PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfkritiek past als het om de naleving van de Islam gaat- mevrouw R. Eddaoudi.



Gaazi
24-09-02, 17:59
FUNDAMENTALIST GEEFT HET GOEDE VOORBEELD

Niet iedere moslima wordt thuis onderdrukt, de buitenwereld maakt het haar juist moeilijk, zegt R. Eddaoudi. De Islam staat voor vrede, ook met mensen die een andere mening zijn toegedaan.

Ik ben een fundamentalist. Of een extremist, wat u wilt. Het maakt tenslotte tegenwoordig weinig uit wat ik wil, u beoordeelt en veroordeelt.
Ik word ook onderdrukt, niet door mijn door de media als autoritair en eng afgeschilderde man (Ali Eddauoudi), maar door u, omdat u vindt dat u het recht heeft mij uit te schelden en na te wijzen omdat ik een hoofddoek draag. Ik word monddood gemaakt, niet door moordzuchtige fundamentalisten, maar door u, omdat iedere poging van mijn kant een zinnig gesprek aan te gaan, uitloopt op een resoluut zwijgen.

Ik ben een moslim. Een Nederlandse en vrouw bovendien. Genoeg, voor een bevooroordeelde-oppervlakkige lezer als u zelf.
Toch zeg ik u, hoewel ik weet dat u het niet horen wilt: Ik ben geen onderdrukte, monddode, mishandelde moslimvrouw! Ik heb terwijl ik bij mijn volle verstand was, en ben, bewust gekozen voor de Islam als mijn religie en levenswijze.
En ik prijs Allah, of God als u dat liever wilt, hier nog elke dag voor.

Natuurlijk heb ik het geluk dat ik een zachtaardige, verstandige man heb die mijn rechten als moslima en mens kent èn die ook naleeft. In tegenstelling tot sommige andere vrouwen. Want ik ben ook een moslim die de problemen die er zijn in gemeenschappen waar de Islam een rol speelt, niet uit de weggaat. Net als u word ik misselijk bij alleen al de gedachte aan vrouwenbesnijdenissen. Net als u zie ik mannen alles doen wat God verboden heeft terwijl hun vrouw het huis niet uitkomen. Ook ik, of misschien vooral ik, zou die Marokkaanse ventjes die alles voor de moslims en zichzelf verstieren, graag een schop onder hun achterste willen geven.
En toch zeg ik: de Islam is niet onderdrukkend, de vrouw is niet minder waard dan een man volgens de Qoraan en niet iedere man met baard die er een andere mening op na houdt dan u, is een fundamentalist of een potentieel terrorist.
Het woord moslim betekent "iemand die zich vredevol overgeeft aan God".
Het probleem ligt mijns inziens dan ook bij het feit dat deze mensen die zichzelf zo graag moslim noemen, zich absoluut niet overgeven aan God, maar aan hun eigen lusten, ideeën en vooral culturele ballast. Iemand die de regels van de Islam strikt opvolgt (is dit fundamentalisme?) liegt niet, mishandelt niet, bedreigt niet, sterker nog: zo'n persoon zou met zijn gedrag een voorbeeld zijn voor de maatschappij waarin hij leeft.
Dit is duidelijk in tegenstelling met wat deze moslims nu als nieuwe missie hebben: de Islam volledig zwart maken en dan nog vinden dat iedereen tegen hen is.
Ik ben voor de discussie. In eerste instantie in de moslimgemeenschappen zelf omdat daar de oplossing ligt. Ik zou willen pleiten voor zelfkritiek, niet op de Islam als godsdienst, maar op de naleving hiervan, want hoe kan iemand de overlevering van de profeet Mohammed ( vrede zij met hem): " de beste onder jullie is, degene die het beste voor zijn vrouw is" aanhoren en zijn vrouw onderdrukken?
Daarna of daarnaast kan de discussie breder gevoerd worden als er dan ook daadwerkelijk ruimte is voor de alom geprezen, maar weinig nageleefde vrijheid van meningsuiting. Luister naar de ander en probeer oprecht te begrijpen wat deze bedoelt. En als je het oneens bent, doet dat er niet toe. We moeten, en ik spreek hier voor beide partijen, want dat er sprake is van tweedeling moge duidelijk zijn, weloverwogen, maar openlijk voor onze mening uit durven komen zonder de ander te verplichten onze gedachten over te nemen. Ook de mensen die we anders niet liever spreken, om het actueel te houden: met ex-moslims en met fundamentalisten.

En lieve mensen, geloof toch niet altijd zo makkelijk datgene dat uw denkbeelden bevestigt. Durf ook eens de andere kant te bezien en dan komt u vanzelf tot de ontdekking dat moslims misschien andere ideeën hebben die nooit de uwe zullen worden, maar dat ze echt aardig kunnen zijn, allemaal.

R.Eddaoudi-Frank is moslima.

JobHopper
24-09-02, 18:09
Geplaatst door Gaazi
FUNDAMENTALIST GEEFT HET GOEDE VOORBEELD

Niet iedere moslima wordt thuis onderdrukt, de buitenwereld maakt het haar juist moeilijk, zegt R. Eddaoudi. De Islam staat voor vrede, ook met mensen die een andere mening zijn toegedaan.

Ik ben een fundamentalist. Of een extremist, wat u wilt. Het maakt tenslotte tegenwoordig weinig uit wat ik wil, u beoordeelt en veroordeelt.
Ik wordt ook onderdrukt, niet door mijn door de media als autoritair en eng afgeschilderde man (Ali Eddauoudi), maar door u, omdat u vindt dat u het recht heeft mij uit te schelden en na te wijzen omdat ik een hoofddoek draag. Ik word monddood gemaakt, niet door moordzuchtige fundamentalisten, maar door u, omdat iedere poging van mijn kant een zinnig gesprek aan te gaan, uitloopt op een resoluut zwijgen.

Ik ben een moslim. Een Nederlandse en vrouw bovendien. Genoeg, voor een bevooroordeelde-oppervlakkige lezer als u zelf.
Toch zeg ik u, hoewel ik weet dat u het niet horen wilt: Ik ben geen onderdrukte, monddode, mishandelde moslimvrouw! Ik heb terwijl ik bij mijn volle verstand was, en ben, bewust gekozen voor de Islam als mijn religie en levenswijze.
En ik prijs Allah, of God als u dat liever wilt, hier nog elke dag voor.

Natuurlijk heb ik het geluk dat ik een zachtaardige, verstandige man heb die mijn rechten als moslima en mens kent èn die ook naleeft. In tegenstelling tot sommige andere vrouwen. Want ik ben ook een moslim die de problemen die er zijn in gemeenschappen waar de Islam een rol speelt, niet uit de weggaat. Net als u word ik misselijk bij alleen al de gedachte aan vrouwenbesnijdenissen. Net als u zie ik mannen alles doen wat God verboden heeft terwijl hun vrouw het huis niet uitkomen. Ook ik, of misschien vooral ik, zou die Marokkaanse ventjes die alles voor de moslims en zichzelf verstieren, graag een schop onder hun achterste willen geven.
En toch zeg ik: de Islam is niet onderdrukkend, de vrouw is niet minder waard dan een man volgens de Qoraan en niet iedere man met baard die er een andere mening op na houdt dan u, is een fundamentalist of een potentieel terrorist.
Het woord moslim betekent "iemand die zich vredevol overgeeft aan God".
Het probleem ligt mijns inziens dan ook bij het feit dat deze mensen die zichzelf zo graag moslim noemen, zich absoluut niet overgeven aan God, maar aan hun eigen lusten, ideeën en vooral culturele ballast. Iemand die de regels van de Islam strikt opvolgt (is dit fundamentalisme?) liegt niet, mishandelt niet, bedreigt niet, sterker nog: zo'n persoon zou met zijn gedrag een voorbeeld zijn voor de maatschappij waarin hij leeft.
Dit is duidelijk in tegenstelling met wat deze moslims nu als nieuwe missie hebben: de Islam volledig zwart maken en dan nog vinden dat iedereen tegen hen is.
Ik ben voor de discussie. In eerste instantie in de moslimgemeenschappen zelf omdat daar de oplossing ligt. Ik zou willen pleiten voor zelfkritiek, niet op de Islam als godsdienst, maar op de naleving hiervan, want hoe kan iemand de overlevering van de profeet Mohammed ( vrede zij met hem): " de beste onder jullie is, degene die het beste voor zijn vrouw is" aanhoren en zijn vrouw onderdrukken?
Daarna of daarnaast kan de discussie breder gevoerd worden als er dan ook daadwerkelijk ruimte is voor de alom geprezen, maar weinig nageleefde vrijheid van meningsuiting. Luister naar de ander en probeer oprecht te begrijpen wat deze bedoelt. En als je het oneens bent, doet dat er niet toe. We moeten, en ik spreek hier voor beide partijen, want dat er sprake is van tweedeling moge duidelijk zijn, weloverwogen, maar openlijk voor onze mening uit durven komen zonder de ander te verplichten onze gedachten over te nemen. Ook de mensen die we anders niet liever spreken, om het actueel te houden: met ex-moslims en met fundamentalisten.

En lieve mensen, geloof toch niet altijd zo makkelijk datgene dat uw denkbeelden bevestigt. Durf ook eens de andere kant te bezien en dan komt u vanzelf tot de ontdekking dat moslims misschien andere ideeën hebben die nooit de uwe zullen worden, maar dat ze echt aardig kunnen zijn, allemaal.

R.Eddaoudi-Frank is moslima.

Zeer goed stuk...

Straight...en to the point.

Ben overigens van mening dat als elke 'moslim' zich gedroeg als deze vrouw...de hele 'hetze' er niet had geweest...

reserve1
24-09-02, 18:28
Een mooi stuk schrijven! De Islam is een prachtige godsdienst en wat mij (en met mij vele anderen) betreft de enige religie met de absolute waarheid. Het is alleen de kudde die er momenteel van graast die niet je van het is. Jammer, want in een wereld als deze waarin de Islam-verdelgers om iedere hoek van de straat staan zou je de Islam juist zo positief mogelijk moeten profileren opdat die verdelgers zichzelf (jammerlijk falend in hun optreden) verdelgen...


Ourzazate.

JobHopper
24-09-02, 18:38
Geplaatst door Ourzazate
Een mooi stuk schrijven! De Islam is een prachtige godsdienst en wat mij (en met mij vele anderen) betreft de enige religie met de absolute waarheid. Het is alleen de kudde die er momenteel van graast die niet je van het is. Jammer, want in een wereld als deze waarin de Islam-verdelgers om iedere hoek van de straat staan zou je de Islam juist zo positief mogelijk moeten profileren opdat die verdelgers zichzelf (jammerlijk falend in hun optreden) verdelgen...

Ourzazate.

Ik twijfel aan 'Islamverdelgers' op elke hoek van de straat in Nederland. Ze zullen er best zijn, maar het overgrote gedeelte van de Nederlander zal totaal geen problemen met de Islam op zich hebben. Meer met bepaalde uitwassen die een link met de islam hebben.

Zoals bijvoorbeeld rovende tieners met een islamitische achtergrond. Mensen die de islam gebruiken als excuus om anders denkenden te vermoorden etc...

Waarom zou iemand een hekel aan een geloof hebben. Zolang zo'n geloof niet wordt opgedrongen, zie ik persoonlijk geen enkele reden...

reserve1
24-09-02, 18:57
Geplaatst door JobHopper


Ik twijfel aan 'Islamverdelgers' op elke hoek van de straat in Nederland. Ze zullen er best zijn, maar het overgrote gedeelte van de Nederlander zal totaal geen problemen met de Islam op zich hebben. Meer met bepaalde uitwassen die een link met de islam hebben.

Zoals bijvoorbeeld rovende tieners met een islamitische achtergrond. Mensen die de islam gebruiken als excuus om anders denkenden te vermoorden etc...

Waarom zou iemand een hekel aan een geloof hebben. Zolang zo'n geloof niet wordt opgedrongen, zie ik persoonlijk geen enkele reden...


Beeldspraak is er niet om letterlijk genomen te worden JH...:). En of er Islamverdelgers zijn! Een groot gedeelte van de media doet niets anders... Maar ik kan je vertellen dat niet-moslims dit nooit zelf zullen ontdekken/bevestigen...:). Ook ik heb een hekel aan mensen die de Islam gebruiken om hun duivelse daden te verantwoorden. Onze godsdienst is gebasseerd op vrede en barmhartigheid. Ziet men het tegenovergestelde dan zal men er als de proppen bij zijn om dit uit te vergroten. Mijns inziens is zowel dat tegenovergestelde als die uitvergroting fout...


Ourzazate.

La Couscous
24-09-02, 19:00
Staat daar nou echt "Ik wordt" met dt in de 6de regel...

Cc wrijft in haar ogen...

Arvid
24-09-02, 19:01
Geplaatst door Ourzazate
Een mooi stuk schrijven! De Islam is een prachtige godsdienst en wat mij (en met mij vele anderen) betreft de enige religie met de absolute waarheid. Het is alleen de kudde die er momenteel van graast die niet je van het is. Jammer, want in een wereld als deze waarin de Islam-verdelgers om iedere hoek van de straat staan zou je de Islam juist zo positief mogelijk moeten profileren opdat die verdelgers zichzelf (jammerlijk falend in hun optreden) verdelgen...


Ourzazate.

Islam enige religie die de waarheid verkondigd?
Fundamenteel fout!
Je kunt aan meer kanten de berg beklimmen

Gaazi
24-09-02, 19:03
Geplaatst door La Couscous
Staat daar nou echt "Ik wordt" met dt in de 6de regel...

Cc wrijft in haar ogen...

Ah stil esheba. Het gaat om de essentie van de tekst, niet om mijn typfouten..

La Couscous
24-09-02, 19:12
Geplaatst door Gaazi


Ah stil esheba. Het gaat om de essentie van de tekst, niet om mijn typfouten..

Oh!

JIJ hebt het getypt!

Dat zegt heel wat. Ik kreeg namelijk al een heel ander beeld van desbetreffende Nederlandse moslima.

Cc

reserve1
24-09-02, 19:15
Geplaatst door Arvid


Islam enige religie die de waarheid verkondigd?
Fundamenteel fout!
Je kunt aan meer kanten de berg beklimmen


Wat mij betreft wel...:). Ik kan jou bewijzen dat bijv. de huidige Bijbel vol fouten en onjuistheden zit. Vervangingen, wijzigingen en pure leugens. Uiteraard zal jij zeggen dat het Jodendom de enige waarheid is en de Christenen prijzen het Christendom omhoog als het ultiem Woord Gods. Uiteindelijk krijgen we op de Dag des Oordeels uitsluitsel over dit punt...:).


O.

reserve1
24-09-02, 19:39
Geplaatst door Street
Ourzaza,

Er is geen islamverdelging, mallerd. De gemiddelde Hollander heeft het veel te druk met werken om zich een biet te interesseren voor de ingewikkelde ins & outs van de islam.
Het is een misrekening van moslims dat ze denken dat het westen de hele dag met ze bezig is. Mis. We zijn geinteresseerd in integratieprocessen die inhouden dat moslims normaal de taal spreken, hun school afmaken, studeren, een baan zoeken, etc.
Of moslims dat willen doen met Allah voor en achter en in hun hoofd, moeten ze dat verder lekker zelf weten.


Zoals ik al eerder zei zal een ongelovige mijn punt nooit bevestigen...:). Zo ook jij. Ik herinner mij een programma waarin een blanke man werd opgemaakt als een zwarte. Hij zou een dag door het leven gaan als neger. Hij verklaarde na afloop nooit te hebben gedacht dat een zwart iemand zo door het leven moest gaan. Nu wil ik allerminst kenbaar maken dat de moslim in NL het zwaar te verduren heeft. NL is een leuk land met leuke mensen. Wat ik wel merk is dat men steeds banger wordt voor de Islam en dus ook voor zijn aanhangers. Dit wordt deels gevoed door de media die maar al te graag handig gebruik maakt van de misstanden binnen onze religie. Moslims denken niet dat het Westen 24/7 met hen bezig is. Wij moslims leren de taal, studeren op hoog niveau, bekleden goede functies enz. Het feit dat een gedeelte van de nieuwkomers in NL (nog) geen Nederlands spreken wil niet zeggen dat dit voor veel Marokkanen geldt...:). En juist dit vooroordeel dat jij hebt tav de Marokkanen is jou toegeworpen door de media. De Islamverdelgende media...;).


Ourzazate.

jaja
24-09-02, 21:53
Geplaatst door Ourzazate



Beeldspraak is er niet om letterlijk genomen te worden JH...:). En of er Islamverdelgers zijn! Een groot gedeelte van de media doet niets anders... Maar ik kan je vertellen dat niet-moslims dit nooit zelf zullen ontdekken/bevestigen...:). Ook ik heb een hekel aan mensen die de Islam gebruiken om hun duivelse daden te verantwoorden. Onze godsdienst is gebasseerd op vrede en barmhartigheid. Ziet men het tegenovergestelde dan zal men er als de proppen bij zijn om dit uit te vergroten. Mijns inziens is zowel dat tegenovergestelde als die uitvergroting fout...


Ourzazate. Als de moslimgemeenschap vanaf het eerste moment zo gereageerd had als mevrouw Eddaoudi was de belangstelling in de media allang over geweest. Als men had gezegd er zijn moslims die dingen doen die niet kunnen en daar gaan we wat aan doen. Kijk maar eens naar de buurt reactie op de "marokkaanse vaders" en hun actie. Toen een wetenschapper meende aan te tonen dat ze niet effectief waren, kreeg hij van alle kanten op zijn kop. Juist de niet-moslims waren blij met de vaders omdat ze zagen dat er een verschil is tussen de ' ettertjes' en de andere moslims.
Kortom, goed stuk! Doet me ook aan de reactie van dhr haselhoef in een andere thread denken.

jaja
24-09-02, 21:57
Geplaatst door Ourzazate



Zoals ik al eerder zei zal een ongelovige mijn punt nooit bevestigen...:). Zo ook jij. Ik herinner mij een programma waarin een blanke man werd opgemaakt als een zwarte. Hij zou een dag door het leven gaan als neger. Hij verklaarde na afloop nooit te hebben gedacht dat een zwart iemand zo door het leven moest gaan. Nu wil ik allerminst kenbaar maken dat de moslim in NL het zwaar te verduren heeft. NL is een leuk land met leuke mensen. Wat ik wel merk is dat men steeds banger wordt voor de Islam en dus ook voor zijn aanhangers. Dit wordt deels gevoed door de media die maar al te graag handig gebruik maakt van de misstanden binnen onze religie. Moslims denken niet dat het Westen 24/7 met hen bezig is. Wij moslims leren de taal, studeren op hoog niveau, bekleden goede functies enz. Het feit dat een gedeelte van de nieuwkomers in NL (nog) geen Nederlands spreken wil niet zeggen dat dit voor veel Marokkanen geldt...:). En juist dit vooroordeel dat jij hebt tav de Marokkanen is jou toegeworpen door de media. De Islamverdelgende media...;).


Ourzazate. juist daarom moeten die "anderen" die wel de taal spreken, die studeren en etc in beeld komen. Dat hebben ze deels zelf in de hand. De figuren die niet nederlands willen spreken doen wel hun best hun ideeen te verwoorden. Als dat voor anderen negatieve gevolgen heeft, reageer dan en corrigeer het beeld. Niet passief afwachten tot je gevraagd wordt, maar actief en inhoudelijk!!

sil
24-09-02, 23:26
Begrijp me goed,Dit is niet als kritiek bedoeld,
Maar ik vind het sterk dat er nu opeens 2 van die brieven hier op het forum komen.
Ik zou er bijna achterdochtig van worden

reserve1
26-09-02, 02:13
Geplaatst door Street
Als jij de schuld van de enorme integratieproblemen in Nederland wilt leggen bij de media, moet je dat zelf weten. En als je niet weet dat er problemen in Nederland bestaan, ben je, met alle respect, niet goed snik.


De enorme integratieproblemen liggen niet bij de media, dus als je jouw woordjes in mijn mond wilt leggen spuug ik die bij deze uit. De integratieproblemen liggen vnl. bij de politiek en voor een gedeelte bij de allochtone bevolking zelf. Dat laatste geldt slechts voor de nieuwkomers. Mijn moeder woont ruim 30 jaar in NL. Zij heeft meermaals te kennen gegeven Nederlands te willen leren. Zij werd altijd wegewuifd. Na 30 jr. valt er een brief op de deurmat... Of mevrouw zich zsm wil aanmelden voor de cursus Nederlands in haar woonwijk. Een lachertje...:). Mijn vader had het te druk met zijn werk waar hem werd voorgehouden dat geld belangrijker was dan de taal. Problemen zijn er wel degelijk en dat feit onderken ik stellig. De politiek sliep net iets te lang in mijn ogen...


Ourzazate.

reserve1
26-09-02, 02:23
Geplaatst door jaja
juist daarom moeten die "anderen" die wel de taal spreken, die studeren en etc in beeld komen. Dat hebben ze deels zelf in de hand. De figuren die niet nederlands willen spreken doen wel hun best hun ideeen te verwoorden. Als dat voor anderen negatieve gevolgen heeft, reageer dan en corrigeer het beeld. Niet passief afwachten tot je gevraagd wordt, maar actief en inhoudelijk!!


Hoe moeten wij in beeld komen? In mijn Marokkaanse kennissenkring en mijn familiekring heb ik meerdere academici op het gebied van geneeskunde, economie, informatica, rechten en bestuurskunde om tegenop te kijken. De Nederlandse media projecteren DE Marokkaan alleen als deze 'kattekwaad' heeft uitgehaald. Als er een programma wordt gemaakt over het onderwijs zal nooit een Marokkaanse docent(e) worden uitgenodigd om zijn/haar woordje te doen (zonder in beginsel zijn ethnicitiet erbij te halen). Als er een programma wordt gemaakt over de gezondheidszorg zal nooit een Marokkaanse chirurg worden uitgenodigd om zijn woordje te doen. Hetzelfde geldt voor ieder serieus onderwerp in positieve zin. Marokkanen worden alleen uitgenodigd om te praten over hun problemen, over Bin Laden, over het hoofddoekje, over integratie. Naar mijn mening zou de media onderhevig moeten zijn aan integratie...:).


Ourzazate.

reserve1
26-09-02, 02:28
Geplaatst door Street
Er komen steeds meer ex-moslims die de islam bekritiseren, niet alleen de onafhankelijke media.

Whoa.

Het stikt hier van de vluchtelingen die met de dood zijn bedreigd of gefolterd omdat ze in islamstaten hetzelfde deden. Willen moslims dat hier ook invoeren? Ze zijn al aardig op weg, met hun doodsbedreigingen.


Welke ex-moslims? Noem eens namen aub...:).

O.

ps: 'T kan ook een doodsbedreiging zijn van Nederlandse makelij. Enkel het bewijs zal de beschuldiging doen leven zei Plato ooit. Wijze woorden en zeer zeker op jouw reactie van toepassing...:).

reserve1
15-10-02, 00:33
Geplaatst door Saara


Even een kritische noot op bovenstaand bericht: de media heeft inderdaad deels schuld als het om verkeerde beeldvorming gaat. Maar waar zou dat aan liggen? Natuurlijk zal die ene docente niet worden uitgenodigd als de men niet weet waar te zoeken moet, zullen kut-Marokkaantjes niet met journalisten willen praten omdat zij toch in een hokje worden geplaatst en worden onze landgenoten alleen uitgenodigd als het gaat om de Islam. Ik vind het laatste trouwens niet eens zo erg. Ik heb liever een landgenoot die iets zegt over het geloof, en over een andere kwestie binnen dat kader, dan een leek op dat gebied, maar dit terzijde.
Het punt ligt em meer in het feit dat verschillende redacties ondervertegenwoordigd zijn als het om allochtone journalisten gaat. Die weten veelal meer over een bepaald onderwerp, kennen de mensen en hebben de juiste contacten en wilt men veel sneller een interview afleggen, of meewerken aan een artikel als men het gevoel heeft 'hen'aan het woord te laten, ipv dat de media haar stempel drukt op hetgeen zij naar buiten willen brengen.
De media zijn niet objectief, iedereen die dat denkt, moet ik helaas teleurstellen.
Vb: ben als enige allochtoon werkzaam bij een regionaal tv station. 11/9 stond voor de deur en je wilt daar als redactie iets mee doen. Tijdens de vergadering riep iemand dat het misschien leuk zou zijn om naar een middelbare school te gaan en daar scholieren te vragen wat voor impact het afgelopen jaar op hen heeft gehad en hun mening laten horen. Goed idee, alleen wilde de eindredacteur dat we naar een (in mijn tijd, ik word echt oud) LBO (nu VMBO als ik het goed heb), dus een school voornamelijk bestaande uit allochtonen. Dat zag de eindredactie wel zitten, want dan kreeg je 'heerlijk ongenuanceerde uitspraken'. Maw. Hij WILDE de 'ik hoop dat Bin Laden wint' uitspraken en zocht ze bewust op. Ik heb 20 man moeten overhalen om toch maar naar een Havo te gaan, waar de scholieren op 50/50 zaten, wat afkomst betreft en waarvan ik wist dat men zou nadenken eer ze wat zouden zeggen.
Dus als journalist(e) KUN je op een redactie een sturing geven richting een bepaalde beeldvorming. Maar helaas zijn we niet massaal vertegenwoordigd op landelijke en belangrijke redacties en heb ik het gevoel dat het nog heel lang gaat duren voordat we een belangrijke positie kunnen nemen in deze.
Tuurlijk zou de media onderhevig moeten zijn aan integratie..maar er valt wat dat betreft niets te integreren..nog niet, althans.

Saara


Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik denk niet dat de media vollop moet worden vertegenwoordigd door allochtonen zodat deze een beter beeld van de allochtoon zal projecteren. Het is nu eenmaal een feit dat Marokkanen alleen mogen meedoen als het een probleem betreft. Dat moet eruit en kritiek leveren is zeer zeker een eerste stap. Ale ik je vertel dat Nederlanders tot op de dag van vandaag nog steeds raar opkijken als ik als Marokkaan ze vertel waar en wat ik studeer dan geeft dat toch te kennen...:).


Ourzazate.

Roemrijke Wolf
15-10-02, 01:12
Er zijn twee mogelijkheden:

1. Ofwel mevrouw Eddouadi-Frank en haar echtgenoot hangen een liberale interpretatie van de Islam aan (wat erg te prijzen is).

2. Ofwel mevrouw Eddouadi-Frank is een van die ontelbaren die niet goed met de moderne vrijheden kunnen omgaan en die het daarom wel fijn vinden dat hun leven strak gereguleerd wordt door een of ander vooroorlogs boek.

Roemrijke Wolf
15-10-02, 01:13
Ik vind haar brief in ieder geval wel erg zoet-positief.

sil
15-10-02, 01:26
Geplaatst door Roemrijke Wolf
Er zijn twee mogelijkheden:

1. Ofwel mevrouw Eddouadi-Frank en haar echtgenoot hangen een liberale interpretatie van de Islam aan (wat erg te prijzen is).

2. Ofwel mevrouw Eddouadi-Frank is een van die ontelbaren die niet goed met de moderne vrijheden kunnen omgaan en die het daarom wel fijn vinden dat hun leven strak gereguleerd wordt door een of ander vooroorlogs boek.

Bovengenoemd stuk stond hier in de krant als open brief.
Toen ik het gelezen had kreeg ik dezelfde gedachte als jij

Roemrijke Wolf
15-10-02, 01:42
Geplaatst door sil


Bovengenoemd stuk stond hier in de krant als open brief.
Toen ik het gelezen had kreeg ik dezelfde gedachte als jij


En ik kan het nog begrijpen ook. Ikzelf vind het ook niet altijd makkelijk om om te gaan met de zeer grote vrijheden, keuzemogelijkheden en bijbehorende verantwoordelijkheden van onze tijd en maatschappij. Ook ik vind het wel eens fijn om terug te grijpen op een relatief eenvoudige en strakke structuur zoals bijvoorbeeld religie die biedt. Maar je moet wel eerlijk zijn over je motieven, vind ik.

sil
15-10-02, 03:54
Geplaatst door Roemrijke Wolf



En ik kan het nog begrijpen ook. Ikzelf vind het ook niet altijd makkelijk om om te gaan met de zeer grote vrijheden, keuzemogelijkheden en bijbehorende verantwoordelijkheden van onze tijd en maatschappij. Ook ik vind het wel eens fijn om terug te grijpen op een relatief eenvoudige en strakke structuur zoals bijvoorbeeld religie die biedt. Maar je moet wel eerlijk zijn over je motieven, vind ik.

Ook ik mis dat terug grijpen vaak.Ik belijd mijn religie zoals het voor mij goed past,en daar staan de 10 geboden centraal in,en die worden hier voor mijn gevoel iedere dag met voeten getreden
en daar houd ik naar gevoel van over,vandaar dat ik er even tussen uit ga.Ik kom misschien over enkele weken weer eens terug.
groetjes

Yasmeen
15-10-02, 10:32
Is enkel het geloven in de tien geboden ook een liberale interpretatie van het christelijk geloof? Graag wat meer uitleg over jullie interpretatie van het woord Liberaal...

Want moslims die de basisprincipes van de Islam aanhangen worden al gauw voor overdreven geloofsbeleiders aangezien. Moslims hebben vijf (basis)geboden, waarvan er eigenlijk maar 2 een vereiste zijn.

1. Het erkennen van één God (Allah) en het geloven in één God, en het geloof in zijn boodschapper de profeet Mohammed. (shahada)

2. Het gebed. (salaat)

Nummer drie is het vasten in de maand Ramadan maar als je door ziekte of zwangerschap hier niet aan mee kunt doen ben je hiervan ontheven. De de zakaat/armenbelasting (nummer 4 van de geboden) moet je betalen als je daartoe de middelen hebt. Zo ook de reis naar de Heilige stad Mekka hoef je alleen te ondernemen als je hiertoe de middelen hebt...

Zo weinig wat moslims hoeven te doen om oprechte gelovigen te zijn, en toch wordt het meteen als fundamentalisme gezien...

En dan de media...wordt de journalisten niet geleerd om objectief te zijn? Goede journalistiek is neutrale verslaggeving van feiten. Voor meningen wordt in columns plaatsgemaakt, of in de brievenrubriek. Maar we hebben het heeel goed gezien met het geval Ayaan Hirsi Ali... de ene week verkeert ze in levensgevaar, de andere week wordt ze vergeleken met Tara Sing Varma...

Ook moeten allo's echt veel meer op normale onderwerpen in de media naar voren komen... Tv bijvoorbeeld: moeten we persee een Circus Kiekeboe hebben? Waarom geen allochtone gasten in de Sesamstraat? En laatst, rondom tien, discussie over fatsoen...allo's schitterden daar in afwezigheid!!

Het voorbeeld wat Saara gaf vind ik eigenlijk zeer triest...Bravo dat je toch op een objectievere en intelligentere afdeling van een school die reportage hebt kunnen maken maar...een allochtoon die de rest in goede banen moest leiden...moet je perse een allo zijn om fatsoenlijke verslaggeving van sensatie te onderscheiden? Wat was er mis met het geweten van de nederlandse collega's? Het is toch heel obvious dat de gedachte van meneer de eindredacteur zeer verkeerd was? Waar hebben we de hele afgelopen tijd anders in hemelsnaam over zitten discussieren? Met die beelden van feestende jonge marokkanen die ieder hadden geschokt... baz o safi...

Het is gewoon fatsoenlijk om te beseffen dat ook marokkanen normale mensen zijn, met zelfde capaciteiten als de Nederlanders, alleen niet altijd dezelfde kansen. Maar wij hebben deze kansen eigenlijk in eigen handen. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat goede voorbeelden doen volgen, vandaar dat ik me ook altijd inzet op projecten waarbij jongeren worden geholpen de ogen te openen en het eigen kunnen te ontdekken. Maar het jammere hierbij is weer dat het vooral gericht is op allochtonen. We zouden ons als allo's ook moeten richten op niet-allo's. Dus ook de niet-allo's helpen de ogen te openen.

sjow, wat een lap tekst... effe afstand nemen :wijs:

Tomas
15-10-02, 11:14
Geplaatst door Yasmeen

...sjow, wat een lap tekst... effe afstand nemen :wijs:

Valt wel mee.

Ik vind jouw stukkie veel beter en overtuigende dan de topic zelf.

Ik denk alleen dat je de discussie nu morsdood hebt gemaakt.
;)

Yasmeen
15-10-02, 11:15
hahahahaha echt tomas :D zeg me eens hoe ik van dat kwaaltje af kan komen :D

Tomas
15-10-02, 11:23
Geplaatst door Yasmeen
hahahahaha echt tomas :D zeg me eens hoe ik van dat kwaaltje af kan komen :D

Ik heb liever dat jij het behoud. Behouden is moeilijker dan verliezen in dit geval. Echt.

Yasmeen
15-10-02, 11:28
hm, maar het laatste woord hebben kan soms iritant zijn...daar ik zooo van kletsen en discussieren en praten en denken en typen en en en...hou :D en behouden hoeft niet moeilijk te zijn als je overtuigd bent van het goede :) het zit m juist in het verwoorden van deze overtuiging. Maar dan komt de kunst bij het interpreteren weer om de hoek kijken: wordt t zo gelezen zoals je het bedoeld hebt? En zo is een discussie dus eigenlijk nooit morsdood te krijgen :)

jaja
15-10-02, 11:48
Geplaatst door Yasmeen
Is enkel het geloven in de tien geboden ook een liberale interpretatie van het christelijk geloof? Graag wat meer uitleg over jullie interpretatie van het woord Liberaal...

Want moslims die de basisprincipes van de Islam aanhangen worden al gauw voor overdreven geloofsbeleiders aangezien. Moslims hebben vijf (basis)geboden, waarvan er eigenlijk maar 2 een vereiste zijn.

1. Het erkennen van één God (Allah) en het geloven in één God, en het geloof in zijn boodschapper de profeet Mohammed. (shahada)

2. Het gebed. (salaat)

Nummer drie is het vasten in de maand Ramadan maar als je door ziekte of zwangerschap hier niet aan mee kunt doen ben je hiervan ontheven. De de zakaat/armenbelasting (nummer 4 van de geboden) moet je betalen als je daartoe de middelen hebt. Zo ook de reis naar de Heilige stad Mekka hoef je alleen te ondernemen als je hiertoe de middelen hebt...

Zo weinig wat moslims hoeven te doen om oprechte gelovigen te zijn, en toch wordt het meteen als fundamentalisme gezien... reeel punt. Probleem is wel dat moslims zelf dit wel eens anders formuleren. Ik herinner alleen maar aan de hoofddoek-discussie - geen onderdeel van de zuilen. Maar je hebt gelijk. Als men zich aan deze 5-zuilen houdt, zou er geen probleem moeten zijn.


En dan de media...wordt de journalisten niet geleerd om objectief te zijn? Goede journalistiek is neutrale verslaggeving van feiten. Voor meningen wordt in columns plaatsgemaakt, of in de brievenrubriek. Maar we hebben het heeel goed gezien met het geval Ayaan Hirsi Ali... de ene week verkeert ze in levensgevaar, de andere week wordt ze vergeleken met Tara Sing Varma... ... men streeft naar objectivieit, maar de objectieve journalist bestaat niet. En sommige streven iets enthousiaster en oprechter dan anderen. Sommigen willen gewoon "scoren", maar zeg me niet dat je dat niet al bij andere gelegenheden hebt geconstateerd.


Ook moeten allo's echt veel meer op normale onderwerpen in de media naar voren komen... Tv bijvoorbeeld: moeten we persee een Circus Kiekeboe hebben? Waarom geen allochtone gasten in de Sesamstraat? En laatst, rondom tien, discussie over fatsoen...allo's schitterden daar in afwezigheid!! niet helemaal eerlijk. Programma's als Sesamstraat bevatten al heel wat allochtonen. Er zou wellicht wat meer aandacht aan specifiek moslim-allochtonen kunnen worden gegeven, maar zoals Surinamers en anderen er ook in opgenomen zijn, zo zal dat ook voor moslims gaan gelden. Ook bij de surinamers ging dat met een zekere stroperige traagheid, maar het is wel gebeurd. En er zijn toch al wel wat presentatrices (presentatoren weet ik eigenlijk niet) van marokkaanse en Turkse komaf.


Het voorbeeld wat Saara gaf vind ik eigenlijk zeer triest...Bravo dat je toch op een objectievere en intelligentere afdeling van een school die reportage hebt kunnen maken maar...een allochtoon die de rest in goede banen moest leiden...moet je perse een allo zijn om fatsoenlijke verslaggeving van sensatie te onderscheiden? Wat was er mis met het geweten van de nederlandse collega's? Het is toch heel obvious dat de gedachte van meneer de eindredacteur zeer verkeerd was? Waar hebben we de hele afgelopen tijd anders in hemelsnaam over zitten discussieren? Met die beelden van feestende jonge marokkanen die ieder hadden geschokt... baz o safi...

Het is gewoon fatsoenlijk om te beseffen dat ook marokkanen normale mensen zijn, met zelfde capaciteiten als de Nederlanders, alleen niet altijd dezelfde kansen. Maar wij hebben deze kansen eigenlijk in eigen handen. Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat goede voorbeelden doen volgen, vandaar dat ik me ook altijd inzet op projecten waarbij jongeren worden geholpen de ogen te openen en het eigen kunnen te ontdekken. Maar het jammere hierbij is weer dat het vooral gericht is op allochtonen. We zouden ons als allo's ook moeten richten op niet-allo's. Dus ook de niet-allo's helpen de ogen te openen.

sjow, wat een lap tekst... effe afstand nemen :wijs:
De discussie over objectiviteit van de media wordt door elke groep gevoerd, die in focus is gekomen in de media. Ik ken het verhaal van de boeren, die een vergelijkbaar verhaal over de media hebben gehouden. De Fortuyn-aanhangers hadden het ook steeds over dat alleen de negatieve zaken in beeld kwamen. Dat is een tendens in de media: negatief verkoopt beter. Dat is niet alleen ten nadele van de moslims, maar van elke groep of persoon die in het spotlight komt. Dat is een terechte klacht over de media in het algemeen. Maar het is ook het gevolg van de stelling dat goed nieuws geen nieuws is. Als op een kruising drie wekenlang geen ongeluk gebeurd is het geen nieuws. Gebeurt er in de vierde week wel een ongeluk dan is de kruising nieuws.

Verder over hoe de beeldvorming te beinvloeden. Allereerst, veel journalisten zijn "lui". Het VN stuk over Hirsi Ali is een duidelijk bewijs. Men laat anderen voor zich het werk doen. Dat betekent echter ook dat als je het gevoel hebt dat beeldvorming niet klopt je actief tijdschriften of andere media moet benaderen. Alle kranten hebben podium-pagina's, waar men graag goed beargumenteerde (soms ook slecht beargumenteerde) stukken plaatst. Verder kan men contact met redacties en verslaggevers zoeken (en veel mosliminstanties kennen verslaggevers persoonlijk) en als men een onderwerp aantrekkelijk presenteert kan het tot een artikel worden verwerkt.
Let wel, de nederlandse media-wereld is nogal drukbezet en er is veel rivaliteit. Als tijdschrift A iets beweerd, is tijdschrift B niet te beroerd een tegengesteld artikel te schrijven om op te vallen. Ookdat biedt mogelijkheden om de beeldvorming te beinvloeden, maar het vraagt om actieve inzet. Nederland is een samenleving van contacten hebben / zoeken en lobbyen.

Overigens wil ik verder nog kwijt dat de media ook niet helemaal zonder "moslim"-medewerkers is. Ik heb even mijn krant opengeslagen (Trouw) en vind artikelen van Erdal Balci en Malika el Ayadi. Volgens mij van Turkse en Marokkaanse oorsprong. En zij schrijven niet alleen over Turken en Marokkanen, maar ook over andere zaken zoals het stimuleren van vrouwen om brandweerman te worden...
Ik zeg niet dat er niet wat meer "moslim-allochtonen" in de media zouden kunnen werken, maar ze ontbreken ook niet. Oh ja, en hoe kom je in de deskundigenbak van een redactie ... dat is een netwerk dat niemand snapt ...

Tomas
15-10-02, 11:51
Geplaatst door Yasmeen
hm, maar het laatste woord hebben kan soms iritant zijn...daar ik zooo van kletsen en discussieren en praten en denken en typen en en en...hou :D en behouden hoeft niet moeilijk te zijn als je overtuigd bent van het goede :) het zit m juist in het verwoorden van deze overtuiging. Maar dan komt de kunst bij het interpreteren weer om de hoek kijken: wordt t zo gelezen zoals je het bedoeld hebt? En zo is een discussie dus eigenlijk nooit morsdood te krijgen :)

Ja, ja, Yasmeen. Ik begrijp al waarom jij regelmatig het laatste woord hebt. ;)

De kunst van het interpreteren is ook een kwestie vaak van tijd. Je wordt makkelijker verkeerd begrepen in het begin, doordat de lezer met een bepaald beeld je reply leest. En afhankelijk van dat beeld wordt er veel tussen de regels ingevoegd. En alleen in de loop der tijd ontstaat er een genuanceerder beeld van de mensen achter de nick's.

Yasmeen
15-10-02, 12:12
Geplaatst door jaja
Probleem is wel dat moslims zelf dit wel eens anders formuleren. Ik herinner alleen maar aan de hoofddoek-discussie - geen onderdeel van de zuilen. Maar je hebt gelijk. Als men zich aan deze 5-zuilen houdt, zou er geen probleem moeten zijn.



Waarom zou er uberhaupt een probleem worden gemaakt van religie in een land als Nederland? Indien instanties de hoofddoek verbieden dan zullen de hoofddoekdragenden dit aanvechten. De rechter beslist wie in zijn recht staat en we leven rustig verder. Waarom meteen de hoofddoekdragenden of de instanties veroordelen? Zowel de individuen als de instituties hebben in Nederland het recht eigen regels te hebben. De wet beslist of deze in Nederland getolereerd moeten worden.

De leefregels die ons moslims worden voorgehouden in de Koran en de ahadith zijn een verfijning van ons geloof, maar de Islam is niet zo star dat wij geen ruimte kunnen maken om zo goed mogelijk te leven in een omgeving die de Islamtische regels niet naleeft. Zo wordt ons helemaal niet bevolen om de taal links te laten liggen. Buren zijn zeer belangrijke mensen en die moet je behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden: met fatsoen en respect. Hier worden de vijf zuilen bijvoorbeeld dus aangevuld met de leer van de Islam. De keus van de personen zelf, en jij zou daar dus in principe geen moeite/probleem mee mogen hebben.


Geplaatst door jaja
En sommige streven iets enthousiaster en oprechter dan anderen. Sommigen willen gewoon "scoren", maar zeg me niet dat je dat niet al bij andere gelegenheden hebt geconstateerd.

Dit heb ik inderdaad op veel onderwerpen geconstateerd maar op dit momen heeft het onderwerp Marokkanen t meeste effect op mij als persoon. Zoals Our hierboven ergens al zei:


Geplaatst door Ourzazette Als ik je vertel dat Nederlanders tot op de dag van vandaag nog steeds raar opkijken als ik als Marokkaan ze vertel waar en wat ik studeer dan geeft dat toch te kennen.[/B]

stom toch? en waarom hier telkens weer tegen op te moeten boksen?

En wat programma's betreft: inderdaad, al wel wat allochtonen maar nog steeds is het geen normaal, alledaags verschijnsel.

Marsipulami
15-10-02, 12:21
FUNDAMENTALIST GEEFT HET GOEDE VOORBEELD


Ik word ook onderdrukt, niet door mijn door de media als autoritair en eng afgeschilderde man (Ali Eddauoudi), maar door u, omdat u vindt dat u het recht heeft mij uit te schelden en na te wijzen omdat ik een hoofddoek draag. Ik word monddood gemaakt, niet door moordzuchtige fundamentalisten, maar door u, omdat iedere poging van mijn kant een zinnig gesprek aan te gaan, uitloopt op een resoluut zwijgen.

Ik denk dat er weinig zelfverklaarde voorstanders van allerlei vrijheden zijn die beseffen dat ze onbewust op subtiele en hoffelijke wijze voortdurend bezig zijn met minderheden in de hoek te drukken en monddood te maken. Men maakt mensen geestelijk kapot en men beseft het gewoon niet eens.

Ik spreek dan niet over openlijke uitingen van racisme. De meeste mensen keuren dat wel af. Ik spreek dan over beleefde mensen, die het vermogen niet bezitten om zichzelf zo nu en dan eens tussen haakjes te plaatsen om de ander wat ruimte te geven om de eigen visie en keuze te verantwoorden.

Ik kan wel begrijpen dat er moslims zijn die het allemaal al lang beu zijn. Die, zoals op dit forum, liever met een plaatje van een bomaanslag aan de discussies deelnemen en af en toe wat roepen. Het is moeilijk om steeds weer met ernstige antwoorden te komen als die antwoorden telkens als water van een eend afglijden op de zelfingenomenheid van autochtonen. En ondertussen rolt de pletwals van de aanhoudende stigmatisering en beschuldigingen via media en in de huiskamers maar voort. Wie de euvele moed heeft een minderheidsstandpunt te verdedigen die krijgt de hele meute op zijn dak.

jaja
15-10-02, 12:44
Geplaatst door Yasmeen
Waarom zou er uberhaupt een probleem worden gemaakt van religie in een land als Nederland? Indien instanties de hoofddoek verbieden dan zullen de hoofddoekdragenden dit aanvechten. De rechter beslist wie in zijn recht staat en we leven rustig verder. Waarom meteen de hoofddoekdragenden of de instanties veroordelen? Zowel de individuen als de instituties hebben in Nederland het recht eigen regels te hebben. De wet beslist of deze in Nederland getolereerd moeten worden. ... ho ho. Ik ben er voor dat hoofddoekjes gedragen mogen worden, zelfs door rechters. Mijn punt was dat jij alleen de 5 zuilen als teken van islam nam. Mijn punt was dat in Nederland de islam heel vaak door moslims van meer criteria wordt voorzien, zoals het hoofddoekje. Naarmate er meer criteria aan toegeveoegd worden loop je het risico dat het wij-zij gevoel groter wordt of dat van "steile geloofsopvatting" gesproken wordt (om het wordt fundamentalist te vermijden). De grens is vloeiend. Dat geldt ook binnen de christelijke nederlandse samenleving. Sommige christenen worden door de samenleving als streng-orthodox "met steile geloofsopvatting" gezien, die zichzelf heel anders zien. Zij hebben ook meer criteria dan alleen de "10 geboden".


De leefregels die ons moslims worden voorgehouden in de Koran en de ahadith zijn een verfijning van ons geloof, maar de Islam is niet zo star dat wij geen ruimte kunnen maken om zo goed mogelijk te leven in een omgeving die de Islamtische regels niet naleeft. Zo wordt ons helemaal niet bevolen om de taal links te laten liggen. Buren zijn zeer belangrijke mensen en die moet je behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden: met fatsoen en respect. Hier worden de vijf zuilen bijvoorbeeld dus aangevuld met de leer van de Islam. De keus van de personen zelf, en jij zou daar dus in principe geen moeite/probleem mee mogen hebben. zoals gezegd, nee, geen enkel probleem.
In mijn vriendenkring zitten redelijk wat moslism. Sommige zijn "moslim" omdat ze van Turkse, Egyptische of Irakese komaf zijn, maar ze drinken alcohol en weet ik wat. Er zijn er ook bij die zich aan de zuilen houden, zelfs heel precies. We kunnen heel goed met elkaar opschieten.


Citaat:
Geplaatst door jaja
En sommige streven iets enthousiaster en oprechter dan anderen. Sommigen willen gewoon "scoren", maar zeg me niet dat je dat niet al bij andere gelegenheden hebt geconstateerd.


Dit heb ik inderdaad op veel onderwerpen geconstateerd maar op dit momen heeft het onderwerp Marokkanen t meeste effect op mij als persoon. Zoals Our hierboven ergens al zei:

Citaat:
Geplaatst door Ourzazette Als ik je vertel dat Nederlanders tot op de dag van vandaag nog steeds raar opkijken als ik als Marokkaan ze vertel waar en wat ik studeer dan geeft dat toch te kennen.

stom toch? en waarom hier telkens weer tegen op te moeten boksen? is stom. Mee eens. Dat is de ellende van een minderheid zijn, die zich aan het emanciperen is. De vrouwenbeweging heeft dit probleem gekend, de joodse bevolkingsdeel heeft het gekend, de surinamers hebben het gekend en kennen het nog. Is het eerlijk? Nee. Het schijnt wel menselijk te zijn, want het komt in elke samenleving voor. De eersten uit een groep moeten veel harder vechten om iets te bereiken in een samenleving, dan degenen die generaties later komen, wanneer de samenleving heeft geconstateerd dat die leden van die groep het toch echt kunnen. Is niet echt een troost waarschijnlijk. Overigens naar mate er meer studeren en met succes, zal die discussie en verbazing sneller verstommen. Het aantal allochtonen dat tegenwoordig studeert neemt aardig toe, en velen vinden ook banen, soms zelfs goede banen. Echt waar, ik ken ze ... sommige tenminste.


En wat programma's betreft: inderdaad, al wel wat allochtonen maar nog steeds is het geen normaal, alledaags verschijnsel.
nee, maar het groeit wel. Zoals gezegd stroperig traag, maar niet afwezig. En ja, zoals bij elke emancipatie beweging, waar de "gewone" groep zich maar 90% moet inspannen, moet een groep die zich wil emanciperen zich minimaal 125% inspannen om misschien vergelijkbaar resultaat te boeken. Is het eerlijk? Nee. Wel de werkelijkheid, waar ook ter wereld.
Wil je je mening in demedia zien, zul je die mening zelf in de media moeten brengen.

jaja
15-10-02, 13:03
Geplaatst door Marsipulami
FUNDAMENTALIST GEEFT HET GOEDE VOORBEELD

Ik denk dat er weinig zelfverklaarde voorstanders van allerlei vrijheden zijn die beseffen dat ze onbewust op subtiele en hoffelijke wijze voortdurend bezig zijn met minderheden in de hoek te drukken en monddood te maken. Men maakt mensen geestelijk kapot en men beseft het gewoon niet eens.

Ik spreek dan niet over openlijke uitingen van racisme. De meeste mensen keuren dat wel af. Ik spreek dan over beleefde mensen, die het vermogen niet bezitten om zichzelf zo nu en dan eens tussen haakjes te plaatsen om de ander wat ruimte te geven om de eigen visie en keuze te verantwoorden.

Ik kan wel begrijpen dat er moslims zijn die het allemaal al lang beu zijn. Die, zoals op dit forum, liever met een plaatje van een bomaanslag aan de discussies deelnemen en af en toe wat roepen. Het is moeilijk om steeds weer met ernstige antwoorden te komen als die antwoorden telkens als water van een eend afglijden op de zelfingenomenheid van autochtonen. En ondertussen rolt de pletwals van de aanhoudende stigmatisering en beschuldigingen via media en in de huiskamers maar voort. Wie de euvele moed heeft een minderheidsstandpunt te verdedigen die krijgt de hele meute op zijn dak. Geldt dat niet voor elke groep die niet precies op een bepaald onderwerp een mainstream mening heeft. Je moet je mening altijd weer verdedigen, ook als je homo bent, of als je zwart bent, of als je links bent, of als je boer bent ... Je moet je standpunt verdedigen, en liefst wel met steekhoudende argumenten.
Je bent in deze samenleving. In deze samenleving worden groepen op basis van bepaalde criteria beoordeeld, de beroemde waarden en normen. Bots je met sommige van die waarden en nrmen, zal daarover gediscussieerd moeten worden. In principe legt de samenleving namelijk die waarden en normen op. Er zijn in deze samenleving bepaalde gedragingen die positief worden beoordeeld door de meerderheid, en andere die negatief worden beoordeeld. Wil je die criteria veranderen, moet je de discussie aangaan, moet je rest van de samenleving overtuigen. Daar zijn middelen voor. Tot nu toe gebruiken moslims die middelen maar zeer beperkt en vaak onhandig, zodat de tegenstelling benadrukt wordt. Om even een voorbeeld te geven: de reactie op Hirsi Ali. De meeste critici van haar hebben zich buitenspel gezet omdat ze alleen of grotendeels op de vrouw speelden en niet op de inhoud.
Is deze samenleving eerlijk ten opzichte van minderheden. zeker niet. Hoe verande je dat? Door de discussie te zoeken en de waardering en beoordeling van die samenleving (en vooral instanties die zo'n oordeel helpen vormen: media vb.) te beinvloeden. Daarbij zul je je ook moeten aanpassen aan ideeen die in die samenleving leven. Overigens zal die samenleving vervolgens weer oneerlijk zijn tegen nieuwe minderheden - soms minderheden die op dit moment onderdeel zijn van de mainstream. Zo zit een mennselijke groep nu eenmaal in elkaar. Buitenbeentjes hebben het zwaarder dan de gemene deler. Dat geldt hier, dat geldt overal in de wereld. Er zijn in Nederland redelijk wat mensen en instanties die struikelend proberen daar wat aan te doen, maar, nee, perfect is het niet en zal het ook wel nooit worden. Emancipatie is per definitie strijd.

Orakel
24-08-03, 01:45
:ego: