PDA

Bekijk Volledige Versie : "Grenscontroles door Nederlandse politie hebben weinig nut"



Marsipulami
30-03-16, 16:21
"Grenscontroles door Nederlandse politie hebben maar weinig nut"

VRT - wo 30/03/2016 - 14:23 Jolien Sevenoy

Sinds vorige dinsdag heeft ons land te kampen met enorme files. Aan de grens met Frankrijk zijn er al problemen sinds de aanslagen in Parijs in november. Nu zijn er ook aan de grens met Nederland controles ingevoerd door de Nederlandse federale politie, wat zorgt voor lange wachttijden. Maar wat leveren die controles eigenlijk op? ‘De wereld vandaag’ sprak met Raf Terwingen (CD&V), burgemeester van Maasmechelen.

Terwingen vraagt zich af of de uren werk die in de grenscontroles kruipen wel opwegen tegen het nut ervan. De burgemeester zegt dat hij de reactie van Nederland wel begrijpt in de nasleep van wat er vorige week gebeurde, “maar ik zou het niet appreciëren als mijn politiemensen op dit moment worden opgetrommeld om dit soort controles te doen die volgens mij weinig of geen nut hebben”, zegt hij. Het is perfect mogelijk om de grenscontroles op de E314 te vermijden en via sluipwegen Nederland binnen te raken. “Dit gaat echt niet de terroristen tegenhouden, laat staan dat ze een halfuur in de file gaan wachten om zich te laten controleren”, aldus Terwingen.

De burgemeester benadrukt ook dat het op dit moment niet aan België is om les te geven omtrent terrorismebestrijding, maar hoopt wel dat de Nederlanders de grenscontroles niet enkel hebben ingevoerd om “een soort subjectief veiligheidsgevoel te creëren”, want daar is niemand bij gebaat volgens hem. Er is ook weinig tot geen overleg met de Nederlandse politiediensten. Zo is Terwingen bijvoorbeeld niet op de hoogte van de momenten waarop de Nederlandse politie de controles uitvoert. Hij zegt wel dat als er informatie zou zijn, die zou doorstromen, maar op dit moment komt er weinig feedback.

Marsipulami
30-03-16, 16:24
“Dit gaat echt niet de terroristen tegenhouden, laat staan dat ze een halfuur in de file gaan wachten om zich te laten controleren”

:fplet:

super ick
30-03-16, 16:37
Belgen moeten voorlopig hun muil houden over controles.

Eric de Blois
30-03-16, 17:50
Eén Europa... Een aanfluiting blijkt maar weer. We weten natuurlijk aan wie we dat te danken hebben. Er wonen mensen die we liever niet hebben, maar we zijn te laf ze eruit te donderen. Daarom moeten we kleinzielige grenscontroles doen tussen Schengenlanden, om de schijn te wekken dat we de controle hebben... De buitengrenzen zijn nog zo lek als een mandje.

mark61
30-03-16, 18:54
Nederlandse federale politie

:vreemd: Belgen denken opeens dat elk land een bondsstaat is.


Nee, het heeft geen enkele zin. We leggen even aan België uit wat het woord 'symboolpolitiek' betekent, das alles.

Zinloze stoerdoenerij die te dom is voor woorden.

mark61
30-03-16, 18:56
Belgen moeten voorlopig hun muil houden over controles.

Wat hadden ze moeten doen dan? Welke controle had wat precies voorkomen?

Wat Belgen wel kunnen doen, is es een keer achter de illegale wapen- en explosievenhandel aan gaan. Is bij mijn weten het meest 'Amerikaanse' land van West-Europa op dat gebied.

Marsipulami
31-03-16, 03:05
Wat Belgen wel kunnen doen, is es een keer achter de illegale wapen- en explosievenhandel aan gaan. Is bij mijn weten het meest 'Amerikaanse' land van West-Europa op dat gebied.

Tja, ik ben geen expert in illegale wapenhandel. Maar volgens mij hoort je opmerking thuis in het lijstje van goedkope kretologie. Als je onzinnige beweringen vaak genoeg herhaalt dan zijn er altijd mensen die erin gaan geloven.

Marsipulami
31-03-16, 03:09
Belgen moeten voorlopig hun muil houden over controles.


Los van de inhoud van je opmerking: Mensen hebben een mond en dieren hebben een muil.

super ick
31-03-16, 07:33
Wat hadden ze moeten doen dan? Welke controle had wat precies voorkomen?

Wat Belgen wel kunnen doen, is es een keer achter de illegale wapen- en explosievenhandel aan gaan. Is bij mijn weten het meest 'Amerikaanse' land van West-Europa op dat gebied.

Je geeft zelf al een optie aan.

Umarvlie
31-03-16, 08:43
't is gewoon wraak voor die tolheffng, zet Belgische vrachtwagens "in de wacht" aan de grens ter compensatie.