PDA

Bekijk Volledige Versie : ’Niet twijfelen, maar schieten’



barfly
07-04-16, 21:40
?Terroristen snel neerschieten?|Binnenland| Telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/binnenland/25559695/___Terroristen_snel_neerschieten___.html)
AMSTERDAM In de hoofdstad wordt niet alleen geleund op wijkagenten en buurtwerkers in de strijd tegen geradicaliseerde jongeren. Burgemeester Eberhard van der Laan belooft dat terroristen die in Amsterdam wild om zich heen schieten, zo snel mogelijk uitgeschakeld worden.

,,Je moet voorbereid zijn op terroristen die in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk mensen willen doden’’, verklaarde Van de Laan zojuist tijdens een debat over de uitlatingen van jongerenimam Yassin Elforkani. Die waarschuwde dit weekend in een interview voor terroristische netwerken in Amsterdam die binnen anderhalf jaar een aanslag zouden kunnen plegen in Amsterdam. Maar de burgemeester verklaart voorbereid te zijn. ,,Ik kan niet teveel zeggen, maar er is ook een verdedigingskant aan het verhaal. We moeten voorbereid zijn om die mensen (terroristen, red.) in zo kort mogelijke tijd uit te schakelen’’, aldus Van der Laan. ,,Er is een netwerk van mensen die geen beleidsplan nodig hebben, zo snel mogelijk ter plaatse zijn, niet twijfelen maar schieten.’’

Van der Laan doelt op de situatie in Parijs dit najaar, toen terroristen niet alleen bommen lieten exploderen, maar ook met machinegeweervuur tientallen doden veroorzaakten, vooral in het theater Bataclan. Van een gijzeling was geen sprake, het doel was om zoveel mogelijk dood te zaaien. Maar ook aan dit scenario is gedacht. ,,Ik ga niet uitsluiten dat het gaat gebeuren. Maar ik heb de overtuiging dat we alles doen wat we kunnen doen.’’

Bekend is dat in tijden met een verhoogde dreiging de zwaarbewapende terreureenheid DSI (Dienst Speciale Interventies) in en rond de hoofdstad aanwezig zijn om in te grijpen als dat nodig is. De leden van de DSI rijden in onopvallende auto’s en gaan niet gekleed in uniformen. Deze ‘verdedigingskant’ waar Van der Laan op doelt, komt bovenop een netwerk van wijkagenten, jongerenwerkers en 150 sleutelfiguren in de Amsterdamse moslimgemeenschap, die korte lijnen onderhouden met het stadhuis.

Er zijn momenteel ongeveer 50 geradicaliseerde jongeren in het beeld van Amsterdam, die allemaal een individuele aanpak krijgen gebaseerd op de top600. ,,We zijn al 10 tot 15 jaar bezig, met onze Amsterdamse aanpak, en dat doen we behoorlijk goed. Wil u meer weten dan moet dat in ’t geheim, want ik kan u wettelijk gezien niet gaan vertellen hoe de DSI hier precies is georganiseerd’’, aldus Van der Laan in de richting van kritische raadsleden.

Tja als niet schiet dan raak je niets. Logisch

Eric de Blois
07-04-16, 22:27
We zijn al 10 tot 15 jaar bezig, met onze Amsterdamse aanpak

Geklets. Het slaat nergens op. Zeker niet in deze door de PvdA gedomineerde stad. Voor de PvdA is 'aanpakken' in dit verband een eng rechts begrip. Goedpraten en wegkijken voeren de toon.

Zie ook dit relaas uit de oude doos (nov. 2002):



[...]

De centrale vraag die onder tafel blijft, is: wat voor een invloed heeft MoB als 'held' op jonge Marokkanen? Je krijgt dat antwoord nooit van Marokkanen zelf te horen - neem Marcouch of Tariq die deelnamen aan de discussie. Die kijken wel link uit om de waarheid te zeggen want dan rolt hun achterban over hen heen. Ik vind dit uitermate laf.

[...]

Gisteren zat ik bij een politiek café van de PvdA Amsterdam. Snel gaf als redacteur van het WRR-rapport over 'buurten en het vertrouwen van de burger daar in de politiek', een berg bijeengeraapte oude aanbevelingen. Ik ergerde me rot en vroeg hem: en wat staat erin over radicalisering van Marokkaanse jongeren. Antwoord: Niets want dat was onze opdracht niet!

[...]

Op mijn vraag aan de verzamelde vroede PvdA vaderen wat ze met die radicalisering doen - ik gaf een serie opties - werd er wel begrijpend geknikt maar kreeg ik nul op mijn request. Men zou het als aandachtspunt meenemen bij het nieuwe PvdA-program... Ze zijn aan het bezuinigen, en wat ik noemde kost geld. Dus het is me duidelijk dat er in A'dam helemaal niets zal gebeuren.


Het zou een discussie van gisteren kunnen zijn. Er verandert in het denken bij de PvdA eigenlijk niets. De stoere praatjes van nu zijn gewoon bedoeld om het slechte imago van de partij op te poetsen en om rechts niet nog verder te laten groeien. Maar in de praktijk zal er niets veranderen aan het (wan)beleid. Het blijft bij wegkijken en begrip tonen.