PDA

Bekijk Volledige Versie : Doorgeleerde islamofoben vermommen zich steeds vaker als antitheïsten



Marsipulami
29-02-16, 15:40
Doorgeleerde islamofoben vermommen zich steeds vaker als antitheïsten

Voor en tegen de islam

29 februari 2016 | Rik Torfs


Iemand vroeg: hoe komt het dat de vrijzinnige linkerzijde het christendom hard aanpakt, maar lief is voor moslims? Dat is een goede vraag. Of zou het zijn geweest, enkele decennia geleden. Want de laatste jaren maken we een opvallende ommekeer mee.

Dat vrijzinnigen – die linkerzijde laat ik even buiten beschouwing – vroeger vriendelijk waren voor moslims in dit land, betwist ik niet. ‘De moslims’ waren vijftig jaar geleden vooral gastarbeiders uit Noord-Afrika en Turkije. In een tijd waarin het katholicisme erg sterk stond, was het voor vrijzinnigen een hele opluchting dat de nieuwkomers geen christenen waren. Maar moslims leken ze ook niet heel hard te zijn. Ze waren eerst en vooral gastarbeiders, die hier tijdelijk werkten en ondertussen barre winters beleefden. Hun godsdienst, zo luidde toen de onuitgesproken boodschap, kwam in ons land nauwelijks boven water. Die lieten ze thuis, en zouden ze daar, na hun terugkeer naar het vaderland, onaangeroerd weer aantreffen.

Hoe dan ook, sommige vrijzinnigen zagen in de nieuwkomers een breekijzer tegen de katholieke hegemonie. Pas later bleek dat er geen breekijzers nodig waren om die af te doen kalven.

Maar nu naar vandaag. Is het nog altijd zo dat (linkse) vrijzinnigen de islam omarmen wijl zij het christendom verfoeien? In ieder geval veel minder dan vroeger. Vrijzinnigen van de jonge garde zijn vaak navolgers van militante antitheïsten à la Richard Dawkins en Christopher Hitchens. Ze zijn dus geen brave atheïsten die menen dat God niet bestaat, maar andere mensen met rust laten. Antitheïsten vinden religie schadelijk. Dus moet ze in naam van de waarheid op een missionaire manier worden bestreden. Het is nogal duidelijk dat een bondgenootschap met moslims op die manier volkomen onmogelijk wordt.

De motieven van de antitheïsten zijn naar mijn inschatting – want wie ben ik om andermans drijfveren te raden – niet islamofoob. Antitheïsten zijn zoals alle denkers kinderen van hun tijd. Hun theoretisch raamwerk is de evolutietheorie. En zoals vele humane wetenschappers vandaag kijken ze met bewondering naar de successen van de exacte wetenschappen, spiegelen ze zich aan hun methodologie. Ze maken het speelveld van de filosofie kleiner. Geen ruimte voor het speculatieve. Aandacht voor harde feiten en cijfers. Zij weten meer dingen met zekerheid dan hun voorgangers, maar over minder. Nogmaals, ik twijfel niet aan hun oprechtheid.

Tegelijk passen antitheïstische theorieën wonderwel in het kraam van echte islamofoben. Die hebben nooit echt over religie nagedacht, maar voelen een afkeer tegenover de islam. Ze hebben het al niet zo voor vreemdelingen, maar als die lui dan nog een onbegrijpelijke religie belijden wordt het helemaal gortig.

Wie kiest voor het ruigere werk op de sociale media, vindt het vaak een compliment om voor islamofoob door te gaan. In intellectuele kringen strekt het etiket evenwel minder tot aanbeveling. Daarom is het, voor de islamofoob die maatschappelijk overeind wil blijven, noodzakelijk om zijn afkeer op een meer doorwrochte theorie te baseren. Het antitheïsme biedt daarvoor een gedroomde kans. Om de waarheid te vrijwaren, moeten godsdiensten worden bekampt. Alle godsdiensten, dus ook de islam.

Daarom zullen islamofoben die hebben doorgeleerd zich steeds vaker als antitheïsten vermommen, ook al vinden die laatsten dat een spijtige zaak.

Dus neen, de stelling dat al dan niet linkse vrijzinnigen het christendom koesteren, maar de islam aanhalen, klopt steeds minder. Het gaat niet meer tussen vrijzinnigen en moslims enerzijds, en katholieken anderzijds. De breuklijn ligt vandaag op een heel andere plek: vinden mensen levensbeschouwing belangrijk, of kiezen ze voor een zuiver rationalistisch mens- en wereldbeeld? Moslims opteren voor het eerste, antitheïsten voor het tweede. Met dat gegeven, met deze nieuwe breuklijn, moeten we leren leven.

Het antitheïsme brengt heel veel mensen diep geluk, geeft hen een houvast, zekerheid in een complexe wereld. Maar tegelijk maakt het een echt gesprek met drie kwart van de wereldbevolking onmogelijk. In de ogen van de atheïst vergist de onwetende meerderheid zich schromelijk en moet ze met strakke syllogismen tot de waarheid worden bekeerd.

Dat kan natuurlijk niet. Een gesprek tussen wie gelijk heeft en wie zich vergist, is geen echt gesprek. Ook niet als wie gelijk heeft meesterlijk de kunst beheerst om respect te veinzen.

The_Grand_Wazoo
29-02-16, 17:27
Wat een raar onevenwichtig verhaal.
De man lanceert een stelling: hoe komt het toch dat ....
Klopt de stelling eigenlijk wel? Er worden twee voorbeelden genoemd, Dawkins en Hitchens.
Zijn die niet kritisch t.a.v. de islam? Je vraagt je werkelijk af onder welke steen dhr. Torfs heeft gelegen.
Op dat moment ben ik maar gestopt.

super ick
29-02-16, 18:04
Een gesprek tussen wie gelijk heeft en wie zich vergist, is geen echt gesprek

Ik vond dit juist meer iets voor een gelovige.

mark61
29-02-16, 19:31
Ik had Rik Torfs altijd hoog zitten, maar dit is tamelijk dom gedreutel.

super ick
29-02-16, 19:55
Ik had Rik Torfs altijd hoog zitten, maar dit is tamelijk dom gedreutel.

Geeft niets want het past in het wereldbeeld van de trol.

mark61
29-02-16, 20:24
Geeft niets want het past in het wereldbeeld van de trol.

Nou het geeft wel als iemand die je tamelijk zinnig vond, dat opeens niet blijkt te zijn.

Mars vond ik al nooit zinnig, dus dat is geen teleurstelling :hihi:

Marsipulami
01-03-16, 00:56
Het antitheïsme brengt heel veel mensen diep geluk, geeft hen een houvast, zekerheid in een complexe wereld. Maar tegelijk maakt het een echt gesprek met drie kwart van de wereldbevolking onmogelijk. In de ogen van de atheïst vergist de onwetende meerderheid zich schromelijk en moet ze met strakke syllogismen tot de waarheid worden bekeerd.

Dit vind ik een heel leuke quote: Antitheïsten (zoals op dit forum wel enkele exemplaren rondprikken, ik noem uiteraard geen namen) verschillen in denkwijze niet of nauwelijks van christelijke sekten of islamitische jihadisten.

Het meer ruimdenkende deel van de planeet (gelovig of niet) verstaat de kunst om twijfel te erkennen als onderdeel van het bestaan alsook twijfel te leren waarderen als motor achter de dialoog en toenadering tussen mensen.

super ick
03-03-16, 09:08
Nou het geeft wel als iemand die je tamelijk zinnig vond, dat opeens niet blijkt te zijn.

Mars vond ik al nooit zinnig, dus dat is geen teleurstelling :hihi:

Dus door deze mening is hij ineens afgeserveerd?

Ik vind hem wel zinnig, zwakzinnig.

super ick
03-03-16, 09:10
Dit vind ik een heel leuke quote: Antitheïsten (zoals op dit forum wel enkele exemplaren rondprikken, ik noem uiteraard geen namen) verschillen in denkwijze niet of nauwelijks van christelijke sekten of islamitische jihadisten.

Het meer ruimdenkende deel van de planeet (gelovig of niet) verstaat de kunst om twijfel te erkennen als onderdeel van het bestaan alsook twijfel te leren waarderen als motor achter de dialoog en toenadering tussen mensen.

Wat is dit voor zwakzinnig geleuter?

Ruimdenkend en gelovig gaat in de meeste gevallen niet samen.

Marsipulami
03-03-16, 13:29
Ruimdenkend en gelovig gaat in de meeste gevallen niet samen.

Dat komt omdat je je eigen denkbeelden over gelovigen verwart met de realiteit.

Eric de Blois
03-03-16, 15:46
Dat komt omdat je je eigen denkbeelden over gelovigen verwart met de realiteit.

Hou je smoel maar over wat anderen denken, als je te laf bent om je eigen mening te geven.

Marsipulami
03-03-16, 15:57
Hou je smoel maar over wat anderen denken, als je te laf bent om je eigen mening te geven.

Als ik geen mening geef dan is het niet goed en als ik wel een mening geef is het ook niet goed. Weet je zelf wel wat je wil?

Eric de Blois
03-03-16, 16:00
Als ik geen mening geef dan is het niet goed en als ik wel een mening geef is het ook niet goed. Weet je zelf wel wat je wil?

Ja, jij komt zelf nooit voor de dag met een helder standpunt. Je wacht op met waar anderen mee komen. Hou dan gewoon helemaal je mond dicht over wat anderen zouden denken, want dat kun jij niet weten.

Marsipulami
03-03-16, 16:08
Hou dan gewoon helemaal je mond dicht over wat anderen zouden denken, want dat kun jij niet weten.

Toch wel, maar dan moet je eerst luisteren naar wat anderen te vertellen hebben.

Slinger
05-03-16, 02:34
Toch wel, maar dan moet je eerst luisteren naar wat anderen te vertellen hebben.

Dat doe jij dus niet. Jij bedenkt je jijbakken van te voren. Daarom heef het geen zin om met jou in discussie te gaan.

Eric de Blois
05-03-16, 11:50
Dit vind ik een heel leuke quote: Antitheïsten (zoals op dit forum wel enkele exemplaren rondprikken, ik noem uiteraard geen namen) verschillen in denkwijze niet of nauwelijks van christelijke sekten of islamitische jihadisten.

Nee, uiteraard noem jij geen namen, want jij zegt vaak niet wat je denkt.

Marsipulami
05-03-16, 15:26
Dat doe jij dus niet. Jij bedenkt je jijbakken van te voren. Daarom heef het geen zin om met jou in discussie te gaan.

Jijbakken ? Je bedoelt waarschijnlijk dat ik sommige mensen een spiegel voor houd.

Voor de rest ben ik wel trots op mijn posts omdat mijn stellingen altijd met stevige inhoudelijke argumenten zijn onderbouwd.

(Ik zal mezelf maar feliciteren, anders doet toch niemand dat.) :fpiraat:

Marsipulami
05-03-16, 15:28
Nee, uiteraard noem jij geen namen, want jij zegt vaak niet wat je denkt.

Allez, vooruit dan maar. Ik bedoelde onder meer Eric de Blois. Dat had jezelf waarschijnlijk nooit kunnen bedenken.

Slinger
05-03-16, 18:42
Jijbakken ? Je bedoelt waarschijnlijk dat ik sommige mensen een spiegel voor houd.

Voor de rest ben ik wel trots op mijn posts omdat mijn stellingen altijd met stevige inhoudelijke argumenten zijn onderbouwd.

(Ik zal mezelf maar feliciteren, anders doet toch niemand dat.) :fpiraat:

Misschien tijd om zelf eens in de spiegel te kijken?

Charlus
05-03-16, 19:17
Op sterven na dood, NVDD. Nog wat reutelend gepingpong tussen zo'n 4 mannetjes.
In WSDB zit evenmin veel leven. Zou maroc.nl dit jaar volmaken of de volgende na V&D / Perry Sport?

Net gekeken op WSDB, potdôme net NVDD.

Marsipulami
05-03-16, 20:05
Misschien tijd om zelf eens in de spiegel te kijken?

Dat is pas jij-bakken.

Slinger
05-03-16, 20:41
Dat is pas jij-bakken.

Nou..., als jij dat zo ziet... Maar ik dacht dat je misschien wilde weten hoe het komt dat niemand nog met je wil discussiëren.