de wereld te helpen ten spijt.

In Nederland is genitale verminking een misdrijf, ook als mensen die hier wonen een meisje in het buitenland laten besnijden.

Bron (http://www.nu.nl/buitenland/4209629/vrouwenbesnijdenis-in-steeds-meer-landen-afgekeurd.html)

Charlus
05-02-16, 18:41
Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Zo voegde de redactie er haastig aan toe. Bovendien bestond in die landen vrouwenbesnijdenis al lang voor de komst van de Islam, duuus...

:zozo:

H.P.Pas
05-02-16, 20:21
Bij vrouwenbesnijdenis worden de clitoris en/of de schaamlippen geheel of gedeeltelijk weggesneden. Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.



Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrila zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.


Zo voegde de redactie er haastig aan toe. Bovendien bestond in die landen vrouwenbesnijdenis al lang voor de komst van de Islam, duuus...
:zozo:

.. blijkt maar weer dat komma-neuken gepaard met inhoudelijke veronachtzaming van de tussenliggende zinsdelen de vorming van een overzichtelijk wereldbeeld zeer ten goede komt en derhalve onverkort kan worden aanbevolen..

super ick
05-02-16, 23:34
Dit staat zover van mij af.

Ik kan er geen enkele vorm van begrip voor opbrengen.

Een achterlijke cultuuruitwas. De trieste rol, of misschien juist het ontbreken van een rol, van religie is dat er vanuit die hoek niet een keiharde veroordeling komt.

Charlus
05-02-16, 23:50
komma-neuken
Kommaneuken, zie ook mierenneuken.

Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomtHet anderszins overbodige "cultureel" zal zijn tussengevoegd als tegenwicht van "islamitische" verderop in de zin. Cultureel dus niet islamitisch. De onderkenning van een onderscheid tussen cultuur en religie, altijd vreemd indien afkomstig van ongelovigen.

Eric de Blois
05-02-16, 23:58
Hedy d' Ancona probeerde ooit in het kader van 'respect voor andere culturen' deze ingreep in het ziekenfonds te krijgen. Ze haalde politiek bakzeil, maar toch, het idee alleen al. Het voorstel van d' Ancona was zo beschamend dat het idee door de eigen partij zoveel als mogelijk uit de publiciteit werd gehouden. En met sucses. Daarom is er ook weinig meer over te vinden op internet. De PvdA houdt niet van negatieve aandacht. Ook wikipedia noemt het niet op de info over Hedy d' Ancona.

Charlus
06-02-16, 00:15
Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrila zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.Toevoegen omdat er goddank mee wordt bewezen dat....

super ick
06-02-16, 08:53
Hedy d' Ancona probeerde ooit in het kader van 'respect voor andere culturen' deze ingreep in het ziekenfonds te krijgen. Ze haalde politiek bakzeil, maar toch, het idee alleen al. Het voorstel van d' Ancona was zo beschamend dat het idee door de eigen partij zoveel als mogelijk uit de publiciteit werd gehouden. En met sucses. Daarom is er ook weinig meer over te vinden op internet. De PvdA houdt niet van negatieve aandacht. Ook wikipedia noemt het niet op de info over Hedy d' Ancona.


Sommige mensen draaien helemaal door in hun politieke correctheid. Die denken dat open staan en toegeven aan alles een vorm van intelligentie is en weten van gekkigheid niet meer waar een streep getrokken dient te worden.

Charlus haalt het net tussen neus en lippen aan. Heel vreemd die drang van een bepaalt soort niet-gelovigen om de islam te verdedigen.

H.P.Pas
06-02-16, 09:45
Toevoegen omdat er goddank mee wordt bewezen dat....


Gewoon omdat het waar is en bovendien relevant voor wie het verschijnsel effectief wenst te bestrijden.
Ondanks dat will je het niet horen. Waarom niet mag je zelf uitleggen als je een vent bent. Ik ga er niet naar raden.

The_Grand_Wazoo
06-02-16, 09:58
Ik begrijp de kwestie niet helemaal ... vrouwenbesnijdenis komt toch zowel onder christenen als onder moslims voor. Waarom zou het dan als een islamitisch bijverschijnsel veroordeeld moeten worden?

Wat voegt die, blijkbaar inadequate karakterisering, toe aan het begrip van, verklaring voor of mogelijkheid tot bestrijding van besnijdenis?

SI vraagt waarom niet-gelovigen zich geroepen voelen om de islam te verdedigen. Het antwoord luidt in mijn geval dat ik mij daartoe niet geroepen voel. Waar ik mij op een discussie forum wel toe geroepen voel is om te wijzen op kletspraat en tendentieuze onzin.

Omgekeerd dringt zich de vraag op waarom een aantal mensen op dit forum iedere mogelijkheid te baat nemen om deze religie in een kwaad daglicht te stellen en wel op zo'n vervelende, zuigende en autistische manier dat hier al meer dan vier jaar geen enkele normale discussie mogelijk is.

Slinger
06-02-16, 10:00
Hedy d' Ancona probeerde ooit in het kader van 'respect voor andere culturen' deze ingreep in het ziekenfonds te krijgen. Ze haalde politiek bakzeil, maar toch, het idee alleen al. Het voorstel van d' Ancona was zo beschamend dat het idee door de eigen partij zoveel als mogelijk uit de publiciteit werd gehouden. En met sucses. Daarom is er ook weinig meer over te vinden op internet. De PvdA houdt niet van negatieve aandacht. Ook wikipedia noemt het niet op de info over Hedy d' Ancona.

Als het waar is, is het beschamend.

mark61
06-02-16, 12:08
Hedy d' Ancona probeerde ooit in het kader van 'respect voor andere culturen' deze ingreep in het ziekenfonds te krijgen.

Je fantaseert. Bron graag.

mark61
06-02-16, 12:15
Zo voegde de redactie er haastig aan toe. Bovendien bestond in die landen vrouwenbesnijdenis al lang voor de komst van de Islam, duuus...

:zozo:

Je zegt niks, maar wil wat zeggen. Nou zeg het dan.

H.P.Pas
06-02-16, 13:48
Je zegt niks, maar wil wat zeggen. Nou zeg het dan.

Hij kijkt wel link uit.


Waarom niet mag je zelf uitleggen als je een vent bent.

Eke
06-02-16, 14:17
Wachtende op de toelichting van Charlus...

Toen radio V nog zinnige avondprogamma's had (van voor 2014) kwam eens ter sprake dat je --aangezien het besnijden van meisjes een geliefd en hardnekkig ritueel is----
het feest gewoon door kon laten gaan door alleen een heel klein krasje naast de kittelaar te maken.

Dat dit hygiënisch moet gebeuren is duidelijk.


Voor mijn part druppelen ze wat rode inkt. (don't try this at home)


Dus je bestrijdt vrouwenbesnijdenis met duidelijke voorlichting,
daarnaast maak je het ritueel onschadelijk voor het betreffende kind,
en de die-hards worden niet beroofd van hun belangrijke ontgroeningsfeest.


En ander aspekt is trouwens een esthetisch aspekt. Het wordt mooier gevonden om het geheel bijna dicht te naaien. :slik:

Eric de Blois
06-02-16, 15:45
Je fantaseert. Bron graag.

Heeft destijds ongeveer in alle kranten gestaan. Fantaseren is een gemene beschudiging! Zoek maar in oude kranten op zolder. Dat alle bronnen op internet keurig zijn gezuiverd betekent nog niet dat de feiten dus verzonnen zijn. Ik was er destijds zeer verontwaardigd over. Hedy is een gemeen loeder.

super ick
06-02-16, 16:13
Ik begrijp de kwestie niet helemaal ... vrouwenbesnijdenis komt toch zowel onder christenen als onder moslims voor. Waarom zou het dan als een islamitisch bijverschijnsel veroordeeld moeten worden?

Wat voegt die, blijkbaar inadequate karakterisering, toe aan het begrip van, verklaring voor of mogelijkheid tot bestrijding van besnijdenis?

SI vraagt waarom niet-gelovigen zich geroepen voelen om de islam te verdedigen. Het antwoord luidt in mijn geval dat ik mij daartoe niet geroepen voel. Waar ik mij op een discussie forum wel toe geroepen voel is om te wijzen op kletspraat en tendentieuze onzin.

Omgekeerd dringt zich de vraag op waarom een aantal mensen op dit forum iedere mogelijkheid te baat nemen om deze religie in een kwaad daglicht te stellen en wel op zo'n vervelende, zuigende en autistische manier dat hier al meer dan vier jaar geen enkele normale discussie mogelijk is.

Ik voel mij alleen aangesproken door de erste zin, derde alinea.

Slinger
06-02-16, 16:31
Heeft destijds ongeveer in alle kranten gestaan. Fantaseren is een gemene beschudiging! Zoek maar in oude kranten op zolder. Dat alle bronnen op internet keurig zijn gezuiverd betekent nog niet dat de feiten dus verzonnen zijn. Ik was er destijds zeer verontwaardigd over. Hedy is een gemeen loeder.

Ik heb gezocht, maar er is dus helemaal niets te vinden. Bovendien kan ik me niets herinneren. Zouden die apparatsjiks van de PvdA dan ook mijn geheugen hebben gewist? Maar goed, er is dus niks. Dan vind ik fantaseren eigenlijk nog een vriendelijke kwalificatie..

Eke
06-02-16, 16:49
WVC tegen elke vorm van besnijdenis bij vrouwen - NRC

2 okt. 1992 - LEIDEN, 2 OKT. Minister D'Ancona (WVC) wil alle vormen van vrouwenbesnijdenis tegengaan.



Behalve dan die vanuit ons ziekenfonds ?? Lach ff mee, Eric. No big deal.

:haha:

mark61
06-02-16, 22:02
Heeft destijds ongeveer in alle kranten gestaan. Fantaseren is een gemene beschudiging! Zoek maar in oude kranten op zolder. Dat alle bronnen op internet keurig zijn gezuiverd betekent nog niet dat de feiten dus verzonnen zijn. Ik was er destijds zeer verontwaardigd over. Hedy is een gemeen loeder.

Je fantaseert dus. Nog lasterlijk ook.

Wie stelt bewijst. Niks ouwe kranten, ga zelf je zolder op. Wat is dit voor gelul?

mark61
06-02-16, 22:03
EdB is nu volledig door het lint.

Ibrah1234
06-02-16, 22:31
EdB is nu volledig door het lint.

Klopt wel hetgeen Eric heeft gesteld (http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=ziekenfonds+vrouwenbesnijdenis&coll=ddd&identifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393&resultsidentifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393 ) alleen was het de staatssecretaris van Volksgezondheid Simons. Andere tijden mijnheer ;)

Wel knap dat Eric dat nog uit zijn hoofd weet 14 jaar later want hetgeen hij zegt staat er bijna letterlijk.

Kan een radio-interview zijn geweest met Hedy d'Ancona of iets anders. In 1992 gebruikte ik Lycos en Yahoo als zoekmachine. Google was er toen nog niet eens.

Eke
06-02-16, 22:36
Klopt wel hetgeen Eric heeft gesteld (http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=ziekenfonds+vrouwenbesnijdenis&coll=ddd&identifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393&resultsidentifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393 ) alleen was het de staatssecretaris van Volksgezondheid Simons. Andere tijden mijnheer ;)



Peter Koelewijn : "We worden ouder, Papa " Of was dat Peter niet ....


Maar dat wil niet iedereen horen.

Ik was trouwens op weg naar bed !!!

Ibrah1234
06-02-16, 22:42
Peter Koelewijn : "We worden ouder, Papa " Of was dat Peter niet ....


Maar dat wil niet iedereen horen.

Ik was trouwens op weg naar bed !!!

Dan rest mij bij dezen U en de Uwen en goede nachtrust toe te wensen mevrouw.

Eke
06-02-16, 22:44
Dan wens ik U en de Uwen en goede nachtrust toe mevrouw.

Bedankt. Nog veel prikplezier, Ibrah !

super ick
07-02-16, 09:17
:hihi:

Men maakt zich hier drukker om een verkeerde opmerking dan om die 200.000.000 besneden vrouwen.

Vrouwen die zichzelf helemaal in moeten pakken, hun doos moeten laten fileren. Waarom? Om een kromme gedachtengang van achterlijke mannen.

Je kunt zelfs een grote groep maagden verdienen door de ultieme daad te plegen. Als prijs.
Mag ik dat een hele zieke gedachte vinden of ben ik nu (ook) islamofoob?

mark61
07-02-16, 10:34
Klopt wel hetgeen Eric heeft gesteld (http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=ziekenfonds+vrouwenbesnijdenis&coll=ddd&identifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393&resultsidentifier=ddd%3A010646742%3Ampeg21%3Aa0393 ) alleen was het de staatssecretaris van Volksgezondheid Simons.

Het ging over iemand anders en niet over het ziekenfonds. Ja, heel goed onthouden.

mark61
07-02-16, 10:37
:hihi:

Men maakt zich hier drukker om een verkeerde opmerking dan om die 200.000.000 besneden vrouwen.

Vrouwen die zichzelf helemaal in moeten pakken, hun doos moeten laten fileren. Waarom? Om een kromme gedachtengang van achterlijke mannen.

Het is een traditie die door vrouwen in stand wordt gehouden die er zelf heilig van overtuigd zijn dat het het juiste is. Er komt meestal geen man aan te pas.


Je kunt zelfs een grote groep maagden verdienen door de ultieme daad te plegen. Als prijs.
Mag ik dat een hele zieke gedachte vinden of ben ik nu (ook) islamofoob?

Huh? 2x

Het verband met islam is zeer dunnetjes, maar dat mag niet gezegd worden, begrijp ik. Het moet. Barbertje moet hangen.

The_Grand_Wazoo
07-02-16, 11:27
:hihi:

Men maakt zich hier drukker om een verkeerde opmerking dan om die 200.000.000 besneden vrouwen.

Vrouwen die zichzelf helemaal in moeten pakken, hun doos moeten laten fileren. Waarom? Om een kromme gedachtengang van achterlijke mannen.

Je kunt zelfs een grote groep maagden verdienen door de ultieme daad te plegen. Als prijs.
Mag ik dat een hele zieke gedachte vinden of ben ik nu (ook) islamofoob?


Waar je op aangesproken wordt is NIET de vraag of dit erg voor deze vrouwen is of niet.

Het zou wel zo fatsoenlijk van jou zijn om jouw criticasters niet op een achterbakse manier een gebrek aan mededogen met deze vrouwen in de schoenen te schuiven.

Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiens toe de islam als doorslaggevende factor voor een fenomeen op te voeren, zelfs wanneer het evident is, zoals ook in deze kwestie, dat dat niet zo is.

super ick
07-02-16, 17:21
Waar je op aangesproken wordt is NIET de vraag of dit erg voor deze vrouwen is of niet.

Het zou wel zo fatsoenlijk van jou zijn om jouw criticasters niet op een achterbakse manier een gebrek aan mededogen met deze vrouwen in de schoenen te schuiven.

Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiens toe de islam als doorslaggevende factor voor een fenomeen op te voeren, zelfs wanneer het evident is, zoals ook in deze kwestie, dat dat niet zo is.

Hoezo achterbaks? Ik constateer dat het met geen woord over die vrouwen gaat.

Nergens heb ik hier vermeld dat vrouwenbesnijdenis een islamdingtje is.

De maagdelijkheidscultus op zich, waar vrouwenbesnijdenis uit voort komt, ja die vind ik achterlijk.

super ick
07-02-16, 17:22
Het is een traditie die door vrouwen in stand wordt gehouden die er zelf heilig van overtuigd zijn dat het het juiste is. Er komt meestal geen man aan te pas.



Huh? 2x

Het verband met islam is zeer dunnetjes, maar dat mag niet gezegd worden, begrijp ik. Het moet. Barbertje moet hangen.


Dat zegt niets.


Waar heb ik het verband gelegd met de islam en vrouwenbesnijdenis?

Charlus
07-02-16, 17:45
Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiensFlikker op. Mijn naam vanaf nu niet in je gore bek nemen.

Charlus
07-02-16, 19:06
Laat niemand mij ervan kunnen betichten dat ik niet mijn best doe.

Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.

Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrika zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.



Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Zo voegde de redactie er haastig aan toe. Bovendien bestond in die landen vrouwenbesnijdenis al lang voor de komst van de Islam, duuus...
:zozo:Je zegt niks, maar wil wat zeggen. Nou zeg het dan.


Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Het anderszins overbodige "cultureel" zal zijn tussengevoegd als tegenwicht van "islamitische" verderop in de zin. Cultureel dus niet islamitisch. De onderkenning van een onderscheid tussen cultuur en religie, altijd vreemd indien afkomstig van ongelovigen.
Ik ben nog niet toegekomen aan het ontkennen c.q. veronderstellen van een verband tussen de islam en vrouwenbesnijdenis. Ik zeg niet niks, o Mark61, en evenmin wil ik zeggen dat een verband bestaat.
Het gaat me om de stuurinformatie in het artikel. Daar wordt evenmin van een verband gerept maar wèl wordt een mogelijk door het lezerspubliek geconcludeerd verband ("vooral islamitische landen" --> aha, vrouwenbesnijdenis-islam) op voorhand als misplaatst weggezet. Er had dit kunnen staan:

Het is een gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt.
Ipv.

Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Mijn (vetgemaakte) commentaar op "cultureel" en "hoewel..." ga ik niet herhalen.
Wat ik wil zeggen is: wat is de beweegreden achter deze toevoegingen? Dhimmitude is flauwekul (ook in algemene zin); de redactie is niet bang voor ouzi wielding relinutters. PC? Publieke educatie? Islamofobie beter voorkomen dan genezen? We kunnen natuurlijk niet hebben dat brave moslima's de tulband (Charlus weet niets van de islam!) van het hoofd wordt gerukt onder een toegesist "vieze vuile meisjesbesnijer!".
Wat fuckt het dat vrouwenbesnijdenis in de koran niet voorkomt? Wat is de relevantie van die mededeling? De redactie wil hiermee de lezers duidelijk maken dat betreffende moslims met hun besnijdenispraktijken de plank hopeloos misslaan want helegaar niet islamitisch want niet in de koran? We moeten begrijpen dat besnijdende moslims nepmoslims zijn? Naar analogie van aanslagen plegende moslims.

Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrika zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.
Waarom wil je dat? Omdat het aantoont dat...? Inderdaad, niet meer of minder dan wat er staat: niet uitsluitend moslims in het hoofdverspreidingsgebied van FGM maken zich er schuldig aan. En dus? Een eventueel gelegd verband met 'da islam' is hiermee onweerlegbaar weerlegd? Ga je niet zeggen want je ventileerde je toevoeging nog voordat iemand het verband suggereerde. In het luchtledige, schreeuwen voordat je geslagen wordt, Pavlov.

Advocaat van een goedwillende duivel spelend.
Gesteld dat FGM niet uitsluitend onder moslims voorkomt dan: geen verband met de islam want ook GFM onder niet-moslims.
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt dan: geen verband met de islam want GFM was er al voor de komst van de Islam.
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt en het gebruik voor de komst van de Islam niet bestond dan: geen verband met de islam want toevallige correlatie. Btw.: bestond FGM in Indonesië voor de komst van de Islam?
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt en betreffende moslims als 1 man (of beter, ja Mark61, 1 vrouw) verklaren dat ze vanuit hun geloof handelen, dan maant Mark61 ons: geloof je soms alles wat mensen zeggen? Naar analogie van aanslagen plegende moslims die zeggen vanuit hun religie te handelen.
Gesteld dat Allah Hoogstpersoonlijk neerdaalt en FGM tot essentiëel onderdeel van Zijn eredienst verklaart, hoe zullen Mark61 en jij dan riposteren? Jullie in deze gemakzuchtig als 2 handen op 1 buik beschouwend.

Nogmaals: het gaat mij niet om het leggen van een verband tussen FGM en islam (ook altijd lachen en nee, FGM zelf vind ik verre van lachwekkend) maar om de Pavlovreactie die aan alleen al de theoretische mogelijkheid tot het leggen van zo'n verband vooraf gaat. Hier op nu.nl. Hoe is dat zo gekomen?

Abudhar
07-02-16, 19:29
Flikker op. Mijn naam vanaf nu niet in je gore bek nemen.

Wow.
Zo kenden we je nog niet.

mark61
07-02-16, 19:58
De maagdelijkheidscultus op zich, waar vrouwenbesnijdenis uit voort komt, ja die vind ik achterlijk.

Ik weet niet zeker of het daar uit voortkomt. Het is een gebruik dat zijn oorsprong heeft in de 'mists of time'. Het kan wel zijn dat het nu de meest genoemde reden is.

mark61
07-02-16, 19:59
Dat zegt niets.


Waar heb ik het verband gelegd met de islam en vrouwenbesnijdenis?

Ow, dat begreep ik doordat je in dezelfde post de islam noemde. Ik begreep het verband niet.

mark61
07-02-16, 20:00
Flikker op. Mijn naam vanaf nu niet in je gore bek nemen.

Nou nou nou. Mr. Trol wenst niet genoemd te worden.

Waarom heb je dit topic eigenlijk geopend? Het verschijnsel was je tot nog toe onbekend? Er is iets veranderd?

mark61
07-02-16, 20:02
Hoezo achterbaks? Ik constateer dat het met geen woord over die vrouwen gaat.

Wat wil je dan dat er voor reacties komen? Oeh wat erg? Alsof dat niet evident is?

Ik begrijp het hele nut of doel van dit topic niet. Charlus wil het niet zeggen ook.

mark61
07-02-16, 20:09
Laat

Flikker op. Mijn naam vanaf nu niet in je gore bek nemen.

:slaap:

Je hebt weer es een taalprobleempje; problemen met de Nederlandse taal / logisch nadenken.

Veel plezier ermee. Zinloos topic.

Ibrah1234
07-02-16, 20:58
Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiens toe de islam als doorslaggevende factor voor een fenomeen op te voeren, zelfs wanneer het evident is, zoals ook in deze kwestie, dat dat niet zo is.

Enkelen die ervoor gestudeerd hebben claimen van wel. Waarom tolereer jij geen andersluidende meningen en trek je de 'islamofobie' kaart?

Meisjesbesnijdenis heeft wel degelijk met de islam te maken (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3601826/2014/02/23/Meisjesbesnijdenis-heeft-wel-degelijk-met-de-islam-te-maken.dhtml)

The_Grand_Wazoo
07-02-16, 21:06
Enkelen die ervoor gestudeerd hebben claimen van wel. Waarom tolereer jij geen andersluidende meningen en trek je de 'islamofobie' kaart?

Meisjesbesnijdenis heeft wel degelijk met de islam te maken (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3601826/2014/02/23/Meisjesbesnijdenis-heeft-wel-degelijk-met-de-islam-te-maken.dhtml)

Die trok ik niet. Die werd op tafel gelegd door de persoon op wie ik reageerde.

The_Grand_Wazoo
07-02-16, 21:07
Flikker op. Mijn naam vanaf nu niet in je gore bek nemen.

Charlus, hm wat rolt die naam heerlijk door de mond ...

super ick
08-02-16, 09:08
Ow, dat begreep ik doordat je in dezelfde post de islam noemde. Ik begreep het verband niet.

Ik mag dan wellicht wat korter, vaak slordiger dat geef ik ook nog toe, door de bocht gaan maar ik lees hier ook mee. Dit fenomeen is hier al uitentreure beschreven. In die topics waren we er al over uit dat het niet iets typisch islamitisch is.

Volgens mij past het nu wel precies in de maagdelijkscultus die in de islam een rol speelt. Vandaar mijn opmerking over die 72 maagden.

Frappant dat ik weggezet wordt, niet door jou, als islamofoob. Volgens mij betekend dat woordje foob, angst. daar heeft mijn afkeer van de Abrahamistische geloven nu net niets mee te maken.
Ik erger mij aan die zgn claims die van die geloven uitgaan. Eindeloos blijven wijzen en zichzelf op de borst rammen als enig waar geloof met patent op moraal terwijl ze er zelf een teringzooi van maken. Precies dezelfde reden waarom ik mij regelmatig erger aan onze katholieke huistrol.

Mark
08-02-16, 13:31
tja jammer enzo maar niet echt ons probleem wat ze met vrouwen doen in die landen

Charlus
08-02-16, 17:47
Enkelen die ervoor gestudeerd hebben claimen van wel. Waarom tolereer jij geen andersluidende meningen en trek je de 'islamofobie' kaart?

Meisjesbesnijdenis heeft wel degelijk met de islam te maken (http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3601826/2014/02/23/Meisjesbesnijdenis-heeft-wel-degelijk-met-de-islam-te-maken.dhtml)Die trok ik niet. Die werd op tafel gelegd door de persoon op wie ik reageerde.
Heel gladjes maar het mag niet baten.


<...>
Mag ik dat een hele zieke gedachte vinden of ben ik nu (ook) islamofoob?

<...>Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiens toe de islam als doorslaggevende factor voor een fenomeen op te voeren, zelfs wanneer het evident is, zoals ook in deze kwestie, dat dat niet zo is.
Super ick legde hem op tafel maar jij trok 'm.

Charlus
08-02-16, 17:54
Laat niemand mij ervan kunnen betichten dat ik niet mijn best doe.

Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.

Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrika zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.



Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Zo voegde de redactie er haastig aan toe. Bovendien bestond in die landen vrouwenbesnijdenis al lang voor de komst van de Islam, duuus...
:zozo:Je zegt niks, maar wil wat zeggen. Nou zeg het dan.


Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Het anderszins overbodige "cultureel" zal zijn tussengevoegd als tegenwicht van "islamitische" verderop in de zin. Cultureel dus niet islamitisch. De onderkenning van een onderscheid tussen cultuur en religie, altijd vreemd indien afkomstig van ongelovigen.
Ik ben nog niet toegekomen aan het ontkennen c.q. veronderstellen van een verband tussen de islam en vrouwenbesnijdenis. Ik zeg niet niks, o Mark61, en evenmin wil ik zeggen dat een verband bestaat.
Het gaat me om de stuurinformatie in het artikel. Daar wordt evenmin van een verband gerept maar wèl wordt een mogelijk door het lezerspubliek geconcludeerd verband ("vooral islamitische landen" --> aha, vrouwenbesnijdenis-islam) op voorhand als misplaatst weggezet. Er had dit kunnen staan:

Het is een gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt.
Ipv.

Het is een cultureel gebruik dat vooral in islamitische landen voorkomt, hoewel het fenomeen in de Koran niet voorkomt.
Mijn (vetgemaakte) commentaar op "cultureel" en "hoewel..." ga ik niet herhalen.
Wat ik wil zeggen is: wat is de beweegreden achter deze toevoegingen? Dhimmitude is flauwekul (ook in algemene zin); de redactie is niet bang voor ouzi wielding relinutters. PC? Publieke educatie? Islamofobie beter voorkomen dan genezen? We kunnen natuurlijk niet hebben dat brave moslima's de tulband (Charlus weet niets van de islam!) van het hoofd wordt gerukt onder een toegesist "vieze vuile meisjesbesnijer!".
Wat fuckt het dat vrouwenbesnijdenis in de koran niet voorkomt? Wat is de relevantie van die mededeling? De redactie wil hiermee de lezers duidelijk maken dat betreffende moslims met hun besnijdenispraktijken de plank hopeloos misslaan want helegaar niet islamitisch want niet in de koran? We moeten begrijpen dat besnijdende moslims nepmoslims zijn? Naar analogie van aanslagen plegende moslims.

Waar ik op mijn beurt zou willen toevoegen dat het gebruik in Oost-Afrika zowel onder moslims als niet-moslims verbreid is.
Waarom wil je dat? Omdat het aantoont dat...? Inderdaad, niet meer of minder dan wat er staat: niet uitsluitend moslims in het hoofdverspreidingsgebied van FGM maken zich er schuldig aan. En dus? Een eventueel gelegd verband met 'da islam' is hiermee onweerlegbaar weerlegd? Ga je niet zeggen want je ventileerde je toevoeging nog voordat iemand het verband suggereerde. In het luchtledige, schreeuwen voordat je geslagen wordt, Pavlov.

Advocaat van een goedwillende duivel spelend.
Gesteld dat FGM niet uitsluitend onder moslims voorkomt dan: geen verband met de islam want ook GFM onder niet-moslims.
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt dan: geen verband met de islam want GFM was er al voor de komst van de Islam.
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt en het gebruik voor de komst van de Islam niet bestond dan: geen verband met de islam want toevallige correlatie. Btw.: bestond FGM in Indonesië voor de komst van de Islam?
Gesteld dat FGM uitsluitend onder moslims voorkomt en betreffende moslims als 1 man (of beter, ja Mark61, 1 vrouw) verklaren dat ze vanuit hun geloof handelen, dan maant Mark61 ons: geloof je soms alles wat mensen zeggen? Naar analogie van aanslagen plegende moslims die zeggen vanuit hun religie te handelen.
Gesteld dat Allah Hoogstpersoonlijk neerdaalt en FGM tot essentiëel onderdeel van Zijn eredienst verklaart, hoe zullen Mark61 en jij dan riposteren? Jullie in deze gemakzuchtig als 2 handen op 1 buik beschouwend.

Nogmaals: het gaat mij niet om het leggen van een verband tussen FGM en islam (ook altijd lachen en nee, FGM zelf vind ik verre van lachwekkend) maar om de Pavlovreactie die aan alleen al de theoretische mogelijkheid tot het leggen van zo'n verband vooraf gaat. Hier op nu.nl. Hoe is dat zo gekomen?
:slaap:
Je
Zoals verwacht. Even goede vrienden.

super ick
08-02-16, 17:55
Heel gladjes maar het mag niet baten.

Super ick legde hem op tafel maar jij trok 'm.

Dat klopt.

Heel vervelend ook omdat ik het verband met de islam ook niet gemaakt had.

Ik heb direct een klacht ingediend.

Charlus
08-02-16, 22:49
Islamofobiefobie.
Klinisch bewezen.

Ibrah1234
09-02-16, 00:18
Islamofobiefobie.
Klinisch bewezen.

Bestaat er besmettingsgevaar?

super ick
09-02-16, 06:54
Islamofobiefobie.
Klinisch bewezen.

Is er ook een naam voor mensen die voor alles een fobie hebben, behalve de islam?

The_Grand_Wazoo
09-02-16, 11:27
Dat klopt.

Heel vervelend ook omdat ik het verband met de islam ook niet gemaakt had.

Ik heb direct een klacht ingediend.

Er begint zich inmiddels een hele rij te vormen ... :-)

Maar idd, net als Mark61, las ik in jou post dat verband wel, waarop je zelf opmerkt dat je dat verband dan wel niet zou mogen leggen omdat ...

Ingewikkeld hoor

Tomas
09-02-16, 11:54
Oh, ik wil wel een verband leggen: Er zijn plenty imams, dan wel 'geleerden', die het aanbevelenswaardig vinden. Zelden verplicht, maar aanbevelenswaardig genoeg. Met overweldigend 'bewijs', zoals dat verwarrend genoeg, in die wereld heet.

Mark
09-02-16, 12:43
het is natuurlijk wel mooi aerodynamisch he, zo'n bijgesneden klit.bandiet

Umarvlie
09-02-16, 13:25
Is er ook een naam voor mensen die voor alles een fobie hebben, behalve de islam?

Ja, K4r

Ibrah1234
09-02-16, 14:43
het is natuurlijk wel mooi aerodynamisch he, zo'n bijgesneden klit.bandiet

Het is minder leuk als je het ding je tong open scheurt.

super ick
09-02-16, 15:18
Er begint zich inmiddels een hele rij te vormen ... :-)

Maar idd, net als Mark61, las ik in jou post dat verband wel, waarop je zelf opmerkt dat je dat verband dan wel niet zou mogen leggen omdat ...

Ingewikkeld hoor

Tja, een kwestie van vragen voordat er conclusies getrokken worden. Magoed het is maar een forumpje dus no hard feelings hoor.

mark61
09-02-16, 18:16
het is natuurlijk wel mooi aerodynamisch he, zo'n bijgesneden klit.bandiet

Dat schijnt een historische reden te zijn. Dat vrouwen er vooral niet als mannen uit moesten zien, en omgekeerd. Dus geen uitsteeksels :slaap:

super ick
10-02-16, 07:00
Dat schijnt een historische reden te zijn. Dat vrouwen er vooral niet als mannen uit moesten zien, en omgekeerd. Dus geen uitsteeksels :slaap:

Dat lijkt mij lastig. Zo'n klein dingetje?

En waar komt dan 'de folklore' vandaan om het hele zaakje te verminken? Eerst een soort van fileren en vervolgens dichtnaaien op een plasgaatje na. Dat kan niet met de door u aangevoerde reden verklaard worden.

Ik hou het bij maagdelijkheidscultus. Vrouwen zijn exclusief bezit van 1 man. Zodra dat geschonden wordt hebben we de poppen aan het dansen. Dus als ultiem bewijs naaien we de handel dicht.

Met als gevolg dat vrouwen er zelf voor kiezen, tenminste 'vrijwillig' hun dochter laten besnijden, of is het bijsnijden, omdat ze anders geen geschikte, of is het geschifte, man kan krijgen.

Maar ik begrijp het. Is cultuur. Moet je ruim zien. Traditie. Eeuwenoud. Moet je respect voor hebben.
Heb ik niet. Ik ben voor de keiharde aanpak. Meisjes controleren en bij verminking de ouders voor de rechter slepen, straffen en uit de ouderlijke macht ontzetten.
Of bij pa zijn kloten eraf knijpen met een heetgestookte tang. Dat kan natuurlijk ook.

Ibrah1234
10-02-16, 08:57
Bespeur ik hier een potentiële afzetmarkt?

20180

super ick
10-02-16, 14:02
Bespeur ik hier een potentiële afzetmarkt?

20180

Slecht model. Gat aan de achterkant is veel te groot.

mark61
10-02-16, 20:29
Dat lijkt mij lastig. Zo'n klein dingetje?

En waar komt dan 'de folklore' vandaan om het hele zaakje te verminken? Eerst een soort van fileren en vervolgens dichtnaaien op een plasgaatje na. Dat kan niet met de door u aangevoerde reden verklaard worden.

Ik hou het bij maagdelijkheidscultus. Vrouwen zijn exclusief bezit van 1 man. Zodra dat geschonden wordt hebben we de poppen aan het dansen. Dus als ultiem bewijs naaien we de handel dicht.

Met als gevolg dat vrouwen er zelf voor kiezen, tenminste 'vrijwillig' hun dochter laten besnijden, of is het bijsnijden, omdat ze anders geen geschikte, of is het geschifte, man kan krijgen.

Maar ik begrijp het. Is cultuur. Moet je ruim zien. Traditie. Eeuwenoud. Moet je respect voor hebben.
Heb ik niet. Ik ben voor de keiharde aanpak. Meisjes controleren en bij verminking de ouders voor de rechter slepen, straffen en uit de ouderlijke macht ontzetten.
Of bij pa zijn kloten eraf knijpen met een heetgestookte tang. Dat kan natuurlijk ook.

Het is één van de verklaringen. Woeste, immorele vrouwelijke lusten onderdrukken en het stuk vee ongerept houden natuurlijk een paar andere.

Eind 19e eeuw werden wellustige vrouwen in Europa ook nog wel eens besneden, overigens.

In Nederland kan oplossing 1 natuurlijk wel. In de landen waar het massaal plaatsvindt leidt dat ongetwijfeld tot een volksopstand. Geen dictator daar die er zin in heeft; die heeft al problemen genoeg.

In any case, zolang vrouwen er zelf enthousiast aan meedoen is het hopeloos.

Ik vrees dat dit toch veel praten en theedrinken wordt. In plaats van opsluiten en vermoorden.

Charlus
11-02-16, 20:37
Oh, ik wil wel een verband leggen: Er zijn plenty imams, dan wel 'geleerden', die het aanbevelenswaardig vinden. Zelden verplicht, maar aanbevelenswaardig genoeg. Met overweldigend 'bewijs', zoals dat verwarrend genoeg, in die wereld heet.
Nepmoslims die de Islam misbruiken. Zich moslim noemend tuig.
In jouw geval duikt de Islamophobometer diep in het het rood, aangezien jij ze als representatief voor de islam en moslims neerzet. Imams en geleerden immers.

Charlus
11-02-16, 20:52
Islamofobiefobie.Bestaat er besmettingsgevaar?
Behoorlijk. Bovendien ongeneselijk wegens de voor ongelovigen niet te bevatten intense 'instant gratification', te vergelijken met die van meer reguliere verslavingsvormen.

Jouw islamofobie en die van Eric en die Charlus, schuilt in het tot vermoeiens toe de islam als doorslaggevende factor voor een fenomeen op te voeren, zelfs wanneer het evident is, zoals ook in deze kwestie, dat dat niet zo is.
Op basis van 1 priksel van Super ick waarin hij de islam noemt, wordt bij maar liefst drie personen 'tot vermoeiens toe etc.etc.' in de schoenen geschoven. Dat superieur wegzetten zal heerlijk voelen. Je reinste heldendaad. 't Is alles kwatsj maar loopt gesmeerd.

M@riska
12-02-16, 06:26
Dat schijnt een historische reden te zijn. Dat vrouwen er vooral niet als mannen uit moesten zien, en omgekeerd. Dus geen uitsteeksels :slaap:

In een docu die ik erover heb gezien werd door de vrouwen verteld dat het is zodat ze geen sexuele verlangens krijgen naar een andere man. Punt wat ze miste is dat ze zo ook geen gevoelens voor haar eigen man zal hebben. Alles werd weggesneden, clitoris en binnen en buitenste schaamlippen. In de docu was een man te zien, kan me niet meer herinneren wat zijn afkomst was, misschien Nederlands, die met een vrouw uit dat land getrouwd was. Tijdens hun vakantie bleek dat zij geregeld had dat hun dochter daar besneden zou worden. Hij kan haar niet overtuigen en is uit frustratie terug naar huis gegaan. Zijn dochter liet hij bij haar achter

super ick
12-02-16, 08:10
ongerept houden

Eind 19e eeuw werden wellustige vrouwen in Europa ook nog wel eens besneden, overigens.

In Nederland kan oplossing 1 natuurlijk wel. In de landen waar het massaal plaatsvindt leidt dat ongetwijfeld tot een volksopstand. Geen dictator daar die er zin in heeft; die heeft al problemen genoeg.

In any case, zolang vrouwen er zelf enthousiast aan meedoen is het hopeloos.

Ik vrees dat dit toch veel praten en theedrinken wordt. In plaats van opsluiten en vermoorden.

Tja, ongerept.........daar zijn de meningen dan over verdeeld, wat ongerept is......

Wellustige vrouwen, een gevaar voor de samenleving.

Jaja, ik begrijp het. Het is hardnekkig. Juist daarom moeten wij ons hier even hardnekkig opstellen. Direct zo luid en duidelijk mogelijk laten weten hoe wij hier mee omgaan. Wellicht de wet aanpassen mocht dat nodig zijn. Dit is bijvoorbeeld de tijd om daar voorlichting over te geven in asielzoekerscentra.

Het is voor mij niet of maar en. Theedrinken als dat effect sorteert, prima. De hardnekkigen keihard straffen. De wortel en de stok gaan prima hand-in-hand.