PDA

Bekijk Volledige Versie : Natuur en Milieu niet blij met autokeuze politie



super ick
17-03-16, 07:10
Natuur en Milieu niet blij met autokeuze politie





Politieagenten dreigen straks door heel Nederland in onzuinige en vervuilende diesels rond te rijden. Dat komt doordat in de geplande aanbesteding voor politieauto's alleen diesels mogen meedoen en geen schone hybride- of benzinewagens. Dat meldt Natuur en Milieu vrijdag.






"Ongehoord dat de overheid inzet op duurzame brandstoffen, maar zelf voor onzuinige dieselauto’s kiest", vindt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu. "Zeker nu het laatste jaar gebleken is dat dieselvoertuigen op de weg veel meer vervuilen dan mag. Politievoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor onnodige gezondheidsschade."

Diesel is voor de politie naar eigen zeggen de goedkoopste optie, niet in de laatste plaats omdat ze geen motorrijtuigenbelasting met bijbehorende dieseltoeslag hoeven te betalen.

super ick
17-03-16, 07:12
Lekker het aantal kankergevallen een beetje opschroeven omdat het goeiekoper is.

De politie is je beste vriend.

Umarvlie
17-03-16, 13:11
Europeesche aanbestedingen - alleen maar kijken naar goedkoopste optie in het eigen tunneltje.

Tomas
17-03-16, 13:14
Is er ook onderzoek gedaan naar de keuze van criminelen?

Ik zie ze al met een prius achter de audibende aan racen.

Umarvlie
17-03-16, 13:22
Jazeker. (http://nos.nl/artikel/2082735-hebben-dieven-het-voorzien-op-jouw-auto.html)

nacht
17-03-16, 13:22
Lekker het aantal kankergevallen een beetje opschroeven omdat het goeiekoper is.

De politie is je beste vriend.

http://40.media.tumblr.com/f78b72889f143322569529d9639a525c/tumblr_o34s2o8bZ01so20l7o1_500.jpg

mark61
17-03-16, 17:47
Diesel is voor de politie naar eigen zeggen de goedkoopste optie, niet in de laatste plaats omdat ze geen motorrijtuigenbelasting met bijbehorende dieseltoeslag hoeven te betalen.

Dat is gelul, want LPG is veel goedkoper. En schoner ook nog. De schoonste van de drie. Bovendien zijn auto's op LPG veel goedkoper dan diesels, in aanschaf. Scheelt zo 2000 euro.

Ik snap gewoon niet dat de politie zulk gelul kan en mag verkopen. Zijn die lui achterlijk?

mark61
17-03-16, 17:51
Ik zie ze al met een prius achter de audibende aan racen.

Met een diesel schiet dat ook niet echt op.

mark61
17-03-16, 17:53
Europeesche aanbestedingen - alleen maar kijken naar goedkoopste optie in het eigen tunneltje.

Welke Nederlandse optie had je in gedachten? Een Daf 44? Een Spijker?

H.P.Pas
17-03-16, 19:41
Een Spijker?
:jammer: Daar is het nu te laat voor. We hadden bijtijds naar Eric moeten luisteren.

mark61
17-03-16, 19:54
:hihi:

super ick
17-03-16, 20:41
Intussen worden er allerlei milieuzones opgetuigd door de overheid.
Diezelfde overheid heeft vervolgens schijt aan het milieu getuige de keuze van de politie.

Umarvlie
18-03-16, 07:56
Welke Nederlandse optie had je in gedachten? Een Daf 44? Een Spijker?

Denk dat je me niet begrijpt, ik bedoelde dat dit soort rare beslissingen komen door EU regelgeving over goedkoopste optie - dat schept een tunnelvisie, waarbij het milieu geen of nauwelijks een rol meer speelt.

super ick
18-03-16, 08:04
Denk dat je me niet begrijpt, ik bedoelde dat dit soort rare beslissingen komen door EU regelgeving over goedkoopste optie - dat schept een tunnelvisie, waarbij het milieu geen of nauwelijks een rol meer speelt.

Volgens mij staat de EU regelgeving niets in de weg om op LPG te gaan rijden.

mark61
18-03-16, 19:53
Denk dat je me niet begrijpt, ik bedoelde dat dit soort rare beslissingen komen door EU regelgeving over goedkoopste optie

Zulke regelgeving bestaat niet. Het enige is dat je vanaf een bepaald bedrag internationaal moet aanbesteden. Niet dat je het goedkoopste bod zou moeten aannemen ofzo.

Het is gewoon Nederlands om kortzichtig te zijn en voor het goedkoopste te gaan. Hoewel Dacia's toch echt goedkoper zijn. Je moet blijkbaar ook nog je burgerstand ophouden met die golfjes :cheefbek:

Tomas
18-03-16, 19:59
Gas is een hoop vermogens verlies, vaak en lang tanken. De moderne diesels behoren tot de snelste personenauto's, even afgezien van de ferrari's. En het bereik is enorm. Milieu is niet van belang voor de politie. Tenzij criminelen een milieu convenant met de politie af willen spreken. Dat de audibende, kunnen goed diesels zijn trouwens, afspreekt om te veranderen in de priusbende.

mark61
18-03-16, 20:56
Gas is een hoop vermogens verlies, vaak en lang tanken. De moderne diesels behoren tot de snelste personenauto's, even afgezien van de ferrari's. En het bereik is enorm. Milieu is niet van belang voor de politie. Tenzij criminelen een milieu convenant met de politie af willen spreken. Dat de audibende, kunnen goed diesels zijn trouwens, afspreekt om te veranderen in de priusbende.

Welnee. Je hebt duidelijk nog nooit LPG gereden. Ik 475.000 km met één auto. Het verbruik is <10% hoger. Das alles.

De politie is een overheidsinstelling, en die moeten het goede voorbeeld geven.

Met een Tesla gaat één achtervolging denk ik trouwens ook wel lukken.

Tomas
18-03-16, 21:02
Ik heb het niet over verbruik van gas. Ik zei: Je tankt veel vaker en je vermogen is een stuk lager.
En met een tesla kan 1 achtervolging lukken, maar misschien ook niet. En dan moet er voorlopig even geen achtervolging nodig zijn.
Nogmaals: Milieu is niet van belang voor de politie. Net zo min dat waterschaarste een zorg is voor de brandweer. Of straling een probleem is voor kankerbehandeling. Dat is niet hun prio. En hun aandeel in het probleem is nihil.

super ick
19-03-16, 09:44
Die achtervolgingen komen vrijwel nooit voor. Bovendien begin je met een VW touran diesel ook niets tegen een RS4 of GTI-tje die vaak door overvallers worden gebruikt.
Het gaat hier hoofdzakelijk om auto's die de godsganse dag in de bebouwde kom patrouilleren. Ongevalletje, vechtpartijtje, beetje flitsen, etc.

Op de snelwegen patrouilleert het KLPD. Die zouden overigens ook prima op LPG kunnen rijden.

Een groter probleem zou volgens mij de ruimte kunnen zijn. Die auto's zitten behoorlijk vol en een gastank neemt de nodige ruimte in beslag. Waar een wil is, is een weg.

Milieu is geen doelstelling voor de politie is geen argument. Het kan makkelijk samen met wat aanpassing. Milieu is voor mij ook geen doel. Mijn bestemming bereiken is mijn doel. Milieu is van ons allemaal. Iedereen moet het meenemen in zijn besluitvorming. Zeker overheidsdiensten. Die moeten juist het goede voorbeeld geven.

mark61
19-03-16, 10:39
Ik heb het niet over verbruik van gas. Ik zei: Je tankt veel vaker en je vermogen is een stuk lager.
En met een tesla kan 1 achtervolging lukken, maar misschien ook niet. En dan moet er voorlopig even geen achtervolging nodig zijn.
Nogmaals: Milieu is niet van belang voor de politie. Net zo min dat waterschaarste een zorg is voor de brandweer. Of straling een probleem is voor kankerbehandeling. Dat is niet hun prio. En hun aandeel in het probleem is nihil.

Mijn vermogen was absoluut niet lager, en ik tankte elke 400 km, of ik nou op gas of benzine reed. Verder vind ik dat niet bezwaarlijk. Dan zet je er een grotere tank in, pfff. Waar heb je trouwens dat vermogen voor nodig? De politie moet sleurhutten over de Brennerpas trekken?

Milieu is het belang van ons allemaal, en de overheid moet het voortouw nemen. En consequent zijn. Als belastingmaatregelen het rijden in 'schone' auto's moeten bevorderen, hoe kan dan een deel van diezelfde overheid dat straal negeren?

Ik mag aannemen dat 90% van de politieauto-kilometers niet bestaat uit wilde achtervolgingen.

Charlus
19-03-16, 11:19
De autokeuze politie, het moet niet gekker worden.
Tomas, ben je ook klimaatscepticus en voorstander van meer asfalt? Gezien terecht dat milieu van ondergeschikt belang is, afgezet tegen de voordelen van brandstof slurpen.

super ick
19-03-16, 13:38
Mijn vermogen was absoluut niet lager, en ik tankte elke 400 km, of ik nou op gas of benzine reed. Verder vind ik dat niet bezwaarlijk. Dan zet je er een grotere tank in, pfff. Waar heb je trouwens dat vermogen voor nodig? De politie moet sleurhutten over de Brennerpas trekken?

Milieu is het belang van ons allemaal, en de overheid moet het voortouw nemen. En consequent zijn. Als belastingmaatregelen het rijden in 'schone' auto's moeten bevorderen, hoe kan dan een deel van diezelfde overheid dat straal negeren?

Ik mag aannemen dat 90% van de politieauto-kilometers niet bestaat uit wilde achtervolgingen.

Op gas lever je iets van 10 pct vermogen in. Als dat een isseu is dan is een 180 pk gas, min 18 pk verleid blijft over een dikke 170 pk, altijd nog schoner dan een 170 pk diesel.
Lang tanken slaat helemaal nergens op. Laat het een minuut langer duren, hooguit.
Veel tanken is al helemaal geen probleem. Met een beetje goede wil kan je in een Touran ean gastank van 100 liter kwijt.

Doe maar 99,9.

mark61
19-03-16, 13:45
Op gas lever je iets van 10 pct vermogen in. Als dat een issue is dan is een 180 pk gas, min 18 pk verleid blijft over een dikke 170 pk, altijd nog schoner dan een 170 pk diesel.
Lang tanken slaat helemaal nergens op. Laat het een minuut langer duren, hooguit.
Veel tanken is al helemaal geen probleem. Met een beetje goede wil kan je in een Touran ean gastank van 100 liter kwijt.

Doe maar 99,9.

Ik heb er bij acceleratie nooit wat van gemerkt. Maar ik heb dan ook geen caravan :)

Het viel me ook niet op dat een tankbeurt LPG langer duurde dan een tankbeurt benzine. Ik zie ook niet in hoe dat een argument is voor wat dan ook.

Mijn tank zat onder mijn auto. Stond wel een reservewiel achterin, maar bij een station is dat geen probleem. Je hebt ook twee tankjes, die achter de wielkuipen zitten, in de hoek zogezegd. Ik dacht trouwens niet dat de politie veel achterin zo'n Golf hebben liggen. Extra handboeien?

super ick
20-03-16, 08:19
Ik heb er bij acceleratie nooit wat van gemerkt. Maar ik heb dan ook geen caravan :)

Het viel me ook niet op dat een tankbeurt LPG langer duurde dan een tankbeurt benzine. Ik zie ook niet in hoe dat een argument is voor wat dan ook.

Mijn tank zat onder mijn auto. Stond wel een reservewiel achterin, maar bij een station is dat geen probleem. Je hebt ook twee tankjes, die achter de wielkuipen zitten, in de hoek zogezegd. Ik dacht trouwens niet dat de politie veel achterin zo'n Golf hebben liggen. Extra handboeien?

Je merkt het ook nagenoeg niet.

Volgens mij duurt het ook niets langer.

Gezien de hoeveelheid auto's kan je een fabrikant de opdracht geven om ze op maat in te bouwen. Totaal 100 liter is geen enkel probleem. Dan tank je ineens minder en dus sneller.

Je zult nog verbaasd staan. https://m.youtube.com/watch?v=JdVk6q-2Kng
Vanaf minuut 1:55 gaat de achterbak open. Wel een filmpje met een hoog jeugdjournaalgehalte maar het gaat om de info. :hihi:

Een Tesla is nu nog gebracht als een sportwagen. Waarschijnlijk minder geschikt om mee te patrouilleren in de stad. Wellicht is een wat praktischer model dan handiger. Qua actieradius is het voldoende. Bovendien zou je in de pauze kunnen ruilen met een volle als dat echt nodig is.
Daarnaast is er extra bergruimte wegens ontbreken van de motor voorin en het 'probleem' met acceleratie ivm achtervolgingen is ook opgelost.

Umarvlie
21-03-16, 07:06
Zulke regelgeving bestaat niet. Het enige is dat je vanaf een bepaald bedrag internationaal moet aanbesteden. Niet dat je het goedkoopste bod zou moeten aannemen ofzo.

Het is gewoon Nederlands om kortzichtig te zijn en voor het goedkoopste te gaan. Hoewel Dacia's toch echt goedkoper zijn. Je moet blijkbaar ook nog je burgerstand ophouden met die golfjes :cheefbek:

Europeeseche aanbestedingen zijn tot in detail beschreven, moet een lijst van criteria worden afgewerkt met bebaalde vereisten waar het gevraagde aan moet voldoen (compliancy) als dat gelijk is bij 2 aanbieders wordt de goedkoopste gekozen. Je zult zelden zien dat er iets wordt aangeboden dat niet "compliant" is ... dus resultaat is dat in bijna alle gevallen de goedkoopste aanbieder wint. Met alle gevolgen van dien. Dit geld voor alle overheids aanbestedingen.

Umarvlie
21-03-16, 07:08
180 pk gas, min 18 pk ... blijft over een dikke 170 pk,

Hmmm .. bijzonder.

super ick
21-03-16, 08:11
Hmmm .. bijzonder.

:hihi:
Ik had het al teruggelezen.

Dacht komt er nog iemand? Goed gezien.

Tomas
21-03-16, 08:19
Ik heb geen zin meer om nog langer in te gaan op zaken zoals vermogen en bereik. Dat komt toch niet aan.

Dus ik zal een poging wagen met de foutieve veronderstelling dat lpg milieuvriendelijker is. Dat is het dus niet. LPG, diesel, benzine, kerosine en alle andere brandstoffen die uit ruwe olie wordt gedestilleerd is even milieuonvriendelijk. je kan geen lpg winnen uit aardolie zonder de andere producten te maken. En visa versa.

Als je diesel zou verbieden of onbetaalbaar zou maken dan zal dit goedje verbrand of geloosd moeten worden bij het maken van benzine en LPG. Lijkt mij geen strak plan.

De LPG rijder is dan wel die ene die minder schadelijke bestanddelen in de atmosfeer stoot, maar kan dat alleen maar als er minstens een veelvoud aan dieselrijders zijn die dat compenseren. Voor het milieu is het niet interessant dat jij die ene bent met LPG. Het milieu had graag gezien dat er geen ruwe aardolie was opgepompt.

Eens kijken of dit tot denken aanzet.

super ick
21-03-16, 08:24
Ik heb geen zin meer om nog langer in te gaan op zaken zoals vermogen en bereik. Dat komt toch niet aan.

Dus ik zal een poging wagen met de foutieve veronderstelling dat lpg milieuvriendelijker is. Dat is het dus niet. LPG, diesel, benzine, kerosine en alle andere brandstoffen die uit ruwe olie wordt gedestilleerd is even milieuonvriendelijk. je kan geen lpg winnen uit aardolie zonder de andere producten te maken. En visa versa.

Als je diesel zou verbieden of onbetaalbaar zou maken dan zal dit goedje verbrand of geloosd moeten worden bij het maken van benzine en LPG. Lijkt mij geen strak plan.

De LPG rijder is dan wel die ene die minder schadelijke bestanddelen in de atmosfeer stoot, maar kan dat alleen maar als er minstens een veelvoud aan dieselrijders zijn die dat compenseren. Voor het milieu is het niet interessant dat jij die ene bent met LPG. Het milieu had graag gezien dat er geen ruwe aardolie was opgepompt.

Eens kijken of dit tot denken aanzet.

60 % wordt gewonnen uit gasvelden, 40 % uit de productie van benzine.

Jij wilt het alleen over die 40% hebben begrijp ik?

Tomas
21-03-16, 08:26
60 % wordt gewonnen uit gasvelden, 40 % uit de productie van benzine.

Jij wilt het alleen over die 40% hebben begrijp ik?

Nee, uit gasvelden wordt zogenaamd 'natuurlijk gas' gewonnen. Dat is wat anders dan LPG.

super ick
21-03-16, 08:32
Nee, uit gasvelden wordt zogenaamd 'natuurlijk gas' gewonnen. Dat is wat anders dan LPG.

LPG is een mengsel van propaan en butaan. Komt vrij bij raffineren van diesel en benzine en kan rechtstreeks uit gasvelden gewonnen worden.

Het productieproces van diesel is efficiënter dan dat van benzine. Dat is wel een grote plus voor diesel.

Als er LPG gewonnen zou worden en de diesel weggegooid dan zou je gelijk hebben. Volgens mij is het omgedraaid en is LPG het bijproduct. Erop rijden is een goede oplossing maar het blijft dus een fossiele brandstof en dus niet DE oplossing op lange termijn.

Oiseau
21-03-16, 08:39
de politie zit meer achter het stuur dan feitelijk wat doen..ik pleit voor meer lopen en indien nodig meer op de fiets en huiszoekingen verrichten bij criminelen.
Gewoon effectief te werk gaan en minder auto's kan zeker.

super ick
21-03-16, 08:42
de politie zit meer achter het stuur dan feitelijk wat doen..ik pleit voor meer lopen en indien nodig meer op de fiets en huiszoekingen verrichten bij criminelen.
Gewoon effectief te werk gaan en minder auto's kan zeker.

En die huiszoekingen?

Fiets voor deur en aanbellen. Crimineel meenemen achterop de bagagedrager?

Oiseau
21-03-16, 09:00
En die huiszoekingen?

Fiets voor deur en aanbellen. Crimineel meenemen achterop de bagagedrager?
Ik kan je zeggen dat je beter een crimineel lopend naar het bureau mag sleuren..iedereen kan zien wie hij is..effectiever dan taakstraf

super ick
21-03-16, 09:06
Ik kan je zeggen dat je beter een crimineel lopend naar het bureau mag sleuren..iedereen kan zien wie hij is..effectiever dan taakstraf

Heeft dit iets te maken met de schaamtecultuur?

H.P.Pas
21-03-16, 09:47
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Komt vrij bij raffineren van diesel en benzine en kan rechtstreeks uit gasvelden gewonnen worden.


Dat laatste houdt niet over.
Chemical Composition of Natural Gas (https://www.uniongas.com/about-us/about-natural-gas/Chemical-Composition-of-Natural-Gas)
Component Typical Analysis
(mole %) Range (mole %)
Methane 95.0 87.0 - 97.0
Ethane.. ..3.2 ..1.5 - ..7.0
Propane ..0.2 ..0.1 - ..1.5

Aardgas uit Slochteren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasveld_van_Slochteren)bestaat voor 81,63% uit methaan, voor 3,22% uit hogere gasvormige koolwaterstoffen, voor 14,2% uit stikstof, voor 0,05% uit argon en voor 0,9% uit koolstofdioxide

Al Sawt
21-03-16, 10:52
Met een diesel schiet dat ook niet echt op.

Jawel! Actieradius van een diesel is toch stuk langer dan die van een RS4/6. Aangezien die laatste een hoge benzine verbruik kent. Ondersteuning van een heli in de lucht en patrouillevoertuigen op strategisch plekken, spelen daarbij een sleutelrol.

Oiseau
21-03-16, 13:29
Heeft dit iets te maken met de schaamtecultuur?

Meer uit angst voor belachelijk gemaakt in sicialemedia en vergeet niet criminelen denken nog recht te hebben op privacy ! Eenmaal weg is weg hun privacy

super ick
21-03-16, 17:35
Meer uit angst voor belachelijk gemaakt in sicialemedia en vergeet niet criminelen denken nog recht te hebben op privacy ! Eenmaal weg is weg hun privacy

Oke dan gaan ze achterop de fiets mee. ik ga akkoord.

super ick
21-03-16, 17:40
Dat laatste houdt niet over.
Chemical Composition of Natural Gas (https://www.uniongas.com/about-us/about-natural-gas/Chemical-Composition-of-Natural-Gas)
Component Typical Analysis
(mole %) Range (mole %)
Methane 95.0 87.0 - 97.0
Ethane.. ..3.2 ..1.5 - ..7.0
Propane ..0.2 ..0.1 - ..1.5

Aardgas uit Slochteren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgasveld_van_Slochteren)bestaat voor 81,63% uit methaan, voor 3,22% uit hogere gasvormige koolwaterstoffen, voor 14,2% uit stikstof, voor 0,05% uit argon en voor 0,9% uit koolstofdioxide

Danku,

Het ging om het verschil om op gewonnen gas uit gasvelden te rijden of op gas dat overblijft na het raffineren van diesel en benzine.

Ik heb niet willen beweren dat LPG rechtstreeks uit de grond komt.

Vraag is dus, waar we nog geen antwoord op hebben: Wat is bewerkelijker? Dat olie niet gewonnen wordt om LPG van te maken lijkt mij evident.

super ick
21-03-16, 17:42
Jawel! Actieradius van een diesel is toch stuk langer dan die van een RS4/6. Aangezien die laatste een hoge benzine verbruik kent. Ondersteuning van een heli in de lucht en patrouillevoertuigen op strategisch plekken, spelen daarbij een sleutelrol.

Probleem is vaak dat de voorsprong al dusdanig groot is en de eerste vluchtauto al in brand gestoken is eer de heli opgestegen is en andere patrouillevoertuigen op strategische plekken staan.
Je moet ze dus de eerste tijd bij kunnen houden tot de heli het over kan nemen.