PDA

Bekijk Volledige Versie : Alawieten in Syrie nemen afstand van dictator Assad



Nobody36
04-04-16, 11:44
Alawieten in Syrië nemen afstand van Assad

Door: Redactie − 03/04/16, 04:56 − bron: Belga
http://static1.trouw.nl/static/photo/2016/1/8/4/20160403045220/media_xl_3711499.jpg
© reuters. Bashar al-Assad.

De leiders van de alawitische geloofsgemeenschap in Syrië, waartoe ook president Bashar al-Assad behoort, hebben een document verspreid waarin ze afstand nemen van het regime van de president. Dat meldt de BBC (http://www.bbc.com/news/world-middle-east-35941679), die het document heeft ingezien.

Het document van acht pagina's wordt een 'verklaring van een identiteitshervorming' genoemd. In het document zeggen de alawieten het derde model van de islam te vertegenwoordigen. Ze benadrukken geen onderdeel te zijn van de sjiitische islam en verklaren zich in te zetten voor 'het gevecht tegen sektarisch geweld', en waarden als gelijkheid, vrijheid en burgerschap te onderschrijven.

De toekomst van Syrië, na vijf jaar burgeroorlog, moet volgens de initiatiefnemers van het document seculier zijn. De alawieten bepleiten een bestuurssysteem waarin de islam, het christendom en alle andere religies gelijk zijn. De legitimiteit van Assads regime enkel kan beoordeeld worden volgens de criteria van democratie en fundamentele rechten, aldus het document.

De geloofsgroep maakt al 45 jaar, eerst onder vader Hafez en later onder zoon Bashar al-Assad, de dienst uit in Syrië. Voor het uitbreken van de oorlog in Syrië was zo'n twaalf procent van de bevolking alawitisch.

Internationale gemeenschap

Twee van de belangrijkste initiatiefnemers vertelden anoniem aan de BBC dat ze het document uitbrachten, omdat vele alawieten vermoord worden omwille van hun geloof. Met de verklaring willen ze duidelijk maken dat de leden van alle islamitische groepen in Syrië 'broers en zussen' zijn, en dat de alawieten niet geassocieerd mogen worden met de misdaden begaan door het regime.

Volgens Michael Kerr, directeur van het Institute for Middle Eastern Studies aan King's College in Londen, is het bijzonder en belangrijk dat de alawitische leiders op deze manier hebben laten weten zich niet achter de sjiitische islam te scharen.


Bron: Trouw.nl

Nobody36
04-04-16, 11:49
Het begint al te barsten. Iedereen begint hem daar zat te worden. Een mokerslag voor Assad. Is dit het begin van het einde van het regime Assad?

Ik hoop het.


De toekomst van Syrië, na vijf jaar burgeroorlog, moet volgens de initiatiefnemers van het document seculier zijn. De alawieten bepleiten een bestuurssysteem waarin de islam, het christendom en alle andere religies gelijk zijn. De legitimiteit van Assads regime enkel kan beoordeeld worden volgens de criteria van democratie en fundamentele rechten, aldus het document.


Een heel mooi initiatief. Ik vind dat alle Syriers dat voorstel moeten steunen. En de internationale gemeenschap ook.

super ick
04-04-16, 16:32
Het begint al te barsten. Iedereen begint hem daar zat te worden. Een mokerslag voor Assad. Is dit het begin van het einde van het regime Assad?

Ik hoop het.




Een heel mooi initiatief. Ik vind dat alle Syriers dat voorstel moeten steunen. En de internationale gemeenschap ook.

Ik hoop het ook maar ik vrees van niet.

Nobody36
04-04-16, 17:00
Ik hoop het ook maar ik vrees van niet.

Ik vind het een hele grote stap hoor. Dit voelt hij wel. De druk wordt alsmaar groter.
Maar dictators zijn tot de gekste dingen in staat om hun macht te behouden. Dus het kanten nog alle kanten op,helaas.

Maar ik vind het wel een positief signaal dat de alawieten die het regime altijd hebben gesteund nu openlijk afstand nemen van de het regime van Assad. Het is een begin.

super ick
04-04-16, 17:31
Ik vind het een hele grote stap hoor. Dit voelt hij wel. De druk wordt alsmaar groter.
Maar dictators zijn tot de gekste dingen in staat om hun macht te behouden. Dus het kanten nog alle kanten op,helaas.

Maar ik vind het wel een positief signaal dat de alawieten die het regime altijd hebben gesteund nu openlijk afstand nemen van de het regime van Assad. Het is een begin.

Ik hoop op vrede overal, altijd. Wie niet?

Nobody36
04-04-16, 17:43
Ik hoop op vrede overal, altijd.

Ik ook. Vrede brengt voorspoed en vooruitgang met zich mee. Oorlog betekent alleen bloedvergieten,haat en achteruitgang.



Wie niet?

Daar durf ik geen antwoord op te geven. :hihi:

Eric de Blois
04-04-16, 18:03
Ze benadrukken geen onderdeel te zijn van de sjiitische islam en verklaren zich in te zetten voor 'het gevecht tegen sektarisch geweld', en waarden als gelijkheid, vrijheid en burgerschap te onderschrijven.

De toekomst van Syrië, na vijf jaar burgeroorlog, moet volgens de initiatiefnemers van het document seculier zijn. De alawieten bepleiten een bestuurssysteem waarin de islam, het christendom en alle andere religies gelijk zijn. De legitimiteit van Assads regime enkel kan beoordeeld worden volgens de criteria van democratie en fundamentele rechten, aldus het document.


Dat is behalve afstand nemen van Bashar al-Assad, ook afstand nemen van Abu Bakr al-Baghdadi. Hoe gaat men dat zonder bloedvergieten realiseren?

Nobody36
04-04-16, 18:31
Dat is behalve afstand nemen van Bashar al-Assad, ook afstand nemen van Abu Bakr al-Baghdadi. Hoe gaat men dat zonder bloedvergieten realiseren?


Een terechte vraag waar ik niet over nagedacht heb. Ik hoop dat andere leden met interessante suggesties komen.

Ik kan me herinneren dat een lid hier ooit zei: ¨ Al wordt Assad afgezet,dan nog zal er een andere dictator ervoor in de plaats komen¨. De wet van het Midden-Oosten.


Ik ben daar heel extreem in namelijk;

Liever een dictator die zijn land niet leeg laat lopen dan een dictator die een bloederige burgeroorlog ontketent en waardoor het volk naar het buitenland vlucht. Hoe sneller ze nou Assad afzetten en een interim-regering opzetten,des te eerder kunnen de vluchtelingen terug. Win-Win situatie noem ik dat. En daarbij de honderdduizenden doden die in het conflict zijn gevallen niet vergeten.

Met andere woorden...Beter n dictator die geen een multi-miljoenen vluchtelingenstroom op gang zet en honderdduizenden dodelijke slachtoffers maakt in een brute burger-oorlog dan een dictator die dat wel doet.


En dan kan de wereld zich weer richten op de koppige kleuter Israel. Want die ¨plukt de vruchten¨ van het conflict in Syrie en IS.

Eric de Blois
04-04-16, 19:38
Een terechte vraag waar ik niet over nagedacht heb. Ik hoop dat andere leden met interessante suggesties komen.

Ik kan me herinneren dat een lid hier ooit zei: ¨ Al wordt Assad afgezet,dan nog zal er een andere dictator ervoor in de plaats komen¨. De wet van het Midden-Oosten.

Ik ben daar heel extreem in namelijk;

Liever een dictator die zijn land niet leeg laat lopen dan een dictator die een bloederige burgeroorlog ontketent en waardoor het volk naar het buitenland vlucht. Hoe sneller ze nou Assad afzetten en een interim-regering opzetten,des te eerder kunnen de vluchtelingen terug. Win-Win situatie noem ik dat. En daarbij de honderdduizenden doden die in het conflict zijn gevallen niet vergeten.

Met andere woorden...Beter n dictator die geen een multi-miljoenen vluchtelingenstroom op gang zet en honderdduizenden dodelijke slachtoffers maakt in een brute burger-oorlog dan een dictator die dat wel doet.

En dan kan de wereld zich weer richten op de koppige kleuter Israel. Want die ¨plukt de vruchten¨ van het
conflict in Syrie en IS.

Een dictator is niet noodzakelijk een synoniem voor slecht en geweldadig. Ik vind de huidige 'democratie' ook weinig democratisch in de praktische zin en zeker geen synoniem voor 'goed'. Zie de totstandkoming van het Brusselse Europa. Dat lijkt in alles op een dictatuur. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Bashar al-Assad en Abu Bakr al-Baghdadi vrijwillig en zonder bloedvergieten bereid zijn om aan de kant te gaan voor een ander politiek systeem. Ik denk dat dictaturen van nature onstaan in die wereld. En vaak of wellicht altijd, blijken die dictaturen ook uitermate geweldadig. Dus wat er na Bashar al-Assad en Abu Bakr al-Baghdadi zou komen is vermoedelijk hetzelfde geweld maar dan gestuurd vanuit een ander ideaal.



Liever een dictator die zijn land niet leeg laat lopen dan een dictator die een bloederige burgeroorlog ontketent en waardoor het volk naar het buitenland vlucht. Hoe sneller ze nou Assad afzetten en een interim-regering opzetten,des te eerder kunnen de vluchtelingen terug. Win-Win situatie noem ik dat. En daarbij de honderdduizenden doden die in het conflict zijn gevallen niet vergeten.

Met andere woorden...Beter n dictator die geen een multi-miljoenen vluchtelingenstroom op gang zet en honderdduizenden dodelijke slachtoffers maakt in een brute burger-oorlog dan een dictator die dat wel doet.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Maar dat ideaal zou met Bashar al-Assad ook wel kunnen worden gerealiseerd. Assad zorgde niet voor een enorme vluchtelingenstroom zoals dat onder dictator Abu Bakr al-Baghdadi wél gebeurd.

Nobody36
04-04-16, 20:29
Een dictator is niet noodzakelijk een synoniem voor slecht en geweldadig. Ik vind de huidige 'democratie' ook weinig democratisch in de praktische zin en zeker geen synoniem voor 'goed'. Zie de totstandkoming van het Brusselse Europa. Dat lijkt in alles op een dictatuur. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat Bashar al-Assad en Abu Bakr al-Baghdadi vrijwillig en zonder bloedvergieten bereid zijn om aan de kant te gaan voor een ander politiek systeem. Ik denk dat dictaturen van nature onstaan in die wereld. En vaak of wellicht altijd, blijken die dictaturen ook uitermate geweldadig. Dus wat er na Bashar al-Assad en Abu Bakr al-Baghdadi zou komen is vermoedelijk hetzelfde geweld maar dan gestuurd vanuit een ander ideaal.


Wat Brussel en terrorist El Baghdadi betreft ben ik het 100% met je eens. En deels over Assad.


Maar dat ideaal zou met Bashar al-Assad ook wel kunnen worden gerealiseerd. Assad zorgde niet voor een enorme vluchtelingenstroom zoals dat onder dictator Abu Bakr al-Baghdadi wél gebeurd.


Weet je wat ik me echt afvraag en waar ik reuze nieuwsgierig naar ben Eric?

Stel dat het de onderhandelaars lukt om tot n akkoord te komen,er komen verkiezingen. En nou moeten we realistisch blijven. Want religie gaat daar een grote rol in spelen.
Assad is een Alawiet en die vertegenwoordigen ongeveer 13% van de Syrische bevolking,de soennieten (75%),Christenen (10%),en de Druzen 2 procent. En er komen verkiezingen in Syrie,denk je dat Assad mag blijven van het volk?

Ik ben ervan overtuigd,niet alleen gezien de overgrote meerderheid van de soennieten (75% ),dat ie massaal weggestemd gaat worden. En dat weet hij. Ik vrees dat hij gaat frauderen.
Al treed er een overgangsregering aan naar de aanloop van die verkiezingen,al worden er onafhankelijke waarnemers gestuurd,dan nog zal hij kans zien de hele stemgang naar zijn hand te zetten. Samen met de macht en lange arm van ¨mother Russia¨ zal het een grote toneelspel zijn.

Nee,ik vind dat hij af moet treden en geen enkel deel meer mag uitmaken in de politiek. Enkel dan garandeer je dat er eerlijke verkiezingen komen. Meer dan 50 jaar Familie Assad aan de macht is wel genoeg geweest. En nu zelfs de Alawieten openlijk hun afkeuring hebben laten blijken, is het zonneklaar hoe de politieke toekomst van Assad er uit moeten komen te zien.


En dat El Baghdadi nog leeft is mij ook een raadsel. Maar de tijd van de barbaren van IS zal ook snel spoedig ten einde komen. Ze verliezen steeds meer terrein.

Nobody36
05-04-16, 15:12
Rebellen halen Syrisch militair vliegtuig neer

VANDAAG, 14:10
BUITENLAND (http://nos.nl/nieuws/buitenland/)



http://nos.nl/data/image/2016/04/05/271254/864x486.jpgREUTERS


Rebellen hebben een Syrisch militair vliegtuig neergehaald bij de stad Aleppo. Dat melden verscheidene bronnen, waaronder de Syrische staatstelevisie en het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten. De piloot zou zijn schietstoel hebben gebruikt.
Er zijn berichten dat hij door al-Nusra-rebellen is meegenomen. Al-Nusra is de Syrische tak van al-Qaida. Op sociale media zijn veel foto's en video's verschenen van naar verluidt de plek waar het toestel is neergestort.


http://nos.nl/data/image/2016/04/05/271242/xxl.jpgSyrische piloot brengt zich in veiligheid


Video afspelen
00:21
(http://nos.nl/video/2097280-syrische-piloot-brengt-zich-in-veiligheid.html)



Het gevechtsvliegtuig stortte neer ten zuiden van Aleppo, in bergachtig gebied waar al-Nusra met gelieerde milities recent een offensief is begonnen. Het gebied wordt sindsdien zwaar gebombardeerd door Syrische en Russische vliegtuigen.


http://nos.nl/data/image/2016/04/05/271256/xxl.jpgRebellen claimen neerhalen Syrische gevechtsvliegtuig


Video afspelen
00:58
(http://nos.nl/video/2097291-rebellen-claimen-neerhalen-syrische-gevechtsvliegtuig.html)



Aleppo is een verdeelde stad. Rebellen hebben ongeveer de helft van de stad in handen, het regime het andere. Voor een deel heeft het leger Aleppo omsingeld.



Ondertussen probeert VN-gezant De Mistura de gesprekken over een vredesakkoord weer op te starten. De topdiplomaat reist vandaag naar Moskou voor voorbereidend overleg. Hij spreekt daar met minister Lavrov van Buitenlandse Zaken.

De Mistura wil de gesprekken dit weekend hervatten, maar volgens een VN-woordvoerder kan het ook begin volgende week worden. Rusland en de VS hebben het initiatief genomen voor de vredesgesprekken, die worden gevoerd in Genève. Terreurgroepen IS en al-Nusra zijn niet betrokken bij het overleg en zijn ook uitgezonderd van het staakt-het-vuren dat sinds een aantal weken van kracht is.

Bron: NOS