PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaak Wilders: Rechter blijft aan



Nobody36
07-04-16, 11:44
Onderzoek strafzaak Geert Wilders gaat gewoon door

Redactie − 07/04/16, 11:24
http://static0.trouw.nl/static/photo/2016/5/10/11/20160407112229/media_xl_3720851.jpg
© anp. Geert Wilders.


Het onderzoek in de strafzaak tegen Geert Wilders gaat door, zo heeft de rechtbank besloten. De advocaat van Wilders, Geert-Jan Knoops, had op 18 maart gevraagd om het onderzoek op te schorten omdat zijn concept-pleitnota was uitgelekt. Maar dat is volgens de rechters een probleem van de verdediging.

"Het is aan de verdediging om zelf onderzoek naar het lek te doen of aangifte van het lekken te doen'', vindt de rechtbank. "Hier is geen rol voor de rechtbank." Volgens het OM heeft het lek tot nu toe geen gevolgen gehad. Er is dan ook geen reden om de zaak te schorsen, stellen de aanklagers.

Ook een ander verzoek omtrent de rechtszaak wordt niet ingewilligd. Wilders had een van de rechters, Elianne van Rens, tijdens de vorige regiezitting op 18 maart verzocht te stoppen met de zaak, omdat ze ooit kritiek leverde op de PVV. Van Rens is echter niet van plan om zich terug te trekken. Ze zegt dat ze ook als rechter kritiek mag hebben en verzekert Wilders in een korte verklaring dat ze onafhankelijk in zijn zaak zal oordelen.

Wilders is niet blij met de besluiten en twittert dat 'PVV-haters in deze neprechtbank het vonnis dus al klaar hebben'.

'Minder Marokkanen'
Wilders wordt vervolgd om zijn omstreden 'minder Marokkanen'-uitspraken. Het Openbaar Ministerie vervolgt de PVV-leider voor belediging van Marokkanen op grond van ras en het aanzetten tot discriminatie en haat.

Op de eerste dag van zijn proces zei Wilders dat hij geen woord terugneemt van zijn eerdere uitlatingen. "Eerlijk antwoord is dat ik minder Marokkanen in Nederland wil. We hebben een Marokkanenprobleem. Ik heb de plicht om dat te benoemen. Ik wil minder Marokkanen en dat vinden vele andere Nederlanders."

De volgende zitting in de strafzaak is op 26 mei.



Bron: Trouw

Nobody36
07-04-16, 11:46
Wilders is niet blij met de besluiten

Zoals alles wat indruist tegen zijn visie. Wat een achterlijke debiel is het zeg.

Durft niet eens voor zijn woorden op te komen en verstopt zich achter een ´kat-en muis woordenspel¨. Lafbek is het gewoon. Zoals ook een deel van zijn aanhangers dat zijn.


¨nee,hoor,ik stem niet op pvv¨ zeggen de meesten. Lafbekken in het kwadraat.

DE grootste lafbek is Wilders.............

Umarvlie
07-04-16, 15:11
Iedereen en alles is "nep" voor hem, misschien moet hij eens aan zelf-reflectie gaan doen.

Eric de Blois
07-04-16, 17:47
Zoals alles wat indruist tegen zijn visie. Wat een achterlijke debiel is het zeg.

Durft niet eens voor zijn woorden op te komen en verstopt zich achter een ´kat-en muis woordenspel¨. Lafbek is het gewoon. Zoals ook een deel van zijn aanhangers dat zijn.

¨nee,hoor,ik stem niet op pvv¨ zeggen de meesten. Lafbekken in het kwadraat.

DE grootste lafbek is Wilders.............

Dat zou allemaal goed kunnen. Wat denk je wat er gaat gebeuren met zijn aanhang? Immers of Wilders deze zaak nou 'verliest' of 'wint' hij zal daar politiek alleen maar voordeel van hebben. Welke uitslag dan ook, het levert Wilders politiek winst op. Zijn aanhang ligt niet wakker van welke uitslag dan ook. Uiteindelijk gaat het om stemmen. De aanhang van de 'extreemrechtse' stroming in Nederland is flink gegroeid sinds Janmaat en Fortuyn. Dat heeft niets te maken met het talent van de extreemrechtse voormannen, maar met het geknoei van de zittende macht.

Nobody36
07-04-16, 19:33
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Maar mag een politicus of politica bij een veroordeling nog een politieke functie bekleden of leider van een politieke partij blijven?

Eric de Blois
07-04-16, 19:56
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Maar mag een politicus of politica bij een veroordeling nog een politieke functie bekleden of leider van een politieke partij blijven?

Dat hangt van de reden van de veroordeling af en of de bewezen feiten in conflict zijn met de politieke overtuiging van de veroordeelde en wat de aanhang daarvan vindt. Wat mij betreft mag een politicus belasting ontwijken als dit overeenkomt met zijn politieke overtuiging. Dat kan het geval zijn met een libertariër. Maar bijvoorbeeld dronken achter het stuur kruipen en daarvoor worden veroordeeld wordt al anders. Ik zou daar geen punt van maken, want een politicus hoeft voor mij niet persé voorbeeldig en foutloos te zijn. Politici zijn mensen en mensen maken fouten. In het geval van Wilders is een veroordeling vanwege zijn uitspraak 'minder marokkanen' niet in strijd met zijn politieke overtuiging. Indien een politicus wordt veroordeeld om gedane uitspraken die in lijn zijn met het gedachtengoed van de partij die hij vertegenwoordigd kan hij zeker gewoon aanblijven. Immers tov van de partij en zijn achterban heeft hij geen 'fouten' gemaakt. Hij heeft (mogelijk) regels overtreden in de juridische zin. Maar dat heeft politiek in dit geval geen consequentie.

Nobody36
07-04-16, 20:46
In het geval van Wilders is een veroordeling vanwege zijn uitspraak 'minder marokkanen' niet in strijd met zijn politieke overtuiging. Indien een politicus wordt veroordeeld om gedane uitspraken die in lijn zijn met het gedachtengoed van de partij die hij vertegenwoordigd kan hij zeker gewoon aanblijven. Immers tov van de partij en zijn achterban heeft hij geen 'fouten' gemaakt. Hij heeft (mogelijk) regels overtreden in de juridische zin. Maar dat heeft politiek in dit geval geen consequentie.

Oke,thanks. Hier ging het mij om.

mark61
08-04-16, 00:13
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Maar mag een politicus of politica bij een veroordeling nog een politieke functie bekleden of leider van een politieke partij blijven?

Aan een veroordeelde kan het actief of passief kiesrecht worden ontnomen, maar dat is in Nederland heel zeldzaam. In de VS daarentegen is het vrij gebruikelijk, in bepaalde staten althans. En dan ongeacht de misdaad die je hebt begaan.

Het tweede lid van artikel 54 geeft aan in welke gevallen iemand van het kiesrecht is uitgesloten. Slechts in zeer beperkte mate is ontneming van dit fundamentele democratische recht mogelijk. In alle gevallen is daarbij een uitspraak van de rechter vereist.

De rechter kan iemand die hij veroordeelt tot een vrijheidsstraf van tenminste een jaar, als bijkomende straf uit het kiesrecht ontzetten. Dit is echter alleen mogelijk bij bepaalde door de wet aangewezen misdrijven (zoals een aanslag tegen de Koning of gericht op het omverwerpen van de regeringsvorm).

Artikel 54: Verkiezing Tweede Kamer; uitsluiting kiesrecht - Europa Nu (http://www.europa-nu.nl/id/vgrncp4b72x3/artikel_54_verkiezing_tweede_kamer)

Ik denk niet dat in dit geval sprake is van 'omverwerpen van de regeringsvorm' :cheefbek:

Wie de leider van een partij is gaat de overheid niks aan, alleen de partij. In het geval van Wilders is hij onafzetbaar omdat hij het enige lid van zijn partij is, de absolute baas. Tenzij hij zichzelf wil afzetten :slaap:

mark61
08-04-16, 00:19
Wilders zit nu op het niveau Milosevic, met zijn 'neprechtbank'.

Helaas kent het Nederlands recht geen 'minachting van de rechtbank'. Anders kon ie meteen de cel in.

Nobody36
08-04-16, 02:20
http://1.bp.blogspot.com/-Ng6f-fYiUNs/TgNtc1y4puI/AAAAAAAAJto/lpzRCMj8rr0/s1600/film-van-Geert-Wilders.jpg

Eric de Blois
08-04-16, 02:45
Wilders zit nu op het niveau Milosevic, met zijn 'neprechtbank'.

Helaas kent het Nederlands recht geen 'minachting van de rechtbank'. Anders kon ie meteen de cel in.

Waarom helaas? Waarom mag je een rechtbank niet 'minachten'? Ik vind dat moreel helemaal geen bezwaar. Stel voor dat je onterecht veroordeeld wordt voor een bepaald feit. Dat gebeurd nog steeds zo af en toe. Zou je dan de rechtbank niet mogen minachten? Ik zou dat zeker doen.

super ick
08-04-16, 07:23
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.

Maar mag een politicus of politica bij een veroordeling nog een politieke functie bekleden of leider van een politieke partij blijven?

Daar gaat de partijleiding over...... O wacht dat is hij zelf.
Dan moet hij het partijbestuur overtuigen..... O wacht.......

Dat is voor mij de grootste ergernis. Dat er een partij mag bestaan in democratisch Nederland die zelf dictatoriaal ingericht is. Zonder enig controlerend mechanisme, geen bestuur, geen leden, etc.
Daar moeten snel regels voor komen. Uitzonderingen voor eenmansfracties want dan kan het niet maar als een partij eenmaal zoveel zetels heeft dan moet er een verplichting komen tot een democratische inrichting van zo'n partij.
Geldt overigens ook voor de SP.

mark61
08-04-16, 18:44
Waarom helaas? Waarom mag je een rechtbank niet 'minachten'? Ik vind dat moreel helemaal geen bezwaar. Stel voor dat je onterecht veroordeeld wordt voor een bepaald feit. Dat gebeurd nog steeds zo af en toe. Zou je dan de rechtbank niet mogen minachten? Ik zou dat zeker doen.

Als je een rechtbank in een land als Nederland 'nep' noemt, plaats je jezelf buiten de maatschappij. Ik vraag me af wat volgens Wilders dan een echte rechtbank is.

Als je onterecht wordt veroordeeld heeft er iemand een fout gemaakt. Dat wil niet zeggen dat een rechtbank nep is.

mark61
08-04-16, 18:45
Uitzonderingen voor eenmansfracties want dan kan het niet

Hoezo kan dat niet? In een 'normale' partij zijn er leden, die een partijbestuur kiezen, die hetzij kandidaten selecteert, of verkiezingen voor de kandidaten organiseert. Of zo'n partij dan 20, 1, of 0 kamerleden heeft doet er niet toe.

Eric de Blois
08-04-16, 19:27
Als je een rechtbank in een land als Nederland 'nep' noemt, plaats je jezelf buiten de maatschappij. Ik vraag me af wat volgens Wilders dan een echte rechtbank is.

Als je onterecht wordt veroordeeld heeft er iemand een fout gemaakt. Dat wil niet zeggen dat een rechtbank nep is.

Ja, daar ben ik het mee eens. Een rechtbank is niet 'nep'. Zwak dat Wilders dat zo stelt, uitermate zwak. Minachting van de rechtbank vind ik toch wel iets anders. Door te stellen dat de rechtbank 'nep' is, zeg je feitelijk dat je deze niet erkend. Erg kinderachtig en dom. Dit is te vergelijken met de eveneens domme 'kopvoddentax'. Vreselijk dom gewoon. Jammer eigenlijk. Je kunt er veel meer van maken als je zoveel kiezers achter je hebt.

Iemand die onterecht veroordeeld is voor iets, mag best zijn minachting voor de rechter of rechtbank uiten. Dat zou ik zeker doen. Er zijn in de VS mensen die tientallen jaren onschuldig werden vastgehouden. Rechterlijke dwalingen zullen met de doodstraf ook wel voorkomen. Het is misschien niet de schuld van de rechter, maar van de aanklager die met een op onwaarheden gebaseerd verhaal komt.

super ick
08-04-16, 19:33
Wilders zit nu op het niveau Milosevic, met zijn 'neprechtbank'.

Helaas kent het Nederlands recht geen 'minachting van de rechtbank'. Anders kon ie meteen de cel in.

Nee Wilders leest teveel GeenStijl.
Zijn oneliners hoeven niet waar te zijn, mogen nergens op slaan zolang ze maar aanslaan.

Nobody36
09-04-16, 00:41
Zijn oneliners hoeven niet waar te zijn, mogen nergens op slaan zolang ze maar aanslaan.

:hihi:

knuppeltje
09-04-16, 09:53
Hij moet eigenlijk wel heel erg sadomasochistisch zijn. Hij is een van de langst zittende Kamerleden, en vind die club nog steeds een nep club. Die jongen heeft het er maar slecht mee.

Nu ben ik al van diverse clubs lid geweest, maar van geen van alle ook maar een dag langer vanaf het moment dat ik het maar een nep club vond.

H.P.Pas
09-04-16, 09:55
Ja, daar ben ik het mee eens. Een rechtbank is niet 'nep'. Zwak dat Wilders dat zo stelt, uitermate zwak. Minachting van de rechtbank vind ik toch wel iets anders. Door te stellen dat de rechtbank 'nep' is, zeg je feitelijk dat je deze niet erkend. Erg kinderachtig en dom. Dit is te vergelijken met de eveneens domme 'kopvoddentax'. Vreselijk dom gewoon. Jammer eigenlijk. Je kunt er veel meer van maken als je zoveel kiezers achter je hebt.

Die heeft hij alleen maar achter zich zolang hij het simpel houdt.
Ze haken af als hij zou proberen 'er meer van te maken'.
Geert, als langst-zittend kamerlid, hoef je over zetelhouden niets wijs te maken; dom is hij niet.

super ick
09-04-16, 14:52
Ineens is hij tegen de elite, tegen establishment. Het establisment waarvan hij al decennia deel uit maakt.

Zijn achterban reageert niet eens zozeer meer op de oneliners van Geert maar veel meer op de och, aaaa en schanderoepers. Die bevestigen, in de ogen van veel van zijn aanhang zijn gelijk.

Iedereen moet op de publieke omroep zo'n beetje zijn anti-Geertgeluid laten horen. Cabaretiers, kunstenaars, sporters, artiesten, etc. Allemaal mensen die ook gezien worden als een soort elite en dus ook zijn gelijk bevestigen. Die hebben immers geld zat en makkelijk lullen. Die wonen niet naast een Merrekoan.

'Gewone mensen' waarmee zijn aanhang zich kan afficheren die moeten ze meer aan het woord laten. Dat zou beter werken.

Nobody36
10-04-16, 02:18
Zijn achterban reageert niet eens zozeer meer op de oneliners van Geert maar veel meer op de och, aaaa en schanderoepers. Die bevestigen, in de ogen van veel van zijn aanhang zijn gelijk.





:zozo: