PDA

Bekijk Volledige Versie : Immuuncellen ontketenen revolutie tegen kanker



Marsipulami
17-02-16, 08:18
Immuuncellen ontketenen revolutie tegen kanker


17-02-16, 06.54u - Barbara Debusschere

Met een behandeling waarbij het eigen immuunsysteem van een patiënt wordt ingezet, is bijna iedereen in een groep van terminale leukemiepatiënten genezen. Dat kondigen Amerikaanse onderzoekers aan.

Bij immuunceltherapie worden immuuncellen van de patiënt afgezonderd en zodanig genetisch aangepast dat ze de specifieke kankercellen herkennen, aanvallen en vernielen. Voordeel is dat de nadelen van radio-en chemotherapie vermeden worden. Het eigen immuunsysteem krijgt met andere woorden een boost en wordt ingezet om ook kanker te weren.

Er waren al eerdere successen bekend, maar de nieuwe resultaten die het team van Stanley Riddell (Fred Hutchinson Cancer Research Centre) voorstelt zijn volgens experts revolutionair en ongezien. "Het gaat om mensen die nog maar enkele maanden te leven hadden en bij wie alle andere therapieën faalden. Met de immuunceltherapie bereikten ze het stadium van 'complete remissie', waarbij geen enkele kankercel overblijft", aldus Riddell.

Een tweede onderzoek laat zien dat de aangepaste immuuncellen, die zich telkens vermenigvuldigen, liefst 14 jaar in het lichaam blijven en dus als een preventief vaccin werken wanneer de kanker weer opdaagt.

Lees meer over "de doorbraak zoals we er in tien jaar geen meer hebben gehad".

Abudhar
17-02-16, 13:07
Zullen we gewoon een echt rapport afwachten ipv zo'n vaag over enthousiaste nieuwsberichtje te plaatsen?

super ick
17-02-16, 13:14
Ojee,

Je zou maar voor euthanasie gekozen hebben....

Bart.NL
17-02-16, 14:34
Ojee,

Je zou maar voor euthanasie gekozen hebben....

De mensen die voor euthanasie gekozen hebben liggen hier echt niet wakker van.

Eke
17-02-16, 14:49
Is het alleen werkzaam tegen leukemie ? Weet iemand dat.....
En ja, Abudhar, ik juich nog niet. Wel optimistisch geluid overigens. Ben daar blij mee.

Eke
17-02-16, 14:51
Ojee,

Je zou maar voor euthanasie gekozen hebben....

:haha: Romeo en Julia-scenario (een beetje dan,he)

Abudhar
17-02-16, 20:58
Is het alleen werkzaam tegen leukemie ? Weet iemand dat.....
En ja, Abudhar, ik juich nog niet. Wel optimistisch geluid overigens. Ben daar blij mee.
Je leest vaak van dit nieuws, wat achteraf maar te voorbarig was. "Er zou..." worden door de wegwerp media gequote als " er is...."

super ick
18-02-16, 06:39
Je leest vaak van dit nieuws, wat achteraf maar te voorbarig was. "Er zou..." worden door de wegwerp media gequote als " er is...."

Ik verwacht een dergelijke baanbrekende vooruitgang als breaking news. Onderbouwd door deskundigen, wereldwijd gemaakt.

Ik hou dus nog een slag om de arm. Het klinkt mij net iets te simpel. De eigen afweer een beetje opfokken. Alsof we dat al niet bij zoveel kwalen doen.

Eke
18-02-16, 10:09
Je leest vaak van dit nieuws, wat achteraf maar te voorbarig was. "Er zou..." worden door de wegwerp media gequote als " er is...."

Yep. Het geeft hoop, maar niet voor 'die ene'. :cheefbek:
Toch lees ik dit nieuws graag. Je weet dat er hard gewerkt wordt, veel onderzoek wordt gedaan !!!

mark61
18-02-16, 17:41
Je weet alleen dat er een tent zit te vissen naar meer geld :hihi:

Vooral in Amerika is het werven van geld voor onderzoek een constante zorg.

Soldim
19-02-16, 07:05
Vooral in Amerika is het werven van geld voor onderzoek een constante zorg.

Hier ook -- heeft er nog iemand zes ton voor ons? :hihi: