PDA

Bekijk Volledige Versie : "Gevaarlijkste dam ter wereld" bedreigt half Irak



Marsipulami
10-02-16, 14:18
"Gevaarlijkste dam ter wereld" bedreigt half Irak



AP - di 09/02/2016 - 21:57 Jos De Greef

Amerikaanse militaire ingenieurs waarschuwen dat de Mosuldam in het noorden van Irak elk ogenblik kan instorten. Dat zou een enorme catastrofe in het noorden van Irak veroorzaken en zou een half miljoen levens kunnen kosten. Constructiefouten liggen aan de basis van de instabiliteit van de dam.

Het rapport van het Amerikaanse leger over de "gevaarlijkste dam ter wereld" is onlangs bekendgemaakt. Volgens experten kan de dam "op elk ogenblik instorten".

Als dat gebeurt, zou een muur van twintig meter water door de grootstad Mosul, 40 kilometer stroomafwaarts, donderen. Daar wonen nu nog 700.000 mensen. Meer nog: een gigantische hoeveelheid water zou honderden kilometers zuidwaarts door de vallei van de rivier de Tigris donderen tot aan de hoofdstad Bagdad.

Volgens het rapport van het VS-leger zouden daarbij een half miljoen doden kunnen vallen en miljoenen andere Irakezen verplaatst worden. Een probleem is ook dat de vruchtbare vallei van de Tigris niet zomaar ontruimd kan worden omdat al die mensen niet in de woestijn of steppe kunnen overleven. De instabiele Mosuldam zou een groter gevaar voor Irak zijn dan de terreurgroep IS, die het noorden van het land in zijn greep heeft.

Komen aanpassingen op tijd?

De "Saddam-dam", zoals hij eerder heette, werd begin de jaren 80 gebouwd ten noorden van Mosul, de tweede stad van Irak. Al snel bleek dat de ondergrond in het gebied erg instabiel was en er grote grotten waren op de plaats waar de 113 meter hoge dam gebouwd werd. Bezwaren van ingenieurs werden echter door het regime weggewuifd.

Al snel bleek de dam weg te zakken, wat voortdurend verhinderd moest worden door betonmortel onder in de holtes te spuiten. Als dat niet gebeurt, dreigt de dam gewoon in de grond te zakken en te breken. Dat is uiteraard een lapmiddel en daarom werd stroomafwaarts begonnen met de bouw van de nieuwe Badushdam, die de Mosuldam op termijn zou moeten vervangen.

Dat werk is echter stopgezet door oorlogen en financiële problemen. Die nieuwe dam zou twee miljard dollar kosten en de Iraakse regering lijkt niet echt overtuigd over de noodzaak. In 2014 werd de dam kort bezet door IS, maar daarna is die groep verdreven. Door de strijd is het echter erg moeilijk om de door het water leeggespoelde holtes onder de dam op te vullen.

super ick
10-02-16, 15:01
Wat is het verband met atheïsten?

mark61
10-02-16, 20:58
Nou dat lijkt me volgens plan. Letterlijk 'flushing out' ISIS :lachu:

mark61
10-02-16, 20:58
Je wil zeggen, dat is euthanasie op industriële schaal?

Marsipulami
10-02-16, 23:14
Wat is het verband met atheïsten?

Je kan ook gewoon reageren op de inhoud van het bericht en je negatieve obsessie jegens gelovigen even in de koelkast zetten. Ik wens je in ieder geval een goede therapeut die je over je eigen frustraties jegens gelovigen heen kan helpen. Verzamel je moed en durf de stap naar adequate hulpverlening te zetten. Veel sterkte !

Mark
10-02-16, 23:32
duidelijk geval van anti-ingenieur propaganda

Slinger
11-02-16, 06:38
Wat is het verband met atheïsten?

Atheïstische ingenieurs...

super ick
11-02-16, 07:32
Je kan ook gewoon reageren op de inhoud van het bericht en je negatieve obsessie jegens gelovigen even in de koelkast zetten. Ik wens je in ieder geval een goede therapeut die je over je eigen frustraties jegens gelovigen heen kan helpen. Verzamel je moed en durf de stap naar adequate hulpverlening te zetten. Veel sterkte !

Ik heb je in een andere topic al beloofd niet meer inhoudelijk op jou posts te reageren.

IK ben bij een katholieke therapeut geweest maar die had allemaal naaktfoto's van kleine jongetjes aan de muur hangen. Toen heb ik een andere gezocht en mijn afkeer van katholieken bleek een natuurlijk afweermechanisme te zijn.