PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Boycot merken die moslimmode maken’



Marsipulami
03-04-16, 14:34
‘Boycot merken die moslimmode maken’

De Standaard

De hoofddoekendiscussie laait in Frankrijk weer in alle hevigheid op. De Franse filosofe en feministe Elisabeth Badinter roept op tot een boycot van westerse merken die ook een modelijnn voor moslima’s maken. Je kunt geen feminist zijn en de hoofddoek verdedigen, vindt ze.

Woensdag zorgde de Franse minister voor Vrouwenrechten Laurence Rossignol al voor ophef in het Franse hoofddoekendebat. De minister hield een vlammend betoog tegen westerse merken als Marks & Spencers, Dolce & Gabbana, Uniqlo, Mango en H&M die een modelijn voor moslima’s (willen) maken.

Rossignol vergeleek vrouwen die bewust kiezen voor de hoofddoek met ‘negers die voor slavernij waren’.

En de minister krijgt nu steun van filosofe en feministe Elisabeth Badinter. Die schaart zich in een interview in de Franse krant Le Monde achter de uitspraken. ‘De minister heeft misschien de verkeerde woordkeuze gemaakt’, aldus Badinter. ‘Maar ze heeft in se gelijk. Ik vind zelfs dat vrouwen die religieuze tekens moeten boycotten.’

‘En die merken die moslimkledij willen verkopen,’ zegt Elisabeth Badinter aan AFP, ‘daar is maar één antwoord op: een boycot.’ Je kunt volgens haar bovendien niet én feministe zijn én de hoofddoek verdedigen. ‘Die zogenaamde islamitische feministes vergeten dat ze onder het mom van gelijkheid aan de haard moeten blijven en dat de Koran waar ze zich op beroepen polygamie goedkeurt.’

Ook uit de modewereld zelf kwam er reactie. Pierre Bergé, oud-compagnon van Yves Saint Laurent, zei eerder deze week aan radiozender Europe 1 geschandaliseerd te zijn. ‘Ik, die bijna 40 jaar aan de zijde van Yves Saint Laurent stond, heb altijd gedacht dat modeontwerpers de vrouw mooier moesten maken, haar vrijheid moesten geven. Niet dat ze de medeplichtige moesten zijn van die dictatuur die oplegt dat vrouwen zich verstoppen.’

Ontwerpster Agnès b. zegt aan Le Parisien: ‘We moeten een kledingstuk dat, wat men er ook van denkt, niet onbelangrijk is voor het beeld van vrouwen niet banaliseren.’

M@riska
03-04-16, 17:23
Ik boycot YSL voortaan dan wel. En ik hoop vele met mij.

Samir75017
03-04-16, 20:52
Why does that seem to be a problem for the French only ? ............

Where's the so important Liberté ?

Slinger
03-04-16, 21:00
Why does that seem to be a problem for the French only ? ............

Where's the so important Liberté ?

Juist omdat de Fransen erg aan Libert'e hechten, natuurlijk.

super ick
04-04-16, 08:53
Juist omdat de Fransen erg aan Libert'e hechten, natuurlijk.

Nee, aan egalite in dit geval. (Sorry voor het ontbreken van het streepje, Ipadperikelen)

Je zou vrijheid van het wel of niet dragen van een hoofddoek over moeten laten aan de vrouwen die het betreft. De overheid heeft daar niets mee te maken.

Eric de Blois
04-04-16, 17:23
Ik boycot YSL voortaan dan wel. En ik hoop vele met mij.

YSL zal daar totaal niet wakker van liggen. Het imago is belangrijker dan de massa tevreden stellen. De islamitische hoofddooek staat haaks op de filosofie van YSL. Het is juist goed dat moslims YSL zouden boycotten.


Pierre Bergé, oud-compagnon van Yves Saint Laurent, zei eerder deze week aan radiozender Europe 1 geschandaliseerd te zijn. ‘Ik, die bijna 40 jaar aan de zijde van Yves Saint Laurent stond, heb altijd gedacht dat modeontwerpers de vrouw mooier moesten maken, haar vrijheid moesten geven. Niet dat ze de medeplichtige moesten zijn van die dictatuur die oplegt dat vrouwen zich verstoppen.’


https://www.youtube.com/watch?v=316MgcO_pPU