PDA

Bekijk Volledige Versie : Iran’s new oil policy



Abudhar
09-02-16, 08:18
Not for the prying eyed, poor minded wanderer.

Tomas
09-02-16, 09:41
Dit is wat mij betreft het enige geloofwaardige alternatieve argument voor de invasie in Irak. Het zeker stellen van de olie was dat nooit. Sadam verkocht zijn olie aan iedereen. En na de invasie is de US niet meer gaan afnemen van Irak. Integendeel zelfs voor zover ik weet. Maar als de dollar niet meer gesteund wordt door de oliehandel wordt het een heel ander verhaal. Ik ben benieuwd.

The_Grand_Wazoo
09-02-16, 09:42
Interessant artikel.

Tomas
09-02-16, 09:49
Ik heb wel eens begrepen dat Kadaffi ook over wilde stappen naar de Euro of een andere munt. Dat liep ook heel fout af. Nou geloof ik natuurlijk niet dat een 'Arabische lente' in scene gezet kan worden om een mannetje waar je vanaf wilt te wippen. Lijkt me wat omslachtig. Maar tot nu toe is iedere poging daartoe gestrand.

Umarvlie
09-02-16, 09:50
Ik moet nog zien dat de USD als "trade currency" onderuit gehaald kan worden door de Euro, vertrouwen in de Euro is ook niet zo geweldig - kijk maar naar vorig jaar hoe EU met Griekenland probleem omging.

Mark
09-02-16, 10:32
Die omschakeling van dollars naar euros of yuan of rubles of een basket. Is de natte droom van alle USA haters.
Maar meer dan een droom is het niet.

dit artikel zit ook weer vol wishful thinking. De economie van de VS draait prima, productie komt juist weer terug, ze hebben nu met schalie olie en gas ook nog eens energie onafhankelijkheid, werkeloosheid op laag peil.

ik begrijp de sentimenten wel en ben zelf geen USA fanboy maar die dollar blijft nog zeer lange tijd het globale betaalmiddel en de USA economie gaat niet instorten... no matter what voor fantasie verhaaltjes je hoort over de schulden van de USA ed.

helaas pindakaas boys.

super ick
09-02-16, 10:38
Olie aan de Euro koppelen lijkt me een kansloze actie met een EU die over ieder internationaal probleem struikelt.

China maakt voorlopig geen kans.

Hoezeer de USA-ofoben dit ook wensen, koppelen aan een andere munt dan de dollar zit er voorlopig niet in.

Tomas
09-02-16, 11:16
Als Iran besluit om de olie te verkopen tegen euro's zonder dat Europa eerst dollars moet kopen, dan kan dat gewoon. Althans, zolang niemand dat uit alle macht zal proberen te blokkeren.

Waarom denken jullie dat de VS dat zal proberen te saboteren?

Ibrah1234
09-02-16, 12:41
Shale oil/gaz dat een duur, ingewikkeld, moeilijk en vooral milieuverontreinigende proces vereist, zal het nooit winnen van de conventionele winning van fossiele brandstof. US policy kan wel trachten om dit door te drukken, maar aandeelhouders van oliemaatschappijen hebben het nog steeds te zeggen in dat wereldje.

Nou, dankzij nieuwe technologieën deze olie te winnen is de Verenigde Staten de grootste olie-producent geworden met Rusland op een goede tweede plek. Daarna komt pas het eerste OPEC land. Van olieslurper naar olie-exporterend land binnen een periode van 10 jaar.

Op het moment dat een vat olie een bepaalde prijs dreigt te halen voeren ze productie van schalie-olie op en bij dalende prijzen wellicht de productie stil leggen. Ik denk dat het probleem van schaarse en dure olie voorbij is.

Mark
09-02-16, 12:42
Shale oil/gaz dat een duur, ingewikkeld, moeilijk en vooral milieuverontreinigende proces vereist, zal het nooit winnen van de conventionele winning van fossiele brandstof. US policy kan wel trachten om dit door te drukken, maar aandeelhouders van oliemaatschappijen hebben het nog steeds te zeggen in dat wereldje.
En een aandeelhouder kijkt naar de winst van zijn aandeel.
Iran heeft al eerder de euro proberen door te drukken.
Ik vermoed dat de Russen hun deze keer moed hebben ingesproken.

Shale oil/gas zorgt voor een cap op de olie prijzen omdat de shale oil gewonnen wordt zodra de prijs teveel stijgt. Daarnaast is de productie van olie in de usa gestegen door deze technieken en zijn ze nu de grootste producent ter wereld. En dus veel minder afhankelijk van het buitenland (waarbij Canada en Mexico ook als leverancier kunnen optreden zodat ze afhankelijkheid van Venezuela en indirect het MO veel minder wordt).

De russen en iranezen kunnen blijven fluisteren. Dat zal de grote economieen/bedrijven/handelaren niet overtuigen om over te stappen op munteenheden die de afgelopen jaren veel instabieler gebleken zijn, of die gebaseerd zijn op veel kleinere economieen.

Mark
09-02-16, 12:42
Nou, dankzij nieuwe technologieën deze olie te winnen is de Verenigde Staten de grootste olie-exporteur geworden met Rusland op een goede tweede plek. Daarna komt pas het eerste OPEC land.

Op het moment dat een vat olie een bepaalde prijs dreigt te halen voeren ze productie van schalie-olie op. Ik denk dat het probleem van schaarse en dure olie voorbij is.

producent, nog geen exporteur.

Tomas
09-02-16, 12:42
Shale oil/gaz dat een duur, ingewikkeld, moeilijk en vooral milieuverontreinigende proces vereist, zal het nooit winnen van de conventionele winning van fossiele brandstof. US policy kan wel trachten om dit door te drukken, maar aandeelhouders van oliemaatschappijen hebben het nog steeds te zeggen in dat wereldje.

Lijkt mij onzin. Schaliegas is volgens mij hartstikke belangrijk in de VS. De VS importeert ondertussen nog maar weinig olie en gas. Dat is het probleem niet. Dat is het gevaar niet.

De theorie is dat de dollar door de oliehandel enigszins kunstmatig duur wordt gehouden. Niet alleen de Amerikaanse economie, import en export bepaald de waarde, maar ieder land dat olie importeert heeft dollars nodig. En ieder land dat het exporteert zit er mee. De kopers doen de prijs stijgen, en de verkopers zien graag een zo hoog mogelijke prijs voor de dollar.

Hierdoor kan de VS makkelijker dan enig ander land geld bijdrukken als het economisch wat tegen zit. Ieder ander land merkt dat gelijk en harder in de inflatie van zijn munt. In principe betaald de wereld mee aan de VS uit een economische put te trekken. Dat zou ik als Europeaan ook wel eens willen.

Tomas
09-02-16, 12:44
De russen en iranezen kunnen blijven fluisteren. Dat zal de grote economieen/bedrijven/handelaren niet overtuigen om over te stappen op munteenheden die de afgelopen jaren veel instabieler gebleken zijn, of die gebaseerd zijn op veel kleinere economieen.

Waarom zal een Europees land in godsnaam eerst dollars kopen om olie in Iran te kopen? Leg dat nou eens uit.

Mark
09-02-16, 12:45
Lijkt mij onzin. Schaliegas is volgens mij hartstikke belangrijk in de VS. De VS importeert ondertussen nog maar weinig olie en gas. Dat is het probleem niet. Dat is het gevaar niet.

De theorie is dat de dollar door de oliehandel enigszins kunstmatig duur wordt gehouden. Niet alleen de Amerikaanse economie, import en export bepaald de waarde, maar ieder land dat olie importeert heeft dollars nodig. En ieder land dat het exporteert zit er mee. De kopers doen de prijs stijgen, en de verkopers zien graag een zo hoog mogelijke prijs voor de dollar.

Hierdoor kan de VS makkelijker dan enig ander land geld bijdrukken als het economisch wat tegen zit. Ieder ander land merkt dat gelijk en harder in de inflatie van zijn munt. In principe betaald de wereld mee aan de VS uit een economische put te trekken. Dat zou ik als Europeaan ook wel eens willen.

Dit klopt en geld eigenlijk voor de hele wereldhandel, niet alleen olie.

Iedereen zou dat willen maar er is geen enkel ander land/munt die voldoet aan dezelfde criteria:

- bewezen stabiel
- gebaseerd op een zeer grote economie
- open en voorspelbaar systeem gebaseerd op vrije handel en zonder al teveel inmenging van overheid/politiek

Mark
09-02-16, 12:49
Waarom zal een Europees land in godsnaam eerst dollars kopen om olie in Iran te kopen? Leg dat nou eens uit.

Dat is inderdaad nogal krom, maar deze handel is denk ik eerder uitzondering dan de regel. Zodra je met de euro gaat kopen (en weer verkopen op een later tijdstip) introduceer je een valuta risico indien je in alle andere landen met dollars koopt en verkoopt of op de internationale markt later wilt verkopen.

Overigens denk ik dat het prima kan, maar dan wordt altijd een prijs vastgesteld in euros op basis van dollars. Omdat de wereldwijde marktprijs in dollars wordt berekend.

Tomas
09-02-16, 12:57
Dat is inderdaad nogal krom, maar deze handel is denk ik eerder uitzondering dan de regel. Zodra je met de euro gaat kopen (en weer verkopen op een later tijdstip) introduceer je een valuta risico indien je in alle andere landen met dollars koopt en verkoopt of op de internationale markt later wilt verkopen.

Als het je eigen munt is, of je munt is gekoppeld aan de euro, dan is er geen enkel valuta risico. In tegenstelling tot het handelen in dollars als dat nu net niet je eigen munt is. Als jij iets in Duitsland koopt, wissel je je euro's dan ook eerst even in tegen dollars? Zelfs in China betaal ik met euro's als het kan.


Overigens denk ik dat het prima kan, maar dan wordt altijd een prijs vastgesteld in euros op basis van dollars. Omdat de wereldwijde marktprijs in dollars wordt berekend.

Wat je maar wilt, maakt mij niet uit. Maar waarom is je eerste reactie dat het een Amerikahatende keuze is? Ik durf te wedden dat jij overal waar je kan betaald met de euro. Zonder dat je iedere keer aan je Amerika haat denkt.

Ibrah1234
09-02-16, 12:57
producent, nog geen exporteur.

Had het al aangepast maar je was mij te snel af ;)

Ibrah1234
09-02-16, 13:01
Als het je eigen munt is, of je munt is gekoppeld aan de euro, dan is er geen enkel valuta risico. In tegenstelling tot het handelen in dollars als dat nu net niet je eigen munt is. Als jij iets in Duitsland koopt, wissel je je euro's dan ook eerst even in tegen dollars? Zelfs in China betaal ik met euro's als het kan.

Wat je maar wilt, maakt mij niet uit. Maar waarom is je eerste reactie dat het een Amerikahatende keuze is? Ik durf te wedden dat jij overal waar je kan betaald met de euro. Zonder dat je iedere keer aan je Amerika haat denkt.

Het is exact hetgeen Mark stelt. Volgens mij is dat ook zijn vak. Oliecontracten, termijnhandel zijn gebaat bij stabiele valuta. De onderliggende economie zal uiteindelijk zijn weerslag vinden in de kracht van de munt.

Bovendien vindt de wereldhandel voornamelijk plaats in dollars.

Het pleit allemaal voor de dollar.

Mark
09-02-16, 14:05
Als het je eigen munt is, of je munt is gekoppeld aan de euro, dan is er geen enkel valuta risico. In tegenstelling tot het handelen in dollars als dat nu net niet je eigen munt is. Als jij iets in Duitsland koopt, wissel je je euro's dan ook eerst even in tegen dollars? Zelfs in China betaal ik met euro's als het kan.

Het verschil is dat de prijs voor olie (ook als je met euros afrekent) gekoppeld is aan een internationaal vastgestelde olieprijs die in dollars wordt bepaald. Dus je kunt prima in euros afrekenen (gebaseerd op dagprijs in olie en dag exchange rate van de euro). En als je het een maand later doorverkoopt dan gebeurt dan op basis van die dagprijs olie / exchange rate. Dus indien je een handelaar bent introduceer je een extra variabele.

De Iraniers hebben namelijk niet een partij olie waarvoor ze een euro prijs "verzinnen" of met jou op basis van onderhandeling afspreken. De onderliggende basis is "een wereld handel" prijs op basis van dollars... om zo ook te kijken of ze ergens buiten europa waar geen euro is ze een betere prijs kunnen krijgen. de onderhandeling gaat dan op kortingen of ophogingen tov dat prijspeil in dollars.

Iedereen wil zijn prijs altijd internationaal benchmarken en dat gebeurt met de dollar omdat dat het internationale benchmark is op dit moment.

Ik ben trouwens geen directe oliehandelaar fyi dus mijn mening is niet meer waar dan een ander bandiet



Wat je maar wilt, maakt mij niet uit. Maar waarom is je eerste reactie dat het een Amerikahatende keuze is? Ik durf te wedden dat jij overal waar je kan betaald met de euro. Zonder dat je iedere keer aan je Amerika haat denkt.

Ik doelde op dit soort glunderende "amerika gaat ten onder" artikelen van de usual suspects: Iran, Rusland en de internet conspiracy mannen. Niet om alle landen die gewoon in hun eigen currency willen handelen. De keuze voor een bepaalde currency voor het handelen in grondstoffen geeft je een simpele benchmark thats all.

Er wordt uiteraard nagedacht over een vervanger van de dollar, waarbij een basket van dollars/euro/yuan de meest voor de hand liggende lijkt. echter een munteenheid met een basket vervangen introduceert ook weer een mate van complexiteit. En daarnaast kun je je afvragen in hoeverre de yuan een echte floating munt is die vrij verhandelbaar is en een realistisch op markten gebaseerd niveau heeft. (overigens met quantitive easing kun je je dat ook van de dollar en euro afvragen maar ok).

buiten de olie om wordt uiteraard de dollar niet vaak gebruikt, het bedrijf waarvoor ik werk doet alles EUR - RUB.

Tomas
09-02-16, 14:25
Het is geen simpele benchmark. Als je moet handelen in dollars moet je bedenken hoeveel je er contant hebt, wat het gaat kosten om ze te kopen. En voor de verkopende partij is het de vraag wat moet je ermee? De valutakoers speelt altijd mee.

Zoals je zelf al weet is het buiten olie om niet erg gangbaar. En als Iran het niet wil, wat is daar zo erg aan? Waarom is dat haat?

mark61
09-02-16, 18:18
Dat roepen ze al decennia, maar ik merk er weinig van. Zolang China zo verweven is met de VS gaat dat niet gebeuren.

mark61
09-02-16, 18:26
Ik moet nog zien dat de USD als "trade currency" onderuit gehaald kan worden door de Euro, vertrouwen in de Euro is ook niet zo geweldig - kijk maar naar vorig jaar hoe EU met Griekenland probleem omging.

De euro is wereldwijd de tweede 'reserve currency'.

Wat Griekenland daarmee te maken heeft ontgaat me volledig, behalve dan dat bleek dat een aantal landen te hoge staatsschulden hebben. Het enige dat van belang is dat 'men' inschat dat de euro waardevast is t.o.v. andere valuta's.

Het is momenteel nog de enige reserve currency die met de USD kan concurreren, en het aandeel groeit nog steeds.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Reserve_currency

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/Reserve_currencies.svg/350px-Reserve_currencies.svg.png

Momenteel is het aandeel van de USD in het mandje reservemunten iets van 64%, en dalende, en van de EUR 27%, en stijgende.

Maar het is natuurlijk een soort van wip. Als de een een groter aandeel krijgt, neemt dat van de ander af.

Om dat omslagpunt te bereiken is moeilijk.

mark61
09-02-16, 18:50
Als Iran besluit om de olie te verkopen tegen euro's zonder dat Europa eerst dollars moet kopen, dan kan dat gewoon. Althans, zolang niemand dat uit alle macht zal proberen te blokkeren.

Waarom denken jullie dat de VS dat zal proberen te saboteren?

Het zou gaan om substitutie: landen die normaal met dollars kopen, zouden dan nu met euro's gaan kopen. Europese landen kopen natuurlijk sowieso wel met euro's; de stunt zou zijn als China Iraanse olie met euro's gaat kopen.

Ik zie dat niet gebeuren. China zwemt immers in de dollars.

mark61
09-02-16, 19:02
Dat zal de grote economieen/bedrijven/handelaren niet overtuigen om over te stappen op munteenheden die de afgelopen jaren veel instabieler gebleken zijn, of die gebaseerd zijn op veel kleinere economieen.

De EU is de grootste economie van de wereld, gevolgd door China. De VS staat op plek 3. Ik zeg het maar even :slaap:

Verder leven buiten de EU 175 miljoen mensen met een munt die direct gekoppeld is aan de euro.

Maar ik voorzie ook geen snelle, of zelfs maar minder snelle, 'overname' van de euro.

mark61
09-02-16, 19:10
- bewezen stabiel
- gebaseerd op een zeer grote economie
- open en voorspelbaar systeem gebaseerd op vrije handel en zonder al teveel inmenging van overheid/politiek

Zo lekker stabiel is de VS ook niet:

http://www.forexnews.com/wp-content/uploads/2013/06/Canada-GDP-Growth-Versus-US-GDP-Growth.jpg

Dat kwam nou net door te weinig overheidsingrijpen.

Uiteindelijk is economie psychologie. De dollar is sterk omdat 'men' de VS zo'n tof land vindt :hihi:

En uit gewoonte. Nieuwlichterij brengt onzekerheid.